Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami Agencji

(2015/C 409/10)

(Dz.U.UE C z dnia 9 grudnia 2015 r.)

WPROWADZENIE

1.
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (zwana dalej "Agencją", inaczej "EASA") z siedzibą w Kolonii została ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1592/2002 1 , ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1108/2009. Agencji powierzono określone zadania regulacyjne i wykonawcze w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego 2 .

INFORMACJE LEŻĄCE U PODSTAW POŚWIADCZENIA WIARYGODNOŚCI

2.
Przyjęte przez Trybunał podejście kontrolne obejmuje analityczne procedury kontrolne, bezpośrednie badanie transakcji oraz ocenę kluczowych mechanizmów kontrolnych w stosowanych przez Agencję systemach nadzoru i kontroli. Elementami uzupełniającymi to podejście są dowody uzyskane na podstawie prac innych kontrolerów oraz analiza oświadczeń kierownictwa.
POŚWIADCZENIE WIARYGODNOŚCI

3. Na mocy postanowień art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) Trybunał zbadał:

a) roczne sprawozdanie finansowe Agencji obejmujące sprawozdanie finansowe 3 oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 4 za rok budżetowy zakończony 31 grudnia 2014 r.; jak również

b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania.

Zadania kierownictwa

4. Kierownictwo odpowiada za sporządzenie i rzetelną prezentację rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw 5 :

a) Zadania kierownictwa w zakresie rocznego sprawozdania finansowego Agencji obejmują: zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i rzetelną prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem, a także wybór i stosowanie właściwych zasad (polityki) rachunkowości na podstawie zasad rachunkowości przyjętych przez księgowego Komisji 6 oraz sporządzanie szacunków księgowych, które są racjonalne w danych okolicznościach. Dyrektor wykonawczy zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Agencji po tym, jak zostanie ono sporządzone przez księgowego Agencji na podstawie wszystkich dostępnych informacji. Do sprawozdania finansowego księgowy dołącza oświadczenie, w którym stwierdza między innymi, czy uzyskał wystarczającą pewność, że daje ono prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Agencji we wszystkich istotnych aspektach.

b) Zadania kierownictwa w zakresie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń i zgodności z zasadą należytego zarządzania finansami obejmują zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie skutecznego i wydajnego systemu kontroli wewnętrznej, w tym właściwego nadzoru, jak również podejmowanie odpowiednich działań w celu zapobiegania nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz - w razie konieczności - podejmowanie kroków prawnych w celu odzyskania nienależnie wypłaconych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych.

Zadania Trybunału

5. Zadaniem Trybunału jest przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie 7 , na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego rocznego sprawozdania finansowego Agencji oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Trybunał przeprowadza kontrolę zgodnie z wydanymi przez IFAC Międzynarodowymi Standardami Rewizji Finansowej i kodeksem etyki oraz z Międzynarodowymi Standardami Najwyższych Organów Kontroli wydanymi przez INTOSAI (ISSAI). Zgodnie z tymi standardami Trybunał zobowiązany jest zaplanować i przeprowadzić kontrolę w taki sposób, aby uzyskać wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe.

6. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Dobór procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnego zniekształcenia w rocznym sprawozdaniu finansowym lub istotnej niezgodności transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania z wymogami przepisów Unii Europejskiej. W celu zaprojektowania procedur kontroli odpowiednich w danych okolicznościach kontroler, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej w zakresie dotyczącym sporządzania i rzetelnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego oraz systemy nadzoru i kontroli wprowadzone w celu zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Kontrola obejmuje także ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości oraz racjonalności sporządzonych szacunków księgowych, a także ocenę ogólnej prezentacji rocznego sprawozdania finansowego. Sporządzając niniejsze sprawozdanie zawierające poświadczenie wiarygodności, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Agencji, przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 8 .

7. Trybunał uznał, że uzyskane dowody kontroli stanowią wystarczającą i odpowiednią podstawę do wydania poświadczenia wiarygodności.

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

8. W opinii Trybunału roczne sprawozdanie finansowe Agencji przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jej sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2014 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami jej regulaminu finansowego oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.

Opinia na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń

9. W opinii Trybunału transakcje leżące u podstaw rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2014 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

10.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

UWAGI DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA BUDŻETEM

11.
Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 97,1 %. Agencja doprowadziła wprawdzie do dalszego obniżenia ogólnego poziomu przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, z 7,2 mln euro (7,7 %) w 2013 r. do 5,9 mln euro (6,2 %) w roku 2014, jednak poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 3,6 mln euro (22 %) w tytule II (wydatki administracyjne) i 2 mln euro (38,1 %) w tytule III (wydatki operacyjne). Jest to co prawda częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji, a przeniesienia, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, były należycie uzasadnione, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu.

INNE UWAGI

12.
Planowanie Agencji w zakresie udzielania zamówień, w szczególności w odniesieniu do umów ramowych, wymaga dalszej poprawy. W 2014 r. trzy postępowania o udzielenie zamówienia ogłoszono za późno, by zastąpić umowy ramowe nowymi umowami w chwili ich wygaśnięcia. W celu zapewnienia ciągłości działania dwie obowiązujące umowy ramowe zostały przedłużone aż do chwili podpisania nowych, a w przypadku trzeciej wszczęto procedurę negocjacyjną służącą dostosowaniu terminu obowiązywania. Zmiana początkowego okresu obowiązywania umowy odbija się negatywnie na zasadach uczciwej konkurencji, natomiast zastosowanie procedury negocjacyjnej było niezgodne z przepisami rozporządzenia finansowego.

DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

13.
Przegląd działań naprawczych podjętych w wyniku uwag zgłoszonych przez Trybunał w roku poprzednim przedstawiono w załączniku I.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Milan Martin CVIKL, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 15 września 2015 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego,
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze (zrealizowane/w trakcie realizacji/ niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)
2013 W 2012 r. Agencja w drodze postępowania o udzielenie zamówienia wybrała 14 krajowych władz lotniczych i 10 jednostek kwalifikowanych, aby zlecić im część wykonywanych czynności certyfikacyjnych (1). Wydatki na tak zlecone czynności certyfikacyjne wyniosły w 2013 r. około 22 mln euro. Proces przydzielania konkretnych zadań certyfikacyjnych krajowym władzom lotniczym i jednostkom kwalifikowanym oraz kryteria, jakimi należy się przy tym posługiwać, są opisane w szczegółowych wytycznych opracowanych przez Agencję (2). Można jednak poprawić przejrzystość zlecania poprzez lepsze dokumentowanie procesów przydzielania zadań, w tym ocen dokonywanych na podstawie kryteriów określonych w wytycznych. Dotyczy to również udzielania oferentom wielu innych zamówień o niskiej wartości. w trakcie realizacji
2013 Ogólny poziom środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 98 %. Agencja doprowadziła wprawdzie do dalszego obniżenia ogólnego poziomu przeniesionych środków, na które zaciągnięto zobowiązania, z 10,1 mln euro (11 %) w 2012 r. do 7,2 mln euro (8 %) w roku 2013, jednak w tytule III poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania, był wysoki i wyniósł 3,4 mln euro (42 %). Jest to co prawda częściowo uzasadnione wieloletnim charakterem działalności Agencji, a przeniesienia, które weszły w skład badanej przez Trybunał próby, były należycie uzasadnione, jednak tak wysoki ich poziom jest niezgodny z zasadą jednoroczności budżetu. nie dotyczy
2013 Agencja rozpoczęła działalność w 2004 r. i do tej pory funkcjonuje na podstawie korespondencji i wymiany ustaleń z przyjmującym ją państwem członkowskim. Nie podpisano jednak kompleksowej umowy w sprawie siedziby pomiędzy Agencją a państwem członkowskim. Umowa taka przyczyniłaby się do dalszego zwiększenia przejrzystości co do warunków prowadzenia działalności przez Agencję i jej personel. w trakcie realizacji
(1) Pod koniec maja 2014 r. rozwiązano trzy umowy z jednostkami kwalifikowanymi, w wyniku czego w mocy pozostało 14 umów z krajowymi władzami lotniczymi i siedem umów z jednostkami kwalifikowanymi.

(2) "Wytyczne dotyczące przydzielania zadań certyfikacyjnych krajowym władzom lotniczym i jednostkom kwalifikowanym", decyzja 01-2011 zarządu Agencji.

ZAŁĄCZNIK  II

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (Kolonia)

Kompetencje i zadania

Zakres kompetencji Unii według Traktatu

(art. 100 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej)

Parlament Europejski i Rada, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, mogą ustanowić odpowiednie przepisy dotyczące transportu morskiego i lotniczego. Stanowią one po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów.
Kompetencje Agencji

(kompetencje Agencji określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/ 2008 ("rozporządzenie podstawowe"))

Główne cele

- utrzymanie wysokiego, ujednoliconego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania i poprawy bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

Funkcje i zadania

Zgodnie z art. 17 i 18 rozporządzenia podstawowego, Agencja została powołana w celu, między innymi:

- wydawania opinii i zaleceń skierowanych do Komisji,

- wydawania specyfikacji certyfikacyjnych, w tym przepisów o zdatności do lotu, i ustalania dopuszczalnych sposobów potwierdzania spełnienia wymagań, jak również opracowywania wszelkich materiałów zawierających wytyczne dotyczące stosowania rozporządzenia podstawowego i przepisów wykonawczych do niego,

- podejmowania decyzji o certyfikacji w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska, certyfikacji pilotów, certyfikacji operacji lotniczych, a także decyzji dotyczących operatorów z państw trzecich, inspekcji w państwach członkowskich oraz kontroli przedsiębiorstw,

- prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych we właściwych organach państw członkowskich, państw stowarzyszonych (Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Lichtenstein) i byłych państw, które podpisały z Agencją umowy o współpracy.

Zarządzanie Zarząd

Zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia podstawowego w skład zarządu wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego oraz jeden przedstawiciel Komisji.

Zadania

Uprawnienia i zadania zarządu są opisane w art. 33 ust. 2 rozporządzenia podstawowego. Należą do nich:

- mianowanie dyrektora wykonawczego oraz dyrektorów, na jego wniosek,

- przyjmowanie ogólnego rocznego sprawozdania dotyczącego działalności Agencji,

- przyjmowanie programu prac Agencji na nadchodzący rok,

- powoływanie członków komisji odwoławczej zgodnie z art. 41 rozporządzenia podstawowego,

- uchwalanie regulaminu wewnętrznego,

- powoływanie z własnej inicjatywy grup roboczych, których zadaniem jest udzielanie pomocy zarządowi w pełnieniu jego funkcji, w tym w przygotowywaniu decyzji i monitorowaniu ich realizacji.

Dyrektor wykonawczy

Zarządza Agencją; mianowany jest przez zarząd na wniosek Komisji Europejskiej.

Dyrektor wykonawczy dysponuje pełną samodzielnością w wypełnianiu swoich zadań.

Funkcje i kompetencje dyrektora wykonawczego opisane są w art. 38 rozporządzenia podstawowego.

Komisja odwoławcza

Rozpatruje odwołania od decyzji Agencji zgodnie z art. 44 rozporządzenia podstawowego w niektórych kwestiach, takich jak certyfikacja, opłaty, obciążenia oraz kontrola przedsiębiorstw.

Kontrola zewnętrzna

Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Organ udzielający absolutorium z wykonania budżetu

Parlament Europejski działający na zalecenie Rady.

Środki udostępnione Agencji w roku 2014 (2013) Budżet ostateczny

Budżet ogółem: 162,3 (151,2) mln euro, w tym:

- dochody własne: 88,3 (83,8) mln euro (54,4 %)

- dotacja Unii: 34,2 (34,9) mln euro (21,1 %)

- składki państw spoza UE: 2,0 (1,7) mln euro (1,2 %)

- dochody z pobranych opłat i obciążeń przeznaczone na określony cel: 27,8 (24,2) mln euro (17,1 %)

- inne dochody: 1,0 (0,9) mln euro (0,6 %)

- inne dotacje: 9,0 (5,7) mln euro (5,6 %)

Zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2014 r.

685 (692) pracowników tymczasowych w planie zatrudnienia

Stanowiska obsadzone: 650 (647)

Inni pracownicy: ogółem: 96 (100), w tym pracowników kontraktowych: 81 (85); oddelegowanych ekspertów krajowych: 15 (15); doradców specjalnych: 0 (0).

Łączna liczba pracowników tymczasowych: 651 (1)(648)

stanowiska finansowane z dotacji: 213 (2)(219)

stanowiska finansowane z opłat: 438 (2)(429)

Produkty i usługi w roku 2014 (2013) Opinie

5 opinii.

Decyzje w sprawie przepisów

30 decyzji dotyczących: specyfikacji certyfikacji (9), dopuszczalnych sposobów potwierdzania zgodności oraz materiałów zawierających wytyczne (21).

Dodatkowe rezultaty w 2014 r. (prowadzące do przepisów w najbliższych latach)

24 zakresy wymagań, 29 opinii na temat proponowanych zmian, 18 odpowiedzi na uwagi.

Współpraca międzynarodowa

10 umów o współpracy.

Dwie modyfikacje dodatków do umów o współpracy.

21 zaleceń wydanych odnośnie do pism Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

Porozumienia dwustronne dotyczące bezpieczeństwa lotniczego (BASA).

Wsparcie przy opracowywaniu odpowiednich instrumentów niezbędnych do realizacji porozumienia BASA zawartego przez UE i Brazylię.

Wsparcie przy wdrażaniu porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA, w tym w przygotowaniu posiedzeń zarządu, wsparcie przy przygotowaniu posiedzeń podkomitetów i dorocznego posiedzenia w sprawie standardów lotów z Federalną Administracją Lotnictwa Cywilnego USA (FAA).

Wsparcie przy wdrażaniu porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-Kanada, w tym w przygotowaniu posiedzeń zarządu i w przygotowaniu posiedzeń podkomitetów.

Wsparcie dla Komisji Europejskiej przy opracowywaniu nowych załączników do porozumienia dwustronnego dotyczącego bezpieczeństwa lotniczego UE-USA (licencjonowanie personelu lotniczego, szkoleniowe urządzenia symulacji lotu, organizacje szkolące pilotów).

Wsparcie przy opracowywaniu odpowiednich instrumentów niezbędnych do realizacji porozumienia BASA zawartego przez UE i USA.

Decyzje o przyznaniu certyfikatów według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r.

Certyfikaty typu/ograniczone certyfikaty typu (TC/TCR): 12 (3)

Uzupełniające certyfikaty typu (STC): 515

Wytyczne dotyczące zdatności do lotu (AD): 368

Alternatywne metody spełnienia wymagań (AMOC): 60

Autoryzacja Europejskiej Normy Technicznej (ETSOA): 227

Istotne zmiany/istotne naprawy/nowe pochodne certyfikatów typu: 1 184

Pomniejsze zmiany/pomniejsze naprawy: 665

Instrukcja użytkowania w locie (AFM): 219

Zatwierdzenie warunków lotu (PTF): 399

Szkoleniowe urządzenia symulacji lotu (FSTD): 394

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się projektowaniem (DOA): 311

Procedury alternatywne dla DOA (AP-DOA): 274

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (bilateralne) (4): 1 609

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się obsługą techniczną (zagraniczne) (4): 339

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się szkoleniem w zakresie obsługi technicznej (4): 55

Udzielanie upoważnień podmiotom produkcyjnym (4): 29

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się licencjonowaniem personelu lotniczego (5): 12

Udzielanie upoważnień podmiotom zajmującym się zarządzaniem ruchem lotniczym/ służbom żeglugi powietrznej (ANS) (4): 4

Inspekcje standaryzacyjne (liczba inspekcji przypadająca na dany typ) na dzień 31 grudnia 2014 r.

w zakresie zdolności do lotu (AIR): 22

w zakresie operacji (OPS): 18

w zakresie licencjonowania personelu lotniczego (FCL): 13

w zakresie licencjonowania personelu medycznego (MED): 12

w zakresie szkoleniowych urządzeń symulacji lotu (FSTD): 10

w zakresie zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej (ANS): 18

w zakresie oceny bezpieczeństwa obcych statków powietrznych (SAFA): 14

(1) Dwóch pilotów zatrudnionych w niepełnym wymiarze zajmuje tylko jedno stanowisko.

(2) Proporcje stanowisk finansowanych z opłat i stanowisk finansowanych z dotacji zmieniły się w wyniku weryfikacji kluczy podziału wg rachunku kosztów w 2014 r.

(3) Uwzględnia się tylko certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu wydane dla nowej konstrukcji. Wyklucza się certyfikaty typu wydane na zasadzie praw nabytych, w wyniku przeniesienia lub wznowienia administracyjnego.

(4) W ramach udzielania upoważnień podmiotom wyróżnia się podstawową działalność kontrolną dotyczącą już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co dwa lub trzy lata) oraz działalność związaną z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r.

(5) W ramach udzielania upoważnień podmiotom wyróżnia się podstawową działalność kontrolną dotyczącą już zatwierdzonych podmiotów (odnowienie co rok) oraz działalność związaną z nowymi upoważnieniami. Dostarczone dane dotyczą łącznej liczby wydanych upoważnień według stanu na dzień 31 grudnia 2014 r.

Źródło: Załącznik przekazany przez Agencję.

ODPOWIEDZI AGENCJI

11.
Jak wspomniał Trybunał, Agencja nadal zmniejszała ogólny poziom przeniesień. Rok budżetowy 2014 był szczególny z uwagi na wyjątkowe zdarzenia związane z przeprowadzką Agencji do nowej siedziby (projekt MOVE). Agencja nadal dąży do zmniejszania poziomu przeniesień.
12.
Agencja pragnie podziękować Trybunałowi za dokładną weryfikację wyników i przyznaje, że można ulepszyć planowanie EASA w zakresie udzielania zamówień. Zmiany w organizacji przyjęte w 2014 r. mają na celu, między innymi, lepszy nadzór organizacji nad udzielaniem zamówień.
1 Dz.U. L 240 z 7.9.2002, s. 1.
2 Do celów informacyjnych w załączniku II skrótowo przedstawiono kompetencje i działania Agencji.
3 Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu oraz sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto oraz opisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
4 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje rachunek wyniku budżetowego wraz z załącznikiem.
5 Art. 39 i 50 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 Zasady rachunkowości przyjęte przez księgowego Komisji opierają się na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSAS) wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych, a w kwestiach nimi nieobjętych - na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR)/Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) wydanych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
7 Art. 107 rozporządzenia (UE) nr 1271/2013.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024