Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie wniosku dotyczącego zmiany dyrektywy Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania - Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu.

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie wniosku dotyczącego zmiany dyrektywy Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania

Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu

(2021/C 96/09)

(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2021 r.)

Celem niniejszej opinii, wydanej zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725, jest przedstawienie zaleceń EIOD w celu minimalizacji wpływu wniosku ustawodawczego Komisji, zmieniającego dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, na podstawowe prawo do prywatności i ochrony danych osobowych osób fizycznych. Zalecenia te mają na celu zapewnienie zgodności z obowiązującymi ramami prawnymi dotyczącymi ochrony danych, przy jednoczesnym uniknięciu sytuacji, w której skuteczność i wydajność działań administracyjnych w zakresie zwalczania uchylania się od opodatkowania byłyby zagrożone.

Zważywszy, że EIOD uznaje, iż przestrzeganie przepisów podatkowych jest istotnym celem leżącym w interesie publicznym, nalega on, aby znaleźć właściwą równowagę pomiędzy osiągnięciem tego celu a prawem do prywatności i ochrony danych osobowych. W związku z tym wzywa on do zwrócenia szczególnej uwagi na realizację zasad uwzględnienia ochrony danych już w fazie projektowania oraz ochrony danych jako opcji domyślnej, a także minimalizacji i dokładności danych w kontekście automatycznej wymiany informacji pomiędzy krajowymi organami podatkowymi.

Odnosząc się do zarządzania bezpiecznym interfejsem centralnym dla współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, EIOD podkreśla potrzebę zapewnienia przez Komisję zgodności z postanowieniami dotyczącymi bezpieczeństwa przetwarzania danych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, a szczególnie zgodności z "Wytycznymi w sprawie ochrony danych osobowych w zakresie zarządzania systemami informatycznymi oraz zarządzania instytucjami UE". Ponadto EIOD uważa, że należy dookreślić rolę Komisji w odniesieniu do zarządzania bezpiecznym interfejsem centralnym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, szczególnie w świetle wszelkich dalszych ustaleń z państwami członkowskimi oraz w świetle okoliczności faktycznych dotyczących wsparcia technicznego i logistycznego, jakie jest zapewniane w ramach systemu.

EIOD podkreśla również, że zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oczekuje on, że zostanie, przed jego przyjęciem przez Komisję, poproszony o konsultację w zakresie przepisów wykonawczych, które określą porozumienia administracyjne mające na celu zapewnienie wsparcia technicznego i logistycznego na rzecz bezpiecznego interfejsu centralnego, za pośrednictwem którego państwa członkowskie komunikują się pomiędzy sobą przy użyciu standardowych formularzy zgodnie z dyrektywą 2011/16/UE.

Wreszcie, przypomina on, że jako właściwy organ nadzorczy na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, EIOD może monitorować ewentualne aktualizacje dotyczące bezpiecznego interfejsu centralnego oraz, w szerszym ujęciu, również konsekwencje wynikające z roli Komisji w operacjach przetwarzania danych w kontekście współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania.

1. 

WPROWADZENIE I KONTEKST

1.
W dniu 2 września Komisja Europejska zwróciła się do EIOD o konsultacje w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, który został przyjęty w dniu 15 lipca 2020 r. (zwanego dalej "Wnioskiem"). Konsultacje te są prowadzone w trybie art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
2.
Uprzednio, a mianowicie w dniu 29 kwietnia 2020 r. i w dniu 5 maja 2020 r., wersje robocze (projekty) wniosku zostały przedłożone EIOD. EIOD z zadowoleniem przyjmuje i popiera fakt, że Komisja zwróciła się do niego o konsultacje na wczesnym etapie procesu wyznaczania kierunków polityki w celu zminimalizowania wpływu wniosków na podstawowe prawa do prywatności i do ochrony danych osobowych 1 .
3.
EIOD zauważa, że Wniosek ma na celu poprawę istniejących ram wymiany informacji i współpracy administracyjnej na rzecz zwalczania przypadków uchylania się od opodatkowania, mając na uwadze podatki bezpośrednie i rosnące znaczenie platform cyfrowych, jakie wykorzystywane są przez "sprzedawców". Oprócz wzmocnienia istniejących przepisów we Wniosku podkreślono, że "Aby sprostać wyzwaniom związanym z transformacją cyfrową gospodarki i pomóc administracjom podatkowym w lepszym i skuteczniejszym pobieraniu podatków oraz dotrzymywaniu kroku nowym zmianom (...) konieczne jest rozszerzenie współpracy administracyjnej na nowe obszary" 2 .
4.
EIOD uznaje cele przyświecające Wnioskowi oraz w szczególności konieczność rozwiązania problemu usług o charakterze transgranicznym, oferowanych za pośrednictwem operatorów platform cyfrowych. Jak wspomniano w motywie 6 Wniosku, "Poziom przestrzegania przepisów prawa podatkowego jest niższy niż optymalny, a wartość niezgłoszonych dochodów - znaczna. Administracje podatkowe państw członkowskich nie mają wystarczających informacji, aby prawidłowo ocenić i kontrolować uzyskiwane w ich kraju dochody brutto z działalności komercyjnej wykonywanej za pośrednictwem platform cyfrowych. Jest to szczególnie problematyczne, jeżeli dochody lub podstawa opodatkowania przechodzą przez platformy ustanowione winnej jurysdykcji" 3 .
5.
Niniejsza opinia koncentruje się na odpowiednich aspektach Wniosku, odnoszących się do ochrony danych osobowych osób fizycznych, oraz dąży do przedstawienia pragmatycznych wskazówek w celu zminimalizowania wpływu przetwarzania danych osobowych wymaganego na podstawie Wniosku do celów podatkowych, przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności przewidzianych środków.

3. 

WNIOSKI

20.
W związku z powyższym EIOD zaleca, co następuje:
postępowanie przy pełnym poszanowaniu prawa do ochrony danych, w szczególności zasady uwzględnienia ochrony danych już w fazie projektowania oraz ochrony danych jako opcji domyślnej, a także minimalizacji i dokładności danych w systemach stworzonych i stosowanych na potrzeby wymiany informacji,
wprowadzenie poprawki do Załącznika V sekcji III części B pkt 2 lit. c) do Wniosku w celu dookreślenia "informacji umożliwiających identyfikację" podlegających zgłoszeniu i ograniczenia ich do informacji umożliwiających identyfikację finansową,
zapewnienie, iż bezpieczny interfejs centralny będzie zgodny z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa przetwarzania danych, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, w szczególności z opracowanymi przez EIOD "Wytycznymi w sprawie ochrony danych osobowych w zakresie zarządzania systemami informatycznymi oraz zarządzania instytucjami UE",
zrewidowanie kwestii powołania Komisji do pełnienia funkcji "podmiotu przetwarzającego" we Wniosku w odniesieniu do bezpiecznego interfejsu centralnego (na mocy nowego art. 25 ust. 2 i 5 dyrektywy 2011/16/UE, dodanego na mocy art. 1 ust. 19 Wniosku oraz w motywie 25 Wniosku).

Bruksela, dnia 28 października 2020 r.

Wojciech WIEWIÓROWSKI
1 Zob. motyw 60 rozporządzenia (UE) 2018/1725. "Aby zapewnić zgodność przepisów o ochronie danych w całej Unii, Komisja powinna dążyć do konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych podczas opracowywania wniosków lub zaleceń. Komisja powinna mieć obowiązek przeprowadzania konsultacji po przyjęciu aktów ustawodawczych lub podczas opracowywania aktów delegowanych i aktów wykonawczych, o których mowa w art. 289, 290 i 291 TFUE, oraz po przyjęciu zaleceń i wniosków odnoszących się do umów z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, o których mowa w art. 218 TFUE i które mają wpływ na prawo do ochrony danych osobowych. W takich przypadkach, Komisja powinna mieć obowiązek skonsultowania się z EIOD, z wyjątkiem przypadków, w odniesieniu do których w rozporządzeniu (UE) 2016/679 przewidziano obowiązek konsultacji z Europejską Radą Ochrony Danych, na przykład w przypadku decyzji stwierdzających odpowiedni stopień ochrony lub aktów delegowanych w sprawie standardowych znaków graficznych i wymogów dotyczących mechanizmów certyfikacji".
2 Zob. uzasadnienie Wniosku.
3 EIOD pragnie przypomnieć, że kwestie związane z uchylaniem się od opodatkowania w odniesieniu do platform cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem podatków pośrednich, stanowiły przedmiot opinii EIOD nr 1/2019 w sprawie dwóch wniosków ustawodawczych dotyczących zwalczania oszustw związanych z VAT, które dostępne są pod adresem: https://edps.europa.eu/sites/edp/files/ publication/19-03-15_edps_opinion_on_two_legislative_proposals_relating_to_combating_vat_fraud_en.pdf. EIOD zaznaczył w nich m.in., że "W szczególności zwracamy uwagę, że w kontekście omawianych wniosków przetwarzane dane nie powinny dotyczyć konsumentów (dokonujących płatności), ale przedsiębiorstw internetowych (odbiorców płatności). Ograniczyłoby to ryzyko wykorzystywania informacji w innych celach takich jak kontrolowanie zachowań zakupowych konsumentów. Doceniamy fakt, iż Komisja kierowała się tym podejściem i zdecydowanie zalecamy jego utrzymanie podczas negocjacji ze współprawodawcami, które mają doprowadzić do ostatecznego zatwierdzenia wniosków.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.96.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) w sprawie wniosku dotyczącego zmiany dyrektywy Rady 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania - Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu.
Data aktu: 22/03/2021
Data ogłoszenia: 22/03/2021