Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmiana decyzji Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 marca 2018 r.
w sprawie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmieniająca decyzję Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji

(2018/C 106/05)

(Dz.U.UE C z dnia 21 marca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 210 ust. 2 oraz art. 214 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Punkt 6 oświadczenia UE-Turcja z dnia 18 marca 2016 r. ("oświadczenie") stanowi, że Unia uruchomi dalsze finansowanie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji ("instrument") w dodatkowej kwocie 3 000 000 000 EUR do końca 2018 r., gdy wyczerpią się początkowo przyznane w ramach tego instrumentu środki w wysokości 3 000 000 000 EUR i dotrzymane zostaną stosowne zobowiązania.

(2) W dniu 3 lutego 2016 r. przedstawiciele rządów państw członkowskich opracowali "Wspólne porozumienie państw członkowskich UE i Komisji ustanawiające ramy zarządzania i warunkowości dla Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji" ("wspólne porozumienie").

(3) Komisja zwraca uwagę, że wkłady finansowe w pierwszą transzę pochodziły z budżetu Unii (1 000 000 000 EUR) i od państw członkowskich (2 000 000 000 EUR). Komisja jest zdania, że w przypadku drugiej transzy należy zastosować ten sam podział wkładów finansowych na lata 2018-2019.

(4) Sukcesywne udzielanie pomocy uwarunkowane jest dalszym wykonaniem porozumienia między Unią Europejską a Republiką Turcji w sprawie zacieśnienia współpracy w zakresie udzielania wsparcia osobom objętym ochroną czasową i zarządzania migracjami, by w drodze skoordynowanych działań rozwiązać kryzys.

(5) Poszczególne wkłady finansowe państw członkowskich powinny zostać ujęte w budżecie Unii jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 1 . Komisja, ponosząca wyłączną odpowiedzialność za wykonanie budżetu Unii zgodnie z art. 317 Traktatu, powinna uzyskać, w imieniu Unii, zaświadczenia dotyczące wkładu finansowego od państw członkowskich. Każde zaświadczenie dotyczące wkładu finansowego wyrażone w euro skutkuje tym, że Komisja może udostępnić odpowiednie środki na zobowiązania po otrzymaniu takiego zaświadczenia zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 2 . Indywidualne zaświadczenia dotyczące wkładu finansowego muszą być oparte na pojedynczym wzorze umożliwiającym w stosownych przypadkach dostosowanie do konkretnych potrzeb.

(6) Decyzje dotyczące udzielania pomocy humanitarnej i działania w tym zakresie będą wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1257/96 3  oraz z poszanowaniem zasad określonych w Konsensusie europejskim w sprawie pomocy humanitarnej 4 .

(7) Z powyższych powodów konieczna jest stosowna zmiana decyzji Komisji C(2015) 9500,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W decyzji Komisji C(2015) 9500 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Niniejsza decyzja ustanawia mechanizm koordynacji - Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji ("instrument"), którego celem jest pomoc Turcji w sprostaniu pilnym potrzebom humanitarnym i rozwojowym uchodźców i osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz społeczności przyjmujących, a także pomoc organom krajowym i lokalnym w zarządzaniu napływem uchodźców i osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej w radzeniu sobie z jego konsekwencjami.";

2)
w art. 2 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"Szczegółowym celem instrumentu jest poprawa skuteczności i komplementarności wsparcia udzielanego uchodźcom i osobom kwalifikującym się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz społecznościom przyjmującym, a także organom krajowym i lokalnym w zarządzaniu napływem uchodźców i osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej i w radzeniu sobie z jego konsekwencjami.";

3)
w art. 4 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Kwota instrumentu wynosi 3 000 000 000 EUR na lata 2016 - 2017, a dodatkowa kwota na lata 2018-2019 jest równa 3 000 000 000 EUR.

Wkład z budżetu UE

2. Kwota 1 000 000 000 EUR z odnośnych całkowitych kwot wynoszących 3 000 000 000 EUR na lata 2016- 2017, a także na lata 2018-2019, jest finansowana z budżetu UE z zastrzeżeniem dalszych indywidualnych decyzji w sprawie finansowania zgodnie z art. 84 ust. 2 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz w poszanowaniu jego przepisów finansowych i wymogów odnośnego aktu podstawowego.";

4)
w art. 4 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Państwa członkowskie przeznaczają kwotę 2 000 000 000 EUR na lata 2018-2019 zgodnie z podziałem wkładów opartym na dochodzie narodowym brutto (DNB) [i wykorzystującym dane budżetu Unii Europejskiej na 2018 r.].";

5)
art. 5 ust. 1 pkt (iv) otrzymuje brzmienie:

"(iv) monitoruje wkłady państw członkowskich, zgodnie z harmonogramem przewidzianym w zaświadczeniu dotyczącym wkładu każdego państwa członkowskiego.";

6)
art. 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"Komisja, w pełnym porozumieniu z państwami członkowskimi, dokona oceny pierwszej transzy instrumentu do dnia 31 grudnia 2021 r. oraz drugiej transzy do dnia 31 grudnia 2023 r.";

7)
art. 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Instrument ustanawia się z dniem 1 stycznia 2016 r. w odniesieniu do wkładów finansowych na lata budżetowe 2016-2017 oraz w odniesieniu do wkładów finansowych na lata budżetowe 2018-2019. Będzie on zarządzany w oparciu o wkłady państw członkowskich i ich harmonogram, które będą przekazywane Komisji i przez nią potwierdzane.".

Artykuł  2
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2018 r.
W imieniu Komisji
Johannes HAHN
Członek Komisji

UZASADNIENIE

Przyjęcie decyzji Komisji w sprawie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmieniającej decyzję Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji

Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji ustanowiono w 2015 r. jako jednoznaczny dowód zobowiązania UE do wspierania uchodźców w Turcji. Instrument zakłada wsparcie zarówno humanitarne, jak i pozahumanitarne dla Turcji, która jest państwem przyjmującym dla uchodźców. Pierwsza transza finansowania w ramach instrumentu wyniosła 3 mld EUR na lata 2016-2017.

Uruchomienie pierwszej transzy Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji ("instrument") zakończyło się powodzeniem. Od wydania oświadczenia UE-Turcja w marcu 2016 r. w ciągu 21 miesięcy zaprogramowano, zaciągnięto zobowiązania i podpisano umowy na całą pulę środków w wysokości 3 mld EUR. Drugie sprawozdanie roczne w sprawie instrumentu 5  zawiera szczegółowe informacje o realizacji łącznie 72 projektów i osiągnięciach. W sprawozdaniu potwierdzono uzyskanie wymiernych wyników, m.in. udzielanie comiesięcznego wsparcia dochodu blisko 1,2 mln uchodźcom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji w postaci przelewów gotówkowych raz w miesiącu w ramach siatki bezpieczeństwa socjalnego; organizowanie kursów języka tureckiego dla 312 000 dzieci będących uchodźcami i zapewnienie materiałów edukacyjnych dla 500 000 studentów; i udzielenie konsultacji lekarskich blisko 764 000 uchodźcom w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, a także wykonanie szczepień wśród 217 000 dzieci syryjskich będących uchodźcami. Zarządzanie instrumentem umożliwiło również partnerskie podejście między UE i państwami członkowskimi, a wspólne zarządzanie nie byłoby możliwe w przypadku finansowania pochodzącego wyłącznie z budżetu UE.

Kontynuowanie działań, które okazały się skuteczne, leży w żywotnym interesie UE. Niniejsza decyzja Komisji została zatem opracowana z myślą o tym, by zapewnić dalsze cenne działania w ramach instrumentu zgodnie z oświadczeniem UE-Turcja.

W oświadczeniu potwierdzono, że do końca 2018 r. UE uruchomi dodatkowe 3 mld EUR na rzecz instrumentu, o ile spełnione zostaną stosowne warunki. By zapewnić ciągłość projektów realizowanych w ramach instrumentu oraz niezakłócone wsparcie dla uchodźców, konieczna jest decyzja w sprawie dodatkowego finansowania. W związku z tym Komisja przyjmuje decyzję w sprawie drugiej transzy w wysokości 3 mld EUR na rzecz instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji. W latach 2016-2017 w ramach instrumentu dysponowano budżetem, na który składały się środki pochodzące z budżetu UE (1 mld EUR) oraz wkłady państw członkowskich (2 mld EUR) jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel. Wnioskuje się o utrzymanie tej struktury budżetu na lata 2018-2019. Zapewnia ona wystarczające marginesy w budżecie UE na wypadek sytuacji wyjątkowych i niespodziewanych sytuacji kryzysowych do końca okresu obowiązywania bieżących wieloletnich ram finansowych, zwłaszcza w obszarze migracji.

Wkłady państw członkowskich wniesione na rzecz instrumentu na lata 2016-2017 były następstwem wspólnego porozumienia między Komisją i przedstawicielami rządów 28 państw członkowskich ustanawiającego ramy zarządzania i warunkowości dla Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji 6 . Struktura zarządzania instrumentem opierająca się przede wszystkim na komitecie, w skład którego wchodzą przedstawiciele wszystkich państw członkowskich z prawem głosu oraz Turcja w charakterze doradczym, okazała się nad wyraz skuteczna. Jeśli druga transza miałaby się składać tylko ze środków pochodzących z budżetu UE, wówczas obowiązywałyby podstawowe przepisy UE i państwa członkowskie nie uczestniczyłyby w zarządzaniu instrumentem. Komisja zwraca się do państw członkowskich o ustanowienie podobnej struktury na lata 2018-2019, gdzie poszczególne wkłady finansowe państw członkowskich byłyby ujęte w budżecie Unii jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel, podobnie jak w przypadku pierwszej transzy.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
2 Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1.
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/96 z dnia 20 czerwca 1996 r. dotyczące pomocy humanitarnej (Dz.U. L 163 z 2.7.1996, s. 1).
4 Wspólne oświadczenie Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie, Parlamencie Europejskim i Komisji Europejskiej "Konsensus europejski w sprawie pomocy humanitarnej" (Dz.U. C 25 z 30.1.2008, s. 1).
5 Komunikat Komisji COM(2018) 91 z 13 marca 2018 r.
6 Wspólne porozumienie między Komisją i przedstawicielami rządów 28 państw członkowskich ustanawiające ramy zarządzania i warunkowości dla Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji z dnia 5 lutego 2016 r.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.106.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmiana decyzji Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji.
Data aktu: 14/03/2018
Data ogłoszenia: 21/03/2018
Data wejścia w życie: 14/03/2018