Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w Turcji, w szczególności sprawy Selahattina Demirtaşa i innych więźniów sumienia (2021/2506(RSP))

Sytuacja w zakresie praw człowieka w Turcji, w szczególności sprawa Selahattina Demirtasa i innych więźniów sumienia

P9_TA(2021)0028/

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w Turcji, w szczególności sprawy Selahattina Demirtaęa i innych więźniów sumienia (2021/2506(RSP))

(2021/C 456/22)

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Turcji, w szczególności rezolucję z dnia 8 lutego 2018 r. w sprawie bieżącej sytuacji w zakresie praw człowieka w Turcji 1 , z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie sprawozdania Komisji za rok 2018 dotyczącego Turcji 2  oraz z dnia 19 września 2019 r. w sprawie sytuacji w Turcji, w szczególności odwołania burmistrzów wyłonionych w wyborach 3 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 października 2020 r. w sprawie polityki rozszerzenia UE (COM(2020)0660) oraz towarzyszące mu sprawozdanie za 2020 r. dotyczące Turcji (SWD(2020)0355),

- uwzględniając ramy negocjacyjne z dnia 3 października 2005 r. dotyczące Turcji,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/1998 4  dotyczące globalnego systemu sankcji za naruszenia praw człowieka,

- uwzględniając konkluzje Rady z 10 i 11 grudnia 2020 r. oraz inne odnośne konkluzje Rady i Rady Europejskiej w sprawie Turcji,

- uwzględniając wyrok Wielkiej Izby Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 22 grudnia 2020 r. w sprawie Demirtaj przeciwko Turcji (14305/17),

- uwzględniając wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 20 listopada 2018 r. w sprawie Demirtaj przeciwko Turcji,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Turcja jest krajem kandydującym do UE i wieloletnim członkiem Rady Europy; mając na uwadze, że jako członek Rady Europy Turcja jest stroną europejskiej konwencji praw człowieka (EKPC) i jest związana przepisami i orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;

B. mając na uwadze, że od połowy września 2020 r. turecka policja przeprowadza w całej Turcji zakrojone na szeroką skalę niezapowiedziane kontrole, podczas których pod zarzutem "terroryzmu" zatrzymano dziesiątki polityków, działaczy politycznych, prawników i innych działaczy społeczeństwa obywatelskiego; mając na uwadze, że 31 grudnia 2020 r. w Turcji weszła w życie nowa ustawa o zapobieganiu finansowaniu rozprzestrzeniania broni masowego rażenia, przy czym jedynie sześć jej artykułów obejmuje środki i przepisy dotyczące zwalczania finansowania terroryzmu, zaś pozostałe artykuły przyznają tureckiemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i prezydentowi szerokie uprawnienia do ograniczania działalności organizacji pozarządowych, partnerstw biznesowych, niezależnych grup i stowarzyszeń oraz do pomniejszania ich roli;

C. mając na uwadze, że Selahattin Demirtaę, poseł do parlamentu tureckiego w latach 2007-2018, były współprzewodniczący tureckiej Ludowej Partii Demokratycznej (HDP) i kandydat na prezydenta podczas wyborów w 2014 i 2018 r. (z wynikiem 9,76 % i 8,32 % głosów), jest od ponad 4 lat przetrzymywany pod nieuzasadnionymi zarzutami mimo dwóch orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przemawiających za jego uwolnieniem;

D. mając na uwadze, że S. Demirtaę został początkowo zatrzymany 4 listopada 2016 r. wraz z ośmioma innymi demokratycznie wybranymi posłami do parlamentu z ramienia HDP, w tym byłą współprzewodniczącą HDP Figen Yuksekdag, i był ścigany pod zarzutem "członkostwa w organizacji terrorystycznej", "szerzenia propagandy terrorystycznej" i wielu innych przestępstw, co zapoczątkowało trwający do tej pory atak tureckiego rządu na tę partię oraz jest częścią szerszego schematu politycznie motywowanych oskarżeń i uwięzień; mając na uwadze, że mimo wygranej w 65 gminach w całym kraju w wyborach lokalnych w 2019 r. obecnie tylko sześciu burmistrzów z HDP sprawuje urząd, natomiast pozostałych usunięto ze stanowiska lub uwięziono i zastąpiono administratorami mianowanymi przez rząd;

E. mając na uwadze, że 20 września 2019 r. - w tym samym dniu, w którym S. Demirtaę powinien był zostać zwolniony zgodnie z decyzją 26. Sądu Karnego w Stambule - prokurator naczelny w Ankarze jako powód ponownego zatrzymania S. Demirtaęa i F. Yuksekdag podał trwające stare i nieaktywne dochodzenie; mając na uwadze, że S. Demirtaę pozostaje zatem w areszcie tymczasowym w związku z dochodzeniem w sprawie protestów z października 2014 r. przeciwko oblężeniu Kobane przez ISIS oraz w związku z krytyką bezczynności i milczenia rządu tureckiego w obliczu nieuchronnej masakry, które to protesty przybrały gwałtowny obrót i pochłonęły dziesiątki ofiar;

F. mając na uwadze, że 22 grudnia 2020 r. Wielka Izba Europejskiego Trybunału Praw Człowieka orzekła, iż zatrzymując początkowo S. Demirtaęa, a następnie przedłużając jego aresztowanie o ponad 4 lata, rząd turecki kierował się ukrytym motywem uniemożliwienia mu prowadzenia działalności politycznej, pozbawiając wyborców ich wybranego przedstawiciela oraz "tłumiąc pluralizm i ograniczając swobodę debaty politycznej - sedno koncepcji społeczeństwa demokratycznego", a także naruszył art. 18 EKPC; mając na uwadze, że w końcowym orzeczeniu stwierdzono, iż nie ma wystarczających powodów do dalszego przetrzymywania S. Demirtaęa w areszcie, i ponownie nakazano jego natychmiastowe uwolnienie; mając na uwadze, że według Europejskiego Trybunału Praw Człowieka Turcja naruszyła również wolność wypowiedzi (art. 10 EKPC), prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego (art. 5 ust. 1 i 3 EKPC) oraz prawo do wyboru i bycia wybranym (art. 3 ust. 1 EKPC); mając na uwadze, że Europejski Trybunał Praw Człowieka nie znalazł wyraźnego związku między wypowiedziami S. Demirtaęa a przestępstwami terrorystycznymi;

G. mając na uwadze, że 7 stycznia 2021 r. turecki sąd karny zatwierdził akty oskarżenia wobec 108 oskarżonych, w tym byłych współprzewodniczących HDP S. Demirtaęa i F. Yuksekdag, w ramach dochodzenia w sprawie śmiertelnych incydentów terrorystycznych z 2014 r., odrzucając żądania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, aby uwolnić S. Demirtaęa, i domagając się 38 kar dożywotniego więzienia dla oskarżonych, z których 27 przebywa w areszcie;

H. mając na uwadze, że mimo orzeczenia tureckiego Trybunału Konstytucyjnego z 9 czerwca 2020 r., w myśl którego długotrwałe przetrzymywanie S. Demirtaęa w areszcie tymczasowym narusza jego prawa konstytucyjne, jest on nadal przetrzymywany w więzieniu o zaostrzonym rygorze typu F w Edirne; mając na uwadze, że jest on tylko jedną z wielu osób bezprawnie więzionych w Turcji na podstawie zarzutów o podłożu politycznym;

I. mając na uwadze, że powtarzające się oświadczenia polityczne składane na najwyższym szczeblu przez urzędników tureckiego rządu i przywódców koalicji rządzącej w sprawie S. Demirtaęa oraz bliskie związki czasowe między oświadczeniami politycznymi a ewidentnie nielegalnymi działaniami wymiaru sprawiedliwości dostarczają jeszcze więcej dowodów na polityczne motywy stojące za tą sprawą i poważnie naruszają niezawisłość tureckiego wymiaru sprawiedliwości;

J. mając na uwadze, że 10 grudnia 2019 r., w innej sprawie, Europejski Trybunał Praw Człowieka orzekł, iż tymczasowe aresztowanie wybitnego przedstawiciela społeczeństwa obywatelskiego, Osmana Kavali, stanowi naruszenie EKPC i że władze tureckie muszą zapewnić jego natychmiastowe uwolnienie; mając na uwadze, że mimo orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka sąd w Stambule przedłużył 9 października 2020 r. zatrzymanie O. Kavali pod zarzutem szpiegostwa i prób obalenia porządku konstytucyjnego podczas protestów w parku Gezi w 2013 r.; mając na uwadze, że Turcja w dalszym ciągu działa z naruszeniem EKPC, nie uwalniając O. Kavali z aresztu mimo apeli Komitetu Ministrów Rady Europy;

1. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego zwolnienia S. Demirtaęa z aresztu zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 2018 r., potwierdzonym orzeczeniem Wielkiej Izby z 22 grudnia 2020 r., oraz do wycofania wszystkich zarzutów wobec niego i F. Yuksekdag, byłych współprzewodniczących opozycyjnej partii HDP, oraz innych jej uwięzionych członków; podkreśla, że władze tureckie muszą pozwolić im na niezależne i wolne od gróźb i przeszkód wykonywanie ich demokratycznych mandatów; ponownie wyraża poparcie dla wszystkich tych, którzy wciąż działają na rzecz położenia kresu tym i innym przypadkom rażącej niesprawiedliwości oraz na rzecz powrotu Turcji na drogę pełnoprawnej demokracji;

2. przypomina władzom tureckim, że nieuwolnienie S. Demirtaęa stanowi bezpośrednie naruszenie EKPC i prawa krajowego, nieuzasadnione długotrwałe naruszenie praw S. Demirtaęa oraz rażące złamanie zobowiązania Turcji do wdrażania orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; podkreśla, że wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oznacza, iż władze tureckie muszą go natychmiast uwolnić;

3. podkreśla, że Europejski Trybunał Praw Człowieka uznał, iż długotrwałe i bezprawne tymczasowe aresztowanie S. Demirtaęa było motywowane politycznie; wyraża głębokie zaniepokojenie nieprawidłowościami i oświadczeniami politycznymi w tej sprawie, które sugerują, że rząd turecki ingerował w sprawy sądowe związane z przedłużającym się pobytem S. Demirtaęa w areszcie;

4. wzywa Komitet Ministrów Rady Europy, aby na najbliższym posiedzeniu 21 marca 2021 r. rozpatrzył w trybie pilnym odmowę przez Turcję wykonania wyroku Wielkiej Izby Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Demirtaj przeciwko Turcji, aby przyjął deklarację w tej sprawie oraz aby podjął niezbędne kroki w celu zagwarantowania, że rząd Turcji wykona ten wyrok bez dalszej zwłoki; jest w pełni przekonany, że niemiecka prezydencja Komitetu Ministrów Rady Europy podejmie wszelkie odpowiednie i konieczne środki w celu zapewnienia wykonania wyroku Wielkiej Izby w sprawie S. Demirtaęa; wzywa delegaturę UE przy Radzie Europy do zdwojenia wysiłków na rzecz zapewnienia wykonania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka dotyczących Turcji;

5. potępia sposób traktowania S. Demirtaęa przez władze tureckie, który narusza jego prawa wynikające z EKPC, Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz tureckiego prawa krajowego, a także jego godność ludzką, chronioną przez art. 17 konstytucji Republiki Turcji; uważa, że bezprawne przedłużenie okresu zatrzymania S. Demirtaęa na ponad 4 lata stanowi okrutną i umotywowaną politycznie karę, która powoduje nieodwracalne szkody osobiste i polityczne dla niego, jego rodziny i jego partii; wzywa Turcję do powstrzymania się od dalszych środków zastraszania wobec niego oraz do zagwarantowania mu praw człowieka zapisanych w tureckiej konstytucji oraz w prawie europejskim i międzynarodowym;

6. apeluje do Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki bezpieczeństwa oraz do Komisji i państw członkowskich, aby w rozmowach z przedstawicielami Turcji wciąż zwracali uwagę na sprawę S. Demirtaęa i sprawy wszystkich innych arbitralnie zatrzymanych obrońców praw człowieka, prawników, dziennikarzy, polityków i naukowców, a także aby zapewnili im wsparcie dyplomatyczne i polityczne; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby zwiększyły wykorzystanie dotacji nadzwyczajnych na rzecz obrońców praw człowieka oraz zapewniły pełne wdrożenie wytycznych UE dotyczących obrońców praw człowieka przez delegaturę UE i przedstawicielstwa dyplomatyczne państw członkowskich w Turcji; wzywa delegaturę Unii Europejskiej w Turcji, aby nadal uważnie monitorowała sprawę S. Demirtaęa i sprawy innych więźniów, między innymi przez uczestnictwo w ich procesach, a także aby poruszała temat ich sytuacji w rozmowach z władzami tureckimi;

7. jest głęboko zaniepokojony ignorowaniem przez turecki wymiar sprawiedliwości i władze tureckie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz coraz częstszymi przypadkami niestosowania się przez sądy niższej instancji do wyroków tureckiego trybunału konstytucyjnego; wzywa Turcję do zapewnienia pełnej zgodności z postanowieniami EKPC i decyzjami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; wzywa Turcję do pełnej współpracy z Radą Europy we wzmacnianiu praworządności, praw mniejszości, demokracji i praw podstawowych; wyraża nadzieję, że Europejski Trybunał Praw Człowieka będzie w stanie przyspieszyć decyzje w szeregu spraw dotyczących sytuacji w Turcji; wzywa rząd turecki do zadbania o to, by wszystkie osoby mogły skorzystać z podstawowego prawa do rzetelnego procesu sądowego oraz do tego, by ich sprawy były rozpatrywane przez w pełni niezawisły i dobrze funkcjonujący system sądowy, zgodnie z normami międzynarodowymi;

8. jest głęboko zaniepokojony nieustannymi atakami i naciskami na partie opozycyjne, w szczególności ciągłymi konkretnymi i motywowanymi politycznie działaniami władz tureckich skierowanymi przeciwko HDP i jej organizacjom młodzieżowym, co szkodzi prawidłowemu funkcjonowaniu systemu demokratycznego, i wzywa władze tureckie do natychmiastowego zaprzestania represji wobec tych partii; wyraża szczególne zaniepokojenie toczącą się debatą na temat zamknięcia HDP i zniesienia immunitetów dziewięciu posłów z ramienia tej partii, w obu przypadkach w związku z tymi samymi protestami w Kobane z października 2014 r., z powodu których zatrzymano S. Demirtaęa; zwraca uwagę na sprawę Cihana Erdala, członka młodzieżówki tureckiej partii Zieloni/Lewica, który został zatrzymany 25 września 2020 r. i postawiony w stan oskarżenia 7 stycznia 2021 r. wraz z ponad 100 innymi osobami, w tym Selahattinem Demirtaęem, w związku ze "sprawą Kobane"; jest poważnie zaniepokojony ciągłym prześladowaniem politycznym i sądowym Canan Kaftancioglu, przewodniczącej Republikańskiej Partii Ludowej (CHP) w prowincji Stambuł, którą skazano we wrześniu 2019 r. na prawie 10 lat pozbawienia wolności w sprawach o podłożu politycznym, w przypadku których oczekuje się na decyzje Sądu Najwyższego, i która została postawiona w stan oskarżenia w grudniu 2020 r. w nowej sprawie, za którą grozi jej kolejne 10 lat;

9. wyraża głębokie zaniepokojenie kurczącą się przestrzenią dla społeczeństwa obywatelskiego oraz ciągłym pogarszaniem się sytuacji w zakresie podstawowych praw i wolności oraz praworządności w Turcji; podkreśla w szczególności obawy dotyczące utrzymującego się regresu Turcji w odniesieniu do niezawisłości sądownictwa; wzywa władze tureckie do położenia kresu szykanom sądowym wobec obrońców praw człowieka, naukowców, dziennikarzy, przywódców duchowych, prawników i członków społeczności lesbijek, gejów, osób biseksualnych, transpłciowych i interseksualnych, których prawa podstawowe są naruszane, zwłaszcza od czasu nieudanej próby zamachu stanu; wzywa rząd turecki, aby zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z maja 2020 r. oraz w odpowiedzi na wielokrotne apele i rezolucje Komitetu Ministrów Rady Europy natychmiast uwolnił wybitnego przedstawiciela społeczeństwa obywatelskiego Osmana Kavalę;

10. przypomina o niedawno zatwierdzonym unijnym globalnym systemie sankcji za naruszenia praw człowieka - mechanizmie monitorowania i sankcjonowania poważnych naruszeń praw człowieka, jak w przypadku Turcji, skierowanym wobec osób, podmiotów i organów zaangażowanych w poważne naruszenia praw człowieka lub z nimi powiązanych;

11. wyraża głębokie obawy o wolność mediów w Turcji; wzywa władze tureckie, aby w trybie natychmiastowym udzielały odpowiedzi i podejmowały działania w reakcji na wszelkie ostrzeżenia dotyczące Turcji w ramach platformy Rady Europy oraz aby promowały ochronę dziennikarstwa i bezpieczeństwa dziennikarzy; wzywa władze tureckie do zapewnienia równego dostępu do wymiaru sprawiedliwości oraz do zakończenia politycznie umotywowanych postępowań sądowych przeciwko dziennikarzom i pracownikom mediów, takich jak na przykład niedawna sprawa dziennikarki Melis Alphan, którą oskarżono o rozpowszechnianie propagandy terrorystycznej i której grozi nawet 7 i pół roku więzienia; wyraża poważne zaniepokojenie z powodu monitorowania przez władze Turcji platform mediów społecznościowych i potępia blokowanie przez władze tureckie kont w mediach społecznościowych; postrzega to jako dalsze ograniczenie swobody wypowiedzi i narzędzie represji wobec społeczeństwa obywatelskiego;

12. odnotowuje zamiar Turcji, aby rozpocząć nowy rozdział w stosunkach z UE, jej determinację we wdrażaniu reform oraz jej pełne zaangażowanie w proces akcesyjny, o czym mówił prezydent Erdogan i inni najwyżsi rangą przedstawiciele rządu 9 stycznia 2021 r.; jest zdania, że poszanowanie i stosowanie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka stanowiłoby ważny krok na drodze do potwierdzenia wiarygodności takich oświadczeń za pomocą rzeczywistych danych; podkreśla, że UE jest otwarta na nowy początek; podkreśla jednak, że lepsze i bardziej zacieśnione stosunki są w pełni uzależnione, między innymi, od wymiernych postępów w zakresie poszanowania zasad demokracji, praworządności i praw podstawowych w Turcji;

13. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, Specjalnemu Przedstawicielowi UE ds. Praw Człowieka, niemieckiej prezydencji w Komitecie Ministrów Rady Europy oraz prezydentowi, rządowi i parlamentowi Turcji; zwraca się również o przetłumaczenie niniejszej rezolucji na język turecki.

1 Dz.U. C 463 z 21.12.2018, s. 56.
2 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0200.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0017.
4 Dz.U. L 410 I z 7.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.456.247

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w Turcji, w szczególności sprawy Selahattina Demirtaşa i innych więźniów sumienia (2021/2506(RSP))
Data aktu: 21/01/2021
Data ogłoszenia: 10/11/2021