Konkluzje w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej.

Konkluzje Rady w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej

(2013/C 80/05)

(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2013 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, PRZYPOMINAJĄC O:

kluczowej roli, jaką od 1968 r. odgrywa unia celna jako jeden z fundamentów Unii Europejskiej,
celach ustanowionych w strategii "Europa 2020", przyjętej na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniu 17 czerwca 2010 r.,
celach ustanowionych w strategii bezpieczeństwa wewnętrznego, przyjętej na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 25-26 marca 2010 r.,
wkładzie służb celnych w osiągnięcie powyższych celów UE i o strategii ustalonej w roku 2008 w odniesieniu do unii celnej w komunikacie Komisji na temat strategii dotyczącej rozwoju unii celnej(1),
trwających staraniach na rzecz modernizacji unii celnej, zwłaszcza dzięki przyjęciu zmodernizowanego kodeksu celnego(2) i wprowadzeniu w życie decyzji w sprawie e-cła(3), z myślą o wypełnieniu wspomnianych wyżej celów,
rezolucji Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. na temat przyszłości współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego(4),
wejściu w życie traktatu lizbońskiego w dniu 1 grudnia 2009 r.,
konkluzjach Rady na temat współpracy celnej z krajami sąsiedztwa wschodniego(5) i o innych inicjatywach dotyczących międzynarodowej współpracy celnej,
tym, że Rada na posiedzeniu w dniu 14 maja 2008 r. zatwierdziła komunikat 169(2008) i ustanowione w nim strategiczne cele dla unii celnej oraz zwróciła się do Komisji, by do 2011 r. przedstawiła sprawozdanie z postępów w realizacji tej strategii(6),

ZAUWAŻA:

ewolucję unii celnej, jeśli chodzi o skalę działalności, pod względem wdrażania technologii informacyjnych oraz pod względem polityki i prawodawstwa,
większą rolę służb celnych w przyczynianiu się do bezpieczeństwa i ochrony,
postępy, jakie poczyniono w odniesieniu do priorytetowych dossier, takich jak walka z handlem podrobionymi towarami i z piractwem czy walka z oszustwami, oraz projektów mających na celu połączenie ułatwień dla handlu międzynarodowego z ochroną terytorium i mieszkańców UE,
wyzwania, przed którymi stoją administracje celne od roku 2008, związane z procesem modernizacji oraz wdrażania technologii informacyjnych,

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE:

sprawozdanie Komisji w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej(7),
wniosek Komisji w sprawie unijnego kodeksu celnego(8), wniosek Komisji dotyczący nowego rozporządzenia w sprawie egzekwowania przepisów celnych w zakresie praw własności intelektualnej(9) oraz wniosek Komisji w sprawie programu "Cła 2020"(10),

UZNAJE, że strategiczne cele ustalone w 2008 r. zachowują ważność i są adekwatne;

UDZIELA POPARCIA trwającej ewolucji roli służb celnych w kontekście handlu międzynarodowego, finansowych i fiskalnych interesów Unii Europejskiej, jak również ewolucji zakresu odpowiedzialności w obszarze ochrony i bezpieczeństwa na granicach zewnętrznych, a także ochrony mieszkańców UE, w tym ochrony zdrowia i środowiska wobec stale zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych,

ZAZNACZA, że unia celna powinna ewoluować nadal, dzięki czemu będzie zdolna spełnić swoje cele, wspierając konkurencyjność UE poprzez ochronę środowiska biznesowego, ułatwianie handlu i oferowanie zainteresowanym stronom usług wysokiej jakości,

w tym celu PODKREŚLA POTRZEBĘ:

dopilnowania, aby rozwój i zmiany służb celnych i wymogów celnych w jak największym praktycznym stopniu pozytywnie przyczyniały się do ochrony UE, ułatwiając legalny handel, wspierając konkurencyjność przedsiębiorstw unijnych i pomagając stymulować korzyści gospodarcze zgodnie z celami programu UE na rzecz wzrostu gospodarczego,
usprawnienia i poprawy wewnętrznego zarządzania unią celną i działania unii celnej, z myślą o dopilnowaniu, by realizowała swoje cele w jak najbardziej skuteczny i wydajny sposób,
poprawy zdolności unii celnej do mierzenia wywieranego przez siebie wpływu - w tym do intensywniejszego korzystania z pomiaru wyników - oraz do poprawy wydajności w zakresie obsługi jej głównych partnerów, państw członkowskich, przedsiębiorstw i społeczeństwa,
dalszego promowania jednolitego zastosowania prawodawstwa celnego oraz nowoczesnych i zharmonizowanych podejść do kontroli celnych, przy równoczesnym dopuszczaniu - w stosownych przypadkach i z uwzględnieniem implikacji dla przedsiębiorców i państw członkowskich - elastyczności w odniesieniu do krajowych rozwiązań,
intensyfikowania współpracy z innymi agencjami zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym w dziedzinach ochrony, zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska, a także z innymi partnerami międzynarodowymi, przy jednoczesnym poszanowaniu rozdziału kompetencji w tym obszarze między UE a państwa członkowskie,
przyjęcia bardziej kompleksowego podejścia właściwego dla międzynarodowego łańcucha dostaw w celu poprawy efektywności kontroli, większego ułatwienia handlu i przysporzenia realnych i konkretnych korzyści upoważnionym przedsiębiorcom,
intensyfikacji działań w ramach walki z przemytem towarów, zwłaszcza papierosów i alkoholu, wzdłuż zewnętrznych granic UE oraz wzmocnienia współpracy w tym obszarze z krajami sąsiadującymi z UE,
dalszego zacieśniania dialogu i współpracy z przedsiębiorcami w celu lepszego reagowania na ich oczekiwania i ograniczenia,
jak najlepszego wykorzystania zasobów dostępnych na szczeblu UE, zwłaszcza w dziedzinie rozwoju technologii informacyjnych i budowania potencjału ludzkiego, przy równoczesnym wzięciu pod uwagę ograniczeń gospodarczych i innych,
promowania ciągłych innowacji w kontekście istniejących i ewoluujących ram prawnych w celu polepszenia działania i sprawności unii celnej,
unowocześniania metod pracy służb celnych i technologii wykrywania oraz rozwijania kompetencji personelu w celu sprostania tej potrzebie, przy równoczesnym wzięciu pod uwagę specyficznych potrzeb i okoliczności,
wspierania służb celnych zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym w ich roli najważniejszych organów zarządzania transgranicznym przepływem towarów.

ZWRACA SIĘ do Komisji, by:

przyjęła do wiadomości powyższe uwagi Rady i uwzględniła je w swoich pracach,
podjęła wraz z administracjami państw członkowskich środki zmierzające do wdrożenia przedmiotowej strategii oraz
do 2014 r. przedstawiła Radzie sprawozdanie z postępów.
______

(1) Dokument 8027/08 UD 51.

(2) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 23 z 26.1.2008, s. 21.

(4) Dz.U. C 5 z 7.1.2012, s. 1.

(5) Dokument 16881/11 UD 323.

(6) Dokument 8608/08 UD 65.

(7) Dokument 18932/11 UD 370.

(8) Dokument 6784/12 UD 49 ENFOCUSTOM 10 MI 120 COMER 36 TRANS 53 CODEC 450.

(9) Dokument 10880/11 UD 134 PI 64 COMER 110.

(10) Dokument 13265/12 UD 221 AELE 61.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024