Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie innowacji w sporcie.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie innowacji w sporcie
(2021/C 212/02)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

PRZYPOMINAJĄC, ŻE:

1.
Zgodnie z art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną.
2.
W oenzetowskiej Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 1  uznaje się sport za ważny bodziec zrównoważonego rozwoju i dostrzega się, że ma on rosnący udział w rozwoju i budowaniu pokoju poprzez promowanie tolerancji i szacunku, a także we wzmacnianiu pozycji kobiet i ludzi młodych, pojedynczych osób i społeczności, jak również w ochronie zdrowia, edukacji i realizacji celów włączenia społecznego.
3.
W konkluzjach Rady z dnia 4 grudnia 2013 r. w sprawie wpływu sportu na gospodarkę UE, a zwłaszcza na walkę z bezrobociem młodzieży i na zwiększanie włączenia społecznego uznano potencjał sportu w zakresie tworzenia miejsc pracy i wspierania lokalnego rozwoju gospodarczego oraz jego zdolność oddziaływania na inne sektory 2 .
4.
W konkluzjach Rady z dnia 5 grudnia 2014 r. na temat sportu jako siły napędowej innowacji i wzrostu gospodarczego uznano, że sport jest istotną siłą napędową innowacji i wzrostu gospodarczego oraz że branża sportowa charakteryzuje się ciągłymi i następującymi szybko po sobie falami innowacji, i stwierdzono, że dzięki innowacjom technologia sportowa przoduje w niektórych dziedzinach nauk stosowanych 3 .
5.
W konkluzjach Rady z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie gospodarczego wymiaru sportu i związanych ze sportem korzyści społeczno-gospodarczych uznano, że związany ze sportem wymiar innowacji nie został jeszcze w wystarczającym stopniu rozważony z perspektywy PKB i zatrudnienia ze względu na brak danych 4 .
6.
W konkluzjach Rady z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora wezwano państwa członkowskie, by we współpracy z ruchem sportowym wzmacniały synergię z różnorodnymi sektorami, w tym z sektorem innowacji, w celu oferowania nowych możliwości sportowcom i wszystkim obywatelom w zakresie utrzymania aktywności fizycznej, w tym poprzez korzystanie z narzędzi cyfrowych 5 .
7.
W planie prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2021-2024, przyjętym przez Radę w dniu 4 grudnia 2020 r., uznano, że sport mógłby przyczynić się do realizacji ogólnych priorytetów politycznych UE, szczególnie celów realizowanych w ramach różnych innych obszarów polityki, na przykład w dziedzinie innowacji, cyfryzacji, gospodarki, edukacji, zdrowia, młodzieży, spraw społecznych, włączenia społecznego, równości, równouprawnienia płci, rozwoju obszarów miejskich i wiejskich, transportu, środowiska, turystyki, zatrudnienia i zrównoważoności, i że te obszary polityki mogłyby wspierać promowanie sportu w oparciu o współpracę międzysektorową 6 .
8.
W wezwaniu z Tartu w sprawie zdrowego stylu życia z września 2017 r. nakreślono zobowiązanie do zachęcania wspólnot wiedzy i innowacji, wspieranych przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii, EIT "Health" i EIT "Food", by rozwijały i pobudzały innowacyjne podejścia do promowania korzyści, jakie płyną ze zdrowego stylu życia, i szerzenia wiedzy na ich temat.
9.
W konkluzjach Rady z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie promowania współpracy międzysektorowej na rzecz sportu i aktywności fizycznej w społeczeństwie podkreśla się, że sport i aktywność fizyczna mają liczne powiązania z innymi sektorami polityki, takimi jak innowacje, badania naukowe, cyfryzacja, gospodarka, zdrowie i zatrudnienie, oraz że współpraca międzysektorowa może odegrać ważną rolę w stymulowaniu innowacji i gospodarczego wymiaru sportu 7 .

UZNAJĄC, ŻE:

10.
Innowacje należy uznać za jeden z kluczowych priorytetów rozwoju sektora sportu. Zakłada się, że innowacje w sporcie będą tworzyć możliwości w zakresie zwiększania uczestnictwa obywateli w sporcie i aktywności fizycznej, wzmacniać rozwój społeczno-gospodarczy poprzez sport i odpowiadać na obecne i potencjalne przyszłe wyzwania, czyniąc tym samym sektor sportu bardziej zrównoważonym i odpornym.
11.
W kontekście polityki publicznej innowacje w sporcie należy realizować poprzez holistyczne, wielopoziomowe i mię- dzysektorowe podejście, oparte na ścisłej współpracy między instytucjami publicznymi i prywatnymi oraz przyczyniające się do zrównoważonego rozwoju i odpowiedniego sprostania szerszym wyzwaniom społeczno-gospodarczym, przed którymi stoi UE.
12.
W ostatnich dziesięcioleciach siłą napędową około dwóch trzecich wzrostu gospodarczego w Europie były innowacje 8 . Badania naukowe i innowacje zwiększają odporność naszych sektorów produkcyjnych i konkurencyjność naszych gospodarek oraz ułatwiają transformację cyfrową i transformację ekologiczną naszych społeczeństw, w tym sektora sportu.
13.
Pandemia COVID-19 poważnie dotknęła cały sektor sportu 9 . Choć wpływ pandemii jest różny w poszczególnych krajach, jej konsekwencje odczuwalne są na wszystkich szczeblach zarządzania sportem i we wszystkich wymiarach sportu. Ponadto pandemia uwidoczniła i pogłębiła istniejące słabości i nierówności, ale jednocześnie przyspieszyła przyjmowanie innowacyjnych praktyk i dowiodła potrzeby rozwijania całościowych podejść do wyzwań strukturalnych.
14.
Sport uchodzi ogólnie za sektor, który wcześnie przyjmuje nowe rozwiązania i który stanowi źródło nowych pomysłów i innowacji 10  ze względu na jego zdolność do rozwoju zgodnie z kierunkiem zmian technologicznych i społecznych. Wiodącą rolę we wspieraniu innowacji mogą ponadto odgrywać osoby zaangażowane w sport, np. sportowcy, trenerzy, nauczyciele, wolontariusze, a także inny personel i indywidualne osoby.
15.
Sport może być również motorem innowacji technologicznych i społecznych, które przynoszą korzyści w sferze atrakcyjności gospodarczej i związanego z nią wzrostu rynku pracy w UE. Z opracowań naukowych wynika, że wiele regionów UE włączyło sport do swoich strategii inteligentnej specjalizacji 11 .
16.
Innowacyjne podejścia społeczne, organizacyjne, polityczne, cyfrowe i technologiczne są niezbędne, by stawiać czoła istniejącym i pojawiającym się zagrożeniom i wyzwaniom - które mogą mieć wpływ zarówno na wartości unijne, jak i na wspólne wartości w sporcie - np. zagrożeniom i wyzwaniom związanym z nierównościami, łamaniem i naruszaniem praw człowieka, presją komercyjną, wykorzystywaniem sportowców, dopingiem, rasizmem, ksenofobią, przemocą, korupcją i praniem pieniędzy.
17.
Rozwój technologii, w sferze takiej jak duże zbiory danych, 5G, przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja, rzeczywistość wirtualna/rozszerzona, biotechnologia oraz stosowanie zasad gamifikacji 12  w technologii wpływają na sposób oglądania, doświadczania i uprawiania sportu i na sposób jego organizacji, a jednocześnie tworzą przestrzeń dla nowych możliwości biznesowych i zrównoważonych rozwiązań. W związanych ze sportem dziedzinach - takich jak prowadzenie treningów, angażowanie kibiców, zarządzanie imprezami sportowymi, inteligentne miasta oraz aktywna edukacja i mobilność - te postępy technologiczne oferują bezprecedensowe możliwości, ale też stają się koniecznością.
18.
Ruch sportowy, w szczególności organizacje sportowe, mogą wykorzystywać innowacyjne, technologiczne i cyfrowe metody komunikacji i transmisji, a także stosować uczenie się pozaformalne i nieformalne, by propagować wspólne wartości UE poprzez sport i wykorzystywać swoje wpływy między innymi do podnoszenia świadomości na temat nietolerancji, wykluczenia społecznego, stereotypów płciowych, mizogini, homofobii, rasizmu, ksenofobii, marginalizacji, molestowania, niegodziwego traktowania i przemocy, w tym przemocy seksualnej i wszelkich form dyskryminacji oraz do zapobiegania tym zjawiskom 13 .

UWAŻAJĄ, ŻE:

19.
Innowacje to wielowymiarowe pojęcie o szerokim zakresie, obejmujące innowacje w zakresie produktów, usług, procesów, innowacje organizacyjne, instytucjonalne, społeczne, ekologiczne i polityczne.
20.
Innowacje mogą być motorem rozwoju w każdym wymiarze sportu (społecznym, gospodarczym, organizacyjnym), kształtując sposoby uprawiania i oglądania sportu i sposoby jego organizacji oraz wzmacniając pozytywną rolę sportu w społeczeństwie i jego uprawianie; mogą być nim także w przechodzeniu od opieki zdrowotnej do dbania o zdrowie, oraz w społecznej integracji i spójności społecznej, a także w edukacji.
21.
Innowacje w zakresie produktów i usług związanych z HEPA 14  mogą mieć pozytywny wpływ na ograniczenie siedzącego trybu życia i zwiększenie poziomu aktywności fizycznej, na przykład w obszarach poprawy i utrzymywania zdrowia i funkcjonowania osób starszych, zmniejszania częstości występowania otyłości i chorób niezakaźnych i zarządzania nimi oraz promowania zdrowia, sprawności i dobrostanu w każdym wieku i w różnorodnym otoczeniu, w tym w miejscu pracy.
22.
Transformacja cyfrowa, poprzez rosnącą łączność i nowy pod względem technologicznym sprzęt, usprawnia metody treningu i uczenia się, przyczynia się do poprawy wyników i może zmniejszać ryzyko urazów w sporcie. Transformacja ta zwiększa również zaangażowanie obywateli, sportowców, trenerów, personelu sportowego i kibiców oraz prowadzi do szybkiego rozwoju nowych produktów i usług w sporcie.
23.
Narzędzia cyfrowe, takie jak ubieralne urządzenia sportowe 15 , rzeczywistość rozszerzona czy "cyfrowi bliźniacy", samodzielnie, a także w połączeniu z zasadami gamifikacji, zapewniają nowe perspektywy w zakresie wyników sportowych, współpracy treningowej, nadzoru nad sportem, monitorowania zdrowia, aktywności fizycznej wspieranej przez sztuczną inteligencję, oraz tworzą nowe możliwości w zakresie aktywności fizycznej dla sportowców, zarówno w sporcie wyczynowym, jak i masowym, oraz dla wszystkich obywateli.
24.
Innowacje mogą zwiększyć zdolności sektora sportu, szczególnie organizacji sportu masowego, poprzez usprawnienie metod i procesów pracy, tworzenie synergii i sieci oraz przyczynianie się do powstania bardziej odpornego, bardziej ekologicznego, lepiej zarządzanego i przejrzystego sektora sportu. Innowacje mogą również przyczynić się do rozwinięcia i wdrożenia kluczowych zagadnień wymienionych w załączniku I do planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2021-2024.
25.
Innowacje społeczne w sporcie 16  i realizowane poprzez sport 17  mogą pozytywnie wpływać na zaangażowanie wszystkich słabszych grup społecznych i osób o mniejszych szansach na uprawianie sportu 18  poprzez tworzenie alternatywnych narzędzi angażowania w sport i aktywność fizyczną, przyczyniając się w ten sposób do włączenia społecznego i wzmocnienia pozycji tych osób, przy jednoczesnej poprawie ich jakości życia, zdrowia i dobros- tanu 19 .
26.
Innowacyjne podejścia do planowania urbanistycznego i przestrzennego umożliwiają wprowadzanie odpowiednich rozwiązań w zakresie mobilności oraz rozmieszczanie infrastruktury sportowej na obszarach miejskich, wiejskich i przyrodniczych. Inteligentne i bardziej ekologiczne miasta oferują obywatelom ulepszenia w zakresie bliskości i dostępności, dając tym samym impuls do budowania zdrowszego i bardziej włączającego społeczeństwa i podnosząc atrakcyjność sportu i aktywności fizycznej.
27.
Innowacyjna infrastruktura sportowa oraz procesy jej budowy i utrzymywania 20  mogą być zgodne z celami nowego europejskiego Bauhausu i zapewniać lepsze i bezpieczniejsze warunki dla sportu i aktywności fizycznej, a jednocześnie być bardziej zrównoważone, przyjaźniejsze dla środowiska, lepiej dostępne i bardziej energooszczędne.
28.
Sport, w swoich różnorodnych kontekstach, takich jak zajęcia i imprezy sportowe, może przyczynić się do realizacji Europejskiego Zielonego Ładu i Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 poprzez wdrażanie innowacyjnych środków zarządzania odpadami i zasobami, propagowanie aktywnej i zrównoważonej mobilności oraz podnoszenie świadomości na temat wyzwań związanych z klimatem i środowiskiem.
29.
Transformacja technologiczna i cyfrowa mogą mieć istotny wpływ na największe imprezy sportowe w związku z pojawieniem się nowych modeli i praktyk biznesowych. Choć innowacyjne podejścia stwarzają możliwości optymalizacji procesu organizacji imprez sportowych, sprzyjając organizowaniu bardziej racjonalnych pod względem kosztów i zrównoważonych imprez oraz zwiększając oglądalność i zaangażowanie kibiców, należy przy tym monitorować związane z nimi ewentualne negatywne skutki i nielegalne praktyki 21  oraz im zapobiegać.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I NA ODPOWIEDNICH SZCZEBLACH:

30.
Promowały i wspierały inicjatywy i projekty badawczo-rozwojowe - szczególnie te prowadzone z uniwersytetami i ośrodkami badawczymi - w dziedzinie innowacji w sporcie, by tworzyć i upowszechniać wiedzę oraz zapewniać narzędzia do lepszego opracowywania polityki i dokonywania analizy porównawczej innowacji w sporcie, przyczyniając się w ten sposób do tworzenia bardziej inteligentnej Europy 22 . W przypadku takich inicjatyw i projektów - korzystały ze wsparcia finansowego z odpowiednich instrumentów UE, takich jak fundusze polityki spójności i program "Horyzont Europa", i promowały korzystanie z takiego wsparcia.
31.
Wspierały współpracę między ruchem sportowym a innymi odpowiednimi organizacjami, władzami regionalnymi i lokalnymi, uniwersytetami i ośrodkami badawczymi, społeczeństwem obywatelskim i sektorem prywatnym w zakresie pokonywania barier i stawiania czoła wyzwaniom dla innowacji i przedsiębiorczości w sporcie, na przykład związanym z finansowaniem, drenażem mózgów, ochroną danych i prawami własności intelektualnej 23 , oraz zachęcały do takiej współpracy.
32.
Wzmacniały współpracę w zakresie innowacji w sporcie z organizacjami międzynarodowymi takimi jak Światowa Organizacja Zdrowia, Światowa Agencja Antydopingowa, UNESCO, OECD, Światowa Organizacja Własności Intelektualnej, Rada Europy, a także z innymi odpowiednimi organizacjami, zachęcając do współpracy międzysektorowej oraz wspierając innowacyjne środki i badania naukowe mające na celu promowanie innowacji w sporcie.
33.
Analizowały innowacyjne rozwiązania, w tym innowacje cyfrowe i technologiczne, by chronić uczciwość w sporcie i zwalczać korupcję w sporcie - poprzez opracowywanie i przyjmowanie odpowiednich narzędzi, stawiać czoła wyzwaniom transgranicznym, takim jak ustawianie wyników zawodów sportowych, doping 24  i przemoc oraz by utrzymać czyste, bezpieczne, niedyskryminacyjne i zdrowe środowisko sportowe.
34.
Promowały wielopoziomowe partnerstwa i wymianę dobrych praktyk, w tym między szkołami, organizacjami młodzieżowymi, ruchem sportowym (zwłaszcza klubami sportowymi) i innymi odpowiednimi organizacjami z myślą o działaniu w ramach kultury innowacji i eksperymentów, szczególnie w odniesieniu do konkretnych kwestii lokalnych.
35.
Wspierały współpracę międzysektorową między sektorem sportu a innymi istotnymi sektorami, zwłaszcza w zakresie stosowania innowacyjnych i cyfrowych narzędzi, a także w zakresie identyfikowania synergii między odpowiednimi instrumentami, tak by czynić sport bardziej odpornym na przyszłe potencjalne kryzysy oraz przewidywać wyzwania społeczne.
36.
Propagowały wymianę dobrych praktyk i doświadczeń w zakresie innowacji w sporcie między państwami członkowskimi, a także mobilność naukowców na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym, europejskim i globalnym.
37.
Propagowały i ułatwiały współinnowacje 25  realizowane przez ruch sportowy, inne odpowiednie organizacje i organizacje z innych sektorów na wszystkich szczeblach zarządzania, oraz przez instytucje publiczne i prywatne, również poprzez poprawę działania klastrów innowacyjnych, stymulowanie badań naukowych i wdrażania zastosowań oraz poprzez wspieranie innowacji w dziedzinie sportu kierowanych przez społeczność i zorientowanych na realizację misji.
38.
Wzmacniały rolę sportu i aktywności fizycznej jako narzędzi rozwoju społeczno-gospodarczego i uwzględnianie ich w tej roli, w tym poprzez promowanie innowacji w sporcie i projektów w dziedzinie innowacji społecznych w sporcie i poprzez sport w ramach strategii regionalnych i lokalnych, a także strategii inteligentnej specjalizacji 26 . W szczególności promowały inteligentną specjalizację jako narzędzie służące wzmacnianiu polityki spójności, rozwojowi regionalnemu i transformacji gospodarczej.
39.
Wspierały inicjatywy i projekty analizujące innowacyjne rozwiązania w zakresie promowania i rozwijania społecznego wymiaru i edukacyjnego wymiaru sportu na wszystkich jego poziomach, takich jak wychowanie fizyczne, sport masowy, szkolenie trenerów, zarządzanie sportem, angażowanie młodzieży i aktywne obywatelstwo, przyczyniając się tym samym do zapewnienia stałego dostępu do sportu i aktywności fizycznej.
40.
Wspierały i propagowały rolę sportu jako sektora sprzyjającego zrównoważonemu rozwojowi, zgodnie z Agendą ONZ na rzecz zrównoważonego 2030, oraz wnoszącego wkład w Europejski Zielony Ład i porozumienie paryskie - poprzez promowanie innowacji w sporcie i stosowanie bardziej ekologicznych praktyk.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

41.
Działała na rzecz zwiększenia świadomości na temat potencjału sportu jako siły napędowej i źródła innowacji oraz jako narzędzia służącego godzeniu licznych praktyk i wartości i odpowiadającego na wielość praktyk i wartości, w sposób łączący tradycję z nowoczesnością, oraz by promowała ten potencjał sportu.
42.
Propagowała współpracę z państwami członkowskimi i między nimi, obejmującą ruch sportowy, odpowiednie państwa trzecie, klastry i sieci sportowe; podnosiła świadomość na temat korzyści i możliwości płynących z takiej współpracy i na temat jej wyników; a także ułatwiała internetową wymianę informacji między państwami członkowskimi i innymi odnośnymi interesariuszami na temat innowacji w sporcie.
43.
Rozpowszechniała informacje na temat dostępnych możliwości wsparcia finansowego dla inicjatyw związanych z innowacjami w sporcie, tj. wsparcia z unijnych programów takich jak Erasmus+, Life, "Horyzont Europa", "Cyfrowa Europa" i Program UE dla zdrowia, a także z funduszy polityki spójności (głównie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus), Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz z unijnych inicjatyw na rzecz odbudowy, takich jak Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności i REACT-EU, jednocześnie wprowadzając ułatwienia w zakresie sposobów korzystania z tego wsparcia przez ruch sportowy i inne odpowiednie organizacje, a także w ramach realizacji projektów związanych ze sportem.
44.
Promowała w stosownych przypadkach dzielenie się najlepszymi praktykami w zakresie innowacji w sporcie w kontekście UE i nadal wspierała identyfikowanie innowacji w sporcie.
45.
Podkreślała znaczenie innowacji w sporcie poprzez promowanie dostępności statystyk mierzących tendencje społeczno-gospodarcze i innych istotnych informacji, poprzez podejmowanie tematyki sportu i innowacji w ramach formatów prac określonych w planie prac UE w dziedzinie sportu 27  oraz poprzez analizowanie innych możliwości rozwijania tego zagadnienia, w tym poprzez stosowanie nowatorskich podejść.

ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I W STOSOWNYCH PRZYPADKACH DO INNYCH ODPOWIEDNICH ORGANIZACJI, BY:

46.
Przyjmowali i wdrażali procesy innowacji organizacyjnych 28 , by wspierać rozwój społeczno-gospodarczy oraz prowadzić działania promocyjne i edukacyjne na temat zdrowego stylu życia, a także bezpiecznego, czystego, uczciwego i niedyskryminacyjnego sportu.
47.
Promowali wśród klubów sportowych, zwłaszcza lokalnych, oraz w ramach sportu masowego udział w transformacji cyfrowej i wdrażanie kultury innowacji i eksperymentów oraz udzielali wsparcia w tym zakresie.
48.
Gromadzili, omawiali i rozpowszechniali innowacyjne pomysły i sugestie sportowców, trenerów, sędziów i innych członków personelu sportowego dotyczące sposobów poprawy ich bezpieczeństwa i wyników oraz zwiększenia uczciwości zawodów sportowych przy jednoczesnym ograniczaniu zagrożeń dla zdrowia i wpływu na środowisko.
49.
Współpracowali z uniwersytetami, instytucjami badawczymi i sektorem prywatnym, poprzez wspieranie gromadzenia danych na temat wkładu innowacji związanych ze sportem.
50.
Przyczyniali się do dialogu na temat innowacji w sporcie i dzielili się informacjami i najlepszymi praktykami w tej dziedzinie.

ZAŁĄCZNIK

Dokumenty źródłowe

Rada Unii Europejskiej oraz przedstawiciele rządów państw członkowskich zebrani w Radzie przywołują następujące dokumenty:
Konkluzje Rady z dnia 4 grudnia 2013 r. w sprawie wpływu sportu na gospodarkę UE, a zwłaszcza na walkę z bezrobociem młodzieży i na zwiększanie włączenia społecznego (Dz.U. C 32 z 4.2.2014, s. 2)
Konkluzje Rady z dnia 5 grudnia 2014 r. na temat sportu jako siły napędowej innowacji i wzrostu gospodarczego (Dz.U. C 436 z 5.12.2014, s. 2)
Konkluzje Rady z dnia 15 czerwca 2017 r. w sprawie roli sportu jako instrumentu sprzyjającego włączeniu społecznemu poprzez wolontariat (Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 40)
Konkluzje Rady z dnia 8 czerwca 2018 r. na temat propagowania wspólnych wartości UE poprzez sport (Dz.U. C 196 z 8.6.2018, s. 23)
Konkluzje Rady z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie gospodarczego wymiaru sportu i związanych ze sportem korzyści społeczno-gospodarczych (Dz.U. C 449 z 13.12.2018, s. 1)
Konkluzje Rady z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora (Dz.U. C 214I z 29.6.2020, s. 1)
Konkluzje Rady z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie promowania współpracy międzysektorowej na rzecz sportu i aktywności fizycznej w społeczeństwie (Dz.U. C 419 z 4.12.2020, s. 18)
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (1 stycznia 2021 r. - 30 czerwca 2024 r.) (Dz.U. C 419 z 4.12.2020, s. 1)
Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (rezolucja ZO ONZ A/RES/70/1 z dnia 25 września 2015 r.)
Komisja Europejska, Analiza badająca gospodarczy wpływ COVID-19 na sektor sportu w UE (2020) [Mapping study on measuring the economic impact of COVID-19 on the sport sector in the EU]
Inicjatywa SHARE, Analiza strategii inteligentnej specjalizacji pod kątem sportu (2020) [Research Paper on Mapping smart specialisation strategies for sport]
Inicjatywa SHARE, Studium na temat aktywnego rozwoju: Łączny wkład sportu i aktywności fizycznej w rozwój gospodarczy i społeczny (2020) [Active Development: An Integrated Contribution from Sport and Physical Activity to Economic and Social Development]
Portal najlepszych praktyk w dziedzinie zdrowia publicznego (Komisja Europejska): https://webgate.ec.europa.eu/dyna/ bp-portal/
Ocena skutków dotycząca programu "Horyzont Europa" - dokument roboczy służb Komisji https://ec.europa.eu/info/ sites/info/files/swd_2018_307_f1_impact_assesment_en_v7_p1_977548.pdf, s. 8
Komisja Europejska, Europejski Ranking Innowacyjności 2020: Zwiększenie innowacji w UE niezbędne do trwałego ożywienia gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu (22 czerwca 2020 r.) [The EU's increasing innovation vital for sustainable and inclusive recovery]
EPSI - Strategiczny program badań i innowacji 2016-2021
Wezwanie z Tartu w sprawie zdrowego stylu życia (2017)
Inicjatywa "nowy europejski Bauhaus"

https://europa.eu/new-european-bauhaus/index_en

Definicje

Do celów niniejszych konkluzji stosuje się następujące definicje:

"Ubieralne urządzenia sportowe" to związane ze sportem urządzenia, które mogą być noszone podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych lub uprawiania sportu. Obejmują one takie urządzenia jak inteligentna biżuteria (pierścionki, bransoletki, zegarki, przypinki etc.), umieszczane na ciele czujniki (które monitorują i przekazują dane biologiczne do celów opieki zdrowotnej) oraz monitory aktywności (często w formie bransoletek lub pasków, które monitorują np. aktywność fizyczną i parametry życiowe).
"Innowacje społeczne" należy rozumieć jako nowe strategie, koncepcje, pomysły i organizacje wychodzące naprzeciw wszelkiego rodzaju potrzebom społecznym - od warunków pracy i edukacji po rozwój społeczności lokalnych i kwestie zdrowia - które rozbudowują i wzmacniają społeczeństwo obywatelskie.
"Współinnowacje" lub innowacje otwarte, mają miejsce wtedy, gdy przedsiębiorstwo współpracuje bezpośrednio ze swoimi klientami i partnerami w celu znajdowania rozwiązań biznesowych. W kontekście sportu "współinnowacje" powinny umożliwiać różnym interesariuszom (administracji publicznej, ruchowi sportowemu, klubom sportowym, sportowcom, przedsiębiorstwom prywatnym itp.) wspólne dzielenie się zasobami i współpracę w zakresie zrównoważonych rozwiązań. Ponadto tempo współinnowacji powinno umożliwić szybsze zdobywanie wglądu w zmieniające się trendy sportowe i biznesowe, i tym samym wyposażać wszystkich partnerów zaangażowanych w sport w umiejętność przewidywania tych trendów i dostosowywania się do nich.
"Gamifikacja" oznacza stosowanie elementów struktury gier i zasad funkcjonujących w grach w kontekstach niezwiąza- nych z grami. Można ją również definiować jako zestaw działań i procesów służących rozwiązywaniu problemów poprzez wykorzystywanie lub stosowanie elementów charakterystycznych dla gier.
1 Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/70/1 przyjęta w dniu 25 września 2015 r. pt. "Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030", pkt 37.
2 Dz.U. C 32 z 4.2.2014, s. 2.
3 Dz.U. C 436 z 5.12.2014, s. 2.
4 Dz.U. C 449 z 13.12.2018, s. 1.
5 Dz.U. C 214I, z 29.6.2020, s. 1.
6 Dz.U. C 419 z 4.12.2020, s. 18.
7 Dz.U. C 419 z 4.12.2020, s. 18.
8 Ocena skutków dotycząca programu "Horyzont Europa" - dokument roboczy służb Komisji (link: https://ec.europa.eu/info/sites/info/ files/swd_2018_307_f1_impact_assesment_en_v7_p1_977548.pdf, s. 8).
9 Konkluzje Rady z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wpływu pandemii COVID-19 na sektor sportu i odbudowy tego sektora.
10 EPSI - Strategiczny program badań i innowacji 2016-2021, s. 14.
11 Inicjatywa SHARE, Analiza strategii inteligentnej specjalizacji pod kątem sportu (2020) [Research Paper on Mapping smart specialisation strategies for sport]
12 Zob. definicję w załączniku.
13 Dz.U. C 196 z 8.6.2018, s. 23.
14 HEPA - prozdrowotna aktywność fizyczna.
15 Zob. definicję w załączniku.
16 Zob. definicję w załączniku.
17 Na przykład inicjatywy Social Innovation Academy, Homeless World Cup Foundation, Street Football World, HAND - Handball for a new destiny, PLAY International.
18 Dz.U. C 189 z 15.6.2017, s. 40.
19 Dz.U. C 196 z 8.6.2018, s. 23.
20 Np. przestrzenie wielofunkcyjne, materiały budowlane pochodzące z recyklingu, wykorzystywanie, gromadzenie i filtrowanie wody deszczowej, panele słoneczne, wysoce energooszczędne systemy oświetleniowe.
21 Np. piractwo internetowe, nielegalne, internetowe transmisje imprez sportowych, nielegalne dostarczanie treści, ustawianie wyników zawodów sportowych, oszustwa związane z nielegalnymi biletami.
22 Jeden z pięciu głównych celów polityki spójności UE na lata 2021-2027.
23 Np. patenty, marki, znaki towarowe, prawa autorskie związane z transmisjami sportowymi.
24 Np. testy suchej kropli krwi, doping genowy.
25 Zob. definicję w załączniku.
26 Przygotowane w ramach inicjatywy SHARE studium na temat aktywnego rozwoju: Łączny wkład sportu i aktywności fizycznej w rozwój gospodarczy i społeczny (2020) [Active Development: An Integrated Contribution from Sport and Physical Activity to Economic and Social Development].
27 W szczególności na posiedzeniach grup ekspertów Komisji ds. ekologicznego sportu i ds. odbudowy po pandemii oraz na posiedzeniach grup zainteresowanych państw członkowskich.
28 Np. odnośnie do metod i procesów pracy, synergii i sieci, zarządzania i przejrzystości oraz kultury organizacyjnej.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024