(2021/C 143/05)
(Dz.U.UE C z dnia 23 kwietnia 2021 r.)
9 grudnia 2020 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji. Wniosek ustawodawczy ma na celu wzmocnienie, a w niektórych przypadkach zwiększenie uprawnień Europolu, w odpowiedzi na zmieniającą się sytuację w zakresie bezpieczeństwa oraz zmieniające się i coraz bardziej złożone zagrożenia.
Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) zdaje sobie sprawę z potrzeby korzystania przez organy ścigania z najlepszych możliwych narzędzi prawnych i technicznych, by mogły one realizować swoje zadania polegające na wykrywaniu przestępstw i innych zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego, prowadzeniu postępowań przygotowawczych w ich sprawie i zapobieganiu im. Ponadto jest on przekonany, że między bezpieczeństwem a prawami podstawowymi, w tym prawem do ochrony danych, nie istnieje żaden nieodłączny i niemożliwy do pogodzenia konflikt. W związku z tym niniejsza opinia ma na celu przedstawienie rzetelnej i obiektywnej oceny konieczności i proporcjonalności proponowanych środków, wraz z szeregiem szczególnych zaleceń służących zapewnieniu właściwej równowagi między wchodzącymi w grę wartościami i interesami.
Postępowania przygotowawcze i operacje wywiadowcze w sprawach karnych w coraz większym stopniu obejmują gromadzenie i przetwarzanie dużych i złożonych zbiorów danych przez organy ścigania. Choć EIOD z zadowoleniem przyjmuje zabezpieczenia, które towarzyszą proponowanym odstępstwom w takich przypadkach, obawia się, że wyjątki od obecnych przepisów dotyczących ochrony danych, mające zastosowanie do Europolu, mogą w rzeczywistości stać się regułą. Dlatego też zaleca on, aby w rozporządzeniu w sprawie Europolu dokładniej określić sytuacje i warunki, w których Europol może skorzystać z proponowanych odstępstw. Ponadto nawet w tych przypadkach przetwarzanie danych osobowych przez Agencję powinno być w pełni zgodne z ogólnymi zasadami i obowiązkami określonymi w rozdziale IX rozporządzenia (UE) 2018/1725.
Jeśli chodzi o rozszerzone prawne możliwości współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, zwłaszcza w przypadku zbiorów danych dotyczących wielu jurysdykcji lub zbiorów danych niemożliwych do przypisania, EIOD docenia fakt, że są one zrównoważone szczególnymi zabezpieczeniami, takimi jak zakaz systematycznego, masowego lub strukturalnego przekazywania danych. Jednocześnie EIOD zaleca, aby to istotne ograniczenie miało zastosowanie do wszystkich wymian danych między Europolem a podmiotami prywatnymi, niezależnie od tego, gdzie się znajdują - w UE lub poza nią. EIOD uważa również, że dokładna rola i obowiązki Europolu wynikające z przepisów prawa, w sytuacji gdy Agencja ta dostarcza usługi na rzecz organów krajowych, a tym samym działa jako podmiot przetwarzający dane, powinny zostać dokładniej wyjaśnione w wiążącym akcie prawnym. Ponadto dostrzega on potrzebę oceny ewentualnego ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji, wynikającego z udostępnienia infrastruktury łączności Europolu do użytku przez podmioty prywatne.
Europejski Inspektor Ochrony Danych zwraca również szczególną uwagę na planowane wykorzystanie danych osobowych przez Europol do celów badań i innowacji. Jednocześnie EIOD jest w pełni świadomy, że alternatywne rozwiązanie - poleganie przez Europol i krajowe organy ścigania na narzędziach i produktach opracowanych przez dostawców zewnętrznych, często znajdujących się poza UE - wiąże się z dużo większym ryzykiem w odniesieniu do praw podstawowych. Niezależnie od tego EIOD uważa, że nowy cel przetwarzania jest zdefiniowany zbyt szeroko, i zaleca, aby zakres działań w obszarze badań i innowacji został wyjaśniony w wiążącym dokumencie.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje i w pełni popiera proponowane dalsze wzmocnienie ram ochrony danych Europolu, w szczególności bezpośrednie stosowanie zasad horyzontalnych zawartych w rozdziale IX rozporządzenia (UE) 2018/1725 do przetwarzania danych operacyjnych przez Agencję. Jest to również ważny krok w kierunku pełnego dostosowania ram ochrony danych dla wszystkich instytucji, organów i agencji UE, do czego EIOD wzywał wielokrotnie.
Większe uprawnienia Europolu zawsze powinny wiązać się ze ściślejszym nadzorem. EIOD wzywa zatem do pełnej harmonizacji swoich uprawnień nadzorczych wobec Europolu z ogólnymi uprawnieniami EIOD, które zostały przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2018/1725 i mają zastosowanie do innych instytucji, agencji i organów UE, w tym Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji. Takie dostosowanie byłoby zgodne z wolą prawodawcy unijnego, a także pomogłoby uniknąć zróżnicowanego traktowania poszczególnych organów Unii i stawiania ich w mniej lub bardziej uprzywilejowanym położeniu.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.143.6 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego zmiany rozporządzenia w sprawie Europolu (pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu). |
| Data aktu: | 23/04/2021 |
| Data ogłoszenia: | 23/04/2021 |