Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie represji wobec opozycji demokratycznej w Hongkongu (2021/2505(RSP))

Represje wobec opozycji demokratycznej w Hongkongu

P9_TA(2021)0027

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie represji wobec opozycji demokratycznej w Hongkongu (2021/2505(RSP))

(2021/C 456/21)

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje rezolucje: z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustawy Chińskiej Republiki Ludowej o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu i konieczności obrony wysokiego stopnia autonomii Hongkongu przez UE 1 , z dnia 18 lipca 2019 r. w sprawie sytuacji w Hongkongu 2 , z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie Gui Minhaia, wydawcy uwięzionego w Chinach 3 , z dnia 4 lutego 2016 r. w sprawie zaginionych wydawców książek w Hongkongu 4 , z dnia 17 grudnia 2020 r. 5 , zwłaszcza w odniesieniu do znaczenia opracowania skutecznego europejskiego prawodawstwa dotyczącego należytej staranności przedsiębiorstw,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Chin, w szczególności z dnia 12 września 2018 r. w sprawie stanu stosunków między UE a Chinami 6  i z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie stosunków UE-Chiny 7 ,

- uwzględniając swoje wcześniejsze zalecenia dotyczące Hongkongu, szczególnie zalecenie z dnia 13 grudnia 2017 r. dla Rady, Komisji i wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, dotyczące Hongkongu 20 lat po jego przekazaniu Chińskiej Republice Ludowej 8 ,

- uwzględniając oświadczenie wysokiego przedstawiciela wydane w imieniu UE dnia 7 stycznia 2021 r. w sprawie masowych aresztowań osób zaangażowanych w prodemokratyczne prawybory w Hongkongu w lipcu 2020 r., oświadczenie rzecznika z dnia 29 grudnia 2020 r. w sprawie procesu sądowego 10 mieszkańców Hongkongu, oświadczenie wysokiego przedstawiciela wydane w imieniu UE dnia 12 listopada 2020 r. w sprawie odwołania członków Rady Ustawodawczej Hongkongu, oświadczenie rzecznika z dnia 2 listopada 2020 r. w sprawie aresztowania szeregu prodemokratycznych prawodawców i byłych prawodawców w Hongkongu, oświadczenie rzecznika z dnia 24 września 2020 r. w sprawie aresztowania Joshuy Wonga i innych prodemokratycznych aktywistów, oświadczenie rzecznika z dnia 10 sierpnia 2020 r. w sprawie ostatnich aresztowań i nalotów na mocy ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu, oświadczenie wysokiego przedstawiciela wydane w imieniu UE dnia 3 sierpnia 2020 r. w sprawie przełożenia wyborów do Rady Ustawodawczej w Hongkongu oraz oświadczenie wysokiego przedstawiciela wydane w imieniu UE dnia 1 lipca 2020 r. w sprawie przyjęcia ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu przez Ogólnochińskie Zgromadzenie Przedstawicieli Ludowych,

- uwzględniając oświadczenie Konferencji Przewodniczących PE z dnia 6 lipca 2020 r.,

- uwzględniając przyjęcie ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu przez Stały Komitet Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych w dniu 30 czerwca 2020 r.,

- uwzględniając oświadczenie ministrów spraw zagranicznych grupy G7 z dnia 17 czerwca 2020 r., w sprawie Hongkongu,

- uwzględniając przyjętą 4 kwietnia 1990 r. ustawę zasadniczą Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong, która weszła w życie 1 lipca 1997 r.,

- uwzględniając wspólną deklarację rządu Zjednoczonego Królestwa i rządu Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie Hongkongu z dnia 19 grudnia 1984 r., znaną również jako wspólna deklaracja chińsko-brytyjska,

- uwzględniając 13. coroczny zorganizowany dialog, który odbył się w Hongkongu 28 listopada 2019 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela z dnia 12 marca 2019 r. zatytułowany "UE-Chiny - perspektywa strategiczna" (JOIN(2019)0005),

- uwzględniając unijną politykę "jednych Chin",

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 5 stycznia 2021 r. policja w Hongkongu aresztowała 53 przedstawicieli opozycji demokratycznej i aktywistów pod zarzutem działalności wywrotowej zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu; mając na uwadze, że wśród zatrzymanych byli organizatorzy ostatnich lipcowych prawyborów demokratycznych przed wyborami do Rady Ustawodawczej Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong oraz kandydaci w tych prawyborach, byli członkowie Rady Ustawodawczej, radni dzielnicowi oraz amerykański prawnik zaangażowany w działalność ruchów prodemokratycznych; mając na uwadze, że na polecenie policji w Hongkongu banki zamroziły aktywa 53 osób na kwotę 1,6 mln HKD; mając na uwadze, że w międzyczasie zwolniono za kaucją prawie wszystkich zatrzymanych (z wyjątkiem trzech) w oczekiwaniu na dalsze dochodzenie;

B. mając na uwadze, że było to ostatnie z długiej serii aresztowań przedstawicieli i aktywistów opozycji demokratycznej, a także innych działań mających na celu podważenie instytucji demokratycznych w Hongkongu od czasu wejścia w życie ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu 1 lipca 2020 r.; mając na uwadze, że od czasu wprowadzenia tej ustawy na jej podstawie aresztowano 93 przedstawicieli opozycji; mając na uwadze, że 1 września 2020 r. eksperci ONZ ds. praw człowieka potwierdzili, że ustawa ta "budzi poważne wątpliwości pod kątem legalności oraz ze względu na nieuzasadnione ograniczenia dotyczące wolności opinii, wolności wypowiedzi i wolności pokojowego zgromadzania się";

C. mając na uwadze, że minister bezpieczeństwa Hongkongu oświadczył, że aresztowani są podejrzewani o usiłowanie sparaliżowania prac rządu za pośrednictwem planów polegających na skorzystaniu z przysługujących im praw demokratycznych i zdobyciu większości mandatów w parlamencie;

D. mając na uwadze, że wielu działaczy prodemokratycznych odwołano ze sprawowanego urzędu z powodów politycznych na mocy rezolucji Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych z dnia 10 listopada 2020 r., która nakłada na prawodawców prawny wymóg patriotyzmu, co doprowadziło do rezygnacji prawie wszystkich członków opozycji z Rady Ustawodawczej; mając na uwadze, że niezawisłe do tej pory sądownictwo Hongkongu jest coraz bardziej narażone na ataki ze strony Komunistycznej Partii Chin i prasy kontrolowanej przez państwo;

E. mając na uwadze, że 15 stycznia 2021 r. operator sieci szerokopasmowej w Hongkongu zablokował prodemokratyczną stronę internetową na wniosek władz Hongkongu zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu; mając na uwadze, że ten pierwszy przypadek cenzury internetu na mocy ustawy o bezpieczeństwie narodowym budzi obawy, że władze Hongkongu planują wykorzystać te przepisy do dalszego ograniczania wolności wypowiedzi i informacji w internecie; mając na uwadze, że miałoby to szkodliwe skutki zarówno dla swobód obywatelskich, jak i dla demokracji;

F. mając na uwadze, że rząd Hongkongu podjął decyzję o przełożeniu o rok wyborów do Rady Ustawodawczej zaplanowanych pierwotnie na 6 września 2020 r., wyraźnie utrudniając działalność opozycji, która po raz pierwszy miała realną szansę na zdobycie większości głosów; mając na uwadze, że bezpośrednio po wejściu w życie ustawy o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu szefowa administracji Hongkongu Carrie Lam oświadczyła, że prawybory są nielegalne i mogą naruszać tę ustawę;

G. mając na uwadze, że 23 sierpnia 2020 r. władze chińskie zatrzymały 12 aktywistów z Hongkongu, którzy rzekomo próbowali uciec z Hongkongu motorówką; mając na uwadze, że 10 z 12 z nich skazano na karę pozbawienia wolności na okres od 7 miesięcy do 3 lat pod zarzutem nielegalnego przekroczenia granicy w procesie, w którym nie przestrzegano prawa oskarżonych do rzetelnego procesu sądowego; mając na uwadze, że jeden z tych aktywistów, Kok Tsz-Lun, jest 19-letnim studentem posiadającym podwójne obywatelstwo - Chin i Portugalii, a zatem jest obywatelem UE; mając na uwadze, że oskarżeni byli przetrzymywani bez prawa kontaktu i postawieni przed sądem w Shenzhen; mając na uwadze, że odmówiono im również możliwości wyboru adwokata;

H. mając na uwadze, że zostali oni zatrzymani, a ich proces toczący się w Shenzen złamał zasady rzetelnego procesu sądowego i sprawiedliwości proceduralnej; mając na uwadze, że 15 stycznia 2021 r. chińskiemu prawnikowi specjalizującemu się w prawach człowieka Lu Siwei cofnięto licencję na prowadzenie praktyki prawniczej w departamencie sądowym prowincji Syczuan za reprezentowanie jednego z tych 12 działaczy; mając na uwadze, że 19 stycznia 2021 r. prawnik specjalizujący się w prawach człowieka Ren Quanniu musiał się stawić w departamencie sądowym prowincji Henan, aby zakwestionować decyzję departamentu o wszczęciu procedury cofnięcia jego licencji z tego samego powodu; mając na uwadze, że obaj prawnicy są narażeni na utratę licencji po próbie reprezentowania działaczy z Hongkongu, którzy zostali przechwyceni przez chińskie władze podczas próby ucieczki statkiem na Tajwan; mając na uwadze, że 10 dyplomatów, w tym reprezentujących państwa członkowskie UE, nie mogło obserwować przesłuchania Lu Siweiego w Chengdu w dniu 13 stycznia 2021 r.;

I. mając na uwadze, że 10 sierpnia 2020 r. Jimmy Lay, magnat medialny i założyciel prodemokratycznego dziennika Apple Daily, został aresztowany z powodu naruszenia ustawy o bezpieczeństwie narodowym;

J. mając na uwadze, że ustawa o bezpieczeństwie narodowym stanowi jawne naruszenie wspólnej deklaracji chińsko-brytyjskiej z 1984 r. oraz ustawy zasadniczej Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong z 1990 r., która gwarantuje autonomię i niezależność władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej, a także podstawowe prawa i wolności, takie jak wolność słowa, zgromadzeń, zrzeszania się i prasy przez 50 lat po przekazaniu władzy; mając na uwadze, że ustawa o bezpieczeństwie narodowym uniemożliwia również Hongkongowi przestrzeganie międzynarodowych zobowiązań w zakresie praw człowieka, w tym Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych (MPPOiP), którego wdrażanie przez Hongkong zostanie wkrótce poddane przeglądowi;

K. mając na uwadze, że w sprawozdaniu rocznym Human Rights Watch stwierdzono, że Chiny znajdują się w środku najczarniejszego okresu jeśli chodzi o prawa człowieka od czasu masakry na placu Tiananmen;

L. mając na uwadze, że Unia Europejska nadal ma poważne obawy dotyczące chińskiej ustawy o bezpieczeństwie narodowym dla Hongkongu; mając na uwadze, że jest to kwestia drażliwa, o daleko idących konsekwencjach dla Hongkongu i jego obywateli, dla obywateli UE i innych krajów, dla unijnych i międzynarodowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego, a także dla zaufania przedsiębiorców do Hongkongu; mając na uwadze, że ustawa o bezpieczeństwie narodowym zwiększa ryzyko, na jakie narażeni są obywatele UE w Hongkongu;

M. mając na uwadze, że UE zawsze zdecydowanie popierała zasadę "jeden kraj, dwa systemy" oraz utrzymanie wysokiego stopnia autonomii Hongkongu zgodnie z ustawą zasadniczą i zobowiązaniami międzynarodowymi; mając na uwadze, że w obecnej sytuacji istnieje ogromne ryzyko, że zasady te zostaną nieodwracalnie podważone;

N. mając na uwadze, że w grudniu 2020 r. UE i Chiny osiągnęły porozumienie co do zasady w sprawie kompleksowej umowy inwestycyjnej między UE a Chinami;

1. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia osób aresztowanych w Hongkongu w pierwszych dwóch tygodniach 2021 r. oraz wszystkich osób aresztowanych wcześniej pod zarzutami wynikającymi z ustawy o bezpieczeństwie narodowym oraz do wycofania wszystkich stawianych im zarzutów; wzywa władze, aby respektowały praworządność Hongkongu, prawa człowieka, zasady demokratyczne oraz znaczną autonomię w ramach zasady "jeden kraj, dwa systemy", tak jak to przewidują ustawa zasadnicza Hongkongu oraz wewnętrzne i międzynarodowe zobowiązania;

2. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia działaczy z Hongkongu zatrzymanych 23 sierpnia 2020 r., kiedy rzekomo próbowali oni uciec na pokładzie statku, oraz do wycofania wszystkich stawianych im zarzutów; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ), za pośrednictwem delegatury UE w Chinach, do dalszego udzielania należytej pomocy Kok Tsz-Lunowi, obywatelowi o podwójnym obywatelstwie - chińskim i portugalskim - a zatem obywatelowi UE, który był jednym z 10 skazanych w Shenzhen; wzywa władze chińskie do natychmiastowego przywrócenia licencji ich obrońcom - prawnikom specjalizującym się w prawach człowieka Lu Siweiemu i Ren Quanniu;

3. wzywa do natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia wszystkich zatrzymanych w ostatnich latach uczestników pokojowych protestów w Hongkongu, w tym Joshuy Wonga, Ivana Lama i Agnes Chow, oraz do wycofania wszystkich stawianych im zarzutów; apeluje o niezależne, bezstronne, skuteczne i szybkie dochodzenie w sprawie użycia siły wobec demonstrantów przez hongkońską policję;

4. wzywa władze Hongkongu do natychmiastowego zaprzestania dalszego wykorzystywania ustawy o bezpieczeństwie narodowym do tłumienia prawa do wolności słowa, pokojowych zgromadzeń i stowarzyszania się; podkreśla, że kolejnym krokiem powinno być zapobieżenie odwołaniu radnych okręgowych, a także wszelkim zmianom w ordynacji wyborczej, które dodatkowo ograniczałyby przestrzeń obozu prodemokratycznego, co jest sprzeczne z gwarancjami prawnymi zawartymi w ustawie zasadniczej Hongkongu oraz z międzynarodowymi zobowiązaniami i standardami;

5. apeluje o pełne wycofanie ustawy pt. "Decyzja Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych w sprawie ustanowienia i uzupełnienia systemu prawnego i mechanizmów wdrażania na rzecz utrzymania bezpieczeństwa narodowego Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong", która szkodzi międzynarodowemu statusowi Hongkongu, naruszając jego autonomię, demokrację i niezależność systemu wymiaru sprawiedliwości i poszanowanie praw człowieka; podkreśla, że mieszkańcy Hongkongu powinni korzystać ze swobód i wysokiego stopnia autonomii zagwarantowanych zarówno na mocy ustawy zasadniczej, jak i Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, którego Hongkong jest stroną;

6. podkreśla, że wprowadzenie ustawy o bezpieczeństwie narodowym stanowi naruszenie zobowiązań i obowiązków ChRL wynikających z prawa międzynarodowego, mianowicie wspólnego oświadczenia chińsko-brytyjskiego, i nie pozwala na zawarcie relacji opartej na zaufaniu między Chinami i UE oraz podważa ich przyszłą współpracę;

7. wyraża zaniepokojenie rosnącą liczbą ataków na wymiar sprawiedliwości w Hongkongu dokonywanych przez Komunistyczną Partię Chin i kontrolowaną przez państwo chińskie prasą mającą na celu bezpośrednie podważenie niezależności sądów; wyraża zaniepokojenie faktem, że kolejnym krokiem mogłoby być powołanie się na ustawę o bezpieczeństwie narodowym, aby osłabić niezawisłość sądownictwa Hongkongu, ponieważ szef administracji Hongkongu otrzymał uprawnienia do powoływania sędziów do ścigania spraw dotyczących bezpieczeństwa narodowego, a osoby oskarżone mogą być poddawane ekstradycji do Chin kontynentalnych i sądzone w chińskich sądach;

8. przyjmuje z dużym zadowoleniem decyzję rządu Zjednoczonego Królestwa o utworzeniu ścieżki do obywatelstwa dla ponad miliona mieszkańców Hongkongu posiadających brytyjskie paszporty zamorskie; potępia groźby ze strony Chin dotyczące zaprzestania uznawania takich paszportów za ważny dokument podróży i wyraża zaniepokojenie z powodu najnowszych informacji, że Chiny rzekomo rozważają wyłączenie posiadaczy brytyjskich paszportów zamorskich z funkcji publicznych w Hongkongu, a nawet odmówienia im prawa do głosowania w wyborach w Hongkongu; wzywa Radę, ESDZ i Komisję do poprawy koordynacji w celu pomyślnego i skutecznego wdrożenia pakietu środków dla Hongkongu przyjętego w lipcu 2020 r.; wzywa ESDZ do dostarczenia bardziej przejrzystej oceny tych środków, w tym pilnego stworzenia systemu "łodzi ratunkowych" dla obywateli Hongkongu w przypadku dalszego pogarszania się sytuacji w zakresie praw człowieka i podstawowych wolności;

9. zachęca UE i jej personel dyplomatyczny do uczynienia wszystko, co w ich mocy, aby zapewnić ochronę i wsparcie pokojowym działaczom w Hongkongu, w tym poprzez uczestniczenie w procesach, żądanie wizyt w więzieniach oraz konsekwentne i zdecydowane docieranie do władz lokalnych, przy pełnym stosowaniu wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka i innych stosownych polityk UE, w tym nowego planu działania UE dotyczącego praw człowieka i demokracji;

10. jest głęboko zaniepokojony doniesieniami, że władze Hongkongu rozważają ściganie duńskich prawodawców Uffe Elbæka i Katariny Ammitzbøll za pomoc działaczowi Tedowi Hui z Hongkongu w wyjeździe z kraju do Zjednoczonego Królestwa; uważa, że proponowane zarzuty wobec duńskich prawodawców są niezgodne z prawem i nieprawdziwe i wyraża głębokie zaniepokojenie determinacją Partii Komunistycznej Chin jeśli chodzi o tłumienie głosów Hongkongu wyrażających sprzeciw w całym demokratycznym świecie poprzez eksterytorialne stosowanie ustawy o bezpieczeństwie narodowym; wzywa Chiny do uwolnienia niesprawiedliwie przetrzymywanych obywateli UE, takich jak obywatel Irlandii Richard O'Halloran; wzywa ponadto Komisję do przeprowadzenia oceny ryzyka poświęconej temu, w jaki sposób ustawa o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu może wpłynąć na obywateli europejskich;

11. pozostaje szczególnie oburzony dalszym przetrzymywaniem szwedzkiego wydawcy Gui Minhai'a oraz nalega na zdecydowaną i mocną interwencję UE i państw członkowskich na najwyższym szczeblu, aby doprowadzić do jego uwolnienia; apeluje o uwolnienie Kok Tsz-Luna posiadającego podwójne obywatelstwo - Hongkongu i Portugalii oraz nalega na zezwolenie mu na kontakt z pracownikami konsulatu i wybranym przez niego prawnikiem;

12. z zadowoleniem przyjmuje decyzje państw członkowskich UE i innych partnerów międzynarodowych o zawieszeniu umów o ekstradycji podpisanych z Hongkongiem; podkreśla, że należy nadal obserwować procesy oraz nadal oceniać i przygotowywać odpowiedź na możliwe reperkusje ustawy o bezpieczeństwie narodowym poza terytorium Hongkongu; ponawia apel do państw członkowskich o zawieszenie umów o ekstradycji podpisanych z ChRL, aby uniemożliwić ekstradycję na przykład Ujgurów, obywateli Hongkongu, Tybetańczyków lub chińskich dysydentów przebywających w Europie, którym wytoczono by proces polityczny w ChRL;

13. potępia rolę banków z siedzibą w Europie, które pomagają władzom chińskim wykorzystywać ustawę o bezpieczeństwie narodowym, zamrażając aktywa i rachunki bankowe należące do byłych prodemokratycznych ustawodawców i przywódców religijnych;

14. przypomina, że Hongkong korzysta z otwartego dostępu do internetu, ale wyraża zaniepokojenie, że ustawa o bezpieczeństwie narodowym daje policji uprawnienia pozwalające nakazać dostawcom internetu blokowanie witryn; wyraża silne zaniepokojenie niedawnymi oświadczeniami dostawcy usług internetowych Hong Kong Broadband Network, że zamierza odrzucać wszelkie strony, które mogłyby podżegać do "nielegalnych działań" według ustawy o bezpieczeństwie narodowym, a co za tym idzie, niepokoi się z powodu realnego ryzyka, że Hongkong może zostać objęty chińską zaporą internetową; wzywa władze Hongkongu, aby niezwłocznie wycofały wszystkie wydane już nakazy zamknięcia witryn i przywróciły pełną dostępność internetu;

15. zwraca się do Rady, aby zintensyfikowała dyskusje na temat pakietu środków dotyczących Hongkongu i je oceniła oraz aby niezwłocznie rozważyła wprowadzenie - w ramach globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka - ukierunkowanych sankcji wobec takich osób w Hongkongu i Chinach jak Carrie Lam, Teresa Yeuk-wah Cheng, Xia Baolong, Xiaoming Zhang, Luo Huining, Zheng Yanxiong, Ping-kien Tang, Wai-Chung Lo i Ka-chiu Lee, biorąc pod uwagę konieczność przywrócenia w ciągu 2021 r. praw obywatelskich i politycznych, a także dotrzymanie warunku, że przedstawiciele opozycji demokratycznej zostaną uwolnieni i będą mogli uczestniczyć w przyszłych wyborach, w pełnej zgodności z ustawą zasadniczą Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong;

16. wyraża ubolewanie, że w decyzji w sprawie politycznego zawarcia kompleksowej umowy inwestycyjnej nie odzwierciedlono postulatów Parlamentu przedstawionych we wcześniejszych rezolucjach w sprawie Hongkongu, aby wykorzystać negocjacje inwestycyjne jako narzędzie dźwigni w celu zachowania wysokiego stopnia autonomii Hongkongu, a także jego podstawowych praw i wolności; ubolewa, że UE, spiesząc się, by osiągnąć to porozumienie, i nie podejmując konkretnych działań przeciwko ciągłym poważnym naruszeniom praw człowieka, na przykład w Hongkongu, prowincji Sinciang i Tybecie, ryzykuje podważeniem swojej wiarygodności jako globalnego podmiotu działającego na rzecz praw człowieka; podkreśla, że Parlament będzie uważnie kontrolował umowę, w tym jej postanowienia dotyczące praw pracowniczych, i przypomina Komisji, że gdy zostanie poproszony o zatwierdzenie umowy inwestycyjnej lub przyszłych umów handlowych z ChRL, będzie brał pod uwagę sytuację w zakresie praw człowieka w Chinach, w tym w Hongkongu;

17. wzywa UE i wszystkie jej państwa członkowskie, aby działały zgodnie i zdecydowanie na rzecz utworzenia niezależnego organu monitorującego ONZ ds. Chin, aktywnie rozszerzając koalicję państw o podobnych poglądach poprzez zorganizowanie w Radzie Bezpieczeństwa ONZ w formule "Arria" posiedzenia w sprawie Chin, wezwanie Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka do wszczęcia dochodzenia Rady Praw Człowieka w sprawie nadużyć oraz wezwanie Sekretarza Generalnego ONZ do wyznaczenia specjalnego wysłannika ds. Chin; wzywa ESDZ i państwa członkowskie, które są członkami Rady Praw Człowieka ONZ, aby wzmogły działania zmierzające do publicznego wyrażania obaw dotyczących naruszeń praw przez Chiny, na przykład poprzez podjęcie inicjatywy w sprawie zwołania specjalnej sesji na temat sytuacji w zakresie praw człowieka w Chinach, w tym w Hongkongu, podczas cyklu Rady w 2021 r., oraz podkreśla, że członkostwo Chin w Radzie oznacza, że należy wymagać od tego państwa wyższych standardów gwarancji w zakresie praw człowieka;

18. wzywa UE, by przyłączając się do inicjatywy przewodniczących komisji spraw zagranicznych Zjednoczonego Królestwa, Kanady, Australii i Nowej Zelandii, zachęcała Sekretarza Generalnego ONZ lub Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka do mianowania specjalnego wysłannika ONZ lub specjalnego sprawozdawcy ds. sytuacji w Hongkongu; wzywa Radę i wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela do współpracy ze społecznością międzynarodową w celu ustanowienia międzynarodowej grupy kontaktowej ds. Hongkongu;

19. wzywa społeczność międzynarodową, aby dotrzymała obietnic danych ludności Hongkongu i podjęła pilne i bezprecedensowe działania w celu pociągnięcia Chin do odpowiedzialności za naruszenia prawa międzynarodowego; ponawia apel, aby UE i jej państwa członkowskie rozważyły wniesienie sprawy do Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, uzasadniając to tym, że decyzja Chin o narzuceniu Hongkongowi ustawy o bezpieczeństwie narodowym i jej stosowanie naruszają wspólne oświadczenie chińsko-brytyjskie oraz Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych;

20. z zadowoleniem przyjmuje nowo ustanowiony dwustronny dialog UE-USA na temat Chin, rozpoczęty 23 października 2020 r.; apeluje o zwiększoną koordynację z partnerami międzynarodowymi, w tym z nową administracją USA, jeśli chodzi o wszystkie aspekty stosunków z ChRL i Hongkongiem; nalega, aby prawa człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w Hongkongu, zajmowały ważne miejsce w programie zbliżającego się dialogu UE-USA;

21. zauważa, że polityka ChRL polegająca na rezygnacji z podejścia "jeden kraj, dwa systemy" spotkała się ze wielkim niezadowoleniem mieszkańców Tajwanu, i podkreśla gotowość do współpracy z partnerami międzynarodowymi w celu zagwarantowania demokracji na Tajwanie;

22. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządowi i parlamentowi Chińskiej Republiki Ludowej oraz szefowej administracji i zgromadzeniu Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkong.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0174.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0004.
3 Dz.U. C 224 z 27.6.2018, s. 78.
4 Dz.U. C 35 z 31.1.2018, s. 46.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0375.
6 Dz.U. C 433 z 23.12.2019, s. 103.
7 Dz.U. C 399 z 24.11.2017, s. 92.
8 Dz.U. C 369 z 11.10.2018, s. 156.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024