Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie wyniku działalności Komisji Petycji w roku 2019 (2020/2044(INI)).

Prace Komisji Petycji w roku 2019

P9_TA(2020)0383

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie wyniku działalności Komisji Petycji w roku 2019 (2020/2044(INI))

(2021/C 445/20)

(Dz.U.UE C z dnia 29 października 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie prac Komisji Petycji,

- uwzględniając art. 10 i 11 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając art. 24 i 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w których odzwierciedlono znaczenie przywiązywane w Traktacie do prawa obywateli i osób mających miejsce zamieszkania w UE do informowania Parlamentu o swoich obawach,

- uwzględniając art. 228 TFUE dotyczący roli i funkcji Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich,

- uwzględniając art. 44 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w którym jest mowa o prawie do składania petycji do Parlamentu Europejskiego,

- uwzględniając postanowienia TFUE dotyczące postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, w szczególności jego art. 258 i 260,

- uwzględniając art. 54 oraz art. 227 ust. 7 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Petycji (A9-0230/2020),

A. mając na uwadze, że po wyborach do Parlamentu Europejskiego, które odbyły się w dniach 23-26 maja 2019 r., oraz po ukonstytuowaniu się Parlamentu w nowym składzie w dniu 2 lipca 2019 r. Komisja Petycji odbyła posiedzenie inauguracyjne w dniu 10 lipca 2019 r.;

B. mając na uwadze, że w 2019 r. do Parlamentu wpłynęło 1 357 petycji, co stanowi wzrost o 11,23 % względem 1 220 petycji złożonych w 2018 r. i pokazuje, że pomimo okresu przerwy w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego obywatele i mieszkańcy Unii nadal korzystali z prawa do składania petycji;

C. mając na uwadze, że w 2019 r. liczba użytkowników popierających jedną petycję lub więcej petycji na internetowym portalu petycji Parlamentu Europejskiego wzrosła w porównaniu z 2018 r. i wyniosła 28 075 osób; mając na uwadze, że liczba kliknięć na poparcie petycji wyniosła 31 679;

D. mając na uwadze, że spośród petycji złożonych w 2019 r. 41 zostało podpisanych przez jednego obywatela lub wspólnie przez większą liczbę obywateli, 8 - przez ponad 100 obywateli, a 3 przez ponad 10 000 obywateli;

E. mając na uwadze, że w stosunku do całkowitej liczby ludności Unii liczba otrzymanych petycji pozostała raczej umiarkowana; mając na uwadze, że ogólna liczba otrzymanych petycji wskazuje, iż konieczne są większe wysiłki i odpowiednie środki w celu zwiększenia świadomości obywateli w zakresie prawa do składania petycji; mając na uwadze, że obywatele, którzy korzystają z prawa do składania petycji, oczekują, iż instytucje Unii wniosą wartość dodaną w rozwiązanie ich problemów;

F. mając na uwadze, że spośród 1 357 petycji złożonych w 2019 r. 938 uznano za dopuszczalne, 406 uznano za niedopuszczalne, a 13 wycofano; mając na uwadze, że stosunkowo wysoki odsetek (30 %) petycji niedopuszczalnych w 2019 r. wskazuje na wciąż występujący powszechnie brak jasności co do obszarów działalności Unii; mając na uwadze, że konieczne jest zatem rozwiązanie tego problemu za pomocą kampanii informacyjnych mających na celu wyjaśnienie kompetencji Unii oraz procedury składania petycji do Parlamentu Europejskiego;

G. mając na uwadze, że kryteria dopuszczalności petycji są określone w art. 227 TFUE i art. 226 Regulaminu Parlamentu Europejskiego, które zawierają wymóg, aby petycje były składane przez obywateli lub osoby mające miejsce zamieszkania w Unii, których bezpośrednio dotyczą sprawy wchodzące w zakres działalności Unii Europejskiej;

H. mając na uwadze, że jednym z podstawowych praw obywateli Unii jest prawo do składania petycji do Parlamentu Europejskiego; mając na uwadze, że prawo do składania petycji zapewnia obywatelom i osobom mającym miejsce zamieszkania w Unii otwarty, demokratyczny i przejrzysty mechanizm umożliwiający bezpośrednie zwracanie się do swoich wybranych przedstawicieli, a tym samym stanowi ważny element aktywnego uczestnictwa obywateli w obszarach działalności Unii;

I. mając na uwadze, że demokratyczne rządy oparte na przejrzystości, skutecznej ochronie praw podstawowych i uwzględnianiu postulatów obywateli UE w programie politycznym UE są potrzebne do zwiększenia bezpośredniego udziału obywateli i do poprawy jakości procesu decyzyjnego w UE; mając na uwadze, że demokratyczne i przejrzyste rządy należy również uważać za podstawę umożliwiającą poprawę skuteczności pracy wykonywanej przez Komisję Petycji oraz zagwarantowanie, że działalność Komisji Petycji będzie jeszcze bardziej przyjazna dla obywateli;

J. mając na uwadze, że prawo do składania petycji powinno zwiększać zdolność Parlamentu do reagowania na skargi i obawy związane z poszanowaniem unijnych praw podstawowych i przestrzeganiem przepisów UE w państwach członkowskich; mając na uwadze, że petycje są m.in. bardzo użytecznym źródłem informacji na temat przypadków błędnego stosowania lub naruszeń prawa UE; mając na uwadze, że petycje umożliwiają Parlamentowi i innym instytucjom Unii ocenę transpozycji i stosowania prawa Unii oraz jego skutków dla obywateli i osób mających miejsce zamieszkania w Unii, a także wykrywanie luk i niespójności w prawie Unii, które podważają cel, jakim jest zapewnienie wszystkim obywatelom pełnej ochrony praw podstawowych;

K. mając na uwadze, że obywatele zwykle zwracają się do Komisji Petycji w ostateczności, gdy uznają, że inne organy i instytucje nie są w stanie rozwiązać ich problemów;

L. mając na uwadze, że Parlament od dawna odgrywa pierwszoplanową rolę w rozwoju procesu rozpatrywania petycji w skali międzynarodowej i stosuje najbardziej otwartą i przejrzystą procedurę składania i rozpatrywania petycji w Europie, umożliwiającą składającym petycje uczestnictwo w swoich działaniach;

M. mając na uwadze, że każda petycja jest dokładnie rozpatrywana przez Komisję Petycji; mając na uwadze, że każdy składający petycję ma prawo do otrzymania odpowiedzi i informacji na temat decyzji w sprawie dopuszczalności oraz działań następczych podjętych przez komisję w rozsądnym terminie, we własnym języku lub w języku użytym w petycji;

N. mając na uwadze, że działalność Komisji Petycji opiera się na wiedzy pochodzącej od składających petycje i informacjach przez nich przekazywanych; mając na uwadze, że informacje dostarczane przez składających petycję, a także wiedza ekspercka Komisji Europejskiej, państw członkowskich i innych organów są niezbędne w pracy Komisji Petycji; mając na uwadze, że dopuszczalne petycje często stanowią cenny wkład w prace innych komisji parlamentarnych i intergrup;

O. mając na uwadze, że znaczną liczbę petycji rozpatruje się publicznie podczas posiedzeń Komisji Petycji; mając na uwadze, że składający petycje są często zapraszani do przedstawienia swoich petycji oraz w pełni uczestniczą w ich rozpatrywaniu, biorąc tym samym aktywny udział w pracach Komisji Petycji; mając na uwadze, że w 2019 r. Komisja Petycji odbyła 9 zwykłych posiedzeń komisji, na których omówiono 250 petycji w obecności 239 składających petycje, a 126 składających petycje uczestniczyło aktywnie w posiedzeniach, zabierając głos; mając na uwadze, że rola komisji we wzmacnianiu pozycji obywateli Unii w istotnym stopniu przyczynia się do poprawienia wizerunku i zwiększenia autorytetu Parlamentu;

P. mając na uwadze, że główne tematy poruszane w petycjach złożonych w 2019 r. dotyczyły kwestii środowiskowych (w szczególności kwestii związanych z zanieczyszczeniem, ochroną środowiska oraz gospodarką odpadami), praw podstawowych (zwłaszcza praw dziecka, prawa do głosowania i praw obywateli Unii, zwłaszcza w kontekście brexitu), spraw konstytucyjnych (w szczególności kwestii związanych z wyborami do Parlamentu Europejskiego i wystąpieniem Zjednoczonego Królestwa z UE), zdrowia (w szczególności kwestii związanych z opieką zdrowotną i oddziaływaniem zagrożeń i substancji toksycznych), transportu (zwłaszcza praw pasażerów w transporcie lotniczym i kolejowym, połączeń międzynarodowych i sezonowych zmian czasu), rynku wewnętrznego (w szczególności kwestii związanych z prawami konsumentów i swobodnym przepływem osób), zatrudnienia (w szczególności kwestii związanych z dostępem do rynku pracy i umowami niegwarantującymi pewności zatrudnienia) oraz kultury i edukacji (w szczególności kwestii związanych z dostępem do edukacji dla dzieci niepełnosprawnych lub nękaniem w szkole), a także wielu innych obszarów działalności;

Q. mając na uwadze, że w 2019 r. 73,9 % otrzymanych petycji (tj. 1 003 petycje) złożono za pośrednictwem internetowego portalu petycji Parlamentu Europejskiego (w porównaniu z 70,7 %, tj. 863 petycjami w 2018 r.);

R. mając na uwadze, że w 2019 r. opracowano responsywną wersję internetowego portalu petycji, spójną z nowym "wyglądem i charakterem" strony internetowej Parlamentu Europejskiego (Europarl); mając na uwadze, że w związku z tym portal stał się bardziej przyjazny dla użytkownika i dostępny dla obywateli, którzy mogą go teraz używać na dowolnym urządzeniu, oraz że zoptymalizowano go z myślą o stosowaniu europejskiej normy EN 301 549; mając na uwadze, że jest on również częściowo zgodny ze standardem AA dotyczącym wytycznych w zakresie dostępności treści internetowych (WCAG) 2.1; mając na uwadze, że w szablonach wiadomości e-mail i na stronie rejestracji zamieszono nowe oświadczenie o ochronie prywatności we wszystkich wersjach językowych oraz uruchomiono na potrzeby rejestracji kont użytkowników test CAPTCHA w wersji dźwiękowej; mając na uwadze, że zintegrowano dodatkowo internetowy portal petycji i system ePetition poprzez poprawę mechanizmu ich synchronizacji; mając na uwadze, że z powodzeniem rozpatrzono dużą liczbę indywidualnych wniosków użytkowników o pomoc;

S. mając na uwadze, że ze względu na okres przerwy związanej z wyborami do Parlamentu Europejskiego w związku z petycjami, w odniesieniu do których w 2019 r. prowadzono dochodzenie, nie odbyły się żadne wizyty informacyjne; mając na uwadze, że komisja przeprowadziła ocenę działań następczych w związku z szeregiem poprzednich wizyt informacyjnych i przyjęła sprawozdania z dwóch, które miały miejsce w 2018 r.; mając na uwadze, że na 2020 r. zaplanowano szereg wizyt informacyjnych;

T. mając na uwadze, że Komisja Petycji uważa, iż europejska inicjatywa obywatelska jest ważnym narzędziem demokracji uczestniczącej, które umożliwia obywatelom aktywne angażowanie się w kształtowanie polityki i prawodawstwa Unii; mając na uwadze, że brakuje skutecznej komunikacji na temat europejskiej inicjatywy obywatelskiej;

U. mając na uwadze, że media odgrywają kluczową rolę w każdym systemie demokratycznym i zapewniają większą przejrzystość procesu w ramach Komisji Petycji; mając na uwadze, że prasa na wysokim poziomie jest zasadniczym elementem dla całej Unii Europejskiej; mając na uwadze, że w niektórych mediach europejskich panuje dezorientacja co do roli i uprawnień Komisji Petycji;

V. mając na uwadze, że zgodnie z Regulaminem Parlamentu Europejskiego Komisja Petycji odpowiada za kontakty z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich, do którego zadań należy rozpatrywanie skarg wnoszonych przez obywateli Unii Europejskiej w związku z niewłaściwym administrowaniem w instytucjach i organach Unii Europejskiej; mając na uwadze, że w 2019 r. Komisja Petycji odegrała ważną rolę w organizacji wyboru Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, przeprowadzając publiczne wysłuchanie kandydatów zgodnie z art. 231 Regulaminu; mając na uwadze, że w dniu 18 grudnia 2019 r. Emily O'Reilly została ponownie wybrana na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich na kadencję parlamentarną 2019-2024;

W. mając na uwadze, że w swojej rezolucji z dnia 17 stycznia 2019 r. w sprawie dochodzenia strategicznego OI/2/2017 Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczącego przejrzystości podczas dyskusji ustawodawczych w organach przygotowawczych Rady UE 1  udzielono Europejskiej Rzecznik Praw Obywatelskich poparcia w jej dochodzeniu i wezwano Radę, aby podjęła wszelkie działania niezbędne do jak najszybszego wdrożenia jej zaleceń; mając na uwadze, że Rada nie udzieliła odpowiedzi Europejskiej Rzecznik Praw Obywatelskich, nie zareagowała na rezolucję Parlamentu ani nie podjęła żadnych kroków w celu wdrożenia zaleceń;

X. mając na uwadze, że w 2019 r. stosunki między Komisją Petycji a Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich uległy dalszemu zacieśnieniu, o czym świadczy aktywny udział Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w posiedzeniach Komisji Petycji; mając na uwadze, że w następstwie swojej rezolucji z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie rozporządzenia ustanawiającego przepisy i ogólne warunki regulujące wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich 2  Emily O'Reilly wzięła udział w posiedzeniu komisji w dniu 2 kwietnia 2019 r. w celu wymiany poglądów na temat jej proponowanych nowych prerogatyw oraz przedstawiła Komisji Petycji swoje sprawozdanie roczne za rok 2018 na posiedzeniu w dniu 4 września 2019 r.;

Y. mając na uwadze, że Komisja Petycji jest członkiem europejskiej sieci rzeczników praw obywatelskich, w której skład wchodzą także Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, rzecznicy krajowi i regionalni oraz podobne organizacje z państw członkowskich UE, krajów kandydujących i z innych państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego; mając na uwadze, że sieć ta ma na celu promowanie wymiany informacji o prawie i polityce UE oraz wymianę najlepszych praktyk;

Z. mając na uwadze, że działalność sieci petycji należy usprawnić przez zapewnienie skuteczniejszej współpracy między komisjami zajmującymi się petycjami; mając na uwadze, że sieć petycji powinna pogłębić dialog i współpracę z Komisją i innymi instytucjami Unii w celu zagwarantowania, że problemy poruszane przez obywateli w petycjach będą odpowiednio uwzględniane i rozwiązywane;

AA. mając na uwadze, że w wytycznych politycznych dla Komisji Europejskiej na lata 2019-2024 przewodnicząca Ursula von der Leyen zobowiązała się, iż w odpowiedzi na rezolucje przyjęte przez Parlament na podstawie art. 225 TFUE przedstawi akt ustawodawczy z myślą o powierzeniu Parlamentowi większej roli w inicjowaniu prawodawstwa Unii; mając na uwadze, że Komisja Petycji powinna odgrywać strategiczną rolę w tworzeniu bezpośredniego związku między prawem inicjatywy ustawodawczej Parlamentu a kwestiami, które obywatele poruszają za pośrednictwem petycji;

1. przypomina, że Komisja Petycji, która jako jedyna utrzymuje bezpośredni kontakt z obywatelami, musi - w ramach przysługujących jej kompetencji - zwiększyć kluczową rolę, jaką odgrywa w obronie i propagowaniu praw obywateli i osób mających miejsce zamieszkania w Unii Europejskiej, zapewniając terminowe analizowanie obaw i skarg składających petycje oraz rozwiązywanie problemów w drodze otwartego, demokratycznego, dynamicznego i przejrzystego procesu składania petycji, a także pogłębionej współpracy i dialogu z innymi instytucjami Unii oraz władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, przy czym należy unikać stronniczego bądź upolitycznionego rozpatrywania spraw przedstawianych przez składających petycje;

2. ubolewa, że składający petycje wciąż nie są dostatecznie informowani o podstawach uznawania petycji za niedopuszczalne; podkreśla znaczenie stałej kampanii informacyjnej i debaty publicznej na temat dziedzin działalności Unii w celu zwiększenia świadomości społecznej na temat prawa do składania petycji do Parlamentu Europejskiego i zapewnienia jaśniejszych i bardziej szczegółowych informacji na temat uprawnień UE; podkreśla potrzebę pilnego przyjęcia wszystkich niezbędnych środków w celu wdrożenia demokratycznych rządów w UE opartych na przejrzystości, lepszej ochronie praw podstawowych oraz bezpośrednim udziale obywateli w procesach decyzyjnych UE; jest zdania, że zasadnicze znaczenie ma znalezienie sposobu dalszego promowania prawa do składania petycji przy jednoczesnym podnoszeniu świadomości obywateli w tym zakresie; proponuje zintensyfikowanie kampanii informacyjnych w Unii Europejskiej w celu zapewnienia obywatelom Unii lepszej wiedzy na temat kompetencji UE oraz wyjaśnienia opinii publicznej roli Komisji Petycji;

3. apeluje o aktywniej działające służby prasowe i służby łączności oraz większą obecność w mediach społecznościowych, aby poprawić widoczność prac komisji oraz umożliwić jej sprawniejsze reagowanie na obawy obywateli i debaty prowadzone w UE, w tym również poprzez zwracanie uwagi na te przypadki i sukcesy, w których problem poruszony przez składającego petycję rozwiązano przy wsparciu ze strony Komisji Petycji;

4. proponuje przeprowadzenie kampanii i wydarzeń informacyjnych skierowanych do dziennikarzy i mediów w celu zapobiegania niedokładnym informacjom i poprawienia w ten sposób stosunków między Komisją Petycji a mediami; podkreśla, że media odgrywają kluczową rolę w docieraniu do obywateli Unii z informacjami o codziennej pracy Komisji Petycji i przez swoją działalność mogą przyczynić się do zwiększenia wiedzy obywateli europejskich na temat pracy Komisji Petycji; podkreśla, że dbanie o to, by obywatele Unii otrzymywali dokładne informacje, jest zadaniem UE;

5. zauważa, że petycje stwarzają Parlamentowi Europejskiemu i innym instytucjom Unii możliwość nawiązania bezpośredniego dialogu z obywatelami Unii i osobami legalnie przebywającymi na jej terytorium, jeżeli mają one do czynienia z błędnym stosowaniem lub naruszaniem prawa Unii i z brakiem spójności w prawodawstwie unijnym, a także możliwość rozwiązywania wykrytych problemów; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje fakt, że petycje umożliwiają obywatelom bezpośredni kontakt z instytucjami europejskimi; podkreśla potrzebę ściślejszej współpracy między Komisją Petycji, komisjami przedmiotowo właściwymi i instytucjami Unii a władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi w zakresie dochodzeń lub wniosków dotyczących wdrażania i przestrzegania prawa Unii;

6. uważa, że aby zapewnić przekazywanie petycji odpowiednim i właściwym organom, konieczna jest poprawa współpracy z parlamentami krajowymi, rządami państw członkowskich, właściwymi instytucjami krajowymi i rzecznikami praw obywatelskich;

7. przypomina, że petycje stanowią cenny wkład w realizację przez Komisję Europejską roli strażniczki Traktatów; przypomina, że dobra współpraca między Komisją Petycji a Komisją Europejską ma kluczowe znaczenie oraz że szybsze udzielanie odpowiedzi przez Komisję ma zasadnicze znaczenie w procesie rozpatrywania petycji; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie wiceprzewodniczącego do spraw stosunków międzyinstytucjonalnych i prognozowania Marosa Sefcovica, złożone podczas przesłuchiwania go jako kandydata na komisarza, do dalszej poprawy procesu rozpatrywania petycji przez Komisję Europejską oraz do zapewnienia udzielania dokładnych odpowiedzi w wyznaczonym terminie trzech miesięcy; ponownie zwraca się do Komisji, aby zapewniła przejrzystość i dostęp do dokumentów w ramach procedur EU Pilot dotyczących otrzymanych petycji oraz zakończonych już procedur EU Pilot i postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego;

8. wzywa Komisję do zobowiązania się do bardziej aktywnego zaangażowania w prace Komisji Petycji w celu zapewnienia, aby składający petycje otrzymywali dokładną odpowiedź na swoje wnioski i skargi dotyczące wdrażania prawa Unii;

9. uważa, że Komisja nie powinna nakładać obowiązku działania na samego składającego petycję w przypadku wykrycia problemu dotyczącego stosowania lub naruszenia prawa Unii; uważa, że Komisja musi badać, czy władze krajowe podejmują działania, aby rozwiązać problem, o którym mowa w petycji, i być gotowa do ingerencji w przypadku nieskuteczności działań władz krajowych;

10. podkreśla, że w celu zapewnienia najwyższego poziomu ochrony demokratycznych praw obywateli zasadą powinny być przejrzystość i dostęp obywateli do dokumentów wszystkich instytucji Unii, w tym Rady; zwraca uwagę, że obowiązujące rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 3  nie odpowiada już sytuacji faktycznej; wzywa Komisję do przedłożenia wniosku w sprawie przekształcenia rozporządzenia z 2001 r., aby poprawić przejrzystość i odpowiedzialność przez promowanie dobrych praktyk administracyjnych;

11. zwraca uwagę, że Komisja Petycji często otrzymuje skargi dotyczące naruszeń praworządności przez pewne organy; przypomina, że zapewnienie skutecznego, jednakowego i jednolitego stosowania prawa UE ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania praworządności, która jest jedną z podstawowych wartości Unii i jej państw członkowskich określoną w art. 2 TUE; z poszanowaniem zasady pomocniczości wzywa Komisję do przestrzegania zobowiązań podjętych w komunikacie z dnia 17 lipca 2019 r. pt. "Umocnienie praworządności w Unii - plan działania" (COM(2019)0343) w celu promowania kultury poszanowania praworządności, zacieśnienia współpracy z organami krajowymi oraz zapewnienia skutecznej wspólnej reakcji na rzeczywiste zagrożenia w Unii;

12. wzywa Komisję do podjęcia działań gwarantujących, że wykładnia zakresu art. 51 będzie jak najbardziej spójna i szeroka; przypomina, że oczekiwania większości składających petycje dotyczące praw przysługujących im na mocy karty są wysokie i znacznie wykraczają poza obecny zakres ich stosowania;

13. uważa, że zasadnicze znaczenie dla kompleksowego rozpatrywania petycji ma współpraca z innymi komisjami parlamentarnymi; zauważa, że w 2019 r. 65 petycji wysłano do innych komisji w celu uzyskania opinii, a 351 przekazano do wglądu oraz że od innych komisji otrzymano 38 opinii i 9 potwierdzeń uwzględnienia petycji w pracach danej komisji; zauważa również, że w 2018 r. 47 petycji wysłano do innych komisji w celu uzyskania opinii, a 660 przekazano do wglądu oraz że od innych komisji otrzymano 30 opinii i 38 potwierdzeń uwzględnienia petycji w pracach danej komisji; przypomina, że składający petycję są informowani o zwróceniu się do innych komisji o wydanie opinii na potrzeby rozpatrzenia ich petycji; podkreśla zatem znaczenie wkładu innych komisji w umożliwienie Parlamentowi szybszego i skuteczniejszego reagowania na obawy obywateli;

14. jest przekonany, że sieć petycji jest użytecznym narzędziem służącym podnoszeniu świadomości kwestii poruszanych w petycjach oraz ułatwianiu rozpatrywania petycji w innych komisjach, do których są one przesyłane w celu uzyskania opinii lub do wglądu; zwraca uwagę, że konieczne jest zapewnienie odpowiednich działań następczych w odpowiedzi na petycje w pracy parlamentarnej i ustawodawczej; podkreśla, że sieć petycji można uważać za strategiczne narzędzie wspierania prawa inicjatywy ustawodawczej Parlamentu Europejskiego zapisanego w art. 225 TFUE, co pozwoli na usuwanie luk i niespójności w prawie Unii, na które zwrócono uwagę w petycjach, w celu zapewnienia pełnej ochrony praw obywateli; uważa, że regularne posiedzenia sieci petycji mają istotne znaczenie dla wzmocnienia współpracy między komisjami parlamentarnymi dzięki wymianie informacji i najlepszych praktyk między członkami sieci; zaznacza, że ściślejszy kontakt między komisjami może również poprawić skuteczność planowania wysłuchań i analiz parlamentarnych na te same tematy; opowiada się za opracowaniem mechanizmu umożliwiającego bezpośrednie zaangażowanie Komisji Petycji w proces legislacyjny;

15. zwraca uwagę na ważne sprawozdania roczne przyjęte przez Komisję Petycji w 2019 r., zwłaszcza na sprawozdanie w sprawie wyniku działalności Komisji Petycji w roku 2018 r. 4  oraz na sprawozdanie w sprawie działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich - sprawozdanie roczne za 2018 r. 5 ;

16. zauważa, że Komisja Petycji wyraziła swoją opinię na temat ważnych kwestii poruszonych w petycjach, wnosząc wkład do sprawozdań parlamentarnych i ustawodawczych, w szczególności w sprawie stosowania Karty praw podstawowych Unii Europejskiej w ramach instytucjonalnych UE 6  oraz w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zniesienia sezonowych zmian czasu i uchylenia dyrektywy 2000/84/WE 7 ;

17. zwraca uwagę, że wiele petycji doprowadziło do podjęcia działań ustawodawczych lub politycznych czy to za pośrednictwem sprawozdań lub projektów rezolucji, czy też orzeczeń w trybie prejudycjalnym lub postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego;

18. zauważa, że głównym przedmiotem troski obywateli w 2019 r. były zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego; wskazuje w związku z tym na sporządzony na podstawie art. 227 ust. 2 Regulaminu projekt rezolucji w sprawie gospodarowania odpadami przyjęty w dniu 21 marca 2019 r. przez Komisję Petycji oraz w dniu 4 kwietnia 2019 r. na posiedzeniu plenarnym 8 ; podkreśla, że gospodarowanie odpadami jest jednym z głównych globalnych wyzwań społeczno-gospodarczych i środowiskowych, a także ponawia swój apel o maksymalizację zapobiegania powstawaniu odpadów, ponownego ich wykorzystania, selektywnego zbierania i recyklingu w celu przyspieszenia przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym; ponownie wzywa Komisję do wykorzystania pełnego potencjału systemu wczesnego ostrzegania ustanowionego w zmienionych dyrektywach w sprawie odpadów; zwraca uwagę na sprawozdanie końcowe z misji informacyjnej w Valledorze (Włochy), przyjęte w dniu 11 kwietnia 2019 r., i wzywa właściwe władze krajowe, regionalne i lokalne do zapewnienia pełnego i spójnego wdrożenia wszystkich zawartych w nim zaleceń;

19. zwraca uwagę na wysłuchanie w sprawie zaprzeczania zmianie klimatu, które Komisja Petycji przeprowadziła w dniu 21 marca 2019 r. wspólnie z Komisją Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności; uważa, że Komisja Petycji musi nadal przeciwdziałać negowaniu zmiany klimatu, w tym przez promowanie przyjęcia skutecznych i odstraszających sankcji wobec grup interesu, które prowadzą lobbing wobec instytucji UE bezpośrednio lub pośrednio mających do czynienia z negowaniem zmiany klimatu; podkreśla, że kapitalne znaczenie ma zapewnienie, aby w przyszłych pracach Komisji Petycji gwarantowano szczególne uwzględnienie zmiany klimatu w celu wzmocnienia ogólnych działań instytucji Unii służących konsekwentnemu wdrażaniu Europejskiego Zielonego Ładu i porozumienia paryskiego;

20. wskazuje na badania dotyczące transgranicznego bezpieczeństwa jądrowego, odpowiedzialności i współpracy w Unii Europejskiej oraz substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego - od dowodów naukowych do ochrony zdrowia ludzi, które Komisja Petycji zleciła w odpowiedzi na znaczną liczbę petycji, w których wyrażano obawy w tych kwestiach i które zostały przedstawione na posiedzeniach Komisji Petycji w dniach 20 lutego 2019 r. i 2 kwietnia 2019 r.; ubolewa, że przepisy dotyczące środowiska nie zawsze są prawidłowo wdrażane w państwach członkowskich, o czym świadczą liczne petycje; podkreśla znaczenie spełnienia oczekiwań obywateli Unii w zakresie ochrony środowiska i w związku z tym wzywa Komisję Europejską, by wraz z państwami członkowskimi zapewniła prawidłowe wdrażanie prawodawstwa Unii w tej dziedzinie; jest przekonany, że Komisja musi zintensyfikować swoje działania w celu upewnienia się, że oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzane przez państwa członkowskie na potrzeby wydania zezwolenia na realizację projektów infrastrukturalnych, w przypadku których składający petycje zwrócili uwagę na poważne zagrożenia dla zdrowia ludzki i środowiska, opierają się na dokładnych i wyczerpujących analizach w pełnej zgodności z prawem Unii;

21. wyraża głębokie zaniepokojenie poważnymi szkodami dla zdrowia obywateli mieszkających na obszarach, na których produkowane są ogromne ilości substancji rakotwórczych, przy czym największy negatywny wpływ odnotowuje się wśród dzieci; jest głęboko przekonany, że Komisja musi w pełni wykorzystywać i konsekwentnie wdrożyć przepisy załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 (REACH) dotyczące substancji wymagających zezwolenia jako rakotwórcze, trwałe i wykazujące zdolność do bioakumulacji, zapewniając zastąpienie ich alternatywnymi substancjami nietoksycznymi, w tym przez promowanie służących temu procesów przemysłowych;

22. zwraca uwagę na dużą liczbę petycji w sprawie brexitu złożonych w 2019 r., w większości wzywających do ochrony praw obywateli Unii przed brexitem i po nim; wyraża uznanie dla znakomitej pracę wykonanej przez Komisję Petycji, która - dając wyraz obawom zgłaszanym przez tych składających petycje - przyczyniła się do zapewnienia, by prawa obywateli pozostały jednym z głównych priorytetów Parlamentu w negocjacjach dotyczących brexitu; podkreśla, że jest wielu obywateli - zarówno w UE, jak i w Zjednoczonym Królestwie - którzy w związku z brakiem pewności co do scenariusza braku porozumienia zwrócili się do Komisji Petycji z obawy przed zagrożeniem dla ich praw wynikającym z braku porozumienia; zwraca uwagę, że dla ochrony praw, z których korzystają obywatele Unii przebywający w państwie członkowskim innym niż ich własne, pomocne mogą być odpowiednie przepisy na wypadek zmiany statusu państwa członkowskiego w relacjach z UE;

23. przypomina o szczególnej roli ochronnej, jaką odgrywa Komisja Petycji w Unii Europejskiej w ramach Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych; zwraca uwagę na ważną bieżącą pracę komisji w związku z petycjami dotyczącymi zagadnień związanych z niepełnosprawnościami; zauważa, że w 2019 r. w porównaniu z rokiem poprzednim zmniejszyła się liczba petycji dotyczących niepełnosprawności; zauważa jednak, że dostępność i dyskryminacja pozostają jednymi z głównych wyzwań, z którymi mierzą się osoby z niepełnosprawnościami; przypomina, że w 2019 r. Komisja Petycji zwróciła szczególną uwagę na omawianie petycji dotyczących edukacji integracyjnej dzieci niepełnosprawnych; wzywa do umieszczenia nowego programu na rzecz umiejętności w centrum zainteresowania Europy oraz do przedstawienia konkretnych propozycji dotyczących sposobów wspierania włączenia oraz ułatwiania uznawania i możliwości przenoszenia kwalifikacji w Europie;

24. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2019 r. Komisja Petycji zajęła się wyrażonymi w kilku petycjach obawami obywateli dotyczącymi przejrzystości i odpowiedzialności instytucji Unii; przypomina w związku z tym, że na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia 2019 r. komisja była gospodarzem warsztatów zatytułowanych "Konflikty interesów - uczciwość, odpowiedzialność i przejrzystość w instytucjach i agencjach Unii Europejskiej", podczas których przeanalizowano osiągnięcia w odniesieniu do konfliktów interesów, uczciwości, odpowiedzialności, przejrzystości, kodeksów postępowania i efektu "drzwi obrotowych" w instytucjach i agencjach Unii Europejskiej; zwraca uwagę na istotny wkład w debatę, jaki miała Europejska Rzecznik Praw Obywatelskich, która wygłosiła przemówienie inauguracyjne na temat osiągnięć i wyzwań stojących przed instytucjami Unii;

25. wzywa do szybkiego przyjęcia reform prawnych mających na celu rozwiązanie problemu braku przejrzystości procesu decyzyjnego w UE, konfliktów interesów i wszystkich problemów etycznych na szczeblu UE mających wpływ na proces legislacyjny związany z kwestiami, które obywatele poruszają za pośrednictwem petycji;

26. zwraca uwagę na większościowe poparcie, jakiego na posiedzeniu plenarnym Parlamentu udzielono rezolucji z dnia 17 stycznia 2019 r. w sprawie dochodzenia strategicznego OI/2/2017 Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczącego przejrzystości podczas dyskusji ustawodawczych w organach przygotowawczych Rady Unii Europejskiej 9 ; przypomina, że Rada jako współprawodawca jest instytucją niezbędną dla obywateli Unii; ubolewa, że liczne dyskusje i posiedzenia Rady nadal odbywają się za zamkniętymi drzwiami; wzywa Radę do wdrożenia polityki większej przejrzystości, aby zwiększyć zaufanie obywateli do instytucji publicznych; zachęca Radę do szerszego informowania o pewnych posiedzeniach i dokumentach, aby osiągnąć lepszą komunikację z obywatelami europejskimi i parlamentami krajowymi;

27. docenia wynik wysłuchania publicznego przeprowadzonego przez Komisję Petycji w dniu 12 listopada 2019 r. w sprawie amerykańskiej ustawy o wypełnianiu obowiązków podatkowych w stosunku do rachunków posiadanych za granicą (FATCA) i jej eksterytorialnego wpływu na obywateli UE; wyraża ubolewanie, że Komisja i Rada wydają się cenić stosunki międzynarodowe ze Stanami Zjednoczonymi bardziej niż prawa i interesy obywateli Unii, zwłaszcza w kontekście FATCA, oraz wzywa Radę i Komisję do przyjęcia odpowiedzialności i podjęcia natychmiastowych i znaczących działań na rzecz wsparcia zainteresowanych obywateli, do czego Parlament wezwał w rezolucji z dnia 5 lipca 2018 r. w sprawie szkodliwych skutków amerykańskiej ustawy o wypełnianiu obowiązków podatkowych w stosunku do rachunków posiadanych za granicą dla obywateli UE 10 ;

28. zwraca uwagę na ważne prace prowadzone obecnie przez Komisję Petycji w celu zapewnienia ochrony dobrostanu zwierząt w UE, o czym świadczy znaczna liczba petycji na ten temat omawianych na jej posiedzeniach w 2019 r.; uważa, że kluczowe znaczenie ma przyjęcie nowej strategii UE na rzecz dobrostanu zwierząt w celu wypełnienia wszystkich istniejących luk i zapewnienia pełnej i skutecznej ochrony dobrostanu zwierząt dzięki jasnym i wyczerpującym ramom prawnym w pełni zgodnym z wymogami art. 13 TFUE; zwraca uwagę na wysłuchanie publiczne na temat ponownego oszacowania populacji wilków w UE, które Komisja Petycji zorganizowała w dniu 5 grudnia 2019 r. wspólnie z Komisją Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności oraz we współpracy z Komisją Rolnictwa i Rozwoju Wsi, aby dać wyraz obawom obywateli dotyczącym ram prawnych ochrony wilka, a także wpływu populacji wilków i innych dużych drapieżników takich jak niedźwiedź brunatny na środowisko i społeczności wiejskie; podkreśla, że w ramach dyrektywy siedliskowej duże drapieżniki należą w większości państw członkowskich do gatunków chronionych; wzywa państwa członkowskie do lepszego wykorzystywania narzędzi przewidzianych w obowiązującym prawodawstwie Unii w celu rozwiązywania ewentualnych konfliktów dotyczących ochrony dużych drapieżników; zwraca się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie zaktualizowanych wytycznych UE w sprawie przepisów dotyczących ochrony gatunków, aby osiągnąć zadowalające warunki współistnienia ludzi i dużych drapieżników na obszarach występowania tych zwierząt;

29. uważa, że niezbędne jest, aby obywatele mieli możliwość bezpośrednio uczestniczyć w inicjowaniu wniosków ustawodawczych; podkreśla, że europejska inicjatywa obywatelska jest zasadniczym instrumentem aktywnego obywatelstwa i udziału społeczeństwa; z zadowoleniem przyjmuje uchwalenie w dniu 17 kwietnia 2019 r. nowych przepisów dotyczących europejskiej inicjatywy obywatelskiej, które wprowadzają szereg ulepszeń strukturalnych i technicznych mających na celu uczynienie tego instrumentu bardziej przyjaznym dla użytkownika i dostępnym, a także umożliwienie większego udziału obywateli Unii w procesie demokratycznym Unii; odnotowuje znaczną liczbę nowych europejskich inicjatyw obywatelskich zarejestrowanych przez Komisję Europejską w 2019 r., co pokazuje, że obywatele korzystają z możliwości stosowania instrumentów uczestnictwa, by mieć wpływ na kształtowanie polityki i stanowienie prawa; wzywa do prowadzenia większej liczby kampanii informacyjnych na temat roli europejskiej inicjatywy obywatelskiej w celu promowania korzystania z tego instrumentu przez obywateli europejskich; wyraża ubolewanie, że jak dotąd żadna z pomyślnie przeprowadzonych europejskich inicjatyw obywatelskich nie zakończyła się wnioskiem ustawodawczym Komisji; zachęca Komisję do stosowania podejścia do europejskiej inicjatywy obywatelskiej opartego w jak największym stopniu na otwartości i chęci współpracy, tak aby instrument ten stał się w oczach obywateli prawdziwym sukcesem europejskiej demokracji uczestniczącej; w związku z tym wzywa Komisję do wystąpienia z wnioskiem ustawodawczym w oparciu o każdą pomyślnie przeprowadzoną europejską inicjatywę obywatelską popartą przez Parlament Europejski;

30. przypomina, że kontakty z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich należą do obowiązków, które Regulamin Parlamentu Europejskiego powierza Komisji Petycji; podkreśla owocną współpracę Parlamentu z Europejską Rzecznik Praw Obywatelskich oraz jej zaangażowanie w europejską sieć rzeczników praw obywatelskich; podkreśla doskonałe relacje między Europejską Rzecznik Praw Obywatelskich a Komisją Petycji; zwraca uwagę na kluczową rolę Komisji Petycji w zapewnieniu, by publiczne wysłuchania kandydatów w ramach procedury wyboru Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2019 r. były prowadzone w sposób przejrzysty i skuteczny;

31. docenia regularne zaangażowanie Europejskiej Rzecznik Praw Obywatelskich w prace Komisji Petycji przez cały rok; zdecydowanie uważa, że instytucje, organy i agencje Unii muszą zapewnić spójne i skuteczne stosowanie się do zaleceń Europejskiej Rzecznik Praw Obywatelskich;

32. przypomina, że internetowy portal petycji jest podstawowym narzędziem zapewniającym sprawny, skuteczny i przejrzysty proces składania petycji; z zadowoleniem przyjmuje w związku z tym jego dostosowanie do "wyglądu i charakteru" strony internetowej Parlamentu Europejskiego (Europarl); przypomina, że od końca 2017 r. dokumenty takie jak porządki obrad posiedzeń, protokoły i komunikaty Komisji Petycji są automatycznie umieszczane na portalu, dzięki czemu obywatele mają do dyspozycji portal, który zawiera więcej informacji oraz jest przejrzysty i dostępny; podkreśla, że należy kontynuować starania, aby portal był bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, w tym również aby uwzględniał zmiany pozwalające składającym petycje przedstawianie petycji w krajowych językach migowych UE, tak by zapewnić wszystkim obywatelom Unii możliwość korzystania z prawa do składania petycji do Parlamentu Europejskiego, które jest przewidziane w art. 20 i 24 TFUE oraz w art. 44 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; proponuje zapewnić lepsze eksponowanie internetowego portalu petycji na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego; jest zdania, że prawo do składania petycji jest bezpośrednio związane z działalnością tej instytucji i zasługuje na widoczne i łatwo dostępne miejsce na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego; wzywa do zbadania, w jaki sposób można zapobiegać wykorzystywaniu skradzionych lub fałszywych tożsamości;

33. podkreśla, że chociaż liczba użytkowników popierających jedną petycję lub więcej petycji na internetowym portalu petycji Parlamentu Europejskiego wzrosła w porównaniu z 2018 r., niektórzy składający petycje nadal napotykają trudności techniczne, jeżeli chcą poprzeć kilka petycji;

34. podkreśla, że instrument ePetition stanowi ważną bazą danych dla funkcjonowania Komisji Petycji, ale apeluje o ulepszenie i modernizację interfejsu, aby był łatwiejszy w obsłudze i bardziej dostępny;

35. gratuluje sekretariatowi Komisji Petycji rozpatrywania petycji skutecznie i bardzo starannie, zgodnie z wytycznymi komisji i cyklem życia petycji w strukturach administracyjnych Parlamentu Europejskiego;

36. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji i sprawozdania Komisji Petycji Radzie, Komisji, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz komisjom ds. petycji państw członkowskich, a także rzecznikom praw obywatelskich lub podobnym właściwym organom.

1 Dz.U. C 411 z 27.11.2020, s. 149.
2 Dz.U. C 449 z 23.12.2020, s. 182.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1049/2001 z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
4 Sprawozdanie przyjęte w dniu 22 stycznia 2019 r.
5 Sprawozdanie przyjęte w dniu 12 listopada 2019 r.
6 Opinia przyjęta w dniu 21 stycznia 2019 r.
7 Opinia przyjęta w dniu 20 lutego 2019 r.
8 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0338.
9 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0045.
10 Dz.U. C 118 z 8.4.2020, s. 141.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024