Zmiana i uzupełnienie regulaminu wewnętrznego Prokuratury Europejskiej oraz decyzji w sprawie stałych izb

DECYZJA KOLEGIUM PROKURATURY EUROPEJSKIEJH
z dnia 11 Sierpnia 2021 r.
zmieniająca i uzupełniająca regulamin wewnętrzny Prokuratury Europejskiej oraz decyzję w sprawie stałych izb
(2021/C 439/05)

Kolegium Prokuratury Europejskiej (EPPO), uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie EPPO"), w szczególności jego art. 21 lit. c), uwzględniając wniosek sporządzony przez Europejskiego Prokuratora Generalnego, )a także mając na uwadze, co następuje:
1.
Na posiedzeniu nadzwyczajnym dnia 9 czerwca 2021 r. kolegium uznało za konieczne ustanowienie szczególnych zasad dotyczących wyjątkowych przypadków przewidzianych w art. 28 ust. 4 rozporządzenia.
2.
Na wniosek Europejskiego Prokuratora Generalnego grupa robocza kolegium opracowała nowe przepisy wykonawcze do art. 28 ust. 4 rozporządzenia i przedłożyła je Europejskiemu Prokuratorowi Generalnemu w celu sporządzenia wniosku dotyczącego decyzji kolegium zmieniającej i uzupełniającej regulamin wewnętrzny.
3.
Zmiany w regulaminie wewnętrznym wiążą się z niewielkimi poprawkami do decyzji 015/2020 kolegium EPPO z dnia 25 listopada 2020 r. w sprawie stałych izb.
4.
Zgodnie z art. 70 regulaminu wewnętrznego Prokurator Generalny Unii Europejskiej przekazał kolegium dnia 12 lipca 2021 r. uzasadnioną propozycję zmian.
5.
Na posiedzeniu w dniu 11 sierpnia 2021 r. kolegium przeanalizowało wniosek opracowany przez Prokuratora Generalnego Unii Europejskiej.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł  1

Zmiany i uzupełnienia regulaminu wewnętrznego

W decyzji 003/2020 kolegium EPPO z dnia 12 października 2020 r. w sprawie regulaminu wewnętrznego Prokuratury Europejskiej wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

I.
W art. 19 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

"1. W decyzji w sprawie stałych izb ustanawia się system przydzielania spraw stałym izbom. System ten opiera się na losowym, automatycznym i naprzemiennym przydzielaniu spraw stałym izbom, których stałym członkiem nie jest nadzorujący prokurator europejski, zgodnie z kolejnością rejestracji każdej nowej sprawy oraz zapewnia równomierny podział obciążenia pracą między stałe izby. Sprawę niezwłocznie po jej zarejestrowaniu przydziela się losowo stałej izbie, której stałym członkiem nie jest nadzorujący prokurator europejski. W celu przejęcia sprawę przydziela się losowo stałej izbie, która ma wyznaczone posiedzenie między trzecim a piątym dniem od zarejestrowania sprawy."

II.
W art. 39 ust. 1 i 2 wprowadza się następujące zmiany:

"1. Wszystkie informacje zarejestrowane zgodnie z art. 38 ust. 1 podlegają weryfikacji zainteresowanego delegowanego prokuratora europejskiego lub prokuratora europejskiego w celu oceny, czy istnieją podstawy do wykonywania właściwości EPPO.

2. Po otrzymaniu powiadomienia z systemu zarządzania sprawami zgodnie z art. 38 ust. 5 prokurator europejski przydziela weryfikację delegowanemu prokuratorowi europejskiemu. Prokurator europejski może dokonać weryfikacji osobiście w sytuacjach, o których mowa w art. 28 ust. 4 rozporządzenia. Proces przydziału weryfikacji określa prokurator europejski, który może uwzględnić przydział oparty na zasadach, w tym w przypadkach, gdy delegowany prokurator europejski uzyskał informacje z urzędu."

III.
W art. 40 ust. 3-7 wprowadza się następujące zmiany:

"3. Weryfikację przeprowadza się z wykorzystaniem wszystkich źródeł informacji dostępnych EPPO, a także wszelkich źródeł dostępnych zainteresowanemu prokuratorowi europejskiemu lub delegowanemu prokuratorowi europejskiemu, zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym, w tym źródeł dostępnych prokuratorowi w inny sposób, jeżeli działa on w ramach funkcji krajowej. Prokurator europejski lub delegowany prokurator europejski, odpowiednio, może korzystać z personelu EPPO do celów weryfikacji. W stosownych przypadkach EPPO może konsultować się i wymieniać informacje z instytucjami, organami, urzędami lub agencjami Unii, a także z organami krajowymi, z zastrzeżeniem ochrony integralności ewentualnego przyszłego postępowania przygotowawczego.

4. Delegowany prokurator europejski lub, w zależności od przypadku, prokurator europejski finalizuje weryfikację związaną z przejęciem postępowania przygotowawczego co najmniej 2 dni przed upływem terminu określonego w art. 27 ust. 1 rozporządzenia. Weryfikację związaną ze wszczęciem postępowania przygotowawczego finalizuje się nie później niż 20 dni po jej przydzieleniu.

5. W przypadkach, w których zadanie weryfikacji przydzielono delegowanemu prokuratorowi europejskiemu, jeżeli delegowany prokurator europejski nie sfinalizuje weryfikacji dotyczącej ewentualnego wszczęcia postępowania przygotowawczego w wyznaczonym terminie lub poinformuje o swojej niezdolności do sfinalizowania weryfikacji w przewidywanym terminie, informacje o tym fakcie przekazuje się prokuratorowi europejskiemu, który - jeśli uzna to za stosowne - przedłuża dostępny czas lub wydaje odpowiednie polecenia delegowanemu prokuratorowi europejskiemu.

6. Jeżeli dotyczy to decyzji w sprawie przejęcia, delegowany prokurator europejski lub, w zależności od przypadku, prokurator europejski może zwrócić się do Europejskiego Prokuratora Generalnego o przedłużenie terminu niezbędnego na przyjęcie decyzji w sprawie przejęcia o maksymalnie 5 dni.

7. Jeżeli zainteresowany prokurator europejski lub delegowany prokurator europejski nie wyda decyzji w terminie, traktuje się to jako brak zgody na przejęcie sprawy i odpowiednio stosuje się art. 42."

IV.
W art. 40 po ustępie 7 dodaje się nowy ustęp 7a o następującej treści:

"7a. Jeżeli weryfikacji dokonuje prokurator europejski, po dokonaniu wstępnej oceny informacji dla celów art. 26, 27 i 28 ust. 4 rozporządzenia, prokurator europejski, co do zasady, w ciągu 24 godzin przydziela sprawę delegowanemu prokuratorowi europejskiemu w celu przeprowadzenia postępowania zgodnie z art. 41 lub 42.

W sytuacjach, w których prokurator europejski uważa, że warunki przewidziane w art. 28 ust. 4 rozporządzenia zostały spełnione, postępuje on bez zbędnej zwłoki zgodnie z art. 52 ust. 1 i 2. W takich sytuacjach, jeżeli prokurator europejski uzyskał zgodę właściwej stałej izby na samodzielne prowadzenie postępowania przygotowawczego, podejmuje uzasadnioną decyzję o wszczęciu postępowania przygotowawczego lub osobistym przejęciu sprawy i otwarciu akt sprawy zgodnie z art. 41 ust. 1. Jeżeli nie udzielono zgody, nadzorujący prokurator europejski bez zbędnej zwłoki przydziela sprawę delegowanemu prokuratorowi europejskiemu."

V.
W art. 41 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

"1. Jeżeli po przeprowadzeniu weryfikacji EPPO zdecyduje o wykonaniu swojej właściwości poprzez wszczęcie postępowania przygotowawczego lub przejęcie sprawy, otwiera się akta sprawy i przypisuje się im numer identyfikacyjny w katalogu akt sprawy (zwanym dalej »katalogiem«). Stały link do powiązanej rejestracji na mocy art. 38 ust. 1 powyżej jest automatycznie tworzony przez system zarządzania sprawami."

VI.
W art. 41 ust. 2 ostatnim akapicie wprowadza się następujące zmiany:

"Kategorie danych osobowych, o których mowa powyżej w lit. a) ppkt (x)-(xv), wprowadza się do katalogu wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to wykonalne, z uwzględnieniem interesu operacyjnego i dostępnych zasobów. Odniesienie w katalogu jest aktualizowane w trakcie badania akt sprawy. W ramach systemu zarządzania sprawami okresowo powiadamia się zainteresowanego prokuratora europejskiego i delegowanego prokuratora europejskiego, jeżeli pewne kategorie informacji nie zostały wpisane do katalogu."

VII.
W art. 41 ust. 3 wprowadza się następujące zmiany:

"

3. 
W ramach systemu zarządzania sprawami powiadamia się nadzorującego prokuratora europejskiego, stałą izbę oraz Europejskiego Prokuratora Generalnego."
VIII.
W art. 41 ust. 4 wprowadza się następujące zmiany:

"

4. 
W przypadku, gdy delegowany prokurator europejski lub prokurator europejski prowadzący sprawę zgodnie z art. 28 ust. 4 rozporządzenia uzna, że w celu zachowania integralności postępowania przygotowawczego konieczne jest tymczasowe odroczenie obowiązku informowania organów, o których mowa w art. 25 ust. 5, art. 26 ust. 2 i art. 26 ust. 7 rozporządzenia, niezwłocznie informuje o tym stałą izbę monitorującą. Izba ta może zgłosić sprzeciw wobec tej decyzji i polecić delegowanemu prokuratorowi europejskiemu lub, w stosownych przypadkach, prokuratorowi europejskiemu działającemu na podstawie art. 28 ust. 4 rozporządzenia, aby natychmiast przystąpił do odpowiedniego zgłoszenia."
IX.
W art. 42 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

"1. Jeżeli po przeprowadzeniu weryfikacji delegowany prokurator europejski postanowi nie wszcząć postępowania przygotowawczego lub odstąpić od przejęcia sprawy, odnotowuje przyczyny takiej decyzji w rejestrze. O tej decyzji powiadamia się przydzielającego prokuratora europejskiego, a ponowne rozpatrzenie tej decyzji przydziela się właściwej stałej izbie."

X.
W art. 43 ust. 1 i 2 wprowadza się następujące zmiany:

"1. Niezależnie od możliwości przydziału sprawy innemu prokuratorowi zgodnie z art. 49 i bez uszczerbku dla art. 28 ust. 4 rozporządzenia delegowany prokurator europejski, który podjął decyzję o wszczęciu lub przejęciu postępowania przygotowawczego, zajmuje się również rozpatrzeniem tej sprawy.

2. Jeżeli zezwala na to prawo krajowe, prokurator europejski może wyznaczyć jednego delegowanego prokuratora europejskiego lub większą ich liczbę z tego samego państwa członkowskiego do prowadzenia postępowania przygotowawczego równolegle z delegowanym prokuratorem europejskim prowadzącym sprawę. Zainteresowany prokurator europejski może prowadzić śledztwo, jeżeli spełniono warunki przewidziane w art. 28 ust. 4 rozporządzenia."

XI.
W art. 52 wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

"

Artykuł  52.

Postępowania przygotowawcze prowadzone przez prokuratora europejskiego

1. 
Jeżeli po zarejestrowaniu przez EPPO informacji zgodnie z art. 24 rozporządzenia zainteresowany prokurator europejski uzna, że powinien prowadzić postępowanie przygotowawcze osobiście, przed podjęciem uzasadnionej decyzji zgodnie z art. 28 ust. 4 akapit pierwszy lit. a), b) lub c) rozporządzenia zwraca się o zgodę stałej izby za pośrednictwem systemu zarządzania sprawami.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera powody, dla których postępowanie przygotowawcze powinno zostać przeprowadzone przez danego nadzorującego prokuratora europejskiego, co pozwala stałej izbie ocenić, czy spełniono warunki przewidziane w art. 28 ust. 4 rozporządzenia.
3. 
Stała izba może wymagać wyjaśnień od zainteresowanego prokuratora europejskiego i, jeżeli wyznaczono delegowanego prokuratora europejskiego, od zainteresowanego delegowanego prokuratora europejskiego prowadzącego sprawę.
4. 
Jeżeli stała izba udzieliła zgody, nadzorujący prokurator europejski rejestruje decyzję w systemie zarządzania sprawami, w ramach którego powiadamia się zainteresowanego delegowanego prokuratora europejskiego, jeżeli został wcześniej wyznaczony. O decyzji powiadamia się również organy krajowe.
5. 
Jeżeli prokurator europejski podjął decyzję zgodnie z art. 28 ust. 4 lit. a) lub b) rozporządzenia przed wyznaczeniem prokuratora delegowanego, przejmuje on wszystkie zadania delegowanego prokuratora europejskiego.
6. 
W przypadku gdy prokurator europejski osobiście prowadzi postępowanie przygotowawcze, art. 44 stosuje się odpowiednio."
Artykuł  2

Zmiana decyzji kolegium EPPO 015/2020 w sprawie stałych izb

W art. 4 lit. a) wprowadza się następujące zmiany:

"a) Po rejestracji sprawy zautomatyzowany system zarządzania sprawami EPPO przydziela ją losowo stałej izbie, której stałym członkiem nie jest nadzorujący prokurator europejski. W celu przejęcia sprawę niezwłocznie przydziela się losowo stałej izbie, która ma wyznaczone posiedzenie między trzecim a piątym dniem od zarejestrowania sprawy i której stałym członkiem nie jest nadzorujący prokurator europejski."

Artykuł  3

Wejście w życie i przepisy przejściowe

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzydziestego dnia po jej przyjęciu przez kolegium Prokuratury Europejskiej (EPPO).
2. 
Do czasu pełnego włączenia zmian wprowadzonych niniejszą decyzją do funkcji technicznych zautomatyzowanego systemu zarządzania sprawami, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy od wejścia w życie niniejszej decyzji, losowy przydział spraw do stałych izb może odbywać się ręcznie, w drodze losowania.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 11 sierpnia 2021 r.
W imieniu kolegium
Danilo CECCARELLI
Zastępca Europejskiego Prokuratora Generalnego

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024