Rezolucja w sprawie Karty wielopoziomowego sprawowania rządów w Europie.

106. SESJA PLENARNA W DNIACH 2-3 KWIETNIA 2014 R.

Rezolucja Komitetu Regionów w sprawie Karty wielopoziomowego sprawowania rządów w Europie

(2014/C 174/01)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2014 r.)

KOMITET REGIONÓW

-
uwzględniając swą deklarację misji 1 w sprawie propagowania wielopoziomowego sprawowania rządów w Unii Europejskiej i poza jej granicami,
-
uwzględniając swą białą księgę w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów 2 , w której zaproponował opracowanie karty wielopoziomowego sprawowania rządów, aby włączyć wspólną koncepcję sprawowania rządów w Europie w poczet podstawowych wartości Unii Europejskiej,
-
uwzględniając uznanie, jakie w deklaracji berlińskiej 3 szefowie państw lub rządów Unii Europejskiej wyrazili dla roli wielopoziomowego sprawowania rządów w procesie integracji europejskiej,
-
uwzględniając fakt, iż w nowych wspólnych przepisach dotyczących funduszy strukturalnych 4 wielopoziomowe sprawowanie rządów zyskało rangę zasady regulującej realizację polityki spójności,
-
inspirując się Europejską kartą samorządu lokalnego Rady Europy 5 oraz uwzględniając poparcie Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych dla tego procesu, w szczególności jeśli chodzi o włączenie karty do porządku prawnego Rady Europy,
-
mając na uwadze to, że karta, choć nie jest wiążąca prawnie, zobowiąże sygnatariuszy do wyjaśniania i propagowania zasady wielopoziomowego sprawowania rządów,
-
uwzględniając fakt, iż Karta wielopoziomowego sprawowania rządów może przyczynić się do konsolidacji budżetów publicznych, a zatem wynikające z niej środki i działania w żadnym wypadku nie powinny prowadzić do powstania nowych utrudnień administracyjnych i obciążeń finansowych,
-
uwzględniając konieczność podjęcia przez władze wszystkich poziomów sprawowania rządów wysiłków na rzecz zwiększenia odpowiedzialności demokratycznej w Europie i zapewnienia skuteczności, spójności i komplementarności ich działań,
1.
Przyjmuje projekt Karty wielopoziomowego sprawowania rządów.
2.
Zaleca wszystkim samorządom lokalnym i regionalnym Unii Europejskiej, a także przedstawicielom wszystkich innych szczebli sprawowania rządów (krajowego, europejskiego i międzynarodowego), by wyrażali poparcie dla zasad zapisanych w karcie od chwili rozpoczęcia kampanii podpisywania karty.
3.
Zobowiązuje państwa członkowskie i ich administracje krajowe do inspirowania się wskazanymi zasadami i mechanizmami oraz wdrażania ich w życie, aby w większym stopniu uwzględnić legitymację i kompetencje samorządów lokalnych i regionalnych.
4.
Wzywa instytucje Unii Europejskiej, by systematycznie stosowały zasady karty podczas opracowywania, wdrażania i oceny strategii i polityk europejskich, oraz ponawia swe zalecenie dla Komisji Europejskiej, by podjęła niezbędne kroki w celu zapewnienia większej przejrzystości oraz procedur w większym stopniu opartych na uczestnictwie zgodnie z kluczowymi wartościami i zasadami tej nowej karty 6 .
5.
Zachęca stowarzyszenia samorządów terytorialnych oraz ich sieci, a także osobistości polityczne pragnące wesprzeć ten proces, do oficjalnego wyrażenia swego poparcia.
6.
Wzywa wszystkie zaangażowane strony do dołożenia starań, by wdrażanie zaproponowanych zasad i mechanizmów nie prowadziło do utrudnienia procesów decyzyjnych ani nie zwiększało obciążeń administracyjnych i finansowych dla zainteresowanych samorządów lokalnych i regionalnych.
7.
Będzie przyczyniać się do wskazywania sprawdzonych rozwiązań w procesie decyzyjnym w Europie, zachęcać do tworzenia sieci samorządów lokalnych, które podpiszą kartę, oraz pobudzać do realizacji konkretnych projektów wielopoziomowej współpracy i aktywnie je promować.
8.
Poleca swemu przewodniczącemu, by przekazał niniejszą rezolucję państwom członkowskim, przewodniczącym Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej, a także przewodniczącemu Kongresu Władz Lokalnych i Regionalnych Rady Europy.

Bruksela, 3 kwietnia 2014 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO

ZAŁĄCZNIK

Karta wielopoziomowego sprawowania rządów w Europie

PREAMBUŁA

Jako że w Unii Europejskiej wiele kompetencji i zadań jest dzielonych pomiędzy różne poziomy sprawowania rządów, dostrzegamy potrzebę prowadzenia PARTNERSKIEJ WSPÓŁPRACY w celu osiągnięcia większej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej w Europie. Żaden poziom sprawowania rządów nie jest w stanie sam poradzić sobie z wyzwaniami, przed którymi stoi. Możemy rozwiązać konkretne problemy obywateli dzięki lepszej WSPÓŁPRACY i realizowaniu WSPÓLNYCH PROJEKTÓW z myślą o stawieniu czoła naszym wspólnym wyzwaniom.

Opowiadamy się za Europą wielopoziomowego sprawowania rządów, której podstawą są "skoordynowane działania Unii, państw członkowskich i władz lokalnych i regionalnych, opierające się na zasadach pomocniczości, proporcjonalności i partnerstwa, które przejawiają się w operacyjnej i zinstytucjonalizowanej współpracy na rzecz opracowywania i realizacji polityk Unii Europejskiej". W ramach tych dążeń w pełni szanujemy równą legitymację i odpowiedzialność każdego poziomu sprawowania władzy w ramach jego kompetencji oraz zasadę lojalnej współpracy.

Świadomi naszej WSPÓŁZALEŻNOŚCI i stale dążąc do coraz większej SKUTECZNOŚCI, sądzimy, że istnieją wspaniałe możliwości dalszego wzmocnienia innowacyjnej i efektywnej politycznej i administracyjnej współpracy między naszymi władzami, która opierałaby się na kompetencjach i zadaniach poszczególnych stron. Celem niniejszej karty opracowanej przez Komitet Regionów Unii Europejskiej jest połączenie regionów i miast w całej Europie oraz jednocześnie promowanie WIELOPODMIOTOWOŚCI obejmującej podmioty społeczne takie jak partnerzy społeczni, szkoły wyższe, organizacje pozarządowe oraz reprezentatywne ugrupowania społeczeństwa obywatelskiego.

Zgodnie z zasadą POMOCNICZOŚCI, która nakazuje, by decyzje były podejmowane na jak najefektywniejszym poziomie i jak najbliżej obywateli, przywiązujemy ogromną wagę do wspólnego tworzenia rozwiązań politycznych odzwierciedlających potrzeby obywateli.

Sądzimy, że właśnie dzięki naszemu zaangażowaniu na rzecz podstawowych WARTOŚCI, ZASAD i PROCESÓW, na których opiera się wielopoziomowe sprawowanie rządów, pojawią się nowe wzorce DIALOGU i partnerstwa między władzami publicznymi w Unii Europejskiej i poza jej granicami. Wielopoziomowe sprawowanie rządów wzmacnia otwartość, uczestnictwo, KOORDYNACJĘ i WSPÓLNE ZAANGAŻOWANIE na rzecz wdrożenia ukierunkowanych rozwiązań. Pozwala nam posłużyć się różnorodnością Europy jako siłą motywującą do uczynienia użytku z naszych lokalnych atutów. W pełni wykorzystując rozwiązania cyfrowe, angażujemy się na rzecz zwiększenia PRZEJRZYSTOŚCI i oferowania wysokiej jakości usług publicznych łatwo dostępnych dla obywateli, których reprezentujemy.

WIELOPOZIOMOWE SPRAWOWANIE RZĄDÓW pomaga nam uczyć się od siebie nawzajem, eksperymentować z innowacyjnymi rozwiązaniami politycznymi, DZIELIĆ SIĘ SPRAWDZONYMI ROZWIĄZANIAMI oraz dalej rozwijać DEMOKRACJĘ UCZESTNICZĄCĄ, zbliżającą do siebie Unię Europejską i jej obywateli. Sądzimy, że wybranie podejścia opartego na wielopoziomowym sprawowaniu rządów przyczynia się do głębszej integracji UE poprzez dalsze wzmocnienie powiązań między naszymi obszarami, a także pokonanie przeszkód administracyjnych utrudniających wdrażanie regulacji i polityki oraz dzielących nas granic geograficznych.

TYTUŁ 1: PODSTAWOWE ZASADY

Zobowiązujemy się respektować zasadnicze procesy kształtujące praktykę wielopoziomowego sprawowania rządów w Europie poprzez:

1.1 wypracowanie PRZEJRZYSTEGO, OTWARTEGO i ANGAŻUJĄCEGO WSZYSTKIE STRONY procesu decyzyjnego;

1.2 promowanie UCZESTNICTWA i PARTNERSTWA włączającego odpowiednie publiczne i prywatne zainteresowane strony w cały proces decyzyjny, w tym za pomocą odpowiednich narzędzi informatycznych, a jednocześnie poszanowanie praw wszystkich partnerów instytucjonalnych;

1.3 propagowanie SKUTECZNOŚCI i SPÓJNOŚCI POLITYKI oraz wspieranie SYNERGII BUDŻETOWEJ między wszystkimi poziomami sprawowania rządów;

1.4 przestrzeganie zasad POMOCNICZOŚCI i PROPOCJONALNOŚCI w ramach procesu decyzyjnego;

1.5 zapewnianie jak największej OCHRONY PRAW PODSTAWOWYCH na wszystkich poziomach sprawowania rządów.

TYTUŁ 2: WDRAŻANIE I REALIZACJA

Zobowiązujemy się uczynić wielopoziomowe sprawowanie rządów codzienną rzeczywistością w kształtowaniu i realizacji polityki, w tym za pomocą rozwiązań innowacyjnych i cyfrowych. Z myślą o tym powinniśmy dążyć do:

2.1 PROMOWANIA UCZESTNICTWA OBYWATELI w cyklu politycznym;

2.2 ścisłej WSPÓŁPRACY z innymi władzami publicznymi opartej na podejściu wykraczającym poza tradycyjne granice, procedury i przeszkody administracyjne;

2.3 WSPIERANIA NASTAWIENIA EUROPEJSKIEGO naszych organów politycznych i administracyjnych;

2.4 WZMOCNIENIA PROCESU BUDOWANIA ZDOLNOŚCI INSTYTUCJONALNYCH oraz inwestowania we wzajemne uczenie się na wszystkich poziomach sprawowania rządów;

2.5 TWORZENIA SIECI naszych organów politycznych i administracyjnych od poziomu lokalnego po europejski i odwrotnie, a jednocześnie zacieśniania współpracy transnarodowej.

1 CdR 56/2009 fin.
2 Biała księga Komitetu Regionów w sprawie wielopoziomowego sprawowania rządów (CdR 89/2009 fin) i opinia Komitetu Regionów "Tworzenie europejskiej kultury wielopoziomowego sprawowania rządów" (CdR 273/2011 fin).
3 Deklaracja przyjęta z okazji pięćdziesiątej rocznicy podpisania traktatów rzymskich, Berlin, 25 marca 2007 r.
4 Art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.
6 Opinia Komitetu Regionów "Tworzenie europejskiej kultury wielopoziomowego sprawowania rządów" (CdR 273/2011 fin).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024