Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia (UE) nr xxxx/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia […] r. zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") w sprawie pomocy przyznanej w ramach niemieckiego monopolu alkoholowego.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia (UE) nr xxxx/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia [...] r. zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") w sprawie pomocy przyznanej w ramach niemieckiego monopolu alkoholowego

COM(2010) 336 wersja ostateczna - 2010/0183 (COD)

(2011/C 48/29)

(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2011 r.)

Sprawozdawca: Adalbert KIENLE

Parlament Europejski, w dniu 7 lipca 2010 r., oraz Rada, w dniu 8 lipca 2010 r., postanowiły, na podstawie art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia (UE) nr xxxx/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia [...] r. zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") w sprawie pomocy przyznanej w ramach niemieckiego monopolu alkoholowego

COM(2010) 336 wersja ostateczna - 2010/0183 (COD).

Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 31 sierpnia 2010 r.

Na 465. sesji plenarnej w dniach 15-16 września 2010 r. (posiedzenie z 15 września) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 114 do 2 - 6 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:

1. Wnioski i zalecenia

1.1 EKES przyjmuje z zadowoleniem zaproponowane przedłużenie na czas określony odstępstwa w sprawie pomocy państwa, którą mogą przyznać Niemcy w ramach niemieckiego monopolu alkoholowego, przy zapisie, że pomoc ta ma ostatecznie wygasnąć najpóźniej do końca 2017 r., tym bardziej że nie są znane zakłócenia rynku, które by ta pomoc powodowała, a wniosek nie ma skutków finansowych dla budżetu Wspólnoty.

1.2 EKES zaleca, by wykorzystać ten okres przejściowy i ułatwić rodzinnym destylarniom rolniczym przestawienie gospodarstw na nowe tory w sposób niepowodujący niekorzystnych skutków społecznych, co przyczyni się jednocześnie do zachowania sadów, cennych z punktu widzenia ekologii.

2. Wprowadzenie

2.1 We wniosku Komisja Europejska proponuje, by utworzony w 1918 r. w Niemczech monopol alkoholowy dotyczący alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego przestał ostatecznie istnieć z dniem 1 stycznia 2018 r. Obecnie w Niemczech organ krajowy przyznaje poszczególnym destylarniom uprawnienia dotyczące destylacji i ustala cenę nabycia, która ma pokryć koszty własne producenta.

2.2 Produkcja i sprzedaż realizowana przez monopol ma do tego czasu być stopniowo zmniejszana w następujący sposób:

– rolnicze destylarnie zamknięte (landwirtschaftliche Verschlussbrennereien), przetwarzające głównie zboże i ziemniaki, muszą wycofać się z monopolu do końca 2013 r., a do tego czasu ich produkcja ma być stopniowo zmniejszana w ciągu trzech lat, za każdym razem o jedną trzecią (z 540 000 hl w 2011 r. do ostatecznych 180 000 hl w 2013 r.);

– niewielkie destylarnie ryczałtowe (Abfindungsbrennereien), nastawione na rynek lokalny i produkujące bardzo małe ilości alkoholu z owoców, użytkownicy destylarni (Stoffbesitzer) oraz destylarnie spółdzielcze wykorzystujące owoce jako surowiec (Obstgemeinschaftsbrennereien), mogą do końca 2017 r. produkować ogółem maksymalnie do 60 000 hl rocznie.

2.3 Wniosek nie ma wpływu finansowego na budżet Wspólnoty.

3. Uwagi

3.1 EKES przyjmuje z zadowoleniem zaproponowany scenariusz wycofywania pomocy w ramach niemieckiego monopolu alkoholowego przewidujący odstępstwo na czas określony oraz zróżnicowane zmniejszanie dozwolonej wielkości produkcji alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego.

3.2 W 2008 r. w 27 państwach członkowskich UE wyprodukowano ok. 40,5 mln hl rolniczego alkoholu etylowego, przede wszystkim ze zboża, buraków cukrowych bądź melasy, z wina, ziemniaków, owoców i innych surowców. Głównymi producentami alkoholu pochodzenia rolniczego w UE są Francja (15,4 mln hl), Niemcy (5,9 mln hl), Hiszpania (5,4 mln hl) i Polska (1,9 mln hl). W tym samym roku państwa członkowskie UE importowały ok. 13 mln hl alkoholu etylowego z państw trzecich. Alkohol etylowy pochodzenia rolniczego wykorzystywany jest do bezpośredniego spożycia przez ludzi (napoje i ocet), w sektorze biopaliw oraz do innych zastosowań przemysłowych. Ostatnio znacznie wzrosło jego zastosowanie w sektorze paliw.

3.3 Jednak tylko 10 % produkowanego w Niemczech alkoholu pochodzenia rolniczego wytwarzane jest w ramach niemieckiego monopolu alkoholowego i wspierane pomocą państwa. Ostatnimi czasy alkohol do monopolu dostarczały 674 destylarnie rolnicze o średniej wielkości produkcji wynoszącej 800 hl. Niewielkie destylarnie ryczałtowe (jest ich ok. 28 tysięcy, z czego każdego roku czynną produkcję prowadzi ok. 20 tysięcy) mogą w ramach monopolu produkować maksymalnie tylko 300 l alkoholu rocznie.

3.4 Do tej pory monopol alkoholowy umożliwiał taką tradycyjną i wysoce zdecentralizowaną produkcję w małych i najmniejszych destylarniach rolniczych. Produkcja ta ma jednak także duże znaczenie regionalne, np. w regionach granicznych Średniogórza Niemieckiego i w Schwarzwaldzie. Destylarnie rolnicze prowadzą korzystną dla środowiska produkcję w obiegu zamkniętym, ponadto destylarnie niewielkie i wykorzystujące jako surowiec owoce przyczyniają się do stabilizacji dochodów, zachowania krajobrazu kulturowego i różnorodności biologicznej. Ich rola znajduje ogólnie duże uznanie w kręgach politycznych i w społeczeństwie.

3.5 EKES uważa, że po wycofaniu monopolu alkoholowego i liberalizacji rynku alkoholu pochodzenia rolniczego przemysłowa produkcja alkoholu nie będzie dla tradycyjnych (niewielkich) destylarni rolniczych korzystną opcją. Dlatego w okresie przejściowym należy szukać możliwości, by z jednej strony ułatwić tym rodzinnym gospodarstwom rolniczym przestawienie działalności na nowe tory w sposób dobrze rokujący na przyszłość i niepowodujący niekorzystnych skutków społecznych, z drugiej strony zaś przyczynić się do zachowania cennych z punktu widzenia ekologii sadów, zarówno nowoczesnych, jak i starego typu.

Bruksela, 15 września 2010 r.

Przewodniczący Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Mario SEPI

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2011.48.163

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia (UE) nr xxxx/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia […] r. zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") w sprawie pomocy przyznanej w ramach niemieckiego monopolu alkoholowego.
Data aktu: 15/09/2010
Data ogłoszenia: 15/02/2011