Wspólna deklaracja Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej dotycząca Konferencji w sprawie przyszłości Europy - Zaangażowanie we współpracę z obywatelami na rzecz demokracji - Budowanie odporniejszej Europy.

Wspólna deklaracja Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej dotycząca Konferencji w sprawie przyszłości Europy
Zaangażowanie we współpracę z obywatelami na rzecz demokracji - Budowanie odporniejszej Europy

(2021/C 91 I/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 marca 2021 r.)

70 lat temu deklaracja Schumana stworzyła podstawy naszej Unii Europejskiej. Rozpoczęła wyjątkowy projekt polityczny, który przyniósł pokój i dobrobyt, poprawiając życie wszystkich obywateli Europy. Obecnie należy zastanowić się nad naszą Unią, wyzwaniami, przed którymi stoimy, oraz nad przyszłością, którą chcemy wspólnie budować z myślą o wzmocnieniu europejskiej solidarności.

Od czasu jej utworzenia Unia Europejska zmaga się z licznymi wyzwaniami. Podczas pandemii COVID-19 unikalny model Unii Europejskiej był kwestionowany jak nigdy wcześniej. Europa może i musi wyciągnąć wnioski także z tego kryzysu, ściśle angażując obywateli i społeczności.

Unia Europejska musi pokazać, że ma odpowiedzi na obawy i ambicje obywateli. Polityka europejska musi zapewniać inkluzywne rozwiązania dotyczące zadań definiujących nasze pokolenie: przejście na zieloną gospodarkę i transformacja cyfrowa, przy jednoczesnym wzmocnieniu odporności Europy, jej umowy społecznej i konkurencyjności europejskiego przemysłu. Polityka ta musi służyć rozwiązaniu problemu nierówności oraz zapewnić, aby Unia Europejska była sprawiedliwą, zrównoważoną, innowacyjną i konkurencyjną gospodarką, która nikogo nie pozostawia samemu sobie. Aby stawić czoła wyzwaniom geopolitycznym w kontekście globalnym po pandemii COVID-19, Europa musi być bardziej asertywna i odgrywać wiodącą rolę na arenie światowej, propagując swoje wartości i standardy w coraz bardziej niestabilnym świecie.

Lepsza frekwencja wyborcza podczas wyborów europejskich w 2019 r. odzwierciedla rosnące zainteresowanie obywateli Europy odgrywaniem aktywniejszej roli w decydowaniu o przyszłości Unii i jej strategiach politycznych.

Konferencja w sprawie przyszłości Europy otworzy nową przestrzeń do debaty z obywatelami z myślą o zajęciu się wyzwaniami i priorytetami Europy. Obywatele europejscy ze wszystkich grup społecznych i zakątków Unii będą mogli uczestniczyć w kształtowaniu przyszłości projektu europejskiego, a kluczową rolę odegrają w tym młodzi Europejczycy.

My, przewodniczący Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej chcemy, aby obywatele przyłączyli się do dyskusji i zabrali głos na temat przyszłości Europy. Niniejszym wspólnie zobowiązujemy się do wysłuchania Europejczyków i podjęcia działań wynikających z zaleceń konferencji, przy pełnym poszanowaniu naszych kompetencji oraz zasad pomocniczości i proporcjonalności zapisanych w traktatach europejskich.

Wykorzystamy okazję, by ugruntować demokratyczne umocowanie i funkcjonowanie projektu europejskiego, a także utrzymać poparcie obywateli UE dla naszych wspólnych celów i wartości, poprzez zaoferowanie tym obywatelom kolejnych sposobności wyrażenia opinii.

Konferencja jest wspólnym przedsięwzięciem Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej, działających jako równoprawni partnerzy wraz z państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Jako sygnatariusze niniejszej wspólnej deklaracji zobowiązujemy się do współpracy podczas całej konferencji i do przeznaczenia na ten cel niezbędnych zasobów. Zobowiązujemy się działać w interesie Europy, naszych obywateli i demokracji europejskiej, wzmacniając powiązania między Europejczykami a instytucjami, które im służą.

Pod patronatem konferencji i przy pełnym poszanowaniu zasad określonych w niniejszej wspólnej deklaracji zorganizujemy wydarzenia we współpracy ze społeczeństwem obywatelskim i zainteresowanymi stronami na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym, z parlamentami narodowymi i regionalnymi, Komitetem Regionów, Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, partnerami społecznymi i środowiskiem akademickim. Dzięki ich zaangażowaniu konferencja obejmie swoim zasięgiem każdy zakątek Unii, wykraczając daleko poza europejskie stolice. Wydarzenia będą organizowane zgodnie z zestawem wspólnych zasad, które zostaną uzgodnione przez organy konferencji.

Zachęcamy inne instytucje i organy do udziału w tym europejskim, demokratycznym procesie. Wszyscy razem sprawimy, że konferencja zakończy się sukcesem. Zwrócimy się do konferencji, by do wiosny 2022 r. sformułowała konkluzje w celu przedstawienia wskazówek dotyczących przyszłości Europy.

a.
Jak?

Konferencja w sprawie przyszłości Europy to ukierunkowane na obywateli, oddolne zadanie, dzięki któremu Europejczycy mogą zabrać głos na temat tego, czego oczekują od Unii Europejskiej. Zapewni obywatelom większą rolę w kształtowaniu przyszłych strategii politycznych i ambicji Unii, zwiększając jej odporność. Będzie to możliwe dzięki licznym wydarzeniom i debatom organizowanym w ramach konferencji w całej Unii, a także interaktywnej wielojęzycznej platformie cyfrowej.

Takie wydarzenia w ramach konferencji, w formie spotkań fizycznych lub wirtualnych, mogą być organizowane na różnych szczeblach, w tym na szczeblu europejskim, krajowym, ponadnarodowym i regionalnym, oraz przewidywać udział społeczeństwa obywatelskiego i zainteresowanych stron. Udział obywateli w tych wydarzeniach powinien mieć na celu odzwierciedlenie różnorodności Europy.

Chociaż w świetle środków ograniczających kontakty personalne i podobnych ograniczeń w kontekście COVID-19 wykorzystanie wysiłków i działań w zakresie zaangażowania cyfrowego ma kluczowe znaczenie, zasadniczą część konferencji powinny stanowić fizyczne uczestnictwo i bezpośrednia wymiana informacji.

Na szczeblu europejskim instytucje europejskie zobowiązują się do organizowania europejskich paneli obywatelskich.

Powinny one być reprezentatywne pod względem pochodzenia geograficznego, płci, wieku, pochodzenia społeczno- ekonomicznego i poziomu wykształcenia obywateli. Specjalne wydarzenia powinny być poświęcone młodym ludziom, ponieważ ich udział ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia długotrwałych wyników konferencji. Panele powinny uwzględniać wkłady zgromadzone w ramach konferencji, zapewniając materiał do sesji plenarnych, zebrany w formie zestawu zaleceń dla Unii dotyczących dalszych działań.

Każde państwo członkowskie i każda instytucja może organizować dodatkowe wydarzenia, zgodnie z ich własną specyfiką krajową lub instytucjonalną, oraz wnosić dalszy wkład w konferencję. Mowa tu o takich wydarzeniach jak krajowe panele obywatelskie lub wydarzenia tematyczne gromadzące wkłady z różnych paneli.

Krajowe i europejskie wydarzenia w ramach konferencji będą organizowane zgodnie z zestawem zasad i minimalnych kryteriów odzwierciedlających wartości UE, które zostaną określone przez organy konferencji.

Instytucje europejskie będą również docierać do obywateli i propagować szersze, interaktywne i kreatywne formy uczestnictwa.

Wkład ze wszystkich wydarzeń związanych z konferencją będzie gromadzony, analizowany, monitorowany i publikowany w trakcie całej konferencji na wielojęzycznej platformie cyfrowej. Będzie to miejsce, w którym obywatele będą mogli dzielić się swoimi pomysłami i wysyłać opinie w formie elektronicznej.

Mechanizm przekazywania informacji zwrotnych zapewni przełożenie pomysłów przedstawionych podczas konferencji na konkretne zalecenia dotyczące działań UE.

Konferencja będzie podlegać trzem instytucjom reprezentowanym przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, przewodniczącego Rady i przewodniczącego Komisji Europejskiej, pełniącym funkcję wspólnego przewodnictwa.

Sprawna struktura zarządzania pomoże ukierunkować prace konferencji. Zapewni równą reprezentację trzech instytucji europejskich, a wszystkie jej części składowe będą zrównoważone pod względem płci.

Powołany zostanie zarząd. Będzie się składać z równej reprezentacji Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej, a każda z tych instytucji będzie miała trzech przedstawicieli i maksymalnie czterech obserwatorów. Trojka prezydencji COSAC będzie uczestniczyć w charakterze obserwatora. W charakterze obserwatorów zapraszane mogą być również Komitet Regionów i Komitet Ekonomiczno-Społeczny, a także, w stosownych przypadkach, przedstawiciele innych organów UE i partnerów społecznych.

Zarządowi będą współprzewodniczyć trzy instytucje i będzie on regularnie składał sprawozdania wspólnemu przewodnictwu. Zarząd będzie odpowiadał za podejmowanie decyzji w drodze konsensusu w odniesieniu do prac konferencji, jej procesów i wydarzeń, nadzorując przebieg konferencji w miarę jej postępów oraz przygotowując posiedzenia plenarne konferencji, w tym wkłady obywateli i działania podejmowane w ich wyniku.

Prace zarządu będzie wspierał wspólny sekretariat o ograniczonej wielkości i zapewniający równą reprezentację trzech instytucji.

Sesja plenarna konferencji zapewni, by zalecenia krajowych i europejskich paneli obywatelskich, pogrupowane według tematów, były omawiane bez określonego z góry wyniku i bez ograniczania zakresu do wcześniej zdefiniowanych obszarów polityki. Sesja plenarna konferencji będzie się odbywać co najmniej raz na sześć miesięcy i brać w niej będą udział przedstawiciele Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej, a także przedstawiciele wszystkich parlamentów narodowych, na równych prawach, oraz obywatele. Reprezentowani będą również Komitet Regionów i Komitet Ekonomiczno-Społeczny, partnerzy społeczni i społeczeństwo obywatelskie. Gdy omawiana będzie międzynarodowa rola UE, w pracach uczestniczyć będzie Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa. Można będzie zapraszać przedstawicieli kluczowych zainteresowanych stron. Zarząd sporządzi i opublikuje konkluzje z posiedzeń plenarnych konferencji.

Organy konferencji będą - od początku i na zasadzie konsensusu - uzgadniać metody składania sprawozdań z wyników różnych działań podejmowanych w kontekście konferencji. Ostateczne wyniki konferencji zostaną przedstawione w sprawozdaniu dla wspólnego przewodnictwa. Trzy instytucje, każda w ramach swoich kompetencji i zgodnie z Traktatami, szybko przeanalizują, w jaki sposób można podjąć skuteczne działania następcze w związku z takim sprawozdaniem.

b.
Co?

My, przewodniczący Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej, chcemy dać obywatelom prawo wypowiedzenia się na temat tego, co jest dla nich ważne.

Dyskusje, odzwierciedlające strategiczny program Rady Europejskiej, wytyczne polityczne Komisji Europejskiej na lata 2019-2024 oraz wyzwania związane z pandemią COVID-19, obejmą między innymi:

budowanie zdrowego kontynentu, walkę ze zmianą klimatu i wyzwaniami środowiskowymi, gospodarkę działająca na rzecz ludzi, sprawiedliwość społeczną, równość i solidarność międzypokoleniową, transformację cyfrową Europy, europejskie prawa i wartości, w tym praworządność, wyzwania związane z migracją, bezpieczeństwo, rolę UE w świecie, demokratyczne fundamenty Unii oraz sposoby wzmocnienia procesów demokratycznych rządzących Unią Europejską. Dyskusje mogą również dotyczyć kwestii przekrojowych związanych ze zdolnością UE do realizacji priorytetów politycznych, takich jak lepsze stanowienie prawa, stosowanie zasad pomocniczości i proporcjonalności, wdrażanie i egzekwowanie dorobku prawnego UE oraz przejrzystość.

Zakres konferencji powinien odzwierciedlać dziedziny, w których Unia Europejska ma kompetencje do działania lub w których działanie Unii Europejskiej byłoby korzystne dla obywateli europejskich.

Obywatele mogą poruszać dodatkowe kwestie, które mają dla nich znaczenie.

c.
Zasady konferencji

Konferencja opiera się na zasadach inkluzywności, otwartości i przejrzystości, przy jednoczesnym poszanowaniu prywatności ludzi oraz unijnych przepisów o ochronie danych. Europejskie panele obywatelskie organizowane na szczeblu europejskim są transmitowane, a na platformie udostępniane są opinie zgłoszone w formie elektronicznej oraz dokumentacja.

Konferencja, zarządzanie nią i wydarzenia organizowane w jej ramach opierają się również na wartościach UE zapisanych w unijnych traktatach i Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

Konferencja jest rozpoznawalna dzięki jednej tożsamości i karcie konferencji, którą muszą stosować wszyscy organizatorzy wydarzeń.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2021 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
W imieniu Rady W imieniu Komisji
Europejskiej
David Maria SASSOLI
António COSTA Ursula VON DER LEYEN
Przewodniczący
Przewodniczący Przewodnicząca

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.91I.1

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wspólna deklaracja Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej dotycząca Konferencji w sprawie przyszłości Europy - Zaangażowanie we współpracę z obywatelami na rzecz demokracji - Budowanie odporniejszej Europy.
Data aktu: 18/03/2021
Data ogłoszenia: 18/03/2021