Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/41/2018 - Program Erasmus+, działanie podstawowe 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk - Współpraca społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie młodzieży.

ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA WNIOSKÓW - EACEA/41/2018
Program Erasmus+, działanie podstawowe 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk Współpraca społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie młodzieży 1

(2018/C 398/14)

(Dz.U.UE C z dnia 5 listopada 2018 r.)

Wstęp

Współpraca z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży ma ogromne znaczenie dla stworzenia powszechnego poczucia odpowiedzialności i zaangażowania w odniesieniu do strategii i polityki w zakresie uczenia oraz uwzględnienia pomysłów i problemów zgłaszanych przez zainteresowane strony na wszystkich szczeblach.

Jest również istotna dla zapewnienia aktywnego udziału zainteresowanych stron, w promowaniu ich uczestnictwa w programie Erasmus+ i innych programach europejskich oraz rozpowszechnianiu zasad polityki i wyników programu oraz dobrych praktyk za pośrednictwem rozległych sieci ich członków.

1.
Cele i zamierzenia

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest udzielenie wsparcia strukturalnego w formie dotacji na działalność europejskim organizacjom pozarządowym (ENGO) oraz sieciom obejmującym kraje UE, które działają w obszarze młodzieży, a także realizują co najmniej jeden z poniższych celów ogólnych:

-
podnoszenie świadomości zainteresowanych stron w zakresie strategii UE 2  na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, na podstawie wniosku Komisji 3  i który ma zostać przyjęty do końca roku,
-
rozwijanie, promowanie i wspieranie działań mających na celu angażowanie, nawiązywanie kontaktów i wzmacnianie pozycji młodzieży w duchu unijnej strategii na rzecz młodzieży,
-
zwiększenie świadomości i uczestnictwa młodzieży w działaniach UE skierowanych do młodych ludzi, w tym niedawno ustanowionych, takich jak Europejski Korpus Solidarności i Odkryj UE,
-
zwiększenie zaangażowania zainteresowanych stron i ich współpracy z organami publicznymi w zakresie wdrażania polityk w obszarach istotnych dla młodych ludzi,
-
zwiększenie udziału zainteresowanych stron w dziedzinie młodzieży,
-
zwiększenie zaangażowania zainteresowanych stron w upowszechnianie działań politycznych i programowych, w tym wyników i dobrych praktyk między ich członkami i poza nimi.

Cele te należy wyraźnie uwzględnić w planach prac, działaniach i opracowaniach organizacji składających wniosek.

Ponadto organizacje działające w obszarze młodzieży, które uzyskają wsparcie w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków, powinny prowadzić działania mające na celu:

-
promowanie większego zaangażowania wszystkich młodych osób w aktywność demokratyczną i obywatelską w Europie; wnoszenie wkładu w debatę poświęconą kwestiom politycznym wywierającym wpływ na organizacje zrzeszające osoby młode i organizacje młodzieżowe na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym lub lokalnym i rozwijanie tych kwestii; dążenie do tego, by głos osób młodych był lepiej słyszalny w społeczeństwie; zachęcanie obywateli do głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego; wzmacnianie pozycji osób młodych w społeczeństwie i zwiększanie ich udziału w procesach decyzyjnych,
-
tworzenie warunków sprzyjających sprawiedliwemu i równemu dostępowi osób młodych do istniejących szans; ułatwianie przechodzenia od młodości do dorosłości, w szczególności integracji na rynku pracy i szans młodzieży na zatrudnienie; zwiększanie integracji społecznej wszystkich młodych osób oraz ich zaangażowania w solidarne działania,
-
sprzyjanie rozwojowi kompetencji i umiejętności za pośrednictwem działań w obszarze uczenia się pozaformalnego, organizacji młodzieżowych i aktywności młodzieży; wspieranie umiejętności cyfrowych, edukacji międzykulturowej, umiejętności krytycznego myślenia, poszanowania różnorodności i wartości takich jak solidarność, równe szanse i prawa człowieka wśród osób młodych w Europie,
-
promowanie integracji społecznej mniej uprzywilejowanej młodzieży,
-
wnoszenie wkładu we wdrażanie deklaracji w sprawie promowania - poprzez edukację przyjętą w Paryżu dnia 17 marca 2015 r. postaw obywatelskich i wspólnych wartości - wolności, tolerancji i niedyskryminacji - na przykład poprzez uwzględnianie problematyki edukacji obywatelskiej, dialogu międzykulturowego i demokratycznego obywatelstwa w ich programach pracy,
-
przyczynianie się do realizacji planu działania dotyczącego integracji obywateli państw trzecich, przyjętego w dniu 7 czerwca 2016 r. poprzez zainicjowanie i promowanie działań i projektów zajmujących się integracją ze społeczeństwem przyjmującym młodych osób ze środowisk migracyjnych, w tym nowo przybyłych uchodźców.

Wszystkie powyższe działania powinny przyczyniać się do coraz szerszego docierania do młodych ludzi w celu zapewnienia różnorodności opinii, nawiązania relacji z młodymi osobami w ramach organizacji młodzieżowych i poza nimi, także z młodzieżą o mniejszych szansach, przy wykorzystywaniu różnych kanałów.

2.
Warunki udziału
2.1.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Zaproszenie jest kierowane do dwóch kategorii organizacji: Europejskie organizacje pozarządowe (ENGO) oraz sieci obejmujące całą UE (sieć nieformalna).

W kontekście współpracy społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie młodzieży stosuje się następujące definicje:

Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO) musi:

-
prowadzić działalność za pośrednictwem formalnie uznanej struktury, złożonej z a) europejskiego organu/sekretariatu (wnioskodawcy) zgodnie z prawem i na okres co najmniej jednego roku w państwie kwalifikującym się w dniu składania wniosku oraz b) krajowych organizacji/oddziałów w co najmniej dwunastu kwalifikujących się państwach mających ustawowe powiązanie z europejskim organem/sekretariatem,
-
aktywnie działać w obszarze młodzieży oraz prowadzić działania wspierające wdrożenie obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad organizacją. Kategoria 2: Sieć obejmująca całą UE (sieć nieformalna) musi:
-
składać się z autonomicznych pod względem prawnym organizacji non-profit, działających aktywnie w obszarze młodzieży oraz prowadzących działania wspierające wdrożenie obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
działać za pośrednictwem nieformalnej struktury zarządzania, w której skład wchodzą:
a)
organizacja zarejestrowana zgodnie z prawem w kwalifikującym się kraju od co najmniej roku na dzień złożenia wniosku, pełniąca funkcje koordynujące i wspierające sieć na szczeblu europejskim (wnioskodawca); oraz
b)
inne organizacje zarejestrowane w co najmniej dwunastu kwalifikujących się krajach,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad siecią.
2.2.
Kwalifikujące się kraje

Wnioski mogą składać osoby prawne zarejestrowane w jednym z następujących państw:

-
państwa członkowskie UE: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo,

Informacja dla brytyjskich wnioskodawców: Należy pamiętać, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełniane przez cały okres trwania dotacji. Jeżeli Zjednoczone Królestwo wystąpi z UE w okresie obowiązywania dotacji i nie zawrze z UE porozumienia zapewniającego w szczególności, aby brytyjscy wnioskodawcy nadal się kwalifikowali, przestaną oni otrzymywać finansowanie ze środków UE (w miarę możliwości kontynuując udział w projekcie) lub będą zmuszeni zaprzestać udziału w projekcie na podstawie odpowiednich przepisów umowy o udzielenie dotacji dotyczących jej rozwiązania.

-
państwa należące do Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) stanowiące część Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG): Islandia, Liechtenstein, Norwegia,
-
kraje kandydujące, dla których opracowano strategię przedakcesyjną, zgodnie z ogólnymi zasadami i warunkami określonymi w umowach ramowych zawartych z tymi państwami w celu ich uczestnictwa w programach UE: była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Serbia 4  i Turcja.
3.
Działania

Organy wnioskujące muszą przedstawić spójny plan prac integrujący działalność nienastawioną na osiąganie zysku, działania prowadzone przez młodzież, które są odpowiednie dla realizacji celów zaproszenia do składania wniosków.

W szczególności:

-
programy pozaformalnego i nieformalnego kształcenia i programy działania skierowane do młodych ludzi i osób pracujących z młodzieżą,
-
działania mające na celu jakościowy rozwój pracy z młodzieżą,
-
działania mające na celu rozwój i promowanie narzędzi do zapewnienia przejrzystości i uznania kwalifikacji w obszarze młodzieży,
-
seminaria, spotkania, warsztaty, konsultacje, debaty z udziałem młodych ludzi na temat polityki dotyczącej młodzieży i/lub kwestii europejskich,
-
konsultacje z młodymi ludźmi, mające na celu opracowanie narzędzi, metod i form konsultacji w kontekście przyszłego dialogu UE na rzecz młodzieży 5 ,
-
działania na rzecz promowania aktywnego uczestnictwa młodzieży w życiu demokratycznym;
-
działania na rzecz promowania uczenia się i zrozumienia międzykulturowego w Europie,
-
działania w zakresie mediów i komunikacji oraz narzędzia dotyczące młodzieży i spraw europejskich.

W ramach podejścia przekrojowego organy wnioskujące powinny realizować strategie nawiązywania na poziomie lokalnym relacji z młodymi osobami pochodzącymi z różnych środowisk w celu zapewnienia dotarcia do coraz większej liczby młodych osób na tym poziomie.

Ani krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+, ani organizacje, w których większość członków (2/3 lub więcej) stanowią krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+ nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami w ramach niniejszego zaproszenia.

4.
Dostępny budżet

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków umożliwia składanie wniosków o roczne dotacje na działalność 6 .

Roczne dotacje na działalność obejmują krótkoterminową współpracę na szczeblu europejskim. Wnioski muszą zawierać szczegółowy dwunastomiesięczny program prac (roczny program prac) na rok 2019 wraz z informacjami niezbędnymi do obliczenia wysokości dotacji.

5.
Kryteria przyznania dotacji

Jakość kwalifikujących się wniosków będzie oceniana na podstawie następujących kryteriów 7 :

-
adekwatność (maksymalnie 30 punktów),
-
jakość projektu i wdrożenia planu pracy (maksymalnie 20 punktów),
-
profil, liczba i różnorodność środowisk uczestników i krajów zaangażowanych w działania (maksymalnie 30 punktów),
-
oddziaływanie, rozpowszechnianie i trwałość (maksymalnie 20 punktów).
6.
Składanie zgłoszeń

Wnioski należy składać za pomocą internetowego formularza wniosku o dotację (eForm).

eForm jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim pod następującym adresem: http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en Formularz należy odpowiednio wypełnić w jednym z języków urzędowych UE.

Należycie wypełniony elektroniczny formularz należy przesłać drogą elektroniczną do dnia 6 grudnia 2018 r., godz. 12.00 (w południe czasu obowiązującego w Brukseli) i dołączyć odpowiedni załącznik 8 :

Obowiązkowe dodatkowe załączniki 9  należy przesłać do Agencji pocztą elektroniczną w tym samym terminie.

7.
Informacje dodatkowe

Wnioski muszą być zgodne z przepisami zawartymi w wytycznych dla wnioskodawców - Zaproszenie do składania wniosków EACEA/41/2018, dostępne w internecie pod następującym adresem: https://eacea.ec.europa.eu/eu-aid-volunteers/funding_en

1 Zob. roczny program prac w ramach programu Erasmus + przyjęty w Dz.UC(2018) 6572 11/10/2018., WPI 3.77
3 Commission Communication "Engaging, Connecting and Empowering young people: a new EU Youth Strategy", 22.5.2018, COM(2018) 269
4 Dostosowania budżetowe ustalone przez Serbię, która stała się krajem uczestniczącym w programie Erasmus +, stosuje się od dnia 1 stycznia 2019 r., z zastrzeżeniem przyjęcia przez Komisję decyzji zatwierdzającej (zmianę) Umowy między Unią Europejską a Republiką Serbii w sprawie udziału Republiki Serbii w programie "Erasmus +": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu na dzień 1 stycznia 2019 r.
5 Które Komisja przewiduje w ramach proponowanej strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, przedstawione w komunikacie "Aktywizacja, łączenie i mobilizowanie młodych ludzi: nowa strategia UE na rzecz młodzieży", 22.05.2018 r., COM(2018) 269. W ramach przyszłego dialogu UE na temat młodzieży "obejmą one nowe i alternatywne formy uczestnictwa, w tym kampanie internetowe, konsultacje za pośrednictwem platform cyfrowych podłączonych do Europejskiego Portalu Młodzieżowego. Dialog będzie koordynowany na szczeblu UE, prowadzony przez młodzież na wszystkich poziomach i wspierany przez krajowe grupy robocze z udoskonalonym systemem monitorowania. Powinien on być przejrzysty i jawny pod względem oddziaływania. Dla umożliwienia młodym ludziom tworzenia swojej opinii w oparciu o fakty i argumenty zasadnicze znaczenie ma dostęp do wysokiej jakości informacji."
6 Całkowity budżet przewidziany w roku 2019 na współpracę ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie młodzieży wynosi 4 000 000 EUR i jest rozdysponowany w następujący sposób: 3 500 000 EUR - zarezerwowane dla beneficjentów, którzy podpisali umowy ramowe o partnerstwie społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie młodzieży w 2018 r. i w związku z tym nie kwalifikują się do niniejszego zaproszenia; 500 000 EUR - dostępne dla wnioskodawców składających propozycje w sprawie rocznej dotacji na działalność w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków.
7 Zob. roczny program prac w ramach programu Erasmus + przyjęty w Dz.UC(2018) 6572 11/10/2018., WPI 3.77
8 Wszelkie inne dokumenty administracyjne wymagane przez wytyczne wnioskodawcy należy przesyłać pocztą elektroniczną do Agencji Wykonawczej ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego do dnia 06.12.2018 r. (w południe czasu obowiązującego w Brukseli) na następujący adres poczty elektronicznej: EACEA-YOUTH@ec.europa.eu.
9 Dodatkowe informacje na temat załączników, jakie należy przedstawić, można znaleźć w punkcie 14 wytycznych dla wnioskodawców.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.398.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/41/2018 - Program Erasmus+, działanie podstawowe 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk - Współpraca społeczeństwa obywatelskiego w dziedzinie młodzieży.
Data aktu: 05/11/2018
Data ogłoszenia: 05/11/2018