Toczące się negocjacje w Ad-Dausze.

Toczące się negocjacje w Ad-Dausze

P7_TA(2011)0380

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 września 2011 r. dotycząca stanu negocjacji w sprawie dauhańskiej agendy rozwoju

(2013/C 51 E/10)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając deklarację ministerialną z Ad-Dauhy złożoną przez Światową Organizację Handlu dnia 14 listopada 2001 r.,
uwzględniając milenijne cele rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych,
uwzględniając deklarację ministerialną z Hongkongu złożoną przez WTO w dniu 18 grudnia 2005 r.,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 kwietnia 2006 r. w sprawie oceny rundy negocjacji z Ad-Dauhy po Konferencji Ministerialnej Światowej Organizacji Handlu (WTO) w Hongkongu(1),
uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie dauhańskiej agendy rozwoju, szczególnie rezolucje z dnia 9 października 2008 r.(2) oraz z dnia 16 grudnia 2009 r.(3),
uwzględniając dokument końcowy z dorocznej sesji Konferencji Parlamentarnej w sprawie WTO z 2011 r., przyjęty w drodze konsensusu w dniu 22 marca 2011 r. w Genewie,
uwzględniając nieformalne posiedzenia Komitetu Negocjacji Handlowych w dniu 31 maja 2011 r., 22 czerwca 2011 r. i 26 lipca 2011 r., jak również dokumenty przedstawione przez przewodniczących negocjacji w dniu 21 kwietnia 2011 r.,
uwzględniając oświadczenie dyrektora generalnego WTO Pascala Lamy wygłoszone na nieformalnym posiedzeniu Komitetu Negocjacji Handlowych z dnia 26 lipca 2011 r.,
uwzględniając oświadczenie wygłoszone przez przewodniczącego na posiedzeniu Rady Generalnej z dnia 27 lipca 2011 r.,
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że runda z Ad-Dauhy została zainicjowana w 2001 r. w celu stworzenia nowych możliwości handlowych, wzmocnienia wielostronnych zasad handlowych, skorygowania istniejących nierówności w systemie handlu oraz wykorzystania handlu do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju, z naciskiem na integrację gospodarczą krajów rozwijających się, zwłaszcza krajów najsłabiej rozwiniętych, a także w przekonaniu, że system wielostronny, oparty na bardziej sprawiedliwych i godziwych zasadach, może przyczynić się do uczciwego i wolnego handlu służącego rozwojowi wszystkich kontynentów;
B.
mając na uwadze, że istotne jest, aby postrzegać porozumienia na szczeblu wielostronnym, kilkustronnym i dwustronnym jako część wspólnych narzędzi regulowania kwestii międzynarodowych, a zatem jako podstawowe elementy zrównoważonych i uzupełniających stosunków politycznych i handlowych;
C.
mając na uwadze, że rozmowy ministerialne prowadzone na forum WTO w celu zamknięcia rundy z Ad-Dauhy utknęły w martwym punkcie pod koniec lipca 2008 r.;
D.
mając na uwadze, że na początku 2011 r. nastąpił postęp w negocjacjach, odnotowany w sprawozdaniach przedstawionych przez przewodniczących negocjacji w dniu 21 kwietnia 2011 r., z których to sprawozdań wynika jednak zarazem, że zakładane wcześniej - na forum Komitetu Negocjacji Handlowych - osiągnięcie porozumienia w 2011 r. będzie bardzo trudne;
E.
mając na uwadze, że w dniach 15-17 grudnia 2011 r. w Genewie odbędzie się 8. konferencja ministerialna WTO; mając na uwadze, że dnia 27 lipca 2011 r. przewodniczący Rady Generalnej oświadczył, że "powszechnie uznaje się, iż konferencja ministerialna nie powinna uniknąć zajęcia się dauhańską agendą rozwoju" oraz że "kwestie rozwoju, a zwłaszcza kwestie dotyczące krajów najsłabiej rozwiniętych, powinny pozostać głównymi zagadnieniami 8. konferencji ministerialnej";
1.
ponownie wyraża swoje pełne zaangażowanie na rzecz wielostronnego systemu handlu oraz na rzecz WTO jako gwaranta systemu handlowego opartego na zasadach; uważa, że WTO ma do odegrania kluczową rolę w zapewnianiu lepszego zarządzania globalizacją, sprawiedliwszego podziału płynących z niej korzyści oraz zrównoważonego wzrostu gospodarczego; potwierdza swoje pełne zobowiązanie do wyważonego i sprawiedliwego zamknięcia dauhańskiej agendy rozwoju, co stanowiłoby ważną oznakę zaufania politycznego do przyszłego ogólnoświatowego systemu handlu, opartego na zasadach i równowadze;
2.
zwraca uwagę, że negocjacje w sprawie dauhańskiej agendy rozwoju powinny przede wszystkim skoncentrować się na potrzebach krajów najsłabiej rozwiniętych; uważa, że wynik rokowań w ramach dauhańskiej agendy rozwoju powinien przyczynić się do wyeliminowania ubóstwa oraz do osiągnięcia milenijnych celów rozwoju;
3.
jest w pełni świadomy trudności związanych z zasadą jednego zobowiązania;
4.
wyraża ubolewanie, że na 8. konferencji ministerialnej w Genewie w dniach 15-17 grudnia 2011 r. nie będzie możliwe osiągnięcie porozumienia w sprawie nierozstrzygniętych kwestii dauhańskiej agendy rozwoju; podkreśla jednak znaczenie osiągnięcia pewnych rezultatów i wymiernych postępów, aby nie podważyć wielostronnego systemu handlu i jego funkcji regulacyjnej;
5.
ponownie wyraża silne poparcie dla umieszczenia kwestii rozwoju w centrum dauhańskiej agendy rozwoju i wzywa członków WTO do realizacji celów określonych w deklaracji ministerialnej z Ad-Dauhy z 2001 r. i zobowiązań podjętych na konferencji ministerialnej WTO w Hongkongu w 2005 r.; jest przekonany, że podczas 8. konferencji ministerialnej WTO konieczne jest osiągnięcie wyników przynajmniej odnośnie krajów najsłabiej rozwiniętych;
6.
uważa, że zgodnie z postanowieniami ust. 47 dauhańskiej deklaracji ministerialnej porozumienie dotyczące jak najszybszego wdrażania powinno zawierać przynajmniej kompleksowy pakiet dla krajów najsłabiej rozwiniętych i krajów rozwijających się, zawierający:
(a)
bezcłowy i bezkontyngentowy dostęp do rynku dla produktów z krajów najsłabiej rozwiniętych, dotyczący przynajmniej 97 % wszystkich pozycji taryfowych, zgodnie z ustaleniami poczynionymi w Hong-kongu w 2005 r.;
(b)
zniesienie przez kraje rozwinięte subsydiów wywozowych na bawełnę, zgodnie z poprzednimi porozumieniami, jak również konkretne zobowiązania do szybkiego i specjalnego ograniczenia subsydiów na bawełnę zakłócających handel wewnętrzny;
(c)
specjalne i zróżnicowane traktowanie zgodnie z wcześniejszymi porozumieniami, w tym zwolnienie z opłat w handlu usługami oraz mechanizm monitorowania specjalnego i zróżnicowanego traktowania;
(d)
ulepszone preferencyjne reguły pochodzenia mające zastosowanie do przywozu z krajów najsłabiej rozwiniętych w celu zapewnienia, że reguły te są przejrzyste, proste i przyczyniają się do ułatwienia dostępu do rynku;
7.
wzywa wszystkie kraje rozwinięte i zaawansowane kraje rozwijające się, by przyłączyły się do inicjatywy UE "wszystko prócz broni", gwarantując krajom najsłabiej rozwiniętym stuprocentowy bezcłowy i bezkontyngentowy dostęp do rynku, ponieważ pozycje taryfowe wyłączone z porozumienia z Hongkongu dotyczą niektórych produktów kluczowych dla krajów ubogich, co znacznie zmniejsza korzyści dla krajów najsłabiej rozwiniętych;
8.
przypomina główne różnice w krajowym wzroście gospodarczym na świecie, jak również bieżące zmiany w międzynarodowych przepływach handlowych; wzywa kraje wschodzące, by przyjęły na siebie odpowiedzialność, jaka przypada im ze względu na rolę odgrywaną przez nie w światowej gospodarce, oraz by poczyniły ustępstwa współmierne do stopnia ich rozwoju i konkurencyjności;
9.
uważa ponadto, że dzięki dotychczasowym postępom w negocjacjach w sprawie ułatwień w handlu byłoby możliwe wczesne osiągnięcie porozumienia w tym obszarze, jako że poprawa przepisów WTO w sprawie ułatwień w handlu byłaby korzystna dla wszystkich członków WTO, ponieważ pozwoliłaby na zwiększenie pewności prawa, obniżenie kosztów transakcji handlowych oraz zapobieganie nadużyciom;
10.
ponownie podkreśla znaczenie lepszego dostępu do produktów i technologii ekologicznych dla osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju;
11.
uważa, że ze względu na utrzymujący się impas wywołany przez pierwotny kształt i pierwotne cele dauhańskiej agendy rozwoju obecnie potrzebne jest, bardziej niż kiedykolwiek, wznowienie debaty na temat przyszłego funkcjonowania WTO i ewentualnej reformy nowego wielostronnego systemu handlowego; wzywa Komisję do aktywnego konsultowania z Parlamentem wspólnej wizji kształtu przyszłego globalnego systemu handlu; wzywa WTO wraz z pozostałymi organizacjami międzynarodowymi, by w obecnym kontekście kryzysu gospodarczego i społecznego konsekwentnie i bezzwłocznie stawili czoła nowym światowym wyzwaniom, w których handel odgrywa istotną rolę, takim jak bezpieczeństwo żywnościowe, energia, zrównoważony rozwój oraz pomoc na rzecz handlu, nawet jeśli dauhańska agenda rozwoju nie zostanie przyjęta;
12.
jest zdecydowanie przekonany, że WTO jako uczestnik globalnego systemu zarządzania gospodarką ma ogromne znaczenie dla świata; zachęca wszystkich członków WTO do dalszego wspierania kompleksowego, ambitnego i zrównoważonego rozwoju WTO, aby zapewnić wzrost gospodarczy i skuteczną walkę z ubóstwem na świecie;
13.
podkreśla, że należy zbadać, czy osiągnięcie pierwotnie zakładanych celów rundy dauhańskiej nie stało się niemożliwe ze względu na zmianę sytuacji od momentu rozpoczęcia rundy dauhańskiej, biorąc w szczególności pod uwagę rolę krajów BRIC w gospodarce światowej;
14.
apeluje do krajów rozwiniętych i do zaawansowanych krajów rozwijających się, by wspierały zdolność krajów najsłabiej rozwiniętych, do pełnego udziału w tym procesie refleksji nad dauhańską agendą rozwoju i w planie działań w sprawie pozostałych negocjacji oraz by zapewniły obronę interesów tych krajów;
15.
podkreśla, że ze względu na niedawne wahania cen żywności zasady obowiązujące w handlu międzynarodowym muszą przyczyniać się do promowania większego bezpieczeństwa żywnościowego;
16.
wyraża ubolewanie, że wiele krajów nakłada ograniczenia wywozowe na zasoby naturalne, które występują w ograniczonych ilościach; uważa, że zasady obowiązujące w handlu międzynarodowym powinny kompleksowo regulować te ograniczenia wywozowe;
17.
wzywa członków WTO, aby wsparli stworzenie silnych powiązań instytucjonalnych między WTO i innymi organizacjami międzynarodowymi, takimi jak MOP, FAO, UNCTAD, UNFCCC oraz inne organizacje ONZ;
18.
wyraża rozczarowanie faktem, że do tej pory w wielostronnych rozmowach handlowych nie udało się uwzględnić takich aspektów jak ochrona klimatu i środowiska;
19.
wzywa Komisję i Radę, aby zapewniły ścisłe włączenie Parlamentu w prace nad przygotowaniem 8. konferencji ministerialnej, która odbędzie się Genewie w dniach 15-17 grudnia 2011 r.;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz dyrektorowi generalnemu WTO.
______

(1) Dz.U. C 293 E z 2.12.2006, s. 155.

(2) Dz.U. C 9 E z 15.1.2010, s. 31.

(3) Dz.U. C 286 E z 22.10.2010, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024