Proces integracji Czarnogóry z Unią Europejską.

Proces integracji Czarnogóry z Unią Europejską

P7_TA(2011)0091

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie procesu integracji Czarnogóry z Unią Europejską

(2012/C 199 E/14)

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2012 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie nadania Czarnogórze statusu kraju kandydującego do Unii Europejskiej,
uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczący opinii Komisji w sprawie wniosku Czarnogóry o członkostwo w Unii Europejskiej (COM(2010)0670),
uwzględniając komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie strategii rozszerzenia i najważniejszych wyzwań w okresie 2010-2011 (COM(2010)0660),
uwzględniając Układ o stabilizacji i stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Czarnogóry, z drugiej strony z dnia 29 marca 2010 r.(1),
uwzględniając umowę o readmisji między WE a Czarnogórą z dnia 8 listopada 2007 r.(2) oraz przyjęte dnia 1 grudnia 2009 r. rozporządzenie Rady (WE) nr 1244/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 539/2001 wymieniające państwa trzecie, których obywatele muszą posiadać wizy podczas przekraczania granic zewnętrznych, oraz te, których obywatele są zwolnieni z tego wymogu(3),
uwzględniając zalecenia Komisji Parlamentarnej ds. Stabilizacji i Stowarzyszenia UE-Czarnogóra z 27-28 września 2010 r.,
uwzględniając art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że Rada Europejska obradująca w Salonikach w dniach 19-20 czerwca 2003 r. potwierdziła, iż przyszłość Bałkanów Zachodnich związana jest z Unią Europejską; mając na uwadze, że Rada Europejska powtórzyła to stwierdzenie w Brukseli w dniach 15-16 czerwca 2006 r. oraz na kolejnych szczytach,
1.
z zadowoleniem przyjmuje ogólną zgodę i wysoką rangę, jaką rząd i partie opozycyjne Czarnogóry nadają integracji europejskiej, co pozwoliło na dokonanie znacznych postępów w procesie reform od momentu uzyskania przez ten kraj niepodległości; z zadowoleniem wita nowe polityczne przywództwo w Podgoricy i zachęca nowy rząd do kontynuacji procesu integracji Czarnogóry z Unią Europejską oraz do przyspieszenia reform prowadzących do wypełnienia kryteriów kopenhaskich;
2.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Europejskiej z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie nadania Czarnogórze statusu kraju kandydującego do Unii Europejskiej; ubolewa jednak z powodu oddzielenia kwestii nadania statusu kraju kandydującego od prawa do rozpoczęcia negocjacji i podkreśla, że nie należy w nieuzasadniony sposób zbytnio zwlekać z decyzją o ich podjęciu; oczekuje, że rozpoczęcie negocjacji nastąpi najpóźniej po publikacji sprawozdania Komisji dotyczącego postępów w 2011 r., pod warunkiem że Czarnogóra osiągnie zadowalające postępy w wypełnianiu kryteriów ustanowionych przez Komisję;
3.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady o przyznaniu obywatelom Czarnogóry prawa do przekraczania granic strefy Schengen bez obowiązku posiadania wizy (pełna liberalizacja przepisów wizowych) od dnia 19 grudnia 2009 r.; podkreśla znaczenie takiego kroku dla rozwoju kontaktów międzyludzkich, zwłaszcza w dziedzinie edukacji, badań, turystyki i kontaktów biznesowych oraz międzynarodowej współpracy związków zawodowych; apeluje do państw członkowskich UE nienależących do strefy Schengen, aby również rozważyły możliwość przyjęcia podobnego zliberalizowanego systemu wizowego dla obywateli Czarnogóry, zwłaszcza mając na uwadze sprawne wdrożenie zliberalizowanego systemu wizowego z państwami członkowskimi strefy Schengen;
4.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że proces ustanawiania ram prawnych i konstytucyjnych kraju jest bliski zakończenia; zwraca jednak uwagę na fakt, że termin harmonizacji obecnego systemu prawnego z nową konstytucją został przedłużony po raz czwarty oraz wzywa władze do szybkiego przyjęcia brakujących przepisów, w szczególności zmiany prawa wyborczego; wzywa wszystkie partie polityczne do niezwłocznego osiągnięcia konsensusu w sprawie projektu przepisów zgodnie z zaleceniami OBWE/ODIHR oraz Komisji Weneckiej, a także do poprawy mechanizmu sprawdzania skarg dotyczących wyborów wnoszonych do komisji wyborczej lub sądów; apeluje do parlamentu Czarnogóry o pilne i znaczące polepszenie swych możliwości dokonania oceny, czy ustawy proponowane przez rząd odpowiadają dorobkowi UE i wzywa Komisję do zapewnienia w związku z tym koniecznej pomocy technicznej w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej; wzywa rząd do nadania większej przejrzystości procesowi tworzenia prawa i upublicznienia go;
5.
zauważa z zadowoleniem, że pomoc udzielana w ramach IPA dobrze sprawdza się w przypadku Czarnogóry; zachęca zarówno rząd Czarnogóry, jak i Komisję do uproszczenia procedury administracyjnej odnośnie do środków IPA w celu ułatwienia dostępu do niego mniejszym i niescentralizowanym organizacjom obywatelskim, związkom zawodowym i innym beneficjentom;
6.
ponownie wskazuje na wyjątkowe znaczenie praworządności dla rozwoju kraju i dla wiarygodności instytucji państwowych w oczach obywateli; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje ożywioną działalność rządu i parlamentu w procesie przygotowania i przyjmowania wymaganych przepisów; podkreśla jednak, jak ważny jest udział społeczeństwa w tworzeniu nowych przepisów i ich skuteczne wdrożenie, aby postępy stały się widoczne dla obywateli;
7.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę parlamentu Czarnogóry, by nadać funkcji przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej charakter profesjonalnego stanowiska, wzywa przy tym do nadania takiego charakteru funkcjom pozostałych członków tego organu i do rozszerzania jego uprawnień w celu zapewnienia przejrzystego, demokratycznego i skutecznego zarządzania procesami wyborczymi;
8.
odnotowuje znaczne postępy w przyjmowaniu ważnych aktów prawnych w zakresie zwalczania korupcji i wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia nowej strategii i planu działania oraz ustanowienia komisji krajowej w celu ich wdrożenia; podkreśla jednak, że w wielu dziedzinach, zwłaszcza w budownictwie, prywatyzacji oraz sektorze zamówień publicznych, korupcja jest nadal powszechna i że stanowi ona poważny problem; zauważa ponadto, że wyniki prowadzonych dochodzeń, ścigania i ostatecznego skazania w sprawach o korupcję pozostają na niskim poziomie; podkreśla wagę ustanowienia jasno określonych kompleksowych ram zwalczania korupcji, obejmujących lepsze wdrażanie prawa w zakresie swobodnego dostępu do informacji oraz lepszą koordynację pracy organów odpowiedzialnych za egzekwowanie prawa, a także jeden organ monitorujący i egzekwujący obowiązki organów rządowych i śledzący skargi obywateli (rzecznik praw obywatelskich); zwraca uwagę na konieczność skutecznego wdrożenia przepisów przyjętych w tym zakresie, aby dać organom odpowiedzialnym za egzekwowanie prawa nowe narzędzia walki z korupcją; nalega na zmianę ram prawnych w zakresie finansowania partii politycznych i kampanii wyborczych, aby zapewnić niezależną kontrolę i przejrzystość mechanizmów finansowania;
9.
apeluje o podjęcie energicznych kroków w celu wyeliminowania przypadków konfliktu interesów w administracji publicznej poprzez wzmocnienie komisji ds. konfliktu interesów i nadanie jej uprawnień do weryfikacji oświadczeń majątkowych urzędników publicznych oraz do karania za nieprawidłowości; wzywa także do zmiany prawa w zakresie unikania konfliktów interesów przy pełnieniu funkcji publicznych, które umożliwia posłom do parlamentu i innym wybranym przedstawicielom podejmowanie zadań w charakterze członków zarządu lub rad nadzorczych: w niektórych przypadkach pełna przejrzystość i deklaracja interesów składana przez wybranych przedstawicieli może rozwiązać ten konflikt;
10.
zwraca uwagę, że wdrażanie ustawy o wolności informacji napotyka trudności, zwłaszcza jeśli chodzi o dostarczanie dokumentów, które mogłyby ujawnić korupcję w obszarze prywatyzacji i zamówień publicznych; wzywa rząd do ułatwienia dostępu do istotnych danych; wzywa organy państwowe do powstrzymania się od wywierania nacisków na te organizacje pozarządowe i non-profit oraz podmioty społeczeństwa obywatelskiego, które badają przypadki korupcji i zorganizowanej przestępczości oraz pełnią rolę obserwatorów;
11.
odnotowuje postępy w reformie sądownictwa, widoczne dzięki zatwierdzeniu najważniejszych zmian w procedurach karnych i innych istotnych przepisach, polegające na zwiększeniu dostępnych zasobów ludzkich i ograniczeniu zatorów spraw w sądach; podkreśla jednak konieczność zapewnienia odpowiedzialności i skuteczności sądownictwa i prokuratury, a także ich niezależności od ingerencji politycznych; podkreśla potrzebę zapewnienia pełnego wdrożenia kodeksu etyki; apeluje o natychmiastową zmianę systemu mianowania sędziów i prokuratorów oraz o położenie kresu praktyce nominowania prokuratorów i członków rad sędziowskich i prokuratorskich wyłącznie przez parlament zwykłą większością głosów i przez rząd; wyraża ponadto zaniepokojenie możliwością nadmiernego skupienia władzy w rękach prezesa Sądu Najwyższego i Prokuratora Generalnego; apeluje o przyjęcie prawa regulującego dostęp do bezpłatnej pomocy prawnej; wzywa do ujednolicenia praktyki sądowej, by zapewnić przewidywalny system sądowy oraz zaufanie publiczne; podkreśla znaczenie zacieśniania międzynarodowej współpracy, zwłaszcza z krajami sąsiadującymi;
12.
wzywa Czarnogórę do dalszej poprawy wspólnych kryteriów szkolenia pracowników wymiaru sprawiedliwości, które są stosowane przez ośrodek szkolenia pracowników sądownictwa, oraz do przeznaczenia koniecznych środków finansowych na ten cel;
13.
wzywa Komisję do ujęcia w kolejnym sprawozdaniu z postępów oceny oddziaływania środków UE przyznanych na reformę sądownictwa oraz walkę z korupcją, a także osiągniętych w tym względzie wyników;
14.
podkreśla, że przestępczość zorganizowana, a przede wszystkim pranie pieniędzy i przemyt, nadal stanowią problem pomimo poprawy ram prawnych i ich wdrażania; wzywa władze do podjęcia działań mających na celu zwiększenie możliwości egzekwowania prawa, szczególnie rzeczywistych zdolności prowadzenia dochodzeń, oraz poprawę koordynacji między różnymi organami i agencjami, a także współpracy z odpowiednimi organami z państw sąsiadujących i z organami międzynarodowymi w celu osiągnięcia solidnych wyników w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej; wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia kodeksu postępowania karnego i apeluje o jego szybkie i odpowiednie wdrożenie;
15.
z zadowoleniem przyjmuje usprawnienie pracy parlamentu, ale zaleca dalsze działania zapewniające wysoką jakość przyjmowanych aktów prawnych oraz ich zgodność z dorobkiem UE; apeluje o przeznaczenie większych wewnętrznych zasobów budżetowych i ludzkich, a także o zwiększoną pomoc UE dla parlamentu Czarnogóry, na przykład w formie partnerstwa z parlamentami państw członkowskich lub z Parlamentem Europejskim, aby poszerzyć możliwości posłów do parlamentu i sekretariatu parlamentu w zakresie sprawowania nadzoru nad rządem i jego kontroli, zgodnie z opinią Komisji;
16.
apeluje o dalsze reformy administracji publicznej, która nadal jest niedoinwestowana i jawnie upolityczniona, a w szczególności o przegląd prawa o służbie cywilnej i pracownikach państwowych w celu ustanowienia wszechstronnego, opartego na osiągnięciach systemu zatrudnienia, obejmującego przejrzyste zasady zatrudniania i określającego procedury awansu zawodowego; podkreśla również konieczność wzmocnienia zasobów ludzkich na szczeblu administracji lokalnej oraz zapewnienia wystarczających środków finansowych do jej funkcjonowania, aby zagwarantować jej skuteczność i przejrzystość, które są szczególnie ważne z uwagi na trwający proces decentralizacji; zwraca uwagę na potrzebę przestrzegania prawnie wiążących decyzji Urzędu Zarządzania Zasobami Ludzkimi; podkreśla potrzebę ulepszenia ram prawnych i instytucjonalnych, aby wzmocnić odpowiedzialność i poszanowanie praworządności w obrębie administracji publicznej, szczególnie w obszarach administracji podatkowej, zamówień publicznych, miejskiego planowania przestrzennego i wydawania licencji w administracji lokalnej i urzędach celnych; z zadowoleniem przyjmuje otwarcie Regionalnej Szkoły Administracji Publicznej w Danilovgradzie;
17.
wyraża zadowolenie z przyjęcia ogólnego prawa zakazującego dyskryminacji w zakresie zatrudnienia lub świadczenia usług publicznych, uznającego za niedozwoloną dyskryminację ze względów innych niż osiągnięcia, jako ważny krok w tworzeniu ram prawnych sprzyjających zwalczaniu dyskryminacji; zauważa jednak, że nadal mogą występować braki w prawie i wzywa do ich usunięcia; podkreśla, że najsłabsze grupy, takie jak Romowie, Aszkalowie i Egipcjanie oraz osoby niepełnosprawne, są przypuszczalnie nadal dyskryminowane oraz że powszechnie utrzymuje się dyskryminacja ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową, w tym ze strony organów państwowych; wzywa władze czarnogórskie do intensyfikacji wdrażania mechanizmów zapobiegania przypadkom dyskryminacji, ich monitorowania, karania i ścigania; jest zaniepokojony, że prawa pracownicze osób niepełnosprawnych nie są w pełni respektowane, i z zadowoleniem przyjmuje w związku z tym memorandum poświęcone sytuacji osób niepełnosprawnych na rynku pracy podpisane przez Konfederację Związków Zawodowych Czarnogóry oraz organizacje pozarządowe;
18.
z troską odnotowuje, że kobiety pozostają niedostatecznie reprezentowane w procesach decyzyjnych oraz na wiodących stanowiskach zarówno w administracji publicznej, na przykład w parlamencie, ministerstwach, na wysokich stanowiskach rządowych, jak i w zarządach przedsiębiorstw publicznych; wzywa do podjęcia działań, które szybko włączą politykę równości płci do głównego nurtu, poprzez wdrożenie planu działania i wprowadzenie zasady równego wynagrodzenia;
19.
wyraża zadowolenie z przyjęcia ustawy o ochronie przed przemocą w rodzinie i wzywa rząd do szybkiego jej wdrożenia, jak również do udzielenia finansowego wsparcia organizacjom opiekującym się ofiarami; wzywa władze do promowania kampanii uświadamiania kobietom ich praw oraz polityki zerowej tolerancji wobec przemocy domowej;
20.
nakłania władze Czarnogóry do zapewnienia wszechstronnego wdrożenia odpowiednich przepisów prawnych, w tym ustawy o prawach i swobodach mniejszości; przypomina, że wszystkie mniejszości muszą być chronione przez ścisłe stosowanie prawa antydyskryminacyjnego; zachęca Czarnogórę do zwiększenia wysiłków na rzecz podnoszenia wiedzy o wszystkich formach dyskryminacji; zachęca władze Czarnogóry do dalszego udzielania pełnego poparcia dla wdrożenia planu działania na rzecz określenia statusu osób przesiedlonych;
21.
z zadowoleniem przyjmuje ogólnie dobre stosunki między grupami etnicznymi i dobrą ogólną ochronę praw mniejszości w kraju i ponownie stwierdza, że stanowi to mocną podstawę do rozpoczęcia procesu budowy pokoju w regionie, który w pewnym okresie charakteryzował się przemocą międzyetniczną i masowymi przesiedleniami ludności, apeluje jednak o dalsze zasięganie opinii grup mniejszościowych przez władze i struktury administracyjne, aby wspomóc proces pojednania w regionie; w związku z tym zwraca uwagę na konieczność wyjaśnienia przepisu konstytucyjnego dotyczącego właściwej reprezentacji mniejszości i z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte w celu zebrania dokładnych danych statystycznych w tym obszarze; apeluje o dostosowanie prawa o obywatelstwie i prawa o cudzoziemcach do standardów europejskich; zachęca przywódców politycznych i religijnych po obu stronach granicy serbsko-czarnogórskiej, aby przyczynili się do stworzenia pozytywnej atmosfery między grupami etnicznymi i między religiami dzięki znalezieniu kompromisowych rozwiązań kontrowersyjnych kwestii, w tym spornych miejsc kultu religijnego;
22.
zauważa, że społeczności Romów, Aszkali i Egipcjan nadal są często narażone na dyskryminację; wzywa władze do poprawy warunków ich życia, dostępu do ubezpieczenia społecznego, usług opieki zdrowotnej, edukacji i zatrudnienia, a także do wystawienia im dokumentów tożsamości, co stanowi wstępny warunek dostępu do jakichkolwiek usług publicznych; podkreśla pilną konieczność poprawy warunków życia w obozie Konik oraz przyjęcia i wdrożenia zrównoważonej strategii na rzecz poprawy warunków w obozie i jego ostatecznego zamknięcia;
23.
ponownie podkreśla znaczenie, jakie dla demokracji mają aktywne i niezależne organizacje społeczeństwa obywatelskiego; z zadowoleniem przyjmuje lepszą współpracę rządu z organizacjami pozarządowymi, zwłaszcza w zwalczaniu korupcji; apeluje o dalsze zacieśnianie tych stosunków oraz o przeprowadzanie z organizacjami pozarządowymi szerszych konsultacji w procesie tworzenia polityki, w tym formułowania strategii politycznych i prawa, a także monitorowania działań władz; podkreśla kluczową rolę podmiotów społeczeństwa obywatelskiego w umacnianiu współpracy regionalnej w sprawach społecznych i politycznych; z zadowoleniem przyjmuje pracę Krajowej Rady ds. Integracji Europejskiej, skupiającej społeczeństwo obywatelskie, rząd, sądownictwo i opozycję, ale wzywa do wzmocnienia jej roli w działaniach na rzecz integracji z UE;
24.
zachęca rząd Czarnogóry do podejmowania ścisłej współpracy oraz systematycznego dialogu z organizacjami pozarządowymi, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje powołanie rady ds. współpracy rządu Czarnogóry z organizacjami pozarządowymi; podkreśla znaczenie wzmocnienia instytucjonalnych ram współpracy między rządem, organizacjami pozarządowymi, związkami zawodowymi i innymi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego;
25.
z zadowoleniem przyjmuje postępy we wdrażaniu reform w ramach procesu bolońskiego i apeluje o dalsze wysiłki w celu poprawy jakości kształcenia, zarówno ogólnego, jak i zawodowego, aby wyposażyć młodzież w umiejętności niezbędne do skutecznego konkurowania na rynku pracy; nalega na skuteczniejsze wdrażanie strategii na rzecz kształcenia integracyjnego, obejmującego dzieci z najsłabszych grup społecznych;
26.
uznaje kroki podjęte przez rząd Czarnogóry celem zapewnienia swobody wypowiedzi w środkach przekazu w drodze przyjęcia ustawy o mediach elektronicznych i wprowadzenia poprawek do kodeksu karnego, wzywa jednak do podjęcia dalszych działań w celu zapewnienia niezależności i profesjonalizmu mediów, w tym wzmocnienia potencjału i niezależności nadawcy publicznego; wzywa władze Czarnogóry, by wykazały się zaangażowaniem w dążeniu do zapewnienia funkcjonowania sektora mediów bez ingerencji politycznych oraz zagwarantowania niezależności organów regulacyjnych; zwraca uwagę na nieproporcjonalne grzywny za zniesławienie, które nadal ograniczają swobodę i niezależność pracy dziennikarzy, oraz wzywa do pełnej harmonizacji prawa i praktyki w zakresie zniesławienia z praktyką sądową Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; podkreśla, że odnotowane przypadki zastraszania i przemocy fizycznej wobec dziennikarzy, a także działaczy społeczeństwa obywatelskiego, muszą być w pełni zbadane, a w stosownych przypadkach ścigane sądownie; podkreśla znaczenie stosowania wysokich standardów zawodowych i przestrzegania kodeksu etyki zawodowej przez dziennikarzy;
27.
z zadowoleniem przyjmuje dobre wyniki kraju we wdrażaniu reform gospodarczych, ale podkreśla, że kryzys finansowy ujawnił możliwe słabe punkty modelu gospodarczego kraju i uwypuklił pilny charakter wprowadzania dalszych zmian strukturalnych; apeluje zwłaszcza o podjęcie dalszych kroków w kierunku poprawy monitorowania i egzekwowania umów prywatyzacyjnych, zapewnienia przejrzystości w udzielaniu pomocy państwa oraz przyjęcia lepszych i uproszczonych regulacji w zakresie otoczenia biznesowego oraz w szczególności ułatwienia działalności małych i średnich przedsiębiorstw;
28.
odnotowuje poprawę funkcjonowania rynku pracy, ale jest zaniepokojony znacznym poziomem zatrudnienia nieformalnego; uznaje gospodarkę nieformalną za głęboko zakorzeniony problem, którego rozwiązanie wymaga przyjęcia dogłębnych strategii, które muszą uwzględnić wszystkie aspekty społeczeństwa; zwraca uwagę na fakt, że rynek pracy nadal charakteryzuje się bezrobociem strukturalnym oraz że jednocześnie istnieją wakaty na stanowiskach wymagających wysokich kwalifikacji, co ukazuje rozbieżność między wymaganymi a dostępnymi umiejętnościami; z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie krajowych ram kwalifikacji obejmujących prawne warunki wstępne zniwelowania tej rozbieżności i zachęca rząd Czarnogóry do niezwłocznego ich wdrożenia;
29.
podkreśla znaczenie, jakie dla rozwoju Czarnogóry ma poprawa infrastruktury transportowej i zapewnienie połączenia systemu transportowego z systemami krajów sąsiadujących; apeluje o dalszy rozwój systemów kolejnictwa oraz modernizację istniejącego systemu, który stanowi opłacalną i ekologiczną alternatywę dla transportu drogowego, i mógłby przejąć znaczną część transportu towarów i osób;
30.
podkreśla, że Czarnogóra ratyfikowała osiem kluczowych konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) dotyczących praw pracowniczych oraz zmienioną Europejską Kartę Społeczną; podkreśla, że chociaż kodeks pracy zapewnia podstawowe prawa pracownicze oraz prawa związków zawodowych, wciąż istnieją ograniczenia w tym względzie; zachęca Czarnogórę do dalszego wzmacniania praw pracowniczych i praw związków zawodowych; zwraca uwagę na ważną rolę, jaką odgrywa dialog społeczny, i zachęca rząd Czarnogóry do przyjęcia ambitniejszego podejścia i dalszego umacniania Rady Społecznej; podkreśla znaczenie poprawienia przejrzystości i skuteczności Rady Społecznej;
31.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że konstytucja określa Czarnogórę jako kraj ekologiczny; zauważa istotną rolę, jaką w gospodarce odgrywa turystyka i jej możliwości przyczynienia się do rozwoju kraju; dostrzega jednak zagrożenia dla środowiska wynikające z turystyki i wzywa rząd do podjęcia dalszych działań w celu ochrony przyrody, takich jak szybkie wdrożenie prawa dotyczącego środowiska i brakujących regulaminów, oraz do podjęcia dalszych kroków koniecznych, by nie dopuścić do zniszczenia wybrzeża Adriatyku; zwraca szczególną uwagę na potrzebę skutecznego zarządzania odpadami, zwłaszcza na szczeblu lokalnym, aby zapewnić ich bezpieczne usuwanie; z zadowoleniem przyjmuje działania mające na celu rozwój gospodarki mniej emisyjnej dzięki rozbudowie potężnego potencjału hydroelektrycznego kraju i innych energii odnawialnych, co przyczyni się do zaspokojenia potrzeb krajowych, a nawet będzie stanowić dla kraju źródło eksportu i wpływów w walucie zagranicznej; ostrzega jednak, iż ogromne tamy często negatywnie oddziałują na środowisko naturalne oraz apeluje, aby przed ich zatwierdzeniem i wydaniem na nie pozwoleń dokonano odpowiednich i przejrzystych ocen środowiskowych zgodnych z dorobkiem UE, w tym ocen przyjaźniejszych dla środowiska rozwiązań alternatywnych, powszechnego udziału społeczeństwa i zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego;
32.
wzywa władze Czarnogóry, zwłaszcza ministra gospodarki, do opublikowania na swej stronie internetowej wszystkich załączników i dokumentów dotyczących niedawno zawartego porozumienia w sprawie pociągnięcia podwodnego kabla energetycznego między Czarnogórą a Włochami; wzywa do upublicznienia wszystkich skutków zawarcia tej umowy, w tym w odniesieniu do oddziaływania na środowisko;
33.
z zadowoleniem odnotowuje, że Czarnogóra bardzo angażuje się we współpracę regionalną i jest konstruktywnym partnerem regionalnym; pochwala Czarnogórę za utrzymywanie dobrych stosunków z krajami sąsiadującymi i jej ogólną stabilizującą rolę w regionie; odnotowuje, że kraj ten jest aktywnym członkiem większości organizacji regionalnych i zawarł z sąsiadami szereg umów dotyczących sądownictwa i policji; z zadowoleniem przyjmuje niedawno ratyfikowane umowy z Chorwacją i Serbią o readmisji, a także zawartą niedawno umowę z Serbią i Chorwacją o ekstradycji; wzywa kraj do szybkiego rozstrzygnięcia kwestii granicznej z Chorwacją za pośrednictwem Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości;
34.
podkreśla, że parlament Czarnogóry jako pierwszy w regionie przyjął rezolucję w sprawie ludobójstwa w Srebrenicy i z zadowoleniem przyjmuje ten krok jako ważny wkład w proces pojednania w regionie;
35.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządowi i parlamentowi Czarnogóry.
______

(1) Dz.U. L 108 z 29.4.2010, s. 1.

(2) Dz.U. L 334 z 19.12.2007, s. 25.

(3) Dz.U. L 336 z 18.12.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.199E.106

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Proces integracji Czarnogóry z Unią Europejską.
Data aktu: 09/03/2011
Data ogłoszenia: 07/07/2012