Wspólne stanowisko przyjęte przez Radę w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr …/2009 z dnia … r. ustanawiającego Grupę Europejskich Regulatorów Telekomunikacji (GERT).

WSPÓLNE STANOWISKO (WE) nr 14/2009

przyjęte przez Radę w dniu 16 lutego 2009 r.

w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr .../2009 z dnia ... r. ustanawiającego Grupę Europejskich Regulatorów Telekomunikacji (GERT)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/C 75 E/05)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(2),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa)(4), dyrektywa 2002/19/WE Parlamentu Europejskiej i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie)(5), dyrektywa 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)(6), dyrektywa 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej)(7) oraz dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej)(8) (zwane wspólnie "dyrektywą ramową i dyrektywami szczegółowymi") mają na celu stworzenie we Wspólnocie rynku wewnętrznego łączności elektronicznej przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu inwestycji, innowacji i ochrony konsumenta poprzez zwiększenie konkurencji na rynku.

(2) Dla skutecznego rozwoju rynku wewnętrznego sieci i usług łączności elektronicznej istotne jest jednolite stosowanie ram regulacyjnych UE we wszystkich państwach członkowskich. Ramy regulacyjne UE wyznaczają cele do osiągnięcia i tworzą ramy działania dla krajowych organów regulacyjnych, umożliwiając im jednocześnie elastyczne stosowanie tych przepisów w niektórych obszarach, w zależności od warunków krajowych.

(3) Mając na uwadze potrzebę wypracowania spójnych praktyk regulacyjnych oraz spójnego stosowania ram regulacyjnych EU, Komisja ustanowiła Europejską Grupę Regulatorów (ERG) zgodnie z decyzją 2002/627/WE z dnia 29 lipca 2002 r. ustanawiającą Europejską Grupę Regulatorów Sieci i Usług Łączności Elektronicznej(9), aby doradzała i wspomagała Komisję w rozwijaniu rynku wewnętrznego, a ogólniej - aby stanowiła ogniwo pośrednie w stosunkach między krajowymi organami regulacyjnymi a Komisją.

(4) ERG wniosła pozytywny wkład w zapewnianie spójności praktyki regulacyjnej poprzez ułatwienie współpracy krajowych organów regulacyjnych między sobą oraz z Komisją. Podejście to, polegające na rozwijaniu spójności działania krajowych organów regulacyjnych poprzez wymianę informacji i wiedzy na temat praktycznych doświadczeń okazało się korzystne w krótkim okresie od jego wprowadzenia. Aby dalej rozwijać rynek wewnętrzny sieci i usług łączności elektronicznej, konieczna będzie dalsza i ściślejsza współpraca między krajowymi organami regulacyjnymi.

(5) Wymaga to wzmocnienia ERG i uznania jej w ramach regulacyjnych UE jako Grupy Europejskich Regulatorów Telekomunikacji (GERT). GERT nie powinna być agencją wspólnotową ani mieć osobowości prawnej. GERT powinna zastąpić ERG, służąc doświadczeniem i wiedzą specjalistyczną oraz wzbudzać zaufanie z racji swej niezależności, jakości swojego doradztwa i informacji, przejrzystości swoich procedur i metod działania, a także dbałości w wykonywaniu swoich zadań.

(6) GERT powinna, poprzez zgromadzenie w jednym miejscu doświadczenia i wiedzy specjalistycznej, wspomagać krajowe organy regulacyjne, ale nie powinna zastępować ich obecnych funkcji ani powielać prowadzonych już prac, oraz powinna wspomagać Komisję w wykonywaniu jej obowiązków.

(7) GERT powinna kontynuować prace ERG, rozwijając współpracę krajowych organów regulacyjnych między sobą oraz z Komisją, aby zapewnić spójne stosowanie we wszystkich państwach członkowskich ram regulacyjnych UE dla sieci i usług łączności elektronicznej, a tym samym przyczynić się do rozwoju rynku wewnętrznego.

(8) GERT powinna również służyć jako podmiot dostarczający przemyśleń, dyskusji i rad dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji. GERT powinna odpowiednio doradzać Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji, na ich wniosek lub z własnej inicjatywy.

(9) Prace GERT powinny koncentrować się na regulacji ex ante rynków łączności elektronicznej, w szczególności w kontekście procedury analizy rynku. GERT powinna realizować swoje zadania we współpracy z istniejącymi grupami i komitetami - oraz z zastrzeżeniem ich funkcji - takimi jak Komitet ds. Łączności ustanowiony na mocy dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa), Komitet ds. Spektrum Radiowego ustanowiony decyzją nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(10), Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego ustanowiony decyzją Komisji z dnia 26 lipca 2002 r. ustanawiającą Zespół ds. Polityki Spektrum Radiowego(11) i komitet kontaktowy ustanowiony na mocy dyrektywy 97/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 czerwca 1997 r. zmieniającej dyrektywę Rady 89/552/EWG w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej(12).

(10) Ponieważ cele proponowanego działania, a mianowicie dalszy rozwój spójnych praktyk regulacyjnych poprzez wzmocnioną współpracę i koordynację krajowych organów regulacyjnych między sobą oraz z Komisją, między innymi w wyniku wymiany informacji w celu dalszego rozwoju rynku wewnętrznego sieci i usług łączności elektronicznej, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie z uwagi na zasięg niniejszego rozporządzenia obejmujący UE, natomiast możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

Przedmiot, zakres i zadania

Artykuł  1

Przedmiot, zakres stosowania i cele

1.
Niniejszym ustanawia się grupę doradczą krajowych organów regulacyjnych w dziedzinie sieci i usług łączności elektronicznej pod nazwą Grupa Europejskich Regulatorów Telekomunikacji (GERT).
2.
GERT działa w zakresie stosowania dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa) oraz dyrektyw 2002/19/WE, 2002/20/WE, 2002/21/WE, 2002/22/WE i 2002/58/WE (dyrektywy szczegółowe), a mianowicie w sprawach dotyczących ekonomicznej regulacji rynków łączności elektronicznej.
3.
GERT wykonuje swoje działania niezależnie, bezstronnie i przejrzyście. We wszystkich działaniach GERT realizuje te same cele co krajowe organy regulacyjne, określone w art. 8 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa). W szczególności GERT przyczynia się do rozwoju i lepszego funkcjonowania rynku wewnętrznego sieci i usług łączności elektronicznej, dążąc do zapewnienia spójnego stosowania ram regulacyjnych UE dla łączności elektronicznej.
4.
GERT promuje współpracę krajowych organów regulacyjnych między sobą oraz z Komisją, a także doradza Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji.
Artykuł  2

Rola GERT w stosowaniu ram regulacyjnych UE

1.
GERT:

a) rozwija i upowszechnia wśród krajowych organów regulacyjnych najlepsze praktyki regulacyjne, takie jak wspólne podejścia, metodologie i wytyczne w sprawie wdrażania ram regulacyjnych UE;

b) udziela na wniosek pomocy krajowym organom regulacyjnym w kwestiach regulacyjnych, w tym również przez wydawanie opinii w sporach transgranicznych zgodnie z art. 21 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa) lub przez wspomaganie krajowych organów regulacyjnych w kontekście analizy odnośnych rynków zgodnie z art. 16 tej dyrektywy;

c) wydaje opinie w sprawie projektów decyzji, zaleceń i wytycznych Komisji, o których mowa w ust. 2;

d) sporządza sprawozdania lub doradza, na wniosek Komisji lub z własnej inicjatywy, oraz doradza Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, na wniosek lub z własnej inicjatywy, we wszelkich kwestiach dotyczących łączności elektronicznej z zakresu jej kompetencji;

e) wspomaga na wniosek Parlament Europejski, Radę i Komisję oraz krajowe organy regulacyjne w upowszechnianiu najlepszych rozwiązań regulacyjnych w krajach trzecich.

2.
Projekty decyzji, zaleceń lub wytycznych, o których mowa w ust. 1 lit. c), obejmują:

a) decyzje i opinie w sprawie przygotowanych przez krajowe organy regulacyjne projektów środków dotyczących definicji rynku, wskazywania przedsiębiorstw o znaczącej pozycji rynkowej oraz stosowania środków naprawczych, zgodnie z art. 7 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa);

b) zalecenia i wytyczne w sprawie formy, treści i poziomu szczegółowości informacji, które mają być podawane w powiadomieniach, zgodnie z art. 7a dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa);

c) zalecenia w sprawie rynków właściwych produktów i usług, zgodnie z art. 15 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa);

d) decyzje w sprawie określania rynków ponadpaństwowych, zgodnie z art. 15 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa)j;

e) zalecenia w sprawie harmonizacji, zgodnie z art. 19 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa);

f) decyzje w sprawie zezwolenia lub braku zezwolenia na zastosowanie środków wyjątkowych przez krajowy organ regulacyjny, zgodnie z art. 8 dyrektywy 2002/19/WE (dyrektywa o dostępie).

3.
Krajowe organy regulacyjne i Komisja w najwyższym stopniu uwzględniają wszelkie opinie, rady lub najlepsze praktyki regulacyjne przyjęte przez GERT.

ROZDZIAŁ  II

Organizacja gert

Artykuł  3

Skład

1.
GERT złożona jest z szefów lub wyższych rangą przedstawicieli krajowego organu regulacyjnego ustanowionego w każdym z państw członkowskich i odpowiedzialnego przede wszystkim za nadzorowanie bieżącego funkcjonowania rynku sieci i usług łączności elektronicznej.
2.
Każde państwo członkowskie posiada jednego przedstawiciela.
3.
Komisja ma status obserwatora i jest reprezentowana na odpowiednim szczeblu.
4.
Krajowe organy regulacyjne z państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz z państw kandydujących do członkostwa w Unii Europejskiej mają status obserwatora i są reprezentowane na odpowiednim szczeblu.
Artykuł  4

Ustalenia dotyczące funkcjonowania

1.
GERT przyjmuje i podaje do wiadomości publicznej swój regulamin wewnętrzny.
2.
Opinie, najlepsze praktyki regulacyjne oraz sprawozdania grupy są przyjmowane większością dwóch trzecich głosów jej członków. Każdy członek ma jeden głos.

Regulamin wewnętrzny szczegółowo określa procedurę głosowania, w tym warunki, na jakich jeden z członków może działać w imieniu innego członka, zasady dotyczące kworum oraz terminy powiadamiania o posiedzeniach. Regulamin wewnętrzny może również określać procedury głosowania w sytuacjach pilnych.

Opinie, najlepsze rozwiązania regulacyjne i sprawozdania przyjęte przez GERT są podawane do wiadomości publicznej i wskazują - na wniosek krajowego organu regulacyjnego - zgłoszone przez niego zastrzeżenia.

3.
GERT wybiera spośród swoich członków przewodniczącego i wiceprzewodniczących, zgodnie z regulaminem wewnętrznym. Kadencje przewodniczącego i wiceprzewodniczących trwają jeden rok. Przewodniczący i wiceprzewodniczący odpowiadają za reprezentowanie GERT.
4.
Posiedzenia plenarne GERT są zwoływane przez jej przewodniczącego i odbywają się co najmniej cztery razy w roku w sesjach zwyczajnych. Posiedzenia nadzwyczajne zwoływane są również z inicjatywy przewodniczącego, na wniosek Komisji lub na wniosek co najmniej jednej trzeciej członków GERT. Porządek obrad posiedzeń ustalany jest przez przewodniczącego i podawany do wiadomości publicznej.
5.
Prace GERT mogą, w stosownych przypadkach, odbywać się w eksperckich grupach roboczych.
6.
Komisja jest zapraszana do uczestnictwa we wszystkich posiedzeniach plenarnych GERT i może być zapraszana do uczestnictwa w posiedzeniach grup roboczych złożonych z ekspertów.
7.
Eksperci z państw EOG i krajów kandydujących do członkostwa w Unii Europejskiej mogą uczestniczyć w posiedzeniach GERT jako obserwatorzy. GERT może zapraszać na swoje posiedzenia innych ekspertów i obserwatorów.

ROZDZIAŁ  III

Przepisy ogólne

Artykuł  5

Konsultacje

Przed przyjęciem opinii, najlepszych rozwiązań regulacyjnych lub sprawozdań GERT konsultuje się, w stosownych przypadkach, z zainteresowanymi stronami i umożliwia im zgłoszenie uwag w rozsądnym terminie. GERT udostępnia publicznie wyniki konsultacji, bez uszczerbku dla art. 8.

Artykuł  6

Przejrzystość i odpowiedzialność

1.
GERT wykonuje swoje działania z zachowaniem wysokiego stopnia przejrzystości. GERT zapewnia, aby społeczeństwo oraz wszelkie zainteresowane strony otrzymywały obiektywne, rzetelne i łatwo dostępne informacje, w szczególności w odniesieniu do wyników jej pracy.
2.
Każdego roku, po konsultacji z Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją, GERT przyjmuje program prac na nadchodzący rok, przekazuje go Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komisji i podaje go do wiadomości publicznej. GERT podaje również do wiadomości publicznej roczne sprawozdanie ze swojej działalności.
3.
Parlament Europejski i Rada mogą poprosić GERT, aby zwracała się do nich w istotnych kwestiach związanych z jej działalnością.
Artykuł  7

Dostarczanie informacji GERT

Komisja i krajowe organy regulacyjne dostarczają GERT informacji, o które się zwróci, aby umożliwić jej wykonywanie swoich zadań. Postępowanie z tymi informacjami określają przepisy art. 5 dyrektywy 2002/21/WE (dyrektywa ramowa).

Artykuł  8

Poufność

GERT nie publikuje ani nie ujawnia stronom trzecim otrzymywanych i przetwarzanych informacji, jeżeli zwrócono się o ich poufne traktowanie.

W przypadku gdy rada, o którą się zwrócono, lub poruszona kwestia mają charakter poufny, członkowie GERT, obserwatorzy oraz wszelkie inne osoby obowiązane są do nieujawniania informacji, które uzyskali w związku z pracami GERT lub jej eksperckich grup roboczych.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu 31 grudnia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia ...

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
Przewodniczący Przewodniczący
... ...

______

(1) Dz.U. C 224 z 30.8.2008, s. 50.

(2) Dz.U. C 257 z 9.10.2008, s. 51.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 16 lutego 2009 r. oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia ...

(4) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 33.

(5) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 7.

(6) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21.

(7) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 51.

(8) Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37.

(9) Dz.U. L 200 z 30.7.2002, s. 38.

(10) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.

(11) Dz.U. L 198 z 27.7.2002, s. 49.

(12) Dz.U. L 202 z 30.7.1997, s. 60.

UZASADNIENIE RADY

I. WPROWADZENIE

W dniu 16 listopada 2007 r. Komisja przyjęła wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski Urząd ds. Rynku Łączności Elektronicznej(1). Rada otrzymała ten wniosek Komisji w dniu 19 listopada 2007 r.(2).

Parlament Europejski przyjął opinię w pierwszym czytaniu w dniu 24 września 2008 r.

Komitet Regionów przyjął opinię w dniu 19 czerwca 2008 r.(3).

Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął opinię w dniu 29 maja 2008 r.(4).

Komisja zmieniła swój wniosek w dniu 5 listopada 2008 r.(5).

Rada przyjęła wspólne stanowisko w dniu 16 lutego 2009 r.

II. CEL

Proponowane rozporządzenie, będące częścią unijnego pakietu regulacyjnego w zakresie łączności elektronicznej przedstawionego przez Komisję w listopadzie 2007 roku, ma na celu utworzenie nowego organu wspólnotowego. Działając w ramach zakresu stosowania dyrektywy ramowej i dyrektyw szczegółowych, organ ten przyczyni się do poprawy funkcjonowania wewnętrznego rynku sieci i usług łączności elektronicznej, w tym w szczególności do rozwoju ogólnowspólnotowej łączności elektronicznej. Organ będzie działać jako ośrodek wiedzy fachowej w zakresie sieci i usług łączności elektronicznej na poziomie UE, korzystając z doświadczenia krajowych organów regulacyjnych. Dzięki temu stosowanie ram regulacyjnych łączności elektronicznej będzie spójne, co zwiększy konkurencję i przyczyni się do wzrostu konkurencyjności.

III. ANALIZA WSPÓLNEGO STANOWISKA

1. Uwagi ogólne

Choć Rada opowiadała się za nadaniem temu aktowi prawnemu innego formatu niż zaproponowany przez Komisję, przedmiotowe wspólne stanowisko uwzględnia - w całości, w części lub co do zamysłu - większość poprawek przyjętych przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu.

Wspólne stanowisko zawiera również pewne nowe zmiany, które miały doprowadzić do stworzenia elastycznego i niezależnego organu dysponującego strukturą wsparcia założoną na zasadach prawa prywatnego.

Wspólne stanowisko nie odzwierciedla części poprawek przyjętych przez Parlament Europejski, ponieważ Rada uznała, że są one niepotrzebne lub nie do przyjęcia, lub ponieważ, w kilku przypadkach, przepisy zawarte w pierwotnym wniosku Komisji zostały skreślone lub gruntownie przeredagowane.

Rada przyjęła swoje wspólne stanowisko przede wszystkim z myślą o ulepszeniu i wzmocnieniu istniejących struktur, w szczególności europejskiej grupy regulatorów. Proponowany nowy organ powinien zastąpić tę grupę i poprawić metody jej funkcjonowania, tak by proces decyzyjny był bardziej przejrzysty i skuteczny. Rada opowiedziała się za sformalizowaniem europejskiej grupy regulatorów na mocy wspólnotowego rozporządzenia, które precyzyjniej określi jej zadania, funkcjonowanie i jej relacje z instytucjami wspólnotowymi. Ten nowy organ, zwany Grupą Europejskich Regulatorów Telekomunikacji, nie byłby agencją wspólnotową i nie miałby osobowości prawnej. Dysponowałby strukturą wsparcia założoną na zasadach prawa prywatnego. Tym samym stworzona grupa byłaby elastycznym i skutecznym organem, który prowadziłby działania w sposób niezależny, w granicach swoich uprawnień, zwłaszcza w ramach zakresu stosowania dyrektywy ramowej i dyrektyw szczegółowych.

Rada dodała lub zmieniła pewne przepisy, dopilnowując, by skład Grupy Europejskich Regulatorów Telekomunikacji był jasny, jej wewnętrzna struktura - proporcjonalna do jej uprawnień, a tryb podejmowania decyzji - prosty i skuteczny. Rada, popierając przy tym Parlament Europejski, uznała, że ważne jest, by działania nowego organu charakteryzowała przejrzystość i by odpowiadał on przed instytucjami europejskimi.

2. Uwagi szczegółowe

a) Przedmiot, zakres stosowania i cele

Rada podziela pogląd Komisji i Parlamentu Europejskiego, zgodnie z którym nowy organ należy utworzyć w ramach wewnętrznego rynku sieci i usług łączności elektronicznej (poprawki 7-13). Nowy organ, który byłby organem doradczym, powinien wspierać krajowe organy regulacyjne i pomagać Komisji w wywiązywaniu się z jej zadań (poprawka 12). Powinien być również dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji forum rozważań, dyskusji i porad w dziedzinie łączności elektronicznej i doradzać im na ich wniosek lub z własnej inicjatywy (poprawki 17-18, 52). Powinien bowiem zastąpić europejską grupę regulatorów, która obecnie doradza Komisji i wspierają w rozwijaniu rynku wewnętrznego (poprawka 13). Powinien kontynuować prace europejskiej grupy regulatorów, umożliwiając współpracę między samymi krajowymi organami regulacyjnymi i między tymi organami a Komisją, by zagwarantować jednakowe stosowanie we wszystkich państwach członkowskich ram regulacyjnych obowiązujących wobec sieci i usług łączności elektronicznej, a tym samym przyczynić się do rozwoju rynku wewnętrznego (poprawki 11, 48-49, 53).

Rada zgadza się z opinią Komisji i Parlamentu Europejskiego, że działania nowego organu powinny być prowadzone w ramach zakresu stosowania dyrektywy ramowej i dyrektyw szczegółowych i że należy je jasno określić (poprawki 47-50, 56-60, 64, 69, 75-78, 80, 85, 87, 91-92, 97, 98, 99, 105). Zgadzając się z Parlamentem Europejskim, Rada uważa, że zadaniem Grupy Europejskich Regulatorów Telekomunikacji jest również opracowanie i upowszechnienie wśród krajowych organów regulacyjnych wzorcowych rozwiązań regulacyjnych, takich jak stosowane podejścia, metody czy wspólne wytyczne w odniesieniu do wdrażania ram regulacyjnych (poprawka 53). Podziela również zdanie pozostałych dwóch instytucji, że Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji (ENISA) nie powinna stać się częścią składową tego nowego organu, który nie powinien mieć kompetencji na poziomie europejskim w odniesieniu do kwestii bezpieczeństwa sieci informatycznych poprawki 9-10, 24,27, 36, 50, 56, 65, 89, 107 lit. d), 143).

W przeciwieństwie do Parlamentu Europejskiego Rada uważa, że w przypadku tego nowego organu nazwa "Grupa Europejskich Regulatorów Telekomunikacji (GERT)" będzie właściwsza niż "Organ Europejskich Regulatorów Telekomunikacji" (poprawka 47). Choć Rada zgadza się z Parlamentem Europejskim co tego, że potrzeba solidniejszej podstawy, by utworzyć taki organ (poprawka 8), uważa, że GERT nie powinna mieć cech agencji ani posiadać osobowości prawnej (poprawki 14, 51). Podobnie jak Parlament Europejski Rada jest zdania, że GERT udostępniłaby swoją wiedzę fachową i wzbudziłaby zaufanie ze względu na swoją niezależność, jakość oferowanych porad i przekazywanych informacji, przejrzystość procedur i sposobów działania, a także dbałość w wykonywaniu powierzonych jej zadań (poprawka 12). Rada uważa w istocie, że GERT należy ustanowić na mocy rozporządzenia wspólnotowego, by kontynuować rozwój konsekwentnej praktyki regulacyjnej dzięki wzmożonej współpracy i koordynacji między samymi krajowymi organami regulacyjnymi i między nimi a Komisją, a tym samym by wzmocnić wewnętrzny rynek usług łączności elektronicznej.

W myśl zasady proporcjonalności nie należy wykraczać poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu. Rada jest zdania, że wspomniany cel można osiągnąć dzięki GERT, która jest organem o mniejszym ciężarze gatunkowym i mniej zbiurokratyzowanym niż agencja wspólnotowa.

Jeśli chodzi o zadania GERT, to w przeciwieństwie do Parlamentu Europejskiego Rada uważa, że działania GERT powinny skupiać się przede wszystkim na kwestiach związanych z gospodarczą regulacją rynków łączności elektronicznej z wyłączeniem uprawnień, które nie zostały wcześniej jasno określone (poprawki 16, 19, 20, 22, 26, 28, 68, 70, 71, 79, 81-84, 86, 93, 95, 102, 103-104, 106). Rada nie podziela opinii Parlamentu Europejskiego, że GERT będzie również musiała doradzać uczestnikom rynku (poprawki 15, 54); Rada sądzi bowiem, że GERT powinna mieć możliwość wykonywania swoich zadań w sposób niezależny i pozwalający uniknąć wszelkich konfliktów interesów. Choć zdaniem Rady celowe jest, by GERT starała się wykonywać swoje zadania we współpracy z istniejącymi grupami i komitetami, organ ten nie powinien tym grupom i komitetom doradzać (poprawki 81-84, 88).

b) Skład i ustalenia dotyczące działania

Rada zgadza się z opinią Parlamentu Europejskiego, że w skład nowego organu powinni wejść urzędnicy wysokiego szczebla z krajowego organu regulacyjnego ustanowionego przez każde państwo członkowskie, że ich zadaniem powinno być bieżące monitorowanie funkcjonowania rynku sieci i usług łączności elektronicznej i że organ powinien liczyć po jednym członku z każdego państwa członkowskiego. Zgadza się również, że Komisja powinna mieć status obserwatora (poprawka 108) i że przewodniczącego i wiceprzewodniczących nowego organu należy wybrać spośród jego członków (poprawka 109). Rada podziela pogląd Parlamentu Europejskiego, że nowy organ powinien wykonywać swoje zadania w sposób niezależny, bezstronny i przejrzysty (poprawka 112) i że jego członkowie powinni podejmować decyzję większością dwóch trzecich głosów (poprawka 111). Tak jak Parlament Europejski Rada uważa, że krajowe organy regulacyjne i Komisja powinny w większym stopniu uwzględniać opinie wydawane przez GERT (poprawka 72).

Rada zgadza się na uproszczenie struktury i zadań nowego organu zgodnie z propozycją Parlamentu Europejskiego, zwłaszcza w porównaniu ze strukturą zaproponowaną przez Komisję (poprawki 107, lit. d) i e), 115-117, 119-120, 122, 125, 129-130, 138, 143-147); podziela też pogląd Parlamentu Europejskiego co do pewnych ustaleń dotyczących działania nowego organu, jak np. co do przyjęcia przez niego regulaminu wewnętrznego (poprawka 111) czy zwoływania posiedzeń (poprawka 110).

Niemniej jednak Rada opowiada się za tym, by struktura organizacyjna była mniej obciążająca finansowo i mniej zbiurokratyzowana niż struktura zaproponowana przez Parlament Europejski. Rada nie uważa również, by do właściwego wywiązywania się GERT ze swoich zadań konieczne było utworzenie rady organów regulacyjnych ani stanowiska dyrektora zarządzającego (poprawki 107, 108, 114, 126-127, 131, 133-139, 142). Aby zapewnić niezależność GERT, zdaniem Rady grupa nie powinna otrzymywać całkowitego ani częściowego finansowania z budżetu wspólnotowego ze środków przeznaczonych na GERT (poprawki 37, 51, 168, 149-151, 153-154). Aby zapewnić stosowanie zasad pomocniczości i proporcjonalności, zdaniem Rady nadanie grupie formy agencji wspólnotowej nie jest konieczne ani proporcjonalne do powierzonych GERT zadań (poprawki 14, 51, 163, 168). Jeśli chodzi o okres kadencji przewodniczącego i wiceprzewodniczących wynoszący dwa i pół roku, Rada uważa, że właściwszy byłby krótszy okres wynoszący jeden rok (poprawka 109).

c) Przejrzystość i poufność

Podobnie jak Parlament Europejski Rada jest zdania, że w razie gdyby przed wydaniem opinii zaistniała konieczność zalecenia lepszych praktyk regulacyjnych lub opracowania sprawozdań, GERT powinien skonsultować się z zainteresowanymi stronami i dać im możliwość zgłoszenia uwag w rozsądnym terminie.

Wyniki tych konsultacji powinny zasadniczo być podawane do wiadomości publicznej i - na wniosek danego krajowego organu regulacyjnego - zawierać zastrzeżenia przez niego zgłoszone (poprawka 156). Rada zgadza się z Parlamentem Europejskim, że GERT powinna prowadzić swoje działania z zachowaniem jak największej przejrzystości (poprawka 31).

Zgadza się również z zasadą, że GERT powinna publikować swój roczny program i roczne sprawozdanie z działalności i odpowiadać za swoje działania przed Parlamentem Europejskim i Radą, nawet jeśli metody organizacyjne zaproponowane przez Parlament Europejski różnią się w zamyśle od metod zaproponowanych przez Radę (poprawki 101, 118, 124, 136, 139-142, 152). Podobnie jak Parlament Europejski Rada uważa, że GERT powinna odpowiednio przestrzegać zasady poufności (poprawki 39-40, 96). W szczególności Rada jest zdania, że GERT nie powinna publikować ani ujawniać stronom trzecim informacji, które przetwarza lub otrzymuje i w odniesieniu do których zażądano poufności. Ponadto ani członkowie GERT, ani obserwatorzy, ani żadna inna osoba nie powinni przechowywać ani ujawniać żadnych danych, które poznali dzięki pracom GERT lub grup roboczych ekspertów.

______

(1) COM(2007) 699 wersja ostateczna.

(2) Dok. 15408/07.

(3) Dz.U. C 257 z 9.10.2008, s. 68.

(4) TEN/327-329 - CESE 984/2008 - 2007/0247 (COD) - 2007/0248 (COD) - 2007/0249 (COD).

(5) COM(2008) 720 wersja ostateczna.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2009.75E.67

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Wspólne stanowisko przyjęte przez Radę w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr …/2009 z dnia … r. ustanawiającego Grupę Europejskich Regulatorów Telekomunikacji (GERT).
Data aktu: 16/02/2009
Data ogłoszenia: 31/03/2009