Streszczenie decyzji Komisji z dnia 17 września 2019 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.8870 - E.ON/Innogy).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 17 września 2019 r.

uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG

(Sprawa M.8870 - E.ON/Innogy)

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 6530)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2020/C 379/07)

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2020 r.)

Dnia 17 września 2019 r.Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia przedsiębiorstw na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2. Pełny tekst decyzji w autentycznej wersji językowej sprawy w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod następującym adresem: http://ec.europa.eu/competition/index_pl.html.

I. 

STRONY

(1)
W dniu 31 stycznia 2019 r. Komisja Europejska otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji ("koncentracja"), zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w wyniku której przedsiębiorstwo E. ON SE ("E.ON", Niemcy) przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad działalnością przedsiębiorstwa Innogy SE ("Innogy", Niemcy) w zakresie dystrybucji i rozwiązań konsumenckich oraz nad niektórymi jego aktywami związanymi z wytwarzaniem energii elektrycznej 2 .
(2)
E.ON jest przedsiębiorstwem energetycznym prowadzącym działalność w całym łańcuchu dostaw, w tym w zakresie wytwarzania, dostaw hurtowych, przesyłu, dystrybucji, sprzedaży detalicznej i działalności związanej z energią (takiej jak pomiary, elektromobilność itp.). E.ON prowadzi działalność w kilku krajach europejskich, w tym w Szwecji, Rumunii, we Włoszech, w Polsce, Danii, Czechach, Niemczech, na Węgrzech, Słowacji i w Zjednoczonym Królestwie.
(3)
Innogy, spółka zależna RWE, jest przedsiębiorstwem energetycznym prowadzącym działalność w całym łańcuchu dostaw, w tym w zakresie dystrybucji, sprzedaży detalicznej i działalności związanej z energią (takiej jak pomiary, elektromobilność itp.). Innogy prowadzi działalność w kilku krajach europejskich, w tym w Belgii, Hiszpanii, Niderlandach, Polsce, Francji, we Włoszech, w Portugalii, Rumunii, Chorwacji, Słowenii, Czechach, Niemczech, na Węgrzech, Słowacji i w Zjednoczonym Królestwie.
(4)
E.ON jest dalej zwane "stroną zgłaszającą", zaś łącznie z Innogy zwane są "stronami".

II. 

TRANSAKCJA

(5)
Koncentracja polega na przejęciu przez przedsiębiorstwo E.ON wyłącznej kontroli nad Innogy. Koncentracja dokonana zostanie w drodze zakupu udziałów/akcji. Koncentracja stanowi część złożonej transakcji wymiany aktywów między E.ON a RWE, w wyniku której E.ON będzie prowadzić działalność przede wszystkim w zakresie eksploatacji sieci dystrybucji energii elektrycznej i gazu oraz dostaw detalicznych w różnych krajach europejskich. RWE będzie skupiać się na działalności wytwórczej i hurtowej.
(6)
E.ON ma przejąć od Innogy, spółki zależnej RWE, energetyczną sieć dystrybucyjną i rozwiązania konsumenckie, jak również niektóre mniejsze aktywa tej spółki związane z wytwarzaniem energii elektrycznej, głównie elektrociepłownie będące własnością Innogy ("odwrotnie wyodrębnione aktywa"). RWE ma przejąć większość działalności E.ON związanej z wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł oraz mniejszościowe udziały w dwóch elektrowniach jądrowych już eksploatowanych przez RWE. Ponadto RWE ma zachować a) aktywa Innogy związane z wytwarzaniem energii ze źródeł odnawialnych (z wyjątkiem odwrotnie wyodrębnionych aktywów), b) 49 % udział

Innogy w spółce Kärntner Energieholding Beteiligungs GmbH oraz c) jedenaście magazynów gazu eksploatowanych przez Innogy w Niemczech oraz w Czechach (wszystkie te aktywa stanowią razem ponownie przenoszone aktywa). RWE ma również przejąć udział mniejszościowy w E.ON o charakterze wyłącznie finansowym. Komisja wyraziła zgodę na przejęcie aktywów E.ON przez RWE decyzją COMP/M.8871 - rWe/E.ON Transfer Assets z dnia 26 lutego 2019 r.

(7)
Dwie części składowe zamiany aktywów stanowią podstawę dla dwóch odrębnych koncentracji. Niniejsza decyzja dotyczy koncentracji wynikającej z przejęcia kontroli nad Innogy przez E.ON.
(8)
Łączny światowy obrót przedmiotowych przedsiębiorstw wynosi ponad 5 000 mln EUR. Ogólnounijny obrót każdego z nich przekracza 250 mln EUR, ale nie generują one więcej niż dwie trzecie swojego łącznego obrotu na terenie całej UE w żadnym państwie członkowskim. Zgłoszona operacja ma zatem wymiar unijny.

III. 

PROCEDURA

(9)
W dniu 7 marca 2019 r. Komisja wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności koncentracji z rynkiem wewnętrznym i przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 20 marca 2019 r. E.ON przedłożyło na piśmie uwagi do decyzji wydanej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c), które następnie uzupełniło w dniach 8 maja 2019 r. oraz 20 maja 2019 r.
(10)
Termin przyjęcia ostatecznej decyzji w tej sprawie został przedłużony dwa razy, w dniu 22 marca 2019 r. (do 11 kwietnia 2019 r.) oraz 29 kwietnia 2019 r. (do 8 maja 2019 r.), zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
(11)
Na wniosek stron, w dniu 7 czerwca 2019 r. termin przyjęcia ostatecznej decyzji w tej sprawie wydłużono o kolejne 20 dni roboczych, zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
(12)
W dniu 20 czerwca 2019 r. w celu wyeliminowania wstępnych zastrzeżeń w zakresie konkurencji wskazanych przez Komisję oraz po szczegółowych rozmowach strony przedłożyły Komisji projekt zobowiązań ("zobowiązania fazy II").
(13)
W dniu 21 czerwca 2019 r. Komisja rozpoczęła badanie rynku w celu oceny, czy zobowiązania fazy II umożliwią wyeliminowanie zastrzeżeń w zakresie konkurencji wyrażonych przez Komisję.
(14)
W dniu 4 lipca 2019 r. strony przedłożyły ostateczne zobowiązania ("ostateczne zobowiązania").

IV. 

STRESZCZENIE OCENY

(15)
Działalność stron pokrywa się w kilku państwach, jednak najistotniejsze nakładanie się na siebie działalności można zaobserwować w Niemczech, Czechach, na Węgrzech, Słowacji i w Zjednoczonym Królestwie 3 . W każdym z tych krajów dochodzi do znacznego horyzontalnego nakładania się niektórych rodzajów działalności stron. Przypadki te streszczono w dalszej części niniejszego dokumentu.
1.
Niemcy
1.1.
Definicje rynku
(16)
Dostawy detaliczne energii elektrycznej: Komisja zazwyczaj definiuje rynki dostaw detalicznych energii elektrycznej do odbiorców końcowych jako krajowe, jednakże w przypadku Niemiec w przeszłości rozważała również węższą definicję (na poziomie sieci dystrybucyjnej). Na potrzeby niniejszej decyzji Komisja podtrzymuje, że dla dużych odbiorców zasięg jest krajowy, i stwierdza na podstawie badania rynku i zgodnie z definicją rynkową przyjętą przez niemiecki Federalny Urząd Antymonopolowy, że (i) rynek geograficzny regularnych dostaw detalicznych energii elektrycznej do gospodarstw domowych i do małych odbiorców komercyjnych w ramach podstawowych dostaw ma charakter lokalny, ograniczony do odpowiedniego podstawowego obszaru dostaw; oraz (ii) rynek geograficzny regularnych dostaw detalicznych energii elektrycznej do gospodarstw domowych i małych odbiorców komercyjnych na podstawie szczególnych umów ma charakter krajowy.
(17)
Dostawy detaliczne energii elektrycznej na potrzeby ogrzewania: Komisja stwierdziła w ramach dochodzenia, że kilka aspektów przemawia za definicją krajowego rynku, oraz że jest kilka aspektów wskazujących na lokalną dynamikę konkurencji. Zatem do celów niniejszej decyzji nie rozstrzyga się, czy rynek detalicznych dostaw energii elektrycznej na potrzeby ogrzewania do gospodarstw domowych i MŚP w Niemczech ma zasięg geograficzny krajowy, z silnymi elementami konkurencji regionalnej na poziomie obszaru sieci, czy też lokalny.
(18)
Dostawy detaliczne gazu: W oparciu o swoją ocenę Komisja stwierdziła, że struktura i funkcjonowanie rynku detalicznych dostaw gazu są podobne jak w przypadku rynku detalicznych dostaw energii elektrycznej. Dlatego Komisja rozważa dla detalicznych dostaw gazu taką samą definicję rynku geograficznego jak w przypadku energii elektrycznej.
(19)
Elektromobilność: Na potrzeby niniejszej decyzji Komisja uznaje, że (i) hurtowe dostawy stacji ładowania pojazdów elektrycznych mają zasięg krajowy lub obejmujący EOG (nierozstrzygnięte); (ii) dostawy detaliczne prywatnych stacji ładowania mają zasięg krajowy; (iii) rynek instalacji i eksploatacji publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (EV) na autostradach ma charakter lokalny lub krajowy z elementami lokalnymi (nierozstrzygnięte); (iv) rynek instalacji i eksploatacji publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (EV) poza autostradami ma charakter lokalny lub krajowy z elementami lokalnymi (nierozstrzygnięte); (v) rynek abonamentowych usług na dostęp do publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych ma zasięg krajowy; oraz (vi) usługi sprzedawane pod marką dystrybutora dotyczące publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych mają zasięg krajowy.
1.2.
Ocena wpływu na konkurencję
(20)
Komisja dokonała oceny rynków jak opisano powyżej. Komisja doszła do wniosku, że koncentracja doprowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach.
a)
Co do rynku dostaw energii elektrycznej na potrzeby ogrzewania w Niemczech, Komisja doszła do takiego wniosku, ponieważ rynek energii elektrycznej na potrzeby ogrzewania jest wysoce skoncentrowany (połączenie przedsiębiorstw łączy dwóch największych dostawców na szczeblu krajowym), strony wywierają na siebie znaczną presję konkurencyjną, istnieje ograniczona wiarygodna alternatywa dla stron i bariery wejścia na rynek są wysokie.
b)
Co do rynku instalacji i eksploatacji publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (EV) na autostradach w Niemczech, Komisja doszła do takiego wniosku po zidentyfikowaniu stacji ładowania należących do stron i znajdujących się blisko siebie tam, gdzie nie istniały konkurencyjne stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
2.
Czechy
2.1.
Definicja rynku
(21)
Dostawy detaliczne energii elektrycznej: W swojej praktyce decyzyjnej Komisja nie rozstrzygnęła, czy rynek detalicznych dostaw energii elektrycznej w Czechach ma krajowy czy też węższy zasięg geograficzny. Na potrzeby niniejszej decyzji uznaje się, że rynek geograficzny dostaw detalicznych do (i) odbiorców energii elektrycznej wysokiego napięcia; oraz (ii) odbiorców energii elektrycznej niskiego napięcia ma zasięg krajowy, chociaż w przypadku detalicznych dostaw do odbiorców energii elektrycznej niskiego napięcia występują lokalne elementy konkurencji.
(22)
Dostawy detaliczne gazu: W swojej praktyce decyzyjnej Komisja nie rozstrzygnęła, czy rynek detalicznych dostaw gazu w Czechach ma krajowy czy też węższy zasięg geograficzny. Na potrzeby niniejszej decyzji uznaje się, że rynek geograficzny dostaw detalicznych gazu do (i) dużych odbiorców; oraz (ii) małych odbiorców ma zasięg krajowy, chociaż w przypadku detalicznych dostaw gazu do małych odbiorców są obecne lokalne elementy konkurencji.
2.2.
Ocena wpływu na konkurencję
(23)
Komisja dokonała oceny rynków jak opisano powyżej. Komisja doszła do wniosku, że koncentracja doprowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach.
a)
W przypadku rynku detalicznych dostaw do odbiorców energii elektrycznej niskiego napięcia w Czechach Komisja doszła do swojego wniosku ze względu na historyczną długoletnią obecność stron na rynku i ze względu na fakt, że strony są bliskimi konkurentami.
b)
W przypadku rynku detalicznych dostaw gazu do małych odbiorców w Czechach Komisja doszła do swojego wniosku ze względu na wysoki udział rynkowy, na komplementarność historycznej długoletniej obecności stron na rynku i ze względu na fakt, że strony są bliskimi konkurentami.
c)
W przypadku rynku detalicznych dostaw gazu do dużych odbiorców w Czechach Komisja doszła do swojego wniosku ze względu na wysoki udział w rynku rozproszonym, na którym strony są bliskimi konkurentami.
3.
Węgry
3.1.
Definicja rynku
(24)
Dostawy detaliczne energii elektrycznej: Komisja już wcześniej określiła rynek detalicznych dostaw energii elektrycznej do przedsiębiorstw na Węgrzech jako mający zasięg krajowy, natomiast rynek detalicznych dostaw do klientów indywidualnych uznano za rynek o zasięgu regionalnym (każdy obszar OSD). Na podstawie oceny Komisji i na potrzeby niniejszej decyzji uznaje się, że detaliczne dostawy energii elektrycznej do odbiorców indywidualnych i MŚP obsługiwanych w ramach oferty składanej przez operatora świadczącego usługę powszechną mają zasięg regionalny (obszar OSD). Uznaje się, że dostawy detaliczne energii elektrycznej do MŚP obsługiwanych w ramach konkurencyjnych ofert oraz do dużych odbiorców komercyjnych i przemysłowych mają zasięg krajowy.
3.2.
Ocena wpływu na konkurencję
(25)
Komisja dokonała oceny rynków jak opisano powyżej. Komisja doszła do wniosku, że koncentracja doprowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach.
a)
W przypadku rynku detalicznych dostaw energii elektrycznej do MŚP obsługiwanych w ramach konkurencyjnych ofert na Węgrzech Komisja doszła do swojego wniosku, gdyż połączenie przedsiębiorstw wyeliminowałoby istotną presję konkurencyjną na już mocno skoncentrowanym rynku.
b)
W przypadku rynku detalicznych dostaw energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych na Węgrzech Komisja doszła do swojego wniosku, gdyż strony są bliskimi konkurentami i połączenie znacznie zmniejszyłoby liczbę skutecznych konkurentów na rynku.
4.
Słowacja
4.1.
Definicja rynku
(26)
Dostawy detaliczne energii elektrycznej: Na potrzeby niniejszej decyzji Komisja stwierdza, że rynek geograficzny dostaw detalicznych energii elektrycznej ma zasięg krajowy, chociaż ma też mocne cechy regionalne.
4.2.
Ocena wpływu na konkurencję
(27)
Komisja doszła do wniosku, że koncentracja nie doprowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na Słowacji.
(28)
W trzech poszkodowanych segmentach rynku detalicznych dostaw energii elektrycznej do (i) odbiorców na rynku regulowanym; (ii) małych odbiorców na rynku nieregulowanym; oraz (iii) dużych odbiorców przemysłowych na Słowacji, Komisja doszła do wniosku, że nie dochodzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji, gdyż strony nie są bliskimi konkurentami, a pozostali dostawcy wywierają na strony silniejszą presję aniżeli strony wywierają na siebie nawzajem. Komisja rozważyła również czy, nawet jeśli nie ma znaczącego wpływu na obecny poziom konkurencji, koncentracja wpłynie na konkurencję w przyszłości przez to, że doprowadzi do strat związanych z wykluczeniem potencjalnej konkurencji, jednakże dowody zgromadzone w toku dochodzenia nie potwierdziły tej tezy.
5.
Zjednoczone Królestwo
5.1.
Definicja rynku
(29)
Dostawy detaliczne energii elektrycznej do gospodarstw domowych i dużych odbiorców przemysłowych: zgodnie z poprzednimi decyzjami Komisja stwierdza, że zasięg geograficzny dostaw detalicznych energii elektrycznej obejmuje Wielką Brytanię.
5.2.
Ocena wpływu na konkurencję
(30)
Komisja doszła do wniosku, że koncentracja nie doprowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji w Zjednoczonym Królestwie.
(31)
W przypadku poszkodowanych segmentów rynku detalicznych dostaw energii elektrycznej do (i) gospodarstw domowych; i (ii) dużych odbiorców przemysłowych w Wielkiej Brytanii, Komisja doszła do wniosku, że nie dochodzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji, gdyż strony posiadają umiarkowany łączny udział w rynku, ponieważ nie są one bliskimi konkurentami oraz na rynkach działa kilka alternatywnych, wiarygodnych konkurentów.

V. 

ŚRODKI ZARADCZE

(32)
W celu wyeliminowania zastrzeżeń w zakresie konkurencji wskazanych przez Komisję, strony przedłożyły "ostateczne zobowiązania", które objęły modyfikacje uwzględniające wyniki badania rynkowego. Ostateczne zobowiązania są następujące:
(33)
W zakresie energii elektrycznej na potrzeby ogrzewania w Niemczech: środki zaradcze obejmują zbycie praktycznie wszystkich specjalnych odbiorców kontraktowych EDG (głównej spółki zależnej E.ON), zaopatrywanych w energię elektryczną na potrzeby ogrzewania. W przypadku odbiorców posiadających odrębne liczniki, ostateczne zobowiązania obejmują również wszystkie odpowiadające temu umowy szczególne dotyczące odbiorców energii elektrycznej na potrzeby ogrzewania. Zbycie nastąpi w podziale na dwa odrębne portfele klientów, które zostaną przejęte łącznie przez jednego z nabywców lub oddzielnie przez dwóch różnych nabywców.
(34)
Co do instalacji i eksploatacji publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (EV) na autostradach w Niemczech, na transakcję zbycia składają się zobowiązanie E.ON do całkowitego zaprzestania eksploatacji stacji ładowania niebędących w posiadaniu E.ON (tzn. stacji ładowania na obszarach, na których doszło do horyzontalnego nakładania się działalności) oraz do nieeksploatowania takich stacji ładowania przez z góry ustalony okres. Ponadto E.ON zobowiązuje się nie eksploatować dalszych stacji ładowania niebędących w posiadaniu E.ON (dalszych stacji ładowania eksploatowanych przez stronę trzecią, co do których E.ON rozważał zawarcie umowy eksploatacyjnej), przez z góry ustalony okres.
(35)
Co do dostaw detalicznych gazu do małych i dużych odbiorców oraz dostaw detalicznych do odbiorców energii elektrycznej niskiego napięcia w Czechach, zbycie całej detalicznej działalności firmy Innogy w zakresie energii elektrycznej i gazu oraz jej jednostek powiązanych w Czechach, wraz z większością innych rodzajów działalności Innogy w Czechach 4 .
(36)
Co do dostaw detalicznych energii elektrycznej tak do MŚP obsługiwanych w ramach konkurencyjnych ofert, jak i do dużych odbiorców przemysłowych na Węgrzech, E.ON ma zbyć całą swoją działalność detaliczną w zakresie energii elektrycznej na rzecz konkurencyjnych MŚP oraz dużych odbiorców przemysłowych na Węgrzech.
(37)
W opinii Komisji ostateczne zobowiązania są wystarczające, aby wyeliminować zidentyfikowane zastrzeżenia dotyczące konkurencji:
a)
W zakresie energii elektrycznej na potrzeby ogrzewania w Niemczech: usunięcie większości istotnych zbieżności konkurencyjnych pomiędzy stronami na poziomie krajowym oraz na poziomie lokalnego OSD, oraz utworzenie jednego lub dwóch dużych ponadregionalnych konkurentów zdolnych do skutecznego rozwoju i konkurowania z połączonym przedsiębiorstwem.
b)
Co do instalacji i eksploatacji publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (EV) na autostradach w Niemczech, zbycie usunie jakiekolwiek istotne zbieżności konkurencyjne między stronami.
c)
Co do dostaw detalicznych gazu do małych i dużych odbiorców oraz dostaw detalicznych do odbiorców energii elektrycznej niskiego napięcia w Czechach, zbycie usunie jakiekolwiek istotne zbieżności konkurencyjne między stronami.
d)
Co do dostaw detalicznych energii elektrycznej tak do MŚP obsługiwanych w ramach konkurencyjnych ofert, jak i do dużych odbiorców przemysłowych na Węgrzech, zbycie usunie jakiekolwiek istotne zbieżności konkurencyjne między stronami.

VI. 

WNIOSEK

(38)
Z powodów wymienionych powyżej Komisja stwierdza, że planowana koncentracja w formie zmienionej zobowiązaniami i z zastrzeżeniem szczegółowych warunków, w tym zaakceptowania przez Komisję odpowiednich nabywców dla podmiotów przeznaczonych do zbycia, nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na jego znacznej części.
(39)
W związku z tym koncentrację uznaje się za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG, pod pewnymi warunkami i po spełnieniu określonych zobowiązań, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Na pierwszym etapie E.ON przejmie w całości przedsiębiorstwo Innogy. Następnie E.ON wyodrębni większość działalności Innogy w zakresie wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, w zakresie magazynowania gazu oraz udziały w Kärntner Energieholding Beteiligungs GmbH i przeniesie te aktywa z powrotem do RWE.
3 Mniej istotne przypadki pokrywania się działalności występują w Danii, Szwecji, Polsce, Rumunii, Austrii, we Włoszech, Belgii, Niderlandach oraz Francji.
4 Działalność Innogy w zakresie dystrybucji gazu w Czechach ma zostać przejęta przez Macquarie, a RWE zachowa kontrolę nad magazynowaniem gazu w Czechach.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.379.16

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 17 września 2019 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.8870 - E.ON/Innogy).
Data aktu: 17/09/2019
Data ogłoszenia: 10/11/2020