Sprawozdawca generalny: | Dimitrios KARNAVOS (EL/EPL), burmistrz gminy Kallithea |
Dokument źródłowy: |
Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego unijnego programu działań w zakresie środowiska do 2030 r., Bruksela, 14 października 2020 r. COM(2020) 652 final, 2020/0300 (COD) |
Artykuł 2 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Długoterminowy cel priorytetowy 8. EAP na 2050 r. dotyczy zapewnienia, by obywatele cieszyli się dobrą jakością życia z uwzględnieniem ograniczeń planety w gospodarce regeneracyjnej, w której nic się nie marnuje, nie produkuje się emisji gazów cieplarnianych netto, a wzrost gospodarczy jest niezależny od wykorzystania zasobów naturalnych i degradacji środowiska. Zdrowe środowisko sprzyja dobrostanowi obywateli, rozwojowi różnorodności biologicznej i ochronie, odbudowie i docenieniu kapitału naturalnego w sposób, którzy wzmacnia odporność na zmianę klimatu i inne zagrożenia dla środowiska. Unia ustala tempo zapewnienia dobrostanu obecnych i przyszłych pokoleń na całym świecie. | Długoterminowy cel priorytetowy 8. EAP na 2050 r. dotyczy zapewnienia, by obywatele i ich lokalne społeczności cieszyli się dobrą jakością życia z uwzględnieniem ograniczeń planety w gospodarce zrównoważonej, w której nic się nie marnuje, nie produkuje się emisji gazów cieplarnianych netto, a wzrost gospodarczy jest niezależny od wykorzystania zasobów naturalnych i degradacji środowiska. Zdrowe środowisko sprzyja dobrostanowi i zdrowiu obywateli, rozwojowi różnorodności biologicznej i ochronie, odbudowie i docenieniu kapitału naturalnego w sposób, którzy wzmacnia odporność na zmianę klimatu i inne zagrożenia dla środowiska, oraz podnosi jakość usług ekosystemowych. Celem 8. EAP jest wzmocnienie związku między polityką ochrony środowiska a zdrowiem. Podejście oparte na zdrowym stylu życia musi stanowić podstawę wszystkich polityk UE promujących zdrowie ludzkie, zdrową planetę, zdrową gospodarkę i zdrowe społeczeństwo oferujące możliwości wszystkim osobom. Unia ustala tempo zapewnienia dobrostanu obecnych i przyszłych pokoleń na całym świecie. |
Uzasadnienie
Poprawka 3
Artykuł 2 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
8. EAP ma następujących sześć tematycznych celów priorytetowych: | 8. EAP ma następujących sześć tematycznych celów priorytetowych: |
a) nieodwracalne i stopniowe ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz wzmocnienie ich pochłaniania przez naturalne i inne pochłaniacze w Unii w celu osiągnięcia celu redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., jak określono w rozporządzeniu (UE) .../...32; | a) stałe i stopniowe ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz wzmocnienie ich pochłaniania przez naturalne i inne pochłaniacze lub zielone inwestycje przyczyniające się do redukcji emisji CO2 na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym w celu osiągnięcia celu redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., jak określono w rozporządzeniu (UE) .../...32; |
b) stałe postępy w zakresie wzmacniania zdolności przystosowawczych, zwiększenia odporności i ograniczenia wrażliwości na zmianę klimatu; | b) stała potrzeba postępów, zwłaszcza w regionach podatnych na zagrożenia i na obszarach lokalnych, w zakresie wzmacniania zdolności przystosowawczych, zwiększenia odporności i ograniczenia wrażliwości na zmianę klimatu; |
c) dążenie do modelu regeneracyjnego wzrostu, który daje planecie więcej niż sam bierze, oddzielenia wzrostu gospodarczego od wykorzystania zasobów i degradacji środowiska oraz przyspieszenie przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym; | c) dążenie do modelu zrównoważonego wzrostu, który daje planecie więcej niż sam bierze, oddzielenia wzrostu gospodarczego od wykorzystania zasobów i degradacji środowiska oraz przyspieszenie przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym; |
d) dążenie do osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń na rzecz nietoksycznego środowiska, w tym powietrza, wody i gleby, oraz ochrony zdrowia i dobrostanu obywateli przed zagrożeniami i skutkami związanymi ze środowiskiem; | d) dążenie do osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń na rzecz nietoksycznego środowiska, w tym powietrza, wody i gleby, oraz ochrony zdrowia i dobrostanu obywateli przed zagrożeniami i skutkami związanymi ze środowiskiem; |
e) ochrona, zachowanie i przywrócenie różnorodności biologicznej oraz wzmocnienie kapitału naturalnego, zwłaszcza powietrza, wody, gleby oraz ekosystemów leśnych, słodkowodnych, podmokłych i morskich; | e) ochrona, zachowanie i przywrócenie różnorodności biologicznej i usług ekosystemowych na obszarach chronionych i poza nimi oraz wzmocnienie kapitału naturalnego, zwłaszcza powietrza, wody, gleby oraz ekosystemów leśnych, słodkowodnych, podmokłych i morskich. |
f) promowanie zrównoważenia środowiskowego i ograniczenie największych presji środowiskowych i klimatycznych związanych z produkcją i konsumpcją, w szczególności w obszarze energii, rozwoju przemysłu, budownictwa i infrastruktury, mobilności i systemu żywnościowego. | f) promowanie zrównoważenia środowiskowego i ograniczenie największych presji środowiskowych i klimatycznych związanych z produkcją i konsumpcją poprzez wykorzystanie narzędzi takich jak oceny oddziaływania na środowisko i inne odpowiednie oceny oraz opracowanie metod i narzędzi stałego przekrojowego monitorowania oddziaływania i ciągłej poprawy efektywności środowiskowej, w szczególności w obszarze energii, rozwoju przemysłu, budownictwa i infrastruktury, mobilności i systemu żywnościowego. |
Uzasadnienie
Poprawka 4
Artykuł 3 ust. 1 lit. b)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
1. Aby osiągnąć cele priorytetowe 8. EAP konieczne będzie: |
1. Aby osiągnąć cele priorytetowe 8. EAP konieczne będzie: |
a) | a) |
b) wzmocnienie zintegrowanego podejścia do rozwoju i wdrażania polityki, w szczególności dzięki: | b) wzmocnienie zintegrowanego podejścia do rozwoju i wdrażania polityki, w szczególności dzięki: |
- włączeniu celów priorytetowych określonych w art. 2 do wszystkich odpowiednich strategii, inicjatyw ustawodawczych i pozaustawodawczych, programów, inwestycji i projektów na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym w taki sposób, aby ani one, ani ich wdrażanie nie szkodziło żadnemu z celów priorytetowych określonych w art. 2; | - włączeniu celów priorytetowych określonych w art. 2 do wszystkich odpowiednich strategii, inicjatyw ustawodawczych i pozaustawodawczych, programów, inwestycji i projektów na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym w taki sposób, aby ani one, ani ich wdrażanie nie szkodziło żadnemu z celów priorytetowych określonych w art. 2; |
- wypracowywaniu praktyk i prowadzeniu działań wspierających władze lokalne i regionalne w realizacji ich celów; | |
- wzmocnieniu współpracy między Komisją Europejską a Komitetem Regionów w ramach Technicznej Platformy Współpracy w zakresie Środowiska oraz zbadaniu sposobów usprawnienia dialogu i gromadzenia informacji; | |
- maksymalizacji korzyści wynikających z wdrażania dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/UE i 2001/42/WE; | - maksymalizacji korzyści wynikających z wdrażania dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/UE i 2001/42/WE; |
- zwróceniu szczególnej uwagi na synergie i potencjalne kompromisy między celami gospodarczymi, środowiskowymi i społecznymi, aby zapewnić zaspokojenie żywieniowych i mieszkaniowych potrzeb obywateli oraz potrzeb związanych z mobilnością w zrównoważony sposób, który nie pozostawia nikogo w tyle; | - zwróceniu szczególnej uwagi na synergie i potencjalne kompromisy między celami gospodarczymi, środowiskowymi i społecznymi, aby zapewnić zaspokojenie żywieniowych i mieszkaniowych potrzeb obywateli oraz potrzeb związanych z mobilnością w zrównoważony sposób, który nie pozostawia nikogo w tyle; |
- zapewnieniu, aby osiągnięcie długoterminowego celu priorytetowego na 2050 r. określonego w art. 2 ust. 1 nie odbywało się kosztem wyższych podatków, wyższych cen energii lub zwiększonych obciążeń regulacyjnych dla europejskich konsumentów i przedsiębiorstw; | |
- regularnej ocenie istniejących strategii politycznych i przygotowywaniu ocen skutków nowych inicjatyw, które opierają się na szeroko zakrojonych konsultacjach zgodnie z procedurami, które są zrozumiałe, sprzyjające włączeniu społecznemu, uzasadnione i proste do wdrożenia i które należycie uwzględniają prognozowane skutki dla środowiska i klimatu; | - regularnej ocenie istniejących strategii politycznych i przygotowywaniu ocen skutków nowych inicjatyw, które opierają się na szeroko zakrojonych konsultacjach zgodnie z procedurami, które są zrozumiałe, sprzyjające włączeniu społecznemu, uzasadnione i proste do wdrożenia i które należycie uwzględniają prognozowane skutki dla środowiska i klimatu; |
- promowaniu działań komunikacyjnych na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym mających na celu podnoszenie świadomości, zwłaszcza wśród młodych ludzi, na temat znaczenia i korzyści należytego wdrażania polityki ochrony środowiska, a także jej wartości dodanej dla obywateli, przedsiębiorstw i planety, tak aby zwiększyć poczucie odpowiedzialności i udział wszystkich zainteresowanych stron w działaniach wdrożeniowych; |
Uzasadnienie
Poprawka 5
Artykuł 3 ust. 1 lit. d)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
uruchomienie zrównoważonych inwestycji ze źródeł publicznych i prywatnych, w tym funduszy i instrumentów dostępnych w ramach budżetu Unii, za pośrednictwem Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz na szczeblu krajowym; | uruchomienie zrównoważonych inwestycji ze źródeł publicznych i prywatnych, w tym funduszy i instrumentów dostępnych w ramach budżetu Unii, za pośrednictwem Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz na szczeblu krajowym, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich synergii i zagwarantowaniu, że wystarczające inwestycje będą mogły być przydzielane na poziomie, na którym są najbardziej potrzebne i najskuteczniej wykorzystywane, oraz przy zapewnieniu, że społeczności lokalne i regionalne będą dysponowały odpowiednimi zasobami na realizację w terenie; |
Uzasadnienie
W wielu przypadkach polityka ochrony środowiska jest wdrażana przy silnym zaangażowaniu władz lokalnych i regionalnych. Niezbędne jest zapewnienie społecznościom lokalnym i regionalnym odpowiednich zasobów. Nawet jeśli władze krajowe są odpowiedzialne za realizację polityki, często bezpośrednim i pośrednim wpływem polityki w terenie zarządza się na szczeblu lokalnym i regionalnym.
Poprawka 6
Art. 3. ust. 1 lit. e)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
wycofanie dotacji o skutkach szkodliwych dla środowiska na szczeblu unijnym i krajowym, jak najlepsze wykorzystanie instrumentów rynkowych i narzędzi ekologicznego planowania budżetu, w tym wymaganych w celu zapewnienia sprawiedliwej społecznie transformacji, oraz wspieranie przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron w pracach nad normalizacją praktyk w zakresie rozliczania kapitału naturalnego; | wycofanie dotacji o skutkach szkodliwych dla środowiska na szczeblu unijnym i krajowym, jak najlepsze wykorzystanie instrumentów rynkowych i narzędzi ekologicznego planowania budżetu oraz wspieranie przedsiębiorstw i innych zainteresowanych stron w pracach nad normalizacją praktyk w zakresie rozliczania kapitału naturalnego, przy zapewnieniu transformacji sprawiedliwej społecznie dla wszystkich regionów, miast i gmin; |
Uzasadnienie
Transformacja sprawiedliwa społecznie powinna mieć zastosowanie do wszystkich instrumentów, nie tylko ekologicznych narzędzi budżetowych, i powinna dotyczyć wszystkich regionów, miast i gmin w całej UE.
Poprawka 7
Artykuł 3 ust. 1 lit. f)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
zapewnienie, by polityki i działania w zakresie ochrony środowiska opierały się na najlepszej dostępnej wiedzy naukowej oraz wzmocnieniu bazy wiedzy na temat środowiska i jej rozpowszechnienia, w tym za pośrednictwem badań naukowych, innowacji, promowania umiejętności proekologicznych i dalszego rozwijania rachunkowości środowiskowej i ekosystemowej; | zapewnienie, by polityki i działania w zakresie ochrony środowiska na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym opierały się na najlepszej dostępnej wiedzy naukowej oraz wzmocnieniu bazy wiedzy na temat środowiska i jej rozpowszechnienia, w tym za pośrednictwem badań naukowych, innowacji, promowania umiejętności proekologicznych i dalszego rozwijania rachunkowości środowiskowej i ekosystemowej; a także na wspieraniu ciągłego doskonalenia wiedzy naukowej na podstawie porównywalnych wskaźników również na szczeblu regionalnym w celu świadomego podejmowania decyzji; |
Uzasadnienie
Niniejsza poprawka podkreśla kluczową rolę wszystkich szczebli i ma na celu wzmocnienie zdolności oceny postępów w realizacji ogólnych celów 8. EAP na wszystkich poziomach, w tym wskaźników na szczeblu regionalnym.
Poprawka 8
Artykuł 3 ust. 1 - dodać nową lit. h) po lit. g)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
- | (h) zapewnienie pełnego udziału władz lokalnych i regionalnych we wszystkich wymiarach polityki ochrony środowiska oraz współpracy z nimi poprzez podejście oparte na współpracy i wielopoziomowym sprawowaniu rządów; |
Uzasadnienie
Oczekuje się, że proponowana zmiana przyczyni się do wzmocnienia kształtowania i wdrażania polityki.
Poprawka 9
W art. 3 ust. 1 dodaje się nową lit. j) po lit. i)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
- | j) promowanie korzyści z ósmego EAP na szczeblu lokalnym i regionalnym jako istotnego elementu skutecznej i wydajnej realizacji polityki UE w dziedzinie środowiska, jak określono w przeglądzie wdrażania polityki ochrony środowiska (EIR). |
Uzasadnienie
Ważne jest informowanie o korzyściach wynikających z 8. EAP i promowanie ich w celu zwiększenia wskaźnika realizacji polityki ochrony środowiska.
Poprawka 10
Artykuł 3 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Osiągnięcie celów priorytetowych 8. EAP będzie wymagało uzyskania szerokiego poparcia poprzez zaangażowanie obywateli, partnerów społecznych i innych zainteresowanych stron oraz zachęcenie do współpracy organów krajowych, regionalnych i lokalnych na obszarach miejskich i wiejskich w zakresie opracowywania i wdrażania strategii, polityk lub przepisów związanych z 8. EAP. | Osiągnięcie celów priorytetowych 8. EAP będzie wymagało uzyskania szerokiego poparcia poprzez zaangażowanie obywateli, partnerów społecznych i innych zainteresowanych stron oraz zachęcenie do współpracy organów krajowych, regionalnych i lokalnych w zakresie opracowywania i wdrażania strategii, polityk lub przepisów związanych z 8. EAP. UE będzie promować całościowe podejście ukierunkowane na konkretne miejsce lub obszar, uwzględniające szczególne wyzwania i mocne strony wszystkich rodzajów społeczności, takich jak obszary miejskie i wiejskie, ale także obszary przybrzeżne, górskie, wyspiarskie, archipelagowe i najbardziej oddalone. Podejście to uwzględni interakcje między społecznościami a otaczającymi je obszarami, w szczególności zapleczem obszarów miejskich. |
Uzasadnienie
Władze lokalne i regionalne w UE należą do wielorakich typologii, z których każda ma własne wyzwania i mocne strony. Polityka ochrony środowiska ma często silny komponent terytorialny, który należy dostosować do konkretnej sytuacji w terenie. 7. EAP skupia się głównie na wymiarze miejskim. We wniosku dotyczącym 8. EAP wspomina się jedynie o obszarach miejskich i wiejskich. Ogromna złożoność społeczności UE musi być centralnym elementem skutecznej realizacji polityki UE w dziedzinie środowiska.
Poprawka 11
Artykuł 4
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u | ||
1. Komisja, przy wsparciu Europejskiej Agencji Środowiska i Europejskiej Agencji Chemikaliów, regularnie ocenia postępy Unii i państw członkowskich w zakresie osiągania celów priorytetowych określonych w art. 2 oraz przedstawia sprawozdania w tej sprawie, uwzględniając warunki podstawowe określone w art. 3. | 1. Komisja, przy wsparciu Europejskiej Agencji Środowiska i Europejskiej Agencji Chemikaliów, regularnie ocenia postępy Unii i państw członkowskich w zakresie osiągania celów priorytetowych określonych w art. 2 oraz przedstawia sprawozdania w tej sprawie, uwzględniając warunki podstawowe określone w art. 3. | ||
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, odzwierciedla najnowsze zmiany pod względem dostępności i istotności danych i wskaźników na podstawie danych dostępnych w państwach członkowskich i na szczeblu Unii, w szczególności obsługiwanych przez Europejską Agencję Środowiska i Europejski System Statystyczny. Ocena ta pozostaje bez uszczerbku dla istniejących ram monitorowania, sprawozdawczości i zarządzania oraz działań obejmujących politykę w zakresie środowiska i klimatu. | 2. Ocena, o której mowa w ust. 1, odzwierciedla najnowsze zmiany pod względem dostępności i istotności danych i wskaźników na podstawie danych dostępnych w państwach członkowskich i na szczeblu Unii, w szczególności obsługiwanych przez Europejską Agencję Środowiska i Europejski System Statystyczny. Ocena ta pozostaje bez uszczerbku dla istniejących ram monitorowania, sprawozdawczości i zarządzania oraz działań obejmujących politykę w zakresie środowiska i klimatu. | ||
3. Europejska Agencja Środowiska i Europejska Agencja Chemikaliów wspierają Komisję w zakresie poprawy dostępności i istotności danych i wiedzy, w szczególności poprzez podejmowanie następujących działań: | 3. Europejska Agencja Środowiska i Europejska Agencja Chemikaliów wspierają Komisję w zakresie poprawy dostępności i istotności danych i wiedzy, w szczególności poprzez podejmowanie następujących działań: | ||
a) gromadzenie, przetwarzanie i zgłaszanie dowodów i danych przy użyciu nowoczesnych narzędzi cyfrowych; | a) gromadzenie, przetwarzanie i zgłaszanie dowodów i danych przy użyciu nowoczesnych narzędzi cyfrowych; | ||
b) działania zmierzające do eliminacji luk pod względem istotnych danych dotyczących monitorowania; | b) działania zmierzające do eliminacji luk pod względem istotnych danych dotyczących monitorowania; | ||
c) dostarczanie analiz istotnych dla polityki i analiz systemowych oraz przyczynianie się do wdrożenia celów politycznych na szczeblu unijnym i krajowym; | c) dostarczanie analiz istotnych dla polityki i analiz systemowych oraz przyczynianie się do wdrożenia celów politycznych na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym; | ||
d) integracja danych na temat skutków środowiskowych, społecznych i gospodarczych oraz wykorzystywanie w pełni innych dostępnych danych, takich jak uzyskiwane w ramach programu Copernicus; | d) integracja danych na temat skutków środowiskowych, społecznych i gospodarczych oraz wykorzystywanie w pełni innych dostępnych danych, takich jak uzyskiwane w ramach programu Copernicus; | ||
e) dalsza poprawa dostępu do danych za pośrednictwem unijnych programów; | e) dalsza poprawa dostępu do danych za pośrednictwem unijnych programów; | ||
f) zapewnienie przejrzystości i rozliczalności; | f) poprawa dostępności i interoperacyjności danych na szczeblu lokalnym i regionalnym; | ||
g) pomaganie społeczeństwu obywatelskiemu, organom publicznym, obywatelom, partnerom społecznym i sektorowi prywatnemu w identyfikacji ryzyka zmiany klimatu i ryzyka środowiskowego oraz podejmowaniu działań mających na celu zapobieganie temu ryzyku, łagodzenie go i dostosowanie się do niego, a także wspieranie ich zaangażowania na rzecz likwidacji luk w wiedzy. | g) zapewnienie przejrzystości i rozliczalności; | ||
h) pomaganie społeczeństwu obywatelskiemu, organom publicznym na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, obywatelom, partnerom społecznym i sektorowi prywatnemu w identyfikacji ryzyka zmiany klimatu i ryzyka środowiskowego oraz podejmowaniu działań mających na celu zapobieganie temu ryzyku, łagodzenie go i dostosowanie się do niego, a także wspieranie ich zaangażowania na rzecz likwidacji luk w wiedzy; | |||
i) wspieranie korzystnych powiązań środowiskowych między obszarami miejskimi, podmiejskimi i wiejskimi zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju nr 11 dotyczącym zrównoważonych miast i społeczności. | |||
4. Komisja regularnie analizuje potrzeby w zakresie danych i wiedzy na szczeblu unijnym i krajowym, w tym zdolność Europejskiej Agencji Środowiska i Europejskiej Agencji Chemikaliów do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 3. | 4. Komisja regularnie analizuje potrzeby w zakresie danych i wiedzy na szczeblu unijnym i krajowym oraz w miarę potrzeby na szczeblu regionalnym i lokalnym, w tym zdolność Europejskiej Agencji Środowiska i Europejskiej Agencji Chemikaliów do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 3. |
Uzasadnienie
Władze lokalne i regionalne odgrywają ważną rolę we wdrażaniu polityki ochrony środowiska w terenie. Tworzenie nowych ram monitorowania powinno uwzględniać te poziomy, a także dostarczać danych w celu wspierania wdrażania w społecznościach lokalnych i regionalnych.
Apostolos TZITZIKOSTAS | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów |
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.106.44 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Ósmy unijny program działań w zakresie środowiska. |
Data aktu: | 26/03/2021 |
Data ogłoszenia: | 26/03/2021 |