Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program Cyfrowa Europa oraz uchylającego decyzję (UE) 2015/2240.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Cyfrowa Europa" oraz uchylającego decyzję (UE) 2015/2240
(2021/C 124/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 6 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Cyfrowa Europa" na lata 2021-2027 1  jako jeden z wniosków związanych z wieloletnimi ramami finansowymi (WRF), część rozdziału "Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa".
2.
W Parlamencie Europejskim komisją przedmiotowo właściwą została wybrana Komisja Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE). Komisja ta przeprowadziła głosowanie nad projektem swojego sprawozdania w dniu 21 listopada 2018 r. Sprawozdanie to zostało następnie potwierdzone na posiedzeniu plenarnym w dniu 12 grudnia 2018 r. 2 .
3.
W dniu 4 grudnia 2018 r. Rada TTE przyjęła częściowe podejście ogólne 3 . Częściowe porozumienie ogólne nie obejmowało szeregu elementów, w szczególności przepisów mających wpływ na budżet lub o charakterze horyzontalnym, ani przepisów związanych z dyskusjami toczącymi się w innych organach przygotowawczych Rady w odniesieniu do innych wniosków ustawodawczych. Elementy te zostały w tekście ujęte w nawiasy kwadratowe.
4.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię w dniu 17 października 2018 r. 4 .
5.
Europejski Komitet Regionów przyjął opinię w dniu 5 grudnia 2018 r. 5 .
6.
W dniu 8 lutego 2019 r. prezydencja zwróciła się do Coreperu o mandat 6  do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim. Rozmowy trójstronne odbyły się w dniu 13 lutego 2019 r. w Strasburgu, a współprawo- dawcy osiągnęli porozumienie co do wspólnego rozumienia rozporządzenia ustanawiającego program "Cyfrowa Europa" na lata 2021-2027. Wspólne rozumienie nie obejmowało elementów tekstu w nawiasach kwadratowych.
7.
W dniu 13 marca 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził wspólne rozumienie osiągnięte w ramach rozmów trójstronnych, uznając przy tym, że prace z Parlamentem Europejskim zostaną wznowione, gdy Rada uzyska mandat dotyczący wszystkich elementów wniosku.
8.
Na podstawie wspólnego rozumienia Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu w dniu 17 kwietnia 2019 r. 7 .
9.
W konkluzjach z dnia 21 lipca 2020 r. 8  Rada Europejska wydała wskazówki polityczne dla wszystkich dossier związanych z WRF. W związku z tym w dniu 7 października 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli upoważnił 9  prezydencję do wznowienia negocjacji z Parlamentem Europejskim z myślą o osiągnięciu porozumienia w sprawie całego tekstu.
10.
Druga runda rozmów trójstronnych odbyła się w dniu 14 grudnia 2020 r. w formie wirtualnej. Podczas tych rozmów trójstronnych Rada i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie w odniesieniu do wszystkich nierozstrzygniętych kwestii.
11.
W dniu 18 grudnia 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli potwierdził ten ostateczny tekst kompromisowy z myślą o osiągnięciu porozumienia 10 .
12.
W dniu 14 stycznia 2021 r. Komisja ITRE w Parlamencie Europejskim zatwierdziła ostateczny tekst kompromisowy. Następnie przewodniczący komisji ITRE wysłał pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym zaznaczył, że jeżeli Rada oficjalnie przekaże Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko uzgodnione podczas rozmów trójstronnych, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej, zaleci on zgromadzeniu plenarnemu, by stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zostało zaakceptowane bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu Europejskiego.
II.
CEL
13.
Ogólnym celem wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego ustanawiającego program "Cyfrowa Europa" na lata 2021-2027 jest ustanowienie instrumentu finansowania w celu maksymalizacji korzyści, jakie transformacja cyfrowa przynosi unijnym obywatelom, przedsiębiorstwom i administracji publicznej, zwłaszcza poprzez wzmocnienie zdolności cyfrowych UE w pięciu kluczowych obszarach (tzw. "cele szczegółowe"): obliczenia wielkiej skali, sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo i zaufanie, zaawansowane umiejętności cyfrowe oraz wdrażanie, optymalne wykorzystanie zdolności cyfrowych i interoperacyjność.
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Uwagi ogólne

14.
Mając na uwadze osiągnięcie porozumienia w sprawie rozporządzenia, Rada i Parlament Europejski przeprowadziły negocjacje w celu zawarcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, które Parlament Europejski byłby w stanie zatwierdzić w jego obecnym brzmieniu. Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty między współprawodaw- cami.
15.
Rada podziela cele i zasady przedstawione w stanowisku Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu i popiera strukturę programu, która przyczyni się do osiągnięcia jego celów.
16.
Centra innowacji cyfrowych: Rada zgadza się ze stanowiskiem Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu, że wyznaczanie centrów innowacji cyfrowych powinno odbyć się w drodze otwartego i konkurencyjnego procesu.
17.
Ograniczenia w zakresie bezpieczeństwa: Rada popiera stanowisko Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu w odniesieniu do ograniczeń w zakresie bezpieczeństwa w przypadku uczestnictwa w działaniach w ramach celów "Sztuczna inteligencja" oraz "Obliczenia wielkiej skali". Rada zgadza się, że w programach prac można przewidzieć, że podmioty kontrolowane z państw trzecich mogą kwalifikować się do uczestnictwa w działaniach w ramach tych dwóch celów szczegółowych tylko wtedy, gdy będą spełniały warunki związane z bezpieczeństwem określone w danym programie prac.
18.
Etyka: Rada zgadza się ze stanowiskiem Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu w odniesieniu do warunków dotyczących kwestii etycznych związanych z celem szczegółowym "Sztuczna inteligencja". Dla Rady jest również ważne zapewnienie, by poszczególne działania w ramach tego celu uwzględniały zasady etyczne, w związku z czym Rada zgadza się na dodanie bardziej szczegółowych przepisów dotyczących etyki, w tym w szczególności możliwości przeprowadzania kontroli kwestii etycznych przez Komisję oraz możliwości zawieszenia, ograniczenia lub zakończenia finansowania.
19.
Uzupełnianie dotacji: Rada zgadza się ze stanowiskiem Parlamentu Europejskiego w pierwszym czytaniu co do tego, że dotacje w ramach programu "Cyfrowa Europa" mogą pokrywać do 100 % kosztów kwalifikowalnych, bez uszczerbku dla zasady współfinansowania.
Uwagi szczegółowe
20.
Podczas ostatnich rozmów trójstronnych w dniu 14 grudnia 2020 r. współprawodawcom udało się osiągnąć kompromis w następujących nierozstrzygniętych kwestiach.
21.
Przydział środków budżetowych na cele szczegółowe: Współprawodawcy zgodzili się dostosować podział budżetu programu na pięć celów szczegółowych poprzez zmniejszenie kwoty na każdy cel o taką samą wartość procentową (17,47 %), jak w odniesieniu do całego budżetu programu. Pozwala to zachować wagę i równowagę pierwotnego wniosku.
22.
Czas trwania programu: Współprawodawcy uzgodnili czas trwania programu "Cyfrowa Europa". Art. 1 ustanawia program na okres zgodny z okresem obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027.
23.
Programy prac: Współprawodawcy zgodzili się utrzymać w tekście przepisy dotyczące stosowania aktów wykonawczych do przyjmowania programów prac w odniesieniu do działań podlegających zarządzaniu bezpośredniemu. Zgodzono się również na połączenie tych przepisów ze zmianami zapewniającymi dodatkowe gwarancje, że treść przyszłych programów prac będzie ściśle powiązana z art. 4-8 rozporządzenia, a ogólne wytyczne zawarte w załączniku I będą miały zastosowanie przez cały okres trwania programu. Ponadto współprawodawcy zgodzili się uwzględnić możliwość stosowania aktów delegowanych do aktualizacji załącznika I.
24.
Udział państw trzecich: Współprawodawcy zgodzili się na wprowadzenie do rozporządzenia koncepcji "częściowego stowarzyszenia", czyli stowarzyszenia państw trzecich z ograniczoną liczbą celów szczegółowych realizowanych w ramach programu "Cyfrowa Europa".
IV.
PODSUMOWANIE
25.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu dotyczące rozporządzenia ustanawiającego program "Cyfrowa Europa" na lata 2021-2027 w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty w negocjacjach między przedstawicielami Rady i Parlamentu Europejskiego, przy wsparciu Komisji.
26.
W związku z tym Komitet Stałych Przedstawicieli jest proszony o zaproponowanie Radzie, by:
zatwierdziła niniejsze uzasadnienie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu, oraz
przekazała to uzasadnienie Parlamentowi Europejskiemu.
27.
Po przyjęciu przez Parlament Europejski stanowiska w drugim czytaniu, zatwierdzającego stanowisko Rady bez poprawek, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające program "Cyfrowa Europa" na lata 2021-2027 wejdzie w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE.
1 Dok. 10167/18 + ADD 1.
2 Dok. P8_TA(2018)0521.
3 Dok. 14488/18 REV 1.
4 Dok. EESC 2018/03902.
5 Dok. COR 2018/03951.
6 Dok. 5989/19 COR 1.
7 P8_TA-PROV(2019)0403.
8 Dok. 00010/20.
9 Dok. 11293/20.
10 Dok. 13835/20.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.124.35

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 3/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program Cyfrowa Europa oraz uchylającego decyzję (UE) 2015/2240.
Data aktu: 09/04/2021
Data ogłoszenia: 09/04/2021