Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.9564 - London Stock Exchange Group/Refinitiv Business.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.9564 - London Stock Exchange Group/Refinitiv Business
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2021/C 434/04)

1. W dniu 13 maja 2020 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 2 , Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której London Stock Exchange Group plc ("LSEG") przejęłoby, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad Refinitiv Business ("Refinitiv") od Refinitiv Holdings Ltd (ostatecznie kontrolowanego przez Blackstone Group, Inc.) w drodze zakupu udziałów ("proponowana transakcja"). Na potrzeby niniejszego sprawozdania LSEG i Refinitiv są zwane łącznie "stronami".

2. W dniu 22 czerwca 2020 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

3. W dniu 16 lipca 2020 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zobowiązując strony do dostarczenia informacji, o których udzielenie Komisja wystąpiła wcześniej z wnioskiem do stron. W decyzji tej zawieszono od dnia 13 lipca 2020 r. bieg terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004 3 . W dniu 7 września 2020 r. Komisja poinformowała strony pocztą elektroniczną, że okres zawieszenia terminu upłynął w dniu 31 sierpnia 2020 r., po przekazaniu przez strony w tym dniu wymaganych informacji.

4. W dniu 2 października 2020 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W dniu 5 października 2020 r. formalnie powiadomiono LSEG o pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń 4  i wyznaczono mu termin na przedstawienie uwag do dnia 16 października 2020 r. W dniu 2 października 2020 r. poinformowano również Refinitiv o przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz o możliwości przedstawienia uwag na podstawie art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

5. W dniu 2 października 2020 r. LSEG uzyskało dostęp do dostępnych dokumentów w aktach sprawy Komisji poprzez przekazanie płyty DVD. W odniesieniu do dokumentów, które dodawano do akt później, regularnie zapewniano dostęp do akt. Nie otrzymałam od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt sprawy.

6. W dniu 16 października 2020 r. strony przedłożyły uwagi na piśmie w odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Strony nie złożyły wniosku o zorganizowanie formalnego spotkania wyjaśniającego.

7. W okresie od 17 sierpnia do 12 listopada 2020 r. dopuściłam sześć przedsiębiorstw i jedno stowarzyszenie, które wykazywały uzasadniony interes zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, jako zainteresowane osoby trzecie w tej sprawie. Zainteresowanym osobom trzecim przekazano wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nieopatrzoną klauzulą poufności i wyznaczono termin na przedstawienie uwag.

8. W dniu 5 listopada 2020 r. LSEG przedstawiło zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 i art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w celu zapewnienia zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG ("zobowiązania wstępne"). Tego samego dnia Komisja rozpoczęła test rynkowy zobowiązań wstępnych.

9. W dniu 19 listopada 2020 r. LSEG zwróciło się do Komisji, zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, o przedłużenie terminu dochodzenia prowadzonego przez Komisję o cztery dni robocze. W dniu 23 listopada 2020 r. Komisja przyjęła decyzję o przedłużeniu terminu zgodnie z wnioskiem.

10. W dniu 26 listopada 2020 r., po otrzymaniu od Komisji uwag na temat zobowiązań wstępnych, LSEG przedstawiło zmieniony zestaw zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").

11. W dniu 27 listopada 2020 r. Komisja przesłała LSEG pismo przedstawiające dodatkowe okoliczności faktyczne, o których uzyskała wiedzę po przyjęciu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń bądź które nie zostały jeszcze uwzględnione lub nie zostały przywołane wyraźnie w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, a które Komisja uznała za potencjalnie istotne dla wydania ostatecznej decyzji w tej sprawie. W dniu 3 grudnia 2020 r. strony udzieliły odpowiedzi na wspomniane pismo.

12. W projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań ostatecznych.

13. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałam przeglądu projektu decyzji i stwierdzam, że odnosi się on jedynie do zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

14. Wobec powyższego stwierdzam, że w niniejszym postępowaniu zapewniono skuteczne wykonywanie praw procesowych.

Bruksela, 22 grudnia 2020 r.

Dorothe DALHEIMER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1), z późniejszymi zmianami ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
4 W dniu 2 października 2020 r. prawnikom LSEG przesłano do wiadomości (nieformalną) wyprzedzającą kopię pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń wraz z listem przewodnim.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024