(2018/C 355/04)(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2018 r.)
KOMISJA ADMINISTRACYJNA DS. KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO,
uwzględniając art. 72 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 1 , zgodnie z którym Komisja Administracyjna odpowiada za rozpatrywanie wszelkich spraw administracyjnych lub dotyczących wykładni, wynikających z przepisów tego rozporządzenia oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego 2 ,
uwzględniając art. 72 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 883/2004, zgodnie z którym Komisja Administracyjna powinna w miarę możliwości zachęcać do wykorzystywania nowych technologii,
uwzględniając art. 81 rozporządzenia (WE) nr 883/2004, w którym określono procedurę mającą zastosowanie w przypadku, gdy wniosek, oświadczenie lub odwołanie, które powinno zostać wniesione w określonym terminie do władzy, instytucji lub sądu jednego z państw członkowskich, ale zamiast tego został wniesiony w tym samym terminie do odpowiedniej władzy, instytucji lub sądu innego państwa członkowskiego,
uwzględniając art. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009, w myśl którego "przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi odbywa się drogą elektroniczną...", a "Komisja Administracyjna ustala strukturę, zawartość, format oraz szczegółowe ustalenia dotyczące wymiany dokumentów oraz standardowych dokumentów elektronicznych",
uwzględniając art. 2 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009, w myśl którego, "w przypadku gdy przekazywanie danych odbywa się za pośrednictwem instytucji łącznikowej państwa członkowskiego, do którego dane są przekazywane, bieg terminów udzielenia odpowiedzi na wnioski rozpoczyna się w dniu, w którym instytucja łącznikowa otrzymała wniosek, tak jakby otrzymała go instytucja w tym państwie członkowskim",
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Należy ustanowić zasadę określającą, kiedy za pośrednictwem EESSI wiadomość uznaje się za doręczoną zgodnie z prawem, w celu określenia terminów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 883/2004 i rozporządzeniem (WE) nr 987/2009 w związku z rozporządzeniem (EWG, Euratom) nr 1182/71.
(2) Przepisy dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego określone w rozporządzeniu (WE) nr 883/2004 i art. 2 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 987/2009 stanowią, że wiadomość uznaje się za doręczoną, kiedy dotrze ona do instytucji właściwej lub instytucji łącznikowej państwa członkowskiego przeznaczenia, nawet w przypadkach, gdy instytucja ta nie zajmuje się bezpośrednio daną sprawą.
(3) Architektura EESSI zatwierdzona przez Komisję Administracyjną przewiduje mechanizm techniczny, zapewniający, że nadawca otrzymuje informację o skutecznym doręczeniu wiadomości, na podstawie zastosowania protokołu elektronicznego przesyłania danych ebMS AS4 w ramach EESSI.
(4) Protokół ebMS AS4 zapewnia pewność przesyłu wiadomości, co oznacza, że w sytuacji wysłania wiadomości za pomocą tego protokołu, jej nadawca otrzymuje informację potwierdzającą doręczenie do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI zgodnie z protokołem ebMS AS4 bądź też informację o ewentualnym niepowodzeniu w wysłaniu wiadomości.
(5) Punkt końcowy protokołu ebMS AS4 stanowi najbliższy elektroniczny odpowiednik pojęcia dotarcia wiadomości do właściwej instytucji lub instytucji łącznikowej, a zatem w ramach wymiany elektronicznej w ramach EESSI wiadomość będzie uznawana za doręczoną zgodnie z prawem, kiedy dotrze do punktu końcowego protokołu ebMS AS4.
(6) Państwa członkowskie mają swobodę w określaniu szczegółów architektury krajowej i decydowaniu, czy punkt końcowy wymiany wiadomości w EESSI zgodnie z protokołem ebMS AS4 ma być równoznaczny z Aplikacją Krajową instytucji zajmującej się danymi sprawami, czy też zostanie umieszczony w Krajowej Bramie Sieciowej lub w podmiocie świadczącym usługi inteligentnego przekierowania w imieniu Aplikacji Krajowej, w którym to przypadku wiadomości będą przesyłane poza punkt końcowy protokołu ebMS AS4, do instytucji zajmującej się daną sprawą. W kompetencji władz krajowych pozostaje odpowiedzialność za zapewnienie dotarcia wiadomości na czas do zajmujących się daną sprawą poza punktem końcowym protokołu ebMS AS4.
(7) Państwa członkowskie mają swobodę określania szczegółów architektury krajowej pod względem tego, czy przekazywanie wiadomości z Punktu Kontaktowego do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI w protokole ebMS AS4 odbywa się w technologii "przyjmij" lub "wyślij". Konieczne jest, zatem wprowadzenie ogólnej zasady dla zapewnienia regularnego pozyskiwania wiadomości z Punktu Kontaktowego i dostarczania ich do punktu końcowego wymiany wiadomości w EESSI w protokole ebMS AS4.
(8) Urzędnicy zajmujący się wysyłaniem wiadomości w ramach rozpatrywania spraw w przypadku wątpliwości muszą być w stanie określić datę doręczenia wiadomości. Komisja Administracyjna określi szczegółową procedurę, która to umożliwi.
(9) Praktyczne uregulowania dotyczące dobrej współpracy między organami krajowymi w okresie przejściowym, tzn. do czasu pełnego wprowadzenia wymiany wiadomości drogą elektroniczną, w tym przewodnie zasady pragmatyzmu i elastyczności, są określone w decyzji Komisji Administracyjnej nr E5 z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie praktycznych porozumień dotyczących okresu przejściowego dla wymiany danych drogą elektroniczną, o której mowa w art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 4 ,
Działając zgodnie z warunkami określonymi w art. 71 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 883/2004,
STANOWI, CO NASTĘPUJE: