Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie zasięgnięcia opinii Trybunału Sprawiedliwości w kwestii zgodności z traktatami wniosków o przystąpienie Unii Europejskiej do Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej oraz procedury tego przystąpienia (2019/2678(RSP)).

Zasięgnięcie opinii Trybunału Sprawiedliwości w kwestii przystąpienia UE do Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej

P8_TA(2019)0357

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie zasięgnięcia opinii Trybunału Sprawiedliwości w kwestii zgodności z traktatami wniosków o przystąpienie Unii Europejskiej do Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej oraz procedury tego przystąpienia (2019/2678(RSP))

(2021/C 116/02)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2021 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając wniosek Komisji dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (COM(2016)0109),
uwzględniając Konwencję Rady Europy w sprawie zapobiegania i zwalczania przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, otwartą do podpisu w dniu w dniu 11 maja 2011 r. w Stambule (zwaną dalej "konwencją stambulską"),
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/865 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych 1 ,
uwzględniając decyzję Rady (UE) 2017/866 z dnia 11 maja 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement 2 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 12 września 2017 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej 3 ,
uwzględniając art. 218 ust. 11 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 108 ust. 6 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że konwencja stambulska opiera się na całościowym, kompleksowym i skoordynowanym podejściu, które w centralnym punkcie stawia prawa ofiar, rozwiązując problemy związane z przemocą wobec kobiet i dziewcząt oraz przemocą ze względu na płeć, w tym przemocą domową, na wielu różnych płaszczyznach, jak również przewidując środki takie jak zapobieganie przemocy, walka z dyskryminacją, środki prawa karnego w walce z bezkarnością, ochrona i wspieranie ofiar, ochrona dzieci, ochrona kobiet ubiegających się o azyl i uchodźczyń, efektywniejsze gromadzenie danych oraz kampanie i programy zwiększające świadomość, w tym we współpracy z krajowymi instytucjami ds. obrony praw człowieka oraz organami działającymi na rzecz równości, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i organizacjami pozarządowymi;
B.
mając na uwadze, że w rezolucji z dnia 12 września 2017 r. Parlament wezwał do przystąpienia UE do konwencji stambulskiej w jak najszerszym zakresie i bez żadnych ograniczeń; mając na uwadze, że przemoc wobec kobiet jest przeszkodą w osiągnięciu równości kobiet i mężczyzn, która jest jedną z podstawowych wartości i celów UE, zgodnie z art. 2 i 3 Traktatu o Unii Europejskiej, oraz mając na uwadze, że UE posiada ogólne kompetencje w zakresie ochrony praw podstawowych;
C.
mając na uwadze, że w dniu 13 czerwca 2017 r. w imieniu Unii Europejskiej podpisano konwencję stambulską na podstawie dwóch decyzji Rady przyjętych w dniu 11 maja 2017 r., z których jedna dotyczy azylu i zasady non-refoulement, na podstawie art. 78 ust. 2 TFUE w związku z jego art. 218 ust. 5, a druga kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, na podstawie art. 82 ust. 2 i art. 83 ust. 1 TFUE w związku z jego art. 218 ust. 5;
D.
mając na uwadze, że obie komisje zaangażowane w tę procedurę zgłosiły zastrzeżenia prawne dotyczące konieczności podziału na dwie decyzje oraz dotyczące podstawy prawnej wybranej przez Radę; mając na uwadze, że Wydział Prawny Parlamentu Europejskiego został poproszony o wydanie opinii w sprawie tych konkretnych pytań;
E.
mając na uwadze, że art. 108 ust. 6 Regulaminu Parlamentu Europejskiego ma na celu włączenie do Regulaminu postanowień art. 218 ust. 11 TFUE;
F.
mając na uwadze, że art. 218 ust. 11 TFUE, w oparciu o obowiązujące orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości, umożliwia Trybunałowi orzekanie zarówno w sprawie zgodności umowy z traktatami, jak i w kwestiach kompetencji i procedury zawierania umowy przez Unię;
1.
jest zdania, że istnieje niepewność prawna co do tego, czy zaproponowane przez Radę przystąpienie do konwencji stambulskiej jest zgodne z traktatami, w szczególności w odniesieniu do wyboru odpowiedniej podstawy prawnej dla decyzji w sprawie podpisania i zawarcia konwencji przez Unię Europejską oraz w odniesieniu do możliwego podziału na dwie decyzje w sprawie podpisania oraz w sprawie zawarcia konwencji, w wyniku wyboru tej podstawy prawnej;
2.
uważa, że - biorąc pod uwagę powyższe pytania dotyczące wyboru podstawy prawnej i podziału na dwie decyzje - istnieje również niepewność prawa co do zgodności z traktatami praktyki "wspólnego porozumienia" Rady w procesie decyzyjnym, która jest stosowana dodatkowo lub alternatywnie do odpowiedniej procedury decyzyjnej przewidzianej w traktatach, oraz, w tym kontekście, w odniesieniu do stosowania zasady lojalnej współpracy w świetle wyrażonego celu Unii, jakim jest zawarcie konwencji stambulskiej;
3.
postanawia zwrócić się do Trybunału Sprawiedliwości o opinię w sprawie zgodności z traktatami proponowanego przystąpienia UE do konwencji stambulskiej oraz procedury tego przystąpienia;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do podjęcia niezbędnych działań w celu uzyskania opinii Trybunału Sprawiedliwości i do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji tytułem informacji.
1 Dz.U. L 131 z 20.5.2017, s. 11.
2 Dz.U. L 131 z 20.5.2017, s. 13.
3 Dz.U. C 337 z 20.9.2018, s. 167.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.116.7

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 kwietnia 2019 r. w sprawie zasięgnięcia opinii Trybunału Sprawiedliwości w kwestii zgodności z traktatami wniosków o przystąpienie Unii Europejskiej do Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej oraz procedury tego przystąpienia (2019/2678(RSP)).
Data aktu: 04/04/2019
Data ogłoszenia: 31/03/2021