Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014 w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich oraz uściślenia procedur rozstrzygania sporów przy udostępnianiu tradycyjnych zasobów własnych oraz zasobów własnych opartych na VAT i na DNB (COM(2021)0327 - C9-0257/2021 - 2021/0161(NLE))

P9_TA(2021)0494
Przewidywalność dla państw członkowskich oraz procedury rozstrzygania sporów przy udostępnianiu tradycyjnych zasobów własnych oraz zasobów własnych opartych na VAT i na DNB * Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014 w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich oraz uściślenia procedur rozstrzygania sporów przy udostępnianiu tradycyjnych zasobów własnych oraz zasobów własnych opartych na VAT i na DNB (COM(2021)0327 - C9-0257/2021 - 2021/0161(NLE)) (Konsultacja)
(2022/C 251/28)

Parlament Europejski,
uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2021)0327),
uwzględniając art. 322 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0257/2021),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 1 ,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 2 , w szczególności jej art. 10,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/770 z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz w sprawie niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto 3 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 2/2021 w sprawie wniosku Komisji dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014 w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich oraz uściślenia procedur rozstrzygania sporów przy udostępnianiu tradycyjnych zasobów własnych oraz zasobów własnych opartych na VAT i na DNB (COM(2021) 327 final z dnia 25 czerwca 2021 r., 2021/0161(NLE)) 4 ,
uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto 5 ,
uwzględniając art. 82 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0347/2021),
1.
zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2.
zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej;
3.
zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
4.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1. Chociaż rozporządzenie Rady (UE, Euratom)

nr 609/2014 (11) stanowi solidną i stabilną podstawę mechanizmu finansowania Unii, należy doprecyzować przepisy dotyczące udostępniania zasobów własnych w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich oraz uściślenia procedur rozstrzygania sporów.

1. Chociaż rozporządzenie Rady (UE, Euratom)

nr 609/2014 (11) stanowi solidną i stabilną podstawę mechanizmu finansowania Unii, należy doprecyzować niektóre przepisy dotyczące udostępniania zasobów własnych w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich.

(11) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja

2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych, Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39.

(11) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja

2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych, Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
7. W celu zapewnienia proporcjonalności systemu przy jednoczesnym utrzymaniu efektu odstraszającego w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 609/2014 ograniczono podwyższenie odsetek powyżej stopy referencyjnej do 16 punktów procentowych. To ograniczenie do 16 punktów procentowych ma zastosowanie wyłącznie do wszystkich przypadków, o których dowiedziano się po wejściu w życie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2016/804 (12). W związku z tym w odniesieniu do przypadków, o których dowiedziano się jeszcze przed wejściem w życie rozporządzenia 2016/804 dotyczących szczególnie wysokich kwot odsetek, nie można skorzystać z tego limitu niezależnie od tego, czy państwa członkowskie zostały już powiadomione o kwocie odsetek. W takich przypadkach państwa członkowskie nadal są zobowiązane do zapłaty kwot odsetek, które nie są proporcjonalne w stosunku do wysokości należnej kwoty głównej. Aby doprecyzować i uprościć stosowne przepisy rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, ograniczenie podwyższenia do 16 punktów procentowych należy stosować do każdej kwoty odsetek, o której państwo członkowskie nie zostało powiadomione przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

(12) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2016/804 z dnia 17 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014 w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych (Dz.U. L 132 z 21.5.2016, s. 85).

skreśla się

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 10

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
10. W przypadku braku porozumienia między państwami członkowskimi a Komisją co do udostępnienia tradycyjnych zasobów własnych należy nadać formalny charakter procedurze przeglądu i wprowadzić ją do rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, aby zwiększyć jej przejrzystość i doprecyzować prawa państw członkowskich do obrony. Należy również wprowadzić przepisy odzwierciedlające obecną praktykę w zakresie płatności objętych zastrzeżeniami, co stwarza możliwość wszczęcia przeciwko Komisji postępowania w sprawie bezpodstawnego wzbogacenia zgodnie z art. 268 TFUE i art. 340 akapit drugi TFUE. skreśla się

Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 4 - litera b

Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014

Artykuł 10b - ustęp 7

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) dodaje się ust. 7 w brzmieniu: skreśla się
"7. Jeżeli państwo członkowskie i Komisja nie mogą dojść do porozumienia w sprawie konkretnych dostosowań zasobów własnych opartych na VAT, o których mowa w ust. 2 akapit pierwszy lit. c) niniejszego artykułu, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu jej oceny zgodnie z art. 13b.";

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera b

Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014

Artykuł 12 - ustęp 5 - akapit 3

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
b) ust. 5 akapit trzeci otrzymuje brzmienie: skreśla się
"Łączne podwyższenie na mocy akapitów pierwszego i drugiego nie może przekroczyć 16 punktów procentowych. Ograniczenie podwyższenia do 16 punktów procentowych stosuje się do każdego przypadku, w którym państwo członkowskie nie zostało powiadomione o kwocie odsetek przed dniem [wprowadzić datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (zmieniającego)]. Podwyższoną stopę procentową stosuje się do całego okresu opóźnienia.";

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 6 - litera c

Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014

Artykuł 13 - ustęp 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu: skreśla się
"5. Jeżeli państwo członkowskie i Komisja nie mogą dojść do porozumienia w sprawie względów, o których mowa w ust. 2 akapit pierwszy niniejszego artykułu, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu jej oceny zgodnie z art. 13b.";

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 7

Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014

Artykuł 13b

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Artykuł 13b skreśla się
Procedura przeglądu
1. W przypadku braku porozumienia między państwem członkowskim a Komisją, o którym mowa w art. 13 ust. 5, lub dotyczącego innych kwot tradycyjnych zasobów własnych należnych budżetowi Unii, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu oceny w terminie trzech miesięcy od jej otrzymania. W przypadku braku porozumienia między państwem członkowskim a Komisją, o którym mowa w art. 10b ust. 7, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu oceny w terminie dwóch miesięcy od jej otrzymania. Z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 10b ust. 7, wniosek taki zawiera uzasadnienie przeglądu, którego dotyczy, oraz dokumenty potwierdzające. Wniosek i następująca po nim procedura nie zmieniają obowiązku udostępniania przez państwa członkowskie zasobów własnych, jeżeli są one należne budżetowi Unii.
2. W ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 1, Komisja przekazuje państwu członkowskiemu swoje uwagi na temat uzasadnienia przedstawionego we wniosku. W przypadku gdy Komisja uzna za konieczne wezwanie do przedstawienia dodatkowych informacji, sześciomiesięczny termin rozpoczyna bieg w dniu otrzymania żądanych informacji dodatkowych. Dane państwo członkowskie dostarcza dodatkowe informacje w ciągu trzech miesięcy. W przypadku braku porozumienia między państwem członkowskim a Komisją, o którym mowa w art. 10b ust. 7, Komisja przekazuje państwu członkowskiemu swoje uwagi na temat uzasadnienia przedstawionego we wniosku w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania wniosku.
3. Jeżeli państwo członkowskie nie może dostarczyć dalszych informacji mających znaczenie dla procedury przeglądu, może wystąpić do Komisji z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na podstawie dostępnych informacji. W takim przypadku sześciomiesięczny termin rozpoczyna bieg w dniu otrzymania tego wniosku.
4. W przypadku gdy państwo członkowskie złoży skargę o stwierdzenie nieważności decyzji przyjętej przez Komisję zgodnie z art. 9 ust. 1a rozporządzenia nr 1553/89 i jeżeli Komisja nie udzieliła jeszcze odpowiedzi w ramach procedury przeglądu dotyczącej tej samej korekty VAT, Komisja zawiesza procedurę przeglądu do czasu wydania prawomocnego wyroku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
1 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
2 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
3 Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 15.
4 Dz.U. C 402 I z 5.10.2021, s. 1.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0104.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.251.175

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014 w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich oraz uściślenia procedur rozstrzygania sporów przy udostępnianiu tradycyjnych zasobów własnych oraz zasobów własnych opartych na VAT i na DNB (COM(2021)0327 - C9-0257/2021 - 2021/0161(NLE))
Data aktu: 14/12/2021
Data ogłoszenia: 30/06/2022