Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie projektu rozporządzenia Komisji zmieniającego załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny, cykloksydymu, epoksykonazolu, flonikamidu, haloksyfopu, mandestrobiny, mepikwatu, szczepu Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 i proheksadionu w określonych produktach lub na ich powierzchni (D059754/02 - 2019/2520(RPS)).

Sprzeciw na podstawie art. 106 Regulaminu: najwyższe dopuszczalne poziomy kilku substancji, w tym chlotianidyny
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie projektu rozporządzenia Komisji zmieniającego załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny, cykloksydymu, epoksykonazolu, flonikamidu, haloksyfopu, mandestrobiny, mepikwatu, szczepu Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 i proheksadionu w określonych produktach lub na ich powierzchni (D059754/02 - 2019/2520(RPS))

(2021/C 23/05)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2021 r.)

P8_TA(2019)0195

Parlament Europejski,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów 1 ,
uwzględniając projekt rozporządzenia Komisji zmieniającego załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny, cykloksydymu, epoksykonazolu, flonikamidu, haloksyfopu, mandestrobiny, mepikwatu, szczepu Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 i proheksadionu w określonych produktach lub na ich powierzchni (D059754/02,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG, w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a) 2 ,
uwzględniając uzasadnioną opinię Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z dnia 25 listopada 2014 r. dotyczącą przeglądu obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny i tiametoksamu zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, opublikowaną w dniu 4 grudnia 2014 r. 3 ,
uwzględniając uzasadnioną opinię EFSA z dnia 30 sierpnia 2018 r. dotyczącą zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości chlotianidyny w ziemniakach, opublikowaną w dniu 20 września 2018 r. 4 ,
uwzględniając opinię wydaną dnia 27 listopada 2018 r. przez Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
uwzględniając art. 5a ust. 3 lit. b) i art. 5a ust. 5 decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 5 ,
uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
uwzględniając art. 106 ust. 2 i 3 oraz art. 106 ust. 4 lit. c) Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że chlotianidyna jest neonikotynoidowym środkiem owadobójczym i istotnym metabolitem innego neonikotytnoidu, tiametoksamu, zwalczającym wiele owadów, w tym owady zapylające;

Środa, 13 marca 2019 r.

B.
mając na uwadze, że w dniu 21 września 2017 r. EFSA przyjęła opinię w sprawie toksyczności neonikotynoidów;
C.
mając na uwadze, że w dniu 28 lutego 2018 r. EFSA opublikowała uaktualnione oceny ryzyka trzech neonikotynoidów - chlotianidyny, imidachloprydu i tiametoksamu - potwierdzające, że większość zastosowań pestycydów neonikotynoidowych stwarza zagrożenie dla dzikich pszczół i pszczół miodnych 6 ;
D.
mając na uwadze, że chlotianidyna jest jednym z trzech neonikotynoidów zakazanych w Unii;
E.
mając na uwadze, że według wielu badań chlotianidyna ma wpływ na procesy metaboliczne wątroby i nerek oraz wykazuje działanie immunotoksyczne u ssaków 7 ;
F.
mając na uwadze, że w art. 191 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) uznano zasadę ostrożności za jedną z podstawowych zasad Unii;
G.
mając na uwadze, że art. 168 ust. 1 TFUE stanowi, iż przy "określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego";
H.
mając na uwadze, że celem dyrektywy 2009/128/WE jest osiągnięcie zrównoważonego stosowania pestycydów w Unii przez zmniejszenie zagrożenia związanego ze stosowaniem pestycydów i wpływu ich stosowania na zdrowie ludzi i zwierząt oraz na środowisko, a także przez zachęcanie do stosowania integrowanej ochrony roślin oraz alternatywnych rozwiązań i technik, takich jak niechemiczne zastępniki pestycydów;
I.
mając na uwadze, że w świetle wniosków dotyczących tolerancji importowej przedłożonych w odniesieniu do chlotianidyny stosowanej na ziemniakach w Stanach Zjednoczonych w projekcie rozporządzenia Komisji uznano, że należy podnieść najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości, aby uniknąć barier handlowych dla przywozu tych roślin;
J.
mając na uwadze, że w świetle zasady ostrożności wniosek Komisji dotyczący podniesienia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości w odniesieniu do chlotianidyny wzbudził wątpliwości ze względu na brak danych oraz utrzymującą się niepewność co do wpływu chlotianidyny na zdrowie publiczne, na młode ssaki i na środowisko;
K.
mając na uwadze, że w odniesieniu do wniosku o podniesienie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości EFSA twierdzi, że państwa członkowskie muszą zmienić lub wycofać dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających chlotianidynę jako substancję czynną, zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/784 8 , najpóźniej do dnia 19 września 2018 r.; mając na uwadze, że te ograniczenia dotyczące warunków zatwierdzenia chlotianidyny są nieadekwatne, ponieważ wniosek w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dotyczy importowanych produktów roślinnych pochodzących z upraw;
L.
mając na uwadze, że w opinii z dnia 30 sierpnia 2018 r. EFSA stwierdza, co następuje: "Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 przedsiębiorstwo Bayer CropScience AG przedłożyło wniosek właściwemu organowi krajowemu Niemiec (państwa członkowskiego wykonującego ocenę) w sprawie ustalenia tolerancji importowej w odniesieniu do substancji czynnej chlotianidyna w ziemniakach importowanych z Kanady. Państwo członkowskie wykonujące ocenę opracowało sprawozdanie z oceny zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, które przedłożono Komisji Europejskiej i przekazano Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) w dniu 26 kwietnia 2018 r. Państwo członkowskie wykonujące ocenę zaproponowało ustalenie tolerancji importowej w odniesieniu do ziemniaków importowanych z Kanady na poziomie 0,3 mg/kg.";
M.
mając na uwadze, że w konkluzjach EFSA zawartych w opinii z dnia 30 sierpnia 2018 r. uzasadniono podniesienie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny wyłącznie w świetle konieczności zachowania kanadyjskich wartości normatywnych i całkowicie pominięto analizę skumulowanego wpływu neonikotynoidów i ich stosowania na środowisko;

Środa, 13 marca 2019 r.

N.
mając na uwadze, że konkluzje EFSA zostały sporządzone na podstawie rozważań teoretycznych, zwłaszcza jeśli chodzi o szacowanego maksymalnego dziennego pobrania w stosunku do ryzyka krótkoterminowego; mając na uwadze, że teoretyczny charakter niektórych aspektów analizy EFSA każe zastanawiać się, czy opiera się ona na faktach empirycznych, a zatem czy jej wyniki odzwierciedlają rzeczywistość;
O.
mając na uwadze, że EFSA uznała za "mało prawdopodobne", by podniesienie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny stanowiło zagrożenie dla zdrowia konsumentów; mając jednak na uwadze, że ocena ta zakłada pewien stopień prawdopodobieństwa i w związku z tym pozostawia wątpliwości co do rzeczywistego bezpieczeństwa nowych wartości NDP;
1.
sprzeciwia się przyjęciu projektu rozporządzenia Komisji;
2.
uważa, że projekt rozporządzenia Komisji przekracza uprawnienia wykonawcze przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005;
3.
uważa, że projekt rozporządzenia Komisji jest niezgodny z celem i treścią rozporządzenia (WE) nr 396/2005;
4.
zauważa, że na podstawie projektu rozporządzenia obecny najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości chlotianidyny zostałby zwiększony z 0,03 do 0,3 mg/kg;
5.
sugeruje, że najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości chlotianidyny nadal powinien wynosić 0,03 mg/kg;
6.
uważa, że decyzja o zarejestrowaniu chlotianidyny nie jest uzasadniona, ponieważ nie ma wystarczających dowodów na to, że uniknie się niedopuszczalnego ryzyka dla zwierząt, bezpieczeństwa żywności i owadów zapylających;
7.
zwraca uwagę, że nawet gdyby procedurę przeprowadzono zgodnie z obowiązującą dyrektywą 2009/128/WE dotyczącą pestycydów, to fakt, że niemiecki wnioskodawca wybrał właściwy organ krajowy w Niemczech jako państwie członkowskim wykonującym ocenę, potwierdza obawy dotyczące procesu oceny pestycydów zgłoszone przez wiele zainteresowanych stron, o czym wspominano w motywach AJ i AK rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2019 r. w sprawie unijnej procedury wydawania zezwoleń na dopuszczenie pestycydów do obrotu 9 ;
8.
przypomina, że stosowanie chlotianidyny jako pestycydu ma wpływ na owady zapylające na całym świecie 10 ;
9.
uważa, że w opinii EFSA nie uwzględniono skumulowanego ryzyka dla zdrowia ludzi i dla pszczół; uważa, że podczas oceny najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości należy mieć na uwadze wpływ na owady zapylające i na środowisko; wzywa państwa członkowskie i EFSA do zachowania podczas oceny wniosków dotyczących NDP większej czujności w odniesieniu do zdrowia publicznego i owadów zapylających;
10.
wzywa Komisję do wycofania projektu rozporządzenia Komisji;
11.
wzywa Komisję do przedstawienia nowego aktu w oparciu o postanowienia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej z poszanowaniem zasady ostrożności;
12.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71.
2 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
3 DOI: 10.2903/j.efsa.2014.3918, EFSA Journal 2014; 12(12):3918.
4 DOI: 10.2903/j.efsa.2018.5413, EFSA Journal 2018; 16(9):5413.
5 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
6 DOI: 10.2903/sp.efsa.2018.EN-1378.
7 Bal R. et al., "Effects of clothianidin exposure on sperm quality, testicular apoptosis and fatty acid composition in developing male rats" [Wpływ ekspozycji na chlotianidynę na jakość plemników, apoptozę jąder i skład kwasów tłuszczowych u samców szczurów w stadium rozwojowym], Cell Biol Toxicol, tom 28, nr 3, 2012, s. 187-200; Tokumoto J. et al., "Effects of exposure to clothianidin on the reproductive system of male quails" [Wpływ ekspozycji na chlotianidynę na układ rozrodczy samców przepiórek], J. Vet. Med. Sci., tom 75, nr 6, 2013, s. 755-760; Wang Y. et al., "Metabolism distribution and effect of thiamethoxam after oral exposure in Mongolian racerunner (Eremias argus)" [Metabolizm, rozprzestrzenianie i wpływ tiametoksamu w następstwie narażenia drogą pokarmową u stepniarki mongolskiej (Eremias argus)], J. Agric. Food Chem., tom 66, nr 28, 2018, s. 7376-7383; Wang X. et al., "Mechanism of neonicotinoid toxicity: Impact on oxidative stress and metabolism" [Mechanizm toksyczności neonikotynoidów - wpływ na stres oksydacyjny i metabolizm], Annu. Rev. Pharmacol. Toxicol., tom 58, nr 1, 2018, s. 471-507. nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej chlotianidyna (Dz.U. L 132 z 30.5.2018, s. 35).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/784 z dnia 29 maja 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE)
9 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0023.
10 El Hassani, A. K., Dacher, M., Gary, V., Lambin, M., Gauthier, M., Armengaud, C., "Effets sublétaux de l'Acétamipride et du Thiamethoxam sur le comportement de l'abeille (Apis mellifera)" [Efekty subletalne wywołane przez acetamipryd i tiametoksam w zachowaniu pszczół miodnych (Apis mellifera)], 23 maja 2014 r., https://www.researchgate.net/publication/255636607_Effets_ subletaux_de_l%27Acetamipride_et_du_Thiamethoxam_sur_le_comportement_de_l%27abeille_Apis_mellifera

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.23.33

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie projektu rozporządzenia Komisji zmieniającego załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości chlotianidyny, cykloksydymu, epoksykonazolu, flonikamidu, haloksyfopu, mandestrobiny, mepikwatu, szczepu Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 i proheksadionu w określonych produktach lub na ich powierzchni (D059754/02 - 2019/2520(RPS)).
Data aktu: 13/03/2019
Data ogłoszenia: 21/01/2021