Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7278 - General Electric/ALSTOM (Thermal Power - Renewable Power & Grid business) - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7278 - General Electric/ALSTOM (Thermal Power - Renewable Power & Grid business)
Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo

(2017/C 139/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2017 r.)

Działanie

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynki produktowe i geograficzne

3.
Komitet Doradczy zgadza się z definicją właściwych rynków produktowych i geograficznych przedstawioną przez Komisję w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że do celów oceny transakcji wysokowydajne turbiny gazowe dla częstotliwości sieci 50 Hz o mocy wyjściowej powyżej 90 MW, w tym (i) powiązane wstępne usługi serwisowe i (ii) zapewnianie systemu kontroli turbin gazowych, stanowią oddzielny właściwy rynek produktowy.
5.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że kwestia tego, czy należy dokonać dalszej segmentacji rynku wysokowydajnych turbin gazowych dla częstotliwości sieci 50 Hz na podstawie różnych klas mocy wyjściowej (turbiny średniej, dużej i bardzo dużej mocy) i na podstawie różnych konfiguracji elektrowni (cykl kombinowany i cykl prosty), może pozostać otwarta.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że istnieją następujące właściwe rynki produktowe:
6.1.
rynek serwisowania każdej ramy wysokowydajnych turbin gazowych stron o pewnym stopniu zużycia;
6.2.
rynek generatorów przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
6.3.
rynek serwisowania generatorów;
6.4.
rynek turbin parowych dużej mocy;
6.5.
rynek serwisowania turbin parowych;
6.6.
rynek generatorów pary z odzyskiem ciepła przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
6.7.
rynek systemów kontroli elektrowni i jednostek przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
6.8.
rynek przesyłania i dystrybucji produktów (tj. stałych układów kompensacji szeregowej i systemów zarządzania siecią).
7.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że do celów oceny transakcji kwestia tego, czy uznawany zakres geograficzny rynku wysokowydajnych turbin gazowych dla częstotliwości sieci 50 Hz (w tym powiązanych wstępnych usług serwisowych i zapewniania systemu kontroli turbin gazowych) i jego potencjalnych segmentów powinien być ogólnoświatowy (z wyjątkiem Chin i Iranu) czy obejmować tylko EOG, może pozostać otwarta.
8.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że istnieją następujące właściwe rynki geograficzne:
8.1.
rynek generatorów sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz;
8.2.
ogólny rynek generatorów przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
8.3.
rynek turbin parowych sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz;
8.4.
ogólny rynek turbin parowych przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
8.5.
rynek systemów kontroli elektrowni i jednostek;
8.6.
rynek generatorów pary z odzyskiem ciepła;
8.7.
rynek serwisowania wysokowydajnych turbin gazowych o pewnym stopniu zużycia;
8.8.
rynek serwisowania generatorów;
8.9.
rynek serwisowania turbin parowych;
8.10.
rynek produktów do przesyłania i dystrybucji.

Ocena konkurencji

9.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wysokowydajnych turbin gazowych dla częstotliwości sieci 50 Hz, a w szczególności w segmentach wysokowydajnych turbin gazowych dużej i bardzo dużej mocy dla częstotliwości sieci 50 Hz.
10.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku generatorów sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku turbin parowych dużej mocy sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz.
12.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku serwisowania wysokowydajnych turbin gazowych 9FA produkowanych przez przedsiębiorstwo GE i w segmentach tego rynku (tj. trzech kluczowych usług i unowocześnień).
13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 6 sierpnia 2015 r. w pełni odpowiadają na stwierdzone przez Komisję problemy w zakresie konkurencji.
14.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że z zastrzeżeniem całkowitego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 6 sierpnia 2015 r. transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części.
15.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że jest mało prawdopodobne, by zgłoszona transakcja spowodowała skutki horyzontalne prowadzące do istotnego ograniczenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ, i na potencjalnych rynkach: (i) na rynkach innych części do elektrowni cieplnych (tj. generatorów, turbin parowych, generatorów pary z odzyskiem ciepła, systemów kontroli elektrowni i jednostek); (ii) na rynku serwisowania generatorów; (iii) na rynku serwisowania turbin parowych; (iv) na potencjalnych rynkach systemów zarządzania siecią, systemów zarządzania energią i systemów zarządzania dużymi sieciami; (v) na potencjalnych rynkach stałych układów kompensacji szeregowej.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

16.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja powinna zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.139.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7278 - General Electric/ALSTOM (Thermal Power - Renewable Power & Grid business) - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.
Data aktu: 04/05/2017
Data ogłoszenia: 04/05/2017