Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu(2021/C 96/09)
(Dz.U.UE C z dnia 22 marca 2021 r.)
Celem niniejszej opinii, wydanej zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725, jest przedstawienie zaleceń EIOD w celu minimalizacji wpływu wniosku ustawodawczego Komisji, zmieniającego dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, na podstawowe prawo do prywatności i ochrony danych osobowych osób fizycznych. Zalecenia te mają na celu zapewnienie zgodności z obowiązującymi ramami prawnymi dotyczącymi ochrony danych, przy jednoczesnym uniknięciu sytuacji, w której skuteczność i wydajność działań administracyjnych w zakresie zwalczania uchylania się od opodatkowania byłyby zagrożone.
Zważywszy, że EIOD uznaje, iż przestrzeganie przepisów podatkowych jest istotnym celem leżącym w interesie publicznym, nalega on, aby znaleźć właściwą równowagę pomiędzy osiągnięciem tego celu a prawem do prywatności i ochrony danych osobowych. W związku z tym wzywa on do zwrócenia szczególnej uwagi na realizację zasad uwzględnienia ochrony danych już w fazie projektowania oraz ochrony danych jako opcji domyślnej, a także minimalizacji i dokładności danych w kontekście automatycznej wymiany informacji pomiędzy krajowymi organami podatkowymi.
Odnosząc się do zarządzania bezpiecznym interfejsem centralnym dla współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, EIOD podkreśla potrzebę zapewnienia przez Komisję zgodności z postanowieniami dotyczącymi bezpieczeństwa przetwarzania danych na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, a szczególnie zgodności z "Wytycznymi w sprawie ochrony danych osobowych w zakresie zarządzania systemami informatycznymi oraz zarządzania instytucjami UE". Ponadto EIOD uważa, że należy dookreślić rolę Komisji w odniesieniu do zarządzania bezpiecznym interfejsem centralnym zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725, szczególnie w świetle wszelkich dalszych ustaleń z państwami członkowskimi oraz w świetle okoliczności faktycznych dotyczących wsparcia technicznego i logistycznego, jakie jest zapewniane w ramach systemu.
EIOD podkreśla również, że zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 oczekuje on, że zostanie, przed jego przyjęciem przez Komisję, poproszony o konsultację w zakresie przepisów wykonawczych, które określą porozumienia administracyjne mające na celu zapewnienie wsparcia technicznego i logistycznego na rzecz bezpiecznego interfejsu centralnego, za pośrednictwem którego państwa członkowskie komunikują się pomiędzy sobą przy użyciu standardowych formularzy zgodnie z dyrektywą 2011/16/UE.
Wreszcie, przypomina on, że jako właściwy organ nadzorczy na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1725, EIOD może monitorować ewentualne aktualizacje dotyczące bezpiecznego interfejsu centralnego oraz, w szerszym ujęciu, również konsekwencje wynikające z roli Komisji w operacjach przetwarzania danych w kontekście współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania.