W artykule tym przewidziano szczególne i czasowe odstępstwa oraz zwolnienia w przypadku niektórych państw członkowskich UE, produktów lub metod transportu.
Rosyjska ropa transportowana razem z ropą innego pochodzenia w postaci mieszaniny podlega zakazowi: ponieważ ropa jest materiałem zamiennym, którego nie można fizycznie rozdzielić w zależności od jego pochodzenia, pochodząca z Rosji ropa, która jest przywożona, przekazywana lub zakupywana w UE wraz z ropą innego pochodzenia, podlega sankcjom, chyba że możliwe jest jednoznaczne wykazanie wobec organów krajowych państwa członkowskiego, jaka jest dokładna wielkość udziału produktu niepochodzącego z Rosji. W takim przypadku do Unii można będzie wprowadzić tę dokładną ilość ropy niepochodzącej z Rosji.
Importerzy w Unii są odpowiedzialni za przestrzeganie przepisów art. 3m, w szczególności jego ust. 3 lit. c). Przedsiębiorcom prowadzącym przywóz ropy naftowej lub produktów ropopochodnych zaleca się wprowadzenie wszelkich niezbędnych środków należytej staranności w celu zapewnienia, aby nie przywożono rosyjskiej ropy naftowej objętej sankcjami, nawet jeżeli jest zmieszana z ropą pochodzącą z państwa trzeciego, która to ropa z państwa trzeciego stanowi większość tej mieszaniny, oraz do udowodnienia, że nie dokonano przywozu rosyjskiej ropy naftowej objętej sankcjami, chyba że możliwe jest jednoznaczne wykazanie wobec organów krajowych państwa członkowskiego dokładnej wielkości udziału produktu, który nie pochodzi z Rosji. Można tego dokonać za pomocą różnych środków, takich jak dowody pochodzenia ropy załadowanej na statek lub, w miarę możliwości, za pomocą wyników analizy chemicznej. Zaleca się również, aby importerzy włączyli do umowy zakupu klauzulę, w której eksporter potwierdza, że sprzedana ropa nie zawiera rosyjskiej ropy i stwierdza, że w przeciwnym wypadku eksporter jest umownie odpowiedzialny za zgłoszenie niezgodne ze stanem faktycznym.
Przywóz ropy naftowej będzie podlegał kontrolom, w tym kontroli dokumentacji (np. żądane będzie przedstawienie szczegółowych informacji potwierdzających pochodzenie ropy zawartej w przesyłce) oraz - w stosownych przypadkach i w miarę dostępności - analizie chemicznej (weryfikacja laboratoryjna). Jeżeli importer może wykazać udział nierosyjskiej ropy naftowej w przesyłce, dozwolone będzie rozładowanie ilości odpowiadającej temu udziałowi. W stosunku do pozostałej części przesyłki będzie musiał zostać wydany zakaz wprowadzenia na obszar celny Unii Europejskiej. W przypadku gdy określenie dokładnej wielkości udziału ropy nierosyjskiej nie jest możliwe, a stwierdzona zostanie zawartość rosyjskiej ropy naftowej, cała przesyłka nie będzie mogła zostać rozładowana w UE.
Organom celnym państw członkowskich Unii Europejskiej zalecono wprowadzenie wszelkich niezbędnych środków i zachowanie szczególnej staranności w celu zmniejszenia ryzyka obchodzenia sankcji na przywóz rosyjskiej ropy naftowej poprzez mieszanie jej z ropą pochodzącą z państw trzecich. Organy te będą w szczególności żądać dokumentów lub innych odpowiednich dowodów potwierdzających, że przesyłki ropy naftowej nie zawierają ropy pochodzącej z Rosji.
Chociaż główna odpowiedzialność za przestrzeganie sankcji związanych z ropą naftową spoczywa na importerach, wszystkim podmiotom zajmującym się przywozem ropy do UE - w tym przewoźnikom, ubezpieczycielom i instytucjom finansowym otwierającym linie kredytowe lub wystawiającym akredytywy - zaleca się dochowanie należytej staranności, aby nie uczestniczyli w przewożeniu lub ubezpieczaniu przewozu rosyjskiej ropy naftowej przeznaczonej do przywozu do UE. Wynika to z zakazu świadczenia pomocy technicznej, finansowania lub pomocy finansowej związanych z zakupem, przywozem lub przekazywaniem ropy naftowej i produktów ropopochodnych, jak określono w art. 3m ust. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014.
Importerom i wszystkim przedsiębiorcom zaleca się śledzenie aktualizacji w tym zakresie, które są regularnie publikowane na stronie internetowej Komisji Europejskiej 2 .
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.296.6 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zawiadomienie dla przedsiębiorców - Przywóz rosyjskiej ropy naftowej lub produktów ropopochodnych do Unii |
| Data aktu: | 03/08/2022 |
| Data ogłoszenia: | 03/08/2022 |