Opinia "Samorząd lokalny i regionalny na Ukrainie a rozwój współpracy między Ukrainą a UE".

Opinia Komitetu Regionów "Samorząd lokalny i regionalny na Ukrainie a rozwój współpracy między Ukrainą a UE"

(2011/C 42/13)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lutego 2011 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Stwierdza, że poprzednia opinia w sprawie: "Samorząd lokalny i regionalny na Ukrainie a rozwój współpracy między UE a Ukrainą" (CdR 34/2007) jest w dalszym ciągu aktualna, a wszystkie zalecenia polityczne zachowują ważność. Jednakże z uwagi na rozwój sytuacji, jaki nastąpił w ostatnich latach, fragment dotyczący stosunków UE - Ukraina musi zostać zaktualizowany.
- W nawiązaniu do opinii w sprawie silnej europejskiej polityki sąsiedztwa (CdR 134/2008), ponownie podkreśla znaczenie programów współpracy transgranicznej i podejścia oddolnego w nawiązywaniu i rozwijaniu partnerstw oraz rozpowszechnianiu wśród innych samorządów lokalnych na Ukrainie informacji o ich wynikach.
- Zauważa, że Ukraina mogłaby być pierwszym krajem Partnerstwa Wschodniego, z którym zakończone zostaną negocjacje w sprawie układu o stowarzyszeniu, i że Partnerstwo Wschodnie daje szansę na pogłębienie stosunków między UE a Ukrainą.
- Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że gospodarzami mistrzostw UEFA Euro 2012 będą Polska i Ukraina, oraz przypomina o możliwościach współpracy regionalnej, jakie stwarza to wydarzenie.
Sprawozdawca: István SÉRTŐ-RADICS (HU/ALDE), burmistrz miasta Uszka

I. ZALECENIA POLITYCZNE KOMITET REGIONÓW

1. Stwierdza, że poprzednia opinia w sprawie: "Samorząd lokalny i regionalny na Ukrainie a rozwój współpracy między UE a Ukrainą" (CdR 34/2007) jest w dalszym ciągu aktualna, a wszystkie zalecenia polityczne zachowują ważność. Jednakże z uwagi na rozwój sytuacji, jaki nastąpił w ostatnich latach, fragment dotyczący stosunków UE - Ukraina musi zostać zaktualizowany.

2. Odnotowuje, że w następstwie wydarzeń, które doprowadziły do "pomarańczowej rewolucji" pod koniec 2004 r., Ukraina realizuje program ambitnych reform, których celem jest mocne zakorzenienie demokracji i gospodarki rynkowej w tym kraju oraz zbliżenie Ukrainy do UE. Zauważa jednak, że reformy te znajdują się jeszcze we wrażliwym stadium rozwoju.

3. Z zadowoleniem przyjmuje program stowarzyszeniowy UE - Ukraina, który powinien ułatwić przygotowanie i realizację układu o stowarzyszeniu. Przyjmuje z satysfakcją propozycję ustanowienia platformy instytucjonalnej w celu ułatwienia konsultacji wyższych rangą urzędników w UE i na Ukrainie w kontekście toczących się negocjacji w sprawie układu o stowarzyszeniu; żałuje jednak, że na chwilę obecną nie poczyniono żadnych starań, by zapewnić ten sam poziom konsultacji w odniesieniu do podmiotów współpracy transgranicznej i regionalnej; w związku z tym zachęca Komisję Europejską do ustanowienia podobnego komitetu platformy instytucjonalnej dla przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych UE i Ukrainy.

4. Zaleca, by z praktyczną pomocą Komisji Europejskiej oraz zgodnie z programem stowarzyszeniowym podpisanym przez UE i Ukrainę Komitet Regionów sporządził projekt umowy ramowej o współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi na Ukrainie i w państwach członkowskich UE. Taka umowa mogłaby stanowić podstawę współpracy pomiędzy władzami lokalnymi i regionalnymi w państwach członkowskich UE oraz ich odpowiednikami na Ukrainie.

5. Przyjmuje z zadowoleniem wszystkie właściwe środki UE mające na celu wspieranie rozwoju Ukrainy oraz tworzenie efektywnych struktur administracyjnych, a także odpowiednie inicjatywy na rzecz wspierania samodzielnego rozwoju współpracy politycznej i gospodarczej w tym kraju. Przypomina w tym kontekście opinię w sprawie "Synergia czarnomorska - nowa inicjatywa współpracy regionalnej" (CdR 155/2007) i uznaje zaangażowanie Ukrainy w tworzenie euroregionu czarnomorskiego za dobry przykład współpracy transgranicznej.

6. Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że w latach 2007-2010 wartość środków przekazanych Ukrainie w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP) na wspieranie głównych celów politycznych określonych w programie stowarzyszeniowym wyniosła zgodnie z krajowym programem

orientacyjnym (KPO) 494 mln EUR, zaś na podstawie decyzji Komisji Europejskiej z marca 2010 na okres 2011-2013 zaplanowano środki w wysokości 470,1 mln EUR na wsparcie projektów współpracy na Ukrainie. W uzupełnieniu środków przyznanych na zasadzie dwustronnej Ukraina uczestniczy także w czterech programach współpracy transgranicznej w ramach EISP, przy czym na programy realizowane w latach 2007-2013 przewidziano łącznie kwotę 401,163 mln EUR. Podkreśla jednakże znaczenie koordynacji poszczególnych inicjatyw i programów i łączenia istniejących programów, projektów i instrumentów wspólnotowych w celu uniknięcia powielania działań oraz zapewnienia skuteczności i rozwoju programów współpracy transgranicznej między UE a Ukrainą.

7. W nawiązaniu do opinii w sprawie silnej europejskiej polityki sąsiedztwa (CdR 134/2008), ponownie podkreśla znaczenie programów współpracy transgranicznej i podejścia oddolnego w nawiązywaniu i rozwijaniu partnerstw oraz rozpowszechnianiu wśród innych samorządów lokalnych na Ukrainie informacji o ich wynikach.

8. Przyjmuje z zadowoleniem toczące się dyskusje na temat kwestii wizowych i wzywa Ukrainę oraz sąsiadujące z nią państwa członkowskie do rozważenia ułatwień w ruchu transgranicznym (wspólne kontrole graniczne, zniesienie obowiązku wizowego dla mieszkańców regionów przygranicznych). Jednocześnie należy zadbać o to, by nie ułatwiać nielegalnej imigracji do UE.

9. Podkreśla znaczenie nowego rozwoju Partnerstwa Wschodniego w ramach Europejskiej Polityki Sąsiedztwa (EPS) oraz przypomina o potrzebie rozwijania różnych rodzajów ściślejszej współpracy z krajami uczestniczącymi w Partnerstwie Wschodnim, jak zostało to wyjaśnione w opinii w sprawie roli samorządów lokalnych i regionalnych w rozwijaniu Partnerstwa Wschodniego (CdR 78/2009). Przypomina o potrzebie dodania podejścia "terytorialnego" w ramach Partnerstwa Wschodniego i w związku z tym wzywa potencjalnych partnerów do osiągnięcia wielostronnego porozumienia umożliwiającego działanie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej (EUWT) na Ukrainie, tak jak ma to miejsce w UE, oraz do umożliwienia działania na Ukrainie ugrupowaniom współpracy euroregionalnej Rady Europy.

10. Zauważa, że Ukraina mogłaby być pierwszym krajem Partnerstwa Wschodniego, z którym zakończone zostaną negocjacje w sprawie układu o stowarzyszeniu, i że Partnerstwo Wschodnie daje szansę na pogłębienie stosunków między UE a Ukrainą. W odniesieniu do realizacji inicjatywy Partnerstwa Wschodniego na szczeblu niższym niż krajowy należy poruszyć następujące kwestie w ramach prac prowadzonych przez platformy tematyczne:

– decentralizacja i reformy administracyjne;

– budowanie potencjału władz lokalnych i regionalnych oraz ich administracji;

– opracowywanie metod zrównoważonej współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi krajów partnerskich, a także krajowych stowarzyszeń władz lokalnych;

– wspieranie lokalnych lub regionalnych projektów o charakterze transgranicznym;

– propagowanie programów na rzecz budowy zaufania, zachęcanie do wymiany kulturalnej, edukacyjnej i badawczej oraz współpraca partnerska w wielu kwestiach związanych z wymiarem sprawiedliwości, wolnością, bezpieczeństwem i migracją;

– upoważnienie władz szczebla niższego niż krajowy do angażowania się w międzynarodowe i europejskie projekty i kontakty.

11. Z zainteresowaniem oczekuje realizacji kolejnego etapu ukraińskiego planu reformy administracyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji władz lokalnych i regionalnych, decentralizacji fiskalnej oraz reformy terytorialnej. Stwierdza, że na Ukrainie nie nastąpiła pełna decentralizacja, popiera więc wzmacnianie zdolności administracyjnych oraz dobrego sprawowania rządów w tym kraju, z uwzględnieniem takich kwestii jak:

– pełna harmonizacja prawodawstwa ukraińskiego z Europejską kartą samorządu lokalnego;

– nadanie większych uprawnień władzom szczebla niższego niż krajowy;

– uczynienie administracji regionalnej w połowie niezależnym szczeblem sprawowania rządów;

– propagowanie niezależnego finansowo samorządu regionalnego i lokalnego.

12. Podkreśla znaczenie rozwoju demokracji, dobrego sprawowania rządów i stabilności, a także współpracy między partnerami na szczeblu lokalnym i regionalnym. Rozwój demokracji lokalnej powinien być ukierunkowany na zwiększanie pluralizmu, wolności słowa i mediów oraz zagwarantowanie praw mniejszości. Niezbędne jest przy tym dodatkowe finansowanie pilotażowych programów rozwoju regionalnego koncentrujących się na lokalnych potrzebach w zakresie infrastruktury, kapitału ludzkiego oraz małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP), wzorowanych na polityce spójności UE.

13. Podkreśla, że Komitet Regionów ma do odegrania ważną rolę w rozpowszechnianiu doświadczeń i sprawdzonych rozwiązań (w tym programów TAIEX i SIGMA i innych projektów dwustronnych) wśród władz lokalnych i regionalnych na Ukrainie w celu wspierania odpowiednio wyposażonych w zasoby, lepiej zarządzanych i bardziej odpowiedzialnych regionalnych i lokalnych administracji publicznych, działających w duchu przejrzystości, integracji i efektywności.

14. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że gospodarzami mistrzostw UEFA Euro 2012 będą Polska i Ukraina, oraz przypomina o możliwościach współpracy regionalnej, jakie stwarza to wydarzenie.

Bruksela, 2 grudnia 2010 r.

Przewodnicząca Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024