Forum jednolitego rynku.

Forum jednolitego rynku

P7_TA(2011)0543

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 grudnia 2011 r. w sprawie wyników Forum Jednolitego Rynku

(2013/C 165 E/05)

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając Forum Jednolitego Rynku, które odbyło się w Krakowie (Polska) w dniach 3-4 października 2011 r.,
uwzględniając "deklarację krakowską" z pierwszego Forum Jednolitego Rynku,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 kwietnia 2011 r. zatytułowany "Akt o jednolitym rynku -Dwanaście dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania - "Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego" (COM(2011)0206 wersja ostateczna),
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 16 sierpnia 2011 r. zatytułowany "Jednolity rynek z perspektywy obywateli - dwadzieścia głównych obaw obywateli i przedsiębiorców" (SEC(2011)1003),
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że europejski jednolity rynek przyniósł ogromne korzyści 500 milionom Europejczyków, stwarzając jednocześnie nowe możliwości rozwoju ponad 21 milionom europejskich przedsiębiorstw, a przy tym stał się rzeczywistą siłą napędową wzrostu europejskiej gospodarki;
B.
mając na uwadze, że na wielu obszarach nadal istnieje różnica między tym, czego obywatele oczekują od jednolitego rynku, a tym, czego doświadczają w rzeczywistości;
C.
mając na uwadze, że jednolity rynek, w przeddzień dwudziestej rocznicy jego powstania, jeszcze nigdy nie miał tak wielkiego znaczenia jak dziś dla ożywienia europejskiej gospodarki i dla długotrwałego powodzenia europejskiego projektu;
D.
mając na uwadze, że pierwsze Forum Jednolitego Rynku zgromadziło europejskich przedsiębiorców, partnerów społecznych, organizacje pozarządowe, niezależne ośrodki badawcze, dziennikarzy, przedstawicieli parlamentów krajowych, instytucji europejskich, władz publicznych różnego szczebla i obywateli europejskich;
1.
podkreśla znaczenie przekształcenia Forum Jednolitego Rynku w imprezę cykliczną, aby umożliwić przedsiębiorcom i obywatelom, a także władzom lokalnym i regionalnym bezpośredni udział w dalszym rozwoju jednolitego rynku oraz bezpośredni wpływ na jego rozwój;
2.
apeluje do Komisji o współpracę z państwami członkowskimi, krajami ubiegającymi się o członkostwo w UE i partnerami z EOG w celu organizowania i promowania w 2012 r. dużych imprez publicznych dla uczczenia dwudziestej rocznicy utworzenia jednolitego rynku; uważa, że za cel należy postawić sobie organizację co najmniej jednej imprezy w każdym z zaangażowanych państw, ze wskazaniem na przeprowadzanie imprez o charakterze regionalnym, w powiązaniu z głównym wydarzeniem na szczeblu UE, zorganizowanym w miarę możliwości wspólnie z prezydencją UE;
3.
wzywa Komisję do przedstawienia do końca 2011 r. wszystkich 12 priorytetów Aktu o jednolitym rynku, aby umożliwić Radzie i Parlamentowi Europejskiemu, działającym w ścisłej współpracy z Komisją, przyjęcie do końca 2012 r. pierwszego zestawu środków priorytetowych w celu nadania jednolitemu rynkowi nowej dynamiki;
4.
apeluje o stałe monitorowanie wdrażania Aktu o jednolitym rynku na najwyższym szczeblu politycznym m.in. poprzez regularne przeprowadzanie przeglądu i sporządzanie sprawozdań przez Komisję, uznanie tego zagadnienia jako jednego z głównych punktów porządku obrad podczas posiedzenia Rady poświęconego konkurencyjności, a także poprzez sporządzanie przez Radę Europejską sprawozdań z postępów; podkreśla w związku z tym konieczność terminowej i poprawnej transpozycji obowiązujących przepisów prawnych oraz ich terminowego i poprawnego wdrożenia;
5.
podkreśla, że europejski jednolity rynek wpływa pozytywnie na innowacyjność oraz że poparty skoordynowanymi inicjatywami Komisji oraz zdecydowanym zaangażowaniem ze strony państw członkowskich stworzy nowe możliwości dla przedsiębiorstw, zwłaszcza innowacyjnych MŚP, a ponadto będzie zdecydowanie wspierać tworzenie miejsc pracy i spójność społeczną oraz doprowadzi do trwałego wzrostu gospodarczego, a także do zaspokojenia potrzeb obywateli i konsumentów UE;
6.
podkreśla nieuświadomienie i ograniczoną wiedzę obywateli, konsumentów i MŚP na temat przysługujących im praw i możliwości w ramach jednolitego rynku; wzywa Komisję do rozważenia przyjęcia przyjaznej dla użytkowników, stale uaktualnianej i łatwo dostępnej Karty praw obywateli, przeznaczonej dla wszystkich obywateli podróżujących z jednego państwa do drugiego, podejmujących pracę lub dokonujących kupna czy sprzedaży w innym państwie, do czego Parlament nawoływał w swojej rezolucji z dnia 20 maja 2010 r.(1); karta ta służyłaby za praktyczny przewodnik informujący o prawach i obowiązkach obywateli na obszarze jednolitego rynku;
7.
zwraca uwagę na różnice, które wskazali uczestnicy Forum Jednolitego Rynku; apeluje o przyjęcie środków służących zniwelowanie tych różnic w trybie pilnym;
8.
podkreśla, że podczas forum ustalono, iż procedura automatycznego uznawania kwalifikacji, określona w dyrektywie 2005/36/WE w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych, jest ogólnie skuteczna, i uważa, że należy ją rozszerzyć na inne zawody; wzywa państwa członkowskie, właściwe organy oraz Komisję do zapewnienia większej przejrzystości, tak aby wnioskodawcy mogli uzyskać wyczerpujące wyjaśnienia powodów, dla których ich dyplom lub kwalifikacje zawodowe nie zostały uznane; z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie wyników projektów pilotażowych dotyczących legitymacji zawodowej i uważa, że taka legitymacja mogłaby stanowić przydatne narzędzie służące ułatwieniu mobilności w niektórych zawodach, uproszczeniu procedur administracyjnych i zwiększeniu bezpieczeństwa;
9.
podkreśla, że w celu zapewnienia większego zaufania konsumentów do rynku wewnętrznego konieczne jest stworzenie wydajnych, niedrogich i prostych alternatywnych systemów rozstrzygania sporów; zaznacza, że wydajny system rozstrzygania sporów przez internet miałby kluczowe znaczenie dla poprawy zaufania do jednolitego rynku cyfrowego;
10.
proponuje przekształcenie pojedynczych punktów kontaktowych w pełnoprawne ośrodki administracji elektronicznej umożliwiające przedsiębiorcom załatwianie wszelkich formalności przez internet; zwraca uwagę na potencjał tych punktów w kontekście wdrażania dyrektywy o usługach i ubolewa, że niektóre państwa członkowskie nadal nie wywiązały się w pełni ze swoich zobowiązań w zakresie tworzenia pojedynczych punktów kontaktowych;
11.
podkreśla konieczność zakończenia tworzenia jednolitego rynku cyfrowego i pokonania barier technicznych w transgranicznym handlu i świadczeniu usług, w szczególności przez lepsze powiązanie i wzajemne uznawanie elektronicznych dokumentów tożsamości, podpisów i dokumentów elektronicznych;
12.
zwraca uwagę, że w celu zagwarantowania większej pewności prawa w dziedzinie handlu elektronicznego niezbędne jest stworzenie wydajnego i nowoczesnego systemu praw autorskich w Unii Europejskiej oraz uaktualnienie europejskiego ustawodawstwa dotyczącego ochrony danych;
13.
podkreśla, że świadczenie usług niezależnie od granic i mobilność pracowników oddelegowanych do innych krajów są podstawowymi elementami rynku wewnętrznego, zaznacza też, że dyrektywa w sprawie delegowania pracowników powinna gwarantować równe szanse i poszanowanie praw oddelegowanych pracowników w całej UE; uważa, że przepisy te powinny być przejrzyste i jednoznaczne, by wykluczyć ich nadużywanie i omijanie; dostrzega ważną rolę partnerów społecznych w kwestii ochrony praw oddelegowanych pracowników;
14.
apeluje do państw członkowskich o zagwarantowanie poprawnej i terminowej transpozycji prawa dotyczącego rynku wewnętrznego oraz o zmniejszenie liczby przypadków jego naruszania; podkreśla, że stosowanie tabel korelacji w procesie transpozycji dyrektyw dotyczących rynku wewnętrznego jest korzystne dla wszystkich stron;
15.
przypomina o znaczeniu uproszczenia i prawidłowego wdrożenia przepisów dotyczących zamówień publicznych, w związku z czym zwraca się do Komisji i państw członkowskich, by zadbały o to w obowiązujących i przyszłych przepisach prawnych; dostrzega potrzebę zapewnienia profesjonalizmu sektora zamówień publicznych poprzez podniesienie poziomu szkoleń, a także potrzebę potwierdzenia celów związanych z zamówieniami i zbadania możliwych sposobów na osiągnięcie innych celów politycznych; uważa, że konieczne są usprawnienia w kwestii udziału MŚP w przetargach publicznych, a procedury przetargowe muszą być mniej uciążliwe, tańsze i bardziej dostępne dla MŚP; podkreśla potrzebę szerszego stosowania zasady polegającej na wyborze oferty najkorzystniejszej pod względem ekonomicznym zamiast zasady opartej na wyborze najtańszej oferty;
16.
wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby w rozwój jednolitego rynku zaangażowały w większym stopniu obywateli i inne zainteresowane strony, w szczególności przez organizowanie we właściwym czasie i w sposób bardziej aktywny konsultacji publicznych na temat nowego ustawodawstwa we współpracy z zainteresowanymi podmiotami i partnerami społecznymi szczebla krajowego i lokalnego oraz organizacjami pozarządowymi i mediami; uważa, że dokumenty, których dotyczą konsultacje, powinny być dostępne we wszystkich językach urzędowych UE i zrozumiałe dla zwykłych obywateli;
17.
apeluje do instytucji UE i organów krajowych wszystkich szczebli o wspólne działania na rzecz podniesienia poziomu wiedzy obywateli i zainteresowanych stron na temat istniejących narzędzi opracowanych z myślą o ułatwieniu funkcjonowania jednolitego rynku, takich jak pojedyncze punkty kontaktowe, sieć SOLVIT, Twoja Europa itp.;
18.
wzywa Komisję do stworzenia internetowego Forum Jednolitego Rynku, które jako forum dostępne dla ogółu obywateli umożliwiałoby im śledzenie na bieżąco rozwoju sytuacji na jednolitym rynku oraz dzielenie się doświadczeniami i aktualnymi obawami związanymi z jednolitym rynkiem;
19.
apeluje do rządów krajowych, podmiotów regionalnych i lokalnych, przedsiębiorstw, związków zawodowych i organizacji pozarządowych o współpracę na rzecz zagwarantowania skutecznego funkcjonowania zasad jednolitego rynku w praktyce, z korzyścią dla obywateli i przedsiębiorców;
20.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji.
______

(1) Dz.U. C 161 E z 31.5.2011, s. 84.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024