[COM(2018) 614 final - 2018/0322 (COD)](2019/C 159/06)
(Dz.U.UE C z dnia 10 maja 2019 r.)
Sprawozdawca: Javier DOZ ORRIT
Wniosek o konsultację |
Parlament Europejski, 13.9.2018 |
|
Rada Europejska, 17.9.2018 |
Podstawa prawna |
Art. 177 i 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
20.12.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
24.1.2019 |
Sesja plenarna nr |
540 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
121/1/3 |
3.10. Wcześniejsze stanowisko zostało potwierdzone w opiniach sektorowych w sprawie nowych ram finansowych UE, zwłaszcza w opinii na temat rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących funduszy europejskich 7 , w której Komitet - zgadzając się ze stwierdzeniami zawartymi w opinii w sprawie wieloletnich ram finansowych po 2020 roku 8 - dodaje, że "EKES ubolewa, że we wniosku zastąpiono bieżącą zasadę "n+3" zasadą "n+2", i zwraca się do Komisji Europejskiej o ponowne rozważenie tej kwestii" oraz "zwraca się do Komisji o ponowne rozważenie podniesienia stóp współfinansowania" (przez państwa członkowskie).
3.11. EKES uważa, że Komisja ma do dyspozycji wystarczające instrumenty kontroli odpowiedniego wykorzystania funduszy europejskich, w tym płatności zaliczkowych, przez państwa członkowskie. Jednocześnie jest zdania, że za pomocą ścisłej współpracy Komisji z państwami członkowskimi można i trzeba poprawić różne aspekty planowania programów i zarządzania nimi, i poparłby reformy ulepszające zdolności w tym względzie.
3.12. Biorąc pod uwagę treść powyższych punktów, EKES nie zgadza się z wnioskiem dotyczącym rozporządzenia zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 1303/2013, w którym dąży się do znacznego zmniejszenia rocznych płatności zaliczkowych w latach budżetowych 2021-2023.
3.13. Komitet zwraca się do Komisji, by rozważyła ponownie swój wniosek i wzięła pod uwagę niniejszą opinię oraz stanowisko państw członkowskich, zwłaszcza tych, które realizują w najbardziej prawidłowy i skuteczny sposób programy współfinansowane z funduszy europejskich. Apeluje również, by w przypadku nieutrzymania stawki płatności zaliczkowych przewidzianych w obowiązującym rozporządzeniu, jej obniżka była znacznie niższa niż proponowane (przeciętnie) dwie trzecie.
3.14. Jednocześnie EKES wnosi, by ponownie rozważono drastyczne cięcie płatności zaliczkowych i ich zniesienie w 2027 r. i kolejnych latach, które przewiduje się we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących funduszy europejskich w WRF na lata 2021-2027.
Bruksela, dnia 24 stycznia 2019 r.
|
Przewodniczący |
|
Luca JAHIER |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w zakresie dostosowania rocznych płatności zaliczkowych w latach 2021-2023, COM(2018) 614 - 2018/0322 (COD).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).
3 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz, COM(2018) 375 final, 2018/0196 (COD) i załączniki.
4 COM(2018) 375 final - 2018/0196 (COD) i załączniki.
5 We wniosku Komisji dotyczącym WRF na lata 2021-2027 zwiększa się wielkość środków własnych UE, lecz składka państw zgodnie z ich DNB będzie nadal wynosić ok. 57%.
6 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 106.
7 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 83.
8 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 106.