Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw za rok budżetowy 2014, wraz z odpowiedzią Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Agencji Wykonawczej ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw za rok budżetowy 2014, wraz z odpowiedzią Agencji

(2015/C 409/11)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (zwana dalej "Agencją", inaczej "EASME") z siedzibą w Brukseli zastąpiła Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacyjności (EACI) i jest jej następcą prawnym. Agencja została ustanowiona na okres od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. decyzją wykonawczą Komisji 2013/771/UE 1 uchylającą decyzję Komisji 2007/372/WE 2 . Znacznie poszerzony mandat Agencji obejmuje zarządzanie, w bliskiej współpracy z siedmioma dyrekcjami generalnymi Komisji Europejskiej, działaniami UE w dziedzinie badań naukowych i innowacji, konkurencyjności MŚP, działaniami na rzecz środowiska i klimatu, morskimi i rybackimi, a także, tak jak w przeszłości, częściami programu na rzecz konkurencyjności i innowacji na lata 2007-2013.

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów (w stosownych przypadkach) oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:

a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2014 r.; jak również

b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :

a) zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach;

b) zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego.

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Wielkość anulowanych w 2014 r. środków budżetowych przeniesionych z 2013 r. (260 209 euro, czyli 20 % przeniesionych środków; w 2013 r. było to 19 %) wskazuje na przeszacowanie zapotrzebowania na środki budżetowe na koniec 2013 r., podobnie jak w poprzednim roku.
12.
Początkowy budżet Agencji został wprawdzie zmieniony i zmniejszony o 3 mln euro we wrześniu 2014 r., jednak Agencja zaciągnęła zobowiązania na zaledwie 91 % środków pochodzących ze zmniejszonego budżetu. Ten niski wskaźnik wykorzystania środków można wyjaśnić przede wszystkim wyzwaniami organizacyjnymi i operacyjnymi wynikającymi z rozszerzenia zakresu mandatu Agencji o realizację dodatkowych programów i zadań w ścisłej współpracy z Komisją. Znacznie zaniżone wykorzystanie środków budżetowych wskazuje jednak na potrzebę poprawy w zakresie planowania budżetu Agencji.
13.
O konieczności poprawy świadczy także wysoki (wyższy niż wcześniej) poziom środków przeniesionych na 2015 r., który osiągnął 3,8 mln euro, czyli 17 % (w 2013 r. było to 1,3 mln euro, czyli 8 %), przede wszystkim w tytule III (wydatki na wsparcie programów), gdzie wyniósł 2,6 mln euro, czyli 72 % (w 2013 r. było to 0,6 mln euro, czyli 35 %), co stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

14.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 8 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2013 Wskaźniki wykonania budżetu za 2013 r. były wprawdzie zadowalające, jednak wielkość anulowanych w 2013 r. środków przeniesionych z 2012 r. (215 000 euro, czyli 19 % przeniesionych środków) sugeruje uchybienia w planowaniu budżetu Agencji i stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności. Anulowane środki związane są przede wszystkim z tymczasowymi zobowiązaniami budżetowymi zaciąganymi na rutynowe wydatki administracyjne. niepodjęte

ZAŁĄCZNIK  II

Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (Bruksela)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) 1. Polityka Unii w dziedzinie środowiska naturalnego przyczynia się do zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, ochrony zdrowia ludzkiego, ostrożnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, promowania na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów środowiska naturalnego, w szczególności zwalczania zmian klimatu.

(art. 191 ust. 1 TFUE)

2. Unijna polityka w dziedzinie przemysłu ma na celu zapewnienie warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu Unii poprzez przyspieszenie dostosowania przemysłu do zmian strukturalnych, wspieranie środowiska sprzyjającego inicjatywom oraz rozwojowi i współpracy przedsiębiorstw, sprzyjanie lepszemu wykorzystaniu potencjału przemysłowego polityki innowacyjności, badań i rozwoju technologicznego. Państwa członkowskie, w powiązaniu z Komisją, konsultują się wzajemnie oraz, w miarę potrzeby, koordynują swoje działania. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wsparcia tej koordynacji, w szczególności inicjatywy mające na celu określenie wytycznych i wskaźników, organizowanie wymiany najlepszych praktyk i przygotowanie elementów niezbędnych do prowadzenia okresowego nadzoru i oceny. Parlament Europejski jest w pełni informowany.

(art. 173 TFUE)

3. Polityka Unii w dziedzinie energetyki ma na celu zapewnienie funkcjonowania rynku energii; zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii w Unii; wspieranie efektywności energetycznej i oszczędności energii, jak również rozwoju nowych i odnawialnych form energii; oraz wspieranie wzajemnych połączeń między sieciami energii.

(art. 194 ust. 1 TFUE)

4. Unia ma na celu wzmacnianie swojej bazy naukowej i technologicznej przez utworzenie europejskiej przestrzeni badawczej, w której naukowcy, wiedza naukowa i technologie podlegają swobodnej wymianie, oraz sprzyjanie rozwojowi swojej konkurencyjności, także w przemyśle. [...] W tym celu sprzyja ona przedsiębiorstwom, w tym małym i średnim, ośrodkom badawczym i uniwersytetom w ich wysiłkach badawczych i rozwoju technologicznym wysokiej jakości; wspiera ich wysiłki w zakresie wzajemnej współpracy, zmierzając w szczególności do umożliwienia naukowcom swobodnej współpracy ponad granicami, a przedsiębiorstwom - pełnego wykorzystania potencjału rynku wewnętrznego, zwłaszcza poprzez [...] określanie wspólnych norm i usuwanie przeszkód prawnych i fiskalnych tej współpracy. [...]

W dążeniu do osiągnięcia tych celów Unia prowadzi następujące działania, które stanowią uzupełnienie działań podejmowanych przez Państwa Członkowskie:

a) wykonywanie programów badań, rozwoju technologicznego i demonstracyjnych, wraz z promowaniem współpracy z przedsiębiorstwami, ośrodkami badawczymi i uniwersytetami oraz między nimi;

b) popieranie współpracy w dziedzinie unijnych badań, rozwoju technologicznego i demonstracji z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi;

c) upowszechnianie i optymalizację wyników działań w dziedzinie unijnych badań, rozwoju technologicznego i demonstracji;

d) popieranie kształcenia i mobilności naukowców w Unii.

(art. 179 i 180 TFUE)

5. Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym, ustanawiają [...] inne przepisy niezbędne do osiągnięcia celów wspólnej polityki rybołówstwa.

(art. 43 ust. 2 TFUE)

Kompetencje Agencji

(decyzja wykonawcza Komisji 2013/771/UE)

Cele

Agencja odpowiada za zarządzanie działaniami Unii w dziedzinie wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw, w dziedzinie energii, środowiska naturalnego, działań morskich i rybackich, przedsiębiorczości i innowacyjności (łącznie z ekoinnowacjami). Powierza się jej realizację części wchodzących w skład następujących programów unijnych:

a) Programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) na lata 2014-2020;

b) Programu działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) na lata 2014-2020;

c) Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) obejmującego zintegrowaną politykę morską, kontrolę, doradztwo naukowe i wiedzę;

d) programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji na lata 2014-2020 ("Horyzont 2020") - części wchodzących w skład "Części II - Wiodąca pozycja w przemyśle" i "Części III - Wyzwania społeczne".

Ponadto powierza się Agencji realizację spuścizny po następujących działaniach objętych programem CIP:

a) "Inteligentna Energia dla Europy" (IEE II),

b) inicjatywa "Ekoinnowacje",

c) "Europejska Sieć Przedsiębiorczości",

d) portal "Twoja Europa - Przedsiębiorstwa",

e) "Europejski Punkt Informacyjny IPR",

f) projekt "IPorta".

Agencja dąży do zapewnienia "beneficjentom wysokiej jakości wsparcia, realizując aktywnie politykę UE. Jako agencja wykonawcza Komisji Europejskiej zarządzamy istotnymi częściami programów COSME, LIFE, Horyzont 2020 i EFMR. Dbamy o to, by działania finansowane w ramach tych programów przynosiły zaplanowane efekty i stanowiły dla Komisji cenny wkład do realizacji zadań związanych z polityką.".

Zadania

Agencja odpowiada za następujące zadania związane z realizacją części wchodzących w skład programów unijnych, o których mowa powyżej:

a) zarządzanie niektórymi lub wszystkimi etapami realizacji programów i niektórymi lub wszystkimi fazami w trakcie określonych projektów na podstawie odpowiednich programów prac przyjętych przez Komisję, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień;

b) przyjmowanie wykonawczych aktów budżetowych w odniesieniu do dochodów i wydatków oraz wykonywanie wszelkich operacji niezbędnych do zarządzania programem, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień;

c) wspieranie realizacji programu, jeżeli Komisja upoważniła do tego Agencję w akcie przekazania uprawnień.

Zarządzanie Komitet Sterujący

Składa się z pięciu członków i trzech obserwatorów mianowanych przez Komisję Europejską. Komitet Sterujący przyjmuje roczny program prac Agencji zatwierdzony przez Komisję Europejską. Ponadto przyjmuje budżet administracyjny Agencji i jej roczne sprawozdanie z działalności.

Dyrektor

Mianowany przez Komisję Europejską.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) Budżet

Budżet operacyjny

Zaciągnięto zobowiązania w zaplanowanej wysokości1 056,5 (1)(242,9) mln euro (100 % pochodziło z budżetu ogólnego UE). Wypłacono 123,11 (2) (213,9) mln euro ze środków (98,98 %) zatwierdzonych przez władzę budżetową. Agencja wykonuje budżet operacyjny pod nadzorem Komisji.

- na COSME: 95,0 mln euro,

- na "Horyzont 2020": 695,7 mln euro,

- na EFMR: 34,6 mln euro,

- na LIFE: 229,9 mln euro,

- na IEE: 1,3 (91,9) mln euro,

- na ekoinnowacje w ramach EIP: 0 (33,1) mln euro,

- na sieci w ramach EIP: 0 (51,2) mln euro,

- na MP: 0 (66,8) mln euro.

Budżet administracyjny

24,5 (16,4) mln euro (100 % dotacji UE) budżetu administracyjnego, który Agencja wykonuje samodzielnie.

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

- Łączna liczba pracowników: 308 stanowisk przewidzianych w budżecie, z czego 283 obsadzone (163 stanowiska przewidziane, 161 obsadzonych).

- Pracownicy tymczasowi: 77 stanowisk przewidzianych w budżecie, z czego 61 obsadzonych (37 stanowisk przewidzianych, 35 obsadzonych).

- Pracownicy kontraktowi: 231 stanowisk przewidzianych w budżecie, z czego 222 obsadzone (126 przewidzianych, 126 obsadzonych).

Produkty i usługi w roku 2014 Rok 2014 r. był pierwszym rokiem działalności Agencji w ramach nowych kompetencji, które znacznie różnią się od poprzednich. Nowe obowiązki obejmują spuściznę po programach EIP i IEE, a także programy "Horyzont 2020", COSME, LIFE i EFMR. Agencja odpowiada za zarządzanie działaniami Unii w dziedzinie wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw, w dziedzinie energii, środowiska naturalnego, działań morskich i rybackich, przedsiębiorczości i innowacyjności (łącznie z ekoinnowacjami) w ramach następujących programów UE:

nowe programy:

- Program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME)

- Program w zakresie badań naukowych i innowacji ("Horyzont 2020") w następujących dziedzinach: energia, środowisko i zasoby naturalne

- Program działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE)

- Europejski Fundusz Morski i Rybacki (EFMR)

spuścizna po programach:

- następujące części Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji: "Inteligentna Energia dla Europy" (IEE) oraz Ekoinnowacje.

COSME - program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw jest związany ze wzmocnieniem konkurencyjności i trwałości unijnych przedsiębiorstw, a jego cel stanowi krzewienie kultury przedsiębiorczości w celu wspierania tworzenia i rozwoju MŚP.

Główne działania

- COSME jest jednym z programów przekazanych Agencji w 2014 r.

- Główne działania w ramach COSME dotyczą komunikacji i rozpowszechniania informacji. Przykładowo Agencja zorganizowała, we współpracy z turyńską Izbą Handlową (partnerem sieci), doroczną konferencję, w której udział wzięło ponad 700 uczestników. W wyniku 2 000 oficjalnych i nieformalnych spotkań biznesowych zidentyfikowano 192 możliwości biznesowe.

Horyzont 2020 - program finansowania badań naukowych i innowacji UE, którego celem jest pobudzanie gospodarki oraz zabezpieczenie na przyszłość bazy naukowo-technologicznej i konkurencyjności w przemyśle, dzięki czemu społeczeństwo będzie funkcjonowało w bardziej inteligentny i zrównoważony sposób, sprzyjający również włączeniu społecznemu. Program ma wspierać dokonywanie większej ilości odkryć i przełomów w nauce oraz zapewnić wiodącą pozycję w przemyśle poprzez wdrażanie na rynku wyników badań laboratoryjnych ("od pomysłu do przemysłu").

Innowacje w MŚP

Główne działania

- W 2014 r. Agencja opublikowała cztery zaproszenia do składania wniosków w ramach programu Horyzont 2020 w zakresie innowacji "Innowacje w MŚP" oraz dwa kolejne zaproszenia: jedno dotyczące kapitalizacji pełnego potencjału współpracy on line, a drugie - projektów służących nowym przemysłowym łańcuchom wartości, które można realizować dzięki klastrom, z ostatecznymi terminami składania wniosków przypadającymi w marcu i kwietniu 2015 r.

Instrument MŚP

Główne działania

- Uruchomienie nowego instrumentu MŚP - stale otwartego naboru wniosków - stanowiło duży sukces, gdyż do Agencji wpłynęło dzięki niemu ponad 8 000 wniosków, które rozpatrzono w czterech terminach. Celem wybranych pomysłów biznesowych jest wprowadzenie na rynek nowych produktów, działań i usług.

- Program zapewnia także beneficjentom indywidualną usługę wsparcia (coaching). Zdefiniowano cele coachingu oraz opracowano metodyczne zestawy startowe. Kierownicy ds. kluczowych klientów pomagają beneficjentom instrumentu MŚP w określeniu ich celów w ramach coachingu i proponują im trenerów (jednego lub kilku). Do końca roku 39 MŚP określiło swoje potrzeby i wybrało trenerów, Agencja natomiast podpisała umowy z 21 trenerami.

Agencja wspiera realizację szczegółowego celu działania "Zapewnienie przejścia do niezawodnego, przystępnego cenowo, społecznie akceptowanego, zrównoważonego i konkurencyjnego systemu energetycznego, z zamiarem zmniejszenia zależności od paliw kopalnych w obliczu malejącej ilości zasobów, rosnącego zapotrzebowania na energię i zmiany klimatu" w ramach wyzwania społecznego 3 "Bezpieczna, czysta i efektywna energia".

Główne działania

- Dwa z trzech zagadnień związane były z umownym partnerstwem publiczno-prywatnym (PPP) na rzecz efektywności energetycznej budynków. Trzecie dotyczyło PPP na rzecz przemysłu przetwórczego (SPIRE). Agencja otrzymała 63 wnioski, z których 19 zarekomendowała do dofinansowania.

- Otworzono 15 zagadnień w obszarze badań naukowych i innowacji oraz działań wspierających i koordynacyjnych. Agencja otrzymała 393 wnioski, z których wybrała 45.

- Rezultaty pierwszego naboru wniosków dotyczącego efektywności energetycznej dowodzą, że wsparcie na rzecz innowacji w tym obszarze, od etapu badań do sprzedaży detalicznej, jest obiecujące.

- W październiku Agencja przedstawiła zagadnienia związane z finansowaniem swojego PPP w trakcie dnia informacyjnego na temat PPP zorganizowanego przez DG RTD.

- W grudniu Agencja zorganizowała w Brukseli zakrojony na szeroką skalę dzień informacyjny w celu ogłoszenia naboru wniosków dotyczącego efektywności energetycznej w ramach programu Horyzont 2020. Wzięło w nim udział 550 uczestników.

- Pracownicy Agencji uczestniczyli także w spotkaniach Komisji Europejskiej z podmiotami z branży przemysłowej na temat przyszłych priorytetów umownych PPP w zakresie efektywności energetycznej budynków i SPIRE.

Agencja przyczynia się do realizacji wspólnych celów szczegółowych DG RTD i DG GROW: doprowadzenia do tego, by gospodarka i społeczeństwo były zasobooszczędne i wodnooszczędne oraz odporne na zmianę klimatu; ochrony zasobów naturalnych i ekosystemów, a także zrównoważonej gospodarki zasobami naturalnymi i ekosystemami oraz zrównoważonych dostaw i wykorzystania surowców w celu zaspokojenia potrzeb rosnącej globalnej populacji w ramach zrównoważonych ograniczeń charakteryzujących zasoby naturalne i ekosystemy naszej planety w ramach wyzwania społecznego 5 "Działania w dziedzinie klimatu, środowisko, efektywna gospodarka zasobami i surowce".

Główne działania

- W 2014 r. Agencja odpowiadała za nabory wniosków w ramach programu Horyzont 2020 w zakresie wyzwania społecznego 5, z wyjątkiem tych, które mają duże znaczenie w zakresie polityki lub są realizowane przez inne organy.

- Agencja zarządzała kilkoma naborami i uczestniczyła w nich, np. w naborze wniosków dotyczącym efektywności energetycznej, odporności na klęski żywiołowe i niebieskiego wzrostu.

- W listopadzie Agencja zorganizowała dzień informacyjny na temat naborów wniosków na 2015 r. dotyczących działań w dziedzinie klimatu, środowiska, efektywnej gospodarki zasobami i surowców w ramach programu Horyzont 2020. Celem tego wydarzenia było przedstawienie informacji o naborach na 2015 r. potencjalnym wnioskodawcom oraz przekazanie im wytycznych dotyczących przygotowania i składania wniosków.

Agencja zarządza programem działań na rzecz środowiska i klimatu (LIFE), który zapewnia wsparcie na rzecz realizacji celów szczegółowych związanych z polityką środowiskową i działaniami na rzecz klimatu na poziomie unijnym i międzynarodowym.

Główne działania

- Agencja zarządzała następującymi naborami wniosków, ogłoszonymi przez DG ENV/CLIMA: nabór wniosków o dotacje operacyjne dla organizacji pozarządowych w ramach programu LIFE o łącznej wartości 9 mln euro, w ramach którego Agencja otrzymała 66 wniosków.

- Trwa nabór wniosków dotyczących projektów na rzecz budowania potencjału, a data jego zamknięcia przypada na wrzesień 2015 r. W ramach naboru kwalifikowalnych jest 15 państw członkowskich.

- Agencja dokonała oceny ponad 250 wniosków w różnych kategoriach, przykładowo w ramach działań na rzecz klimatu (190 wniosków) i dotacji operacyjnych dla organizacji pozarządowych (66 wniosków).

- Agencja aktywnie uczestniczyła w dniu informacyjnym LIFE dla krajowych punktów kontaktowych i zorganizowała dwa dni informacyjne dotyczące dotacji operacyjnych dla organizacji pozarządowych.

Agencja wdrożyła części programu Europejski Fundusz Morski i Rybacki (EFMR) mającego na celu przyczynienie się do promowania rybołówstwa i akwakultury, które będą konkurencyjne, zrównoważone środowiskowo, rentowne ekonomicznie i odpowiedzialne społecznie oraz wzmocnienie rozwoju i realizacji zintegrowanej polityki morskiej UE (IMP).

Główne działania

- Realizację części programu Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) przekazano Agencji w październiku 2014 r. DG MARE podjęła decyzję o przekazaniu 19 działań w ramach EFMR.

- Pierwsze działanie skutecznie przekazano Agencji w grudniu. Agencja we współpracy z DG MARE przygotowała ocenę czterech ogłoszeń o przetargach i jednego zaproszenia do składania wniosków.

Program Inteligentna Energia dla Europy (IEE)

Główne działania

Program Inteligentna Energia dla Europy (IEE) wspiera politykę energetyczną Unii Europejskiej i jej ambitne zobowiązanie dotyczące celów 20-20-20, polegające na redukcji emisji gazów cieplarnianych o 20 %, zwiększeniu udziału energii ze źródeł odnawialnych w zużyciu energii o 20 % i ograniczenie zużycia energii o 20 % do 2020 r.

- W 2014 r. budżet przeznaczony na program IEE został przez Agencję wykonany w całości (67 mln euro). Ponadto średni czas wymagany do przeprowadzenia oceny sprawozdań z projektów w ramach IEE oraz na wypłatę środków beneficjentom był krótszy niż czas określony w umowach.

- Program IEE doprowadził do powstania namacalnych korzyści na rzecz polityki energetycznej UE. Analiza oddziaływania programu IEE wykazała, że informacje o projektach realizowanych w ramach IEE od 2007 r. za pośrednictwem mediów dotarły do 40 mln osób w całej UE; w ramach tych projektów wyprodukowano ilość energii ze źródeł odnawialnych przewyższającą roczne zużycie energii elektrycznej przez 7 mln obywateli, zaoszczędzono ilość energii pierwotnej równą rocznemu zużyciu energii elektrycznej przez ponad 2 mln gospodarstw domowych, a ponad 3 mld euro, zgodnie z oczekiwaniami, miało zostać przeznaczone na inwestycje w obszarze zrównoważonej energii.

- Agencja informowała o rezultatach osiąganych w ramach realizacji programu na różnych imprezach. Przykładowo w czerwcu 2014 r. Agencja we współpracy z DG ENER zorganizowała kolejny Europejski Tydzień Zrównoważonej Energii, "premierowe" wydarzenie dla władz publicznych, agencji energetycznych, przedsiębiorstw prywatnych, organizacji pozarządowych i stowarzyszeń branżowych zaangażowanych w działania na rzecz osiągnięcia celów UE w zakresie energii i klimatu. W ramach imprezy odbyła się ceremonia wręczenia nagród, wysokiego szczebla konferencja dotycząca polityki oraz 600 innych imprez, w których udział wzięło 100 000 uczestników w całej UE i wielu innych krajach.

- Miało też miejsce kilka imprez zorganizowanych w ramach inicjatywy Managenergy, szczególnie podczas dni otwartych. Ponadto pracownicy Agencji uczestniczyli w ponad 100 spotkaniach projektowych.

Ekoinnowacje

Główne działania

Jednym z głównych celów Programu na rzecz przedsiębiorczości i innowacji (EIP) jest wspieranie ekoinnowacji. Projekty z zakresu ekoinnowacji dotyczą przede wszystkim czystszej energii, zarządzania środowiskowego i nowych produktów i usług, które spowodują, że zrównoważony rozwój stanie się rzeczywistością handlową.

W 2014 r. skoncentrowano się na następujących działaniach:

- Zakończenie naboru z 2013 r. dotyczącego ekoinnowacji, w ramach którego wpłynęło 461 wniosków. W wyniku przeprowadzonej oceny do dofinansowania wybrano 59 wniosków. Podpisano 42 umowy o dotację w ramach dostępnego budżetu.

- Przez cały rok utrzymywano kontakty z macierzystymi DG i innymi zainteresowanymi podmiotami. Ponadto odbyło się kilka spotkań, w trakcie których Agencja brała aktywny udział w prezentacji wyników programu. W Wielkiej Brytanii odbyło się spotkanie dotyczące kwestii finansowych z partnerami ekoinnowacji i krajowymi punktami informacyjnymi, podczas europejskiego Zielonego Tygodnia przedstawiono projekty FICOB i EcoProFabrics, a w Hiszpanii zaprezentowano "Ekoinno-wacje w funduszach unijnych".

- Projekty współfinansowane przez Agencję zyskały międzynarodowe uznanie i przyznano im nagrody. Koordynator projektu PHOBIOR zdobył nagrodę Energy Globe Award, projekty LASERMARK i EcoBionet zostały uznane przez władze samorządowe Walencji za najlepsze europejskie projekty w zakresie ochrony środowiska w 2013 r., natomiast koordynator projektu GEnIus (MŚP Directa Plus) znalazł się na liście "Italy Cleantech 10" obejmującej 10 najlepszych włoskich technologicznych MŚP.

- Biorąc pod uwagę wszystkie te informacje można uznać, że Ekoinnowacje będące spuścizną po Programie Ramowym na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji są nadal intensywnie i bardzo skutecznie realizowane. Zawarto umowy dotyczące projektów wybranych w ramach naboru wniosków w 2013 r. Rozpoczęto realizację prawie wszystkich z nich. Dokonano oceny projektów będących w trakcie realizacji pod kątem ustalonych celów. Rok 2014 zamknięto przy wykorzystaniu całości budżetu.

(1) Dane obejmują wszystkie linie kredytowe.

(2) Idem.

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDŹ AGENCJI

11.
Agencja dokonuje przeglądu wszystkich zobowiązań na koniec każdego roku. Rok 2014 był wyjątkowy, ponieważ był to pierwszy rok nowego mandatu EASME. W tym przejściowym roku miało miejsce wiele zmian, które obejmowały nową strukturę operacyjną, wiele zmian organizacyjnych, nowe programy i znaczny wzrost liczby pracowników Agencji. Poza tym Agencji powierzono wiele nowych zadań, co także znalazło odzwierciedlenie w budżecie. Część tych środków budżetowych anulowano, ponieważ należne płatności były niższe, niż oczekiwano.

W celu naprawy sytuacji EASME wprowadza bardziej precyzyjne planowanie i monitorowanie budżetu.

1 Dz.U. L 341 z 18.12.2013, s. 73.
2 Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 52.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 62 i 68 w związku z art. 53 i 58 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 162 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024