Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 stycznia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie płatności transgranicznych w Unii (CON/2021/3).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 stycznia 2021 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie płatności transgranicznych w Unii (CON/2021/3)

(2021/C 65/04)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2021 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 15 października 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie płatności transgranicznych w Unii (tekst jednolity) 1  (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").

Właściwość EBC do wydawania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w związku z art. 127 ust. 2 tiret czwarte TFUE i art. 3 ust. 1 tiret czwarte Protokołu (nr 4) w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, ponieważ projekt rozporządzenia zawiera przepisy dotyczące sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

Projekt rozporządzenia ma na celu sporządzenie tekstu jednolitego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 2  w brzmieniu ostatnio zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/518 3 . EBC zasadniczo z zadowoleniem przyjmuje ujednolicenie rozporządzenia, zauważa jednak, że - jak wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia - akty objęte ujednoliceniem nie zawierają zmian co do treści, a jedynie formalne zmiany wymagane w ramach samego ujednolicenia. EBC przyjął również opinię 4  w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia (UE) 2019/518 5 . Niektóre przepisy rozporządzenia (UE) 2019/518 zostały jednak wprowadzone do unijnej procedury ustawodawczej po przedłożeniu EBC wniosku Komisji, a zatem nie były częścią wniosku Rady o wydanie opinii przez EBC. W związku z tym, biorąc pod uwagę brak możliwości uprzedniego wydania opinii oraz biorąc pod uwagę fakt, że projekt rozporządzenia zostanie przyjęty zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, EBC korzysta z okazji, by przekazać swoją opinię na temat jednego z przepisów projektu rozporządzenia, które wprowadzono rozporządzeniem (UE) 2019/518.

1.
Uwagi szczegółowe
1.1
Odniesienie do referencyjnego kursu wymiany euro ogłoszonego przez EBC

Art. 4. ust. 1 projektu rozporządzenia, którego celem jest uzupełnienie wymogów w zakresie przejrzystości i informacji określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 6  (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie usług płatniczych") w odniesieniu do usług przeliczania walut 7 , nakłada na dostawców usług płatniczych i strony świadczące usługi przeliczania waluty w bankomacie lub w punkcie sprzedaży obowiązek podawania kwoty łącznych opłat za przeliczenie waluty jako wartości procentowej marży w stosunku do najbardziej aktualnego referencyjnego kursu wymiany euro ogłoszonego przez EBC.

Od 1998 r. EBC publikuje referencyjne kursy walut obcych do euro (zwane dalej "referencyjnymi kursami euro") na podstawie zasad zatwierdzonych przez Radę Prezesów EBC w 1998 r., a następnie zmienionych w 2015 r. 8  (zwanych dalej "zasadami w zakresie referencyjnych kursów euro"). Referencyjne kursy euro są publikowane jako dobro publiczne dla indywidualnych obywateli i instytucji 9  i wykorzystywane przez wiele różnych instytucji. Celem zasad w zakresie referencyjnych kursów euro jest zachowanie integralności referencyjnych kursów euro poprzez: (i) zniechęcenie do stosowania referencyjnych kursów euro jako kursów transakcyjnych; oraz (ii) ograniczenie stosowania tych kursów wyłącznie do celów referencyjnych. Zdecydowanie nie zaleca się korzystania z referencyjnych kursów euro do celów transakcyjnych; kursy te są publikowane wyłącznie w celach informacyjnych 10 . W tym względzie zasady w zakresie referencyjnych kursów euro mają na celu wzmocnienie rozróżnienia między referencyjnymi kursami euro a wskaźnikami kursów walutowych (benchmarkami), które są przeznaczone do celów transakcyjnych.

Odniesienie do referencyjnych kursów euro w projekcie rozporządzenia mogłoby - wbrew celom, do jakich powinny być stosowane te kursy - stworzyć zachęty dla niektórych uczestników rynku do zawierania transakcji na ich podstawie. W związku z tym EBC zaleca usunięcie odniesienia w art. 4 projektu rozporządzenia do referencyjnych kursów euro i zastąpienie go odpowiednim odniesieniem do wskaźnika kursu walutowego (benchmarku), który wchodzi w zakres unijnego rozporządzenia w sprawie wskaźników referencyjnych 11  i który może być stosowany w kontekście opłat za przeliczenie waluty. Dokładność i rzetelność takich wskaźników, które zapewnia system administratorów wskaźników referencyjnych wprowadzony tym rozporządzeniem, chroni interesy klientów dostawców usług płatniczych i stron świadczących usługi przeliczania walut.

W przypadku gdy EBC zaleca zmianę projektu rozporządzenia, szczegółowe propozycje zmian wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie EUR-Lex.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 stycznia 2021 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 COM(2020) 323 final.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie płatności transgranicznych we Wspólnocie oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2560/2001 (Dz.U. L 266 z 9.10.2009, s. 11).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/518 z dnia 19 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty (Dz.U. L 91 z 29.3.2019, s. 36).
4 Zob. opinię Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 sierpnia 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty (CON/2018/38) (Dz.U. C 382 z 23.10.2018, s. 7). Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
5 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty, COM(2018) 163 final.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35).
7 Zob. motyw 8 projektu rozporządzenia.
8 Zob. dokument "Zasady dotyczące referencyjnych kursów walut obcych do euro", dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
9 Zob. komunikat prasowy EBC z dnia 7 grudnia 2015 r. w sprawie wprowadzenia przez EBC zmian referencyjnych kursów walut obcych do euro.
10 Zasady w zakresie referencyjnych kursów euro wyraźnie stanowią, że "termin »kurs referencyjny« należy rozumieć jako taki kurs, który nie powinien być stosowany do żadnych transakcji rynkowych, ani w sposób bezpośredni, ani pośredni (jako benchmark). Kursy te mają służyć jedynie do celów informacyjnych.".
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.65.4

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 stycznia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie płatności transgranicznych w Unii (CON/2021/3).
Data aktu: 25/01/2021
Data ogłoszenia: 25/02/2021