KOMITET NADZORU OLAF uSPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMITETU NADZORU OLAF ZA ROK 2016
(2018/C 386/01)
(Dz.U.UE C z dnia 25 października 2018 r.)
Członkowie Komitetu Nadzoru OLAF
Tuomas PÖYSTI, członek i przewodniczący Komitetu do dnia 12 lipca 2016 r.
Audytor generalny Finlandii do dnia 1 października 2015 r., następnie podsekretarz stanu, Finlandia
Johan DENOLF, członek Komitetu do dnia 22 stycznia 2016 r., przewodniczący ad interim od dnia 13 lipca 2016 r. do dnia 6 września 2016 r.
Komisarz naczelny Policji Federalnej,
członek jednostki analityki finansowej (FIU), Belgia
Colette DRINAN, członek Komitetu od dnia 13 lipca 2016 r., przewodnicząca od dnia 7 września 2016 r.
Dyrektor ds. Audytu, Urząd Kontrolera i Audytora Generalnego, Irlandia
Herbert BÖSCH, członek Komitetu do dnia 12 lipca 2016 r.
Były poseł do Parlamentu Europejskiego,
były przewodniczący Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego, pracownik urzędu miasta Bregenz, Austria
Catherine PIGNON, członek Komitetu do dnia 22 stycznia 2017 r.
Prokurator naczelna Sądu Apelacyjnego w Angers, a następnie w Bordeaux, przewodnicząca Kolegium Prokuratorów Generalnych, Francja
Dimitrios ZIMIANITIS, członek Komitetu do dnia 22 stycznia 2017 r.
Prokurator przy Sądzie Apelacyjnym w Atenach, Grecja,
Zastępca kierownika Prokuratury przy Sądzie Pierwszej Instancji w Atenach
Grażyna STRONIKOWSKA, członek Komitetu od dnia 13 lipca 2016 r.
Prokurator Prokuratury Krajowej, Warszawa, Polska
PRZEDMOWA PRZEWODNICZĄCEJ
Jako przewodnicząca Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) mam przyjemność przedstawić Państwu sprawozdanie roczne naszego Komitetu zgodnie z art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013. Funkcję tę przejęłam po Tuomasie Pöystim, którego zastąpiłam na stanowisku członka - podobnie jak Grażyna Stronikowska Herberta Böscha - w ramach rozłożonej w czasie wymiany kadr przewidzianej w rozporządzeniu.
Komitet Nadzoru, jako niezależny organ nadzoru wysokiego szczebla, przyczynia się do zapewnienia rządów prawa oraz wydajności i skuteczności prowadzonej przez Unię Europejską walki z nadużyciami finansowymi, poważnymi nieprawidłowościami i innymi nielegalnymi działaniami. W oparciu o analizę informacji otrzymywanych od dyrektora generalnego OLAF Komitet wydaje opinie i sporządza sprawozdania. Wydane opinie mogą zawierać zalecenia skierowane do dyrektora generalnego OLAF. Komitet regularnie monitoruje wykonywanie przez OLAF jego zadań dochodzeniowych w celu wzmocnienia niezależności OLAF we właściwym wykonywaniu kompetencji powierzonych temu Urzędowi.
Niniejszy dokument jest piątym i ostatnim sprawozdaniem z działalności Komitetu Nadzoru w jego obecnym składzie. Obejmuje on działania Komitetu do dnia 22 stycznia 2017 r. i przedstawia przegląd działań w zakresie monitorowania, z których niektóre doprowadziły do opublikowania opinii lub sprawozdań w 2016 r. Biorąc pod uwagę, że jest to ostatnie sprawozdanie Komitetu powołanego w styczniu 2012 r., zawiera ono rozbudowane rozdziały poświęcone ustaleniom Komitetu w zakresie czasu trwania dochodzeń oraz stosowania w dochodzeniach OLAF gwarancji proceduralnych.
W 2016 r. Komitet skupił się w swojej pracy na ocenie niezależności dochodzeniowej i immunitetu dyrektora generalnego OLAF, wskaźnikach skuteczności działania OLAF przedstawionych przez Urząd w sprawozdaniu z działalności za 2015 r., kontroli jakościowej i ilościowej czasu trwania dochodzeń, działaniach następczych podjętych w związku z zaleceniami dyscyplinarnymi, działaniach następczych podjętych w związku z zaleceniami OLAF oraz na wdrożeniu zaleceń Komitetu przez dyrektora generalnego OLAF.
Komitet korzystał ze wsparcia instytucji europejskich, które zmieniły rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013, zapewniając niezależność budżetową Komitetu i funkcjonalną niezależność jego sekretariatu. Służby prawne Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji Europejskiej wydały również wspólną opinię dotyczącą trzech aspektów relacji pomiędzy OLAF a jego Komitetem Nadzoru. Zapewniło to większą jasność ram prawnych i wzmocniło niezależność Komitetu.
Komitet Nadzoru działa na rzecz zwiększenia rozliczalności i przejrzystości Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych. Komitet wysoko ocenia pracę wykonywaną przez personel OLAF w ramach jego ważnej misji.
Bruksela, dnia 20 stycznia 2017 r.
|
Colette DRINAN |
|
Przewodnicząca Komitetu Nadzoru OLAF |
|
|
SPIS TREŚCI
Strona
DEKLARACJA MISJI
DOSTĘP DO INFORMACJI POTRZEBNYCH DO WYPEŁNIANIA FUNKCJI NADZORCZYCH
OCENA NIEZALEŻNOŚCI DYREKTORA GENERALNEGO
GWARANCJE PROCEDURALNE I PRAWA PODSTAWOWE W DOCHODZENIACH OLAF
Kontrola zgodności z prawem i przegląd
Skargi składane w związku z dochodzeniami OLAF
Agencja Praw Podstawowych
CZAS TRWANIA DOCHODZEŃ OLAF
Dochodzenia trwające ponad 12 miesięcy
Czas trwania przetwarzania danych przed wszczęciem dochodzenia
Analiza jakościowa 477 sprawozdań z dochodzeń trwających ponad 12 miesięcy
PRIORYTETY POLITYKI DOCHODZENIOWEJ NA 2017 R.
DZIAŁANIA NASTĘPCZE W ZWIĄZKU Z ZALECENIAMI OLAF
Zalecenia dyscyplinarne
Zalecenia sądowe
Zalecenia finansowe
Zalecenia administracyjne
WSTĘPNY PROJEKT BUDŻETU NA ROK 2017
SPRAWOZDANIE ROCZNE Z DZIAŁALNOŚCI OLAF ZA 2015 R.
DZIAŁANIA NASTĘPCZE PODJĘTE PRZEZ OLAF W ZWIĄZKU Z ZALECENIAMI KOMITETU NADZORU
ZARZĄDZANIE PRZEZ KOMITET NADZORU
Spotkania z instytucjami, organami i innymi agencjami UE
Metody pracy i przejrzystość
Zmiana rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 dotycząca Sekretariatu Komitetu Nadzoru
Kwestie budżetowe
RAMY LEGISLACYJNE
Ocena rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013
Wniosek w sprawie ustanowienia Prokuratury Europejskiej
ZAŁĄCZNIK
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
2 Art. 15.
3 Decyzja Komisji C(2016) 1449 final.
4 Ares(2016)1280862.
5 Postanowienie prezesa Sądu z dnia 20 lipca 2016 r. - Dyrektor generalny OLAF przeciwko Komisji Europejskiej w sprawie T-251/16 R.
6 Ares(2016)6451016 z dnia 16 listopada 2016 r.
7 Zob. kompendium na stronie internetowej Komitetu Nadzoru OLAF.
8 Zob. sprawozdanie dla organów nadzoru nr 3/2014 dotyczące wszczynania spraw w OLAF w 2012 r.
9 OLAF udostępnił Komitetowi Nadzoru również próbę obejmującą 62 sprawy trwające ponad 12 miesięcy. Komitet przyjął schemat analizy i analiza tych spraw jest nadal w toku.
10 W swojej opinii nr 4/2014 pt. "Kontrola czasu trwania dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych" Komitet zalecił OLAF między innymi: 1) wzbogacenie treści rocznych sprawozdań o informacje faktyczne dotyczące powracających spraw, aby umożliwić Komitetowi Nadzoru zrozumienie kontekstu dochodzeń i dokonywanych postępów; 2) lepsze uzasadnienie informacji faktycznych dotyczących przyczyn, ze względu na które dochodzenia trwają ponad 12 miesięcy; oraz 3) lepsze uzasadnienie informacji dotyczących działań naprawczych podejmowanych w celu przyspieszenia dochodzeń.
11 Ares(2016)2867755 z dnia 20 czerwca 2016 r. i Ares(2016)2336179 z dnia 19 maja 2016 r.
12 Sprawozdanie operacyjne OLAF za 2015 r., zob. rys. 12 "wydane zalecenia" na s. 20 i rys. 24 "działania podjęte przez organy powołujące w związku z zaleceniami dyscyplinarnymi OLAF wydanymi od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2015 r." na s. 30.
13 Zob. podpisane przez Sekretarza Generalnego Komisji Europejskiej noty Ares(2016)2996187 z dnia 28 czerwca 2016 r. i Ares (2016)6032504 z dnia 20 października 2016 r.
14 Sprawozdanie operacyjne OLAF za 2015 r., zob. rys. 12 "wydane zalecenia" na s. 20 i rys. 24 "działania podjęte przez organy powołujące w związku z zaleceniami dyscyplinarnymi OLAF wydanymi od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2015 r." na s. 30.
15 W przekazanych sprawozdaniach uwzględniono 14 przypadków nieskutecznych zaleceń sądowych, z czego w 9 przypadkach przyczyną były niewystarczające dowody.
16 Tej szczegółowej analizy dokonano w latach 2012 i 2013.
17 Sprawozdanie roczne za 2015 r.
18 W rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 883/2013 wyraźnie podkreślono jak ważne jest, by OLAF posiadał kompletną wiedzę w zakresie prawa krajowego państw członkowskich, którym przekazuje swoje sprawozdania z dochodzeń. Art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: "Przy przygotowaniu tych raportów i zaleceń uwzględnia się prawo krajowe zainteresowanego państwa członkowskiego".
19 Ares(2016)980350 z dnia 25 lutego 2016 r.
20 Sprawozdanie operacyjne OLAF za 2015 r., zob. rys. 12 "wydane zalecenia" na s. 20 i rys. 24 "działania podjęte przez organy powołujące w związku z zaleceniami dyscyplinarnymi OLAF wydanymi od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2015 r." na s. 30.
21 Sprawozdanie operacyjne OLAF za 2015 r., zob. rys. 12 "wydane zalecenia" na s. 20.
22 Nota ARES(2016)222388 z dnia 15 stycznia 2016 r., w której dyrektor generalny OLAF stwierdził, że "OLAF uznaje 11 spośród 15 zaleceń za wdrożone oraz jedno za niemające zastosowania. Wdrażanie trzech zaleceń, które są związane z dyskusją na temat ustaleń roboczych pomiędzy OLAF a Komitetem Nadzoru, jest w toku".
23 Dyrektor generalny OLAF nie przekazał Komitetowi żadnych informacji dotyczących 11 spośród 26 zaleceń wydanych w opinii nr 2/2015 dotyczącej kontroli zgodności z prawem i przeglądu w OLAF i w opinii nr 3/2015 dotyczącej projektu priorytetów polityki dochodzeniowej na 2016 r.
24 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2016/2030 z dnia 26 października 2016 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 w odniesieniu do sekretariatu Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). Rozporządzenie to ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2017 r.