united kingdom
ukraine

Rezolucja w sprawie Karty wielopoziomowego sprawowania rządów w Europie.

106. SESJA PLENARNA W DNIACH 2-3 KWIETNIA 2014 R.

Rezolucja Komitetu Regionów w sprawie Karty wielopoziomowego sprawowania rządów w Europie

(2014/C 174/01)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2014 r.)

KOMITET REGIONÓW

-
uwzględniając swą deklarację misji 1 w sprawie propagowania wielopoziomowego sprawowania rządów w Unii Europejskiej i poza jej granicami,
-
uwzględniając swą białą księgę w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów 2 , w której zaproponował opracowanie karty wielopoziomowego sprawowania rządów, aby włączyć wspólną koncepcję sprawowania rządów w Europie w poczet podstawowych wartości Unii Europejskiej,
-
uwzględniając uznanie, jakie w deklaracji berlińskiej 3 szefowie państw lub rządów Unii Europejskiej wyrazili dla roli wielopoziomowego sprawowania rządów w procesie integracji europejskiej,
-
uwzględniając fakt, iż w nowych wspólnych przepisach dotyczących funduszy strukturalnych 4 wielopoziomowe sprawowanie rządów zyskało rangę zasady regulującej realizację polityki spójności,
-
inspirując się Europejską kartą samorządu lokalnego Rady Europy 5 oraz uwzględniając poparcie Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych dla tego procesu, w szczególności jeśli chodzi o włączenie karty do porządku prawnego Rady Europy,
-
mając na uwadze to, że karta, choć nie jest wiążąca prawnie, zobowiąże sygnatariuszy do wyjaśniania i propagowania zasady wielopoziomowego sprawowania rządów,
-
uwzględniając fakt, iż Karta wielopoziomowego sprawowania rządów może przyczynić się do konsolidacji budżetów publicznych, a zatem wynikające z niej środki i działania w żadnym wypadku nie powinny prowadzić do powstania nowych utrudnień administracyjnych i obciążeń finansowych,
-
uwzględniając konieczność podjęcia przez władze wszystkich poziomów sprawowania rządów wysiłków na rzecz zwiększenia odpowiedzialności demokratycznej w Europie i zapewnienia skuteczności, spójności i komplementarności ich działań,
1.
Przyjmuje projekt Karty wielopoziomowego sprawowania rządów.
2.
Zaleca wszystkim samorządom lokalnym i regionalnym Unii Europejskiej, a także przedstawicielom wszystkich innych szczebli sprawowania rządów (krajowego, europejskiego i międzynarodowego), by wyrażali poparcie dla zasad zapisanych w karcie od chwili rozpoczęcia kampanii podpisywania karty.
3.
Zobowiązuje państwa członkowskie i ich administracje krajowe do inspirowania się wskazanymi zasadami i mechanizmami oraz wdrażania ich w życie, aby w większym stopniu uwzględnić legitymację i kompetencje samorządów lokalnych i regionalnych.
4.
Wzywa instytucje Unii Europejskiej, by systematycznie stosowały zasady karty podczas opracowywania, wdrażania i oceny strategii i polityk europejskich, oraz ponawia swe zalecenie dla Komisji Europejskiej, by podjęła niezbędne kroki w celu zapewnienia większej przejrzystości oraz procedur w większym stopniu opartych na uczestnictwie zgodnie z kluczowymi wartościami i zasadami tej nowej karty 6 .
5.
Zachęca stowarzyszenia samorządów terytorialnych oraz ich sieci, a także osobistości polityczne pragnące wesprzeć ten proces, do oficjalnego wyrażenia swego poparcia.
6.
Wzywa wszystkie zaangażowane strony do dołożenia starań, by wdrażanie zaproponowanych zasad i mechanizmów nie prowadziło do utrudnienia procesów decyzyjnych ani nie zwiększało obciążeń administracyjnych i finansowych dla zainteresowanych samorządów lokalnych i regionalnych.
7.
Będzie przyczyniać się do wskazywania sprawdzonych rozwiązań w procesie decyzyjnym w Europie, zachęcać do tworzenia sieci samorządów lokalnych, które podpiszą kartę, oraz pobudzać do realizacji konkretnych projektów wielopoziomowej współpracy i aktywnie je promować.
8.
Poleca swemu przewodniczącemu, by przekazał niniejszą rezolucję państwom członkowskim, przewodniczącym Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej, a także przewodniczącemu Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych Rady Europy.

Bruksela, 3 kwietnia 2014 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO

ZAŁĄCZNIK

Karta wielopoziomowego sprawowania rządów w Europie

PREAMBUŁA

Jako że w Unii Europejskiej wiele kompetencji i zadań jest dzielonych pomiędzy różne poziomy sprawowania rządów, dostrzegamy potrzebę prowadzenia PARTNERSKIEJ WSPÓŁPRACY w celu osiągnięcia większej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w Europie. Żaden poziom sprawowania rządów nie jest w stanie sam poradzić sobie z wyzwaniami, przed którymi stoi. Możemy rozwiązać konkretne problemy obywateli dzięki lepszej WSPÓŁPRACY i realizowaniu WSPÓLNYCH PROJEKTÓW z myślą o stawieniu czoła naszym wspólnym wyzwaniom.

Opowiadamy się za Europą wielopoziomowego sprawowania rządów, której podstawą są "skoordynowane działania Unii, państw członkowskich i władz lokalnych i regionalnych, opierające się na zasadach pomocniczości, proporcjonalności i partnerstwa, które przejawiają się w operacyjnej i zinstytucjonalizowanej współpracy na rzecz opracowywania i realizacji polityk Unii Europejskiej". W ramach tych dążeń w pełni szanujemy równą legitymację i odpowiedzialność każdego poziomu sprawowania władzy w ramach jego kompetencji oraz zasadę lojalnej współpracy.

Świadomi naszej WSPÓŁZALEŻNOŚCI i stale dążąc do coraz większej SKUTECZNOŚCI, sądzimy, że istnieją wspaniałe możliwości dalszego wzmocnienia innowacyjnej i efektywnej politycznej i administracyjnej współpracy między naszymi władzami, która opierałaby się na kompetencjach i zadaniach poszczególnych stron. Celem niniejszej karty opracowanej przez Komitet Regionów Unii Europejskiej jest połączenie regionów i miast w całej Europie oraz jednocześnie promowanie WIELOPODMIOTOWOŚCI obejmującej podmioty społeczne takie jak partnerzy społeczni, szkoły wyższe, organizacje pozarządowe oraz reprezentatywne ugrupowania społeczeństwa obywatelskiego.

Zgodnie z zasadą POMOCNICZOŚCI, która nakazuje, by decyzje były podejmowane na jak najefektywniejszym poziomie i jak najbliżej obywateli, przywiązujemy ogromną wagę do wspólnego tworzenia rozwiązań politycznych odzwierciedlających potrzeby obywateli.

Sądzimy, że właśnie dzięki naszemu zaangażowaniu na rzecz podstawowych WARTOŚCI, ZASAD i PROCESÓW, na których opiera się wielopoziomowe sprawowanie rządów, pojawią się nowe wzorce DIALOGU i partnerstwa między władzami publicznymi w Unii Europejskiej i poza jej granicami. Wielopoziomowe sprawowanie rządów wzmacnia otwartość, uczestnictwo, KOORDYNACJĘ i WSPÓLNE ZAANGAŻOWANIE na rzecz wdrożenia ukierunkowanych rozwiązań. Pozwala nam posłużyć się różnorodnością Europy jako siłą motywującą do uczynienia użytku z naszych lokalnych atutów. W pełni wykorzystując rozwiązania cyfrowe, angażujemy się na rzecz zwiększenia PRZEJRZYSTOŚCI i oferowania wysokiej jakości usług publicznych łatwo dostępnych dla obywateli, których reprezentujemy.

WIELOPOZIOMOWE SPRAWOWANIE RZĄDÓW pomaga nam uczyć się od siebie nawzajem, eksperymentować z innowacyjnymi rozwiązaniami politycznymi, DZIELIĆ SIĘ SPRAWDZONYMI ROZWIĄZANIAMI oraz dalej rozwijać DEMOKRACJĘ UCZESTNICZĄCĄ, zbliżającą do siebie Unię Europejską i jej obywateli. Sądzimy, że wybranie podejścia opartego na wielopoziomowym sprawowaniu rządów przyczynia się do głębszej integracji UE poprzez dalsze wzmocnienie powiązań między naszymi obszarami, a także pokonanie przeszkód administracyjnych utrudniających wdrażanie regulacji i polityki oraz dzielących nas granic geograficznych.

TYTUŁ 1: PODSTAWOWE ZASADY

Zobowiązujemy się respektować zasadnicze procesy kształtujące praktykę wielopoziomowego sprawowania rządów w Europie poprzez:

1.1 wypracowanie PRZEJRZYSTEGO, OTWARTEGO i ANGAŻUJĄCEGO WSZYSTKIE STRONY procesu decyzyjnego;

1.2 promowanie UCZESTNICTWA i PARTNERSTWA włączającego odpowiednie publiczne i prywatne zainteresowane strony w cały proces decyzyjny, w tym za pomocą odpowiednich narzędzi informatycznych, a jednocześnie poszanowanie praw wszystkich partnerów instytucjonalnych;

1.3 propagowanie SKUTECZNOŚCI i SPÓJNOŚCI POLITYKI oraz wspieranie SYNERGII BUDŻETOWEJ między wszystkimi poziomami sprawowania rządów;

1.4 przestrzeganie zasad POMOCNICZOŚCI i PROPOCJONALNOŚCI w ramach procesu decyzyjnego;

1.5 zapewnianie jak największej OCHRONY PRAW PODSTAWOWYCH na wszystkich poziomach sprawowania rządów.

TYTUŁ 2: WDRAŻANIE I REALIZACJA

Zobowiązujemy się uczynić wielopoziomowe sprawowanie rządów codzienną rzeczywistością w kształtowaniu i realizacji polityki, w tym za pomocą rozwiązań innowacyjnych i cyfrowych. Z myślą o tym powinniśmy dążyć do:

2.1 PROMOWANIA UCZESTNICTWA OBYWATELI w cyklu politycznym;

2.2 ścisłej WSPÓŁPRACY z innymi władzami publicznymi opartej na podejściu wykraczającym poza tradycyjne granice, procedury i przeszkody administracyjne;

2.3 WSPIERANIA NASTAWIENIA EUROPEJSKIEGO naszych organów politycznych i administracyjnych;

2.4 WZMOCNIENIA PROCESU BUDOWANIA ZDOLNOŚCI INSTYTUCJONALNYCH oraz inwestowania we wzajemne uczenie się na wszystkich poziomach sprawowania rządów;

2.5 TWORZENIA SIECI naszych organów politycznych i administracyjnych od poziomu lokalnego po europejski i odwrotnie, a jednocześnie zacieśniania współpracy transnarodowej.

1 CdR 56/2009 fin.
2 Biała księga Komitetu Regionów w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów (CdR 89/2009 fin) i opinia Komitetu Regionów "Tworzenie europejskiej kultury wielopoziomowego sprawowania rządów" (CdR 273/2011 fin).
3 Deklaracja przyjęta z okazji pięćdziesiątej rocznicy podpisania traktatów rzymskich, Berlin, 25 marca 2007 r.
4 Art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.
6 Opinia Komitetu Regionów "Tworzenie europejskiej kultury wielopoziomowego sprawowania rządów" (CdR 273/2011 fin).

Zmiany w prawie

Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.174.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja w sprawie Karty wielopoziomowego sprawowania rządów w Europie.
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 07/06/2014