P9_TA(2021)0027Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie represji wobec opozycji demokratycznej w Hongkongu (2021/2505(RSP))
(2021/C 456/21)
(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2021 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje rezolucje: z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustawy Chińskiej Republiki Ludowej o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu i konieczności obrony wysokiego stopnia autonomii Hongkongu przez UE 1 , z dnia 18 lipca 2019 r. w sprawie sytuacji w Hongkongu 2 , z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie Gui Minhaia, wydawcy uwięzionego w Chinach 3 , z dnia 4 lutego 2016 r. w sprawie zaginionych wydawców książek w Hongkongu 4 , z dnia 17 grudnia 2020 r. 5 , zwłaszcza w odniesieniu do znaczenia opracowania skutecznego europejskiego prawodawstwa dotyczącego należytej staranności przedsiębiorstw,
- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Chin, w szczególności z dnia 12 września 2018 r. w sprawie stanu stosunków między UE a Chinami 6 i z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie stosunków UE-Chiny 7 ,
- uwzględniając swoje wcześniejsze zalecenia dotyczące Hongkongu, szczególnie zalecenie z dnia 13 grudnia 2017 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, dotyczące Hongkongu 20 lat po jego przekazaniu Chińskiej Republice Ludowej 8 ,
- uwzględniając oświadczenie wysokiego przedstawiciela wydane w imieniu UE dnia 7 stycznia 2021 r. w sprawie masowych aresztowań osób zaangażowanych w prodemokratyczne prawybory w Hongkongu w lipcu 2020 r., oświadczenie rzecznika z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie procesu sądowego 10 mieszkańców Hongkongu, oświadczenie wysokiego przedstawiciela wydane w imieniu UE dnia 12 listopada 2020 r. w sprawie odwołania członków Rady Ustawodawczej Hongkongu, oświadczenie rzecznika z dnia 2 listopada 2020 r. w sprawie aresztowania szeregu prodemokratycznych prawodawców i byłych prawodawców w Hongkongu, oświadczenie rzecznika z dnia 24 września 2020 r. w sprawie aresztowania Joshuy Wonga i innych prodemokratycznych aktywistów, oświadczenie rzecznika z dnia 10 sierpnia 2020 r. w sprawie ostatnich aresztowań i nalotów na mocy ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu, oświadczenie wysokiego przedstawiciela wydane w imieniu UE dnia 3 sierpnia 2020 r. w sprawie przełożenia wyborów do Rady Ustawodawczej w Hongkongu oraz oświadczenie wysokiego przedstawiciela wydane w imieniu UE dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie przyjęcia ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu przez Ogólnochińskie Zgromadzenie Przedstawicieli Ludowych,
- uwzględniając oświadczenie Konferencji Przewodniczących PE z dnia 6 lipca 2020 r.,
- uwzględniając przyjęcie ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu przez Stały Komitet Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych w dniu 30 czerwca 2020 r.,
- uwzględniając oświadczenie ministrów spraw zagranicznych grupy G7 z dnia 17 czerwca 2020 r., w sprawie Hongkongu,
- uwzględniając przyjętą 4 kwietnia 1990 r. ustawę zasadniczą Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong, która weszła w życie 1 lipca 1997 r.,
- uwzględniając wspólną deklarację rządu Zjednoczonego Królestwa i rządu Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie Hongkongu z dnia 19 grudnia 1984 r., znaną również jako wspólna deklaracja chińsko-brytyjska,
- uwzględniając 13. coroczny zorganizowany dialog, który odbył się w Hongkongu 28 listopada 2019 r.,
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela z dnia 12 marca 2019 r. zatytułowany "UE-Chiny - perspektywa strategiczna" (JOIN(2019)0005),
- uwzględniając unijną politykę "jednych Chin",
- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że 5 stycznia 2021 r. policja w Hongkongu aresztowała 53 przedstawicieli opozycji demokratycznej i aktywistów pod zarzutem działalności wywrotowej zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu; mając na uwadze, że wśród zatrzymanych byli organizatorzy ostatnich lipcowych prawyborów demokratycznych przed wyborami do Rady Ustawodawczej Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong oraz kandydaci w tych prawyborach, byli członkowie Rady Ustawodawczej, radni dzielnicowi oraz amerykański prawnik zaangażowany w działalność ruchów prodemokratycznych; mając na uwadze, że na polecenie policji w Hongkongu banki zamroziły aktywa 53 osób na kwotę 1,6 mln HKD; mając na uwadze, że w międzyczasie zwolniono za kaucją prawie wszystkich zatrzymanych (z wyjątkiem trzech) w oczekiwaniu na dalsze dochodzenie;
B. mając na uwadze, że było to ostatnie z długiej serii aresztowań przedstawicieli i aktywistów opozycji demokratycznej, a także innych działań mających na celu podważenie instytucji demokratycznych w Hongkongu od czasu wejścia w życie ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu 1 lipca 2020 r.; mając na uwadze, że od czasu wprowadzenia tej ustawy na jej podstawie aresztowano 93 przedstawicieli opozycji; mając na uwadze, że 1 września 2020 r. eksperci ONZ ds. praw człowieka potwierdzili, że ustawa ta "budzi poważne wątpliwości pod kątem legalności oraz ze względu na nieuzasadnione ograniczenia dotyczące wolności opinii, wolności wypowiedzi i wolności pokojowego zgromadzania się";
C. mając na uwadze, że minister bezpieczeństwa Hongkongu oświadczył, że aresztowani są podejrzewani o usiłowanie sparaliżowania prac rządu za pośrednictwem planów polegających na skorzystaniu z przysługujących im praw demokratycznych i zdobyciu większości mandatów w parlamencie;
D. mając na uwadze, że wielu działaczy prodemokratycznych odwołano ze sprawowanego urzędu z powodów politycznych na mocy rezolucji Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych z dnia 10 listopada 2020 r., która nakłada na prawodawców prawny wymóg patriotyzmu, co doprowadziło do rezygnacji prawie wszystkich członków opozycji z Rady Ustawodawczej; mając na uwadze, że niezawisłe do tej pory sądownictwo Hongkongu jest coraz bardziej narażone na ataki ze strony Komunistycznej Partii Chin i prasy kontrolowanej przez państwo;
E. mając na uwadze, że 15 stycznia 2021 r. operator sieci szerokopasmowej w Hongkongu zablokował prodemokratyczną stronę internetową na wniosek władz Hongkongu zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu; mając na uwadze, że ten pierwszy przypadek cenzury internetu na mocy ustawy o bezpieczeństwie narodowym budzi obawy, że władze Hongkongu planują wykorzystać te przepisy do dalszego ograniczania wolności wypowiedzi i informacji w internecie; mając na uwadze, że miałoby to szkodliwe skutki zarówno dla swobód obywatelskich, jak i dla demokracji;
F. mając na uwadze, że rząd Hongkongu podjął decyzję o przełożeniu o rok wyborów do Rady Ustawodawczej zaplanowanych pierwotnie na 6 września 2020 r., wyraźnie utrudniając działalność opozycji, która po raz pierwszy miała realną szansę na zdobycie większości głosów; mając na uwadze, że bezpośrednio po wejściu w życie ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu szefowa administracji Hongkongu Carrie Lam oświadczyła, że prawybory są nielegalne i mogą naruszać tę ustawę;
G. mając na uwadze, że 23 sierpnia 2020 r. władze chińskie zatrzymały 12 aktywistów z Hongkongu, którzy rzekomo próbowali uciec z Hongkongu motorówką; mając na uwadze, że 10 z 12 z nich skazano na karę pozbawienia wolności na okres od 7 miesięcy do 3 lat pod zarzutem nielegalnego przekroczenia granicy w procesie, w którym nie przestrzegano prawa oskarżonych do rzetelnego procesu sądowego; mając na uwadze, że jeden z tych aktywistów, Kok Tsz-Lun, jest 19-letnim studentem posiadającym podwójne obywatelstwo - Chin i Portugalii, a zatem jest obywatelem UE; mając na uwadze, że oskarżeni byli przetrzymywani bez prawa kontaktu i postawieni przed sądem w Shenzhen; mając na uwadze, że odmówiono im również możliwości wyboru adwokata;
H. mając na uwadze, że zostali oni zatrzymani, a ich proces toczący się w Shenzen złamał zasady rzetelnego procesu sądowego i sprawiedliwości proceduralnej; mając na uwadze, że 15 stycznia 2021 r. chińskiemu prawnikowi specjalizującemu się w prawach człowieka Lu Siwei cofnięto licencję na prowadzenie praktyki prawniczej w departamencie sądowym prowincji Syczuan za reprezentowanie jednego z tych 12 działaczy; mając na uwadze, że 19 stycznia 2021 r. prawnik specjalizujący się w prawach człowieka Ren Quanniu musiał się stawić w departamencie sądowym prowincji Henan, aby zakwestionować decyzję departamentu o wszczęciu procedury cofnięcia jego licencji z tego samego powodu; mając na uwadze, że obaj prawnicy są narażeni na utratę licencji po próbie reprezentowania działaczy z Hongkongu, którzy zostali przechwyceni przez chińskie władze podczas próby ucieczki statkiem na Tajwan; mając na uwadze, że 10 dyplomatów, w tym reprezentujących państwa członkowskie UE, nie mogło obserwować przesłuchania Lu Siweiego w Chengdu w dniu 13 stycznia 2021 r.;
I. mając na uwadze, że 10 sierpnia 2020 r. Jimmy Lay, magnat medialny i założyciel prodemokratycznego dziennika Apple Daily, został aresztowany z powodu naruszenia ustawy o bezpieczeństwie narodowym;
J. mając na uwadze, że ustawa o bezpieczeństwie narodowym stanowi jawne naruszenie wspólnej deklaracji chińsko-brytyjskiej z 1984 r. oraz ustawy zasadniczej Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong z 1990 r., która gwarantuje autonomię i niezależność władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej, a także podstawowe prawa i wolności, takie jak wolność słowa, zgromadzeń, zrzeszania się i prasy przez 50 lat po przekazaniu władzy; mając na uwadze, że ustawa o bezpieczeństwie narodowym uniemożliwia również Hongkongowi przestrzeganie międzynarodowych zobowiązań w zakresie praw człowieka, w tym Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych (MPPOiP), którego wdrażanie przez Hongkong zostanie wkrótce poddane przeglądowi;
K. mając na uwadze, że w sprawozdaniu rocznym Human Rights Watch stwierdzono, że Chiny znajdują się w środku najczarniejszego okresu jeśli chodzi o prawa człowieka od czasu masakry na placu Tiananmen;
L. mając na uwadze, że Unia Europejska nadal ma poważne obawy dotyczące chińskiej ustawy o bezpieczeństwie narodowym dla Hongkongu; mając na uwadze, że jest to kwestia drażliwa, o daleko idących konsekwencjach dla Hongkongu i jego obywateli, dla obywateli UE i innych krajów, dla unijnych i międzynarodowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, a także dla zaufania przedsiębiorców do Hongkongu; mając na uwadze, że ustawa o bezpieczeństwie narodowym zwiększa ryzyko, na jakie narażeni są obywatele UE w Hongkongu;
M. mając na uwadze, że UE zawsze zdecydowanie popierała zasadę "jeden kraj, dwa systemy" oraz utrzymanie wysokiego stopnia autonomii Hongkongu zgodnie z ustawą zasadniczą i zobowiązaniami międzynarodowymi; mając na uwadze, że w obecnej sytuacji istnieje ogromne ryzyko, że zasady te zostaną nieodwracalnie podważone;
N. mając na uwadze, że w grudniu 2020 r. UE i Chiny osiągnęły porozumienie co do zasady w sprawie kompleksowej umowy inwestycyjnej między UE a Chinami;
1. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia osób aresztowanych w Hongkongu w pierwszych dwóch tygodniach 2021 r. oraz wszystkich osób aresztowanych wcześniej pod zarzutami wynikającymi z ustawy o bezpieczeństwie narodowym oraz do wycofania wszystkich stawianych im zarzutów; wzywa władze, aby respektowały praworządność Hongkongu, prawa człowieka, zasady demokratyczne oraz znaczną autonomię w ramach zasady "jeden kraj, dwa systemy", tak jak to przewidują ustawa zasadnicza Hongkongu oraz wewnętrzne i międzynarodowe zobowiązania;
2. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia działaczy z Hongkongu zatrzymanych 23 sierpnia 2020 r., kiedy rzekomo próbowali oni uciec na pokładzie statku, oraz do wycofania wszystkich stawianych im zarzutów; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ), za pośrednictwem delegatury UE w Chinach, do dalszego udzielania należytej pomocy Kok Tsz-Lunowi, obywatelowi o podwójnym obywatelstwie - chińskim i portugalskim - a zatem obywatelowi UE, który był jednym z 10 skazanych w Shenzhen; wzywa władze chińskie do natychmiastowego przywrócenia licencji ich obrońcom - prawnikom specjalizującym się w prawach człowieka Lu Siweiemu i Ren Quanniu;
3. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia wszystkich zatrzymanych w ostatnich latach uczestników pokojowych protestów w Hongkongu, w tym Joshuy Wonga, Ivana Lama i Agnes Chow, oraz do wycofania wszystkich stawianych im zarzutów; apeluje o niezależne, bezstronne, skuteczne i szybkie dochodzenie w sprawie użycia siły wobec demonstrantów przez hongkońską policję;
4. wzywa władze Hongkongu do natychmiastowego zaprzestania dalszego wykorzystywania ustawy o bezpieczeństwie narodowym do tłumienia prawa do wolności słowa, pokojowych zgromadzeń i stowarzyszania się; podkreśla, że kolejnym krokiem powinno być zapobieżenie odwołaniu radnych okręgowych, a także wszelkim zmianom w ordynacji wyborczej, które dodatkowo ograniczałyby przestrzeń obozu prodemokratycznego, co jest sprzeczne z gwarancjami prawnymi zawartymi w ustawie zasadniczej Hongkongu oraz z międzynarodowymi zobowiązaniami i standardami;
5. apeluje o pełne wycofanie ustawy pt. "Decyzja Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych w sprawie ustanowienia i uzupełnienia systemu prawnego i mechanizmów wdrażania na rzecz utrzymania bezpieczeństwa narodowego Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong", która szkodzi międzynarodowemu statusowi Hongkongu, naruszając jego autonomię, demokrację i niezależność systemu wymiaru sprawiedliwości i poszanowanie praw człowieka; podkreśla, że mieszkańcy Hongkongu powinni korzystać ze swobód i wysokiego stopnia autonomii zagwarantowanych zarówno na mocy ustawy zasadniczej, jak i Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, którego Hongkong jest stroną;
6. podkreśla, że wprowadzenie ustawy o bezpieczeństwie narodowym stanowi naruszenie zobowiązań i obowiązków ChRL wynikających z prawa międzynarodowego, mianowicie wspólnego oświadczenia chińsko-brytyjskiego, i nie pozwala na zawarcie relacji opartej na zaufaniu między Chinami i UE oraz podważa ich przyszłą współpracę;
7. wyraża zaniepokojenie rosnącą liczbą ataków na wymiar sprawiedliwości w Hongkongu dokonywanych przez Komunistyczną Partię Chin i kontrolowaną przez państwo chińskie prasą mającą na celu bezpośrednie podważenie niezależności sądów; wyraża zaniepokojenie faktem, że kolejnym krokiem mogłoby być powołanie się na ustawę o bezpieczeństwie narodowym, aby osłabić niezawisłość sądownictwa Hongkongu, ponieważ szef administracji Hongkongu otrzymał uprawnienia do powoływania sędziów do ścigania spraw dotyczących bezpieczeństwa narodowego, a osoby oskarżone mogą być poddawane ekstradycji do Chin kontynentalnych i sądzone w chińskich sądach;
8. przyjmuje z dużym zadowoleniem decyzję rządu Zjednoczonego Królestwa o utworzeniu ścieżki do obywatelstwa dla ponad miliona mieszkańców Hongkongu posiadających brytyjskie paszporty zamorskie; potępia groźby ze strony Chin dotyczące zaprzestania uznawania takich paszportów za ważny dokument podróży i wyraża zaniepokojenie z powodu najnowszych informacji, że Chiny rzekomo rozważają wyłączenie posiadaczy brytyjskich paszportów zamorskich z funkcji publicznych w Hongkongu, a nawet odmówienia im prawa do głosowania w wyborach w Hongkongu; wzywa Radę, ESDZ i Komisję do poprawy koordynacji w celu pomyślnego i skutecznego wdrożenia pakietu środków dla Hongkongu przyjętego w lipcu 2020 r.; wzywa ESDZ do dostarczenia bardziej przejrzystej oceny tych środków, w tym pilnego stworzenia systemu "łodzi ratunkowych" dla obywateli Hongkongu w przypadku dalszego pogarszania się sytuacji w zakresie praw człowieka i podstawowych wolności;
9. zachęca UE i jej personel dyplomatyczny do uczynienia wszystko, co w ich mocy, aby zapewnić ochronę i wsparcie pokojowym działaczom w Hongkongu, w tym poprzez uczestniczenie w procesach, żądanie wizyt w więzieniach oraz konsekwentne i zdecydowane docieranie do władz lokalnych, przy pełnym stosowaniu wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka i innych stosownych polityk UE, w tym nowego planu działania UE dotyczącego praw człowieka i demokracji;
10. jest głęboko zaniepokojony doniesieniami, że władze Hongkongu rozważają ściganie duńskich prawodawców Uffe Elbæka i Katariny Ammitzbøll za pomoc działaczowi Tedowi Hui z Hongkongu w wyjeździe z kraju do Zjednoczonego Królestwa; uważa, że proponowane zarzuty wobec duńskich prawodawców są niezgodne z prawem i nieprawdziwe i wyraża głębokie zaniepokojenie determinacją Partii Komunistycznej Chin jeśli chodzi o tłumienie głosów Hongkongu wyrażających sprzeciw w całym demokratycznym świecie poprzez eksterytorialne stosowanie ustawy o bezpieczeństwie narodowym; wzywa Chiny do uwolnienia niesprawiedliwie przetrzymywanych obywateli UE, takich jak obywatel Irlandii Richard O'Halloran; wzywa ponadto Komisję do przeprowadzenia oceny ryzyka poświęconej temu, w jaki sposób ustawa o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu może wpłynąć na obywateli europejskich;
11. pozostaje szczególnie oburzony dalszym przetrzymywaniem szwedzkiego wydawcy Gui Minhai'a oraz nalega na zdecydowaną i mocną interwencję UE i państw członkowskich na najwyższym szczeblu, aby doprowadzić do jego uwolnienia; apeluje o uwolnienie Kok Tsz-Luna posiadającego podwójne obywatelstwo - Hongkongu i Portugalii oraz nalega na zezwolenie mu na kontakt z pracownikami konsulatu i wybranym przez niego prawnikiem;
12. z zadowoleniem przyjmuje decyzje państw członkowskich UE i innych partnerów międzynarodowych o zawieszeniu umów o ekstradycji podpisanych z Hongkongiem; podkreśla, że należy nadal obserwować procesy oraz nadal oceniać i przygotowywać odpowiedź na możliwe reperkusje ustawy o bezpieczeństwie narodowym poza terytorium Hongkongu; ponawia apel do państw członkowskich o zawieszenie umów o ekstradycji podpisanych z ChRL, aby uniemożliwić ekstradycję na przykład Ujgurów, obywateli Hongkongu, Tybetańczyków lub chińskich dysydentów przebywających w Europie, którym wytoczono by proces polityczny w ChRL;
13. potępia rolę banków z siedzibą w Europie, które pomagają władzom chińskim wykorzystywać ustawę o bezpieczeństwie narodowym, zamrażając aktywa i rachunki bankowe należące do byłych prodemokratycznych ustawodawców i przywódców religijnych;
14. przypomina, że Hongkong korzysta z otwartego dostępu do internetu, ale wyraża zaniepokojenie, że ustawa o bezpieczeństwie narodowym daje policji uprawnienia pozwalające nakazać dostawcom internetu blokowanie witryn; wyraża silne zaniepokojenie niedawnymi oświadczeniami dostawcy usług internetowych Hong Kong Broadband Network, że zamierza odrzucać wszelkie strony, które mogłyby podżegać do "nielegalnych działań" według ustawy o bezpieczeństwie narodowym, a co za tym idzie, niepokoi się z powodu realnego ryzyka, że Hongkong może zostać objęty chińską zaporą internetową; wzywa władze Hongkongu, aby niezwłocznie wycofały wszystkie wydane już nakazy zamknięcia witryn i przywróciły pełną dostępność internetu;
15. zwraca się do Rady, aby zintensyfikowała dyskusje na temat pakietu środków dotyczących Hongkongu i je oceniła oraz aby niezwłocznie rozważyła wprowadzenie - w ramach globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka - ukierunkowanych sankcji wobec takich osób w Hongkongu i Chinach jak Carrie Lam, Teresa Yeuk-wah Cheng, Xia Baolong, Xiaoming Zhang, Luo Huining, Zheng Yanxiong, Ping-kien Tang, Wai-Chung Lo i Ka-chiu Lee, biorąc pod uwagę konieczność przywrócenia w ciągu 2021 r. praw obywatelskich i politycznych, a także dotrzymanie warunku, że przedstawiciele opozycji demokratycznej zostaną uwolnieni i będą mogli uczestniczyć w przyszłych wyborach, w pełnej zgodności z ustawą zasadniczą Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong;
16. wyraża ubolewanie, że w decyzji w sprawie politycznego zawarcia kompleksowej umowy inwestycyjnej nie odzwierciedlono postulatów Parlamentu przedstawionych we wcześniejszych rezolucjach w sprawie Hongkongu, aby wykorzystać negocjacje inwestycyjne jako narzędzie dźwigni w celu zachowania wysokiego stopnia autonomii Hongkongu, a także jego podstawowych praw i wolności; ubolewa, że UE, spiesząc się, by osiągnąć to porozumienie, i nie podejmując konkretnych działań przeciwko ciągłym poważnym naruszeniom praw człowieka, na przykład w Hongkongu, prowincji Sinciang i Tybecie, ryzykuje podważeniem swojej wiarygodności jako globalnego podmiotu działającego na rzecz praw człowieka; podkreśla, że Parlament będzie uważnie kontrolował umowę, w tym jej postanowienia dotyczące praw pracowniczych, i przypomina Komisji, że gdy zostanie poproszony o zatwierdzenie umowy inwestycyjnej lub przyszłych umów handlowych z ChRL, będzie brał pod uwagę sytuację w zakresie praw człowieka w Chinach, w tym w Hongkongu;
17. wzywa UE i wszystkie jej państwa członkowskie, aby działały zgodnie i zdecydowanie na rzecz utworzenia niezależnego organu monitorującego ONZ ds. Chin, aktywnie rozszerzając koalicję państw o podobnych poglądach poprzez zorganizowanie w Radzie Bezpieczeństwa ONZ w formule "Arria" posiedzenia w sprawie Chin, wezwanie Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka do wszczęcia dochodzenia Rady Praw Człowieka w sprawie nadużyć oraz wezwanie Sekretarza Generalnego ONZ do wyznaczenia specjalnego wysłannika ds. Chin; wzywa ESDZ i państwa członkowskie, które są członkami Rady Praw Człowieka ONZ, aby wzmogły działania zmierzające do publicznego wyrażania obaw dotyczących naruszeń praw przez Chiny, na przykład poprzez podjęcie inicjatywy w sprawie zwołania specjalnej sesji na temat sytuacji w zakresie praw człowieka w Chinach, w tym w Hongkongu, podczas cyklu Rady w 2021 r., oraz podkreśla, że członkostwo Chin w Radzie oznacza, że należy wymagać od tego państwa wyższych standardów gwarancji w zakresie praw człowieka;
18. wzywa UE, by przyłączając się do inicjatywy przewodniczących komisji spraw zagranicznych Zjednoczonego Królestwa, Kanady, Australii i Nowej Zelandii, zachęcała Sekretarza Generalnego ONZ lub Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka do mianowania specjalnego wysłannika ONZ lub specjalnego sprawozdawcy ds. sytuacji w Hongkongu; wzywa Radę i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela do współpracy ze społecznością międzynarodową w celu ustanowienia międzynarodowej grupy kontaktowej ds. Hongkongu;
19. wzywa społeczność międzynarodową, aby dotrzymała obietnic danych ludności Hongkongu i podjęła pilne i bezprecedensowe działania w celu pociągnięcia Chin do odpowiedzialności za naruszenia prawa międzynarodowego; ponawia apel, aby UE i jej państwa członkowskie rozważyły wniesienie sprawy do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, uzasadniając to tym, że decyzja Chin o narzuceniu Hongkongowi ustawy o bezpieczeństwie narodowym i jej stosowanie naruszają wspólne oświadczenie chińsko-brytyjskie oraz Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych;
20. z zadowoleniem przyjmuje nowo ustanowiony dwustronny dialog UE-USA na temat Chin, rozpoczęty 23 października 2020 r.; apeluje o zwiększoną koordynację z partnerami międzynarodowymi, w tym z nową administracją USA, jeśli chodzi o wszystkie aspekty stosunków z ChRL i Hongkongiem; nalega, aby prawa człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w Hongkongu, zajmowały ważne miejsce w programie zbliżającego się dialogu UE-USA;
21. zauważa, że polityka ChRL polegająca na rezygnacji z podejścia "jeden kraj, dwa systemy" spotkała się ze wielkim niezadowoleniem mieszkańców Tajwanu, i podkreśla gotowość do współpracy z partnerami międzynarodowymi w celu zagwarantowania demokracji na Tajwanie;
22. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządowi i parlamentowi Chińskiej Republiki Ludowej oraz szefowej administracji i zgromadzeniu Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong.