Wniosek Chorwacji o członkostwo w Unii Europejskiej (2011/2191(INI)).

Wniosek Chorwacji o członkostwo w Unii Europejskiej

P7_TA(2011)0539

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 grudnia 2011 r. w sprawie wniosku Chorwacji o przystąpienie do Unii Europejskiej (2011/2191(INI))

(2013/C 165 E/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając projekt traktatu dotyczącego przystąpienia Republiki Chorwacji do Unii Europejskiej, a także protokół i akt końcowy,
uwzględniając wniosek o przystąpienie do Unii Europejskiej, złożony przez Republikę Chorwacji w dniu 21 lutego 2003 r.,
uwzględniając opinię Komisji z dnia 20 kwietnia 2004 r. dotyczącą wniosku Republiki Chorwacji o przystąpienie do Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady z dnia 3 października 2005 r. o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z Republiką Chorwacji,
uwzględniając regularne sprawozdania Komisji w sprawie postępów Chorwacji na drodze do przystąpienia, obejmujące lata 2005-2011,
uwzględniając sprawozdanie okresowe Komisji z dnia 2 marca 2011 r. dotyczące reform przeprowadzanych w Chorwacji w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i praw podstawowych,
uwzględniając konkluzje prezydencji z posiedzenia Rady Europejskiej w Salonikach w dniach 19-20 czerwca 2003 r., dotyczące państw Bałkanów Zachodnich,
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 23 i 24 czerwca 2011 r.,
uwzględniając wszystkie swoje poprzednie rezolucje i sprawozdania dotyczące postępów Chorwacji oraz procesu rozszerzenia,
uwzględniając wszystkie wcześniejsze zalecenia wspólnej komisji parlamentarnej UE-Chorwacja,
uwzględniając art. 48 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych, a także opinie Komisji Budżetowej oraz Komisji Spraw Konstytucyjnych (A7-0389/2011),
A.
mając na uwadze, że dwadzieścia lat po deklaracji niepodległości i około ośmiu lat po złożeniu wniosku o członkostwo w UE Chorwacja przekroczyła historyczny kamień milowy w procesie swej integracji z UE, z powodzeniem kończąc negocjacje akcesyjne; mając na uwadze, że osiągnięcia Chorwacji zasługują na bezwarunkowe uznanie;
B.
mając na uwadze, że proces akcesji znacząco przyczynił się do przekształcenia Chorwacji w trwałą i dojrzałą demokrację opartą na wartościach europejskich; mając na uwadze, że perspektywa przystąpienia działa jak potężny katalizator reform mobilizujący poszczególne podmioty życia politycznego, gospodarczego, społecznego i kulturalnego; mając na uwadze, że proces reform należy kontynuować również po zakończeniu negocjacji i akcesji, tak aby kraj ten i jego obywatele mogli w pełni czerpać z korzyści płynących z członkostwa w UE,
C.
mając na uwadze, że przystąpienie Chorwacji wzmocni Unię Europejską, wzbogaci jej europejską kulturę i dziedzictwo oraz wniesie ważny wkład w utrzymanie wiarygodności procesu rozszerzenia, a jednocześnie będzie dobrym przykładem tego, jak skrupulatne wypełnianie wszystkich podjętych zobowiązań może prowadzić do osiągnięcia wszystkich wcześniej wyznaczonych celów;
D.
mając na uwadze, iż podstawowe znaczenie w procesie akcesji ma to, aby każdy kraj był oceniany według swoich zasług i aby tempo negocjacji w sprawie przystąpienia opierało się na rzeczywistym przestrzeganiu kryteriów kopenhaskich, a stopień zgodności z tymi kryteriami decydował też o ostatecznym terminie przystąpienia;
E.
mając na uwadze, że dalsze reformy oraz ich pełna realizacja - m.in. w dziedzinie sądownictwa i praw podstawowych oraz walki z korupcją - są nadal koniecznym warunkiem wzmocnienia praworządności z korzyścią dla wszystkich obywateli Chorwacji;
F.
mając na uwadze, że prawdziwe pojednanie pomiędzy poszczególnymi narodami i ustanowienie dobrosąsiedzkich stosunków znacznie przyczyniają się do prawdziwego procesu integracji europejskiej; mając na uwadze, że zasadnicze elementy procesu pojednania to ściganie zbrodni wojennych oraz reintegracja uchodźców i przesiedleńców;
G.
mając na uwadze, że powodzenie akcesji Chorwacji będzie mieć szerszy wpływ o zasięgu europejskim i regionalnym oraz da pozytywny bodziec procesowi integracji europejskiej zarówno w UE, jak i w regionie Bałkanów Zachodnich; mając na uwadze, że perspektywa członkostwa w UE stanowi silną zachętę dla krajów kandydujących oraz potencjalnych krajów kandydujących w regionie, zachęcając te kraje na drodze ku integracji europejskiej do niezbędnych reform politycznych, gospodarczych i legislacyjnych oraz do umacniania pokoju, stabilności i pojednania w oparciu o stosunki dobrosąsiedzkie; mając na uwadze, że UE powinna wzmocnić europejską perspektywę w odniesieniu do krajów sąsiadujących z Chorwacją, a także nieustannie zachęcać te kraje do wypełniania zobowiązań na ich własnej drodze do pełnego członkostwa w UE;
1.
z zadowoleniem przyjmuje zamknięcie negocjacji akcesyjnych z Chorwacją po prawie sześcioletnich negocjacjach i wieloletnich przygotowaniach, które w znacznym stopniu zmieniły sytuację społecznopolityczną, gospodarczą i kulturową w kraju; podkreśla potrzebę utrzymania tempa reform i uważa, że proces ten nie jest ukończony, lecz należy go kontynuować z tą samą energią i zaangażowaniem po zakończeniu negocjacji i po przystąpieniu; jest przekonany, że pozytywne rezultaty tego procesu zwiększą poparcie dla członkostwa w UE wśród obywateli Chorwacji i ich zaufanie w tym zakresie oraz zachęcą ich do udziału w referendum unijnym i do wsparcia traktatu o przystąpieniu; popiera podpisanie traktatu o przystąpieniu oraz wzywa państwa członkowskie UE do terminowego zakończenia procesu jego ratyfikacji; oczekuje na przyjęcie obserwatorów parlamentarnych z Chorwacji;
2.
zwraca uwagę, że tymczasowe postanowienia traktatu o przystąpieniu wprowadzają odstępstwo od maksymalnej liczby miejsc w Parlamencie Europejskim określonej w Traktatach, które to odstępstwo będzie obowiązywać do końca kadencji Parlamentu 2009-2014; jest zdecydowany przedstawić - odpowiednio wcześnie przed wyborami w 2014 r. - wniosek dotyczący decyzji określającej nowy skład Parlamentu Europejskiego, zgodnie z art. 14 ust. 2 TUE; zwraca uwagę, że należy rozważyć wszystkie właściwe instytucjonalne aspekty przystąpienia w ich wymiarze całościowym;
3.
podkreśla, że procedury przyjmowania traktatu o przystąpieniu Republiki Chorwacji oraz protokołów, o które wnioskowały Irlandia i Republika Czeska, mają różną podstawę traktatową - odpowiednio art. 49 TUE oraz art. 48 TUE - i w związku z tym nie mogły zostać ujęte w tym samym akcie prawnym;
4.
jest przekonany, że zakończenie negocjacji akcesyjnych stanowi dowód na wiarygodność procesu rozszerzenia UE; podkreśla, iż postępy osiągnięte na drodze do członkostwa odzwierciedlają fakt, że perspektywa przystąpienia nadal sprzyja reformom politycznym i gospodarczym oraz że integracja europejska jest sposobem na pogodzenie krajów nawet poza granicami UE;
5.
wzywa Komisję, aby obiektywnie monitorowała dalsze przygotowania do przystąpienia i aby pomagała władzom Chorwacji w wypełnianiu zobowiązań podjętych przez nie podczas negocjacji; z zadowoleniem przyjmuje zawarte w traktacie o przystąpieniu odniesienie do angażowania społeczeństwa obywatelskiego w całym procesie monitorowania oraz wzywa Komisję do wykorzystania w pełni tej klauzuli i do przeprowadzenia szczegółowych konsultacji z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego; jest zdania, że przedakcesyjny mechanizm monitorowania stanowi sposób na zapewnienie Chorwacji dodatkowego wsparcia w jej dalszych działaniach na rzecz reform; wzywa Komisję do dopilnowania, aby wsparcie udzielane za pośrednictwem Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej w dalszym ciągu było jak najbardziej odpowiednie i jak najskuteczniejsze;
6.
podkreśla potrzebę położenia szczególnego nacisku na zobowiązania podjęte w dziedzinie sądownictwa, spraw wewnętrznych i praw podstawowych - w tym ochrony wolności mediów, będących jednym z najważniejszych instrumentów demokracji, a także kontynuowania reformy sądownictwa i zwiększania wydajności wymiaru sprawiedliwości, bezstronnego rozpatrywania spraw dotyczących zbrodni wojennych, walki z korupcją, ochrony mniejszości, zarządzania granicami, współpracy policyjnej, walki z przestępczością zorganizowaną, współpracy sądowej w sprawach cywilnych i karnych - a także na zobowiązania w dziedzinie polityki konkurencji w celu odpowiedniej i skutecznej restrukturyzacji przemysłu stoczniowego i stalowego; uważa, że ważne jest, aby przed przystąpieniem Chorwacja miała pozytywne osiągnięcia w tych dziedzinach;
7.
będzie śledzić proces monitorowania i wzywa Komisję do regularnego informowania go o zakresie, w jakim chorwackie władze przestrzegają zobowiązań podjętych w traktacie o przystąpieniu, aby w pełni przyjęły na siebie zobowiązania wynikające z członkostwa po przystąpieniu do UE w dniu 1 lipca 2013 r.; wzywa chorwackie władze do wypełniania zobowiązań w sposób przejrzysty i integracyjny, przy udziale chorwackiego parlamentu i społeczeństwa obywatelskiego, a także do przeprowadzania regularnej oceny procesu reform; zastrzega sobie prawo do ustosunkowywania się do zaleceń kierowanych do Komisji i chorwackich władz w trakcie całego procesu monitorowania;
8.
doceniając postępy osiągnięte w zakresie reformy sądownictwa, zachęca Chorwację do dalszego realizowania reformy sądownictwa zgodnie z zaleceniami Komisji, ponieważ skuteczny, niezależny i bezstronny wymiar sprawiedliwości jest istotny dla rozwoju gospodarczego i zwiększa zaufanie obywateli do państwa prawa; zachęca Chorwację do sprostania pozostałym wyzwaniom w tej dziedzinie, zwłaszcza w odniesieniu do zwiększania skuteczności wymiaru sprawiedliwości oraz wdrażania przepisów dotyczących niezależności, bezstronności i odpowiedzialności wymiaru sprawiedliwości oraz dotyczących obiektywnych i uwzględniających zasługi kryteriów mianowania i awansowania sędziów;
9.
z zadowoleniem przyjmuje determinację Chorwacji w zakresie zwalczania korupcji, uważa jednak, że jednym z najwyższych priorytetów jest dalsze zwalczanie w szczególności korupcji na wysokim szczeblu - w sądownictwie, organach ścigania, administracji publicznej i spółkach będących własnością państwa - które to działania należy zdecydowanie kontynuować, w odpowiedzi na wszelkie przejawy korupcji, przez rygorystyczne egzekwowanie prawa i postępy w zakresie skutecznego ścigania przestępstw; podkreśla potrzebę dalszej poprawy przejrzystości i etyki działania w administracji publicznej i policji; uważa, że niezbędne jest skuteczne wdrożenie przepisów dotyczących zamówień publicznych, aby zapewnić przejrzystość w sektorze publicznym, umożliwić obywatelom dostęp do informacji na temat wydatków publicznych oraz zwiększyć przejrzystość finansowania partii politycznych;
10.
wzywa władze Chorwacji do dalszego wzmacniania administracyjnych zdolności organów zwalczających korupcję, w tym poprzez stosowanie sprawdzonych rozwiązań unijnych, oraz do rozwijania kultury odpowiedzialności politycznej, odpowiedzialności sektora publicznego i odpowiedzialności wymiaru sprawiedliwości jako warunku wstępnego budowania i wzmacniania państwa prawa; podkreśla, że konieczne jest podejmowanie ciągłych wysiłków na rzecz osiągania dalszych postępów w zakresie skutecznego zwalczania przestępczości zorganizowanej i przypadków korupcji oraz na rzecz wzmocnienia ustawodawstwa, na mocy którego spółkom posiadającym powiązania z organizacjami przestępczymi zabrania się udziału w zamówieniach publicznych; uważa, że należy kontynuować reformowanie organów ścigania w celu zapewnienia ich skuteczności, wydajności i odpolitycznienia oraz przestrzegania przez nie praw i wolności obywatelskich;
11.
zachęca Chorwację do zwiększenia podejmowanych przez nią wysiłków na rzecz ścigania zbrodni wojennych, do wdrożenia nowej strategii dotyczącej bezkarności, która ma podstawowe znaczenie dla zapewnienia sprawiedliwości i osiągnięcia trwałego pojednania w regionie, oraz do zajęcia się przypadkami bezkarności, zwłaszcza gdy ofiarami byli Serbowie lub gdy domniemani sprawcy byli członkami chorwackich sił bezpieczeństwa; wzywa rząd Chorwacji, aby jako ważny krok w walce z bezkarnością przeznaczył odpowiednie środki finansowe oraz udzielił pełnego poparcia chorwackiemu wymiarowi sprawiedliwości w celu przyspieszenia prowadzenia dochodzeń dotyczących zbrodni wojennych; ponadto zachęca chorwackie władze, aby kontynuowały aktywną współpracę z Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla Byłej Jugosławii i zastosowały się do wszystkich pozostałych zaleceń Prokuratury Międzynarodowego Trybunału Karnego dla Byłej Jugosławii; zwraca się do Chorwacji i Serbii o pełną współpracę w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości, szczególnie w zakresie ścigania zbrodni wojennych;
12.
zachęca rząd do dalszego wspierania i skutecznego ułatwiania powrotu uchodźców i osób przesiedlonych, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji repatriantów serbskich, a także do poprawy ich warunków życia i pracy; wzywa władze chorwackie do wprowadzania kolejnych projektów z zakresu ożywienia społecznego i gospodarczego dla słabszych grup społecznych, zwłaszcza uchodźców, oraz do poszukiwania skutecznych i trwałych sposobów realizacji działań w zakresie mieszkalnictwa i zatrudnienia w sposób spójny z innymi programami dotyczącymi spraw społecznych i zatrudnienia; oczekuje od wszystkich krajów regionu prowadzenia otwartej polityki w kwestii powrotu uchodźców;
13.
z zadowoleniem przyjmuje postępy osiągnięte w dziedzinie praw kobiet i równouprawnienia płci; wyraża jednak obawy związane z tym, że kobiety są wciąż niewystarczająco reprezentowane w organach odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji gospodarczych i politycznych; wzywa chorwackie władze do sprawnego zakończenia wdrażania ustawy o równouprawnieniu płci, do bardziej czynnego wspierania udziału kobiet w polityce, do wzmacniania pozycji kobiet na rynku pracy oraz do wprowadzenia zasady równości wynagrodzeń;
14.
popiera wysiłki sprzyjające tworzeniu w kraju atmosfery tolerancji; zachęca władze Chorwacji do kontynuowania działań na rzecz zwalczania wszelkich form dyskryminacji, do wdrażania przepisów antydyskryminacyjnych, a także do stanowczego zajmowania się przypadkami przestępstw motywowanych nienawiścią, nawoływania do nienawiści, gróźb na tle rasowym oraz nietolerancji kierowanych do mniejszości etnicznych i osób LGBT (lesbijek, gejów, biseksualistów i osób transgenderowych); ponadto wzywa Chorwację do dalszych działań w duchu tolerancji i do przyjmowania odpowiednich środków na rzecz ochrony osób, które wciąż mogą być obiektem gróźb lub zastraszania;
15.
wyraża głębokie zaniepokojenie przypadkami przemocy skierowanej przeciwko uczestnikom parady równości osób LGBT, która odbyła się w Splicie w dniu 11 czerwca 2011 r., oraz niezdolnością chorwackich władz do zapewnienia ochrony uczestnikom tej parady; apeluje do władz Chorwacji o przeprowadzenie kompleksowych dochodzeń i wniesienie oskarżeń w związku z popełnionymi przestępstwami oraz o opracowanie strategii zapobiegania podobnym incydentom w przyszłości; wzywa chorwackie władze do szybkiego przyjęcia i wdrożenia planu działania przeciwko homofobii;
16.
wzywa władze Chorwacji do kontynuowania działań skierowanych przeciwko handlowi ludźmi;
17.
zachęca Chorwację do dalszego wzmacniania praw pracowniczych i praw związkowych, do promowania dialogu społecznego w ramach procesu podejmowania decyzji i kształtowania polityki oraz do wspierania budowy potencjału partnerów społecznych, także przez dalsze umacnianie Rady GospodarczoSpołecznej;
18.
uznaje, że chorwackie prawo gwarantuje wolność wypowiedzi i że wolność ta jest ogólnie przestrzegana; zachęca chorwackie władze do podejmowania dodatkowych działań na rzecz zapewniania niezależności i profesjonalizmu mediów; wzywa władze Chorwacji do dalszego wykazywania się zaangażowaniem w działania mające na celu dopilnowanie, aby sektor mediów funkcjonował bez wpływów politycznych oraz by zagwarantowana była niezależność organów regulacyjnych;
19.
wzywa Chorwację, aby w świetle istniejących problemów gospodarczych kontynuowała reformy strukturalne swojej gospodarki, pobudzała zatrudnienie przez ożywienie rynku pracy i dążyła do konsolidacji fiskalnej w celu zwiększenia konkurencyjności, co umożliwi temu krajowi nadrobienie zaległości w stosunku do państw członkowskich UE i skorzystanie w pełni z przystąpienia do UE; uważa, że ożywieniu gospodarczemu musi towarzyszyć modernizacja ekologiczna, polegająca m.in. na zwiększeniu efektywności energetycznej, wzmocnieniu polityki w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz harmonizacji strategii politycznych dotyczących zagospodarowania przestrzennego i energetyki; zachęca rząd do poprawy ogólnego otoczenia biznesowego, do zwrócenia szczególnej uwagi na małe i średnie przedsiębiorstwa oraz do podejmowania dalszych działań na rzecz zreformowania chorwackiego systemu socjalnego w celu zapewnienia zrównoważonego charakteru finansów publicznych; wzywa władze chorwackie do zwiększenia przejrzystości procesu zagospodarowania przestrzennego oraz do uwzględniania w pełni interesu publicznego i przestrzegania norm środowiskowych;
20.
wzywa państwa członkowskie, aby stosowały decyzje w sprawie postanowień przejściowych dotyczących dostępu chorwackich pracowników do ich rynków pracy na podstawie informacji opartych na faktach i tylko w sytuacji poważnych zakłóceń na krajowym rynku pracy;
21.
wzywa państwa członkowskie, które pragną zastosować okresy przejściowe ograniczające swobodny dostęp do ich rynków pracy, do poinformowania Komisji o liczbie pracowników spodziewanych na ich terytorium;
22.
podkreśla, że podczas nadchodzących negocjacji w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 oraz w decyzjach dotyczących unijnego systemu środków własnych należy w pełni uwzględnić kwestię finansowych konsekwencji omawianego rozszerzenia;
23.
wzywa wszystkie zaangażowane strony do włączania w jak najszerszym zakresie Chorwacji - jako kraju przystępującego - we wszystkie wymiany poglądów i negocjacje w sprawie wieloletnich ram finansowych 2014-2020; uważa, że chorwaccy obserwatorzy w Parlamencie Europejskim, przedstawiciele w Radzie i obserwatorzy w Komitecie Regionów powinni skorzystać z okazji do promowania własnej wizji Unii i wnieść wkład w kształtowanie budżetu i priorytetów UE na okres do 2020 r.;
24.
odnotowuje stanowisko UE w sprawie postanowień finansowych i budżetowych, przyjęte na konferencji w sprawie przystąpienia Chorwacji do UE, przy założeniu terminu tej akcesji w dniu 1 lipca 2013 r.; odnotowuje, że wymagane koperty finansowe w związku z przystąpieniem Chorwacji do UE, według działów i poddziałów budżetu, za ostatni semestr ostatniego roku budżetowego obecnych wieloletnich ram finansowych znacznie zwiększyłyby wydatki z budżetu UE; odnotowuje, że dotacje dla Chorwacji, zarezerwowane w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej, zostaną zmniejszone w stosunku do kwot przewidywanych pierwotnie na 2013 r., co w pewnym stopniu zrekompensuje wpływ netto na budżet UE;
25.
odnotowuje stanowisko Coreper, zgodnie z którym nie należy zmieniać ogólnego poziomu wydatków na rok budżetowy 2013, niemniej jednak przypomina, że obecne wieloletnie ramy finansowe - w chwili ich przedstawienia, negocjacji i przyjęcia w 2006 r. - nie uwzględniały potencjalnego przystąpienia Chorwacji do UE w trakcie obowiązywania tych wieloletnich ram finansowych;
26.
w związku z tym wzywa Komisję do zaproponowania - zgodnie z planem, na początku 2012 r. po podpisaniu w grudniu 2011 r. traktatu o przystąpieniu, oraz zgodnie z pkt 29 porozumienia międzyinstytucjonalnego - przeglądu wieloletnich ram finansowych na rok budżetowy 2013, aby uniknąć finansowania przystąpienia Chorwacji do UE za pomocą przenoszenia środków;
27.
zachęca władze Chorwacji - biorąc pod uwagę, że zdolności administracyjne odpowiednich instytucji chorwackich nadal wykazują słabe strony - do dalszego wzmacniania struktur administracyjnych i zdolności instytucjonalnych niezbędnych do prawidłowego wdrożenia wspólnotowego dorobku prawnego, tak aby po akcesji kraj ten mógł zmaksymalizować korzyści płynące z członkostwa w UE;
28.
z zadowoleniem odnosi się do przyjęcia przez rząd Chorwacji w lipcu 2011 r. deklaracji dotyczącej propagowania europejskich wartości w Europie Południowo-Wschodniej; zwraca się do Chorwacji o ciągłe opowiadanie się za rozszerzeniem UE oraz o promowanie w regionie europejskich wartości, takich jak pokój, dobrobyt, wolność, praworządność, demokracja i społeczna gospodarka rynkowa; zachęca Chorwację do dalszej poprawy stosunków dobrosąsiedzkich, do pozostania ważnym i aktywnym propagatorem współpracy regionalnej na wszystkich poziomach i do utrzymania zaangażowania na rzecz przełożenia środków służących pojednaniu na praktyczne działania przynoszące wszystkim obywatelom regionu korzyści gospodarcze, społeczne i ludzkie;
29.
wzywa do zwiększonego wykorzystywania instrumentów finansowych wspierających MŚP, rozwój infrastruktury oraz otoczenie biznesowe w ramach programów przeznaczonych dla licznych beneficjentów z całych Bałkanów Zachodnich; zwraca uwagę, że współpraca regionalna ma ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego krajów sąsiadujących z Chorwacją i dla owocnej współpracy z tymi krajami;
30.
wzywa do poczynienia postępów w rozwiązywaniu nierozstrzygniętych kwestii dwustronnych dotyczących krajów ościennych, w szczególności Serbii, głównie w sprawach takich jak demarkacja granic, osoby zaginione, zwrot mienia i uchodźcy, oraz jest głęboko przekonany, że choć otwarte kwestie o charakterze dwustronnym nie mogą powstrzymywać procesu przystąpienia do UE krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących z Bałkanów Zachodnich, kwestie te należy w ogólności rozstrzygnąć przed przystąpieniem, i dlatego z zadowoleniem przyjmuje odnośną deklarację chorwackiego parlamentu z dnia 21 października 2011 r.;
31.
biorąc pod uwagę, że powodzenie przystąpienia zależy w dużej mierze od poparcia i zaangażowania obywateli, zachęca władze Chorwacji i jej społeczeństwo obywatelskie do przeprowadzenia z pomocą Komisji szeroko zakrojonej i obiektywnej kampanii informacyjnej na temat obowiązków, konsekwencji i korzyści wynikających z przystąpienia do UE, tak aby naród Chorwacji był w pełni świadomy swojego wyboru w referendum i postrzegał projekt europejski jako także swoją własność;
32.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji, jak również rządom i parlamentom państw członkowskich oraz Republiki Chorwacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024