Rozporządzeniem Rady (UE) 2022/879 z dnia 3 czerwca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie Rady nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających stanowiących odpowiedź na napaść zbrojną Rosji na Ukrainę wprowadzono zakaz zakupu, przywozu lub przekazywania, bezpośrednio lub pośrednio, ropy naftowej oraz produktów ropopochodnych wymienionych w załączniku XXV do tego rozporządzenia, jeżeli pochodzą one z Rosji lub zostały wywiezione z Rosji, który to zakaz stosuje się od następnego dnia po opublikowaniu rozporządzenia (art. 3m rozporządzenia Rady 833/2014) 1 . Przewidziano okresy przejściowe do dnia 5 grudnia 2022 r. w odniesieniu do towarów objętych kodem CN 2709 00 oraz do dnia 5 lutego 2023 r. w odniesieniu do towarów objętych kodem CN 2710.W artykule tym przewidziano szczególne i czasowe odstępstwa oraz zwolnienia w przypadku niektórych państw członkowskich UE, produktów lub metod transportu.
Rosyjska ropa transportowana razem z ropą innego pochodzenia w postaci mieszaniny podlega zakazowi: ponieważ ropa jest materiałem zamiennym, którego nie można fizycznie rozdzielić w zależności od jego pochodzenia, pochodząca z Rosji ropa, która jest przywożona, przekazywana lub zakupywana w UE wraz z ropą innego pochodzenia, podlega sankcjom, chyba że możliwe jest jednoznaczne wykazanie wobec organów krajowych państwa członkowskiego, jaka jest dokładna wielkość udziału produktu niepochodzącego z Rosji. W takim przypadku do Unii można będzie wprowadzić tę dokładną ilość ropy niepochodzącej z Rosji.
Importerzy w Unii są odpowiedzialni za przestrzeganie przepisów art. 3m, w szczególności jego ust. 3 lit. c). Przedsiębiorcom prowadzącym przywóz ropy naftowej lub produktów ropopochodnych zaleca się wprowadzenie wszelkich niezbędnych środków należytej staranności w celu zapewnienia, aby nie przywożono rosyjskiej ropy naftowej objętej sankcjami, nawet jeżeli jest zmieszana z ropą pochodzącą z państwa trzeciego, która to ropa z państwa trzeciego stanowi większość tej mieszaniny, oraz do udowodnienia, że nie dokonano przywozu rosyjskiej ropy naftowej objętej sankcjami, chyba że możliwe jest jednoznaczne wykazanie wobec organów krajowych państwa członkowskiego dokładnej wielkości udziału produktu, który nie pochodzi z Rosji. Można tego dokonać za pomocą różnych środków, takich jak dowody pochodzenia ropy załadowanej na statek lub, w miarę możliwości, za pomocą wyników analizy chemicznej. Zaleca się również, aby importerzy włączyli do umowy zakupu klauzulę, w której eksporter potwierdza, że sprzedana ropa nie zawiera rosyjskiej ropy i stwierdza, że w przeciwnym wypadku eksporter jest umownie odpowiedzialny za zgłoszenie niezgodne ze stanem faktycznym.
Przywóz ropy naftowej będzie podlegał kontrolom, w tym kontroli dokumentacji (np. żądane będzie przedstawienie szczegółowych informacji potwierdzających pochodzenie ropy zawartej w przesyłce) oraz - w stosownych przypadkach i w miarę dostępności - analizie chemicznej (weryfikacja laboratoryjna). Jeżeli importer może wykazać udział nierosyjskiej ropy naftowej w przesyłce, dozwolone będzie rozładowanie ilości odpowiadającej temu udziałowi. W stosunku do pozostałej części przesyłki będzie musiał zostać wydany zakaz wprowadzenia na obszar celny Unii Europejskiej. W przypadku gdy określenie dokładnej wielkości udziału ropy nierosyjskiej nie jest możliwe, a stwierdzona zostanie zawartość rosyjskiej ropy naftowej, cała przesyłka nie będzie mogła zostać rozładowana w UE.
Organom celnym państw członkowskich Unii Europejskiej zalecono wprowadzenie wszelkich niezbędnych środków i zachowanie szczególnej staranności w celu zmniejszenia ryzyka obchodzenia sankcji na przywóz rosyjskiej ropy naftowej poprzez mieszanie jej z ropą pochodzącą z państw trzecich. Organy te będą w szczególności żądać dokumentów lub innych odpowiednich dowodów potwierdzających, że przesyłki ropy naftowej nie zawierają ropy pochodzącej z Rosji.
Chociaż główna odpowiedzialność za przestrzeganie sankcji związanych z ropą naftową spoczywa na importerach, wszystkim podmiotom zajmującym się przywozem ropy do UE - w tym przewoźnikom, ubezpieczycielom i instytucjom finansowym otwierającym linie kredytowe lub wystawiającym akredytywy - zaleca się dochowanie należytej staranności, aby nie uczestniczyli w przewożeniu lub ubezpieczaniu przewozu rosyjskiej ropy naftowej przeznaczonej do przywozu do UE. Wynika to z zakazu świadczenia pomocy technicznej, finansowania lub pomocy finansowej związanych z zakupem, przywozem lub przekazywaniem ropy naftowej i produktów ropopochodnych, jak określono w art. 3m ust. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014.
Importerom i wszystkim przedsiębiorcom zaleca się śledzenie aktualizacji w tym zakresie, które są regularnie publikowane na stronie internetowej Komisji Europejskiej 2 .