Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2022, sekcja III - Komisja (2020/2265(BUI))

Wytyczne dotyczące budżetu na rok 2022 - sekcja III

P9_TA(2021)0106

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2022, sekcja III - Komisja (2020/2265(BUI))

(2021/C 494/25)

(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 (dalej zwane "rozporządzeniem finansowym"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2  (dalej zwane "rozporządzeniem w sprawie WRF"), wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 3 , a także powiązane deklaracje jednostronne 4 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 5 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiające Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 7 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii 8 ,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 9  i wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją, które zostały do niego załączone,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) z dnia 8 października 2018 r. w sprawie globalnego ocieplenia o 1,5 oC,

- uwzględniając sprawozdanie z globalnej oceny różnorodności biologicznej i funkcjonowania ekosystemów opracowane przez Międzyrządową Platformę Naukowo-Polityczną w sprawie Różnorodności Biologicznej i Funkcjonowania Ekosystemów Organizacji Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 8 czerwca 2020 r. pt. "Wyzwania demograficzne - dalsze działania",

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr 70/1 z dnia 25 września 2015 r. zatytułowaną "Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030", która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2016 r.,

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych oraz swoją rezolucję z dnia 19 stycznia 2017 r. w tej sprawie 10 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu 11 ,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie wytycznych budżetowych na rok 2022,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie pełnego stosowania przepisów dorobku Schengen w Bułgarii i w Rumunii: zniesienie kontroli na wewnętrznych granicach lądowych, morskich i powietrznych 12 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 19 marca 2020 r. zatytułowany "Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej pandemii COVID-19", (C(2020)1863),

- uwzględniając art. 93 Regulaminu,

- uwzględniając opinie przedstawione przez Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii, Komisję Transportu i Turystyki, Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisję Kultury i Edukacji,

- uwzględniając stanowisko w formie poprawek przedstawione przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając pisma przesłane przez Komisję Spraw Zagranicznych, Komisję Rozwoju, Komisję Kontroli Budżetowej, Komisję Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności, Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, Komisję Rozwoju Regionalnego, Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, Komisję Spraw Konstytucyjnych oraz Komisję Praw Kobiet i Równouprawnienia,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0046/2021),

Powrót na właściwe tory: budżet na 2022 r. na wyjście z kryzysu związanego z COVID-19

1. uważa, że ze względu na szczególną niepewność co do prognoz gospodarczych, które nie przewidują, że gospodarka powróci w 2022 r. do poziomu sprzed pandemii, oraz nadrzędną potrzebę szybkiej, sprawiedliwej i sprzyjającej włączeniu społecznemu naprawy szkód gospodarczych i społecznych oraz szkód w kontekście zatrudnienia spowodowanych przez pandemię COVID-19, budżet Unii na 2022 r. powinien odgrywać jeszcze bardziej kluczową rolę w zapewnianiu pozytywnego i wymiernego wpływu na życie obywateli oraz w przyczynianiu się do pobudzania gospodarki europejskiej, przyciąganiu zrównoważonych inwestycji oraz ochronie miejsc pracy i tworzeniu wysokiej jakości miejsc pracy w całej Unii, a także w sprostaniu wyzwaniom związanym ze zmianą klimatu i transformacją cyfrową oraz zwiększonymi ambicjami UE w dziedzinie klimatu na 2030 r. z myślą o osiągnięciu do 2050 r. neutralności klimatycznej, a także w zmniejszaniu różnic gospodarczych, społecznych, terytorialnych, edukacyjnych, pokoleniowych i różnic w traktowaniu mężczyzn i kobiet;

2. w związku z tym zamierza ustanowić przyszłościowy budżet, który będzie miał zasadnicze znaczenie dla procesu odbudowy gospodarczej oraz umożliwi Unii pobudzenie inwestycji i rozwiązanie problemu bezrobocia, wspieranie transformacji cyfrowej i ekologicznej, położenie nacisku na Europejską Unię Zdrowotną, promowanie sprzyjającej włączeniu społecznemu odbudowy, koncentrując się na młodym pokoleniu, a także zapewnienie obywatelom UE bezpiecznego i dostatniego otoczenia; uważa, że priorytety te mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania procesu odbudowy gospodarczej i stworzenia podstaw bardziej odpornej Unii zgodnie z porozumieniem paryskim;

Dynamiczna gospodarka w celu pobudzenia inwestycji i rozwiązania problemu bezrobocia

3. przypomina, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowią trzon gospodarki europejskiej, bowiem stanowią prawie 99 % wszystkich przedsiębiorstw w państwach członkowskich i odpowiadają za około trzy czwarte wszystkich miejsc pracy; podkreśla znaczący wkład MŚP w tworzenie miejsc pracy, wzrost gospodarczy i stabilność; jest zaniepokojony poważnymi i długotrwałymi skutkami kryzysu dla MŚP i zamierza zapewnić tym przedsiębiorstwom wystarczające finansowanie za pośrednictwem różnych programów UE;

4. podkreśla w tym kontekście znaczenie odpowiednio finansowanego programu na rzecz jednolitego rynku w celu zwiększenia konkurencyjności, promowania przedsiębiorczości, poprawy dostępu do rynków i skutecznego wspierania małych przedsiębiorstw, w tym poprzez rozwój umiejętności cyfrowych i umiejętności w zakresie przedsiębiorczości; zwraca ponadto uwagę na potencjał programu InvestEU w zakresie ułatwiania uruchamiania zrównoważonych, innowacyjnych i społecznych inwestycji, ale również w zakresie zapewniania wsparcia kapitałowego MŚP dotkniętym kryzysem; uznaje pilną potrzebę stworzenia przyjaznego dla MŚP otoczenia biznesowego oraz wspierania klastrów i sieci MŚP, a także zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw; podkreśla w szczególności potrzebę wspierania na szczeblu UE inicjatyw mających na celu ułatwienie tworzenia nowych przedsiębiorstw typu startup i poprawę ich dostępu do finansowania, jako środka sprzyjającego innowacjom, tworzeniu miejsc pracy i przedsiębiorczości młodzieży;

5. podkreśla stałą potrzebę wielokrotnego zwiększania inwestycji w badania naukowe, rozwój i innowacje, aby uczynić z Unii siłę napędową Europejskiego Zielonego Ładu i transformacji cyfrowej; podkreśla w związku z tym szczególne zasługi programu "Horyzont Europa", w tym działań Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych; uważa za niezbędne zapewnienie MŚP, przedsiębiorstwom typu startup i uniwersytetom odpowiedniego i dostosowanego do potrzeb wsparcia w dziedzinie badań naukowych i innowacji, tak aby mogły one aktywnie uczestniczyć w tych ogromnych wyzwaniach; zwraca uwagę, jak ważne jest wspieranie współpracy między środowiskiem akademickim a przemysłem; podkreśla, że pandemia COVID-19 wyraźnie pokazała znaczenie europejskich badań nad produktami farmaceutycznymi i szczepionkami jako sposobu wzmocnienia odporności UE w przypadku kryzysu zdrowotnego;

6. podkreśla, że odpowiedź Unii na wyzwania związane z pandemią COVID-19 musi być poparta szybkimi i ukierunkowanymi decyzjami budżetowymi; domaga się w tym kontekście, by zaskakująco wysoka kwota umorzeń środków na programy badawcze została w całości udostępniona w ramach programu "Horyzont Europa", z zachowaniem pełnej zgodności z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego, jako jeden z kluczowych sposobów pozwalających na neutralizację nowych wariantów wirusa, a także przygotowanie na przyszłe zagrożenia, w interesie zdrowia publicznego i ratowania życia; podkreśla, że ten poziom umorzeń nie został przewidziany i w związku z tym nie został włączony do porozumienia w sprawie wieloletnich ram finansowych (WRF);

7. podkreśla kluczową rolę polityki spójności UE jako głównej polityki inwestycyjnej Unii i jednego z fundamentów trwałego ożywienia gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, a także wskazuje na jej wyjątkową europejską wartość dodaną i wkład w ogólny harmonijny rozwój UE oraz jej państw członkowskich i regionów; podkreśla w szczególności jej potencjał w zakresie stymulowania wzrostu gospodarczego i tworzenia większej liczby wysokiej jakości miejsc pracy, które mają kluczowe znaczenie dla procesu odbudowy gospodarczej; podkreśla jej kluczową rolę w osiąganiu strategicznych celów UE, takich jak spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna oraz konwergencja między państwami członkowskimi i w ich obrębie, sprawiedliwa transformacja, wysokiej jakości zatrudnienie, konkurencyjna, społeczna, zielona gospodarka o obiegu zamkniętym oraz innowacje, a także jej rolę jako siły napędowej sprawiedliwej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonej Unii;

8. wskazuje na długoterminowe skutki przedłużenia okresu obowiązywania odstępstwa od zasad pomocy państwa w czasie obecnego kryzysu na jednolitym rynku dla państw członkowskich o ograniczonych funduszach publicznych i ograniczonych zdolnościach fiskalnych; podkreśla, że budżet UE odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu ścisłej współpracy państw członkowskich i UE w dążeniu do łagodzenia społeczno-gospodarczych skutków pandemii oraz znalezienia konkretnych rozwiązań umożliwiających zachowanie równych warunków działania na jednolitym rynku oraz wzmocnienie spójności gospodarczej i społecznej między regionami UE;

9. podkreśla, że wspólna polityka rolna (WPR) i wspólna polityka rybołówstwa (WPRyb) stanowią fundament europejskiej integracji, której celem jest zapewnienie Europejczykom bezpiecznych dostaw dostępnej cenowo żywności o wysokiej jakości oraz suwerenności żywnościowej, prawidłowe funkcjonowanie rynków rolnych, zrównoważony rozwój regionów wiejskich oraz wymiana pokoleń rolników; przypomina o kluczowej roli tych polityk w przyczynianiu się do stabilnych i akceptowalnych dochodów rolników i rybaków, zwłaszcza w obecnej trudnej sytuacji; zwraca się o zwrócenie szczególnej uwagi na rolnictwo na małą skalę, młodych rolników i małe przedsiębiorstwa rybackie oraz utrzymanie stabilnego i bezpiecznego łańcucha żywnościowego dla obywateli europejskich; zwraca uwagę na szereg sektorów rolnych, które poważnie ucierpiały w wyniku pandemii COVID-19 i innych kryzysów, oraz w stosownych przypadkach popiera ukierunkowane wzmocnienie odpowiednich linii budżetowych poświęconych środkom wspierania rynku; przypomina, że wyzwaniom tym należy stawić czoła, przygotowując jednocześnie reformę WPR, która ma odgrywać bardziej zasadniczą rolę w realizacji ambicji Europejskiego Zielonego Ładu;

10. podkreśla potrzebę szczególnego pobudzenia sektora turystyki, zwłaszcza sektora hotelarsko-gastronomicznego, w którym w wyniku pandemii COVID-19 odnotowano szczególnie dotkliwy spadek aktywności gospodarczej, co miało katastrofalny wpływ, zwłaszcza na te regiony, które są w dużym stopniu uzależnione od turystyki; podkreśla, że sektor turystyki stanowi ważny filar gospodarki Unii i zatrudnia istotną część siły roboczej, w szczególności w MŚP i przedsiębiorstwach rodzinnych; oczekuje, że odpowiednie programy UE, w tym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, polityka regionalna, program "Cyfrowa Europa" lub InvestEU, zapewnią decydujący wkład w długoterminową konkurencyjność i zrównoważenie sektora oraz że konieczne zasoby zostaną udostępnione w budżecie UE na 2022 r.; ponownie wyraża rozczarowanie faktem, że wniosek Parlamentu dotyczący specjalnego programu UE w dziedzinie turystyki nie został uwzględniony;

11. podkreśla potrzebę opracowania kompleksowej europejskiej strategii kosmicznej i uznaje wartość dodaną unijnego programu kosmicznego; podkreśla w szczególności, że Unia powinna wspierać rozwój innowacyjnych i konkurencyjnych segmentów - segmentu kosmicznego (upstream) (ciężki przemysł kosmiczny) i segmentu wykorzystania danych (downstream) (zastosowania oparte na danych pozyskanych w przestrzeni kosmicznej); zwraca uwagę na ważną rolę Agencji UE ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) oraz na potrzebę zapewnienia jej niezbędnego poziomu finansowania i personelu;

Sprostanie wyzwaniom związanym z transformacją cyfrową i transformacją ekologiczną

12. podkreśla pilną potrzebę, zwiększoną przez kryzys związany z COVID-19, zlikwidowania przepaści cyfrowej, w szczególności poprzez ukończenie tworzenia europejskiego obszaru edukacji i wdrożenie planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej w celu osiągnięcia celów w zakresie umiejętności cyfrowych oraz poprzez wspieranie uczenia się sprzyjającego włączeniu społecznemu, a także potrzebę przyspieszenia transformacji cyfrowej w Europie; zwraca uwagę na znaczenie zapewnienia wystarczającego finansowania programów UE i synergii między nimi w celu stworzenia warunków sprzyjających szybszemu wprowadzaniu na rynek przełomowych technologii i innowacji oraz umożliwienia europejskiej gospodarce i sektorowi publicznemu odgrywania wiodącej roli w transformacji cyfrowej; uważa, że program "Cyfrowa Europa" ma zasadnicze znaczenie dla poprawy konkurencyjności Europy w światowej gospodarce cyfrowej i osiągnięcia suwerenności technologicznej; oczekuje, że program ten pobudzi inwestycje w unijne obliczenia wielkiej skali, etyczną sztuczną inteligencję, technologię 5G i cyberbezpieczeństwo, a także promowanie zaawansowanych umiejętności cyfrowych w całej gospodarce i społeczeństwie; wzywa państwa członkowskie i Komisję do przestrzegania kryteriów, zgodnie z którymi co najmniej 20 % środków z RRF powinno zostać przeznaczone na transformację cyfrową;

13. podkreśla centralną rolę budżetu UE w zapewnieniu powodzenia Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii na rzecz bioróżnorodności, oraz zastosowaniu zasady "nie szkodzić", pobudzaniu odbudowy gospodarczej i społecznej państw członkowskich po kryzysie związanym z koronawirusem, dzięki przekształceniu wyzwań ekologicznych w inwestycje i możliwości przeprowadzenia reform strukturalnych, oraz ułatwianiu sprawiedliwego przejścia na bardziej zrównoważoną, inkluzywną i odporną gospodarkę; przypomina, że transformacja ta wymaga istotnych zmian strukturalnych oraz że nie wszystkie państwa członkowskie, regiony i miasta rozpoczynają transformację, startując z tego samego poziomu lub dysponują takimi samymi zdolnościami do reagowania; podkreśla w szczególności potrzebę zadbania o to, by odpowiednie zasoby, w tym fundusze służące odbudowie i mechanizm sprawiedliwej transformacji, leżały u podstaw nowej strategii na rzecz wzrostu gospodarczego, aby umożliwić Unii wywiązanie się ze jej zobowiązań, przy jednoczesnym zapewnieniu, że nikt nie zostanie pominięty, oraz zamierza ściśle monitorować wdrażanie tej strategii w budżecie na 2022 r.; podkreśla w tym kontekście, że inwestowanie w efektywność energetyczną, gospodarkę o obiegu zamkniętym, zrównoważoną i przystępną cenowo inteligentną mobilność oraz nowoczesną i odporną infrastrukturę UE to kluczowe czynniki przywrócenia konkurencyjności, przyczynienia się do osiągnięcia celów UE w dziedzinie klimatu i budowania strategicznej autonomii UE, a także promowania zrównoważonego przemysłu; ponadto dostrzega kluczową rolę odgrywaną przez instrument "Łącząc Europę" w tworzeniu powiązań między Unią a wszystkimi jej regionami, w tym najbardziej oddalonymi, wyspiarskimi i słabo zaludnionymi, w sektorze transportowym, cyfrowym i energetycznym;

14. podkreśla znaczenie wspierania działań w dziedzinie klimatu i ochrony środowiska poprzez zapewnienie dodatkowych środków na odpowiednie programy i instrumenty w budżecie UE, w szczególności na program LIFE; podkreśla ponadto, że w duchu uwzględniania kwestii klimatu należy zintensyfikować wysiłki we wszystkich obszarach polityki w celu osiągnięcia ogólnego celu w zakresie wydatków na klimat w całym okresie obowiązywania WRF na lata 2021-2027 wynoszącego co najmniej 30 % całkowitej kwoty budżetu Unii i wydatków z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy; ponadto zwraca uwagę na potrzebę ciągłych działań na rzecz zapewnienia 7,5 % rocznych wydatków w WRF na cele związane z różnorodnością biologiczną w 2024 r. i 10 % od 2026 r.; wzywa do pełnego zaangażowania Parlamentu w opracowywanie solidniejszych, bardziej przejrzystych i kompleksowych metod realizacji i śledzenia takich wydatków oraz oczekuje corocznych konsultacji z Komisją i Radą, jak określono w porozumieniu międzyinstytucjonalnym;

15. wzywa Komisję i państwa członkowskie do przeznaczenia wystarczających środków finansowych na wdrażanie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności, w tym dzięki pobudzeniu badań naukowych i innowacji w celu przejścia na bezpieczne i zrównoważone od zaprojektowania chemikalia, materiały i produkty oraz dzięki zapewnieniu odpowiednich i zrównoważonych zasobów dla Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA), a także wdrażaniu planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym w oparciu o nietoksyczne cykle materiałowe, a także przyszłego Planu działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń wody, powietrza i gleby;

Silna Europejska Unia Zdrowia

16. potwierdza znaczenie i potencjał programu UE dla zdrowia, który w nowych WRF stał się największym programem w dziedzinie zdrowia, jaki kiedykolwiek był finansowany z budżetu UE; oczekuje wzmocnienia synergii między wszystkimi programami UE, których celem jest wzmacnianie zdolności systemów opieki zdrowotnej UE, a także ich gotowości na kryzysy i potencjału zapobiegania im, a programami zapewniającymi dodatkowe inwestycje w sektorze zdrowia, takimi jak Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+), Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), program "Horyzont Europa" i "Cyfrowa Europa"; uważa, że gromadzenie rezerw powinno stanowić priorytet w budżecie UE w ramach programów rescEU i UE dla zdrowia; podkreśla znaczenie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności dla zapewnienia, by UE była lepiej przygotowana na wszelkie rodzaje katastrof naturalnych, pandemie i sytuacje kryzysowe i sprawniej na nie reagowała;

17. uważa, że kryzys związany z COVID-19 spowodował niespotykane dotąd obciążenie systemów opieki zdrowotnej państw członkowskich, a także ujawnił braki w zdolnościach produkcyjnych, jeśli chodzi o szczepionki i inne podstawowe produkty medyczne w Unii; podkreśla w związku z tym, że Unia potrzebuje solidarności i zbiorowej odpowiedzialności, co przekłada się na większe kompetencje UE w zakresie polityki ochrony zdrowia i bardziej konkretne działania na rzecz silniejszej Europejskiej Unii Zdrowia; podkreśla, że obecny kryzys pokazał potrzebę zwiększenia inwestycji w infrastrukturę i umiejętności w opiece zdrowotnej, a także potrzebę uporania się z wcześniejszymi niedostatkami w inwestowaniu; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji w sprawie inkubatora HERA (COM(2021)0078) jako narzędzia służącego zwiększeniu wysiłków na rzecz wykrywania wariantów COVID-19, dostosowania szczepionek, poprawy skuteczności badań klinicznych, przyspieszenia zatwierdzania przez organy regulacyjne i przyspieszenia produkcji szczepionek; podkreśla, że duża część zdolności produkcyjnych jest zlokalizowana poza Unią, co komplikuje dostawę produktów leczniczych, gdy są potrzebne, oraz stanowi przeszkodę, którą należy zlikwidować w trakcie tworzenia Europejskiej Unii Zdrowotnej; podkreśla znaczenie zapewnienia wystarczających funduszy, aby pomóc w zwiększeniu zdolności produkcyjnych, jeśli chodzi o szczepionki, odtrutki i inne podstawowe leki w państwach członkowskich, oraz umożliwić szybkie reagowanie w ramach budżetu UE na 2022 r. w sytuacjach nadzwyczajnych;

18. ubolewa, że w 2020 r. u 2,7 mln ludzi w UE zdiagnozowano nowotwór, a około 1,3 mln osób zmarło z tego powodu; z zadowoleniem przyjmuje europejski plan walki z rakiem, który stanowi ważny filar silniejszej Europejskiej Unii Zdrowotnej; zgodnie z planem dostrzega potrzebę wzmocnienia i egzekwowania podejścia Unii do zapobiegania nowotworom, leczenia ich i opieki nad chorymi; wnioskuje o odpowiedni przydział środków z budżetu na 2022 r. na stosowne programy UE, szczególnie Program UE dla zdrowia i klaster Zdrowie w ramach filaru II programu "Horyzont Europa" oraz program "Cyfrowa Europa", aby finansować nowe technologie, badania naukowe i innowacje w ramach walki Unii z rakiem;

19. w szczególności zwraca uwagę na zasadniczą rolę odgrywaną przez Europejską Agencję Leków (EMA) i Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) w trwającej pandemii COVID-19; apeluje o odpowiednie fundusze w budżecie na 2022 r., aby umożliwić tym kluczowym agencjom kontynuowanie ich pracy; oczekuje na wniosek w sprawie ustanowienia unijnego urzędu ds. gotowości i reagowania na wypadek stanu zagrożenia zdrowia (HERA) w celu zapewnienia skutecznej i skoordynowanej gotowości i zdolności reagowania Unii w przypadku przyszłych kryzysów zdrowotnych; przypomina o potrzebie zapewnienia HERA nowych zasobów, aby zagwarantować, że nie wpłynie on niekorzystnie na istniejące programy, strategie polityczne i agencje, oraz zagwarantować skuteczną synergię z EMA i ECDC;

Odbudowa gospodarcza sprzyjająca włączeniu społecznemu ze szczególnym uwzględnieniem młodego pokolenia

20. podkreśla, że podobnie jak w następstwie kryzysu finansowego z 2008 r. skutki kryzysu związanego z COVID-19 szczególnie mocno dotykają młodych ludzi, ponieważ wiążą się ze zwiększonym bezrobociem młodzieży oraz negatywnym wpływem na edukację i zdrowie psychiczne, w szczególności jeśli chodzi osoby dopiero wchodzące na rynek pracy; podkreśla w związku z tym, że należy w pełni zbadać wszystkie możliwości finansowania, aby skutecznie poprawić integrację na rynku pracy, w szczególności dzięki szkoleniom zawodowym, środkom służącym poprawie włączenia społecznego, warunków pracy i ochrony socjalnej, w tym osób z niepełnosprawnościami, a także perspektyw rodzinnych i życiowych młodych ludzi, z uwzględnieniem dyrektywy w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;

21. podkreśla, że Unia nie znajdzie trwałej drogi do odbudowy bez ustrukturyzowanej strategii na rzecz młodego pokolenia; w związku z tym zwraca uwagę na ogromne znaczenie zwiększenia środków finansowych na programy unijne, takie jak Erasmus+, których zasługi, jeśli chodzi o poszerzanie możliwości kształcenia, szkolenia i zatrudnienia w całej Unii, są niekwestionowane; podkreśla, że Erasmus+ to sztandarowy program Unii, który jest powszechnie znany wśród jej obywateli i który przyniósł wymierne korzyści; zwraca uwagę na potencjał tego programu w promowaniu doskonałości i zapewnianiu młodym ludziom dostępu do innowacji i przedsiębiorczości dzięki doradztwu i edukacji sprzyjającym włączeniu społecznemu, a także na potrzebę szkoleń i działań na rzecz mobilności w ramach kształcenia dorosłych; ubolewa nad negatywnym wpływem kryzysu związanego z COVID-19 na program Erasmus+, skutkującym znacznym ograniczeniem liczby osób mogących korzystać z tego programu; podkreśla w tym kontekście znaczenie budżetu na 2022 r. dla zrekompensowania straconych szans; wzywa Komisję do dalszego promowania edukacji w zakresie obywatelstwa europejskiego i uczestnictwa obywatelskiego; ponawia swój apel do państw członkowskich o przeznaczenie co najmniej 10 % środków finansowych w ramach planów odbudowy i zwiększania odporności na wysokiej jakości włączającą edukację;

22. uważa, że należy znaleźć trwałe i długoterminowe rozwiązania, aby skutecznie stawić czoła strukturalnym wyzwaniom demograficznym, a także ograniczyć drenaż mózgów na obszarach i w regionach wiejskich, wyspiarskich, oddalonych i słabiej rozwiniętych UE; podkreśla, że należy przeznaczyć środki finansowe na rewitalizację regionów, których dotknął problem wyludnienia, inwestując w politykę socjalną i demograficzną, która wspierałaby rodziny, oraz na zapewnienie starzejącemu się społeczeństwu w Europie odpowiedniego wsparcia w zakresie dostępu do opieki zdrowotnej, mobilności i usług publicznych; podkreśla potrzebę utworzenia odpowiednich struktur w celu badania tendencji i proponowania środków służących odpowiedniemu przeciwdziałaniu zmianom demograficznym, na przykład poprzez dodanie w przyszłości specjalnych kryteriów w odniesieniu do metod przyznawania środków z funduszy strukturalnych;

23. podkreśla, że kobiety są nieproporcjonalnie bardziej dotknięte skutkami pandemii COVID-19; podkreśla znaczenie wdrażania budżetu uwzględniającego aspekt płci, aby przy planowaniu wydatków publicznych jednakowo uwzględniać mężczyzn i kobiety; w tym kontekście wzywa Komisję do przyspieszenia, w ścisłej współpracy z Parlamentem, wprowadzania skutecznej, przejrzystej i kompleksowej metodyki pomiaru odpowiednich wydatków związanych z płcią, jak określono w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, aby pokazać wymierne rezultaty w odniesieniu do budżetu na 2022 r. oraz z myślą o rozszerzeniu metodyki na wszystkie programy WRF; wzywa ponadto do szybkiego wdrożenia europejskiej strategii na rzecz równouprawnienia płci; zwraca uwagę na niepokojący i nasilający się regres w obszarze równouprawnienia płci i praw kobiet, a także na konieczność uruchomienia wszystkich unijnych instrumentów w celu przeciwdziałania temu zjawisku; domaga się dodatkowych zasobów w celu wsparcia ochrony i promowania praw i zdrowia reprodukcyjnego i seksualnego oraz powszechnego dostępu do nich, a także wsparcia obrońców praw kobiet;

24. podkreśla, że proces odbudowy nie może nikogo pomijać i że w związku z tym Unia i państwa członkowskie muszą zwalczać ryzyko ubóstwa i wykluczenia społecznego; podkreśla, że budżet Unii na 2022 r. i Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy powinny przyczynić się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ i Europejskiego filaru praw socjalnych poprzez wspieranie uczenia się przez całe życie, wzmocnienie dialogu społecznego i zagwarantowanie wszystkim dostępu do podstawowych usług, takich jak opieka zdrowotna, mobilność, odpowiednie żywienie i godziwe warunki mieszkaniowe; podkreśla w związku z tym wartość dodaną EFS+ i uważa, że w ramach zarządzania dzielonego należy przeznaczyć odpowiednie środki finansowe na wdrożenie gwarancji dla młodzieży i przyszłej gwarancji dla dzieci; z zadowoleniem przyjmuje skupienie się na wymiarze społecznym Europy podczas kolejnego Szczytu Społecznego w Porto;

25. podkreśla, że sektor kultury i sektor kreatywny, a także turystyka kulturalna należą i nadal będą należeć do głównych sektorów, które ponoszą ciężar kryzysu, jakiego doświadcza UE; wzywa do przyjęcia dodatkowych środków dla tych sektorów i zapewnienia dodatkowego finansowania dla powiązanych programów UE, w szczególności programu "Kreatywna Europa"; z zadowoleniem przyjmuje twórczą i interdyscyplinarną inicjatywę nowy europejski Bauhaus;

Zapewnienie obywatelom europejskim bezpiecznego i dostatniego otoczenia

26. uważa, że wzrost gospodarczy i dobrobyt, bezpieczeństwo wewnętrzne, ochrona granic zewnętrznych UE, prawa podstawowe, właściwe funkcjonowanie strefy Schengen i swoboda przemieszczania się w obrębie UE są nierozerwalnie ze sobą powiązane i przynoszą wzajemne korzyści; podkreśla, że dalsza integracja strefy Schengen, oparta na ocenach ekspertów, dałaby państwom członkowskim posiadającym granice zewnętrzne UE większe możliwości finansowe w zakresie zarządzania tymi granicami; przypomina, że strefa Schengen przynosi korzyści gospodarcze uczestniczącym w niej państwom; podkreśla, że gospodarka UE mogłaby zwiększyć dynamikę dzięki przyjęciu do strefy Schengen krajów ubiegających się o to, które już spełniają wszystkie wymogi techniczne; podkreśla, że przystąpienie tych państw członkowskich do strefy Schengen wzmocniłoby wpływ budżetu Unii i funduszy odbudowy oraz wywarłoby bezpośredni wpływ na szybszą odbudowę gospodarczą; ponawia swój apel o szybkie włączenie Rumunii, Bułgarii i Chorwacji do strefy Schengen; podkreśla znaczenie solidnych inwestycji UE w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego w celu wzmocnienia ścigania przestępstw i reakcji wymiaru sprawiedliwości UE na transgraniczne zagrożenia przestępczością oraz promowania wymiany informacji;

27. odnotowuje, że w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027 przewidziano wyższe niż w poprzednich latach kwoty na realizację polityki migracyjnej, azylowej i integracyjnej; oczekuje, że kwestia azylu i migracji pozostanie istotnym punktem w działaniach UE; podkreśla, że środki solidarnościowe, takie jak programy relokacji, przesiedlanie lub przyjmowanie ze względów humanitarnych pozostają niezwykle istotne w oczekiwaniu na gruntowną reformę wspólnego europejskiego systemu azylowego; podkreśla w związku z tym, że państwa członkowskie będą nadal wymagać wsparcia finansowego na potrzeby przyjmowania, rejestracji i rozpatrywania wniosków o azyl, a także na powroty i relokację; wzywa do przeznaczenia większych środków finansowych na koordynację z krajami tranzytu i krajami pochodzenia nielegalnych imigrantów w celu kontrolowania i powstrzymania handlu ludźmi i przemytu ludzi; jest głęboko zaniepokojony nieprzerwanie rosnącą liczbą ofiar śmiertelnych na Morzu Śródziemnym i uważa, że działania poszukiwawczo-ratownicze są obowiązkiem, którego nie można pozostawić wyłącznie podmiotom niepaństwowym; dodaje, że państwa trzecie na granicach zewnętrznych Unii, przez które odbywają się przepływy migracyjne do UE, także będą potrzebowały dalszego wsparcia finansowego; podkreśla ważną rolę Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) w tym względzie oraz jej niedawno rozszerzony mandat, a także wzywa do odpowiedniego finansowania agencji, aby umożliwić jej realizację działań we wszystkich obszarach odpowiedzialności wchodzących w zakres jej nowego mandatu; podkreśla, że skuteczne zarządzanie granicami zewnętrznymi musi być zgodne z prawem unijnym i międzynarodowym, z poszanowaniem w szczególności prawa do azylu i zasady non-refoulement, w szczególności w kontekście ostatnich zarzutów dotyczących udziału agencji w operacjach zawracania; przypomina zatem o potrzebie rekrutacji urzędników ds. praw podstawowych, zgodnie z art. 110 rozporządzenia (UE) 2019/1896 13 , aby przyczynić się do propagowania praw podstawowych w ramach europejskiego zintegrowanego zarządzania granicami; podkreśla, że zwiększeniu środków budżetowych przeznaczonych na agencję Frontex musi towarzyszyć odpowiednie zwiększenie rozliczalności i przejrzystości oraz że jest ono uzależnione od przestrzegania przez agencję prawa unijnego;

28. podkreśla potrzebę zapewnienia odpowiedniego finansowania, zasobów ludzkich i szkoleń personelu wszystkim agencjom działającym w dziedzinie bezpieczeństwa, sprawiedliwości, azylu, migracji i zarządzania granicami, aby mogły one wypełniać swoje zwiększone obowiązki, zwraca również uwagę na znaczenie współpracy między nimi, potrzebę innowacji i dostosowań technologicznych oraz kluczową rolę tych agencji we wzmacnianiu współpracy i koordynacji między państwami członkowskimi; podkreśla znaczenie właściwego wdrażania wielkoskalowych systemów informatycznych UE w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz zarządzania operacyjnego tymi systemami;

29. zdecydowanie popiera wzmożone starania UE na rzecz przeciwdziałania rosnącym zagrożeniom dla bezpieczeństwa, takim jak terroryzm, radykalizacja i brutalny ekstremizm, przemyt, handel ludźmi, handel narkotykami, cyberprzestępczość i zagrożenia hybrydowe w Europie i w krajach sąsiadujących oraz kampanie dezinformacyjne przeciwko europejskim demokracjom kierowane przez państwa trzecie, a także na rzecz poprawy koordynacji takich programów na szczeblu UE; przypomina, że ostatnie ataki terrorystyczne pokazały, że konieczne jest zwiększenie interoperacyjności systemów informacyjnych w obszarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, aby wzmocnić bezpieczeństwo wewnętrzne Unii; zauważa, że pandemia doprowadziła do nowych wyzwań w obszarze zwalczania przestępczości; z zadowoleniem przyjmuje zatem strategię w zakresie unii bezpieczeństwa przedstawioną przez Komisję 24 lipca 2020 r. i wzywa do odpowiedniego finansowania zawartych w niej planów działania;

30. przypomina, że poszanowanie praworządności jest zasadniczym warunkiem wstępnym przestrzegania zasad należytego zarządzania finansami określonych w art. 317 TFUE; z zadowoleniem przyjmuje wejście w życie 1 stycznia 2021 r. rozporządzenia w sprawie praworządności, które ustanawia system warunkowości, oraz zdecydowanie opowiada się za jego pełnym, natychmiastowym i prawidłowym wdrożeniem; wzywa do znacznego zwiększenia środków finansowych przeznaczonych na zapewnienie ochrony tych podstawowych zasad; podkreśla zatem konieczność posiadania przez Prokuraturę Europejską (EPPO) odpowiedniego wyposażenia, środków finansowych i zasobów kadrowych do zwalczania przestępstw przeciwko budżetowi Unii, oraz nalega, by organ ten mógł nadrobić zaległości w otwartych sprawach oraz posiadał zdolności do przeglądu i rozpatrywania wszystkich nowych spraw;

32. przypomina o kluczowym wkładzie Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) w eliminowanie podstawowych przyczyn migracji i przymusowych wysiedleń, promowanie zrównoważonego rozwoju, demokracji, reform politycznych i gospodarczych, praworządności i praw człowieka, a także we wspieranie procesów wyborczych; podkreśla ponadto strategiczne znaczenie polityki rozszerzenia względem krajów Bałkanów Zachodnich; w związku z tym wzywa do przeznaczenia dodatkowych środków finansowych dla Bałkanów Zachodnich i krajów wschodniego i południowego sąsiedztwa, a także dla Agencji Narodów Zjednoczonych do spraw Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie (UNRWA) oraz na potrzeby pomocy humanitarnej; podkreśla, że UE musi dopilnować, że ma odpowiednie zasoby, aby zaradzić geopolitycznym skutkom kryzysu związanego z COVID-19, zapewnić bezpieczne i stabilne otoczenie na świecie oraz okazać solidarność z poważnie dotkniętymi państwami trzecimi poprzez uruchomienie unijnych instrumentów finansowania zewnętrznego, aby pomóc tym krajom w zwiększeniu zdolności ich systemów opieki zdrowotnej, w tym w poprawie ich dostępu do szczepionek, oraz w łagodzeniu społeczno-gospodarczych skutków kryzysu; podkreśla znaczenie przestrzegania systemu dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19, COVAX, aby zapewnić równy dostęp do szczepionek dla krajów znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że bezpośrednie wsparcie zostanie udzielone sąsiadom UE, a zwłaszcza jej najbliższym sąsiadom;

33. przypomina o znaczeniu zapewnienia budżetowi UE wystarczająco szczegółowej nomenklatury, aby umożliwić władzy budżetowej skuteczne wypełnianie roli decyzyjnej, a Parlamentowi, w szczególności, wypełnianie jego zadań w zakresie nadzoru i kontroli demokratycznej we wszystkich działach budżetu; nalega zatem na konieczność pełnego i jak najszybszego odzwierciedlenia w nomenklaturze budżetowej porozumienia dotyczącego rozporządzenia w sprawie ISWMR; wzywa w związku z tym Komisję do przedstawienia projektu budżetu korygującego do budżetu UE na rok 2021 w celu wdrożenia porozumienia osiągniętego podczas negocjacji dotyczących rozporządzenia w sprawie ISWMR w odniesieniu do pięciu oddzielnych puli środków finansowych na programy geograficzne w Azji, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, w Azji Południowej, Azji Środkowej, Azji Północnej i Południowo-Wschodniej oraz w regionie Pacyfiku, poprzez utworzenie odpowiednich oddzielnych pozycji budżetowych; uważa, że taka harmonizacja mogłaby i powinna zostać przeprowadzona przed procedurą budżetową na rok 2022;

34. podkreśla znaczenie zagwarantowanie odpowiedniego wsparcia finansowego, zarówno ze strony państw członkowskich, jak i z Europejskiego Funduszu Obronnego, aby kształtować stopniowo unijną wspólną politykę obronną oraz zwiększać bezpieczeństwo i strategiczną autonomię UE; podkreśla ponadto potrzebę poprawy konkurencyjności i innowacyjności w europejskim przemyśle obronnym, co może przyczynić się do pobudzenia wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy, a także potrzebę zwiększenia zdolności rozmieszczania i skuteczności operacyjnej dzięki zwiększonym wysiłkom na rzecz wspólnego rozwoju zdolności wojskowych i cywilnych;

Szczegółowe i przekrojowe kwestie budżetu na 2022 r.

35. oczekuje, że w okresie poprzedzającym przyjęcie budżetu na 2022 r. pełen potencjał pakietu WRF zostanie wykorzystany w praktyce i ma zamiar uważnie monitorować wdrażanie wszystkich elementów osiągniętego porozumienia; przypomina, że rok 2022 będzie pierwszym rokiem stosowania dostosowań dotyczących poszczególnych programów na mocy art. 5 rozporządzenia w sprawie WRF, między innymi w odniesieniu do pul środków na sztandarowe programy UE, które mają być finansowane z nowego mechanizmu opartego na grzywnach;

36. zwraca uwagę na poważne opóźnienia w realizacji programów i funduszy unijnych w okresie 2014-2020, szczególnie tych objętych zarządzaniem dzielonym; wzywa państwa członkowskie do przyspieszenia realizacji tych programów, aby nie zagrażać terminowemu uruchomieniu nowych unijnych programów przewidzianych w WRF na lata 2021-2027, a także tych finansowanych z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy; wyraża zaniepokojenie ryzykiem dalszych opóźnień we wdrażaniu nowych programów przewidzianych w WRF ze względu na konieczność przestrzegania przez państwa członkowskie obowiązującego bardzo napiętego harmonogramu wdrażania RFF;

37. wyraża ponadto ubolewanie z powodu późnego przyjęcia WRF na lata 2021-2027 i uważa, że skutki tego opóźnienia będą odczuwalne w całym obecnym okresie WRF; podkreśla, że w związku z tym znacznie opóźniono uruchomienie wszystkich sztandarowych programów UE, a także finansowanie Europejskiego Zielonego Ładu i strategii cyfryzacji; oczekuje zatem, że dołożone zostaną wszelkie starania, aby zapewnić pełną operacyjność wszystkich nowych programów UE w 2022 r.; przypomina w związku z tym wspólne oświadczenie Parlamentu, Rady i Komisji w sprawie przeciwdziałania skutkom kryzysu związanego z COVID-19, wydane we wspólnych konkluzjach w sprawie budżetu na 2021 r., w którym stwierdzono, że szczególną uwagę należy zwrócić na sektory gospodarki najbardziej dotknięte kryzysem, takie jak turystyka i MŚP, a także na osoby najbardziej dotknięte kryzysem;

38. oczekuje ponadto zapisania w budżecie na 2022 r. wystarczającego poziomu środków na płatności, zarówno w odniesieniu do nowych, jak i na potrzeby dokończenia poprzednich programów, zwłaszcza w kontekście większych oczekiwanych potrzeb w zakresie płatności w obszarze spójności i rozwoju obszarów wiejskich, oraz zagwarantowania, aby budżet Unii zapewniał niezbędny bodziec gospodarczy; jest zdecydowany zapobiegać wszelkim przyszłym kryzysom płatniczym, takim jak zaistniały na początku okresu obowiązywania poprzednich WRF, oraz zamierza w tym celu ściśle monitorować poziom zobowiązań pozostających do spłaty; wzywa Komisję do niezwłocznego przedstawienia każdego projektu budżetu korygującego, który zostanie uznany za niezbędny do zwiększenia płatności w związku z dalszym przyspieszeniem programów UE;

39. podkreśla, że w 2022 r. budżet UE zostanie znacznie wzmocniony przez Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy, przy czym do końca tego roku co najmniej 60 % całkowitej kwoty środków zostanie przeznaczone na poszczególne programy; podkreśla, że ogólne wdrażanie Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy będzie ściśle monitorowane przez Parlament, przy czym szczególny nacisk zostanie położony na kontrolę RRF; wyraża jednak zaniepokojenie z powodu opóźnionego rozpoczęcia operacji zaciągania i udzielania pożyczek w ramach tego instrumentu, ponieważ nowa decyzja w sprawie zasobów własnych, zezwalająca na te operacje, nie weszła jeszcze w życie; podkreśla w związku z tym potrzebę pilnej ratyfikacji przez państwa członkowskie nowej decyzji w sprawie zasobów własnych, aby nie zagrozić szybkiej odbudowie, co przyniosłoby szkodę przyszłym pokoleniom;

40. wskazuje na prawnie wiążący charakter planu działania dotyczącego wprowadzania nowych zasobów własnych w czasie obowiązywania obecnych WRF, zapisanego w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, oraz potwierdza swoje mocne zaangażowanie w ten proces; podkreśla, że budżet Unii na 2022 r. będzie pomostem między pierwszym a drugim etapem tego planu działania; wzywa w szczególności Radę do bezzwłocznego rozpoczęcia debaty, gdy tylko Komisja przedstawi wnioski ustawodawcze w sprawie nowych zasobów własnych w oparciu o mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2, opłatę cyfrową i unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), z myślą o podjęciu decyzji do dnia 1 lipca 2022 r.; oczekuje ponadto, że dyskusje nad podatkiem od transakcji finansowych w ramach wzmocnionej współpracy zostaną ukończone z wynikiem pozytywnym do końca 2022 r., co pozwoli Komisji na przedstawienie wniosku w sprawie nowych zasobów własnych; w związku z tym zwraca uwagę na potrzebę sprawnego wdrożenia, tak aby nowe zasoby własne pokrywały co najmniej spłatę kapitału i odsetek Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy;

41. podkreśla ponadto, że oszustwa podatkowe, uchylanie się od opodatkowania i unikanie opodatkowania negatywnie wpływają na budżet UE i budżety krajowe; domaga się większej koordynacji w dziedzinie opodatkowania, aby chronić unijne i krajowe źródła dochodów;

42. podkreśla kluczową rolę, jaką odgrywają zdecentralizowane agencje Unii w zapewnianiu wsparcia operacyjnego i wiedzy fachowej w celu zapewnienia skutecznej realizacji celów polityki UE; przypomina, że agencje muszą dysponować odpowiednim personelem i dostatecznymi zasobami, aby mogły w pełni wykonywać swoje obowiązki i osiągać jak najlepsze wyniki; podkreśla, że zadania agencji ewoluują w zależności od priorytetów politycznych i podkreśla, że nowym obowiązkom muszą towarzyszyć nowe zasoby;

43. podkreśla wartość projektów pilotażowych i działań przygotowawczych w testowaniu nowych inicjatyw politycznych i tworzeniu podstaw przyszłych działań Unii; zamierza zatem zaproponować pakiet projektów pilotażowych i działań przygotowawczych zgodnie ze swoimi priorytetami politycznymi; wzywa Komisję do zadbania o to, by projekty pilotażowe i działania przygotowawcze przyjęte w budżecie były wdrażane w pełni, terminowo i we współpracy z Parlamentem oraz aby były bardziej widoczne, aby zmaksymalizować ich oddziaływanie;

44. wzywa Komisję, by podczas przygotowywania projektu budżetu na 2022 r. należycie uwzględniła priorytety polityczne i budżetowe Parlamentu określone w niniejszej rezolucji; jest jednak gotowy do optymalnego wykorzystania istniejącej elastyczności i innych przepisów określonych w rozporządzeniu w sprawie WRF i w rozporządzeniu finansowym, aby wzmocnić kluczowe programy UE w budżecie na 2022 r. i odpowiednio reagować na pilne potrzeby, które pojawiają się między innymi w związku z kryzysem zdrowotnym COVID-19 i procesem odbudowy; nalega w tym kontekście na terminowe uruchomienie instrumentu wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych, a także na uruchomienie specjalnych instrumentów WRF, takich jak Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji, w celu zapewnienia w razie potrzeby wsparcia finansowego;

o

o o

45. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020.
4 Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027, Załącznik 2: Oświadczenia (Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0357).
5 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
6 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
7 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 23.
8 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.
9 Dz.U. L 93 z 17.3.2021, s. 1.
10 Dz.U. C 242 z 10.7.2018, s. 24.
11 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0005.
12 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 18.
13. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz uchylenia rozporządzeń (UE) nr 1052/2013 i (UE) 2016/1624(Dz.U. L 295 z 14.11.2019, s. 1). 31. podkreśla, że promowanie europejskich wartości i kultur odgrywa aktywną rolę we wspieraniu demokracji, niedyskryminacji i równości płci, oraz w zwalczaniu dezinformacji i fałszywych wiadomości; wyraża zaniepokojenie pogorszeniem się sytuacji w zakresie praworządności, demokracji i praw podstawowych w niektórych państwach członkowskich oraz podkreśla potrzebę środków finansowych na wsparcie wolności prasy, mediów i swobody artystycznej w Unii; podkreśla, że nowy program "Obywatele, Równość, Prawa i Wartości" ma strategiczne znaczenie dla wzmocnienia obywatelstwa europejskiego i demokracji, równości i praworządności w UE, a także dla wspierania ofiar przemocy motywowanej płcią; przypomina również, że program "Sprawiedliwość" obejmuje cel szczegółowy polegający na wspieraniu i propagowaniu szkolenia kadr wymiaru sprawiedliwości, z myślą o rozwijaniu wspólnej kultury prawnej, sądowniczej i praworządności; wzywa do równomiernego wydatkowania środków finansowych na te programy w okresie WRF i apeluje o pełne wykorzystanie rocznych funduszy na wskazane cele szczegółowe; ponadto z zadowoleniem przyjmuje stałe, kompleksowe prace Agencji Praw Podstawowych nad prawem i praktyką państw członkowskich w tych dziedzinach; uważa, że konferencja poświęcona przyszłości Europy jest jednym z narzędzi umożliwiających stawienie czoła licznym wyzwaniom związanym z demokracją i prawami podstawowymi oraz uważa, że zasadnicze znaczenie ma to, by każda instytucja UE zaangażowana w organizację zbliżającej się konferencji i zarządzanie nią dysponowała odpowiednim budżetem administracyjnym;

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.494.207

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2022, sekcja III - Komisja (2020/2265(BUI))
Data aktu: 25/03/2021
Data ogłoszenia: 08/12/2021