PRZYPOMINAJĄC o mocnych unijnych ramach prawnych dotyczących ochrony konsumentów, które od prawie pięćdziesięciu lat są stale rozwijane i w znacznym stopniu przyczyniają się do integracji jednolitego rynku;PRZYWOŁUJĄC rezolucję Rady przyjętą w dniu 11 października 2012 r. 1 w odpowiedzi na poprzednio ogłoszony "Europejski program na rzecz konsumentów - Zwiększanie zaufania i pobudzanie wzrostu gospodarczego" 2 ;
PRZYWOŁUJĄC następujące komunikaty Komisji:
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady przyjęte w dniu 17 grudnia 2020 r. pt. "Ku ekologicznej odbudowie opartej na obiegu zamkniętym" 9 ;
PRZYWOŁUJĄC oenzetowskie cele zrównoważonego rozwoju i Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;
PODKREŚLAJĄC, że cele Europejskiego Zielonego Ładu polegające na przekształceniu UE w sprawiedliwe i prosperujące społeczeństwo, żyjące w neutralnej dla klimatu, zasobooszczędnej, czystej gospodarce o obiegu zamkniętym, wymagają środków, które wzmocnią pozycję konsumentów i będą ich wspierać w odgrywaniu aktywnej roli w zielonej transformacji;
PRZYPOMINAJĄC, że pandemia COVID-19 wywiera, oprócz bezprecedensowych skutków w związku z kryzysem zdrowotnym, znaczący wpływ na wiele obszarów życia europejskich konsumentów;
PRZYPOMINAJĄC o działaniach podjętych przez Komisję i państwa członkowskie w celu zapewnienia, by europejscy konsumenci nadal czerpali korzyści z jednolitego rynku, a ich prawa były należycie egzekwowane, co ma zachęcić ich do wspierania i stymulowania odbudowy gospodarki;
PRZYPOMINAJĄC o gwałtownym wzroście liczby oszustw, oszukańczych technik marketingowych i nadużyć w zakupach przez internet, zwłaszcza podczas pandemii COVID-19, oraz o ścisłej i skutecznej współpracy Komisji z odpowiednimi krajowymi organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości w celu zwalczania takich nieuczciwych praktyk handlowych;
PRZYPOMINAJĄC inicjatywy podjęte przez Komisję i państwa członkowskie w celu zapewnienia ochrony praw konsumentów również w sektorze podróży w obliczu powszechnych zakłóceń spowodowanych pandemią COVID-19 10 ;
PODKREŚLAJĄC potrzebę horyzontalnego podejścia do polityki ochrony konsumentów, zintegrowanego z innymi politykami UE, w świetle postanowień Traktatów dotyczących ochrony konsumentów 11 ;
PODKREŚLAJĄC, że konsumpcja prywatna stanowi ponad połowę PKB UE;
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
1 Dok. 14464/12.
2 Dok. 10420/12 + ADD 1.
3 Dok. 15051/19 + ADD 1.
4 Dok. 6237/20.
5 Dok. 6766/20 + ADD 1.
6 Dok. 6779/20.
7 Dok. 6778/20.
8 Dok. 12636/20.
9 Dok. 13852/20.
10 Zalecenie Komisji (UE) 2020/648 z dnia 13 maja 2020 r. w sprawie bonów oferowanych pasażerom i podróżnym jako alternatywa dla zwrotu pieniędzy za odwołane imprezy turystyczne i usługi transportowe w kontekście pandemii COVID-19 (Dz.U. L 151 z 14.5.2020, s. 10).
11 W szczególności części trzeciej tytuł XV Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Ochrona konsumentów).
12 Dyrektywa 2001/95.
13 Dok. 14124/20 + ADD 1-3 + REV 1.
14 Dok. 14172/20 + ADD 1-4.
15 Dyrektywa 2005/29.
16 Dyrektywa 2011/83.
17 Dyrektywa 2008/48.
18 Dyrektywa 2002/65.
19 Ustanowiona rozporządzeniem (UE) 2017/2394.
20 Dyrektywa 2019/771.
21 Dyrektywa 2019/770.
22 Dyrektywa 2019/2161.
23 Dyrektywa 2020/1828.