Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2020 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie drugiego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 (13892/2020 - C9-0408/2020 - 2020/0371(BUD)).

Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 - wszystkie sekcje

P9_TA(2020)0385

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2020 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie drugiego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 (13892/2020 - C9-0408/2020 - 2020/0371(BUD))

(2021/C 445/49)

(Dz.U.UE C z dnia 29 października 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 1 ,
uwzględniając projekt decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej i uchylającej decyzję 2014/335/UE, Euratom,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027,
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych,
uwzględniając porozumienie polityczne z dnia 10 listopada 2020 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027,
uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) z dnia 8 października 2018 r. w sprawie globalnego ocieplenia o 1,5 oC 4 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 stycznia 2020 r. w sprawie 15. posiedzenia Konferencji Stron (COP15) Konwencji o różnorodności biologicznej 5 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 czerwca 2020 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2021, sekcja III - Komisja 6 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 maja 2020 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2021 7 ,
uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 przyjęty przez Komisję w dniu 27 lipca 2020 r. (COM(2020)0300) ("pierwszy PB"),
uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021, przyjęte przez Radę 28 września 2020 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu 1 października 2020 r. (11072/1/2020 - C9-0314/2020),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 listopada 2020 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 8 ,
uwzględniając fakt, że komitet pojednawczy nie osiągnął porozumienia w sprawie wspólnego projektu w terminie dwudziestu jeden dni, o którym mowa w art. 314 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając oświadczenie komitetu pojednawczego dotyczące wspólnego porozumienia w sprawie treści budżetu na 2021 r.,
uwzględniając drugi projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021, przyjęty przez Komisję dnia 10 grudnia 2020 r. (COM(2020)0836) zgodnie z art. 314 ust. 8 TFUE,
uwzględniając stanowisko w sprawie drugiego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021, przyjęte przez Radę dnia 14 grudnia 2020 r. (13892/2020 - C9-0408/2020),
uwzględniając art. 94 i art. 96 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0267/2020),
1.
przypomina, że art. 312 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że roczny budżet Unii jest zgodny z wieloletnimi ramami finansowymi; zauważa, że na posiedzeniu w dniu 4 grudnia 2020 r. komitetowi pojednawczemu nie udało się uzgodnić wspólnego tekstu w terminie dwudziestu jeden dni przewidzianym w art. 314 ust. 5 TFUE, ponieważ pod koniec tego okresu pojednawczego nadal brakowało jasności w odniesieniu do wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 (WRF);
2.
przypomina, że komitet pojednawczy osiągnął wspólne porozumienie co do treści budżetu na 2021 r. w oparciu o projekt elementów wspólnych konkluzji nr 4 przedstawiony przez Komisję w dniu 4 grudnia 2020 r. i zwrócił się do Komisji o przedłożenie drugiego projektu budżetu na 2021 r. odzwierciedlającego wspólne porozumienie, gdy tylko pojawią się wystarczające gwarancje, że można zastosować się do art. 312 ust. 1 TFUE; zauważa, że projekt elementów wspólnych konkluzji nr 4 zawiera pięć oświadczeń, w tym w sprawie przeciwdziałania ubóstwu dzieci w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego+ oraz w sprawie przeciwdziałania wpływowi kryzysu związanego z COVID-19 na sektory takie jak turystyka i MŚP oraz na osoby najbardziej dotknięte epidemią;
3.
uważa, że warunki określone przez komitet pojednawczy zostały spełnione, a drugi projekt budżetu ogólnego Unii na rok budżetowy 2021 przedstawiony przez Komisję odpowiada wspólnemu porozumieniu; zauważa, że ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2021 r. ustalono na poziomie 164 251,5 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 778,8 mln EUR w środkach na zobowiązania poniżej pułapów WRF na 2021 r.;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że uzyskane podczas negocjacji pojednawczych zwiększenie środków o 185 mln EUR względem poziomów pierwszego PB zmienionego listem w sprawie poprawek nr 1/2020 odpowiada głównym priorytetom politycznym Parlamentu; zauważa, że wzrost ten obejmuje 60,3 mln EUR na instrument "Łącząc Europę" - Transport, 42 mln EUR na program LIFE, 25,7 mln EUR na program "Cyfrowa Europa", 6,6 mln EUR na program "Prawa i Wartości", z czego 4,8 mln EUR na program Daphne, 2,7 mln EUR na program "Sprawiedliwość", 25 mln EUR na pomoc humanitarną (co stanowi część zwiększenia środków o 500 mln EUR na okres 2021-2027, jak uzgodniono w kontekście WRF), 10,2 mln EUR na UNRWA w ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) oraz 7,3 mln EUR na Prokuraturę Europejską, głównie w celu zatrudnienia większej liczby pracowników; zauważa ponadto, że w liście w sprawie poprawek nr 1/2020 uwzględniono już zwiększenia środków na programy "Horyzont Europa", Erasmus+ i Programu UE dla zdrowia w celu odzwierciedlenia wyników negocjacji w sprawie WRF;
5.
zauważa, że ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2021 r. ustalono na poziomie 166 060,5 mln EUR, pozostawiając margines w wysokości 2 001,4 mln EUR w środkach na płatności poniżej pułapów WRF na 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ogólny poziom środków na płatności uzgodniony na 2021 r. stanowi wzrost o 1,2 % w porównaniu z budżetem na 2020 r.; podkreśla znaczenie wspólnego oświadczenia w sprawie środków na płatności, w którym Parlament i Rada zobowiązują się podjąć we właściwym czasie niezbędne decyzje dotyczące uzasadnionych potrzeb;
6.
z zadowoleniem przyjmuje, że zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego i wspólnym oświadczeniem w sprawie wdrożenia tego ustępu uzgodnionym przez Parlament Europejski i Radę komitet pojednawczy zgodził się, po raz pierwszy, aby przywrócić 20 mln EUR w środkach na zobowiązania w liniach budżetowych dotyczących badań naukowych; nalega na pełne wdrożenie art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego w WRF, aby osiągnąć uzgodnioną kwotę 500 mln EUR;
7.
przypomina, że komitet pojednawczy wyraźnie zaznaczył, iż zmniejszenie o 61 mln EUR środków na Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) w 2021 r. nie ma wpływu na ogólne dodatkowe finansowanie w wysokości 500 mln EUR (w cenach z 2018 r.) uzgodnione na szczeblu politycznym w kontekście negocjacji w sprawie WRF oraz że cięcia zostaną skompensowane w późniejszych latach zgodnie z porozumieniem w sprawie WRF;
8.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Parlamentowi udało się obronić bardziej zróżnicowaną nomenklaturę budżetową w porównaniu z nomenklaturą zaproponowaną przez Komisję w pierwszym PB, a mianowicie w odniesieniu do ISWMR, Erasmus+, programu "Prawa i Wartości" oraz dialogu społecznego; uważa, że zmiany te pozwolą Parlamentowi i Radzie lepiej pełnić ich rolę decyzyjną w rocznej procedurze budżetowej oraz sprawować kontrolę nad wykonaniem budżetu; ubolewa jednak, że podczas postępowania pojednawczego Rada i Komisja nie zgodziły się na bardziej szczegółową nomenklaturę zaproponowaną przez Parlament, w szczególności w odniesieniu do Funduszu Azylu i Migracji oraz Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz, jak również Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej, oraz na większe zróżnicowanie w odniesieniu do ISWMR, w szczególności komponentu dotyczącego sąsiedztwa;
9.
zauważa, że ogólny poziom środków dla Parlamentu w budżecie na 2021 r. wynosi 2 063 mln EUR;
10.
z zadowoleniem przyjmuje utworzenie łącznie 75 stanowisk i odpowiednie zwiększenie środków dla Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES), Europejskiego Komitetu Regionów (KR), Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ), aby zapewnić im wystarczające zasoby i personel, co umożliwi im jak najlepsze wypełnianie ich zadań oraz optymalne funkcjonowanie;
11.
z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie o 590 854 EUR środków dla EKES w linii budżetowej dotyczącej tłumaczeń ustnych oraz zwiększenie o 564 796 EUR środków dla KR w liniach budżetowych dotyczących wyposażenia i instalacji technicznych, stron trzecich i działań komunikacyjnych grup politycznych;
12.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący zwiększenia środków dla ESDZ w budżecie na 2021 r. ze względu na nowe obowiązki w zakresie zarządzania Europejskim Instrumentem na rzecz Pokoju oraz w celu zapewnienia lepszej operacyjności służb konsularnych; z zadowoleniem przyjmuje neutralne dla budżetu przeniesienie pracowników Komisji z sekcji administracyjnych delegatur Unii do ESDZ w celu uproszczenia i racjonalizacji obiegu środków administracyjnych i finansowych oraz umożliwienia skutecznego i niezależnego zarządzania personelem; z zadowoleniem przyjmuje zwiększenie o 1 mln EUR środków w linii budżetowej dotyczącej Zespołu ds. strategicznej komunikacji w celu zwalczania dezinformacji;
13.
zgadza się, że zmniejszenie o 10 % środków w liniach dotyczących podróży służbowych jest uzasadnione ze względu na kryzys zdrowotny i gospodarczy spowodowany pandemią COVID-19;
14.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące drugiego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021, a także wspólne oświadczenia załączone do niniejszej rezolucji;
15.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do stwierdzenia, że budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
16.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również innym instytucjom i właściwym organom oraz parlamentom narodowym.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK:

OŚWIADCZENIE KOMITETU POJEDNAWCZEGO

1.
Komitet pojednawczy, o którym mowa w art. 314 ust. 5 TFUE, na posiedzeniu w dniu 4 grudnia 2020 r. przeanalizował wniosek Komisji dotyczący projektu budżetu ogólnego na 2021 r. (COM(2020)0300) oraz list w sprawie poprawek nr 1 do projektu budżetu ogólnego na 2021 r. (COM(2020)0748).
2.
Na tym posiedzeniu komitet pojednawczy osiągnął wspólne porozumienie w sprawie treści budżetu na 2021 r., oparte na projektach elementów wspólnych konkluzji nr 4 w wersji przedstawionej przez Komisję w dniu 4 grudnia 2020 r.
3.
Nawiązując do art. 312 ust. 1 TFUE, zgodnie z którym "Roczny budżet Unii jest zgodny z wieloletnimi ramami finansowymi", komitet pojednawczy, w świetle okoliczności dotyczących wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027, nie jest w stanie uzgodnić wspólnego tekstu w terminie dwudziestu jeden dni przewidzianym w art. 314 ust. 5 TFUE.
4.
Komisja jest zatem proszona o przedłożenie nowego projektu budżetu na 2021 r., zgodnie z art. 314 ust. 8 TFUE, z należytym uwzględnieniem wspólnego porozumienia osiągniętego przez komitet pojednawczy, gdy tylko pojawią się wystarczające gwarancje, że można zastosować się do art. 312 ust. 1 TFUE, aby umożliwić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie szybkie rozpatrzenie na tej podstawie takiego nowego projektu budżetu na 2021 r.

ZAŁĄCZNIK:

Budżet na rok 2021 - Elementy wspólnych konkluzji

Wspólne konkluzje dotyczą następujących punktów:
1.
Budżet na rok 2021
2.
Budżet na rok 2020 - Projekt budżetu korygującego nr 10/2020
3.
Oświadczenia

Ogólny zarys

A.
Budżet na rok 2021

Zgodnie z elementami wspólnych konkluzji:

Ogólny poziom środków na zobowiązania w budżecie na 2021 r. ustalono na poziomie 164 251,5 mln EUR. Ogólnie rzecz biorąc, pozostawia to margines środków na zobowiązania w wysokości 778,8 mln EUR poniżej pułapów WRF na 2021 r.
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2021 r. ustalono na poziomie 166 060,5 mln EUR. W ujęciu ogólnym pozostawia to margines środków na płatności w wysokości 2 001,4 mln EUR poniżej pułapów WRF na 2021 r.
Uruchamia się instrument elastyczności na 2021 r. na kwotę 76,4 mln EUR w środkach na zobowiązania w ramach działu 2b Odporność i wartości.

Komisja szacuje, że środki na płatności na 2021 r. związane z uruchomieniem instrumentu elastyczności w latach 2018, 2019, 2020 i 2021 wynoszą 628,5 mln EUR. Przewidywany harmonogram płatności powiązanych pozostających kwot należności za te lata przedstawiono w poniższej tabeli.

Instrument elastyczności - profil płatności
Rok uruchomienia 2 021 2 022 2 023 2 024 Ogółem
2018 34,2 0,0 0,0 0,0 34,2
2019 135,2 140,9 82,2 0,0 358,4
2020 413,7 66,2 39,9 0,0 519,8
2021 45,4 13,0 10,3 7,6 76,4
Ogółem 628,5 220,1 132,5 7,6 988,7
B.
Budżet na rok 2020

Projekt budżetu korygującego nr 10/2020 zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji.

1.
Budżet na rok 2021
1.1.
"Zamknięte" linie budżetowe

O ile w poniższych konkluzjach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe niezmienione przez Radę ani przez Parlament Europejski oraz linie, w których Parlament Europejski zaakceptował poprawki Rady w trakcie odnośnego czytania, uznaje się za potwierdzone zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym projektu budżetu na 2021 r. zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021.

W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.

1.2.
Kwestie przekrojowe

Agencje zdecentralizowane

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w liście w sprawie poprawek nr 1/2021, z następującymi wyjątkami:

w ramach działu 2b:
Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA, artykuł 07 10 04), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zostaje zwiększony o 638 178 EUR.
Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE, artykuł 07 10 05), w przypadku którego poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zostaje zwiększony o 971 628 EUR.
Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust, artykuł 07 10 07), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zostaje zwiększony o 500 000 EUR.
Prokuratura Europejska (EPPO, artykuł 07 10 08), której przydzielono 8 dodatkowych stanowisk (koncentracja na wstępie wzrostu przewidzianego na 2022 r.), a poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zostaje zwiększony o 7 252 790 EUR;
w ramach działu 4:
Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex, artykuł 11 10 01), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zostaje zwiększony o 61 000 000 EUR.
Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA, artykuł 11 10 02), w przypadku której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększa się o 500 000 EUR.

Agencje wykonawcze

Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021.

Komisja przedstawi projekt budżetu korygującego w 2021 r. w celu dostosowania struktury i środków do nowego zestawu agencji wykonawczych po ich oficjalnym ustanowieniu. Oczekuje się, że odpowiednia decyzja wykonawcza Komisji ustanawiająca nowe agencje wykonawcze oraz decyzje Komisji przekazujące uprawnienia tym agencjom zostaną przyjęte na początku 2021 r.

Projekty pilotażowe/ działania przygotowawcze

Zatwierdza się kompleksowy pakiet 59 projektów pilotażowych / działań przygotowawczych (PP/ DP) na łączną kwotę 71,8 mln EUR w środkach na zobowiązania, zgodnie z propozycją Parlamentu.

Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej linii budżetowej, aby ułatwić realizację działań.

W pakiecie tym w pełni zastosowano się do przewidzianych w rozporządzeniu finansowym pułapów dla projektów pilotażowych i działań przygotowawczych.

1.3.
Działy wydatków w ramach finansowych - środki na zobowiązania

Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.

Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1.0.221 Instrument "Łącząc Europę" - Transport 1 725 058 000 1 785 393 458 60 335 458
02 03 01 Instrument "Łącząc Europę" - Transport 1 711 996 420 1 772 331 878 60 335 458
1.0.23 Program "Cyfrowa Europa" 1 103 848 000 1 129 576 962 25 728 962
02 04 03 Sztuczna inteligencja 293 895 160 318 323 274 24 428 114
02 04 04 Umiejętności 82 290 594 83 591 442 1 300 848
PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 35 965 000
Ogółem 122 029 420

W rezultacie uzgodnień poziom środków na zobowiązania ustala się na 20 816,6 mln EUR, pozostawiając margines 102,4 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego 9  komitet pojednawczy zgadza się, aby środki na zobowiązania na łączną kwotę 20 mln EUR ponownie udostępnić w liniach budżetowych przeznaczonych na badania naukowe. Poniższe linie budżetowe zostają wzmocnione w następujący sposób:

(w EUR)
Linie budżetowe Środki na zobowiązania
01 02 02 10 Grupa polityk "Zdrowie" 3 400 000
01 02 02 40 Grupa polityk "Technologie cyfrowe, przemysł i przestrzeń kosmiczna" 3 400 000
01 02 02 50 Grupa polityk "Klimat, energetyka i mobilność" 6 600 000
01 02 02 60 Grupa polityk "Żywność, biogospodarka, zasoby naturalne, rolnictwo i środowisko" 6 600 000
Ogółem 20 000 000

Komitet pojednawczy uzgodnił również, że środki te stanowią część ogólnej kwoty wynoszącej do 0,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) na lata 2021-2027, utrzymanej we wspólnej deklaracji uzgodnionej w dniu 10 listopada 2020 r. Oznacza to, że na lata 2022-2027 dostępnych pozostaje do 481,2 mln EUR (w cenach z 2018 r.).

Dział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021.

Dział 2b - Odporność i wartości

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

W szczególności komitet pojednawczy zgadza się, że w świetle obecnej sytuacji w zakresie stóp procentowych i w związku z powodzeniem ostatnich operacji finansowych SURE środki na linię budżetową 06 04 01 można zmniejszyć o 71,9 mln EUR przy jednoczesnym zachowaniu zdolności do finansowania bezzwrotnego elementu NGUE w 2021 r.

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
2.2.23 Koszt finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI) 111 461 000 39 591 000 - 71 870 000
06 04 01 Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy - Wypłata kuponu okresowego i wykup w terminie zapadalności 106 461 000 34 591 000 - 71 870 000
07 03 01 Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia 2 298 294 584 0 - 2 298 294 584
07 03 01 01 Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - zarządzanie pośrednie 0 1 755 470 446 1 755 470 446
07 03 01 02 Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - zarządzanie bezpośrednie 0 542 824 138 542 824 138
2.2.351 Sprawiedliwość 43 696 000 46 392 538 2 696 538
07 07 01 Propagowanie współpracy sądowej 10 646 000 11 319 945 673 945
07 07 02 Wspieranie szkoleń kadr wymiaru sprawiedliwości 17 570 000 18 682 268 1 112 268
07 07 03 Propagowanie rzeczywistego dostępu do wymiaru sprawiedliwości 14 380000 15290325 910 325
2.2.352 Prawa i wartości 90 624 000 97179152 6 555 152
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
07 06 02 Propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim 34 938 000 36 238 848 1 300 848
07 06 03 Daphne 15 690 000 20 444 304 4754304
07 06 04 Ochrona i propagowanie wartości Unii 0 500 000 500000
2.2.3 DAG Agencje zdecentralizowane 211 135 699 220 498 295 9 362 596
07 10 04 Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) 23 111517 23 749 695 638178
07 10 05 Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE) 7 955 000 8 926 628 971628
07 10 07 Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) 42 345 006 42 845 006 500000
07 10 08 Prokuratura Europejska (EPPO) 37 700 000 44 952 790 7 252 790
07 20 04 06 Określone uprawnienia w obszarze polityki społecznej, w tym dialog społeczny 49 380 381 28 326 381 - 21 054 000
07 20 04 09 Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych 0 21 054 000 21 054 000
PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 31 870 000
Ogółem - 21 385 714

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 4 671,4 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 2b i z wykorzystaniem instrumentu elastyczności w wysokości 76,4 mln EUR.

Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
3.2.21 Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) 696 491 000 738 505 372 42 014 372
09 02 01 Przyroda i różnorodność biologiczna 258 642 156 274 720 400 16 078 244
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
09 02 02 Gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia 168 461 328 178 933 566 10 472 238
09 02 03 Łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej 121 426 944 128 975 334 7 548 390
09 02 04 Przejście na czystą energię 127 332 437 135247937 7 915 500
PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 3 740 000
Ogółem 45 754 372

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 58 568,6 mln EUR, pozostawiając margines 55,4 mln EUR w ramach pułapu wydatków działu 3.

Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
4.0.2 DAG Agencje zdecentralizowane 794 770 045 734 270 045 - 60 500 000
11 10 01 Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) 566 949 620 505 949 620 - 61 000 000
11 10 02 Europejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) 227 820 425 228 320 425 500000
Ogółem - 60 500 000

W następstwie niedawnego porozumienia politycznego z dnia 10 listopada 2020 r. między Parlamentem Europejskim a Radą w sprawie WRF na lata 2021-2027 oraz w oczekiwaniu na zatwierdzenie odpowiednich tekstów komitet pojednawczy zgadza się, że zmniejszenie środków w odniesieniu do Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) w 2021 r. nie ma wpływu na ogólne dodatkowe finansowanie w wysokości 0,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) uzgodnione na szczeblu politycznym w tym kontekście. Oprócz tego dodatkowego finansowania cięcia zaproponowane w 2021 r. zostaną zrekompensowane w kolejnych latach zgodnie z porozumieniem w sprawie WRF przy jednoczesnym poszanowaniu zasad należytego zarządzania finansami.

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 2 278,8 mln EUR, pozostawiając margines 188,2 mln EUR w ramach pułapu wydatków dla działu.

Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021.

Dział 6 - Sąsiedztwo i świat

Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:

Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
6.0.111 Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) 12 060 779 767 12 070 958 148 10 178 381
15 02 01 10 Południowe sąsiedztwo 1 460 009 385 1 470 187 766 10 178 381
6.0.12 Pomoc humanitarna (HUMA) 1 478 000 000 1 503 000 000 25 000 000
15 03 01 Pomoc humanitarna 1 391 512 450 1 416 512 450 25 000 000
6.0.1 SPEC Prerogatywy 91 394 973 93 023 514 1 628 541
15 20 04 03 Polityka informacyjna i komunikacja strategiczna w odniesieniu do działań zewnętrznych 41 756 023 43 384 564 1 628 541
PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 175000
Ogółem 36 981 922

W następstwie niedawnego porozumienia politycznego z dnia 10 listopada 2020 r. między Parlamentem Europejskim a Radą w sprawie WRF na lata 2021-2027 oraz w oczekiwaniu na zatwierdzenie odpowiednich tekstów komitet pojednawczy zgadza się, że zwiększenie pomocy humanitarnej stanowi część ogólnego dodatkowego finansowania w wysokości 0,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) uzgodnionego na szczeblu politycznym w tym kontekście.

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 16 097,2 mln EUR, pozostawiając margines 149,8 mln EUR w ramach pułapu wydatków dla działu.

Dział 7 - Europejska administracja publiczna

Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2021, jednak z następującymi wyjątkami:

sekcja dotycząca Parlamentu Europejskiego, w odniesieniu do której zatwierdzono i dostosowano jej brzmienie w celu uwzględnienia (i) wpływu zmienionej aktualizacji wynagrodzeń zgodnie z listem w sprawie poprawek nr 1/2021 oraz (ii) przeniesienia dwóch stanowisk stałych z Parlamentu Europejskiego (PE) do Komisji Europejskiej w celu wsparcia działań CERT-UE zgodnie z listem w sprawie poprawek nr 1/2021;
sekcja dotycząca Rady, w odniesieniu do której zatwierdzono i dostosowano jej brzmienie w celu uwzględnienia wpływu zmienionej aktualizacji wynagrodzeń zgodnie z listem w sprawie poprawek nr 1/2021;
sekcja dotycząca Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO), w odniesieniu do której uzgodniono aktualizację techniczną po zmianie planów zatrudnienia w następstwie odwołania się do art. 53 ust. 1 rozporządzenia finansowego. Operacja ta obejmowała przekształcenie jednego stałego stanowiska AST11, jednego stałego stanowiska AST8, jednego stałego stanowiska AST7, dwóch stałych stanowisk AST5, jednego stałego stanowiska AST4 i jednego stanowiska czasowego AST/SC3 w odpowiednio trzy stałe stanowiska AD7 i cztery stałe stanowiska AD5 bez wpływu na poziom środków;
sekcja dotycząca Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES), dla której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 590 854 EUR;
sekcja dotycząca Europejskiego Komitetu Regionów (KR), dla której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 564 796 EUR;
sekcja dotycząca Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD), w odniesieniu do której uzgodniono aktualizację techniczną po zmianie planów zatrudnienia w następstwie odwołania się do art. 53 ust. 1 rozporządzenia finansowego. Operacja ta obejmowała przekształcenie jednego stałego stanowiska AST5 w jedno stałe stanowisko AST/SC6, bez wpływu na poziom środków;
sekcja dotycząca Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ), dla której poziom środków na zobowiązania i środków na płatności zwiększono o 1,0 mln EUR na zespół ds. strategicznej komunikacji.

Ponadto w związku z pandemią COVID-19 komitet pojednawczy w drodze wyjątku zgadza się na obniżenie o 10 % poziomu środków na zobowiązania i środków na płatności związanych z podróżami służbowymi wszystkich instytucji z wyjątkiem Parlamentu Europejskiego.

Łączne korekty, skutkujące ogólnym zmniejszeniem środków w dziale 7 o 8,8 mln EUR, przedstawiono w poniższych tabelach w podziale na sekcje:

Sekcja 1 - Parlament Europejski

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1 4 0 0 Inni pracownicy - Sekretariat Generalny i grupy polityczne 63 837 727 65 039 727 1 202 000
1 4 0 1 Inni pracownicy - Bezpieczeństwo 38 084 545 34 584 545 - 3 500 000
2 0 0 0 Czynsze 26 301 000 27 301 000 1 000 000
2 0 2 6 Ochrona i nadzór nad budynkami 16 030 000 19 530000 3 500000
3 0 2 Wydatki na przyjęcia i cele reprezentacyjne 845 500 858 500 13 000
3 0 4 2 Posiedzenia, kongresy, konferencje i delegacje 2 780000 2857000 77 000
3 2 0 Pozyskiwanie opinii ekspertów 6 629 500 7491500 862 000
2 1 2 Meble 5 910000 4910000 - 1 000 000
10 1 Rezerwa na nieprzewidziane wydatki 4500000 2346000 - 2 154000
Ogółem 0

Sekcja 2 - Rada Europejska i Rada

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Generalnego Rady 3 600 000 3 240 000 - 360000
Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 1 650 000 1 485 000 - 165 000
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych 17 228 000 15 505 000 - 1 723 000
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 570 000 513000 - 57000
2 2 1 3 Informacje i akcje o charakterze publicznym 5 095 000 4 585 500 - 509 500
Ogółem - 2 814 500

Sekcja 3 - Komisja

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
20 02 06 01 Wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne 59 145 000 53 230 000 - 5 915 000
20 02 07 01 Wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne 6 083 000 5475000 - 608 000
20 03 15 01 - 01

01 03 01

Urząd Publikacji - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne 235000 212 000 - 23 000
20 03 15 02 - 02

01 03 01

Europejski Urząd Doboru Kadr - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne 401 000 361000 - 40 000
20 03 16 01 - 03

01 03 01

Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne 153000 138000 - 15 000
20 03 16 02 - 04

01 03 01

Urząd Infrastruktury i Logistyki w Brukseli - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne 138 000 124 000 - 14000
20 03 16 03 - 05

01 03 01

Urząd Infrastruktury i Logistyki w Luksemburgu - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne 111000 100 000 - 11000
20 03 17 - 06 01

03 01

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) - wydatki na podróże służbowe i cele reprezentacyjne 1 460000 1 314000 - 146 000
Ogółem - 6 772 000

Sekcja 4 - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1 6 2 Podróże służbowe 450 000 405000 - 45 000
Ogółem - 45 000

Sekcja 5 - Europejski Trybunał Obrachunkowy

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1 6 2 Podróże służbowe 3 320000 2 988 000 - 332 000
Ogółem - 332 000

Sekcja 6 - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1 6 2 Podróże służbowe 421 082 378 974 - 42 108
2 5 4 8 Tłumaczenia ustne 6 735 709 7 326 563 590854
Ogółem 548 746

Sekcja 7 - Europejski Komitet Regionów

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1 6 2 Podróże służbowe 311 461 280 315 - 31146
2 1 4 Wyposażenie i instalacje techniczne 1 097271 1 262067 164796
2 5 4 1 Osoby trzecie 104 100 304 100 200 000
2 6 4 Działania komunikacyjne grup politycznych KR-u 195049 395 049 200 000
Ogółem 533650

Sekcja 8 - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
3 0 0 Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy 150 000 135000 - 15 000
Ogółem - 15 000

Sekcja 9 - Europejski Inspektor Ochrony Danych

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1 1 2 0 Koszty delegacji, podróży służbowych i inne wydatki towarzyszące 155000 139 500 - 15 500
3 0 3 0 Koszty delegacji, podróży służbowych i inne wydatki towarzyszące 50 000 45 000 - 5 000
3 0 4 8 Wydatki przewodniczącego i wiceprzewodniczących EROD 59 000 53 100 - 5 900
Ogółem - 26 400

Sekcja 10 - Europejska Służba Działań Zewnętrznych

Program / Linia budżetowa Nazwa Zmiana w środkach na zobowiązania (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1 4 0 Podróże służbowe 9132050 8 229 645 - 902 405
2 2 1 4 Zespół ds. strategicznej komunikacji 3 000 000 4 000 000 1 000 000
Ogółem 97 595

W rezultacie uzgodnioną kwotę środków na zobowiązania określa się w wysokości 10 448,3 mln EUR, pozostawiając margines 186,7 mln EUR w ramach pułapu wydatków dla działu 7.

Tematyczne instrumenty szczególne: EFG, SEAR i BAR

Środki na zobowiązania na Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG) oraz rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021.

Pobrexitowa rezerwa dostosowawcza p.m. zostanie włączona do budżetu korygującego w 2021 r.

1.4.
Środki na płatności

Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2021 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:

1.
uwzględnia się uzgodniony poziom środków na zobowiązania na wydatki niezróżnicowane, w ramach których poziom środków na płatności jest równy poziomowi środków na zobowiązania. Obejmuje to zmniejszenie kosztów finansowania Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy (EURI) o 71,9 mln EUR oraz korektę wkładu Unii na rzecz agencji zdecentralizowanych. Daje to łączny wynik w postaci zmniejszenia środków o 123,0 mln EUR;
2.
Łączne korekty w dziale 7 skutkujące ogólnym zmniejszeniem środków o 8,8 mln EUR;
3.
Środki na płatności z myślą o wszystkich nowych projektach pilotażowych i działaniach przygotowawczych zaproponowanych przez Parlament ustala się na poziomie 25 % odpowiednich środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli poziom ten jest niższy. W przypadku przedłużenia istniejących projektów pilotażowych i działań przygotowawczych poziom środków na płatności jest poziomem określonym w projekcie budżetu powiększonym o 25 % odpowiednich nowych środków na zobowiązania lub na poziomie zaproponowanym przez Parlament, jeżeli jest niższy. Daje to łączny wynik w postaci zwiększenia środków o 17,9 mln EUR;
4.
Korekty w następujących liniach budżetowych uzgadnia się w wyniku zmian w kwocie środków na zobowiązania na wydatki zróżnicowane:
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na płatności (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
1.0.221 Instrument "Łącząc Europę" - Transport 12 067092
02 03 01 Instrument "Łącząc Europę" - Transport 33 691 420 45 758 512 12 067092
1.0.23 Program "Cyfrowa Europa" 1 916 490
02 04 03 Sztuczna inteligencja 21 891 450 23 711 034 1 819 584
02 04 04 Umiejętności 6 130 200 6 227 106 96 906
2.2.351 Sprawiedliwość 1 078 615
07 07 01 Propagowanie współpracy sądowej 4 258 400 4527978 269 578
07 07 02 Wspieranie szkoleń kadr wymiaru sprawiedliwości 7 028 000 7472907 444907
07 07 03 Propagowanie rzeczywistego dostępu do wymiaru sprawiedliwości 5 752 000 6116130 364130
2.2.352 Prawa i wartości 2089154
07 06 02 Propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim 12 489000 12 879 258 390 258
07 06 03 Daphne 4706910 6244139 1 537229
07 06 04 Ochrona i propagowanie wartości Unii 0 161667 161667
2.2.3 SPEC Prerogatywy 0
Linia budżetowa / program Nazwa Zmiana w środkach na płatności (w EUR)
PB 2021 (w tym list w sprawie poprawek nr 1) Budżet 2021 Różnica
07 20 04 06 Określone uprawnienia w obszarze polityki społecznej, w tym dialog społeczny 42 886 000 23 234 000 - 19 652 000
07 20 04 09 Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych 0 19 652000 19 652 000
3.2.21 Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) 1 336 954
09 02 01 Przyroda i różnorodność biologiczna 6 870 000 7297067 427067
09 02 02 Gospodarka o obiegu zamkniętym i jakość życia 10 394 052 11 040 188 646136
09 02 03 Łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej 2295 581 2438284 142 703
09 02 04 Przejście na czystą energię 1 947232 2068280 121 048
6.0.111 Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR) 10 178 381
15 02 01 10 Południowe sąsiedztwo 143 096 572 153274953 10 178 381
6.0.12 Pomoc humanitarna (HUMA) 20 000 000
15 03 01 Pomoc humanitarna 1 800 000 000 1 820 000 000 20 000 000
6.0.1 SPEC Prerogatywy 1 318 031
15 20 04 03 Polityka informacyjna i komunikacja strategiczna w odniesieniu do działań zewnętrznych 33 794 511 35 112 542 1 318 031
OGÓŁEM 49 984 716

Ogółem oznacza to poziom środków na płatności w wysokości 166 060,5 mln EUR, co stanowi spadek o 63,9 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021.

1.5.
Rezerwy

Poza rezerwami przewidzianymi w projekcie budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2021 nie ma żadnych rezerw.

Środki na zobowiązania i środki na płatności odpowiadające nowym programom, dla których finalizowane są podstawy prawne i które mają zostać przyjęte na początku 2021 r., nie zostaną tymczasowo wpisane do rezerwy.

Komitet pojednawczy w drodze wyjątku zgadza się, aby kwot dla Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) i Europejskiej Agencji Leków (EMA) nie wpisywać do rezerwy ze względu na pilny charakter potrzeb związanych z pandemią COVID-19.

1.6.
Uwagi do budżetu

Tekst uwag do budżetu odpowiada projektowi budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:

Linie budżetowe, dla których poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski zatwierdza się bez zmian:
Linia budżetowa Nazwa
Rozdział 07 10 Agencje zdecentralizowane
Linie budżetowe, dla których zatwierdza się poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski wraz z modyfikacją zaproponowaną w piśmie Komisji w sprawie wykonalności:
Linia budżetowa Nazwa
01 02 02 20 Grupa polityk "Kultura, kreatywność i społeczeństwo integracyjne"
07 02 01 Komponent EFS+ objęty zarządzaniem dzielonym - Wydatki operacyjne
15 03 02 Zapobieganie klęskom żywiołowym, zmniejszanie związanego z nimi ryzyka oraz gotowość na wypadek takich klęsk
Linie budżetowe, w odniesieniu do których zaproponowano odpowiednią uwagę do budżetu zgodnie z propozycją zawartą w projekcie budżetu w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek, zostały zatwierdzone z następującymi zmianami:
Linia budżetowa Nazwa
Rozdział 02 04 Program "Cyfrowa Europa"

Zmienić tekst w następujący sposób:

Jednoczesne wsparcie tych działań pomoże stworzyć prosperującą gospodarkę opartą na danych, przyczyni się do promowania włączenia społecznego oraz równych szans dla wszystkich i zapewni tworzenie wartości.

02 04 04 Umiejętności

Dodać następujący tekst:

Program zapewnia skuteczne propagowanie równych szans dla wszystkich oraz uwzględnianie aspektu płci w swoich działaniach.

Rozdział 03 02 Program na rzecz jednolitego rynku (w tym MŚP)

Zmienić tekst w następujący sposób:

Będzie również wspierał udział kobiet i przyczyni się do wzmocnienia pozycji wszystkich podmiotów na jednolitym rynku: przedsiębiorstw, obywateli, w tym konsumentów, społeczeństwa obywatelskiego i władz publicznych.

03 02 02 Dodać następujący tekst:

Program zapewnia skuteczne propagowanie równych szans dla wszystkich oraz uwzględnianie aspektu płci w swoich działaniach.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego i wspólnym oświadczeniem w sprawie wykonania art. 15 ust. 3 uzgodnionym przez Parlament Europejski i Radę komitet pojednawczy zgadza się, aby środki na zobowiązania ponownie udostępnić w liniach budżetowych dotyczących badań naukowych. Uwagi do budżetu dotyczące linii budżetowych 01 02 02 10, 01 02 02 40, 01 02 02 50 i 01 02 02 60 zostaną odpowiednio skorygowane:
Linia budżetowa Nazwa
01 02 02 10 Dodać następujący tekst:

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 3 400 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji budżetowej w związku z umorzeniami dokonanymi w 2019 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych.

01 02 02 40 Dodać następujący tekst:

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 3 400 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji budżetowej w związku z umorzeniami dokonanymi w 2019 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych.

01 02 02 50 Dodać następujący tekst:

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 6 600 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji budżetowej w związku z umorzeniami dokonanymi w 2019 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych.

01 02 02 60 Dodać następujący tekst:

Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 6 600 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszej pozycji budżetowej w związku z umorzeniami dokonanymi w 2019 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych.

Nowe linie budżetowe, w odniesieniu do których zatwierdza się odpowiednią uwagę do budżetu:
Linia budżetowa Nazwa
07 20 04 09 Dodać następujący tekst:

Środki te przeznaczone są na pokrycie wydatków na działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych, w tym dla przedstawicieli organizacji pracowniczych w krajach kandydujących, wynikające z działań Unii w ramach realizacji społecznego wymiaru Unii.

Środki te powinny pomóc organizacjom pracowniczym reagować na główne wyzwania stojące przed zatrudnieniem i polityką społeczną w Europie, jak określono w strategii Europa 2020 oraz w kontekście inicjatyw Unii mających na celu reakcję na konsekwencje kryzysu gospodarczego.

Szczególną uwagę należy zwrócić na szkolenia w zakresie wyzwań związanych z płcią w miejscu pracy.

Linia budżetowa Nazwa
07 06 04 Dodać następujący tekst:

Środki te przeznaczone są na ochronę i propagowanie praw oraz podnoszenie świadomości na ich temat dzięki zapewnianiu wsparcia finansowego organizacjom społeczeństwa obywatelskiego działającym na szczeblu lokalnym, regionalnym i ponadnarodowym w dziedzinie propagowania i utrzymywania tych praw, a tym samym na lepszą ochronę i propagowanie unijnych wartości oraz poszanowanie praworządności i wkład w budowanie bardziej demokratycznej Unii, demokratycznego dialogu, przejrzystości i dobrych rządów.

Powyższy cel szczegółowy będzie realizowany w szczególności poprzez wspieranie organizacji społeczeństwa obywatelskiego i podmiotów niena- stawionych na zysk działających w obszarach objętych programem w celu zwiększenia ich zdolności reagowania, prowadzenia działań doradczych służących propagowaniu praw oraz zapewnienia wszystkim obywatelom odpowiedniego dostępu do ich usług, doradztwa i działań wspierających.

Nowe linie budżetowe wynikające z podziału linii 07 03 01 na dwie odrębne linie, w odniesieniu do których zatwierdzono następujące odpowiednie uwagi do budżetu:
Linia budżetowa Nazwa
07 03 01 Usunąć istniejący tekst:
07 03 01 01 Dodać następujący tekst:

Środki te przeznaczone są na dziedzinę kształcenia i szkolenia w ramach programu "Erasmus+" w trybie zarządzania pośredniego. Środki te wspierają trzy działania podstawowe i działania "Jean Monnet".

Działanie podstawowe 1: Mobilność edukacyjna

W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania:

a) mobilność studentów i kadry instytucji szkolnictwa wyższego;

b) mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego;

c) mobilność uczniów i kadry szkół;

d) mobilność kadry organizacji kształcenia dorosłych;

e) możliwości uczenia się języków obcych, w tym możliwości wspierające działania na rzecz mobilności.

Działanie podstawowe 2: Współpraca organizacji i instytucji

W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania:

a) partnerstwa na rzecz współpracy i wymiany praktyk, w tym partnerstwa na małą skalę w celu promowania szerszego i bardziej włączającego dostępu do programu;

b) partnerstwa na rzecz doskonałości, w tym europejskie szkoły wyższe, centra doskonałości zawodowej i wspólne programy studiów magisterskich;

c) partnerstwa na rzecz innowacji, aby wzmocnić zdolności innowacyjne Europy;

d) platformy internetowe i narzędzia ułatwiające współpracę wirtualną, w tym usługi wspierające program eTwinning oraz ePlatformę na rzecz uczenia się dorosłych w Europie.

Działanie podstawowe 3: Wsparcie rozwoju polityki i współpracy

W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania:

Linia budżetowa Nazwa
a) opracowanie i wdrożenie programów unijnej polityki ogólnej i sektorowej w obszarze kształcenia i szkolenia, w tym przy wsparciu przez sieć Eurydice lub działania innych właściwych organizacji; b) wsparcie unijnych narzędzi i środków, które promują jakość, przejrzystość i uznawanie kompetencji, umiejętności i kwalifikacji; c) dialog merytoryczny i współpracę z kluczowymi zainteresowanymi stronami, w tym sieciami obejmującymi całą Unię, europejskimi organizacjami pozarządowymi i organizacjami międzynarodowymi w dziedzinie kształcenia i szkolenia; d) środki przyczyniające się do jakościowej i włączającej realizacji programu; e) współpracę z innymi instrumentami Unii oraz wsparcie innych obszarów polityki unijnej; f) działania na rzecz rozpowszechniania i podnoszenia świadomości dotyczące wyników i priorytetów polityki europejskiej, jak również samego programu.

Działania "Jean Monnet"

Program wspiera nauczanie, uczenie się, badania i dyskusje na temat integracji europejskiej za pomocą następujących działań:

a) działanie "Jean Monnet" w dziedzinie kształcenia wyższego;

b) działanie "Jean Monnet" w innych dziedzinach kształcenia i szkolenia;

c) wspieranie następujących instytucji realizujących cel o znaczeniu ogólnoeuropejskim: Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, w tym Szkoły Rządzenia Transnarodowego; Kolegium Europejskiego (w Brugii i w Natolinie); Europejskiego Instytutu Administracji Publicznej w Maastricht; Akademii Prawa Europejskiego w Trewirze; Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej w Odense oraz Międzynarodowego Centrum Kształcenia Europejskiego w Nicei.

07 03 01 02 Dodać następujący tekst:

Środki te przeznaczone są na dziedzinę kształcenia i szkolenia w ramach programu "Erasmus+" w trybie zarządzania bezpośredniego. Środki te wspierają trzy działania podstawowe i działania "Jean Monnet".

Działanie podstawowe 1: Mobilność edukacyjna

W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania:

a) mobilność studentów i kadry instytucji szkolnictwa wyższego;

b) mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego;

c) mobilność uczniów i kadry szkół;

d) mobilność kadry organizacji kształcenia dorosłych;

e) możliwości uczenia się języków obcych, w tym możliwości wspierające działania na rzecz mobilności.

Działanie podstawowe 2: Współpraca organizacji i instytucji

W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania:

a) partnerstwa na rzecz współpracy i wymiany praktyk, w tym partnerstwa na małą skalę w celu promowania szerszego i bardziej włączającego dostępu do programu;

b) partnerstwa na rzecz doskonałości, w tym europejskie szkoły wyższe, centra doskonałości zawodowej i wspólne programy studiów magisterskich;

c) partnerstwa na rzecz innowacji, aby wzmocnić zdolności innowacyjne Europy;

d) platformy internetowe i narzędzia ułatwiające współpracę wirtualną, w tym usługi wspierające program eTwinning oraz ePlatformę na rzecz uczenia się dorosłych w Europie.

Działanie podstawowe 3: Wsparcie rozwoju polityki i współpracy

W dziedzinie kształcenia i szkolenia program wspiera następujące działania:

Linia budżetowa Nazwa
a) opracowanie i wdrożenie programów unijnej polityki ogólnej i sektorowej w obszarze kształcenia i szkolenia, w tym przy wsparciu przez sieć Eurydice lub działania innych właściwych organizacji; b) wsparcie unijnych narzędzi i środków, które promują jakość, przejrzystość i uznawanie kompetencji, umiejętności i kwalifikacji; c) dialog merytoryczny i współpracę z kluczowymi zainteresowanymi stronami, w tym sieciami obejmującymi całą Unię, europejskimi organizacjami pozarządowymi i organizacjami międzynarodowymi w dziedzinie kształcenia i szkolenia; d) środki przyczyniające się do jakościowej i włączającej realizacji programu; e) współpracę z innymi instrumentami Unii oraz wsparcie innych obszarów polityki unijnej; f) działania na rzecz rozpowszechniania i podnoszenia świadomości dotyczące wyników i priorytetów polityki europejskiej, jak również samego programu.

Działania "Jean Monnet"

Program wspiera nauczanie, uczenie się, badania i dyskusje na temat integracji europejskiej za pomocą następujących działań:

a) działanie "Jean Monnet" w dziedzinie kształcenia wyższego;

b) działanie "Jean Monnet" w innych dziedzinach kształcenia i szkolenia;

c) wspieranie następujących instytucji realizujących cel o znaczeniu ogólnoeuropejskim: Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, w tym Szkoły Rządzenia Transnarodowego; Kolegium Europejskiego (w Brugii i w Natolinie); Europejskiego Instytutu Administracji Publicznej w Maastricht; Akademii Prawa Europejskiego w Trewirze; Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej w Odense oraz Międzynarodowego Centrum Kształcenia Europejskiego w Nicei.

Zakłada się przy tym, że zmiany wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmienić ani rozszerzyć zakresu istniejącej podstawy prawnej ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji, oraz że działanie można sfinansować z dostępnych zasobów.

1.7.
Nomenklatura budżetowa

Nomenklatura budżetowa zaproponowana przez Komisję w projekcie budżetu, w wersji zmienionej listem w sprawie poprawek nr 1/2020, została uzgodniona z uwzględnieniem nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych (z wyjątkiem nowego działania przygotowawczego PA 01 21 01, na które powiązane środki dodaje się do istniejącego działania przygotowawczego PA 01 20 01). Ponadto komitet pojednawczy uzgodnił następujące korekty:

Dwie dodatkowe linie budżetowe w brzmieniu:
Linia budżetowa Dział/ kategoria polityczna Nazwa
07 20 04 09 2b / 2.2.3SPEC Działania informacyjne i szkoleniowe dla organizacji pracowniczych
07 06 04 2b / 2.2.352 Ochrona i propagowanie wartości Unii
Linia 07 03 01 "Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia" zostaje podzielona na dwie oddzielne linie, w sposób przedstawiony poniżej, bez wpływu na poziom środków:
Linia budżetowa / program Nazwa Środki (w EUR)
Zobowiązania Płatności
07 03 01 Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia
07 03 01 01 Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - zarządzanie pośrednie 1 755 470 446 1 468 151 286
07 03 01 02 Promowanie mobilności edukacyjnej, jak również współpracy, włączenia, doskonałości, kreatywności i innowacji na szczeblu organizacji i polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia - zarządzanie bezpośrednie 542 824 138 295 331 144
2.
Budżet na 2020 r.

Projekt budżetu korygującego nr 10/2020 zatwierdza się zgodnie z propozycją Komisji.

3.
Oświadczenia
3.1.
Jednostronne oświadczenie Komisji Europejskiej w sprawie zwalczania ubóstwa dzieci w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego+

Zwalczanie ubóstwa dzieci stanie się jeszcze istotniejsze, zwłaszcza w kontekście obecnego kryzysu związanego z COVID-19, i należy przeznaczyć na ten cel wystarczające zasoby. Zmieniony wniosek dotyczący Europejskiego Funduszu Społecznego+ (COM(2020)0447) obejmuje szczególną koncentrację tematyczną w celu zajęcia się problemem ubóstwa dzieci. Nakłada ona na każde państwo członkowskie wymóg przydzielenia co najmniej 5 % ich zasobów w ramach EFS+ objętych zarządzaniem dzielonym na wspieranie ukierunkowanych działań i reform strukturalnych służących zwalczaniu ubóstwa dzieci (art. 7 ust. 3 lit. a)). Biorąc pod uwagę obecnie przewidywane alokacje krajowe, stanowi to blisko 5 mld EUR w cenach bieżących na okres programowania 2021-2027.

3.2.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie środków na płatności

Rada i Parlament apelują do Komisji, by nadal uważnie i aktywnie monitorowała w ciągu 2021 r. wdrażanie programów na lata 2014-2020 (zwłaszcza w ramach poddziału 2a i w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich). W tym celu Rada i Parlament zwracają się do Komisji, by terminowo przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące sytuacji i szacunków odnoszących się do środków na płatności na 2021 r. Jeżeli dane te wskazują, że środki zapisane w budżecie na 2021 r. są niewystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie, Rada i Parlament zwracają się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie właściwego rozwiązania, między innymi projektu budżetu korygującego, aby umożliwić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie podjęcie w odpowiednim czasie wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących uzasadnionych potrzeb. W stosownych przypadkach Rada i Parlament uwzględnią stopień pilności sprawy i - w razie konieczności - skrócą ośmiotygodniowy okres na podjęcie decyzji. To samo ma zastosowanie, odpowiednio, jeżeli z danych liczbowych wynika, że środki zapisane w budżecie na 2021 r. są wyższe niż potrzeby.

3.3.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji w sprawie zwalczania skutków kryzysu związanego z COVID-19

Aby zwalczać skutki bezprecedensowego kryzysu związanego z COVID-19 w najlepszym interesie UE, Parlament Europejski, Rada i Komisja są zdecydowane podjąć niezbędne środki w celu szybkiego wykorzystania pełnego potencjału unijnych programów nowej generacji, przy zwróceniu szczególnej uwagi na te sektory gospodarki, które zostały najbardziej dotknięte kryzysem, takie jak turystyka i MŚP, oraz na osoby, na które kryzys wywarł największy wpływ, takie jak dzieci i młodzież.

3.4.
Jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie zarządzania agencjami zdecentralizowanymi

Komisja jest żywo zainteresowana zapewnieniem, by agencje zdecentralizowane UE wywiązywały się ze swojego mandatu, w tym wzmacnianiem i usprawnianiem zarządzania nimi, a także wspieraniem zharmonizowanego planowania i sprawozdawczości przez wszystkie agencje zdecentralizowane. Komisja uważa, że sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 22/2020 oraz odpowiedzi na nie mogłyby stanowić podstawę opartych na współpracy działań następczych, co będzie wymagało wsparcia ze strony Rady i Parlamentu.

3.5.
Wspólne oświadczenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pobrexitowej rezerwy dostosowawczej

Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji, by niezwłocznie przedłożyła wniosek dotyczący odpowiedniego instrumentu niezbędnego do uruchomienia pobrexitowej rezerwy dostosowawczej, tak by w roku budżetowym 2021 można było udostępnić do uruchomienia wystarczającą ilość środków. Parlament Europejski i Rada uwzględnią podczas swoich obrad pilny charakter sprawy.

Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji, by przedstawiła projekt budżetu korygującego, gdy tylko będzie to właściwe, w celu udostępnienia niezbędnych środków w roku budżetowym 2021. Parlament Europejski i Rada rozpatrzą taki projekt budżetu korygującego w trybie pilnym.

1 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
2 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0015.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0166.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0123.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0302.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.445.270

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2020 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie drugiego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2021 (13892/2020 - C9-0408/2020 - 2020/0371(BUD)).
Data aktu: 18/12/2020
Data ogłoszenia: 29/10/2021