Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów na temat kampanii szczepień przeciwko COVID-19.

INTERACTIO - POSIEDZENIE ZDALNE - 142. SESJA PLENARNA KR-U, 3.2.2021-5.2.2021
Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów na temat kampanii szczepień przeciwko COVID-19
(2021/C 106/01)EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR)

1.
Popiera unijną strategię dotyczącą szczepionek jako wyraz solidarności, jedności i skuteczności oraz proces oparty na zasadach równego dostępu wszystkich obywatelek i obywateli UE do szczepionek, przystępności cenowej szczepionek i ich bezpieczeństwa. Odrzuca nacjonalizm szczepionkowy, który jest sprzeczny z tymi zasadami.
2.
Przyjmuje z zadowoleniem przełom w badaniach i innowacjach naukowych, dzięki któremu w drodze globalnej współpracy w rekordowym tempie pojawiły się bezpieczne i skuteczne szczepionki. Uważa, że szczepienia są przełomowym czynnikiem, który pozwoli pokonać najgorszy etap pandemii i jej dramatyczne skutki dla życia społecznego i gospodarczego oraz zdrowia psychicznego w UE. Jednak samo szczepienie nie jest wystarczające i liczba zakażeń musi się szybko zmniejszyć przed pojawieniem się nowych wariantów, w przypadku których nie dowiedziono jeszcze skuteczności obecnych szczepionek.
3.
Domaga się, aby proces zatwierdzania szczepionek przeciwko COVID-19 i negocjowania dostępu do nich był przejrzysty, i ma nadzieję, że bieżące i późniejsze zakupy dawek szczepionek będą nadal przedmiotem właściwej koordynacji i komunikacji na szczeblu UE. Zachęca państwa członkowskie, by unikały takiego podejścia do szczepionek, jakie przyjęły na początku pandemii, gdy niektóre z nich wykazały się brakiem solidarności, powodując niedobory środków ochrony indywidualnej, masek i respiratorów.
4.
Popiera kampanie szczepień prowadzone przez UE, Światową Organizację Zdrowia i państwa członkowskie i wzywa do zwiększenia produkcji i dostaw szczepionek, przyspieszenia szczepień oraz do dostarczenia większej ilości informacji, tak aby obywatelki i obywatele UE mogli jak najszybciej otrzymać termin szczepienia zgodnie z prostą i usprawnioną procedurą, niezależnie od położenia geograficznego.
5.
Odnotowuje z zaniepokojeniem utrzymywanie się wirusa COVID-19 oraz napotykane na całym świecie i w Europie trudności w opanowaniu pandemii i wyjściu poza cykl środków izolacji. Jest również zaniepokojony obecną produkcją i wprowadzaniem szczepionek w całej UE, ponieważ niektórzy producenci szczepionek znacznie ograniczają dostawy, zmuszając w ten sposób władze krajowe do zmiany planów dystrybucji szczepionek. Dlatego uważa za bardzo istotne, aby instytucje europejskie przedsięwzięły odpowiednie środki w celu zapewnienia przestrzegania umów przez producentów.
6.
Zaznacza, że wiele władz lokalnych i regionalnych posiada kompetencje w dziedzinie zdrowia i jest gotowych wspierać wprowadzanie szczepionki - w szczególności pod względem logistycznym - oraz uczestniczyć w kampaniach i działaniach informacyjnych, aby zwiększyć zaufanie i gotowość obywateli do szczepienia oraz przyspieszyć proces szczepień. Apeluje zatem, by państwa członkowskie aktywnie włączyły władze lokalne i regionalne w kampanie oraz szybkie wdrożenie strategii dotyczących szczepionek.
7.
Wyraża zaniepokojenie, że choć do zakończenia pandemii konieczne jest zaszczepienie 70 % ludności, mniej niż połowa obywateli europejskich jest gotowa się zaszczepić w 2021 r., prawie jedna trzecia ludności w siedmiu państwach członkowskich jest przeciwna szczepieniu, a prawie dwie trzecie Europejczyków uważa, że szczepionki zostały wyprodukowane zbyt szybko 1 .
8.
Sądzi, że bardzo ważne jest zapewnienie opinii publicznej, że stosowana technologia jest bezpieczna, a szybka produkcja wynika z przeznaczenia ponadprzeciętnej ilości środków finansowych na opracowanie szczepionek i z zaangażowania w tym celu ponadprzeciętnej ilości zasobów ludzkich. Jest również zdania, że przywódcy szczebla niższego niż krajowy są najlepiej przygotowani do tego, by pomóc w rozwianiu tych obaw.
9.
Przestrzega przed skutkami fałszywych informacji i dezinformacji, które mogą utrudnić szybkie masowe szczepienia, i wzywa do zwiększenia świadomości na temat możliwości oszustw związanych z kampaniami szczepień. Uważa, że zaangażowanie władz lokalnych i regionalnych może się znacznie przyczynić do przeciwdziałania dezinformacji i niepewności związanej ze szczepieniami.
10.
Apeluje o europejską tablicę wskaźników, by umożliwić monitorowanie wyszczepialności i dystrybucji szczepionek w podziale na regiony oraz zwiększenie przejrzystości i koordynacji i pomóc we wskazaniu luk. Uważa, że obywatelki i obywatele powinni otrzymać pełne informacje o zezwoleniach, dostępności i wprowadzeniu szczepionek przeciwko COVID-19.
11.
Oferuje Komisji Europejskiej i państwom członkowskim pomoc swoją i swoich członkiń i członków we wspieraniu kampanii szczepień poprzez wymianę najlepszych praktyk i rozpowszechnianie informacji.
12.
Popiera zamiar Rady dotyczący stworzenia znormalizowanego i interoperacyjnego dowodu szczepienia do celów medycznych, biorąc pod uwagę, że dokumentowanie szczepień jest koniecznością z medycznego punktu widzenia.
13.
Podkreśla, że UE odgrywa wiodącą rolę w ułatwianiu dostępu do szczepionek na całym świecie.
14.
Domaga się, aby reakcje Unii Europejskiej, państw członkowskich oraz regionów i gmin na wybuch pandemii COVID-19 zostały poddane szczegółowej ocenie i aby wyciągnięto odpowiednie wnioski z perspektywy medycznej, gospodarczej, społecznej i administracyjnej, a także z punktu widzenia kompetencji prawnych.
Bruksela, dnia 5 lutego 2021 r.
Apostolos TZITZIKOSTAS
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Regionów
1 Badanie Komisji Europejskiej (DG COMM.A3) "Opinia publiczna wobec szczepień przeciwko COVID-19 w UE", grudzień 2020 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024