Rezolucja Rady w sprawie struktury zarządzania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030)

Rezolucja Rady w sprawie struktury zarządzania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030)
(2021/C 497/01)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PODKREŚLA, ŻE:

1. Strategiczne ramy europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030) 1 , zwane dalej "strategicznymi ramami", stanowią na poziomie UE zasadnicze narzędzie współpracy obejmującej państwa członkowskie i Komisję Europejską oraz, stosownie do okoliczności, państwa trzecie i interesariuszy, a ich głównym celem jest wspieranie dalszego rozwijania systemów kształcenia i szkolenia w państwach członkowskich i wzmacnianie ich europejskiego wymiaru.

2. W okresie do 2030 r. utworzenie i dalsze rozwijanie europejskiego obszaru edukacji jest nadrzędnym celem politycznym strategicznych ram.

PRZYPOMINA, ŻE:

3. W rezolucji Rady w sprawie strategicznych ram zwrócono się do Komisji, by zgodnie z Traktatami i przy pełnym poszanowaniu zasady pomocniczości "pracowała z państwami członkowskimi nad uzgodnieniem do końca 2021 r. odpowiedniej struktury zarządzania, która posłuży koordynowaniu prac i kierowaniu rozwojem ram strategicznych, w kontekście nadrzędnego celu, jakim jest utworzenie i dalsze rozwijanie europejskiego obszaru edukacji, analizując przy tym, które kwestie powinny stać się przedmiotem dyskusji na wyższym szczeblu politycznym, bez tworzenia dodatkowych obciążeń dla państw członkowskich i przy jednoczesnym zapewnieniu ich odpowiedzialności za ten proces".

4. W pierwszym cyklu strategicznych ram, do 2025 r., "należy zachować wszystkie wypróbowane i sprawdzone rozwiązania w zakresie wzajemnego uczenia się przewidziane w ET 2020, takie jak grupy robocze, posiedzenia dyrektorów generalnych i narzędzia partnerskiego uczenia się, oraz utrzymać zaangażowanie innych właściwych organów zarządzania" 2 , bez tworzenia zbędnych struktur lub dodatkowych obciążeń dla państw członkowskich.

5. U podstaw struktury zarządzania strategicznych ram leży ambicja, by zapewnić lepsze dostosowanie do nadrzędnych celów UE 3  - poprzez wpieranie kierownictwa politycznego na poziomie UE i ułatwienie efektywnego przekazywania informacji pomiędzy szczeblem politycznym (Rada i jej właściwe organy przygotowawcze, czyli Komitet ds. Edukacji),

nieformalnymi posiedzeniami urzędników wysokiego szczebla (grupy wysokiego szczebla ds. kształcenia i szkolenia oraz posiedzenia dyrektorów generalnych) i wdrażaniem na szczeblu technicznym (grupy robocze strategicznych ram i inne grupy ekspertów, w tym stała grupa ds. wskaźników i benchmarków).

ZAMIERZA:

6. Zapewniać wskazówki i zasady przewodnie na potrzeby struktury zarządzania strategicznych ram, zwracając szczególną uwagę na zaangażowane podmioty i ich rolę, ramy organizacyjne, w których realizowane są działania przewidziane w strategicznych ramach, oraz związane z zarządzaniem kwestie dotyczące wdrażania. Niniejszą rezolucję Rady należy postrzegać jako instrument uzupełniający rezolucję Rady w sprawie strategicznych ram.

UZNAJE, ZGODNIE Z TRAKTATAMI I PRZY PEŁNYM POSZANOWANIU ZASADY POMOCNICZOŚCI, ŻE:

7. Struktura zarządzania strategicznych ram opiera się na następujących zasadach przewodnich:

- Współodpowiedzialność i włączenie: zwiększenie współodpowiedzialności i zaangażowania państw członkowskich i Rady przez wzgląd na jej rolę w procesie decyzyjnym i w kształtowaniu polityki;

- Odpowiedzialność: zapewnianie wsparcia na potrzeby kierownictwa politycznego na wysokim szczeblu na poziomie UE i doradztwa dotyczącego kwestii, które mają być przedmiotem dyskusji na wyższym szczeblu politycznym, zwłaszcza za pośrednictwem i przy wsparciu nieformalnej grupy wysokiego szczebla ds. kształcenia i szkolenia (zwanej dalej "grupą wysokiego szczebla"), bez podważania roli i obowiązków Komitetu ds. Edukacji jako właściwego organu przygotowawczego Rady. Rada odgrywa wiodącą rolę w strukturze zarządzania strategicznych ram;

- Przejrzystość, ciągłość i skuteczność: zapewnienie w sposób kompleksowy i zintegrowany organizowania i podsumowywania wielu wątków prac (w ramach posiedzeń dyrektorów generalnych, grup roboczych strategicznych ram, grup ekspertów i innych instrumentów w zakresie partnerskiego uczenia się itd.), a przy tym ułatwienie przepływu ze szczebla technicznego do politycznego i odwrotnie;

- Współpraca i współdziałanie: wnoszenie wkładu we wzmacnianie współdziałania i synergii z innymi obszarami polityki, w celu wspierania reform krajowych i tworzenia europejskiego obszaru edukacji zgodnie z innymi inicjatywami i instrumentami na szczeblu UE, w tym m.in. z europejskim obszarem szkolnictwa wyższego, europejskim semestrem, Europejskim filarem praw socjalnych, europejską przestrzenią badawczą, funduszami polityki spójności, Instrumentem Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy i innymi unijnymi programami i mechanizmami finansowania, a także innymi inicjatywami, takimi jak inicjatywy w dziedzinie zatrudnienia, polityki społecznej, badań naukowych i innowacji, równości, młodzieży, sportu, kultury, finansowania i stosunków zewnętrznych.

8. Grupa wysokiego szczebla, która powinna odgrywać centralną rolę w łączeniu poziomu technicznego z poziomem politycznym w strukturze zarządzania strategicznych ram, jest nieformalną grupą urzędników wysokiego szczebla z państw członkowskich i Komisji, którzy spotykają się, by identyfikować, omawiać i ukierunkowywać strategiczne i przekrojowe kwestie w ramach europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia w sposób perspektywiczny. Rada, za pośrednictwem swojego właściwego organu przygotowawczego, którym jest Komitet ds. Edukacji, powinna być regularnie informowana o wynikach dyskusji grupy wysokiego szczebla.

9. Posiedzenia dyrektorów generalnych w poszczególnych składach - ds. szkół, ds. kształcenia i szkolenia zawodowego i ds. szkolnictwa wyższego - to nieformalne grupy urzędników wysokiego szczebla z państw członkowskich i Komisji, którzy spotykają się, by omawiać kwestie związane z ich odnośnymi sektorami kształcenia i szkolenia, a także, w stosownych przypadkach, zagadnienia przekrojowe. Prezydencja może, stosownie do okoliczności, zaprosić do udziału w tych posiedzeniach państwa trzecie i interesariuszy.

10. Grupy ekspertów Komisji 4 , takie jak grupy robocze strategicznych ram, stała grupa ds. wskaźników i benchmarków, Komitet Doradczy ds. Szkolenia Zawodowego czy grupa ekspertów ds. jakościowych inwestycji w kształcenie i szkolenie pozostają do dyspozycji strategicznych ram i mają służyć państwom członkowskim i Komisji w ich pracach nad dalszym rozwojem polityki, pomagając na szczeblu technicznym, między innymi poprzez wykorzystanie wzajemnego uczenia się, kontaktów na poziomie technicznym i identyfikowanie dobrych praktyk. W ich skład, w zależności od sytuacji, wchodzą eksperci z państw członkowskich i państw trzecich, organizacji międzynarodowych, eksperci reprezentujący interesariuszy i eksperci niezależni.

11. Działania w zakresie partnerskiego uczenia się pozwalają państwom członkowskim zmagającym się z podobnymi wyzwaniami w zakresie polityki prowadzić prace w ramach klastrów i dzielić się dobrymi praktykami, skupiać się na wyzwaniach specyficznych dla poszczególnych państw lub wspomóc konkretny krajowy program reform, z wykorzystaniem pomocy, w zależności od sytuacji, ze strony państw partnerskich, organizacji interesariuszy i niezależnych ekspertów.

12. W kontekście synergii między różnymi obszarami polityki ważne są wspólne posiedzenia organów zajmujących się kształceniem i szkoleniem i innych właściwych organów na podobnym szczeblu z innych obszarów polityki - takich jak m.in. zatrudnienie, polityka społeczna, badania naukowe i innowacje, równość, młodzież, sport, kultura, finanse i stosunki zewnętrzne - oraz wykorzystanie unijnych i krajowych instrumentów finansowych.

ZGADZA SIĘ, ŻE:

13. Prezydencja, we współpracy z partnerami z trzech prezydencji i Komisją, powinna odgrywać wiodącą rolę w koordynowaniu prac grupy wysokiego szczebla w kontekście strategicznych ram.

14. Grupie przewodniczy prezydencja. Z myślą o zapewnieniu sprawnego przepływu informacji i mając na uwadze przewidywaną rolę grupy względem szczebla politycznego, powinna ona odbywać posiedzenia co najmniej dwa razy w roku, raz podczas danej prezydencji. Stosownie do okoliczności, państwa trzecie lub interesariusze mogą być zapraszani przez prezydencję do udziału w posiedzeniach grupy w charakterze obserwatorów w odniesieniu do punktów porządku obrad będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

15. Mając na względzie wsparcie zarządzania i ciągłość prac w kontekście strategicznych ram, należy organizować regularne kontakty z udziałem dwóch wcześniejszych prezydencji, aktualnej prezydencji, dwóch kolejnych prezydencji i Komisji; takie wspólne kontakty powinny odbywać się w ramach nieformalnej grupy koordynująco-wspierającej - komitetu koordynacyjnego grupy wysokiego szczebla.

16. Komitet koordynacyjny podlega tej grupie i składa jej sprawozdania.

17. Rolą komitetu koordynacyjnego grupy wysokiego szczebla jest jej wspieranie poprzez:

- przyczynianie się do ustalania programu prac grupy, z należytym poszanowaniem priorytetów prezydencji, priorytetów strategicznych w kontekście strategicznych ram, a także ewentualnych bieżących tendencji i wyzwań, w tym nieprzewidzianych wydarzeń i sytuacji, oraz proponowanie zagadnień do dyskusji na posiedzeniach grupy, w tym wszelkich zagadnień, które mogłyby pomóc w przygotowaniu debat orientacyjnych w Radzie;

- informowanie grupy, i, w razie potrzeby, Komitetu ds. Edukacji - z myślą o zapewnieniu terminowej wymiany informacji - o postępach poczynionych w kontekście strategicznych ram na drodze do utworzenia europejskiego obszaru edukacji, w tym poprzez aktualne informacje o wynikach posiedzeń dyrektorów generalnych i prac grup roboczych strategicznych ram, grup ekspertów oraz o wynikach partnerskiego uczenia się i innych działań w zakresie wzajemnego uczenia się;

- wspieranie grupy w zakresie ogólnych kierunków ewentualnych przyszłych polityk oraz interakcji między politykami w dziedzinie kształcenia i szkolenia a innymi obszarami polityki na szczeblu międzynarodowym, unijnym, krajowym i regionalnym, w tym poprzez wskazywanie: ekspertów zewnętrznych, naukowców, organizacji międzynarodowych i innych organizacji skupiających interesariuszy, mogących zapewnić dodatkową wiedzę fachową na potrzeby dyskusji prowadzonych przez grupę;

- wspieranie grupy w zwiększaniu synergii między kształceniem i szkoleniem a innymi obszarami polityki, takimi jak zatrudnienie, polityka społeczna, badania naukowe i innowacje, równość, młodzież, sport, kultura, finanse i stosunki zewnętrzne, mogących przynieść wartość dodaną;

- wspieranie grupy w rozważaniach na temat potrzeby ewentualnego przeglądu mandatów grup roboczych strategicznych ram, realizowanego wspólnie przez Komisję i państwa członkowskie, przy jednoczesnym poszanowaniu prerogatyw Komisji w zakresie definiowania mandatów i dokonywania ich przeglądów;

- wspieranie prac nad oceną struktury zarządzania funkcjonującej do 2025 r., tak aby grupa mogła wnieść wkład w dyskusje Komitetu ds. Edukacji na temat ewentualnych zmian struktury zarządzania na okres po 2025 r.;

- koordynowanie przygotowania programu politycznego na okres 18 miesięcy do zatwierdzenia przez grupę.

18. Komitet koordynacyjny grupy wysokiego szczebla odbywa posiedzenia regularnie, co najmniej dwa razy podczas danej prezydencji. Prace komitetu koordynacyjnego są wspólnie koordynowane przez prezydencję i Komisję na równych zasadach, także w odniesieniu do współfinansowania. Posiedzeniom komitetu koordynacyjnego przewodniczy prezydencja.

19. W razie potrzeby komitet koordynacyjny może wyznaczyć spośród uczestniczących państw członkowskich sprawozdawcę na określoną kadencję, którego rolą mogłoby być informowanie grupy wysokiego szczebla, i, w razie potrzeby, Komitetu ds. Edukacji - z myślą o zapewnieniu terminowej wymiany informacji - o postępach poczynionych przez grupy robocze ram strategicznych oraz inne grupy ekspertów i odpowiednie organy.

20. Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie komitetu koordynacyjnego, jego zadania operacyjne i metody pracy, obejmujące ewentualne wyznaczenie sprawozdawcy oraz jego zadań i czasu trwania kadencji, mogłyby zostać określone w zakresie zadań opracowanym przez komitet koordynacyjny i zatwierdzonym przez grupę wysokiego szczebla.

21. Niniejsza rezolucja staje się skuteczna z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i, stosownie do przypadku, podlega przeglądowi w następstwie śródokresowego przeglądu strategicznych ram, który ma zostać przeprowadzony przez Radę w 2025 r., z uwzględnieniem odpowiednich sprawozdań Komisji przewidzianych w rezolucji Rady w sprawie strategicznych ram, w celu dostosowania rezolucji do nowej sytuacji i nowych potrzeb.

1 Rezolucja Rady w sprawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030) (Dz.U. C 66 z 26.2.2021, s. 1) (zwana dalej "rezolucją Rady w sprawie strategicznych ram").
2 Rezolucja Rady w sprawie strategicznych ram.
3 Nadrzędne priorytety UE określono w nowym programie strategicznym dla UE na lata 2019-2024.
4 Rejestr grup ekspertów Komisji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.497.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady w sprawie struktury zarządzania strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia na rzecz europejskiego obszaru edukacji i w szerszej perspektywie (2021-2030)
Data aktu: 29/11/2021
Data ogłoszenia: 10/12/2021