Konkluzje Rady w sprawie Nowego programu na rzecz konsumentów.

Konkluzje Rady w sprawie Nowego programu na rzecz konsumentów
(2021/C 154/05)

PRZYPOMINAJĄC o mocnych unijnych ramach prawnych dotyczących ochrony konsumentów, które od prawie pięćdziesięciu lat są stale rozwijane i w znacznym stopniu przyczyniają się do integracji jednolitego rynku;

PRZYWOŁUJĄC rezolucję Rady przyjętą w dniu 11 października 2012 r. 1  w odpowiedzi na poprzednio ogłoszony "Europejski program na rzecz konsumentów - Zwiększanie zaufania i pobudzanie wzrostu gospodarczego" 2 ;

PRZYWOŁUJĄC następujące komunikaty Komisji:

"Europejski Zielony Ład" 3 ;
"Kształtowanie cyfrowej przyszłości Europy" 4 ;
"Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy" 5 ;
w sprawie określenia i usuwania barier na jednolitym rynku 6 ;
"Długofalowy plan działania na rzecz lepszego wdrażania i egzekwowania przepisów dotyczących jednolitego rynku" 7 ;
w sprawie dodatkowych środków reagowania na COVID-19 8 ;

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady przyjęte w dniu 17 grudnia 2020 r. pt. "Ku ekologicznej odbudowie opartej na obiegu zamkniętym" 9 ;

PRZYWOŁUJĄC oenzetowskie cele zrównoważonego rozwoju i Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;

PODKREŚLAJĄC, że cele Europejskiego Zielonego Ładu polegające na przekształceniu UE w sprawiedliwe i prosperujące społeczeństwo, żyjące w neutralnej dla klimatu, zasobooszczędnej, czystej gospodarce o obiegu zamkniętym, wymagają środków, które wzmocnią pozycję konsumentów i będą ich wspierać w odgrywaniu aktywnej roli w zielonej transformacji;

PRZYPOMINAJĄC, że pandemia COVID-19 wywiera, oprócz bezprecedensowych skutków w związku z kryzysem zdrowotnym, znaczący wpływ na wiele obszarów życia europejskich konsumentów;

PRZYPOMINAJĄC o działaniach podjętych przez Komisję i państwa członkowskie w celu zapewnienia, by europejscy konsumenci nadal czerpali korzyści z jednolitego rynku, a ich prawa były należycie egzekwowane, co ma zachęcić ich do wspierania i stymulowania odbudowy gospodarki;

PRZYPOMINAJĄC o gwałtownym wzroście liczby oszustw, oszukańczych technik marketingowych i nadużyć w zakupach przez internet, zwłaszcza podczas pandemii COVID-19, oraz o ścisłej i skutecznej współpracy Komisji z odpowiednimi krajowymi organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w celu zwalczania takich nieuczciwych praktyk handlowych;

PRZYPOMINAJĄC inicjatywy podjęte przez Komisję i państwa członkowskie w celu zapewnienia ochrony praw konsumentów również w sektorze podróży w obliczu powszechnych zakłóceń spowodowanych pandemią COVID-19 10 ;

PODKREŚLAJĄC potrzebę horyzontalnego podejścia do polityki ochrony konsumentów, zintegrowanego z innymi politykami UE, w świetle postanowień Traktatów dotyczących ochrony konsumentów 11 ;

PODKREŚLAJĄC, że konsumpcja prywatna stanowi ponad połowę PKB UE;

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1.
WYRAŻA ZADOWOLENIE w związku z przyjęciem w dniu 13 listopada 2020 r. komunikatu Komisji pt. "Nowy program na rzecz konsumentów: poprawa odporności konsumentów na potrzeby trwałej odbudowy" (zwanego dalej "Nowym programem na rzecz konsumentów"), w którym przedstawiono wizję polityki konsumenckiej UE na lata 2020-2025;
2.
POPIERA priorytetowe obszary i kluczowe działania mające na celu określenie i ustanowienie środków na rzecz wysokiej skutecznej ochrony konsumentów oraz wzmocnienia pozycji unijnych konsumentów w transformacji ekologicznej i cyfrowej;
3.
ZWRACA UWAGĘ na doświadczenia zdobyte podczas pandemii COVID-19 oraz znaczenie utrzymania wysokiego poziomu ochrony konsumentów także w czasach kryzysu; PODKREŚLA znaczenie przeanalizowania skuteczności istniejących mechanizmów i przełożenia tych doświadczeń na ambitne i kompleksowe długoterminowe unijne i krajowe polityki konsumenckie, aby zwiększać odporność konsumentów i chronić ich interesy w razie przyszłych kryzysów;
4.
ZGADZA SIĘ z celem, jakim jest przeprowadzenie oceny długoterminowego wpływu COVID-19 na wzorce konsumpcji i mobilności osób w UE i wykorzystanie tej oceny jako podstawy przyszłych inicjatyw politycznych, aby zwiększyć odporność i gotowość UE na podobne zagrożenia w przyszłości; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar wykorzystywania prognoz, by lepiej przewidywać i łagodzić wpływ przyszłych kryzysów na konsumentów;
5.
POPIERA całościowe podejście do polityki konsumenckiej odzwierciedlone w Nowym programie na rzecz konsumentów, podkreślając potrzebę współpracy między Komisją a państwami członkowskimi i koordynacji ich działań, co okazało się niezbędne do zapewniania ochrony konsumentów; PODKREŚLA potrzebę uwzględniania interesów konsumentów przy opracowywaniu i wdrażaniu polityk sektorowych; DOSTRZEGA znaczenie podejścia behawioralnego przy określaniu działań w ramach polityki;
6.
UZNAJE korzyści płynące z prowadzenia kompleksowych krajowych polityk konsumenckich zestrojonych z Nowym programem na rzecz konsumentów, przy jednoczesnym zachowaniu autonomii decyzji krajowych, aby przyczynić się do pełnego funkcjonowania jednolitego rynku; ZACHĘCA Komisję do wspierania takich synergii;
7.
PODKREŚLA polityczną wizję wzmocnienia pozycji konsumentów w gospodarce po pandemii i angażowania ich w działania poprzez uczynienie ich kluczowymi podmiotami trwałej odbudowy, co zwiększy konkurencyjność gospodarki UE i jednolitego rynku; PODKREŚLA wkład polityki konsumenckiej w odbudowę poprzez wzmocnienie nierozerwalnego związku między zaufaniem konsumentów a wzrostem gospodarczym;
8.
ZACHĘCA państwa członkowskie do wspierania konsumentów, aby stali się istotnymi uczestnikami zielonej transformacji, poprzez wspieranie zrównoważonej produkcji i konsumpcji, w tym za pomocą przyjmowania innowacyjnych rozwiązań przyczyniających się do wzmocnienia konkurencyjności UE i jej pozycji światowego lidera, a także poprzez edukację i informowanie konsumentów; PODKREŚLA, że zrównoważone produkty powinny być dostępne i przystępne cenowo dla wszystkich konsumentów;
9.
PODKREŚLA potrzebę wzmocnienia pozycji konsumentów dzięki ukierunkowanym, jasnym, zharmonizowanym i wiarygodnym informacjom na temat wpływu na środowisko - na przykład śladu środowiskowego - oraz na temat uczestnictwa towarów, w tym żywności, i usług w obiegu zamkniętym poprzez promowanie przedstawiania informacji w formacie przyjaznym dla konsumenta, przy jednoczesnym unikaniu nadmiaru informacji i nieuzasadnionych obciążeń dla przedsiębiorstw; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar zaproponowania środków mających na celu promowanie zrównoważonej konsumpcji poprzez poprawę prawa konsumentów do rzetelnych i faktycznych informacji oraz lepszą ochronę konsumentów przed niektórymi praktykami, takimi jak nieuzasadnione twierdzenia dotyczące ekologiczności oraz pseudoekologiczny marketing;
10.
PODKREŚLA potrzebę ograniczenia śladu ekologicznego konsumentów poprzez wspieranie długiego cyklu życia produktów i trwałości produktów, odpowiedniej konserwacji oraz możliwości naprawy i recyklingu, a jednocześnie zapobieganie sztucznemu skracaniu cyklu życia produktów, w tym w odniesieniu do oprogramowania; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE fakt, że Komisja zamierza zająć się tymi kwestiami w odpowiednich przyszłych wnioskach ustawodawczych;
11.
DOSTRZEGA rolę konsumentów w nowych modelach biznesowych, które mogłyby zoptymalizować - zgodnie z celami gospodarki o obiegu zamkniętym - efektywność i zrównoważony charakter towarów i usług; wśród tych nowych modeli są: wspólne użytkowanie, leasing lub regeneracja towarów, dostarczanie towarów jako usług lub dostarczanie towarów używanych; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar wzmocnienia powszechnego "prawa do naprawy", co ma umożliwić bardziej systematyczne i łatwiejsze naprawianie towarów, także po upływie okresu gwarancji, tak by zarówno koszty, jak i terminy napraw były akceptowalne dla konsumentów;
12.
PODKREŚLA potrzebę zapewnienia konsumentom niezawodnego, bezpiecznego i sprawiedliwego środowiska cyfrowego dzięki odpowiedniej polityce, nieulegającym dezaktualizacji przepisom, zdolnościom i narzędziom w zakresie egzekwowania przepisów uwzględniającym wyzwania ery cyfrowej i umożliwiającym innowacje w celu dostarczania ekologicznych i bezpieczniejszych towarów i usług, a także potrzebę zapewnienia jednakowego poziomu ochrony konsumentów w internecie i poza nim;
13.
POPIERA wyrażony przez Komisję zamiar dokonania przeglądu dyrektywy w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 12  w celu stworzenia równych warunków działania w zakresie bezpieczeństwa produktów online i offline poprzez poprawę systemów wycofywania, egzekwowania przepisów i identyfikowalności produktów, co ma zapewnić, by wszystkie produkty wprowadzane na jednolity rynek były bezpieczne;
14.
PODKREŚLA znaczenie ustanowienia jasnych ram odpowiedzialności platform internetowych, w tym przyjęcia odpowiednich środków w celu skutecznego przeciwdziałania oszukańczym, nieuczciwym i wprowadzającym w błąd praktykom handlowym oraz sprzedawaniu poprzez platformy internetowe towarów i usług, które są niezgodne z przepisami i niebezpieczne; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE regularny dialog między Komisją a tymi platformami oraz ZACHĘCA do jego prowadzenia;
15.
PODKREŚLA potrzebę spójności oraz jasnego powiązania między unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony konsumentów a unijnymi przepisami odnoszącymi się do rynków cyfrowych, z uwzględnieniem w szczególności zaproponowanego aktu prawnego o usługach cyfrowych 13  i aktu prawnego o rynkach cyfrowych 14 , w celu ustanowienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów w odniesieniu do praw konsumentów, dostępu - także transgranicznego - do towarów i usług, przejrzystości, odpowiedzialności i bezpiecznego środowiska cyfrowego, a także w celu wyjaśnienia i wzmocnienia odpowiedzialności pośredników internetowych, zwłaszcza platform internetowych;
16.
ZACHĘCA do przeglądu wytycznych dotyczących wdrażania i stosowania dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych 15  i dyrektywy w sprawie praw konsumentów 16  w celu wyjaśnienia ich zastosowania do nowych praktyk handlowych, w szczególności w gospodarce cyfrowej i w mediach społecznościowych; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE wyrażony przez Komisję zamiar wprowadzenia zestawu innowacyjnych narzędzi elektronicznych, które powinny stanowić wsparcie dla odpowiednich podmiotów, takich jak organy krajowe i organizacje konsumenckie, w identyfikowaniu nielegalnych praktyk handlowych w internecie;
17.
ZDECYDOWANIE POPIERA podejście Komisji przewidujące zaspokajanie szczególnych potrzeb konsumentów, z uwzględnieniem ich podatności na zagrożenia, aby zagwarantować, że nikt nie zostanie pominięty; PODKREŚLA potrzebę promowania integracyjnych kampanii uświadamiających i doradztwa lokalnego w celu wzmocnienia ochrony konsumentów w internecie i poza nim; KŁADZIE NACISK na znaczenie wspierania usług doradztwa w zakresie zadłużenia i zapobiegawczego doradztwa finansowego oraz rozważenia mechanizmów ulg w spłacie zadłużenia;
18.
PODKREŚLA, że dynamiczna i szybka transformacja detalicznych usług finansowych, dzięki której konsumenci zyskują dostęp do nowych cyfrowych kanałów i produktów, wymaga podejścia legislacyjnego i behawioralnego, by chronić interesy konsumentów; PODKREŚLA potrzebę wzmocnienia ochrony konsumentów podatnych na zagrożenia, którzy potrzebują kredytów do zakupu podstawowych towarów i usług, takich jak opieka zdrowotna, edukacja i usługi użyteczności publicznej;
19.
POPIERA wyrażony przez Komisję zamiar przeprowadzenia przeglądu dyrektywy w sprawie kredytów konsumenckich 17  oraz dyrektywy dotyczącej sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość 18 , w szczególności w celu wzmocnienia ochrony konsumentów poprzez wdrożenie konkretnych środków zapobiegających wprowadzaniu konsumentów w błąd, ich nadmiernemu zadłużaniu się i wykluczeniu społecznemu, na przykład poprzez wyjaśnienie wymogów dotyczących zdolności kredytowej; ZACHĘCA Komisję do zbadania, w jaki sposób można chronić konsumentów przed popadaniem w nadmierne zadłużenie przy zaciąganiu niektórych rodzajów pożyczek; PODKREŚLA, że przed zawarciem umowy konsumenci muszą otrzymywać przejrzyste, niezbędne i adekwatne informacje, aby móc dokonywać świadomych wyborów, przy czym należy unikać nadmiaru informacji;
20.
PODKREŚLA, że obok organów krajowych społeczeństwo obywatelskie, w szczególności organizacje konsumenckie i przedstawiciele przedsiębiorstw, pełni istotną rolę w kształtowaniu polityki ochrony konsumentów, dążąc do wzajemnie korzystnych stosunków, w szczególności w odniesieniu do zielonej i cyfrowej transformacji, i zapewniając szerszy udział w kształtowaniu i realizacji ochrony konsumentów na szczeblu unijnym i krajowym; PODKREŚLA potrzebę pełnego wykorzystania potencjału organizacji konsumenckich do lepszej ochrony zbiorowych interesów konsumentów i przeciwdziałania powszechnemu ryzyku szkód dla konsumentów;
21.
PODKREŚLA znaczenie skutecznego systemu współpracy w zakresie egzekwowania przepisów oraz odpowiednich mechanizmów dochodzenia roszczeń, aby umożliwić konsumentom dokonywanie transakcji, także transgranicz- nych, na jednolitym rynku bez barier i z zaufaniem;
22.
APELUJE o aktywne uczestnictwo w sieci współpracy w zakresie ochrony konsumentów 19 , o skuteczne alternatywne mechanizmy rozstrzygania sporów, w tym platformę do celów internetowego rozstrzygania sporów, oraz o stałe wspieranie sieci Europejskich Centrów Konsumenckich;
23.
WZYWA do zdecydowanego i skutecznego egzekwowania unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów w celu zapewnienia zaufania konsumentów poprzez zwalczanie różnych dyskryminujących praktyk, które ograniczają konsumentom wybór i dostęp do towarów i usług;
24.
WZYWA do właściwego wdrożenia najnowszych unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów, takich jak dyrektywa w sprawie sprzedaży towarów 20 , dyrektywa w sprawie umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych 21 , dyrektywa w sprawie lepszego egzekwowania i unowocześnienia przepisów 22  oraz dyrektywa w sprawie powództw przedstawicielskich 23 , co przyczyni się do właściwego funkcjonowania jednolitego rynku;
25.
WZYWA do rozwijania skutecznej współpracy z państwami trzecimi w celu zapewnienia bezpiecznego wprowadzania produktów na jednolity rynek oraz zapewnienia konsumentom dostępu do bezpiecznych produktów sprzedawanych w internecie i poza nim;
26.
APELUJE do Komisji o przedstawienie konkretnych wniosków dotyczących sztucznej inteligencji, opracowanych z uwzględnieniem ryzyka i zachowaniem proporcjonalności oraz gwarantujących wysoki poziom ochrony konsumentów, a także mających na celu zapewnienie przejrzystości, odpowiedzialności, zrozumiałości i weryfikowalności oraz bezpieczeństwa; ZWRACA SIĘ o mechanizmy zapewniające -z uwzględnieniem strategii krajowych - skuteczne egzekwowanie przepisów przez właściwe organy, a także o odpowiednie środki w zakresie bezpiecznego, wiarygodnego i etycznego stosowania systemów algorytmów; POPIERA podejście Komisji polegające na koncentrowaniu się w tym szczególnym kontekście na ochronie praw podstawowych, takich jak niedyskryminacja;
27.
WZYWA do szeroko zakrojonej i skutecznej współpracy organów krajowych i wszystkich zainteresowanych stron w dziedzinie polityki konsumenckiej, w tym społeczeństwa obywatelskiego, a także do współpracy krajowych i europejskich organizacji konsumenckich z Komisją; POTWIERDZA kluczową rolę organizacji konsumenckich i ich podstawowych zadań polegających na doradztwie, wspieraniu i obronie szczególnych potrzeb konsumentów oraz ich interesów, w tym poprzez proces normalizacji, w tworzeniu bardziej zrównoważonej społecznej gospodarki rynkowej;
28.
POPIERA wyrażony przez Komisję zamiar ustanowienia nowego systemu zarządzania w celu kierowania wdrażaniem Nowego programu na rzecz konsumentów poprzez zaangażowanie państw członkowskich i wszystkich innych zainteresowanych stron w roczny cykl; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE utworzenie nowej grupy doradczej ds. polityki konsumenckiej skupiającej przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, w tym organizacji konsumenckich, przemysłu i środowiska akademickiego; OCZEKUJE na nową tablicę wyników sytuacji konsumentów na 2021 r., która zapewni lepsze zarządzanie Nowym programem na rzecz konsumentów;
29.
UZNAJE potrzebę przeznaczenia niezbędnych zasobów na wdrożenie Nowego programu na rzecz konsumentów i krajowych polityk konsumenckich, zwłaszcza za pośrednictwem Programu na rzecz jednolitego rynku na lata 2021-2027, w szczególności jego celu dotyczącego konsumentów;
30.
ZACHĘCA wszystkie strony do skutecznej współpracy w celu zapewnienia szybkiego wdrożenia i skutecznego monitorowania Nowego programu na rzecz konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, do regularnego zastanawiania się nad tym, jak dostosować go do nowych okoliczności i potrzeb.
1 Dok. 14464/12.
2 Dok. 10420/12 + ADD 1.
3 Dok. 15051/19 + ADD 1.
4 Dok. 6237/20.
5 Dok. 6766/20 + ADD 1.
6 Dok. 6779/20.
7 Dok. 6778/20.
8 Dok. 12636/20.
9 Dok. 13852/20.
10 Zalecenie Komisji (UE) 2020/648 z dnia 13 maja 2020 r. w sprawie bonów oferowanych pasażerom i podróżnym jako alternatywa dla zwrotu pieniędzy za odwołane imprezy turystyczne i usługi transportowe w kontekście pandemii COVID-19 (Dz.U. L 151 z 14.5.2020, s. 10).
11 W szczególności części trzeciej tytuł XV Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Ochrona konsumentów).
12 Dyrektywa 2001/95.
13 Dok. 14124/20 + ADD 1-3 + REV 1.
14 Dok. 14172/20 + ADD 1-4.
15 Dyrektywa 2005/29.
16 Dyrektywa 2011/83.
17 Dyrektywa 2008/48.
18 Dyrektywa 2002/65.
19 Ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/2394.
20 Dyrektywa 2019/771.
21 Dyrektywa 2019/770.
22 Dyrektywa 2019/2161.
23 Dyrektywa 2020/1828.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024