(Dz.U.UE C z dnia 14 września 2018 r.)
W celu zastosowania diagonalnej kumulacji pochodzenia pomiędzy umawiającymi się stronami 1 Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia 2 (zwanej dalej "konwencją"), strony informują się wzajemnie, poprzez Komisję Europejską, o stosowanych regułach pochodzenia obowiązujących w stosunkach z innymi stronami.
Należy przypomnieć, że kumulacja diagonalna może być stosowana wyłącznie wtedy, gdy strony końcowej produkcji i końcowego miejsca przeznaczenia zawarły umowy o wolnym handlu przewidujące identyczne reguły pochodzenia ze wszystkimi stronami uczestniczącymi w uzyskaniu statusu pochodzenia, tj. ze wszystkimi stronami, z których pochodzą użyte materiały. Materiał pochodzący ze strony, która nie zawarła umowy ze stronami końcowej produkcji lub końcowego przeznaczenia, jest traktowany jako materiał niepochodzący. Konkretne przykłady podano w Wyjaśnieniach dotyczących paneurośródziemnomorskich protokołów w sprawie reguł pochodzenia 3 .
Na podstawie informacji przekazanych przez strony Komisji Europejskiej w załączonych tabelach określono:
W tabeli 1 - uproszczony przegląd możliwości kumulacji w dniu 1 sierpnia 2018 r.
W tabelach 2 i 3 - datę, od której kumulacja diagonalna ma zastosowanie.
Litera "X" występująca w tabeli 1 wskazuje na fakt, że dwoma partnerami zawarta jest umowa o wolnym handlu zawierająca reguły pochodzenia pozwalające na kumulację w oparciu o model paneurośródziemnomorskich reguł pochodzenia. Diagonalna kumulacja z udziałem trzech partnerów (A, B i C), wymaga, aby "X" pojawiło się w rubrykach dotyczących A-B, B-C i A-C ("X" musi wystąpić trzykrotnie).
Daty wymienione w tabeli 2 odnoszą się do:
Podane w tabeli 3 daty odnoszą się do daty rozpoczęcia stosowania protokołów w sprawie reguł pochodzenia przewidujących diagonalną kumulację, załączonych do umów o wolnym handlu między UE, Turcją oraz uczestnikami procesu stabilizacji i stowarzyszenia Unii Europejskiej. Za każdym razem gdy w danej umowie o wolnym handlu pomiędzy stronami wymienionymi w tej tabeli zamieszczone zostaje odniesienie do konwencji, data poprzedzona symbolem "(C)" została dodana w tabeli 2.
Należy również przypomnieć, że materiały pochodzące z Turcji objęte unią celną UE-Turcja mogą być stosowane jako materiały pochodzące do celu diagonalnej kumulacji pomiędzy Unią Europejską i krajami uczestniczącymi w procesie stabilizacji i stowarzyszenia, wobec których obowiązuje protokół w sprawie reguł pochodzenia.
Kody umawiających się stron wymienionych w tabelach są następujące:
Niniejsze zawiadomienie zastępuje zawiadomienie 2017/C 73/07 (Dz.U. C 73 z 9.3.2017, s. 6).
Tabela 1
Uproszczony przegląd możliwości kumulacji diagonalnej w strefie paneurośródziemnomorskiej w dniu 1 sierpnia 2018 r.
Państwa EFTA | Uczestnicy procesu barcelońskiego | Uczestnicy procesu stabilizacji i stowarzyszenia UE | ||||||||||||||||||||||
UE | CH (+ LI) | IS | NO | FO | DZ | EG | IL | JO | LB | MA | PS | SY | TN | TR | AL | BA | KO | ME | MK | RS | MD | GE | UA | |
UE | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||
CH (+ LI) | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||
IS | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||
NO | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||
FO | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||||
DZ | X | |||||||||||||||||||||||
EG | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||
IL | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||||
JO | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||
LB | X | X | X | |||||||||||||||||||||
MA | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||
PS | X | |||||||||||||||||||||||
SY | X | |||||||||||||||||||||||
TN | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||
TR | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | (*) | (*) | (*) | X | (*) | X | |||||||
AL | X | X | X | X | (*) | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||
BA | X | X | X | X | (*) | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||
KO | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||||||
ME | X | X | X | X | (*) | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||
MK | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||
RS | X | X | X | X | (*) | X | X | X | X | X | X | |||||||||||||
MD | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||||||||||||||
GE | X | X | X | X | ||||||||||||||||||||
UA | X | X | X | |||||||||||||||||||||
(*) Diagonalna kumulacja między Turcją, Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem, byłą jugosłowiańską republiką Macedonii, Czarnogórą i Serbią jest możliwa. Jednak w odniesieniu do możliwości diagonalnej kumulacji między Unią Europejską, Turcją, Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem, byłą jugosłowiańską republiką Macedonii, Czarnogórą i Serbią zob. tabelę 3. |
Tabela 2
Data, od której stosuje się reguły pochodzenia przewidujące kumulację diagonalną w strefie paneurośródziemnomorskiej
Państwa EFTA | Uczestnicy procesu barcelońskiego | Uczestnicy procesu stabilizacji i stowarzyszenia UE | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UE | CH (+ LI) | IS | NO | FO | DZ | EG | IL | JO | LB | MA | PS | SY | TN | TR | AL | BA | KO | ME | MK | RS | MD | GE | UA | ||||||||||||||||||
UE |
1.1. 2006 (C) 1.2. 2016 |
1.1. 2006 (C) 1.5. 2015 |
1.1. 2006 (C) 1.5. 2015 |
1.12. 2005 (C) 12.5. 2015 | 1.11. 2007 |
1.3. 2006 (C) 1.2. 2016 |
1.1. 2006 | 1.7. 2006 | 1.12. 2005 |
1.7. 2009 (C) 1.3. 2016 |
1.8. 2006 | (1) |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 9.12. 2016 |
(C) 1.4. 2016 |
(C) 1.2. 2015 |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 1.2. 2015 | (C) 1.12. 2016 |
(C) 1.6. 2018 |
|||||||||||||||||||||
CH (+ LI) |
1.1. 2006 (C) 1.2. 2016 |
1.8. 2005 (C) 1.7. 2013 |
1.8. 2005 (C) 1.7. 2013 |
1.1. 2006 | 1.8. 2007 | 1.7. 2005 | 17.7. 2007 | 1.1. 2007 | 1.3. 2005 | 1.6. 2005 | 1.9. 2007 |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 1.1. 2015 |
(C) 1.9. 2012 |
1.2. 2016 | (C) 1.5. 2015 |
(C) 1.5. 2018 |
1.6. 2012 | |||||||||||||||||||||||
IS |
1.1. 2006 (C) 1.5. 2015 |
1.8. 2005 (C) 1.7. 2013 |
1.8. 2005 (C) 1.7. 2013 |
1.11. 2005 | 1.8. 2007 | 1.7. 2005 | 17.7. 2007 | 1.1. 2007 | 1.3. 2005 | 1.3. 2006 | 1.9. 2007 |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 1.1. 2015 | (C) 1.10. 2012 | 1.5. 2015 | (C) 1.5. 2015 |
(C) 1.9. 2017 |
1.6. 2012 | |||||||||||||||||||||||
NO |
1.1. 2006 (C) 1.5. 2015 |
1.8. 2005 (C) 1.7. 2013 |
1.8. 2005 (C) 1.7. 2013 |
1.12. 2005 | 1.8. 2007 | 1.7. 2005 | 17.7. 2007 | 1.1. 2007 | 1.3. 2005 | 1.8. 2005 | 1.9. 2007 |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 1.1. 2015 | (C) 1.11. 2012 | 1.5. 2015 | (C) 1.5. 2015 |
(C) 1.9. 2017 |
1.6. 2012 | |||||||||||||||||||||||
FO | 1.12. 2005 (C) 12.5. 2015 | 1.1. 2006 | 1.11. 2005 | 1.12. 2005 | (C) 1.10. 2017 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DZ | 1.11. 2007 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EG |
1.3. 2006 (C) 1.2. 2016 |
1.8. 2007 | 1.8. 2007 | 1.8. 2007 | 6.7. 2006 | 6.7. 2006 | 6.7. 2006 | 1.3. 2007 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
IL | 1.1. 2006 | 1.7. 2005 | 1.7. 2005 | 1.7. 2005 | 9.2. 2006 | 1.3. 2006 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
JO | 1.7. 2006 | 17.7. 2007 | 17.7. 2007 | 17.7. 2007 | 6.7. 2006 | 9.2. 2006 | 6.7. 2006 | 6.7. 2006 | 1.3. 2011 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
LB | 1.1. 2007 | 1.1. 2007 | 1.1. 2007 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MA | 1.12. 2005 |
1.3. 2005 |
1.3. 2005 |
1.3. 2005 |
6.7. 2006 | 6.7. 2006 | 6.7. 1.1. 2006 2006 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
PS |
1.7. 2009 (C) 1.3. 2016 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SY | 1.1. 2007 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TN | 1.8. 2006 | 1.6. 2005 | 1.3. 2006 | 1.8. 2005 | 6.7. 2006 | 6.7. 2006 | 6.7. 2006 | 1.7. 2005 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
TR | (1) | 1.9. 2007 | 1.9. 2007 | 1.9. 2007 | (C) 1.10. 2017 | 1.3. 2007 | 1.3. 2006 | 1.3. 2011 | 1.1. 2006 | 1.1. 1.7. 2007 2005 |
(C) 1.8. 2018 |
(C) 1.10. 2017 | |||||||||||||||||||||||||||||
AL |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 1.5. 2015 | (C) 1.5. 2015 | (C) 1.2. 2015 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 | (C) 1.4. 2014 | |||||||||||||||||||||||||||||||
BA | (C) 9.12. 2016 |
(C) 1.1. 2015 |
(C) 1.1. 2015 | (C) 1.1. 2015 |
(C) 1.2. 2015 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.2. 2015 |
(C) 1.2. 2015 |
(C) 1.2. 2015 | (C) 1.4. 2014 | |||||||||||||||||||||||||||||||
KO |
(C) 1.4. 2016 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 | (C) 1.4. 2014 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
ME |
(C) 1.2. 2015 |
(C) 1.9. 2012 |
(C) 1.10. 2012 | (C) 1.11. 2012 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.2. 2015 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
MK |
(C) 1.5. 2015 |
1.2. 2016 | 1.5. 2015 | 1.5. 2015 |
(C) 1.8. 2018 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.2. 2015 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
||||||||||||||||||||||||||||||
RS |
(C) 1.2. 2015 |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 1.5. 2015 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.2. 2015 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 | |||||||||||||||||||||||||||||||
MD | (C) 1.12. 2016 |
(C) 1.10.2017 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
(C) 1.4. 2014 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
GE |
(C) 1.6. 2018 |
(C) 1.5. 2018 |
(C) 1.9. 2017 | (C) 1.9. 2017 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UA | 1.6. 2012 | 1.6. 2012 | 1.6. 2012 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(1) Dla towarów objętych unią celną UE-Turcja datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 27 lipca 2006 r. Dla produktów rolnych datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 1 stycznia 2007 r. Dla węgla i wyrobów ze stali datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 1 marca 2009 r. |
Tabela 3
Data, od której stosuje się protokoły w sprawie reguł pochodzenia przewidujące diagonalną kumulację pomiędzy Unią Europejską, Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem, byłą jugosłowiańską republiką Macedonii, Czarnogórą, Serbią i Turcją
EU | AL | BA | KO | MK | ME | RS | TR | |
EU | 1.1.2007 | 1.7.2008 | 1.4.2016 | 1.1.2007 | 1.1.2008 | 8.12.2009 | (1) | |
AL | 1.1.2007 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 26.7.2007 | 26.7.2007 | 24.10.2007 | 1.8.2011 | |
BA | 1.7.2008 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 22.11.2007 | 22.11.2007 | 22.11.2007 | 14.12.2011 | |
KO | 1.4.2016 | 1.4.2014 | 1.4.2014 | 1.4.2014 | 1.4.2014 | 1.4.2014 | ||
MK | 1.1.2007 | 26.7.2007 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 26.7.2007 | 24.10.2007 | 1.7.2009 | |
ME | 1.1.2008 | 26.7.2007 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 26.7.2007 | 24.10.2007 | 1.3.2010 | |
RS | 8.12.2009 | 24.10.2007 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 24.10.2007 | 24.10.2007 | 1.9.2010 | |
TR | (1) | 1.8.2011 | 14.12.2011 | 1.7.2009 | 1.3.2010 | 1.9.2010 | ||
(1) Dla towarów objętych unią celną UE-Turcja datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 27 lipca 2006 r. |
Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2018.325.6 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zawiadomienie Komisji dotyczące stosowania Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia lub protokołów w sprawie reguł pochodzenia przewidujących kumulację diagonalną pomiędzy umawiającymi się stronami tej konwencji. |
Data aktu: | 14/09/2018 |
Data ogłoszenia: | 14/09/2018 |