Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 maja 2019 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40134 - Utrudnienie handlu piwem przez przedsiębiorstwo AB InBev) (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)2019/C 407/06.

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 13 maja 2019 r.
dotyczącej postępowania na mocy art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Sprawa AT.40134 - Utrudnienie handlu piwem przez przedsiębiorstwo AB InBev)

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3465)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2019/C 407/06)

(Dz.U.UE C z dnia 3 grudnia 2019 r.)

Dnia 13 maja 2019 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. 

WPROWADZENIE

(1)
Przedmiotowa decyzja wydana jest zgodnie z art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") i skierowana do przedsiębiorstwa Anheuser-Busch InBev NV/SA, Inc. oraz jego dwóch spółek zależnych (zwanych dalej "AB InBev"). AB InBev jest największym na świecie browarem, który sprzedaje swoje marki piwa w ponad 100 krajach.
(2)
W okresie od dnia 9 lutego 2009 r. do dnia 31 października 2016 r. AB InBev uczestniczyło w jednolitym i ciągłym naruszeniu, które obejmowało wprowadzenie czterech ograniczeń, stanowiących nadużycie. Poprzez umyślne ograniczenie przywozu swoich produktów piwowarskich do Belgii, AB InBev miało na celu utrzymanie wyższych cen swoich produktów piwowarskich w Belgii i wyższych związanych z tym zysków.

2. 

OPIS SPRAWY

2.1.
Procedura
(3)
Pod koniec 2014 r., w oparciu o własne monitorowanie rynku, Komisja wszczęła postępowanie z urzędu.
(4)
W listopadzie 2015 r. Komisja przeprowadziła niezapowiedziane inspekcje w siedzibach AB InBev w Belgii i Niderlandach.
(5)
W dniu 30 czerwca 2016 r. Komisja wszczęła przeciwko AB InBev formalne postępowanie w celu podjęcia decyzji na podstawie rozdziału III rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003.
(6)
W dniu 30 listopada 2017 r. Komisja wydała przedstawienie zarzutów skierowane do AB InBev podnosząc, że brało ono udział w praktykach ograniczających stanowiących nadużycie pozycji dominującej w rozumieniu art. 102 TFUE.
(7)
Po wszczęciu postępowania AB InBev złożyło formalną ofertę współpracy w kontekście przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 ("propozycja ugodowa").
(8)
Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywną opinię w dniu 3 maja 2019 r.
(9)
Komisja przyjęła decyzję w dniu 13 maja 2019 r.
2.2.
Streszczenie opisu naruszenia
(10)
W decyzji ustalono, że w okresie od dnia 9 lutego 2009 r. do dnia 31 października 2016 r. AB InBev prowadziło strategię noszącą znamiona nadużycia, mającą na celu ograniczenie sprzedaży swoich produktów piwowarskich dostarczanych klientom nieposiadającym koncesji z Niderlandów do Belgii przez wdrożenie czterech praktyk ograniczających względem klientów nieposiadających koncesji, obejmujących w szczególności:
a)
ograniczenie ilości produktów piwowarskich dostarczanych hurtownikowi w Niderlandach w celu ograniczenia przywozu tych produktów do Belgii,
b)
wprowadzenie zmian w opakowaniach produktów piwowarskich dostarczanych klientom nieposiadającym koncesji w Niderlandach w celu ograniczenia przywozu tych produktów do Belgii,
c)
uzależnienie dostaw produktów piwowarskich niedostępnych w Niderlandach sprzedawcy detalicznemu w Belgii od nabycia w Belgii innych produktów piwowarskich dostępnych również w Niderlandach, oraz
d)
organizowanie sprzedaży promocyjnych na produkty piwowarskie oferowane sprzedawcy detalicznemu w Niderlandach pod warunkiem nieoferowania promocji w Belgii.
(11)
Ze względu na swój charakter praktyki te ograniczały konkurencję w rozumieniu art. 102 Traktatu, ponieważ miały na celu podział jednolitego rynku wzdłuż granic państwowych.
2.3.
Adresaci decyzji i czas trwania naruszenia przepisów
(12)
Decyzja skierowana jest do przedsiębiorstwa Anheuser-Busch InBev NV/SA i dwóch jednostek, w których posiada ono całościowy udział, InBev Belgium Bvba/Sprl i InBev Nederland NV.
(13)
Okres trwania jednolitego i ciągłego naruszenia obejmuje okres od dnia 9 lutego 2009 r. do dnia 31 października 2016 r.
2.4.
Środki zaradcze
(14)
Decyzja wymaga, aby AB InBev umieszczało na opakowaniach wszystkich swoich obecnych i nowych produktów 19 specyficznych marek piwa w Belgii, Francji i Niderlandach obowiązkowe informacje w ramach etykietowania żywności w języku niderlandzkim i francuskim, a nie tylko w jednym języku.
(15)
AB InBev zaproponowało ten środek w propozycji ugodowej, a decyzja czyni go wiążącym przez okres pięciu lat od daty powiadomienia o decyzji. AB InBev przyznaje, że środek ten jest odpowiedni i proporcjonalny w ramach procedury współpracy w celu zapewnienia, by praktyka polegająca na zmianie opakowania jego produktów piwowarskich nie powtórzyła się. Środek zaradczy powinien również ułatwić klientom nieposiadającym koncesji wywóz produktów do Niderlandów, Belgii i Francji, zwiększając tym samym możliwość handlu transgranicznego.
2.5.
Grzywny

(16) W przypadku niniejszej decyzji zastosowanie mają wytyczne w sprawie grzywien z 2006 r. 2 .

2.5.1.
Podstawowy wymiar grzywny
(17)
Ustalając wysokość grzywien, Komisja wzięła pod uwagę wartość sprzedaży w Belgii i Niderlandach w 2015 r., który był ostatnim pełnym rokiem obrotowym uczestnictwa AB InBev w naruszeniu.
(18)
Komisja wzięła pod uwagę, że stanowiące nadużycie zachowanie polega na zamierzonym "celowym" naruszeniu jasnej, podstawowej zasady niedzielenia jednolitego rynku wzdłuż granic państwowych. Naruszenie dotyczy ponadto produktów mających bezpośredni wpływ na konsumentów. Po uwzględnieniu tych czynników oraz w świetle szczególnych okoliczności sprawy odsetek wartości sprzedaży ustalono na poziomie 10 %.
(19)
Komisja uwzględniła czas trwania jednolitego i ciągłego naruszenia w wymiarze określonym powyżej.
2.5.2.
Okoliczności obciążające i łagodzące
(20)
W niniejszej sprawie nie występują okoliczności obciążające ani łagodzące.
2.5.3.
Podwyższenie grzywny dla zapewnienia skutku odstraszającego
(21)
Kwota grzywny została zwiększona o mnożnik w wysokości 1,1, aby zapewnić efekt odstraszający w odniesieniu do AB InBev, które jest przedsiębiorstwem o szczególnie wysokich światowych obrotach w zakresie sprzedaży produktów i usług innych niż te, których dotyczyło naruszenie.
2.5.4.
Zastosowanie pułapu 10 % obrotów
(22)
Obliczona grzywna nie przekracza 10 % światowego obrotu AB InBev.
2.5.5.
Zmniejszenie grzywny w świetle współpracy
(23)
W celu odzwierciedlenia skutecznej współpracy podjętej przez AB InBev, a w szczególności uznania naruszenia i zaoferowania środka zaradczego w celu zapobieżenia powtórzeniu praktyki polegającej na zmianie opakowania jego produktów piwowarskich, kwotę grzywny obniża się o 15 % zgodnie z pkt 37 wytycznych w sprawie grzywien.

3. 

WNIOSEK

(24)
AB InBev naruszyło art. 102 Traktatu, uczestnicząc w jednolitym i ciągłym naruszeniu mającym na celu ograniczenie transgranicznego handlu produktami piwowarskimi z Niderlandów do Belgii. Naruszenie polegało na wdrożeniu czterech praktyk względem jego klientów nieposiadających koncesji; których celem było utrzymanie wyższych cen swoich produktów piwowarskich w Belgii i wyższych związanych z tym zysków.
(25)
Ostateczna kwota grzywny nałożonej na AB InBev zgodnie z art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003 za jednolite i ciągłe naruszenie wynosi 200 409 000 EUR.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.
2 Dz.U. C 210 z 1.9.2006, s. 2.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.407.6

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 13 maja 2019 r. dotyczącej postępowania na mocy art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.40134 - Utrudnienie handlu piwem przez przedsiębiorstwo AB InBev) (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)2019/C 407/06.
Data aktu: 13/05/2019
Data ogłoszenia: 03/12/2019