Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2021 r. w sprawie przeglądu wytycznych dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) (2019/2192(INI))

Przegląd wytycznych dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T)

P9_TA(2021)0010

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 stycznia 2021 r. w sprawie przeglądu wytycznych dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) (2019/2192(INI))

(2021/C 456/05)

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE 1  (rozporządzenie w sprawie TEN-T),

- uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego instrument "Łącząc Europę" 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego 3  (rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1936 z dnia 23 października 2019 r. zmieniającą dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie turystyki i transportu w roku 2020 i w dalszej przyszłości 5 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 października 2016 r. w sprawie usprawnienia połączeń i poprawy dostępności infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie mobilności wojskowej 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu 8 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne nr 10/2020 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z dnia 16 czerwca 2020 r. pt. "Unijna infrastruktura transportowa - należy przyspieszyć wdrażanie wielkich projektów, tak aby terminowo osiągnąć efekty na poziomie całej sieci" 9 ,

- uwzględniając przegląd horyzontalny nr 09/2018 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z dnia 6 grudnia 2018 r. pt. "Udoskonalanie sektora transportu w UE - aktualne wyzwania" 10 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne nr 13/2017 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z dnia 3 października 2017 r. pt. "Jednolity europejski system zarządzania ruchem kolejowym - czy decyzja polityczna ma szansę stać się rzeczywistością?" 11 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Transportu i Turystyki (A9-0251/2020),

A. mając na uwadze, że nowoczesna, zrównoważona i dostępna infrastruktura multimodalna i zorientowana na przyszłość logistyka mają zasadnicze znaczenie dla dobrego funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz połączeń i konkurencyjności UE, a także jako czynnik warunkujący zrównoważoną, przystępną cenowo, inteligentną, efektywną, interoperacyjną i bezpieczną mobilność;

B. mając na uwadze, że transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) powinna zapewniać spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną oraz dostępność w całej UE i jej regionach, w tym w regionach wiejskich, oddalonych, górskich, słabo zaludnionych, peryferyjnych, wyspiarskich i najbardziej oddalonych, stymulując tym samym wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy, zmniejszając nierówności, wspierając cyfryzację i innowacje, przeciwdziałając zmianie klimatu oraz zwiększając zdolności adaptacyjne i odporność;

C. mając na uwadze, że TEN-T istotnie przyczynia się do realizacji celów politycznych UE w zakresie polityki akcesyjnej i polityki sąsiedztwa, zwłaszcza przez projekty transgraniczne, oraz mając na uwadze, że utrzymanie i wzmocnienie ścisłych połączeń transportowych z państwami trzecimi w ramach TEN-T oraz dalsza integracja krajów Bałkanów Zachodnich i Partnerstwa Wschodniego mają w związku z tym istotne znaczenie dla UE;

D. mając na uwadze, że ukończenie TEN-T ma kluczowe znaczenie dla przechodzenia na bardziej zrównoważone rodzaje transportu, takie jak kolej i śródlądowe drogi wodne, dla wykorzystywania paliw alternatywnych zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu oraz dla ograniczenia emisji gazów cieplarnianych;

E. mając na uwadze, że zrównoważony rozwój korytarzy transportowych w Europie, zapewniający łączność północ-południe i wschód-zachód w całej Europie, jest niezbędny do dalszego wzmacniania spójności gospodarczej, terytorialnej i społecznej;

F. mając na uwadze, że trwające negocjacje w sprawie finansowania instrumentu "Łącząc Europę" w ciągu następnych siedmiu lat powinny należycie uwzględniać zobowiązanie państw członkowskich do ukończenia sieci bazowej TEN-T do 2030 r., a sieci kompleksowej do 2050 r.;

G. mając na uwadze, że terminowe ukończenie sieci TEN-T wydaje się być zagrożone, biorąc pod uwagę obecne tempo, w szczególności przy znacznych opóźnieniach w przypadku projektów transgranicznych oraz brakujących ogniwach i połączeniach końcowych, spowodowanych trudnościami finansowymi, operacyjnymi i administracyjnymi, jakie napotykają promotorzy projektów; mając na uwadze, że w sprawozdaniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO) wskazano, że kluczowymi czynnikami opóźnień są niedociągnięcia w sprawowaniu nadzoru przez Komisję i w procesach podejmowania decyzji politycznych na szczeblu krajowym, a także słabe zaangażowanie niektórych państw członkowskich w TEN-T i nikłe zainteresowanie tą kwestią;

H. mając na uwadze, że istnieje ryzyko znacznego zmniejszenia środków przeznaczonych na ukończenie TEN-T w ramach instrumentu "Łącząc Europę", zwłaszcza po przyjęciu w lipcu 2020 r. konkluzji Rady Europejskiej, w których kwota przewidziana na ogólną pulę środków na transport jest absolutnie niewystarczająca;

I. mając na uwadze, że przy wdrażaniu sieci TEN-T należy kierować się zasadą równego traktowania korytarzy sieci bazowej, nie faworyzując niektórych korytarzy kosztem innych;

J. mając na uwadze, że polityka TEN-T powinna wspierać wdrażanie w całej UE rozwiązań w zakresie innowacyjnego i dostępnego transportu, przesunięcia międzygałęziowego, mobilności niskoemisyjnej i bezemisyjnej, inteligentnych systemów transportowych (np. ITS, RIS), infrastruktury ładowania i tankowania oraz paliw alternatywnych; mając na uwadze, że nowatorski charakter i cyfryzacja TEN-T wymagają dodatkowych inwestycji;

K. mając na uwadze, że trwający kryzys związany z COVID-19 pokazał, że sektor transportu i logistyki oraz jego pracownicy mają zasadnicze znaczenie dla gospodarki, która opiera się na niezawodnych sieciach i arteriach transportu osób i towarów, a także dla funkcjonowania łańcuchów dostaw; mając na uwadze, że rozwój wydajnej i odpornej infrastruktury transportowej powinien leżeć u podstaw wszystkich europejskich i krajowych planów odbudowy i działań z tym związanych, ze szczególnym uwzględnieniem multimodalnych połączeń transportowych między portami, lotniskami, sieciami kolejowymi i drogowymi;

L. mając na uwadze, że Europejski Rok Kolei w 2021 r. stanowi okazję do rozpoczęcia zmiany, dzięki której kolej stanie się podstawą transportu pasażerskiego i towarowego w całej Unii, oraz do zwrócenia uwagi na decydującą rolę sieci TEN-T w zwiększaniu spójności społeczno-gospodarczej i rozwoju społeczno-gospodarczego, przy jednoczesnym wzmocnieniu rynku wewnętrznego i promowaniu bardziej konkurencyjnych i wydajnych zrównoważonych rodzajów transportu, tak aby zintensyfikować przejście na transport kolejowy i ukończyć tworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego do 2030 r.;

Sieć TEN-T dostosowana do wymogów przyszłości

1. podkreśla wartość dodaną multimodalnych korytarzy sieci bazowej obejmujących główne przepływy pasażerów i towarów między państwami członkowskimi i w ich obrębie; uznaje europejską wartość dodaną tych projektów za kluczowy czynnik generujący wsparcie publiczne; uważa, że konieczne jest ich terminowe ukończenie do 2030 r., przy czym priorytetem jest wyeliminowanie wąskich gardeł i brakujących połączeń, a także ukończenie odcinków transgranicznych, wraz z modernizacją i udoskonaleniem istniejących odcinków sieci w korytarzach;

2. przypomina, że polityka TEN-T powinna promować sieci interoperacyjne; zauważa, że wewnętrzne regiony przygraniczne w całej UE stanowią 40 % jej terytorium, a zamieszkuje je jedna trzecia ludności UE; przypomina, że w ramach przeglądu rozporządzenia w sprawie TEN-T oraz jego wdrażania należy zwrócić szczególną uwagę na ułatwienie połączeń transgranicznych, co poprawi interoperacyjność i przyczyni się do multimodalnej integracji infrastruktury transportowej w całej Unii;

3. wzywa państwa członkowskie, które nie dostosowały jeszcze w wystarczającym stopniu krajowych planów i programów w dziedzinie transportu do celów TEN-T, aby niezwłocznie wyeliminowały to niedociągnięcie z myślą o stosowaniu i przestrzeganiu terminów, celów i ram czasowych określonych w odpowiednich przepisach UE; ponadto przypomina, że ze względu na sieciowy charakter TEN-T brak zgodności lub brak możliwości działania małego segmentu może osłabić wydajność i konkurencyjność całego systemu; w związku z tym apeluje o pilne zidentyfikowanie oraz ukończenie tych problematycznych miejsc i strategicznych segmentów;

4. uważa, że przegląd rozporządzenia w sprawie TEN-T stanowi ważną okazję, by dostosować sieć do przyszłych wyzwań, tak aby zapewnić dobre funkcjonowanie rynku wewnętrznego UE i dalszą realizację jednolitego europejskiego obszaru transportu, a także konkurencyjność UE na świecie w nadchodzących dziesięcioleciach oraz wspierać przechodzenie UE na inteligentną, zrównoważoną, wydajną i bezpieczną mobilność; podkreśla w związku z tym znaczenie aktualizowania sieci, tak aby uwzględnić nowe realia rynkowe, zmiany klimatyczne, środowiskowe i społeczne oraz potrzeby cyfrowe, a także podnieść efektywność istniejącej sieci i przyspieszyć wdrażanie paliw alternatywnych w sektorze transportu;

5. uważa, że ważny jest dalszy rozwój TEN-T, aby skupić się na połączeniu między siecią bazową i kompleksową, w tym w regionach wiejskich, peryferyjnych, słabo zaludnionych, wyspiarskich i najbardziej oddalonych, a także na odcinkach o największym potencjale tworzenia korzyści społeczno-gospodarczych; podkreśla, że nie należy wprowadzać żadnych istotnych zmian na mapach do czasu ukończenia sieci bazowej; podkreśla jednak potrzebę ograniczonych dostosowań TEN-T w celu odzwierciedlenia rozwoju sieci transportowych oraz poprawy połączeń między poszczególnymi korytarzami i regionami peryferyjnymi, w tym wzmocnienia transgranicznych połączeń kolejowych wykraczających poza podstawowe osie, w szczególności brakujących połączeń na mniejszą skalę o wysokiej europejskiej wartości dodanej w regionach transgranicznych, oraz wzmocnienia komplementarności między polityką TEN-T a strategiami regionalnymi, a także zaspokojenia zmieniających się potrzeb środowiskowych, gospodarczych i społecznych; wzywa Komisję do przyjęcia wszystkich zmian określonych w przeglądzie instrumentu "Łącząc Europę" 12 , a także wymogów zawartych we wniosku Komisji dotyczącym rozporządzenia w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji TEN-T (COM(2018)0277);

6. wzywa Komisję do priorytetowego traktowania w ramach TEN-T pełnego wdrożenia paliw alternatywnych dla wszystkich rodzajów transportu, zwłaszcza paliw odnawialnych, z myślą o dekarbonizacji, w tym opracowania odpowiednich technologii, infrastruktury ładowania i tankowania (np. stacji ładowania pojazdów elektrycznych, stacji tankowania LNG i wodoru), norm bezpieczeństwa, ochrony i interoperacyjności oraz ram regulacyjnych dotyczących paliw alternatywnych w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., przy poszanowaniu zasady neutralności technologicznej i zapewnieniu różnorodności technologicznej; wzywa do opracowania unijnego planu działania na rzecz infrastruktury drogowej dostosowanego do planu działania przemysłu motoryzacyjnego, aby zapewnić, że inwestycje w infrastrukturę idą w parze z produkcją pojazdów w perspektywie krótko- i średnioterminowej;

7. podkreśla potrzebę dalszego promowania połączeń transportowych w obrębie węzłów miejskich, dworców i węzłów kolejowych, portów śródlądowych i morskich, portów lotniczych, węzłów logistycznych i platform multimodalnych, a także połączeń transportowych z wszystkimi tymi punktami, w tym poprzez ukończenie i modernizację połączeń z nimi, zarówno w sieci bazowej, jak i kompleksowej, aby zapewnić sprawny, wydajny, dostępny, zintegrowany, inteligentny, bezpieczny, wzajemnie połączony, dobrze wyposażony i zrównoważony system mobilności w transporcie pasażerskim i logistyce transportu towarowego, a także poprzez rozwój systemów biletów przesiadkowych, promując w ten sposób skuteczne przesunięcie międzygałęziowe, w szczególności przez wzmocnienie systemów transportu publicznego i zwiększenie połączeń z węzłami miejskimi i obszarami wiejskimi;

8. podkreśla zatem, że planowanemu przeglądowi wytycznych dotyczących TEN-T powinny towarzyszyć zapowiedziane przeglądy dyrektywy w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych 13 , rozporządzenia w sprawie TEN-T 14  oraz rozporządzenia w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy 15 ;

9. podkreśla, że badania naukowe, innowacje i cyfryzacja odgrywają kluczową rolę w dalszej dekarbonizacji transportu, a jednocześnie zajmują się rosnącą wielkością przewozów pasażerskich i towarowych, zwiększają interoperacyjność multimodalną oraz sprawiają, że transport staje się bezpieczniejszy, bardziej wydajny i odporny, zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu; podkreśla, że sieć TEN-T powinna pobudzać innowacyjne zastosowania cyfrowe we wszystkich rodzajach transportu, w tym inteligentne systemy transportowe, europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS), systemy monitorowania i informacji o ruchu statków, usługi informacji rzecznej, systemy zarządzania ruchem lotniczym (SESAR) oraz systemy monitoringu strukturalnego obiektów infrastruktury; przypomina w tym kontekście, jak ważne jest ukończenie projektu Galileo; zachęca Komisję do promowania wśród państw członkowskich finansowania tych systemów w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;

10. zwraca uwagę, że inteligentne i autonomiczne rozwiązania w zakresie mobilności stają się opłacalne z handlowego punktu widzenia oraz że należy przyspieszyć modernizację odpowiedniej infrastruktury transportowej i cyfrowej TEN-T, zapewniając jednocześnie interoperacyjność transgraniczną, ochronę danych i cyberbezpieczeństwo, aby ułatwić bezpieczną eksploatację pojazdów zautomatyzowanych i podłączonych do internetu zgodnie z nowo przyjętym rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa;

11. podkreśla, że bardzo potrzebne jest europejskie wsparcie na rzecz badań i rozwoju innowacyjnych środków transportu, takich jak bezzałogowe statki powietrzne i kolej magnetyczna; podkreśla, że partnerstwa europejskie w zakresie różnych rodzajów transportu mogą mieć bardzo pozytywny wpływ na bezpieczne, wydajne i inteligentne wdrożenie TEN-T;

12. jest zdania, że zharmonizowane normy w zakresie infrastruktury mające zastosowanie do całej sieci są czynnikiem umożliwiającym utworzenie prawdziwego jednolitego europejskiego obszaru transportu; uważa, że utrzymanie i modernizowanie istniejącej infrastruktury, zwłaszcza na odcinkach transgranicznych, jest ważne ze względu na postęp technologiczny, zmieniające się normy bezpieczeństwa, zwiększenie efektywności, jakości działania i przepustowości, a także nowe funkcje, większą niezawodność i interoperacyjność transgraniczną oraz potrzebę przyjęcia podejścia opartego na cyklu życia i podniesienia odporności infrastruktury na skutki kryzysów takich jak pandemie i zmiana klimatu; zauważa jednak, że finansowanie instrumentu "Łącząc Europę" nie jest wystarczające do osiągnięcia wszystkich tych celów; zwraca uwagę, że koordynacja między państwami członkowskimi jest kluczowa dla zarządzania kryzysami i zapewnienia ciągłego przepływu towarów i dostaw podstawowych towarów dla ludności Unii; wzywa Komisję do zaproponowania ram prawnych w celu poprawy zarządzania ryzykiem, odporności i dostosowania do zmiany klimatu infrastruktury transportowej w sieci bazowej, z uwzględnieniem wszystkich środków transportu;

13. uważa, że niewłaściwe utrzymywanie infrastruktury transportowej może wpłynąć na ciągłość, trwałość, wydajność, bezpieczeństwo, a tym samym odporność TEN-T; zwraca uwagę na znaczenie regularnego i znormalizowanego utrzymywania infrastruktury TEN-T, w szczególności mostów i tuneli, w celu zapewnienia trwałej infrastruktury o wysokiej jakości; wzywa Komisję do wprowadzenia jasnych wskaźników dotyczących wymogów jakościowych dla infrastruktury, w szczególności mostów i tuneli, oraz do opracowania wspólnego europejskiego podejścia do inspekcji i ocen jakości infrastruktury TEN-T; wzywa Komisję do ustanowienia planu monitorowania sieci bazowej w zakresie utrzymania na szczeblu europejskim; apeluje do Komisji i państw członkowskich, a także do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i krajowych banków lub instytucji prorozwojowych, o przeprowadzenie analizy nowych programów finansowania, aby ułatwić inwestowanie w utrzymanie sieci; ponadto wzywa państwa członkowskie do opracowania szczegółowych planów krajowych dotyczących finansowania zwyczajnego i nadzwyczajnego utrzymania;

Finansowanie, zarządzanie i nadzór

14. podkreśla, że aby inwestycje w infrastrukturę TEN-T były wystarczające, istotne jest, by wszystkie odpowiednie fundusze UE (instrument "Łącząc Europę", InvestEU, europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, "Horyzont Europa" itp.) oraz pożyczki EBI były dostosowane do szczególnych potrzeb sektora transportu oraz by państwa członkowskie zobowiązały się do wystarczającego finansowania; wyraża głębokie ubolewanie z powodu decyzji Rady Europejskiej o zaproponowaniu cięć budżetowych w programach ukierunkowanych na przyszłość, takich jak instrument "Łącząc Europę" i InvestEU, zwłaszcza biorąc pod uwagę kluczową rolę, jaką program "Łącząc Europę" odgrywa w ukończeniu sieci TEN-T; zauważa, że bardzo ambitny unijny program dekarbonizacji musi być poparty odpowiednimi instrumentami finansowania i instrumentami finansowymi, aby został zrealizowany z powodzeniem, przy utrzymaniu konkurencyjności zaangażowanych sektorów; wzywa Komisję do wzmocnienia synergii i spójności polityki między odpowiednimi instrumentami UE innymi niż instrument "Łącząc Europę" (np. Europejskim Funduszem Rozwoju Regionalnego), a ponadto do optymalizacji wykorzystywania narzędzi łączonych w celu przyciągnięcia inwestorów prywatnych oraz osiągnięcia efektu dźwigni środków publicznych; zwraca uwagę, że odpowiednie instrumenty finansowe zorientowane na klimat i środowisko w ramach Europejskiego Zielonego Ładu powinny zostać udostępnione na inwestycje w sieć TEN-T, które mogą pomóc w skutecznym ograniczeniu emisji w sektorze transportu;

15. wyraża ubolewanie, że w nowym wniosku dotyczącym wieloletnich ram finansowych (WRF) i planie odbudowy państwa członkowskie nadal nie dają wyraźnego sygnału dotyczącego inwestycji infrastrukturalnych ani nie traktują priorytetowo ukończenia sieci TEN-T; podkreśla w związku z tym, że środki dostępne w ramach funduszu Next Generation EU stanowią jedyną możliwość zapewnienia rozbudowy sieci bazowych TEN-T do 2030 r., wzywa Komisję do corocznego informowania Parlamentu o postępie rozbudowy; wzywa Komisję, by w negocjacjach z państwami członkowskimi zarezerwowała odpowiednią część środków pomocowych na rozwój polityki transportowej UE i przekazała Parlamentowi odnośne sprawozdanie końcowe; zwraca się do Komisji o dopilnowanie, by w programach krajowych wdrażających Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności przypisywano istotną rolę inwestycjom w nowoczesną, cyfrową, zrównoważoną i bezpieczną infrastrukturę transportową;

16. przypomina, że ukończenie przytorowej i pokładowej infrastruktury ERTMS jest podstawowym warunkiem wstępnym utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i umożliwienia prawidłowego funkcjonowania rynku kolejowego w korytarzach TEN-T; podkreśla w związku z tym, że na ukończenie systemu ERTMS w sieciach bazowych potrzeba około 15 mld EUR oraz że Komisja powinna odgrywać istotną rolę w koordynowaniu finansowania i wdrażania;

17. podkreśla, że przestrzeganie terminu określonego w proponowanej dyrektywie w sprawie usprawnienia sieci TEN-T 16  powinno być brane pod uwagę podczas oceny projektów pod kątem spełniania kryteriów kwalifikowalności projektów ustanowionych w ramach instrumentu "Łącząc Europę"; uważa ponadto, że wszelkie występujące opóźnienia powinny uzasadniać badanie stanu zaawansowania projektu i rewizję pomocy finansowej otrzymanej przez Unię w ramach instrumentu "Łącząc Europę", zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 17 , które mogłoby skutkować zmniejszeniem lub wycofaniem dotacji;

18. podkreśla, że chociaż sieć TEN-T jest wdrażana stopniowo, a ukończenie sieci bazowej jest priorytetem krótkoterminowym, ponieważ stanowi trzon rozwoju zrównoważonej multimodalnej sieci transportowej i stymuluje rozwój całej sieci kompleksowej, ważne jest zapewnienie wystarczającego finansowania przeznaczonego na sieć kompleksową nieobjętą siecią bazową w celu uniknięcia rosnących rozbieżności; podkreśla w związku z tym, że obie warstwy TEN-T mają kluczowe znaczenie dla integracji sieci połączeń i logistyki w UE;

19. uważa, że fundusze UE, zwłaszcza przydzielone w ramach instrumentu "Łącząc Europę", powinny elastycznie i skutecznie przyczyniać się do ukończenia projektów transgranicznych i brakujących połączeń w sposób naprawczy, w przypadku gdy postrzegane rozbieżności lub dysproporcje między obciążeniem kosztami, które mają być finansowane na szczeblu krajowym, a korzyściami społeczno-gospodarczymi spodziewanymi po każdej stronie granicy i z szerszej perspektywy europejskiej zagrażają postępom w terminowej realizacji projektu; w związku z tym wzywa Komisję do przyjęcia bardziej ukierunkowanego podejścia przez stosowanie wyższych stawek współfinansowania w przypadku projektów o największej europejskiej wartości dodanej w celu uwolnienia krajowych inwestycji;

20. jest głęboko zaniepokojony opóźnieniami w ukończeniu projektów, zwłaszcza projektów transgranicznych, gdyż utrudniają one terminowe tworzenie ciągłych korytarzy sieci bazowej TEN-T i doprowadzą do wzrostu kosztów projektów; apeluje do państw członkowskich, aby wywiązały się ze zobowiązań dotyczących podlegających im części sieci i zapewniły skuteczne i terminowe procedury administracyjne i sądowe w pełnym poszanowaniu prawa UE i prawa krajowego, a także wzywa je do zwiększenia stopnia cyfryzacji procesów administracyjnych i sądowych; przypomina państwom członkowskim o konieczności zacieśnienia współpracy z organami innych państw członkowskich w zakresie projektów transgranicznych, np. poprzez ustanowienie za obopólną zgodą wspólnego organu, w szczególności w celu koordynacji harmonogramów i terminów, a także wzywa państwa członkowskie do wdrożenia bez dalszej zwłoki nowej dyrektywy w sprawie usprawnienia usprawniania realizacji sieci TEN-T; wzywa Komisję do wspierania państw członkowskich, które chcą - zgodnie z prawem Unii - wprowadzić istotne klauzule wyłączające, które mogłyby znacznie przyspieszyć krajowe postępowania sądowe;

21. podkreśla, że wdrożenie przez państwa członkowskie unijnych środków usprawniających w procedurach wydawania pozwoleń, transgranicznych procedurach udzielania zamówień i innych procedurach administracyjnych ma kluczowe znaczenie dla ograniczenia przeszkód technicznych i obciążenia administracyjnego, a tym samym ewentualnych opóźnień i potencjalnego wzrostu kosztów projektów infrastruktury transportowej TEN-T; zauważa, że ma to szczególne znaczenie dla zapewnienia pewności promotorom projektów i potencjalnym inwestorom prywatnym 18 ; wzywa Komisję, by w sprawozdaniach z postępu prac przy realizacji sieci TEN-T dodała rozdział na temat ograniczania nieuzasadnionych obciążeń administracyjnych;

22. wzywa Komisję do zwiększenia nadzoru nad wdrażaniem sieci TEN-T przez wykorzystanie uprawnień już przyznanych jej na mocy rozporządzenia, wzmocnienie odpowiednich instrumentów, które służą do egzekwowania od państw członkowskich, by wywiązywały się ze zobowiązań, a także wzmocnienie roli koordynatorów europejskich w zarządzaniu korytarzami, zwłaszcza w odniesieniu do połączeń transgranicznych, a także roli punktu kompleksowej obsługi wyznaczonego organu w procedurze wydawania pozwoleń; wzywa Komisję do wzmocnienia i wykorzystywania przepisów art. 56 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013 podczas przeglądu wytycznych dotyczących TEN-T w celu zachęcanie państw członkowskich do przyspieszenia planowania i realizacji projektów; wzywa Komisję do wyjaśnienia, jak należy interpretować zasady i wymogi do celów oceny, sprawozdawczości i oceny kwalifikowalności; wzywa Komisję do promowania wymiany najlepszych praktyk w zakresie angażowania społeczeństwa obywatelskiego i zainteresowanych stron oraz konsultacji między państwami członkowskimi, a także do promowania tych praktyk na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym i lokalnym;

23. zachęca państwa członkowskie do wzmocnienia spójności między krajowymi planami transportowymi a sieciami TEN-T, aby zapewnić właściwe wdrażanie rozporządzenia w sprawie TEN-T;

24. jest zdania, że Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (ERA) należy przyznać bardziej znaczącą rolę we wdrażaniu TEN-T, zwłaszcza w zakresie interoperacyjności transgranicznej, poprawy bezpieczeństwa, zwiększenia konkurencyjności i wdrażania ERTMS; wzywa do zwiększenia budżetu ERA na 2021 r., aby wyposażyć agencję w odpowiednie środki finansowe na realizację jej zadań, zwłaszcza w związku z ogłoszeniem roku 2021 Europejskim Rokiem Kolei;

Rodzaje transportu

25. zwraca uwagę na znaczenie poprawy jakości infrastruktury drogowej w ramach TEN-T w całej Unii;

26. w tym kontekście wzywa Komisję do przyjęcia dalszych środków służących szybszemu wprowadzaniu na rynek paliw alternatywnych i zwiększaniu liczby punktów ładowania elektrycznego i stacji paliw wodorowych, a także do uwzględnienia przy tym możliwych przyszłych rozwiązań w zakresie paliw alternatywnych, przy pełnym poszanowaniu zasady neutralności technologicznej;

27. wzywa do przyjęcia środków służących dalszemu zwiększaniu bezpieczeństwa drogowego oraz utrzymaniu i poprawie bezpieczeństwa operacyjnego przez cały cykl życia infrastruktury krytycznej, a także do uwzględniania przy tym potrzeb niezmotoryzowanych uczestników ruchu, w celu ochrony niechronionych uczestników ruchu drogowego; przypomina o znaczeniu propagowania innowacyjnych i inteligentnych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego w dążeniu do osiągnięcia celu strategicznego UE dotyczącego "wizji zero"; podkreśla, że należy spełniać nowe wymagania bezpieczeństwa określone w dyrektywie (UE) 2019/1936 oraz zwraca uwagę, że dalsze inwestycje w dostosowanie i utrzymanie infrastruktury są w tym celu niezbędne i należy je zagwarantować; podkreśla, że wszelkie upraszczanie wymogów regulacyjnych mających zastosowanie do procedur projektowych w ramach przeglądu wytycznych dotyczących TEN-T nie powinno odbywać się ze szkodą dla najwyższych norm bezpieczeństwa;

28. przypomina Komisji i państwom członkowskim o potrzebie zapewnienia wystarczającej liczby bezpiecznych i chronionych parkingów dla ciężarówek wzdłuż sieci TEN-T w celu zwiększenia zarówno bezpieczeństwa drogowego, jak i dobrostanu użytkowników sieci, zwłaszcza pracowników sektora transportu;

29. podkreśla, że należy wprowadzić i dostosować specjalne certyfikowane odcinki sieci TEN-T, a także sieci autostrad, w celu spełnienia minimalnych norm eksploatacyjnych dla pojazdów zautomatyzowanych i półautomatycznych oraz dostosowania się do parametrów infrastruktury dotyczących widoczności, stanu sygnalizacji drogowej, znaków drogowych i oznakowania drogowego;

30. zwraca uwagę na potencjał nowatorskich i aktywnych rodzajów mobilności opartej na sieci w miejskim i lokalnym przewozie osób i towarów; wzywa Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z regionami i miastami, zwłaszcza współpracy transgranicznej, w celu ulepszenia i ukończenia odpowiedniej infrastruktury ostatecznego celu podróży ("last mile") oraz połączeń intermodalnych i transgranicznych w całej sieci TEN-T, co umożliwi sprawniejsze i efektywniejsze wykorzystywanie infrastruktury i usług, a to z kolei zapobiegać będzie zatorom i przyczyni się do redukcji emisji;

31. ponownie podkreśla kluczową rolę transportu kolejowego w obniżaniu emisyjności sektora transportu i przypomina, że pełne wdrożenie czwartego pakietu kolejowego ma istotne znaczenie dla wykorzystania w pełni potencjału kolei; apeluje o to, by rozbudowie infrastruktury kolejowej towarzyszyło wprowadzenie środków mających na celu ograniczenie obciążeń biurokratycznych; wzywa Komisję do informowania Parlamentu corocznie o postępach w tej dziedzinie; uważa, że promowanie przesunięć międzygałęziowych oraz wydajnego transportu kolejowego i kombinowanego, w szczególności w sytuacjach transgranicznych i w przypadku występowania brakujących ogniw na intensywnie wykorzystywanych odcinkach, musi być priorytetem TEN-T i powinno odbywać się przez pełne wdrożenie ERTMS, usunięcie barier regulacyjnych, operacyjnych i technicznych w sieci, zapewnienie równego dostępu przewoźnikom kolejowym, przyspieszenie elektryfikacji, zapewnienie wzajemnych połączeń i interoperacyjności, w tym poprzez optymalizację zdolności przepustowej infrastruktury i modernizację wyposażenia taboru kolejowego, wspieranie badań i innowacji, w tym w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia Shift2Rail, a także optymalizację kolejowych korytarzy towarowych stosownie do zapotrzebowania, w szczególności w centrach logistycznych takich jak porty i porty lotnicze; ponadto podkreśla potrzebę zdefiniowania węzłów tranzytowych i końcowych w sieci, a także wyposażenia węzłów sieci bazowej w platformy tranzytowe, aby usprawnić przepływ pasażerów i towarów; podkreśla znaczenie projektów zwiększających dostępność, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami i osób starszych,

32. wzywa Komisję do regularnego przyjmowania wiążących okresowych celów we wdrażaniu ERTMS, aby zakończyć wprowadzanie go do sieci bazowej TEN-T, które ma nastąpić do 2030 r.; uważa, że ERA powinna pełnić swoją funkcję organu systemowego w sposób wydajny i skuteczny oraz wywiązywać się ze swojej wzmocnionej roli i obowiązków w odniesieniu do ERTMS w ramach czwartego pakietu kolejowego; apeluje o sfinansowanie planu wdrażania ERTMS w kolejowych korytarzach towarowych przez projekt stanowiący przedmiot wspólnego zainteresowania w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności; podkreśla znaczenie stabilności regulacyjnej w odniesieniu do technicznych specyfikacji interoperacyjności jako sposobu odblokowania inwestycji w ERTMS i zwraca się do Komisji o uważne przeanalizowanie dalszych zmian przy aktualizacji TSI na 2030 r. oraz o zapewnienie kompatybilności;

33. zwraca uwagę, że europejska infrastruktura kolejowa musi zapewniać wystarczającą przepustowość zarówno dla pociągów towarowych, jak i pasażerskich, umożliwiając większe wykorzystanie infrastruktury i generując większy zwrot z inwestycji; apeluje do Komisji o nadanie priorytetu transgranicznym połączeniom kolejowym w celu wzmocnienia przesunięcia międzygałęziowego w międzynarodowym transporcie pasażerskim; podkreśla w związku z tym potencjał pociągów nocnych, jeżeli chodzi o przyjazne dla klimatu i konkurencyjne podróży; uważa, że dla sprawnej transgranicznej komunikacji kolejowej w sieci TEN-T i w europejskich kolejowych korytarzach towarowych niezbędna jest współpraca transgraniczna między zarządcami infrastruktury; i wzywa Komisję, by w ramach przeglądu sieci TEN-T zaproponowała zarządcom infrastruktury wiążące działania;

34. podkreśla, że na nadchodzące lata priorytet należy nadać rozwojowi szybkich i dobrej jakości kolejowych przewozów pasażerskich w sieciach bazowych TEN-T w celu stworzenia rozległej sieci połączeń kolei szybkobieżnej między głównymi miastami europejskimi, które obecnie nie mają dostępu do takich usług, a także w celu zwiększenia konkurencyjności zrównoważonych rodzajów transportu lądowego;

35. podkreśla znaczenie żeglugi śródlądowej jako zrównoważonego rodzaju transportu oraz potrzebę zapewnienia zorientowanej na przyszłość infrastruktury o dużej przepustowości, a także znaczenie niezawodności, jakości i dobrej żeglowności dróg wodnych, zwłaszcza w kontekście zmiany klimatu; uznaje ważną rolę portów w sieci bazowej i kompleksowej jako węzłów strategicznych; wzywa Komisję do zapewnienia sprawnych połączeń między bazowymi i kompleksowymi portami śródlądowymi i morskimi oraz sieciami kolejowymi i drogowymi w celu ułatwienia multimodalności; wzywa do podjęcia działań mających na celu zapewnienie zharmonizowanego transgranicznego wdrożenia systemu informacji żeglugi rzecznej oraz ułatwienie upowszechniania innowacyjnych, skutecznych i zrównoważonych rozwiązań w przedmiotowym sektorze;

36. apeluje o sfinansowanie planu rozwoju żeglugi śródlądowej przez projekt stanowiący przedmiot wspólnego zainteresowania w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności;

37. podkreśla rolę, jaką wysokiej jakości połączenia morskie odgrywają nie tylko w handlu międzynarodowym UE, ale i handlu wewnątrzunijnym; podkreśla ważną rolę filaru TEN-T, jakim są autostrady morskie, oraz rolę żeglugi bliskiego zasięgu jako zrównoważonych rodzajów transportu w tym kontekście; uważa, że celem filaru dotyczącego autostrad morskich jest ułatwianie dostosowanych do potrzeb połączeń i usług żeglugi morskiej bliskiego zasięgu, sprawnie zintegrowanych z transportem lądowym i uzupełniających go, w dążeniu do ułatwienia współpracy portów morskich i lepszego ich połączenia ze strefami przyległymi, a także wspieranie rozwoju i wprowadzania na rynek czystych i alternatywnych paliw - poddanych ocenie skutków - oraz rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej transportu morskiego; w związku z tym wzywa Komisję do oceny, które punkty końcowe korytarza bazowego powinny zostać udostępnione jako połączenia morskie z innymi korytarzami bazowymi, a także do ustalenia, kiedy należy dokonać aktualizacji map TEN-T zgodnie z wynikami tej oceny;

38. podkreśla kluczową rolę portów morskich i śródlądowych jako strategicznych węzłów sieci transportowej łączących żeglugę bliskiego zasięgu i dalekomorską z koleją, transportem drogowym, śródlądowymi drogami wodnymi i rurociągami, a ponadto znajdujących się na styku logistycznych łańcuchów dostaw; podkreśla, że istotne jest zapewnienie dostępności portów TEN-T dla największych statków za pomocą środków gwarancji dotyczących ładowności; zwraca uwagę na transgraniczny wymiar portów morskich i podkreśla, że porty nie tylko są elementem transportu morskiego, ale również w coraz większym stopniu stanowią klastry wszystkich rodzajów transportu, a także są częścią gospodarki energetycznej, przemysłowej i niebieskiej gospodarki; zawraca uwagę na znaczenie wzmożonego rozwoju współpracy portowej i tworzenia klastrów; uważa, że TEN-T powinna zatem przewidywać ułatwienia dla projektów, których celem jest zwiększanie synergii w obrębie portów między infrastrukturą transportową, energetyczną i cyfrową oraz zapewniać działania służące, w razie potrzeby, modernizacji połączeń kolejowych i drogowych z portami morskimi i śródlądowymi, aby wesprzeć przesunięcie międzygałęziowe i wzmocnić zrównoważoną logistykę;

39. podkreśla znaczenie połączeń morskich bliskiego zasięgu dla regionalnej sieci połączeń, zwłaszcza dla regionów peryferyjnych i wysp; uważa, że wymogi dotyczące autostrad morskich wykluczają krajowe połączenia morskie bliskiego zasięgu; w związku z tym apeluje do Komisji o uproszczenie tych wymogów w rozporządzeniu w sprawie TEN-T, aby połączenia morskie były traktowane na równi z połączeniami lądowymi, z uwzględnieniem, w szczególności, połączeń z portami w ramach kompleksowej sieci;

40. podkreśla dostrzegalny w przemyśle żeglugowym potencjał znacznego ograniczenia emisji, który wykorzystać można by dzięki takim inwestycjom w infrastrukturę portową, które wspierają stosowanie paliw alternatywnych oraz przejście na zasilanie akumulatorowe i dostawy energii podczas postoju statków; zwraca uwagę, że takim inwestycjom należy nadać szczególny priorytet jako sposobowi propagowania multimodalnego transportu bazującego na portach; zwraca się do Komisji o dalsze rozwijanie dostępnych instrumentów finansowych w celu zwiększenia inwestycji w tym celu oraz do dalszego wspierania ciągłego rozwoju różnorodnych czystych technologii przez stymulowanie badań;

41. apeluje do Komisji o uznanie szerszej roli portów, wykraczającej poza funkcje wyłącznie transportowe, w odniesieniu do działań na rzecz obniżenia emisyjności, zwłaszcza pod względem potencjału portów w dziedzinie wykorzystania możliwości, jakie stwarza lądowa i morska energetyka wiatrowa;

42. podkreśla, że transport lotniczy i związana z nim infrastruktura, na przykład porty lotnicze, ma zasadnicze znaczenie dla łączenia UE ze światem i dla połączeń w jej obrębie, w tym połączeń z regionami wiejskimi, słabo zaludnionymi, peryferyjnymi, wyspiarskimi i najbardziej oddalonymi, oraz dla zapewniania multimodalności, na przykład poprzez interoperacyjność, zwłaszcza z transportem kolejowym, a także tworzenie synergii między powiązanymi agencjami UE; uważa, że TEN-T jest ważnym narzędziem przyspieszającym upowszechnianie paliw alternatywnych oraz infrastruktury ładowania i tankowania w tym sektorze, w związku z zapewnianiem niezbędnej przepustowości portów lotniczych w sieci bazowej i kompleksowej; uważa, że dalszy rozwój inicjatywy jednolita europejska przestrzeń powietrzna II+ ma pilny charakter i kluczowe znaczenie dla osiągnięcia bardziej wydajnej i zrównoważonej łączności infrastruktur; przypomina, że kryzys związany z COVID-19 pokazał wartość transportu lotniczego dla gospodarki, a także łączności pasażerów i towarów, a tym samym potrzebę zapewnienia jego odporności na nowe zagrożenia i kryzysy;

43. uważa, że należy wspierać synergie i komplementarność sieci TEN-T i TEN-E, w pełni gwarantując jednocześnie istniejące i przyszłe możliwości finansowania oraz poziomy finansowania przeznaczonego na rozwój TEN-T; podkreśla w tym kontekście, że rurociągi są postrzegane nie tylko jako część infrastruktury energetycznej, ale także jako czynnik umożliwiający przejście na bardziej zrównoważone formy transportu; uznaje rolę rurociągów jako połączenia między klastrami branżowymi i węzłami transportowymi oraz jako środka transportu towarów, a także podkreśla ich znaczenie we wdrażaniu niektórych technologii dekarbonizacji;

44. podkreśla, jak ważne jest posiadanie przez wszystkie państwa członkowskie dobrze rozwiniętej, inteligentnej, bezpiecznej i zrównoważonej sieci TEN-T, która ułatwia mobilność, połączalność i dostępność terytorialną w całej UE, zwłaszcza w regionach peryferyjnych, wyspiarskich i najbardziej oddalonych, w celu promowania i pobudzania turystyki europejskiej i międzynarodowej; wzywa Komisję do zbadania możliwych synergii z siecią EuroVelo i jej 16 korytarzami, zwłaszcza przez zwiększenie wsparcia finansowego, w celu promowania lokalnej i przyjaznej środowisku turystyki rowerowej w Europie;

Ukierunkowanie strategiczne

45. podkreśla wartość strategiczną, jaką ma dla UE utrzymanie w obrębie TEN-T ścisłych połączeń transportowych z państwami trzecimi oraz dalsza integracja krajów partnerskich z Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), Bałkanów Zachodnich, Wspólnoty Transportowej Europy Południowo-Wschodniej oraz krajów Partnerstwa Wschodniego, a także promowanie lepszej łączności z peryferyjnymi obszarami UE; uważa, że ze względu na strategiczne inwestycje i wzrost wpływów państw trzecich w tym regionie wskazane jest rozszerzenie - w oparciu o normy UE i zasadę wzajemności - połączeń transportowych TEN-T na kraje kandydujące, państwa południowego regionu Morza Śródziemnego i Partnerstwa Wschodniego oraz na Azję; podkreśla ponadto strategiczne znaczenie Morza Śródziemnego dla Unii oraz potrzebę wzmocnienia infrastruktury w państwach południowego regionu Morza Śródziemnego i regionach wyspiarskich UE;

46. podkreśla, że istotne jest zachowanie połączeń TEN-T ze Zjednoczonym Królestwem, poczynając od uznania tego państwa za "państwo sąsiadujące" zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. b) rozporządzenia w sprawie TEN-T, a jednocześnie zabezpieczenie realizacji i zakończenia wspólnie uzgodnionych projektów w zakresie infrastruktury TEN-T oraz dopilnowanie, by Zjednoczone Królestwo uczestniczyło w finansowaniu tego połączenia; wzywa Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na zewnętrzne granice UE oraz do monitorowania wpływu wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE na regiony przygraniczne; przypomina o istotnej roli Zjednoczonego Królestwa i tzw. mostu lądowego jako części sieci TEN-T oraz dostrzega negatywny wpływ brexitu na połączalność, dostępność i spójność gospodarczą między Irlandią a Europą kontynentalną oraz ten wpływ na całą wyspę Irlandię; wzywa Komisję do zapewnienia skutecznego połączenia Irlandii z Europą kontynentalną, ze szczególnym uwzględnieniem szlaków morskich, za pośrednictwem sieci bazowej i kompleksowej, niezależnie od kształtu przyszłych stosunków między UE a Zjednoczonym Królestwem;

47. podkreśla, że TEN-T, z jej głównymi węzłami, odgrywa strategiczną rolę w Unii; wzywa Komisję do opracowania planów ochrony infrastruktury strategicznej i całej TEN-T; wzywa Komisję do zapewnienia, aby podczas procedur przetargowych, w odniesieniu do dostępu do zamówień publicznych dotyczących projektów TEN-T w pełni uwzględniano europejski interes strategiczny, zakaz dumpingu cenowego, pełne poszanowanie wysokich europejskich norm pracy i zasady wzajemności;

48. podkreśla znaczenie zwiększenia synergii między sieciami transeuropejskimi w dziedzinie transportu, energii i telekomunikacji oraz między ich odpowiednimi korytarzami w celu zapewnienia sprawnego dostępu do rynku i dystrybucji paliw alternatywnych w transporcie oraz uwzględnienia zmieniających się potrzeb cyfrowych sektora transportu i jego użytkowników;

49. podkreśla, że polityka w zakresie infrastruktury transportowej daje wyraźną możliwość zwiększenia synergii między potrzebami obronnymi a TEN-T, aby osiągnąć ogólny cel, jakim jest poprawa mobilności wojskowej w całej Unii, biorąc pod uwagę równowagę geograficzną i potencjalne korzyści dla ochrony ludności; podkreśla, że infrastrukturę transportową na odcinkach sieci transeuropejskiej określonych jako odpowiednie dla podwójnego zastosowania należy dostosowywać ściśle zgodnie z zasadą podwójnego zastosowania, aby zaspokoić potrzeby zarówno ludności cywilnej, jak i potrzeby w zakresie obronności; wzywa Komisję do utrzymania pierwotnej propozycji finansowania mobilności wojskowej w ramach WRF na lata 2021-2027;

o

o o

50. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1.
2 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0420.
3 Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
4 Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 1.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0169).
6 Dz.U. C 215 z 19.6.2018, s. 152.
7 Dz.U. C 388 z 13.11.2020, s. 22.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0005.
12 W szczególności zmian określonych w części III załącznika (do rezolucji ustawodawczej Parlamentu Europejskiego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego instrument "Łącząc Europę").
13 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 1).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej, uchylające decyzję nr 1364/2006/WE oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 713/2009, (WE) nr 714/2009 i (WE) nr 715/2009 (Dz.U. L 115 z 25.4.2013, s. 39).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy (Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 22).
16 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej (COM(2018)0277), zmieniony na wniosek dotyczący dyrektywy zgodnie z notą Rady 8726/20 z dnia 12 czerwca 2020 r. (2018/0138(COD)).
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę", zmieniające rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 129).
18 Zgodnie z wstępnym porozumieniem z dnia 17 czerwca 2020 r. wynikającym z międzyinstytucjonalnych negocjacji dotyczących rozporządzenia w sprawie usprawnienia środków na rzecz poczynienia postępów w realizacji transeuropejskiej sieci transportowej.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024