Podejście Parlamentu Europejskiego do wdrażania art. 9 i 10 Protokołu nr 1 do Traktatu z Lizbony dotyczących współpracy parlamentarnej w dziedzinie WPZiB/WPBiO.

Podejście Parlamentu Europejskiego do wdrażania art. 9 i 10 Protokołu nr 1 do Traktatu z Lizbony dotyczących współpracy parlamentarnej w dziedzinie WPZiB/WPBiO

P7_TA(2011)0337

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2011 r. w sprawie podejścia Parlamentu Europejskiego do wykonania artykułów 9 i 10 Protokołu nr 1 do Traktatu z Lizbony w zakresie współpracy parlamentarnej w dziedzinie WPZiB/ WPBiO

(2013/C 33 E/20)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 9 i 10 dołączonego doń Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej,
uwzględniając swoje stanowisko z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Rady określającej organizację i zasady funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych(1) oraz załączone oświadczenie wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa (wiceprzewodnicząca/ WP) w sprawie odpowiedzialności politycznej(2),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie rocznego sprawozdania Rady dla Parlamentu Europejskiego dotyczącego głównych aspektów i podstawowych wyborów w zakresie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) w 2009 r., przedstawionego Parlamentowi Europejskiemu zgodnie z częścią II sekcją G pkt 43 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r.(3), w szczególności ust. 18 tej rezolucji,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie rozwoju wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony po wejściu w życie Traktatu z Lizbony(4), w szczególności jej ust. 12, 13 i 14,
uwzględniając Konferencję Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej, która odbyła się w Brukseli w dniach 4 i 5 kwietnia 2011 r.,
uwzględniając zagadnienia i wnioski z XLV posiedzenia COSAC w Budapeszcie w dniach 29-31 maja 2011 r.,
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że art. 9 Protokołu nr 1 stanowi, iż sposób organizacji i wspierania skutecznej i systematycznej współpracy międzyparlamentarnej musi być wspólnie określany przez Parlament Europejski i parlamenty narodowe,
B.
mając na uwadze, że jako członkini kolegium komisarzy wiceprzewodnicząca/ WP podlega zatwierdzeniu w drodze głosowania przez Parlament Europejski,
C.
mając na uwadze, że Parlamentu Europejski podejmuje wraz z Radą - w drodze procedury współdecyzji - decyzje w sprawie budżetu UE przeznaczonego na działania zewnętrzne, w tym budżetu na misje cywilne WPZiB i WPBiO oraz na koszty administracyjne powstające w wyniku koordynacji działań wojskowych przez UE,
D.
mając na uwadze, że zgodnie z Traktatem prowadzi się regularne konsultacje z Parlamentem Europejskim w zakresie głównych aspektów i podstawowych wyborów w zakresie WPZiB i że zgoda PE jest wymagana w celu przełożenia strategii UE na przepisy prawne oraz zawierania umów międzynarodowych, w tym umów dotyczących głównie WPZiB, a jedynym wyjątkiem są umowy odnoszące się wyłącznie do WPZiB,
1.
przypomina, że Parlament Europejski jest źródłem demokratycznej legitymacji w sprawach WPZiB i WPBiO, nad którymi sprawuje nadzór polityczny;
2.
wyraża jednocześnie przekonanie, że ściślejsza współpraca międzyparlamentarna w dziedzinie WPZiB i WPBiO zwiększy parlamentarny wpływ na decyzje polityczne podejmowane przez UE i jej państwa członkowskie ze względu na odpowiedzialność Parlamentu Europejskiego za wspólną politykę Unii, w tym WPZiB/ WPBiO, oraz na uprawnienia parlamentów wszystkich państw członkowskich w dziedzinie decyzji dotyczących bezpieczeństwa narodowego i polityki obrony;
3.
wyraża ubolewanie z powodu braku osiągnięcia porozumienia na Konferencji Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej w dniach 4 i 5 kwietnia 2011 r. i oczekuje na wspieranie wysiłków polskiej prezydencji na rzecz osiągnięcia porozumienia między Parlamentem Europejskim a parlamentami państw członkowskich, dotyczącego nowych form współpracy międzyparlamentarnej w tej dziedzinie;
4.
potwierdza swoje stanowisko wyrażone w odpowiednich sprawozdaniach, zgodnie z którym w szczególności:
na mocy art. 9 Protokołu nr 1 do Traktatu z Lizbony "Parlament Europejski i parlamenty narodowe wspólnie określają sposób organizacji i wspierania skutecznej i systematycznej współpracy międzyparlamentarnej w ramach Unii" w celu promowania współodpowiedzialności w ramach organizacji i realizowania skutecznej i systematycznej współpracy międzyparlamentarnej,
jego własna reprezentacja we wszelkich nowych formach współpracy międzyparlamentarnej powinna przybrać skalę, która odpowiada zakresowi i znaczeniu roli PE w kontrolowaniu WPZiB/ WPBiO, uznaje wspólny europejski charakter takich strategii politycznych i odpowiada potrzebie uwzględnienia politycznego i geograficznego pluralizmu Parlamentu,
w dążeniu do osiągnięcia wartości dodanej, jak również w celu ograniczenia kosztów, Sekretariat i siedziby Parlamentu Europejskiego są co do zasady dostępne w celach wspierania organizacji i goszczenia posiedzeń międzyparlamentarnych,
wnioski z posiedzeń międzyparlamentarnych nie są wiążące dla uczestniczących stron;
5.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji polskiej prezydencji Konferencji Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej, przewodniczącym parlamentów państw UE i wiceprzewodniczącej Komisji/ wysokiej przedstawiciel Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa.
______

(1) Teksty przyjęte, P7_TA (2010)0280.

(2) Ibid., załącznik II.

(3) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0227.

(4) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0228.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024