(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2019 r.)
SPIS TRESCI
Wykaz skrótów
PRZEDMOWA
WPROWADZENIE I OGÓLNY KONTEKST PRAWNY
1. Informacje ogólne
1.1. Główne cechy decyzji ramowej
1.1.1. Przekazanie wyroku i zaświadczenia
1.1.2. Zaświadczenie
1.1.3. Wyrok
1.1.4. Kara
1.1.5. Państwo wydające i państwo wykonujące
1.2. Zasada wzajemnego uznawania
1.3. Skutek prawny decyzji ramowych UE
1.4. Artykuł 267 TFUE: postępowanie prejudycjalne
CZĘŚĆ I: PRZEKAZYWANIE WYROKU I ZAŚWIADCZENIA
2. Wymogi dotyczące przekazywania
2.1. Zakres stosowania decyzji ramowej
2.1.1. Zakres podmiotowy:
2.1.2. Zakres przedmiotowy:
2.1.3. Ratione temporis:
2.2. Właściwe organy
2.3. Wybór państwa wykonującego
2.3.1. Scenariusze zgodnie z art. 4 ust. 1
2.3.2. Przekazanie do państwa członkowskiego, którego osoba skazana jest obywatelem i w którym mieszka (art. 4 ust. 1 lit. a))
2.3.3. Przekazanie do państwa członkowskiego, do którego osoba skazana będzie deportowana (art. 4 ust. 1 lit. b))
2.3.4. Przekazanie do dowolnego innego państwa członkowskiego, które wyraża na nie zgodę (art. 4 ust. 1 lit. c))
2.4. Świadoma zgoda osoby skazanej
2.5. Zgoda państwa wykonującego
2.6. Stanowisko osoby skazanej
2.7. Ocena resocjalizacji
2.7.1. Państwo wydające musi uzyskać pewność
2.7.2. Konsultacje z państwem wykonującym w stosownych przypadkach
2.7.3. Definicja resocjalizacji
2.7.4. Warunki wykonywania kar
2.8. Wykaz 32 kategorii przestępstw dających podstawę do przekazania bez weryfikacji podwójnej karalności
2.9. Słabsze grupy społeczne: sprawcy nieletni i z zaburzeniami psychicznymi a przekazywanie środków związanych z leczeniem psychiatrycznym lub opieką zdrowotną
2.10. Uwzględnienie praw podstawowych przez państwo wydające
3. Procedura przekazania
3.1. Podmioty uprawnione do wszczęcia procedury
3.2. Procedura uzyskania stanowiska osoby skazanej
3.3. Powiadomienie osoby skazanej (art. 6 ust. 4 i formularz w załączniku II)
3.4. Dokumenty, które należy przesłać
3.4.1. Zaświadczenie
3.4.2. Wyrok
3.5. Przydatne informacje uzupełniające ze strony państwa wydającego
3.6. Przekazanie
3.7. Wniosek o udzielenie informacji w sprawie przepisów dotyczących przedterminowego lub warunkowego zwolnienia
3.8. Wniosek o tymczasowe aresztowanie
3.9. Wycofanie zaświadczenia
CZĘŚĆ II: UZNANIE WYROKU I WYKONANIE KARY
4. Procedura uznania
4.1. Termin podjęcia decyzji w sprawie uznania a środki ochrony prawnej przeciwko decyzji o przekazaniu
4.2. Wniosek o tłumaczenie wyroku
4.3. Odroczenie
4.4. Tymczasowe aresztowanie
5. Decyzja o uznaniu i wykonaniu
5.1. Ogólny obowiązek uznania i wykonania
5.2. Zgoda państwa wykonującego
5.3. Wykaz 32 kategorii przestępstw, w przypadku których nie ma weryfikacji podwójnej karalności
5.4. Dostosowanie kary
5.5. Podstawy odmowy uznania i wykonania
5.5.1. Niekompletne lub niepoprawne zaświadczenie (art. 9 ust. 1 lit. a))
5.5.2. Niezgodność z kryteriami w zakresie przekazywania (art. 9 ust. 1 lit. b))
5.5.3. Zasada ne bis in idem (art. 9 ust. 1 lit. c))
5.5.4. Brak podwójnej karalności (art. 9 ust. 1 lit. d))
5.5.5. Wykonanie kary uległo przedawnieniu (art. 9 ust. 1 lit. e))
5.5.6. Immunitet zgodnie z prawem państwa wykonującego (art. 9 ust. 1 lit. f))
5.5.7. Wiek odpowiedzialności karnej (art. 9 ust. 1 lit. g))
5.5.8. Pozostała do odbycia część kary jest zbyt krótka (art. 9 ust. 1 lit. h))
5.5.9. Wyroki zaoczne (art. 9 ust. 1 lit. i))
5.5.10. Ściganie za przestępstwa popełnione przed przekazaniem (art. 9 ust. 1 lit. j))
5.5.11. Środek związany z leczeniem psychiatrycznym lub opieką zdrowotną lub inny środek polegający na pozbawieniu wolności (art. 9 ust. 1 lit. k))
5.5.12. Eksterytorialność (art. 9 ust. 1 lit. l))
5.6. Częściowe uznanie i wykonanie
6. Przekazanie osoby skazanej
6.1. Terminy fizycznego przekazania
6.2. Tranzyt przez inne państwo członkowskie
6.3. Koszty przekazania
6.4. Dokumenty podróży
7. Wykonanie kary
7.1. Prawo regulujące wykonanie
7.2. Zaliczenie okresu pozbawienia wolności na poczet kary
7.3. Przedterminowe lub warunkowe zwolnienie
7.4. Amnestia, ułaskawienie
7.5. Rewizja wyroku
7.6. Prawo do wykonania wyroku
7.7. Obowiązki dotyczące komunikacji i informacji
8. Zasada specjalności
CZĘŚĆ III POZSTAŁE KWESTIE
9. Komunikacja między właściwymi organami na poszczególnych etapach procedury
10. Stosunek do innych umów
11. Powiązania z innymi instrumentami dotyczącymi współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych
11.1. Decyzja ramowa 2002/584/WSiSW w sprawie europejskiego nakazu aresztowania
11.2. Inne instrumenty
11.2.1. Dyrektywa 2012/29/UE o prawach ofiar
11.2.2. Decyzja ramowa 2008/947/WSiSW o stosowaniu zasady wzajemnego uznawania do decyzji w sprawie zawieszenia i kar alternatywnych
ZAŁĄCZNIK I - Decyzja ramowa 2008/909/WSiSW, nieoficjalna wersja skonsolidowana
ZAŁĄCZNIK II - Zaświadczenie do celów przekazania
ZAŁĄCZNIK III - Powiadomienie osoby skazanej
ZAŁĄCZNIK IV - Schemat decyzji ramowej 2008/909/WSiSW
ZAŁĄCZNIK V - Źródła informacji
ZAŁĄCZNIK VI - Wykaz wyroków Trybunału Sprawiedliwości dotyczących decyzji ramowej 2008/909/WSiSW
ZAŁĄCZNIK VII - Wykaz wyroków Trybunału Sprawiedliwości dotyczących decyzji ramowej 2002/584
Wykaz skrótów
konwencja z Schengen | Konwencja wykonawcza do układu z Schengen z dnia 19 czerwca 1990 r. |
ENA | Europejski nakaz aresztowania |
EKPC | Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności |
ETPC | Europejski Trybunał Praw Człowieka |
EJN | Europejska Sieć Sądowa w sprawach karnych |
EuroPris | Europejska Organizacja Służby Więziennej i Kuratorskiej |
Decyzja ramowa 2002/584 | Decyzja ramowa Rady 2002/584/WSiSW z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania osób między państwami członkowskimi |
Decyzja ramowa | Decyzja ramowa Rady 2008/909/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. o stosowaniu zasady wzajemnego uznawania do wyroków skazujących na karę pozbawienia wolności lub inny środek polegający na pozbawieniu wolności - w celu wykonania tych wyroków w Unii Europejskiej |
Decyzja ramowa 2008/947 | Decyzja ramowa Rady 2008/947/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. o stosowaniu zasady wzajemnego uznawania do wyroków i decyzji w sprawie zawieszenia lub warunkowego zwolnienia w celu nadzorowania przestrzegania warunków zawieszenia i obowiązków wynikających z kar alternatywnych |
Decyzja ramowa 2009/299 | Decyzja ramowa Rady 2009/299/WSiSW z dnia 26 lutego 2009 r. zmieniająca decyzje ramowe 2002/584/WSiSW, 2005/214/WSiSW, 2006/783/ WSiSW, 2008/909/WSiSW oraz 2008/947/WSiSW i tym samym wzmacniająca prawa procesowe osób oraz ułatwiająca stosowanie zasady wzajemnego uznawania do orzeczeń wydanych pod nieobecność danej osoby na rozprawie |
TUE | Traktat o Unii Europejskiej |
TFUE | Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
dyrektywa o prawach ofiar | Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/29/UE z dnia 25 paź dziernika 2012 r. ustanawiająca normy minimalne w zakresie praw, wsparcia i ochrony ofiar przestępstw oraz zastępująca decyzję ramową Rady 2001/220/WSiSW |
konwencja RE z 1983 r. | Konwencja Rady Europy o przekazywaniu osób skazanych z dnia 21 marca 1983 r. |
Protokół dodatkowy RE z 1997 r. | Protokół dodatkowy do Konwencji Rady Europy o przekazywaniu osób skazanych z dnia 18 grudnia 1997 r. |
Zastrzeżenie prawne: Niniejszy podręcznik nie jest prawnie wiążący ani nie ma charakteru wyczerpującego. Pozostaje on bez uszczerbku dla obowiązujących przepisów prawa Unii oraz jego dalszego rozwoju. Pozostaje on również bez uszczerbku dla oficjalnej wykładni prawa Unii, której może dokonać Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. |
PRZEDMOWA
Niniejszy podręcznik ma zapewnić państwom członkowskim i wyznaczonym przez nie właściwym organom praktyczne wytyczne dotyczące stosowania decyzji ramowej Rady 2008/909/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. (zwanej dalej "decyzją ramową"), zmienionej decyzją ramową Rady 2009/299/WSiSW z dnia 26 lutego 2009 r. dotyczącą orzeczeń wydanych pod nieobecność danej osoby na rozprawie 1 (zwaną dalej "decyzją ramową 2009/299"). Datę wdrożenia decyzji ramowej wyznaczono na 5 grudnia 2011 r. Przy sporządzaniu niniejszego podręcznika Komisja wzięła pod uwagę opinie wyrażone przez praktyków w trakcie licznych posiedzeń ekspertów zorganizowanych we współpracy z Europejską Organizacją Służby Więziennej i Kuratorskiej (zwaną dalej "EuroPris"), podczas których uczestnicy wymieniali informacje na temat wyzwań i przeszkód we wdrażaniu tego instrumentu oraz przekazywania osób skazanych w praktyce 2 . Ponadto projekt dokumentu skonsultowano z ekspertami zaproszonymi przez Komisję. W dniu 5 lutego 2014 r. opublikowano sprawozdanie z wdrażania decyzji ramowej 3 .
Podręcznik jest dostępny pod adresem: https://e-justice.europa.eu oraz na stronie internetowej Europejskiej Sieci Sądowej 4 we wszystkich językach urzędowych Unii.
Informacje dotyczące wdrażania przedmiotowej decyzji ramowej oraz oświadczenia złożone przez poszczególne państwa członkowskie można znaleźć na stronie internetowej Europejskiej Sieci Sądowej 5 .
Cennym dokumentem zawierającym praktyczne wskazówki jest "Podręcznik praktyczny EuroPris dotyczący przekazywania osób skazanych" 6 .
Zgodnie z art. 3 decyzji Rady 2002/187/WSiSW jednym z celów Eurojustu jest usprawnianie wykonywania wniosków i decyzji dotyczących współpracy wymiarów sprawiedliwości, w tym wniosków i decyzji opartych na instrumentach służących wdrożeniu zasady wzajemnego uznawania. Eurojust może zatem działać jako organ ułatwiający i koordynujący w sprawach dotyczących przekazywania więźniów 7 .
Informacje zamieszczone w niniejszym podręczniku są aktualne do dnia 1 lipca 2019 r.
WPROWADZENIE I OGÓLNY KONTEKST PRAWNY
- jeśli przestępstwo stanowiące podstawę europejskiego nakazu aresztowania zagrożone jest karą dożywotniego pozbawienia wolności lub środkiem zabezpieczającym, wykonanie przedmiotowego nakazu aresztowania następuje pod warunkiem że w systemie prawnym wydającego nakaz państwa członkowskiego istnieją przepisy dopuszczające rewizję wymiaru kary lub zastosowanych środków, dokonywanej na wniosek lub najpóźniej po upływie 20 lat, albo wystąpienie o zastosowanie prawa łaski, o co osoba ta ma prawo się ubiegać na mocy obowiązującego w wydającym nakaz państwie członkowskim prawa lub praktyki, mając na celu uniknięcie wykonania takiej kary lub środka zabezpieczającego;
- w przypadku gdy osoba, której dotyczy europejski nakaz aresztowania do celów ścigania, jest uznawana za obywatela lub osobę stale przebywającą w wykonującym nakaz państwie członkowskim, przekazanie następuje pod warunkiem że osoba ta po rozprawie zostaje przekazana do wykonującego nakaz państwa członkowskiego w celu odbycia tam kary pozbawienia wolności lub wykonania środka zabezpieczającego, orzeczonych w wydającym nakaz państwie członkowskim.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.403.2 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zawiadomienie Komisji - Podręcznik przekazywania osób skazanych i kar pozbawienia wolności w Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 29/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 29/11/2019 |