Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa SA.23098 (C 37/2007) - Aeroporto di Alghero - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej .

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc państwa SA.23098 (C 37/2007) - Aeroporto di Alghero

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 40/03)

(Dz.U.UE C z dnia 12 lutego 2013 r.)

Pismem z dnia 27.06.2012, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Włoską o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia formalnego postępowania wyjaśniającego określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja rozszerza formalne postępowanie wyjaśniające, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Commission européenne

Direction générale de la Concurrence

Greffe Aides d'Etat

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 2 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

I.

 PROCEDURA

Pismem z dnia 22 grudnia 2003 r. Komisja otrzymała skargę od Air One, włoskiego przewoźnika lotniczego, twierdzącego, że operatorzy różnych portów lotniczych we Włoszech, w tym portu lotniczego Alghero, przyznali pomoc niezgodną z prawem przedsiębiorstwu lotniczemu Ryanair w formie kilku umów określających warunki korzystania z włoskich lotnisk. Następnie pismami z dnia 26 października 2006 r. i 10 stycznia 2007 r. skarżący ograniczył swoje zastrzeżenia co do domniemanego przyznania pomocy w ramach umów zawartych pomiędzy operatorem portu lotniczego Alghero, SOGEAAL, i przedsiębiorstwem Ryanair. Komisja przekazała Włochom jawną wersję skargi i kolejne dokumenty uzupełniające, między innymi w dniu 9 lipca 2004 r. Władze włoskie przedstawiły swoje uwagi, między innymi w dniu 5 października 2004 r. i w dniu 5 listopada 2004 r.

Komisja skierowała do Włoch szereg wniosków o udzielenie informacji, w tym datowanych w następujących dniach: 14 marca 2005 r.; 27 czerwca 2006 r.; 30 listopada 2006 r.; 19 lutego 2007 r. Władze włoskie przesłały kilka odpowiedzi, w tym datowanych w następujących dniach: 17 czerwca 2005 r.; 30 czerwca 2005 r.; 17 stycznia 2007 r.; 16 marca 2007 r.; 26 marca 2007 r.

Po zbadaniu informacji dostarczonych przez Włochy Komisja w dniu 12 września 2007 r. wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające określone w art. 108 ust. 2 TFUE. Decyzja została przekazana Włochom w tym samym dniu. Władze włoskie przekazały swoje uwagi na temat decyzji w dniu 14 listopada 2007 r.

Dnia 17 stycznia 2008 r. Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym swoją decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego(1). Sprostowanie do decyzji z dnia 12 września 2007 r. zostało opublikowane w dniu 12 lutego 2008 r.(2).

W dniu 18 lutego 2008 r. Ryanair i SOGEAAL przedstawiły swoje uwagi na temat decyzji Komisji o wszczęciu postępowania wyjaśniającego; przedsiębiorstwo SOGEAAL uzupełniło swoje uwagi pismem z dnia 16 czerwca 2008 r. Uwagi te zostały przekazane przez Komisję władzom włoskim dnia 28 lutego 2008 r.

W dniu 20 czerwca 2008 r. Air One przesłał uzupełnienie do pierwotnej skargi, które następnie przesłano władzom włoskim dnia 10 grudnia 2008 r. Władze włoskie przedstawiły uwagi w dniu 13 lutego 2009 r.

Dodatkowy wniosek o udzielenie informacji został wysłany do władz włoskich w dniu 30 marca 2011 r. Region Sardynii i włoskie ministerstwo transportu udzieliły odpowiedzi odpowiednio w dniu 31 sierpnia 2011 r. i w dniu 9 września 2011 r.

Przedsiębiorstwo Ryanair przedstawiło informacje i dokumenty w trakcie postępowania, w tym 5 marca 2010 r., 22 lipca 2011 r. i 16 kwietnia 2012 r. W dniu 19 października 2011 r. Komisja przekazała uwagi przedsiębiorstwa Ryanair władzom włoskim. W dniu 15 lutego 2012 r. Włochy przedstawiły swoje komentarze odnośnie do uwag przedsiębiorstwa Ryanair.

II.

 OPIS ŚRODKÓW POMOCY

W dniu 12 września 2007 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające w oparciu o informacje dostępne na tym etapie. W decyzji z 2007 r. Komisja uznała, że poddane kontroli środki pomocy, w tym rekompensaty i wsparcie finansowe przyznane przedsiębiorstwu SOGEAAL i zwiększenie jego kapitału z jednej strony oraz porozumienia z przewoźnikami lotniczymi obsługującymi połączenia z portem lotniczym Alghero z drugiej strony, mogą zawierać elementy pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE i wyraziła wątpliwości dotyczące zgodności tych potencjalnie niezgodnych z prawem środków pomocy z rynkiem wewnętrznym.

Na podstawie informacji otrzymanych przez Komisję od momentu wszczęcia procedury obecne rozszerzenie postępowania obejmuje:

wszystkie środki na rzecz zarządzającego portem lotniczym przedsiębiorstwa SOGEAAL przyznane od 2000 r., dotyczące w szczególności: (i) zastrzyków kapitałowych i rekompensaty strat poniesionych przez region Sardynii oraz innych publicznych udziałowców; (ii) wkładów finansowych na rzecz osprzętu i prac, wniesionych przez region Sardynii; (iii) finansowania infrastruktury i urządzeń portu lotniczego przez państwo;
wszystkie środki przyznane na rzecz przedsiębiorstwa Ryanair i jego spółki zależnej AMS, jak również na rzecz innych przedsiębiorstw lotniczych korzystającym z tego portu lotniczego od 2000 r. W szczególności środki te obejmują dotacje w postaci wkładów finansowych przyznanych bezpośrednio z przedsiębiorstwa SOGEAAL bądź przekazanych za jego pośrednictwem w drodze szeregu umów o usługach portu lotniczego i umów o usługach marketingowych zawartych z przedsiębiorstwem Ryanair i innymi przewoźnikami lotniczymi od 2000 r.

III.

 OCENA ŚRODKÓW

Potencjalna pomoc dla operatora portu lotniczego

Komisja ma wątpliwości na obecnym etapie postępowania, czy władze publiczne zachowywały się jak inwestor prywatny w warunkach gospodarki rynkowej, pokrywając straty i odbudowując kapitał operatora lotniska. Ponadto Komisja ma wątpliwości co do tego, czy w przypadku finansowania infrastruktury portu lotniczego państwo i inne organy publiczne działały zgodnie z zasadą prywatnego inwestora. Na podstawie dostępnych informacji Komisja nie może wykluczyć, że wspomniane powyżej środki stanowią środki pomoc państwa.

Jeżeli te dotacje finansowe stanowią pomoc państwa, Komisja wyraża wątpliwości, czy są one zgodne z rynkiem wewnętrznym.

Potencjalna pomoc dla przewoźników lotniczych

Na bieżącym etapie postępowania Komisja wyraża wątpliwości, czy przy zawieraniu umów z przewoźnikami lotniczymi, w szczególności z przedsiębiorstwami Ryanair i AMS oraz z innymi przewoźnikami, w szczególności takimi jak Germanwings, Volare, Meridiana Fly, Alitalia, Air Italy, Bmibaby, Air Vallée, operator portu lotniczego i jego udziałowcy publiczni postępowali zgodnie z zasadą prywatnego inwestora.

Odnośnie do Ryanair i AMS Komisja uważa na obecnym etapie postępowania, że umowy o usługach portu lotniczego i usługach marketingowych muszą być oceniany łącznie, jako że Ryanair i AMS (w przypadku gdy AMS był również zaangażowany) był jednym i tym samym beneficjentem przedmiotowych środków pomocy w chwili zawarcia każdej umowy.

Komisja stwierdza wstępnie, że na podstawie dostępnych informacji nie można wykluczyć, że Ryanair/AMS i inni przewoźnicy lotniczy skorzystali z pomocy państwa, ale uważa, że nie posiada wystarczających informacji, które pozwalałyby jej w pełni przeanalizować tę kwestię.

W celu dokonania oceny omawianej sprawy Komisja uważa na obecnym etapie, na podstawie dostępnych jej informacji, że postępowanie operatora lotniska, SOGEAAL, i jego udziałowców, Sardynii i innych podmiotów publicznych powinno być rozpatrywane łącznie w kontekście ich relacji z przedsiębiorstwem Ryanair i innymi przewoźnikami lotniczymi.

Komisja podaje w wątpliwość zgodność tych ewentualnych środków pomocy z rynkiem wewnętrznym.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 każda pomoc niezgodna z prawem podlega odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Decyzja Komisji C37/2007 - Włochy - Air One/Ryanair - Aéroport d 'Alghero, Dz.U. C 12 z 17.1.2008 r., s. 7.

(2) Dz.U. C 38 z 12.2.2008, s. 19.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024