Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Propozycje Europejskiego Komitetu Regionów w związku z programem prac Komisji Europejskiej na 2022 r

INTERACTIO - POSIEDZENIE HYBRYDOWE - 145. SESJA PLENARNA KR-U, 30.6.2021-1.7.2021
Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Propozycje Europejskiego Komitetu Regionów w związku z programem prac Komisji Europejskiej na 2022 r.
(2021/C 440/01)

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając:

- protokół o współpracy z Komisją Europejską z lutego 2012 r.,

- rezolucję KR-u "Priorytety Europejskiego Komitetu Regionów na lata 2020-2025" 1 ,

- wkład parlamentów regionalnych posiadających uprawnienia ustawodawcze otrzymany w ramach umowy o współpracy między KR-em a CALRE,

Odbudowa gospodarcza i spójność

1. Ponieważ wdrożenie instrumentu NextGenerationEU będzie podstawowym priorytetem programu prac Komisji Europejskiej na 2022 r., KR wzywa Komisję do zapewnienia zaangażowania władz lokalnych i regionalnych we wdrażanie krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, zapewnienia lepszej koordynacji z programami polityki spójności i strategiami inteligentnej specjalizacji opracowanymi przez regiony oraz zapobieżenia potencjalnie niskim wskaźnikom absorpcji. Podkreśla również potrzebę zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w procesy europejskiego semestru, ponieważ większość zaleceń dla poszczególnych krajów ma wymiar lokalny i regionalny.

2. Ponawia swój apel do Komisji o włączenie celów zrównoważonego rozwoju do zreformowanego europejskiego semestru, uwzględnienie ich w krajowych programach reform i włączenie ich na tej podstawie do kolejnego cyklu, począwszy od rocznej analizy zrównoważonego wzrostu gospodarczego. KR oczekuje również utworzenia unijnej wielostronnej platformy dotyczącej celów zrównoważonego rozwoju, która będzie wspierać Komisję i doradzać jej w zakresie terminowej realizacji tych celów.

3. Wzywa Komisję Europejską do przedstawienia wniosku w sprawie przedłużenia do końca 2022 r. obecnych nadzwyczajnych środków elastyczności w ramach inicjatywy inwestycyjnej "plus" w odpowiedzi na koronawirusa, takich jak możliwość zapewnienia 100 % stopy współfinansowania przez UE, oraz do rozważenia możliwości tymczasowego podwyższenia progu pomocy państwa de minimis w tym samym okresie w celu dalszego wspierania zrównoważonych inwestycji.

4. Zwraca się do Komisji o podjęcie wszelkich niezbędnych środków w celu zapewnienia pełnego wdrożenia prawnie wiążącego planu działania na rzecz wprowadzenia nowych zasobów własnych w trakcie obowiązywania obecnych WRF, w tym do terminowego przedstawienia wniosków ustawodawczych.

5. Apeluje do Komisji o uwzględnienie realiów i potrzeb władz lokalnych i regionalnych, a także wpływu pandemii COVID-19 na poziom zadłużenia i deficytu przy okazji wznowienia przeglądu europejskich ram zarządzania gospodarczego, zwłaszcza w odniesieniu do inwestycji publicznych na wszystkich poziomach sprawowania rządów.

6. Wzywa Komisję Europejską, aby w ramach przeglądu strategii UE na rzecz regionów najbardziej oddalonych, w związku z poważnymi konsekwencjami pandemii COVID-19 dla tych regionów, umieściła zrównoważony rozwój i tworzenie miejsc pracy w centrum uwagi. Zobowiązuje się włączyć w opracowywanie i wdrażanie tej strategii zgodnie ze swoimi wcześniejszymi zaleceniami;

7. Wzywa Komisję do włączenia kwestii demograficznych do wszystkich obszarów polityki oraz do zapewnienia instrumentów finansowych umożliwiających rozwój działań i środków mających na celu sprostanie wyzwaniom demograficznym w regionach, w których skutki zmian demograficznych są szczególnie odczuwalne.

Środowisko i zrównoważony rozwój

8. Z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji dotyczącą ustanowienia wspólnie z KR-em monitorowania zerowego poziomu zanieczyszczeń oraz, na późniejszym etapie, tablicy wyników regionów UE w zakresie efektywności ekologicznej w ramach planu działania na rzecz zerowego poziomu zanieczyszczeń. Proponuje współpracę w monitorowaniu postępów i skutków wszystkich strategii politycznych w zakresie Zielonego Ładu, w tym wdrażania działań w dziedzinie klimatu i ekologicznej odbudowy gospodarczej, na szczeblu regionalnym. Zwraca się o zaangażowanie go w organizację Europejskiego Roku Zielonych Miast, jeżeli zostanie on zatwierdzony na rok 2022. Wzywa też do uwzględnienia specyfiki obszarów wiejskich, szczególnie tych najbardziej wyludnionych, przy wdrażaniu strategii politycznych dotyczących Zielonego Ładu.

9. Wzywa Komisję do włączenia do Europejskiego Zielonego Ładu prawa oceanicznego jako nadrzędnej strategii z wymiernymi celami i terminami w celu ochrony środowiska morskiego, ograniczenia zanieczyszczenia i odwrócenia procesu utraty różnorodności biologicznej, przy jednoczesnej ochronie i promowaniu podmiotów prowadzących połowy na małą skalę.

10. Proponuje, by Komisja wprowadziła koncepcję spójności środowiskowej i klimatycznej jako dodatkowy wymiar koncepcji spójności gospodarczej, społecznej, terytorialnej i cyfrowej, a także jako kluczowy element odbudowy w Europie i na świecie oraz kluczowy element zrównoważonego rozwoju, agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, celów zrównoważonego rozwoju i celu dotyczącego osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.

11. Przyłącza się do apelu Parlamentu Europejskiego do Komisji o przedstawienie prawnie wiążących przepisów o różnorodności biologicznej do końca 2022 r. Przepisom tym powinien towarzyszyć mechanizm monitorowania obejmujący wskaźniki, który będzie formalnie uwzględniał władze lokalne i regionalne.

12. Wzywa Komisję do dokonania przeglądu rozporządzenia w sprawie zarządzania unią energetyczną w celu dostosowania go do realizacji Zielonego Ładu, lepszego włączenia wkładów szczebla niższego niż krajowy do planów krajowych oraz dostosowania krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu do krajowych planów wdrożenia Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i ram celów zrównoważonego rozwoju. Proponuje, by ramy działań na szczeblu niższym niż krajowy zostały formalnie uwzględnione w ramach UNFCCC i wynikającym z nich zarządzaniu w dziedzinie klimatu w UE.

13. Oczekuje, że Komisja, opracowując strategie polityczne, zacznie uwzględniać aspekt płci: w Zielonym Ładzie, w krajowych programach reform i umowach o partnerstwie w ramach funduszy strukturalnych i inwestycyjnych UE, w szczególności poprzez przedstawienie - zgodnie z art. 16 lit. f) porozumienia międzyinstytucjonalnego i nie później niż 1 stycznia 2023 r. - metodyki oceny wpływu programów UE na aspekt płci.

14. Wzywa Komisję do rozpoczęcia zorganizowanego dialogu z władzami lokalnymi i regionalnymi w sprawie opracowania i wdrożenia pakietu "Gotowi na osiągnięcie celu 55 proc." ("Fit for 55").

15. Popiera cele określone w strategii "od pola do stołu", które wymagają jeszcze przetransponowania do prawodawstwa wspólnej polityki rolnej. Wzywa również Komisję do zaproponowania systemów uczciwego oznaczania wartości odżywczej, a także oznaczeń pochodzenia i metod produkcji produktów zwierzęcych.

16. Wzywa Komisję Europejską do dopilnowania, by europejski program na rzecz obszarów wiejskich był wdrażany we wszystkich obszarach polityki i miał ambitne i konkretne cele polityczne z myślą o wzmocnieniu innowacyjnej dynamiki obszarów wiejskich, zorganizowaniu inteligentnej współpracy międzyterytorialnej i pobudzeniu działań obywateli w zakresie lokalnych strategii rozwoju.

Transformacja cyfrowa i przemysł

17. Wzywa Komisję do włączenia spójności cyfrowej - jako dodatkowego wymiaru - do koncepcji spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, aby uniknąć w ten sposób tzw. podwójnej przepaści cyfrowej spowodowanej brakiem infrastruktury, brakiem dostępu do urządzeń elektronicznych i brakiem kompetencji cyfrowych.

18. Zwraca się do Komisji o uwzględnienie w sprawozdaniu porównawczym administracji elektronicznej różnic regionalnych i lokalnych oraz powiązanych z nimi wskaźników, ponieważ różnice między obszarami miejskimi i wiejskimi pod względem korzystania z usług administracji elektronicznej pogłębiają się.

19. Wzywa Komisję do zapewnienia zorganizowanego dialogu z europejskimi miastami i regionami na temat sposobów wzmocnienia regionalnych ekosystemów przemysłowych, klastrów i międzyregionalnych sojuszy podczas wdrażania strategii przemysłowej, przy uwzględnieniu strategii inteligentnej specjalizacji, ponieważ w komunikacie "Aktualizacja strategii przemysłowej 2020" zasadniczo brakuje podejścia ukierunkowanego na konkretny obszar.

Współpraca transgraniczna i mobilność

20. Z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do opracowania instrumentu nadzwyczajnego jednolitego rynku i wzywa do stworzenia prawodawstwa zapewniającego minimalne europejskie normy i procedury gwarantujące otwarte granice wewnętrzne, również w sytuacjach kryzysowych.

21. Podkreśla potrzebę stworzenia ram polityki UE, aby umożliwić skuteczne ustanawianie transgranicznych usług publicznych i zarządzanie nimi. Zachęca również prawodawcę europejskiego, państwa członkowskie, regiony i władze lokalne do dalszego rozwijania i promowania narzędzi transgranicznej demokracji uczestniczącej, które przyczyniają się do zaangażowania obywateli w proces integracji europejskiej w terenie.

22. Głęboko ubolewa, że dyskusje między państwami członkowskimi na temat proponowanego europejskiego mechanizmu transgranicznego (ECBM) zakończyły się niepowodzeniem. Ponieważ przeszkody prawne i administracyjne znacznie ograniczają współpracę transgraniczną i jakość życia w regionach przygranicznych, KR wzywa Komisję do przedstawienia nowego wniosku dotyczącego rozporządzenia EBCM.

23. Wzywa Komisję Europejską do podjęcia działań następczych w formie konkretnych wytycznych dotyczących nowych ram mobilności w miastach, tak by mobilność stała się bardziej zrównoważona i miała mniejszy wpływ na zdrowie ludzi.

24. Z zadowoleniem przyjmuje porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie instrumentu "Łącząc Europę". Wyraża nadzieję, że współfinansowane projekty dotyczące transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) i transeuropejskiej infrastruktury energetycznej (TEN-E) przyczynią się do stworzenia brakujących połączeń, zwłaszcza w regionach transgranicznych, i przypomina Komisji o konieczności przeznaczenia wystarczającego budżetu na współfinansowanie projektów dotyczących sieci kompleksowej.

Migracja i ochrona socjalna

25. Sugeruje stworzenie regionalnej tablicy wyników zawierającej wskaźniki społeczne w celu uwzględnienia pełnego zakresu wyzwań społecznych w UE oraz realizacji Europejskiego filaru praw socjalnych na wszystkich poziomach.

26. Wzywa Komisję do wspierania i monitorowania wdrażania przez państwa członkowskie europejskiej gwarancji dla dzieci oraz do ułatwiania wymiany najlepszych praktyk w tym zakresie.

27. Oczekuje, że Komisja przedstawi ambitny wniosek w sprawie poprawy warunków pracy pracowników platform internetowych, który odpowiadałby krajowym modelom rynku pracy i uprawnieniom decyzyjnym UE.

28. Zwraca się do Komisji o uwzględnienie zaleceń KR-u przy opracowywaniu inicjatywy na rzecz opieki długoterminowej ze względu na jej silny związek z poważnym niedoborem wykwalifikowanej siły roboczej w tej dziedzinie oraz ze zmianami demograficznymi, szczególnie dotkliwymi w regionach, w których ludność się starzeje.

29. Zobowiązuje się do odgrywania aktywnej roli w europejskiej platformie zwalczania bezdomności, która powinna zostać uzupełniona wnioskiem Komisji dotyczącym unijnych ram dla krajowych strategii na rzecz przeciwdziałania bezdomności.

30. Wzywa Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na wzmocnienie odbudowy i odporności sektora kultury i sektora kreatywnego w świetle pandemii COVID-19 oraz do zajęcia się kwestią niepewnych warunków pracy artystów poprzez ułatwienie im mobilności i poprzez wzajemne uznawanie ich statusu.

Migracja i integracja

31. Wzywa Komisję do dalszych postępów na drodze do ustanowienia europejskich ram zarządzania migracją i azylem w kontekście nowego paktu o migracji i azylu. Przypomina, że lokalny i regionalny wymiar migracji i integracji powinien być uwzględniany i wspierany przez nowe partnerstwo między KR-em a Komisją w dziedzinie integracji.

Bezpieczeństwo

32. Wzywa Komisję do uwzględnienia KR-u jako pełnoprawnego partnera w inicjatywie UE na rzecz bezpieczeństwa i odporności w miastach oraz w nowej inicjatywie "Miasta przeciwko radykalizacji postaw i terroryzmowi".

Zdrowie, ochrona ludności i turystyka

33. Przypomina Komisji, że każdy przegląd ram prawnych Schengen musi uwzględniać poglądy i potrzeby miast i regionów położonych w pobliżu granic wewnętrznych. Wnosi, by konsultowano się z nim na wczesnym etapie, zgodnie z protokołem nr 2 w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności.

34. Wzywa Komisję Europejską do przeprowadzenia szybkiej procedury, aby znaleźć zadowalające i trwałe rozwiązanie problemu kryzysu humanitarnego w regionie Morza Śródziemnego, koncentrujące się przede wszystkim na ochronie życia migrantów, ale także na zapewnieniu poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. KR i władze lokalne i regionalne oferują jak najściślejszą współpracę.

35. Wzywa Komisję do przedstawienia odważnych propozycji dotyczących opracowywania i produkcji podstawowych leków w UE w celu zapewnienia strategicznej autonomii UE poprzez zmniejszenie zależności od państw trzecich. Oczekuje, że Komisja zaproponuje również konkretne i solidne środki mające na celu pobudzenie dostępu do leków generycznych i biopodobnych, a także zapewnienie dostępności produktów farmaceutycznych w czasach kryzysu.

36. Popiera przegląd roli Unii Europejskiej w polityce zdrowia publicznego w kontekście Konferencji w sprawie przyszłości Europy, mając na uwadze, że polityka zdrowotna należy do podstawowych kompetencji państw członkowskich i jest często realizowana na szczeblu niższym niż krajowy.

37. Oczekuje, że jego opinia w sprawie praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej, a także wyniki 3. konsultacji RegHub zostaną uwzględnione w 3. sprawozdaniu w sprawie funkcjonowania dyrektywy, które ma zostać przedstawione w 2022 r.

38. Pragnie wnieść wkład w prace nad wnioskiem Komisji w sprawie europejskiego kalendarza i karty szczepień w celu zapewnienia wszystkim Europejczykom prawa do ochrony w formie szczepień i do uzyskania dowodu szczepienia, niezależnie od miejsca zamieszkania.

39. Wzywa Komisję do poczynienia postępów w ustanawianiu i rozwijaniu unijnych celów w zakresie odporności na klęski żywiołowe w dziedzinie ochrony ludności, jako niewiążących celów wspierających działania w zakresie zapobiegania i gotowości, podkreślając jednocześnie, że należy tego dokonać nie tylko we współpracy z rządami krajowymi, ale również z władzami lokalnymi i regionalnymi. Oczekuje również pełnego wdrożenia unijnej sieci wiedzy w zakresie ochrony ludności i wzywa Komisję do uwzględnienia wiedzy fachowej dotyczącej zarządzania klęskami i katastrofami dostępnej również na szczeblu niższym niż krajowy. Oczekuje ponadto jasnego planu długoterminowego zaangażowania i wzmocnienia finansowego Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności i jego instrumentów, takich jak rescEU i europejski korpus medyczny.

40. Ponawia apel o nową strategię na rzecz turystyki europejskiej i zwraca się do Komisji o przedstawienie europejskiej agendy turystycznej 2030-2050, w tym pierwszego jej projektu przed końcem pierwszej połowy 2022 r. w celu wsparcia transformacji ekologicznej i cyfrowej europejskiego ekosystemu turystycznego, wzmocnienia jego konkurencyjności i wspierania odbudowy lokalnego i regionalnego zatrudnienia związanego z tą działalnością.

Współpraca zewnętrzna

41. Ubolewa, że umowa o handlu i współpracy podpisana w dniu 24 grudnia 2020 r. między UE a Zjednoczonym Królestwem nie przewiduje żadnego konkretnego lub ustrukturyzowanego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych. KR rozważy jednak, w szczególności w ramach prac politycznych grupy kontaktowej KR-Zjednoczone Królestwo, sposoby zapewnienia ciągłości naszej współpracy z zdecentralizowanymi organami administracji i władzami lokalnymi w Zjednoczonym Królestwie. Wzywa również Komisję do ścisłego monitorowania zaangażowania władz lokalnych i regionalnych we wdrażanie pobrexitowej rezerwy dostosowawczej.

42. Wzywa do ustanowienia trwałego i ustrukturyzowanego wsparcia ze strony Komisji na rzecz partnerskiej współpracy między władzami lokalnymi na Bałkanach Zachodnich a ich odpowiednikami w państwach członkowskich UE, w ścisłej współpracy z KR-em, w szczególności za pośrednictwem jego wspólnych komitetów konsultacyjnych z Czarnogórą, Macedonią Północną i Serbią, a także z grupą roboczą ds. Bałkanów Zachodnich.

43. Z zadowoleniem przyjmuje decyzję o utworzeniu Akademii Administracji Publicznej Partnerstwa Wschodniego oraz wzmocnienie roli władz lokalnych i regionalnych we wdrażaniu polityki, strategii i inicjatyw przewodnich Partnerstwa Wschodniego.

44. Przy wdrażaniu odnowionego partnerstwa z południowymi sąsiadami wzywa wszystkie instytucje UE do uznania władz lokalnych i regionalnych za kluczowych partnerów zrównoważonego rozwoju i programowania w celu stworzenia nowej dynamiki reform decentralizacyjnych.

45. Wzywa Komisję do uznania roli, jaką władze lokalne i regionalne mogą odegrać w przyczynianiu się do pokoju i dobrobytu w państwach trzecich, za pomocą takich inicjatyw jak inicjatywa nikozyjska będąca konkretnym przykładem partnerskiej współpracy, która przyczynia się do budowania zaufania i otwartości wewnętrznego dialogu między władzami regionalnymi i lokalnymi.

Pomocniczość i przyszłość Europy

46. Ponawia swój apel do Komisji o zintensyfikowanie prac i współpracy z obywatelami oraz władzami lokalnymi i regionalnymi w ramach Konferencji w sprawie przyszłości Europy i po jej zakończeniu, a także o zapewnienie odpowiednich narzędzi realizacji zaleceń Konferencji. Zachęca Komisję do zacieśnienia współpracy między jej biurami przedstawicielskimi w państwach członkowskich a KR-em w zakresie organizowania dialogu lokalnego poza stolicami.

47. Wzywa Komisję do podjęcia działań następczych w związku ze środkami legislacyjnymi i nielegislacyjnymi określonymi w europejskim planie działania na rzecz demokracji przy jednoczesnym uwzględnieniu w ramach tych działań wyborów regionalnych i lokalnych, mediów lokalnych i przeciwdziałania dezinformacji na szczeblu regionalnym i lokalnym.

48. Podtrzymuje swoje zobowiązanie do wdrożenia zaleceń grupy zadaniowej ds. zasad pomocniczości, proporcjonalności i "robić mniej, ale efektywniej" oraz do realizacji koncepcji "aktywnej pomocniczości". Wzywa do systematycznego stosowania wzorcowej tabeli oceny zgodności z zasadą pomocniczości.

49. Zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji instytucjom UE oraz prezydencjom Rady UE.

Bruksela, dnia 30 czerwca 2021 r.
Apostolos TZITZIKOSTAS
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów
1 COR-2020-01392-00-00-RES-TRA.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024