Konkluzje "Innowacyjne podejścia do chorób przewlekłych w systemach zdrowia publicznego i opieki zdrowotnej".

Konkluzje Rady "Innowacyjne podejścia do chorób przewlekłych w systemach zdrowia publicznego i opieki zdrowotnej"

(2011/C 74/03)

(Dz.U.UE C z dnia 8 marca 2011 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1. PRZYPOMINA, że w myśl art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej działanie Unii ma uzupełniać polityki krajowe i być nakierowane na poprawę zdrowia publicznego; Unia ma także zachęcać państwa członkowskie do współpracy w dziedzinie zdrowia publicznego oraz, jeśli to konieczne, wspierać ich działania, czyniąc to z pełnym poszanowaniem obowiązków państw członkowskich w zakresie organizacji i świadczenia usług zdrowotnych i opieki medycznej;

2. PRZYPOMINA, że zgodnie z art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej państwa członkowskie powinny, we współpracy z Komisją, koordynować swoje polityki i programy;

3. PODKREŚLA, ze zasady i nadrzędne wartości uniwersalności, sprawiedliwości i solidarności oraz dostępu do opieki odpowiedniej jakości zatwierdzone w konkluzjach Rady w sprawie wspólnych wartości i zasad systemów opieki zdrowotnej UE z dnia 2 lipca 2006 r. mają zasadnicze znaczenie dla pacjentów cierpiących na choroby przewlekłe;

4. PRZYPOMINA, że według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) choroby przewlekłe to choroby długotrwałe i zasadniczo postępujące powoli. Choroby przewlekłe są zdecydowanie główną światową przyczyną śmiertelności, odpowiadają za 60 % wszystkich zgonów na całym świecie i stanowią ogromne obciążenie w codziennym życiu pacjentów i ich krewnych, a także są ogromnym obciążeniem dla całego społeczeństwa. W następnej dekadzie występowanie chorób przewlekłych wzrośnie, również ze względu na starzenie się społeczeństwa europejskiego;

5. PRZYPOMINA, że Komisja w swojej białej księdze "Razem na rzecz zdrowia: Strategiczne podejście dla UE na lata 2008-2013" z dnia 23 października 2007 r.(1), w której rozwinięto europejską strategię zdrowia, wskazała, że głównymi celami na nadchodzące lata są działania na rzecz dobrego zdrowia w starzejącej się Europie oraz wspieranie dynamicznych systemów zdrowotnych i nowych technologii;

6. PRZYPOMINA o komunikacie Komisji "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" z dnia 3 marca 2010 r.(2), zwłaszcza inicjatywę przewodnią "Europejski program walki z ubóstwem" oraz komunikat Komisji "Projekt przewodni strategii Europa 2020 - Unia innowacji" z dnia 6 października 2010 r.(3), w którym ustanawia się pilotażowe Europejskie partnerstwo innowacji na rzecz aktywnej i zdrowej starości;

7. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE konferencję ministerialną "Innowacyjne podejścia systemu zdrowia publicznego i opieki zdrowotnej do chorób przewlekłych", która odbyła się w Brukseli w dniu 20 października 2010 r. i podczas której podkreślono: konieczność znalezienia innowacyjnych sposobów opłacalnej profilaktyki powszechnych czynników ryzyka, aby stworzyć otoczenie, które będzie ułatwiało obywatelom podejmowanie zdrowych wyborów; konieczność uwzględnienia nierówności społeczno-ekonomicznych zarówno w promocji zdrowia, jak i w opiece zdrowotnej; konieczność ulepszenia koordynacji między systemami opieki zdrowotnej, aby zagwarantować zintegrowaną, skupioną na potrzebach pacjenta opiekę; a także konieczność stymulowania zintegrowanych badań w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki pierwotnej i wtórnej (w tym szybkiej diagnozy), leczenia i opieki w przypadku chorób przewlekłych;

8. ZWRACA SIĘ do państw członkowskich, by:

– we współpracy z odpowiednimi zainteresowanymi podmiotami, zwłaszcza organizacjami pacjentów, dalej rozwijały skupione na potrzebach pacjentów polityki promocji zdrowia, profilaktyki pierwotnej i wtórnej, leczenia i opieki w przypadku chorób przewlekłych,

– zagwarantowały, że polityki te będą przyczyniały się do ograniczenia nierówności w dziedzinie zdrowia, z uwzględnieniem podejścia "Zdrowie we wszystkich obszarach polityki",

– identyfikowały i wymieniały dobre praktyki w odniesieniu do tych polityk oraz do istniejących porównywalnych danych na temat chorób przewlekłych: dotyczących ich wskaźników zachorowalności i chorobowości, a także klinicznych i społecznych skutków tych chorób;

9. ZWRACA SIĘ do państw członkowskich i Komisji, by:

– zainicjowały proces refleksji, który będzie miał na celu określenie możliwości zoptymalizowania reakcji na wyzwania, jakimi są choroby przewlekłe, współpracy między państwami członkowskimi oraz przygotowanie do roku 2012 dokumentu zawierającego podsumowanie wyników tego procesu,

– prowadziły ten proces refleksji w ścisłym porozumieniu z odpowiednimi zainteresowanymi podmiotami, w tym pacjentami, osobami związanymi zawodowo ze służbą zdrowia, podmiotami finansującymi i świadczącymi opiekę zdrowotną, a także uwzględniły e-zdrowie i potencjalny wkład innych istotnych obszarów polityki, w szczególności w zakresie: zatrudnienia, niepełnosprawności, edukacji i mieszkalnictwa,

– uwzględniły w tym procesie refleksji między innymi zakres działań w następujących obszarach:

– promocja zdrowia i profilaktyka chorób przewlekłych: ułatwić wszystkim obywatelom dokonywanie w życiu zdrowych wyborów, stworzyć przekazy i interwencje w zakresie promocji zdrowia dotyczące wszystkich chorób przewlekłych oraz włączyć zdrowie do programów edukacyjnych; dalej rozwijać ilościową analizę opłacalności i korzyści zdrowotnych płynących z promocji zdrowia i profilaktyki; zbadać - w oparciu o dowody naukowe - zakres wczesnego wykrywania czynników ryzyka w przypadku chorób przewlekłych; wzmocnić profilaktykę poprzez stosowanie zasad "zdrowie we wszystkich obszarach polityki",

– opieka zdrowotna: określić i wymieniać dobre praktyki dotyczące sposobów, dzięki którym pacjenci cierpiący na choroby przewlekłe mogą zwiększyć swoją samodzielność i jakość życia; dotyczące skutecznych i proaktywnych wczesnych interwencji; wtórnej profilaktyki; przystępności cenowej i dostępu do opieki w przypadku chorób przewlekłych; wdrożenia innowacyjnych modeli opieki w przypadku chorób przewlekłych, zwłaszcza w podstawowej i wspólnotowej opiece zdrowotnej, a także sposobów ograniczania nierówności w dziedzinie zdrowia w tym obszarze,

– badania nad chorobami przewlekłymi: w jaki sposób opierać praktyczne wdrażanie profilaktyki, wczesnych interwencji oraz opieki na istniejącej wiedzy naukowej na temat chorób przewlekłych, mając na celu poprawę strategii, technologii i wsparcia pozwalającego na aktywne i zdrowe starzenie się,

– porównywalne na szczeblu europejskim informacje na temat zachorowalności i chorobowości, czyn-ników ryzyka i skutków chorób przewlekłych, uwzględnienie różnych istniejących mechanizmów, takich jak EHES, kształtowanie się w ramach ESTAT, istniejących rejestrów i innych źródeł statystyk dotyczących chorób, aby umożliwić stosowanie benczmarków i polityki opartej na dowodach;

10. ZWRACA SIĘ do Komisji, by:

– w tym procesie refleksji wspierała państwa członkowskie i zainteresowane podmioty i do roku 2012 podsumowała wyniki tego procesu w specjalnym dokumencie,

– ujmowała - o ile to możliwe - choroby przewlekłe jako kwestię priorytetową w obecnych i przyszłych europejskich programach badań i działaniach oraz uwzględniła wyniki procesu refleksji we wdrażaniu inicjatywy UE 2020,

– w dalszym ciągu wzmacniała współpracę z WHO i OECD w dziedzinie chorób przewlekłych.

______

(1) 14689/07.

(2) 7110/10.

(3) 14035/10.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024