Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018.

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018

(2015/C 417/01) RADA UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2015 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
MAJĄ ŚWIADOMOŚĆ, że od czasu przyjęcia rezolucji w sprawie odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) oraz planu prac UE na rzecz młodzieży (2014-2015) kryzys wciąż głęboko i niewspółmiernie wpływa na młodzież w Europie i na wchodzenie przez nią w dorosłość.
2.
MAJĄ ŚWIADOMOŚĆ, że aby odpowiednio poradzić sobie z tymi wyzwaniami, potrzeba ściślejszej międzysektorowej współpracy na rzecz młodzieży na szczeblu UE.
3.
PRZYJMUJĄ DO WIADOMOŚCI, że w kontekście strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia (ET 2020), odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), planu prac UE w dziedzinie sportu (2014-2017) oraz planu prac w dziedzinie kultury (2015-2018) priorytetem Komisji Europejskiej mają być zwalczanie radykalizacji postaw i marginalizacji młodzieży oraz promowanie włączania młodzieży w życie społeczne, kulturalne i obywatelskie 1 .
4.
PRZYJMUJĄ DO WIADOMOŚCI wspólne sprawozdanie Rady i Komisji z 2015 r. na temat młodzieży 2 - zwłaszcza jego część 5 pt. "Postępy w dziedzinie współpracy unijnej na rzecz młodzieży".

W związku z powyższym aby wesprzeć realizację odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), ZGADZAJĄ SIĘ ustanowić 36-miesięczny plan prac UE na rzecz młodzieży, wskazujący państwom członkowskim i Komisji działania na okres od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.

II.

 ZASADY

5.
UWAŻAJĄ, że plan prac - respektujący zasadę pomocniczości - powinien się opierać na poniższych naczelnych zasadach. Powinien:
-
bazować na rezultatach poprzedniego planu prac na rzecz młodzieży (2014-2015),
-
w stosownym przypadku nadawać impuls i wagę pracom na rzecz młodzieży na szczeblu UE,
-
przewidywać współpracę międzysektorową, która przybliży innym sektorom polityki UE konkretne problemy młodzieży,
-
przyczyniać się do realizacji nadrzędnych priorytetów unijnego programu bezpieczeństwa i unijnego programu społeczno-gospodarczego,
-
sprzyjać polityce młodzieżowej opartej na wiedzy i dowodach,
-
zachować elastyczny charakter, tak by można było w stosownym czasie i w stosowny sposób reagować na zmieniającą się sytuację w przedmiotowej dziedzinie,
-
promować wśród państw członkowskich i Komisji podejście zgodne i oparte na współpracy, dzięki któremu tematy priorytetowe wymienione w pkt 6 (zob. poniżej) zyskają wartość dodaną,
-
opierać się na synergii z programem Erasmus+, m.in. przyczynić się do wskazania priorytetów młodzieżowych w ramach rocznego programu prac Eramsus+,
-
przewidywać udział młodzieży dzięki procedurom konsultacyjnym, tak aby móc odpowiedzieć na kwestie dla niej ważne.
6.
USTALAJĄ, że w świetle obecnych wydarzeń państwa członkowskie i Komisja w swojej współpracy na szczeblu UE w okresie objętym niniejszym planem prac, czyli do końca 2018 r., powinny nadać priorytet następującym tematom:

Zgodnie z priorytetami ustalonymi we wspólnym sprawozdaniu z 2015 r. na temat młodzieży praca z młodzieżą i współpraca międzysektorowa powinny zostać wzmocnione z uwagi na następujące cele:

A.
Większe włączenie społeczne wszystkich młodych ludzi z uwzględnieniem podstawowych wartości europejskich;
B.
Aktywniejsze uczestnictwo wszystkich młodych ludzi w demokratycznym i obywatelskim życiu Europy;
C.
Łatwiejsze wchodzenie młodzieży w dorosłość, zwłaszcza integracja na rynku pracy;
D.
Wspieranie zdrowia i dobrostanu młodych ludzi, w tym zdrowia psychicznego;
E.
Współreagowanie na wyzwania i szanse, które przed polityką młodzieżową, pracą z młodzieżą oraz młodymi ludźmi stawia epoka cyfrowa;
F.
Współreagowanie na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej.
7.
ZGADZAJĄ SIĘ, że działania państw członkowskich i Komisji wskazane w załączniku I powinny być skierowane do wszystkich młodych ludzi, jednak szczególną uwagę należy zwrócić na następujące grupy:
-
Młodzi ludzie zagrożeni marginalizacją
-
Młodzi ludzie niepracujący, niekształcący się ani nieszkolący (NEET)
-
Młodzi ludzie ze środowisk migracyjnych, w tym nowo przybyli imigranci i młodzi uchodźcy.
8.
USTALAJĄ, że Rada może zmodyfikować plan prac w świetle uzyskanych wyników oraz wydarzeń w tej dziedzinie na szczeblu UE.
9.
USTALAJĄ zamieszczony w załączniku I wykaz konkretnych działań opartych na tematach priorytetowych oraz harmonogram ich realizacji.

III.

 METODY PRACY I STRUKTURY

10.
UZNAJĄ, że:

Należy intensywniej włączać problematykę młodzieżową w pozostałe dziedziny polityki oraz zintensyfikować zorientowaną na wyniki współpracę międzysektorową w Radzie, by dzięki temu w miarę możliwości polityka we wszystkich stosownych dziedzinach była kształtowana z uwzględnieniem aspiracji, sytuacji i potrzeb młodych ludzi.

11.
USTALAJĄ, że
-
Wsparciem w realizacji niniejszego programu prac będą w stosownym przypadku następujące metody pracy: otwarta metoda koordynacji uzgodniona w kontekście odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży, a zwłaszcza kształtowanie polityki na podstawie wiedzy i dowodów, grupy eksperckie, wzajemne uczenie się, wzajemne oceny, analizy, konferencje, seminaria, rozpowszechnianie wyników, nieformalne forum z udziałem przedstawicieli młodzieży, spotkania dyrektorów generalnych ds. młodzieży oraz usystematyzowany dialog z młodzieżą.
-
W ramach wszystkich tych metod, w tym działań grup eksperckich, prace będą się koncentrować na tematach priorytetowych przedstawionych w zarysie w części II pkt 6 oraz na działaniach i terminach wymienionych w załączniku I. Działania z załącznika I mogą zostać zmodyfikowane przez Radę i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w świetle uzyskanych wyników oraz wydarzeń w przedmiotowej dziedzinie na szczeblu UE.
-
Zasady członkostwa w grupach eksperckich i zasady funkcjonowania tych grup przedstawiono w załączniku II.
-
Jeżeli chodzi o prawo młodych ludzi do uczestnictwa w opracowywaniu, wdrażaniu i ocenie polityk mających na nich wpływ, będą się oni mogli włączyć we wspólną refleksję nad priorytetowymi tematami niniejszego planu prac dzięki procedurom konsultacyjnym.
-
Kwestie strategiczne, które pojawiają się w związku z niniejszym planem prac, oraz kwestie, które będą się odnosić bardziej ogólnie do unijnej polityki młodzieżowej, będą analizowane podczas nieformalnych spotkań dyrektorów generalnych ds. młodzieży.
-
W pierwszej połowie 2018 r. Rada i Komisja ocenią realizację niniejszego planu prac, przy czym oprą się na wspólnej ocenie przeprowadzonej w kontekście sprawozdania UE na temat młodzieży.
12.
W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM ZWRACAJĄ SIĘ

do państw członkowskich i Komisji, by na czas obowiązywania niniejszego planu prac ustanowiły grupy eksperckie do prac nad następującymi zagadnieniami:

-
Ustalenie, jak konkretnie praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne
a)
sprzyjają aktywności obywatelskiej oraz angażowaniu się młodych ludzi w życie różnorodnych, tolerancyjnych społeczeństw, a także pomagają zapobiegać marginalizacji oraz radykalizacji mogącej skutkować zachowaniami agresywnymi;
b)
pomagają reagować na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej.
-
Podjęcie kwestii zagrożeń, szans i skutków, przed którymi stawia młodzież, pracę z młodzieżą i politykę młodzieżową cyfryzacja.

IV.

 DZIAŁANIA

13.
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
-
Współpracowały ze sobą przy wsparciu Komisji, stosując metody pracy określone w niniejszej rezolucji;
-
Nadal promowały aktywny udział ministrów ds. młodzieży w kształtowaniu polityki krajowej związanej ze strategią ƒ"Europa 2020" i z europejskim semestrem, opierając się na konkluzjach Rady pt. "Maksymalizowanie potencjału polityki młodzieżowej na rzecz realizacji celów strategii »Europa 2020«";
-
W stosownym przypadku należycie uwzględniły odnowione ramy europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018) oraz niniejszy plan prac podczas kształtowania polityki na szczeblu krajowym i regionalnym;
-
Informowały stosowne organy, młodych ludzi i organizacje młodzieżowe o postępach w realizacji planu prac UE na rzecz młodzieży, by nadać wagę prowadzonym działaniom i je wyeksponować.
14.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:
-
Opierając się na wynikach śródokresowej oceny strategii UE na rzecz młodzieży, rozważyły dalsze stosowne kroki;
-
Podczas opracowywania swojego programu w ramach zespołu trzech prezydencji uwzględniły tematy priorytetowe niniejszego planu prac;
-
Informowały Grupę Roboczą Rady ds. Młodzieży o prowadzonych przez inne organy przygotowawcze Rady pracach mających bezpośredni lub pośredni wpływ na młodzież lub politykę młodzieżową;
-
W ramach zespołu trzech prezydencji uwzględniły niezrealizowane elementy poprzedniego programu prac (2014-2015);
-
Na podstawie ocen, o których mowa w pkt 11, rozważyły zaproponowanie nowego planu prac pod koniec 36-miesięcznego okresu objętego niniejszą rezolucją;
-
Dały państwom członkowskim i zainteresowanym stronom z sektora młodzieży możliwość dyskusji nad przyszłością europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018;
-
Proponowały dyrektorom generalnym ds. młodzieży, by w trakcie zwyczajowych nieformalnych spotkań omawiali i wykorzystywali wyniki uzyskane w ramach niniejszego planu prac; w stosownych przypadkach organizowały nadzwyczajne wspólne międzysektorowe spotkania dyrektorów generalnych; szeroko rozpowszechniały wyniki oraz pomagały ocenić realizację planu prac UE na rzecz młodzieży.
15.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
-
Wspierała budowanie potencjału osób pracujących z młodzieżą oraz samej pracy z młodzieżą poprzez realizację programu Erasmus+, uznając to za jeden z kluczowych sposobów podnoszenia jakości pracy z młodzieżą w Europie;
-
Wspierała państwa członkowskie i współpracowała z nimi podczas realizacji niniejszego planu prac, a zwłaszcza działań przedstawionych w załączniku;
-
Informowała państwa członkowskie o bieżących lub planowanych inicjatywach i analizach w zakresie unijnej polityki młodzieżowej oraz w innych stosownych dziedzinach polityki mających wpływ na młodzież, a także o odnośnych wydarzeniach w Komisji;
-
Regularnie konsultowała się z zainteresowanymi stronami na szczeblu europejskim - w tym z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego i młodzieży - oraz informowała je o postępach planu prac, po to by nadać wagę prowadzonym działaniom i je wyeksponować.
-
Sprzyjała większemu zasięgowi i synergii programów UE oraz współpracy z innymi organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Rada Europy.
16.
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ABY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
-
Kontynuowały ścisłą współpracę na szczeblu eksperckim zgodnie z załącznikami I i II do niniejszej rezolucji;
-
Uwzględniły priorytety niniejszego planu prac podczas przygotowywania rocznego programu prac na rzecz młodzieży w ramach Erasmus+, m.in. jeżeli chodzi o ogólne cele rocznego programu prac Erasmus+, umowę partnerską z Radą Europy oraz encyklopedię internetową Youth Wiki;
-
Zachęcały inne sektory do uwzględniania wymiaru młodzieżowego podczas formułowania, realizacji i oceny polityk i działań w innych dziedzinach, szczególnie dbając o wczesne i skuteczne branie pod uwagę tego wymiaru w procesie kształtowania polityki;
-
Sprzyjały powszechniejszemu uznawaniu wkładu polityk młodzieżowych w realizację ogólnych celów polityk europejskich nakierowanych na młodzież z uwagi pozytywny wpływ na aktywność obywatelską, zatrudnienie, włączenie społeczne, kulturę i innowacje, kształcenie i szkolenie oraz zdrowie i dobrostan.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania, instrumenty, terminy oparte na tematach priorytetowych

Działania oparte na tematach priorytetowych
Metoda pracy/instrument Rezultat i termin Oznaczenie
Priorytet A:
Większe włączenie społeczne wszystkich młodych ludzi z uwzględnieniem podstawowych wartości europejskich
Rada i organy przygotowawcze

Rola sektora młodzieżowego w zapobieganiu radykalizacji skutkującej zachowaniami agresywnymi

Pierwsza połowa 2016

(ewent.) Debata Rady

A1
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Studium Komisji o systemach i ramach jakości pracy z młodzieżą w Unii Europejskiej

Druga połowa 2016

Podręcznik realizacji

A2
Usystematyzowany dialog/Rada i organy przygotowawcze

"Umiejętności i kompetencje życiowe młodych ludzi w różnorodnej, skomunikowanej i inkluzywnej Europie niezbędne do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym"

Pierwsza połowa 2017

(ewent.) Rezolucja Rady

A3
Priorytet B:
Aktywniejsze uczestnictwo wszystkich młodych ludzi w demokratycznym i obywatelskim życiu Europy
Grupa ekspercka

Ustalenie, jak konkretnie praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne sprzyjają aktywności obywatelskiej oraz angażowaniu się młodych ludzi w życie różnorodnych, tolerancyjnych społeczeństw oraz pomagają zapobiegać marginalizacji i radykalizacji mogącej skutkować zachowaniami agresywnymi

Pierwsza połowa 2017

- Sprawozdanie

- (ewent.) Konkluzje Rady

B1
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Studium Komisji o skutkach transnarodowego wolontariatu europejskiego

Pierwsza połowa 2017

- Sprawozdanie

- (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na studium

B2
Seminarium dla osób kształtujących politykę młodzieżową i sportową

"Demokracja, młodzież i sport - podejścia międzysektorowe na rzecz aktywnego uczestnictwa młodych ludzi w życiu obywatelskim i demokratycznym poprzez sport i na rzecz ich angażowania w takie działania"

Druga połowa 2017

Sprawozdanie z seminarium poświęcone sprawdzonym rozwiązaniom i zaleceniom co do tego, jak podejścia międzysektorowe obejmujące sektor młodzieżowy i sektor sportu mogą promować wśród młodych ludzi wartości demokratyczne i zaangażowanie obywatelskie

B3
Priorytet C:
Łatwiejsze wchodzenie młodych ludzi w dorosłość, zwłaszcza integracja na rynku pracy
Wzajemne uczenie się: państwa członkowskie i Komisja/dyrektorzy generalni

"Praca z młodzieżą jako uznane, waloryzujące narzędzie współpracy międzysektorowej służącej wspieraniu wchodzenia młodzieży w dorosłość i na rynek pracy"

Druga połowa 2017

Sprawozdanie na temat sprawdzonych rozwiązań i zaleceń co do pracy z młodzieżą jako uznanego, waloryzującego narzędzia współpracy międzysektorowej służącej wspieraniu wchodzenia młodzieży w dorosłość i na rynek pracy

C1
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Studium Komisji o pracy z młodzieżą i przedsiębiorczości młodzieżowej

Druga połowa 2017

- Sprawozdanie

- (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na studium

C2
Priorytet D:
Wspieranie zdrowia i dobrostanu młodych ludzi, w tym zdrowia psychicznego
Rada i organy przygotowawcze

Współpraca międzysektorowa poświęcona promowaniu zdrowia i dobrostanu młodych ludzi w trakcie wchodzenia przez nich w dorosłość, zwłaszcza jeżeli chodzi o młodzież z problemami psychicznymi(1) często związanymi z wchodzeniem przez nich w dorosłość. Akcent na ich możliwy wkład w życie społeczne, a nie na ich problemy

a) Pierwsza połowa 2016 (ewent.) Konkluzje Rady

b) Druga połowa 2017

Państwa członkowskie: międzysektorowe wzajemne uczenie się

D1 D2
Priorytet E:
Współreagowanie na wyzwania i szanse, które przed polityką młodzieżową, pracą z młodzieżą oraz młodymi ludźmi stawia epoka cyfrowa
Rada i organy przygotowawcze

Nowe podejścia do pracy z młodzieżą w celu jak największego rozwinięcia potencjału i talentów młodych ludzi i ich włączenia w życie społeczne.

Wyeksponowane zostaną nowe, nowoczesne i atrakcyjne sposoby pracy z młodzieżą, w tym praca online, w celu uwzględnienia nowych tendencji w życiu młodych ludzi i maksymalnego rozszerzenia zasięgu pracy z młodzieżą, tak by objęła większa liczbę młodych ludzi

Druga połowa 2016

(ewent.) Konkluzje Rady

E1
Wzajemne uczenie się

Nowe praktyki w pracy z młodzieżą oraz uatrakcyjnianie tej pracy dla młodych ludzi

Pierwsza połowa 2017

Sprawozdanie na temat istniejących praktyk przedstawiające bieżące tendencje oraz zalecenia do realizacji w codziennej pracy

E2

(1) W tym poważne i powszechne problemy psychiatryczne, stres psychiczny oraz (czasowe) dysfunkcje psychiczne w okresach intensywnych wyzwań lub kryzysów życiowych.

Grupa ekspercka

"Zagrożenia, szanse i skutki, przed którymi stawia młodzież, pracę z młodzieżą i politykę młodzieżową cyfryzacja"

Druga połowa 2017

Sprawozdanie grupy eksperckiej

E3
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Studium Komisji o wpływie internetu i mediów społecznościowych na zaangażowanie młodzieży i pracę z młodzieżą

Pierwsza połowa 2018

Sprawozdanie

E4
Rada i organy przygotowawcze

Tworzenie innowacyjnych metod pracy z młodzieżą, w tym narzędzi cyfrowych, po to by zaspakajać potrzeby i aspiracje młodych ludzi w sposób bardziej skuteczny, inteligentny i adekwatny oraz sprzyjać współpracy międzysektorowej

Pierwsza połowa 2018

(ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi m.in. na działania E3 i E4

E5
Priorytet F:
Współreagowanie na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych

migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej

Grupa ekspercka

Określenie, jak konkretnie praca z młodzieżą oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne pomagają reagować na szanse i wyzwania, które niesie ze sobą coraz liczniejsza obecność młodych migrantów i uchodźców w Unii Europejskiej

Druga połowa 2018

- Sprawozdanie

- (ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na sprawozdanie

F1
Inne
Przedmiot Instrument/działanie Rezultat i termin
Strategia UE na rzecz młodzieży Wzajemne uczenie się

a. Wniosek Komisji w sprawie elastycznych ram

Pierwsza połowa 2016

Formalizacja elastycznych ram w zakresie wzajemnego uczenia się

O1
Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

b. Śródokresowa ocena strategii UE na rzecz młodzieży oraz zalecenia w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej

Druga połowa 2016

(ewent.) Konkluzje Rady w odpowiedzi na ocenę, w tym ocenę zalecenia Rady w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Unii Europejskiej

O2
c. Sprawozdanie UE na temat młodzieży Pierwsza połowa 2018

Wspólne sprawozdanie UE na temat młodzieży

O3
Erasmus+ Kształtowanie polityki opartej na wiedzy i dowodach

Śródokresowa ocena programu Erasmus+ oraz ocena programów go poprzedzających

Pierwsza połowa 2018

Odpowiedź na ocenę wspólnie ze stosownymi sektorami (kształcenie, szkolenie, młodzież, sport)

O4

ZAŁĄCZNIK  II

Zasady członkostwa w grupach eksperckich utworzonych przez państwa członkowskie i Komisję w ramach planu prac UE na rzecz młodzieży (1 stycznia 2016 r. - 31 grudnia 2018 r.) oraz zasady funkcjonowania tych grup

Członkostwo:
-
Państwa członkowskie uczestniczą w pracach grup roboczych dobrowolnie; mogą do nich dołączyć w dowolnym momencie.
-
Państwa członkowskie zainteresowane uczestnictwem w pracach grup wyznaczą ekspertów do poszczególnych grup. Państwa członkowskie dopilnują, by wyznaczeni eksperci dysponowali stosownym doświadczeniem krajowym w danej dziedzinie. Wyznaczeni eksperci dopilnują skutecznej komunikacji z właściwymi organami krajowymi. Wyznaczanie ekspertów będzie koordynować Komisja.
-
Każda grupa ekspercka może zdecydować o zaproszeniu także innych uczestników: niezależnych ekspertów, przedstawicieli organizacji młodzieżowych, naukowców prowadzących badania nad młodzieżą oraz innych zainteresowanych stron, a także przedstawicieli państw trzecich. Każda grupa ekspercka może zaproponować włączenie w skład grupy innych uczestników na cały okres jej prac, o ile ich członkostwo zostanie jednomyślnie zatwierdzone przez grupę.

Mandat

Mandat grupy eksperckiej zostaje zaproponowany przez Komisję, zgodnie z pkt 12 planu prac, i zmodyfikowany w świetle uwag Grupy Roboczej Rady ds. Młodzieży.

Procedury pracy

-
Grupy eksperckie skoncentrują się na wypracowaniu niewielkiej liczby konkretnych, przydatnych wyników odnośnie do wskazanego zagadnienia.
-
Aby można było przystąpić do realizacji niniejszego planu prac, na pierwszym posiedzeniu po jego przyjęciu każda grupa ekspercka wyznaczy przewodniczącego lub przewodniczących. Wybory przewodniczących zostaną przeprowadzone w sposób otwarty i przejrzysty; będzie je koordynować Komisja, zapewniająca obsługę sekretarską grup eksperckich. Każda grupa ekspercka przygotuje harmonogram prac zgodny z niniejszym planem prac.
-
Komisja zapewni grupom dostęp do wiedzy fachowej oraz wsparcie logistyczne. W miarę możliwości Komisja wesprze grupy innymi stosownymi sposobami (w tym analizami istotnymi dla ich dziedziny).

Składanie sprawozdań i informowanie

Przewodniczący grup eksperckich złożą Grupie Roboczej ds. Młodzieży sprawozdania z poczynionych postępów i uzyskanych wyników. W stosownym przypadku Grupa Robocza ds. Młodzieży udzieli grupie eksperckiej dalszych wskazówek, aby zagwarantować pożądane wyniki i dotrzymanie harmonogramu. O wynikach będą informowani dyrektorzy generalni.

Porządki i protokoły posiedzeń wszystkich grup będą dostępne dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w daną dziedzinę. Wyniki prac grup eksperckich zostaną opublikowane.

1 COM(2015) 185 final.
2 Dok. 13635/15.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024