Roczne sprawozdanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego za rok 2008 (2009/2166(INI)).

Roczne sprawozdanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego za rok 2008

P7_TA(2010)0156

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 6 maja 2010 r. w sprawie rocznego sprawozdania Europejskiego Banku Inwestycyjnego za rok 2008 (2009/2166(INI))

(2011/C 81 E/23)

(Dz.U.UE C z dnia 15 marca 2011 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) za 2008 r.,

– uwzględniając art. 15, 126, 175, 208-209, 271, 308-309 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Protokół nr 5 ustanawiający statut EBI,

– uwzględniając art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w sprawie roli Trybunału Obrachunkowego,

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 kwietnia 2009 r. zawierającą uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju na rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając wymianę pism między przewodniczącym Parlamentu Europejskiego H.-G. Pötteringem a P. Maystadtem w następstwie przyjęcia rezolucji Parlamentu z dnia 23 kwietnia 2009 r.,

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 marca 2009 r. w sprawie rocznych sprawozdań Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju za rok 2007(2),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 22 kwietnia 2008 r. w sprawie rocznego sprawozdania Europejskiego Banku Inwestycyjnego za rok 2006(3),

– uwzględniając decyzję Rady 2006/1016/WE z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie udzielenia gwarancji wspólnotowej dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego na pokrycie strat poniesionych w związku z pożyczkami i gwarancjami udzielonymi na zabezpieczenie pożyczek na potrzeby projektów poza granicami Wspólnoty(4),

– uwzględniając orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 listopada 2008 r. dotyczące podstawy prawnej decyzji 2006/1016/WE(5),

– uwzględniając politykę publicznego ujawniania informacji EBI(6) z dnia 28 marca 2006 r.,

– uwzględniając Operacyjny plan działalności EBI na lata 2009-2011 w formie zatwierdzonej przez Radę Dyrektorów w dniu 16 grudnia 2008 r.,

– uwzględniając orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości z dnia 10 lipca 2003 r., dotyczące kompetencji dochodzeniowych Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) względem EBI(7),

– uwzględniając porozumienie trójstronne zawarte między Trybunałem Obrachunkowym, Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i Komisją Europejską w sprawie metod kontroli stosowanych przez Trybunał Obrachunkowy, o którym mowa w art. 248 ust. 3 traktatu WE(8), a które odnowiono w lipcu 2007 r.,

– uwzględniając protokół ustaleń podpisany w dniu 27 maja 2008 r. między Komisją Europejską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym w celu zwiększenia koordynacji strategii politycznych w zakresie pożyczek zewnętrznych Unii Europejskiej,

– uwzględniając protokół ustaleń podpisany w dniu 9 lipca 2008 r. między Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, dotyczący informacji w sprawie polityki banku, norm i procedur banku oraz rozpatrywaniu skarg, w tym skarg od osób nie będących obywatelami i rezydentami Unii Europejskiej,

– uwzględniając przejściową zrewidowaną politykę EBI wobec ośrodków offshore,

– uwzględniając roczne sprawozdanie z działalności biura EBI ds. skarg za 2008 r.,

– uwzględniając ostatnie sprawozdanie EBI dla Parlamentu w sprawie wykonania zaleceń Parlamentu,

– uwzględniając sprawozdanie roczne za 2008 r. Komitetu Kontroli i Audytu EBI dla Rady Gubernatorów,

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 29 października 2008 r. zatytułowany "Przezwyciężenie kryzysu finansowego i wyjście na prostą: europejskie ramy działania" (COM(2008)0706),

– uwzględniając komunikat Komisji z dnia 26 listopada 2008 r. zatytułowany "Europejski plan naprawy gospodarczej" (COM(2008)0800),

– uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie UE 2020(9),

– uwzględniając art. 48 i art. 119 ust. 2 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinie Komisji Rozwoju Regionalnego i Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A7-0062/2010),

A. mając na uwadze, że EBI został ustanowiony na mocy traktatu rzymskiego, zaś jego głównym celem jest przyczynienie się do rozwoju wspólnego rynku i ograniczenie dysproporcji w rozwoju różnych regionów przy wykorzystaniu rynków kapitałowych i zasobów własnych,

B. mając na uwadze, że operacje finansowe EBI w obrębie Unii Europejskiej skupiają się wokół sześciu priorytetów politycznych: zapewnienia gospodarczej i społecznej spójności; przygotowania na gospodarkę opartą na wiedzy; rozwijania transeuropejskich sieci transportu i dostępu; wspierania małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP); ochronie i poprawie stanu środowiska naturalnego i zapewnianiu trwałej, konkurencyjnej i bezpiecznej energii,

C. mając na uwadze, że operacje EBI poza Unią Europejską są prowadzone przede wszystkim w celu wsparcia polityki Unii Europejskiej w zakresie działań zewnętrznych,

D. mając na uwadze, że zgodnie ze strategią z Lizbony EBI postanowił zwiększyć swój subskrybowany kapitał o 67 mld EUR z kwoty 165 mld EUR do 232 mld EUR, z czego państwa członkowskie pokryły kwotę 8,2 mld EUR,

E. mając na uwadze, że zgodnie ze swym statutem w wyniku ratyfikacji Traktatu z Lizbony maksymalny wolumen udzielanych przez EBI pożyczek i gwarancji może wynieść 250 % nie tylko jego kapitału subskrybowanego, ale także kapitału zapasowego, nierozwiązanych rezerw oraz nadwyżki rachunku zysku i strat,

F. mając na uwadze, że z uwagi na kryzys w udzielaniu kredytów wywołany kryzysem gospodarczym i finansowym wzrosło zapotrzebowanie na finansowanie,

G. mając na uwadze, że EBI poświęca szczególną uwagę MŚP, trwałej, konkurencyjnej i bezpiecznej energii oraz łagodzeniu zmiany klimatu, a także inwestycjom w regionach konwergencji UE szczególnie dotkniętych ostatnim spowolnieniem gospodarczym,

H. mając na uwadze, że nie da się zrealizować strategii UE 2020 bez odpowiednich nakładów finansowych, a w ust. 35 swojej rezolucji w sprawie UE 2020 Parlament Europejski stwierdza, że "Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju powinny odgrywać większą rolę we wspieraniu inwestycji infrastrukturalnych, zielonych technologii, innowacji i MŚP",

I. mając na uwadze, że wolumen przyznanych przez EBI kredytów znaczenie wzrósł w 2008 r., ilość przyznanych pożyczek wykazanych w umowach zbliżyła się do 57,6 mld EUR, a wydatkowana kwota wyniosła 48,6 mld EUR, czyli o 10 mld EUR więcej, niż przypuszczano,

J. mając na uwadze, że wartość podpisanych projektów wzrosła o 20,5 % w porównaniu z 2007 r., zaś o 25,9 % w porównaniu z 2006 r.; mając na uwadze, że 89,34 % operacji EBI skupiało się na projektach realizowanych w państwach członkowskich UE w 2008 r., co wskazuje na 2,7 % wzrost w porównaniu z 2007 r. i na 2,25 % wzrost w porównaniu z 2006 r.,

K. mając na uwadze, że w porównaniu z 2007 r. wartość podpisanych umów dotyczących projektów realizowanych w Europie Środkowej i Wschodniej wzrosła o 17 % do poziomu 6 905 mln EUR, co stanowi prawie podwojenie wartości z 2004 r.,

L. mając na uwadze, że, przyjmując podział na regiony geograficzne, w 2008 r. EBI udzielił następujących pożyczek poza terytorium UE: w Azji i Ameryce Łacińskiej - 469 mln EUR, w Europie Wschodniej, na Południowym Kaukazie i w Rosji - 170 mln EUR, w państwach basenu Morza Śródziemnego - 1 290 mln EUR, w państwach ubiegających się o członkostwo - 3 453 mln EUR; w krajach AKP - 561 mln EUR; a w Afryce Południowej - 203 mln EUR,

Uwagi do sprawozdania rocznego EBI za 2008 r.

1. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie z działalności EBI za 2008 r. i zachęca EBI do kontynuowania działań na rzecz rozwoju gospodarki europejskiej i zapewnienia wzrostu gospodarczego, stymulowania zatrudnienia, spójności międzyregionalnej i społecznej;

2. z zadowoleniem odnotowuje, że EBI bezzwłocznie zareagował na kryzys gospodarczy samofinansując podwyższenie swojego kapitału i zwiększając w ten sposób ilość przyznawanych kredytów w ramach wsparcia dla europejskiego planu naprawy gospodarczej; wzywa bank do kontynuowania programów zarządzania kryzysem finansowym w szczególności w tych państwach członkowskich, które poważnie ucierpiały z powodu kryzysu, oraz do dalszego rozszerzania swej działalności kredytowania w tych państwach; oczekuje, że finansowanie EBI w 2009 r., wynoszące 75 mld EUR, wpłynie na zwiększenie inwestycji w gospodarkę realną, które osiągną ogólną kwotę około 225 mld EUR;

3. zwraca uwagę, że w 2008 r. o 42,4 % wzrosła wysokość nowych linii kredytowych dla pośredników finansowych MŚP, osiągając kwotę 8,1 mld EUR, z których 4,7 mln EUR zrealizowano w ostatnim kwartale; w okresie 2008-2011 wyasygnowano 30 mld EUR na "kredyty EBI dla MŚP" w Europie;

Skutki przyjęcia traktatu z Lizbony

4. z zadowoleniem przyjmuje wzmocnienie Komitetu Kontroli i Audytu EBI poprzez zwiększenie liczby jego członków z trzech do sześciu oraz powierzenie mu zadania sprawdzania, czy działalność banku zgodna jest z najlepszą praktyką bankową, oraz prowadzenia audytu jego rachunków; podkreśla konieczność upewnienia się, że członkowie Komitetu Kontroli i Audytu dysponują bogatym doświadczeniem w dziedzinie nadzoru bankowego; podkreśla jednak, że poza owym wzmocnieniem Komitetu Kontroli i Audytu muszą zostać podjęte konkretne kroki, poprzez które EBI zostanie wkrótce poddany odpowiedniemu nadzorowi bankowemu;

5. wzywa EBI i państwa członkowskie do rozważania możliwości, czy Unia Europejska (która zgodnie z traktatem z Lizbony posiada osobowość prawną) nie zostałaby - obok państw członkowskich - udziałowcem banku, co zdaniem Parlamentu doprowadziłby do wzmocnienia współpracy między EBI a Komisją;

Nadzór bankowy

6. odnotowuje, że w lipcu 2009 r. EBI stał się uczestnikiem operacji polityki walutowej Eurosystemu wraz z Europejskim Bankiem Centralnym (EBC), a status ten wiąże się z pewnymi wymaganiami w dziedzinie sprawozdawczości wobec EBC za pośrednictwem "Banque Centrale du Luxembourg" (BCL), w szczególności w sprawie ram EBI dotyczących zarządzania ryzykiem płynności;

7. jest mimo to przekonany o konieczności przyjęcia europejskiego systemu nadzoru ostrożnościowego, w ramach którego EBI podlegać będzie tym samym zasadom ostrożnościowym, jakie obowiązują instytucje kredytowe, oraz rzeczywistej kontroli ostrożnościowej, nadzorującej jakość sytuacji finansowej EBI oraz gwarantującej rzetelną ocenę jego wyników oraz przestrzeganie zasad prawidłowego postępowania zawodowego;

8. z tego względu popiera pomysł, by Komitet Europejskich Organów Nadzoru Bankowego (CEBS) został przekształcony w bardziej kompetentny Europejski Organ Nadzoru Bankowego (EBA) w ramach Europejskiego Organu Nadzoru Finansowego; zaleca, by wszystkie instytucje i grupy finansowe, które prowadzą działalność w więcej niż jednym państwie członkowskim, w tym EBI, podlegały kompetencjom EBA; zwraca się do Komisji i państw członkowskich o podjęcie wszelkich wysiłków, aby umożliwić jak najszybsze rozpoczęcie działania przez ten nowy system organów nadzoru finansowego;

Kontrola budżetowa i zarządzanie

9. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że bank zdołał zachować dobre wyniki w zakresie pozyskiwania funduszy pomimo wysokiej niestabilności i niepewności na rynkach finansowych; z zadowoleniem przyjmuje także fakt, że bank zwiększył swój pułap pozyskiwania środków z 55 mld EUR do 60 mld euro i zdołał pozyskać w sumie 59,5 mld EUR, co stanowi znaczący (o 8,8 %) wzrost w porównaniu z 2007 r. (54,7 mld EUR);

10. wzywa EBI do podjęcia wszelkich wysiłków celem utrzymania oceny AAA, co jest kluczowe dla zagwarantowania najlepszych warunków dla jego kredytów;

Upoważnienie banku do prowadzenia zewnętrznej działalności a instrument inwestycyjny

11. oczekuje przeglądu śródokresowego finansowania zewnętrznego EBI do dnia 30 kwietnia 2010 r. oraz wniosku Komisji dotyczącego nowej decyzji w sprawie zastąpienia decyzji nr 633/2009/WE; uważa, że zarówno przegląd śródokresowy, jak i nowy wniosek Komisji powinny uwzględniać nie tylko zalecenia komitetu pilotażowego pod przewodnictwem Michela Camdessusa, ale również poprzednie zalecenia Parlamentu; zwraca się szczególnie o większą spójność odnośnie do upoważnienia banku do prowadzenia zewnętrznej działalności, zarówno jeżeli chodzi o wystarczalność środków na cały okres nowego mandatu, jak i podział tych środków według regionów geograficznych;

12. podkreśla fakt, że działania zewnętrzne EBI powinny być zgodne z celami polityki UE określonymi w Traktacie o Unii Europejskiej oraz Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej; stoi na stanowisku, że EBI - jako bank oparty na polityce UE - powinien zachowywać równowagę w zakresie udzielania kredytów poszczególnym regionom sąsiadującym z UE; jest zdania, że w odniesieniu do regionów, w których działalność EBI może pokrywać się z działalnością innych regionalnych lub międzynarodowych instytucji finansowych finansowanych ze środków publicznych, może być konieczny wyraźny podział pracy; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje ramy inwestycyjne dla Bałkanów Zachodnich; zaznacza jednak, że należy dokonać przeglądu aktualnego porozumienia w sprawie współpracy pomiędzy Komisją, EBI oraz EBOR dotyczącego finansowania operacji w państwach sąsiedzkich Unii na wschodzie, w Rosji i Azji Środkowej; dlatego też z zadowoleniem przyjmuje fakt, że komitet pilotażowy składający się z ekspertów zgadza się z zaleceniami przyjętymi przez Parlament Europejski w marcu 2009 r. dotyczącymi lepszego wzajemnego porozumienia pomiędzy EBI i EBOR;

13. przypomina, że w ust. 24 rezolucji z dnia 22 kwietnia 2008 r.(10) w sprawie absolutorium z wykonania budżetu szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju na rok budżetowy 2006 Parlament zaproponował, aby podczas procedury udzielania absolutorium EBI przedkładał sprawozdanie roczne i składał wyjaśnienia dotyczące wdrażania instrumentu inwestycyjnego bezpośrednio Komisji Kontroli Budżetowej; przypomina ponadto, że środki w ramach EFR są środkami publicznymi pochodzącymi od podatników europejskich, a nie z rynków finansowych;

14. ponownie wyraża ubolewanie, że sprawozdanie roczne EBI w sprawie instrumentu inwestycyjnego zawiera głównie informacje finansowe i bardzo niewiele - jeśli w ogóle - informacji dotyczących wyników różnych finansowanych programów;

15. zauważa, że nadchodzący przegląd rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(11) stanowi okazję do objęcia projektów i wyników instrumentu inwestycyjnego procedurą udzielenia absolutorium z wykonania budżetu; wzywa Komisję, by składając wniosek, zaproponowała możliwe rozwiązanie służące osiągnięciu tego celu;

Przejrzystość i zwalczanie nadużyć finansowych

16. z zadowoleniem zauważa systematycznie prowadzone w ostatnich latach działania EBI w odpowiedzi na zalecenia Parlamentu;

17. przypomina, że EBI zobowiązał się do oficjalnych przeglądów polityki publicznego ujawniania informacji (PDP) co trzy lata, i z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie przez EBI w maju 2009 r. publicznych konsultacji w sprawie swego mechanizmu rozpatrywania skarg, PDP oraz polityki przejrzystości; ubolewa, że nie dokonano przeglądu PDP przewidzianego na 2009 r., i oczekuje, że EBI jak najszybciej dokona przeglądu tych trzech obszarów polityki;

18. domaga się, by EBI w swych przyszłych nowych PDP wyraźnie określił warunki, pod jakimi nie ujawnia się informacji, w celu określenia wysokich standardów w zakresie przejrzystości;

19. odnotowuje z satysfakcją, że prowadzenie publicznych konsultacji stanowi od paru lat integralną część polityki przejrzystości EBI, wzywa jednak do zwrócenia większej uwagi na zaangażowanie udziałowców poprzez udostępnienie im jasnych wytycznych dotyczących ich ewentualnego udziału w konsultacjach lub ocenach;

20. z zadowoleniem przyjmuje, że EBI, a w szczególności kierownik Biura ds. Zgodności, zajął się rozwijaniem nowego zestawu przepisów w sprawie ochrony informatorów o nieprawidłowościach, który opublikowano w kwietniu 2009 r., a który zapewnia pełną ochronę wszystkim pracownikom EBI i jakimkolwiek osobom świadczącym usługi dla banku; zwraca jednak uwagę, że EBI nie udziela żadnej ochrony w przypadku odwetu za skargi zewnętrzne, zwraca się zatem do banku o rozpatrzenie możliwości wypełnienia tej luki;

21. popiera prowadzoną przez EBI politykę "zerowej tolerancji" wobec nadużyć finansowych i korupcji i zwraca się do banku o przyspieszenie - we współpracy z Komisją - tworzenia czarnej listy przestępców gospodarczych oraz rozwijania i wdrażania mechanizmu wykluczania przedsiębiorstw, które zostały uznane za winne korupcji przez EBI oraz inne banki rozwoju wielostronnego;

22. z zadowoleniem przyjmuje, że PDP zostało przetłumaczone na wszystkie języki UE, i wzywa EBI do opublikowania dokumentów dotyczących dostępu do informacji na temat środowiska naturalnego, mechanizmu rozpatrywania skarg EBI oraz polityki przejrzystości EBI we wszystkich językach UE;

Polityka wobec ośrodków offshore (OFCs)

23. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI zrobił kolejny krok, dokonując rewizji swojej polityki wobec OFCs w sposób, który wykracza poza istniejący zakaz finansowania promotorów, mających swą siedzibę w rajach podatkowych;

24. zauważa z zadowoleniem, że bank dostosował swoją politykę wobec OFCs, która wykracza poza zwykłe utrzymywanie istniejącego dotychczas zakazu finansowania promotorów umieszczonych na indeksie OFC, zwłaszcza poprzez nowe zobowiązanie nałożone przez EBI na wszystkich partnerów działających w ośrodkach offshore, które nie znajdują się na indeksie, ale regulacja w ich zakresie jest słaba, do przeniesienia działalności do kraju niebędącego OFC przed podpisaniem odpowiednich umów, gwarantując w ten sposób, że po 31 marca 2010 r. żaden z pożyczkobiorców EBI nie będzie znajdował się w słabo uregulowanych OFC;

25. domaga się od EBI sprawdzenia, czy ta odnowiona polityka wobec OFCs obejmuje fundusze, które EBI wykorzystuje na udzielania pożyczek na projekty; jest ponadto zdania, że EBI powinien zapewnić, iż dochód wyprodukowany przez te fundusze nie może zostać przeniesiony do rajów podatkowych po zakończeniu projektów;

26. wyraża zaniepokojenie z powodu braku przejrzystości pod względem zarządzania podatkami w zakresie sposobu rozdzielania i monitorowania "globalnych kredytów"; przypomina, że EBI powinien dopilnować, aby jego kredytobiorcy nie korzystali z rajów podatkowych ani nie stosowali innych praktyk, takich jak nadużywanie cen transferowych, które mogą prowadzić do uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania; w tym kontekście wzywa EBI, aby wymagał od pośredników finansowych podawania do wiadomości publicznej informacji na temat wszelkich sposobów wykorzystywania otrzymanych kredytów globalnych i ramowych wraz ze sprawozdaniami z działalności we wszystkich krajach, w których działają;

27. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie grupy EBI w sprawie swojej działalności i społecznej odpowiedzialności, które przedstawia działania podjęte w celu realizacji strategicznych celów banku uzupełniających i wzmacniających polityczne cele UE;

Strategia i cele

28. z radością przyjmuje Operacyjny plan działań (COP) EBI na lata 2009-2011, w którym bank znacząco podniósł swe cele operacyjne w porównaniu do kierunków wyznaczonych w COP 2008-2010;

29. podkreśla, że EBI powinien odgrywać ważną rolę w osiągnięciu celów strategii UE 2020; w związku z tym wzywa bank do zagwarantowania, by jego pożyczki przyczyniły się do osiągnięcia celów strategii;

30. zaznacza, że główny cel EBI stanowią spójność gospodarcza i społeczna oraz konwergencja, a w szczególności filar konwergencji w ramach polityki spójności UE;

31. docenia wkład EBI w docelową konwergencję, polegający na udzieleniu na projekty z zakresu konwergencji pożyczek w wysokości 21 mld EUR, co stanowi 41 % wszystkich pożyczek udzielonych przez EBI w UE;

32. podkreśla wartość dodaną płynącą z podejmowania działań we współpracy z Komisją oraz podejście banku polegające na zapewnieniu dodatkowego wsparcia i dźwigni finansowej dla interwencji w ramach funduszy strukturalnych;

33. wzywa do zwiększenia łącznego wykorzystania dotacji UE i instrumentów finansowych EBI, zwłaszcza w tych regionach objętych polityką spójności, w których mobilizacja funduszy własnych napotyka szczególne trudności, w celu wspierania spójności oraz powstrzymania dalszego pogarszania się sytuacji w krajach najbardziej dotkniętych kryzysem;

34. domaga się, aby w przyszłości EBI podawał w swoim sprawozdaniu dane dotyczące największych pożyczek uzupełniających dotacje z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla regionów realizujących programy zaawansowane technologicznie lub programy dotyczące energii z odnawialnych lub czystych źródeł;

35. podkreśla istotną rolę EBI we wspieraniu małych i średnich przedsiębiorstw podczas kryzysu finansowego, biorąc pod uwagę, że MŚP prowadzą 99 % interesów w UE i zatrudniają 100 milionów osób, a tym samym są motorem europejskiej gospodarki;

36. uznaje skutki wbudowanego mechanizmu dźwigni oznaczającego, że pośrednicy finansowi muszą odstąpić MŚP przynajmniej podwojoną wysokość kwoty, którą otrzymali od EBI, i uznaje, że nowa inicjatywa "kredyty EBI dla MŚP" poprawia finansowe warunki MŚP; zwraca się ponadto do EBI, by w kolejnym sprawozdaniu z działalności dodał szczegóły odnoszące się do skutecznego wykorzystania tych pożyczek, tak aby zagwarantować, że część korzyści wynikających z finansowania EBI jest przekazywana MŚP w odpowiedni sposób, oraz dostarczyć informacje o pochodzeniu środków;

37. zauważa w tym kontekście, że - na wniosek akcjonariuszy EBI - na pożyczki dla MŚP w latach 2008-2011 przeznaczono 30 mld EUR i że połowę tej kwoty udostępniono w latach 2008-2009; podkreśla znaczenie utrzymania wysokiego poziomu nadzoru, aby zapewnić, iż jego partnerzy finansowi nie gromadzą kredytów EBI w celu ustabilizowania własnego bilansu;

38. biorąc pod uwagę fakt, że kryzys gospodarczy jeszcze się nie skończył, a stopa bezrobocia stale rośnie, wzywa EBI do podejmowania większego ryzyka w swojej polityce udzielania kredytów małym i średnim przedsiębiorstwom bez narażania na szwank statusu banku ocenianego na AAA; sugeruje, aby EBI dostosował upoważnienie w zakresie kapitału ryzyka na 2006 r. dla Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego w celu lepszego uwzględnienia obecnych zawirowań gospodarczych oraz konieczności poprawy dostępu MŚP do kapitału w przypadku ryzykownych projektów; domaga się co najmniej dwukrotnego zwiększenia udziału EBI w programie JASMINE, obecnie sytuującego się na poziomie 20 mln EUR;

39. przypomina zalecenia zawarte w swej rezolucji z dnia 25 marca 2009 r. w sprawie rocznych sprawozdań Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju za 2007 r.(12), której ust. 8 wezwał EBI do: "lepszego monitorowania oraz wyjaśniania charakteru i docelowego przeznaczenia globalnych pożyczek udzielanych przezeń na wsparcie MŚP"; wzywa EBI do kontynuowania poprawy przejrzystości w zakresie kredytowania przez pośredników finansowych i do ustanowienia jasnych warunków finansowych dla pośredników finansowych oraz kryteriów skuteczności kredytowej;

40. wzywa EBI do zharmonizowania kredytowania MŚP z przydziałami środków z funduszy strukturalnych w regionach konwergencji oraz do zapewnienia równowagi w udzielaniu wsparcia różnym typom MŚP;

41. wzywa EBI do lepszego monitorowania oraz wyjaśniania charakteru i docelowego przeznaczenia globalnych pożyczek udzielanych przezeń na wsparcie MŚP; proponuje utworzenie tablicy wyników dla efektu mnożnikowego operacji udzielania kredytów EBI;

42. wzywa EBI do opracowania w swoich rocznych sprawozdaniach bardziej szczegółowej i metodologicznie zharmonizowanej analizy dotyczącej realizacji instrumentów finansowych uzupełniających operacje funduszy strukturalnych; w związku z tym bank mógłby wyjaśnić Parlamentowi funkcjonowanie wprowadzonego wraz z Komisją Finansowego Instrumentu Podziału Ryzyka; jest zdania, że szczególnie istotna jest zależność pomiędzy tym instrumentem, finansowaniem w ramach siódmego programu ramowego na rzecz badań i rozwoju oraz funduszami strukturalnymi;

43. odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem rocznym EBI etap oceny inicjatywy JEREMIE (Joint European Resources to Medium Enterprises) został zakończony w 2008 r.; ubolewa, że sprawozdanie nie zawiera oceny tej inicjatywy;

44. domaga się, by w swym następnym sprawozdaniu rocznym EBI zawarł szczegóły dotyczące pierwszych wyników dwóch strategii prowadzonych od 2009 r.: inicjatywy JASMINE (Joint Action to Support Microfinance Institutions in Europe) oraz wdrożenia instrumentu na rzecz wzrostu typu "mezzanine";

45. apeluje do EBI o dołożenie wszelkich starań, by uprościć skomplikowane i biurokratyczne przepisy odnoszące się do niektórych projektów, wszędzie, gdzie to konieczne, w celu przyspieszenia i usprawnienia finansowania projektów, ze szczególnym uwzględnieniem kryzysu światowego;

46. podkreśla, że powodzenie nowych programów dla europejskich makroregionów zależy od koordynacji działań prowadzonych we wszystkich dziedzinach polityki mających wpływ na dany obszar oraz od znalezienia długotrwałych rozwiązań w zakresie finansowania makroregionów; nawołuje zatem bank do przeanalizowania możliwości zapewnienia finansowania tego celu przez EBI i EFI jako uzupełnienia finansowania unijnego w ramach następnego programowania finansowego począwszy od 2014 r.;

47. wzywa EBI, aby dołożył wszelkich starań na rzecz uniknięcia powielania prac Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) poza UE; w celu osiągnięcia lepiej zorganizowanej współpracy między EBI a EBOiR w krajach wspólnej aktywności ponawia swe zalecenia z ust. 28 ww. rezolucji z 25 marca 2009 r.;

*

**

48. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

______

(1) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 98.

(2) Teksty przyjęte, P6_TA(2009)0185.

(3) Dz.U. C 259 E z 29.10.2009, s. 14.

(4) Dz.U. L 414 z 30.12.2006, s. 95.

(5) Sprawa C-155/07, Parlament Europejski przeciwko Radzie Unii Europejskiej, dotychczas niepublikowana w Zbiorze Orzeczeń.

(6) Dz.U. C 332 z 30.12.2006, s. 45.

(7) Sprawa C-15/00: Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu [2003] ECR I-7281.

(8) Artykuł 287 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(9) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0053.

(10) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 253.

(11) Dz.U. L 248, z 16.9.2002, s. 1.

(12) Teksty przyjęte, P6_TA(2009)0185.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024