Parlament Europejski,
Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Chociaż rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 (11) stanowi solidną i stabilną podstawę mechanizmu finansowania Unii, należy doprecyzować przepisy dotyczące udostępniania zasobów własnych w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich oraz uściślenia procedur rozstrzygania sporów.
|
1. Chociaż rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 (11) stanowi solidną i stabilną podstawę mechanizmu finansowania Unii, należy doprecyzować niektóre przepisy dotyczące udostępniania zasobów własnych w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich.
|
(11) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych, Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39.
|
(11) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych, Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39.
|
Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 7
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
7. W celu zapewnienia proporcjonalności systemu przy jednoczesnym utrzymaniu efektu odstraszającego w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 609/2014 ograniczono podwyższenie odsetek powyżej stopy referencyjnej do 16 punktów procentowych. To ograniczenie do 16 punktów procentowych ma zastosowanie wyłącznie do wszystkich przypadków, o których dowiedziano się po wejściu w życie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2016/804 (12). W związku z tym w odniesieniu do przypadków, o których dowiedziano się jeszcze przed wejściem w życie rozporządzenia 2016/804 dotyczących szczególnie wysokich kwot odsetek, nie można skorzystać z tego limitu niezależnie od tego, czy państwa członkowskie zostały już powiadomione o kwocie odsetek. W takich przypadkach państwa członkowskie nadal są zobowiązane do zapłaty kwot odsetek, które nie są proporcjonalne w stosunku do wysokości należnej kwoty głównej. Aby doprecyzować i uprościć stosowne przepisy rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, ograniczenie podwyższenia do 16 punktów procentowych należy stosować do każdej kwoty odsetek, o której państwo członkowskie nie zostało powiadomione przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia. (12) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2016/804 z dnia 17 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014 w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych (Dz.U. L 132 z 21.5.2016, s. 85).
|
skreśla się |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 10
|
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
10. |
W przypadku braku porozumienia między państwami członkowskimi a Komisją co do udostępnienia tradycyjnych zasobów własnych należy nadać formalny charakter procedurze przeglądu i wprowadzić ją do rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, aby zwiększyć jej przejrzystość i doprecyzować prawa państw członkowskich do obrony. Należy również wprowadzić przepisy odzwierciedlające obecną praktykę w zakresie płatności objętych zastrzeżeniami, co stwarza możliwość wszczęcia przeciwko Komisji postępowania w sprawie bezpodstawnego wzbogacenia zgodnie z art. 268 TFUE i art. 340 akapit drugi TFUE. |
skreśla się |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 4 - litera b
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014
Artykuł 10b - ustęp 7
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
b) dodaje się ust. 7 w brzmieniu: |
skreśla się |
"7. Jeżeli państwo członkowskie i Komisja nie mogą dojść do porozumienia w sprawie konkretnych dostosowań zasobów własnych opartych na VAT, o których mowa w ust. 2 akapit pierwszy lit. c) niniejszego artykułu, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu jej oceny zgodnie z art. 13b."; |
|
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera b
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014
Artykuł 12 - ustęp 5 - akapit 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
b) ust. 5 akapit trzeci otrzymuje brzmienie: |
skreśla się |
"Łączne podwyższenie na mocy akapitów pierwszego i drugiego nie może przekroczyć 16 punktów procentowych. Ograniczenie podwyższenia do 16 punktów procentowych stosuje się do każdego przypadku, w którym państwo członkowskie nie zostało powiadomione o kwocie odsetek przed dniem [wprowadzić datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (zmieniającego)]. Podwyższoną stopę procentową stosuje się do całego okresu opóźnienia."; |
|
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 6 - litera c
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014
Artykuł 13 - ustęp 5
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu: |
skreśla się |
"5. Jeżeli państwo członkowskie i Komisja nie mogą dojść do porozumienia w sprawie względów, o których mowa w ust. 2 akapit pierwszy niniejszego artykułu, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu jej oceny zgodnie z art. 13b."; |
|
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 7
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014
Artykuł 13b
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Artykuł 13b |
skreśla się |
Procedura przeglądu |
|
1. W przypadku braku porozumienia między państwem członkowskim a Komisją, o którym mowa w art. 13 ust. 5, lub dotyczącego innych kwot tradycyjnych zasobów własnych należnych budżetowi Unii, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu oceny w terminie trzech miesięcy od jej otrzymania. W przypadku braku porozumienia między państwem członkowskim a Komisją, o którym mowa w art. 10b ust. 7, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu oceny w terminie dwóch miesięcy od jej otrzymania. Z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 10b ust. 7, wniosek taki zawiera uzasadnienie przeglądu, którego dotyczy, oraz dokumenty potwierdzające. Wniosek i następująca po nim procedura nie zmieniają obowiązku udostępniania przez państwa członkowskie zasobów własnych, jeżeli są one należne budżetowi Unii. |
|
2. W ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 1, Komisja przekazuje państwu członkowskiemu swoje uwagi na temat uzasadnienia przedstawionego we wniosku. W przypadku gdy Komisja uzna za konieczne wezwanie do przedstawienia dodatkowych informacji, sześciomiesięczny termin rozpoczyna bieg w dniu otrzymania żądanych informacji dodatkowych. Dane państwo członkowskie dostarcza dodatkowe informacje w ciągu trzech miesięcy. W przypadku braku porozumienia między państwem członkowskim a Komisją, o którym mowa w art. 10b ust. 7, Komisja przekazuje państwu członkowskiemu swoje uwagi na temat uzasadnienia przedstawionego we wniosku w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania wniosku. |
|
3. Jeżeli państwo członkowskie nie może dostarczyć dalszych informacji mających znaczenie dla procedury przeglądu, może wystąpić do Komisji z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na podstawie dostępnych informacji. W takim przypadku sześciomiesięczny termin rozpoczyna bieg w dniu otrzymania tego wniosku. |
|
4. W przypadku gdy państwo członkowskie złoży skargę o stwierdzenie nieważności decyzji przyjętej przez Komisję zgodnie z art. 9 ust. 1a rozporządzenia nr 1553/89 i jeżeli Komisja nie udzieliła jeszcze odpowiedzi w ramach procedury przeglądu dotyczącej tej samej korekty VAT, Komisja zawiesza procedurę przeglądu do czasu wydania prawomocnego wyroku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. |
|
1 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
2 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
3 Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 15.
4 Dz.U. C 402 I z 5.10.2021, s. 1.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0104.