Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do dodatkowych płatności na rzecz pięciu przedsiębiorstw świadczących usługi transportu autobusowego w okręgu Aust-Agder.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do dodatkowych płatności na rzecz pięciu przedsiębiorstw świadczących usługi transportu autobusowego w okręgu Aust-Agder

(2013/C 118/05)

(Dz.U.UE C z dnia 25 kwietnia 2013 r.)

Decyzją nr 60/13/COL z dnia 6 lutego 2013 r., zamieszczoną w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Urząd Nadzoru EFTA wszczął postępowanie na mocy art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Władze norweskie otrzymały stosowną informację wraz z kopią wyżej wymienionej decyzji.

Urząd Nadzoru EFTA wzywa niniejszym państwa EFTA, państwa członkowskie UE oraz inne zainteresowane strony do zgłaszania uwag w sprawie omawianego środka w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego zaproszenia na poniższy adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Rue Belliard/Belliardstraat 35

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Procedura

Sektor lokalnego transportu autobusowego w Norwegii jest uregulowany ustawą o transporcie zarobkowym z 2002 r. i rozporządzeniem o transporcie zarobkowym z 2003 r. Oba akty prawne uchyliły poprzednie, zasadniczo podobne przepisy. Powyższe ramy legislacyjne przewidują m.in. system koncesji dla przedsiębiorstw, koniecznych do świadczenia usług autobusowego transportu publicznego, i nakładają na okręgi, w tym na Aust-Agder, odpowiedzialność za przyznawanie rekompensat przedsiębiorstwom oferującym przewozy na nierentownych trasach. Takie rekompensaty mogą być przyznane w celu pokrycia różnicy między dochodami pochodzącymi ze sprzedaży biletów a kosztami świadczenia usługi.

W okręgu Aust-Agder, jeszcze przed wejściem w życie Porozumienia EOG, zamówienia na usługi regularnych przewozów autobusowych na trasach lokalnych, a także szkolnych przewozów autobusowych, zostały przyznane bezpośrednio pięciu operatorom (siedmiu przed 2009 r.) i na tej podstawie, zgodnie z procedurą budżetową miasta, przyznano koncesjonariuszom rekompensaty za obsługę nierentownych połączeń. Rekompensaty płacono w formie rocznej kwoty ryczałtowej, której wysokość oparta była na kosztach poniesionych w poprzednich latach z uwzględnieniem szeregu czynników korygujących. Od 2004 r. stosowana jest nowa metoda obliczania rekompensat z tytułu świadczenia usług publicznych.

Okręg Aust-Agder zawarł umowy na usługi regularnych przewozów autobusowych na trasach lokalnych i szkolnych przewozów autobusowych z następującymi przedsiębiorstwami: Birkeland Busser AS;

Frolandsruta Frode Oland; Høyvågruta AS, do czasu połączenia z Nettbuss Sør AS w 2009 r.; Nettbuss Sør AS; Risør i Tvedestrand Bilruter AS ("RTB"), do czasu połączenia z Nettbuss Sør AS od 2009 r.; Setesdal Bilruter L/L i Telemark Bilruter.

Wszyscy operatorzy prowadzą działalność handlową wykraczającą poza zakres usługi publicznej. Działalność ta obejmuje transport towarowy, autokary wycieczkowe, usługi taksówkarskie i ekspresowe przewozy autobusowe. Operatorzy nie prowadzili jednak konsekwentnie w całym okresie odrębnej rachunkowości w odniesieniu do działalności handlowej i usług publicznych.

Ponadto z informacji przekazanych przez norweskie władze wynika, że kilka gmin opracowało wraz z okręgami Vest-Agder i Aust-Agder projekt współpracy, nazywany projektem ATP, którego celem jest utrzymanie wyższej jakości usług przewozów autobusowych. Od 2004 r. w ramach tego projektu dotacje bezpośrednie otrzymało jedynie przedsiębiorstwo Nettbuss Sør AS, a ich wartość wyniosła około 1 mln NOK (2 mln NOK od 2010 r.).

Ocena środka polegającego na rocznej rekompensacie

Istnienie pomocy państwa

Urząd zastanawia się, czy przyznawana koncesjonariuszom roczna rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej stanowi pomoc państwa. Wysokość rocznej rekompensaty nie została ustalona w drodze procedury zamówień publicznych. Istotne jest, czy jest ona zbliżona do kosztów, które poniosłoby dobrze zarządzane i odpowiednio wyposażone przedsiębiorstwo. Wydaje się, że nie zostały spełnione wymogi wyroku w sprawie Altmark, a zatem rekompensata prawdopodobnie stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Charakter pomocy

Urząd stwierdził, że pomoc została przyznana w dużej mierze w ramach istniejącego programu pomocy stworzonego na podstawie CTA, CTR i Ustawy o edukacji, stosowanych w okręgu Aust-Agder przed wejściem w życie Porozumienia EOG. Urząd nie ma obecnie możliwości ustalenia, czy cała przyznana pomoc wchodziła w zakres programu. Ponadto Urząd nie może ocenić, czy program istniejącej pomocy zmienił swój charakter przez zastosowanie metody ALFA w 2004 r. i czy od tego momentu stanowił program nowej pomocy.

Zgodność pomocy

Na tym etapie wydaje się, że płatności przekazane w ramach bezpośrednio przyznanych koncesji mogą być zgodne z rekompensatą z tytułu świadczenia usługi publicznej na podstawie art. 49 Porozumienia EOG. Ocena zgodności w ostatecznej decyzji będzie więc miała przede wszystkim na celu zbadanie, czy w przedmiotowej sprawie wystąpiła nadmierna rekompensata.

Ocena środka obejmującego roczne dotacje dla Nettbuss Sør AS

Istnienie pomocy państwa

Ponadto w ramach projektu ATP przedsiębiorstwo Nettbuss Sør AS otrzymało dotacje bezpośrednie w wysokości około 1 mln NOK (2 mln NOK od 2010 r.). Ten selektywny środek, jak jego nazwa wskazuje, najwyraźniej stanowi korzyść ekonomiczną, której przedsiębiorstwo Nettbuss Sør AS nie uzyskałoby w normalnych warunkach rynkowych. Urząd nie otrzymał jednak dokładnych informacji, które pozwoliłyby mu należycie ocenić, czy roczne płatności stanowią pomoc państwa.

Zgodność pomocy

W kwestii projektu ATP z uwagi na brak wystarczających informacji Urząd nie może obecnie ocenić zgodności tego środka z Porozumieniem EOG na podstawie jego art. 49 ani innego postanowienia Porozumienia EOG.

Podsumowanie

W świetle powyższych zastrzeżeń Urząd podjął decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości. Zainteresowane strony zaprasza się do nadsyłania uwag w terminie jednego miesiąca od publikacji niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

grafika

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2013.118.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 1 ust. 2 w części I Protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczących pomocy państwa w odniesieniu do dodatkowych płatności na rzecz pięciu przedsiębiorstw świadczących usługi transportu autobusowego w okręgu Aust-Agder.
Data aktu: 25/04/2013
Data ogłoszenia: 25/04/2013